abonnement Unibet Coolblue
pi_178531472
Ik gebruik zelf The GIMP hiervoor, maar het kan nogal time-consuming zijn.

Icoonbestanden zijn vaak uit meerdere lagen opgebouwd die allemaal een bepaalde grootte hebben. De laag die wordt gebruikt, hangt af van hoe groot het icoon op het beeldscherm wordt weergegeven.

Modernere icoonbestanden hebben vaak een kleurendiepte van 32bit: RGB + alpha. Door het alphakanaal kan je gedeeltes van de afbeelding een bepaalde mate van transparantie geven. Dit is vaker nodig dan veel mensen denken, want de omtrek van een icoon is niet 'pixel-scherp' maar vloeit een beetje over voor een zachter effect (anti-aliasing). Bij 24bit kleurendiepte of lager kan je één kleur toewijzen als volledig transparant. Dan krijg je dus wel zo'n 'pixel-scherpe' omtrek.

Ik heb wat met https://portableapps.com gedaan. Als je daarvoor icoonbestanden moet maken, vragen ze daarvoor de volgende indeling:
1e laag - 48 x 48 pixels - 32bit
2e laag - 32 x 32 pixels - 32bit
3e laag - 16 x 16 pixels - 32bit
4e laag - 256 x 256 pixels - 32bit
5e laag - 48 x 48 pixels - 8bit
6e laag - 32 x 32 pixels - 8bit
7e laag - 16 x 16 pixels - 8bit

Deze indeling gebruik ik sindsdien als maatstaf voor het maken van icoonbestanden. (Als er in de afbeelding geen transparantie zit en/of geen anti-aliasing, gebruik ik 24bit ipv 32bit) Ook als de afbeelding maar een paar kleuren bevat, is het wel belangrijk om 32bit / 24bit aan te houden, want op het beeldscherm worden icoontjes vaak geschaald: met een lagere kleurendiepte ziet dat er niet mooi uit.

Bij afbeeldingen met sowieso weinig pixels kan het erg lastig zijn om een nieuwe met een nog lagere resolutie te maken. Gewoon bicubic verkleinen, bijvoorbeeld van 48x48 naar 32x32 pixels hoeft niet altijd goed uit te pakken. Bepaalde details kunnen dan blurry of juist te scherp worden. Ik moet experimenteren met verscherpen, vervagen en met laageffecten.

De lagen met 8bit kleurindeling zijn bedoeld voor oudere systemen of wanneer Windows bijvoorbeeld in veilige modus ofzo is opgestart. Afbeeldingen met een bepaalde vorm in 32bit kleurendiepte kunnen lelijk worden als je die opslaat als 8bit afbeelding, omdat de rand geen anti-aliasing heeft.

------

Genoeg uitleg over hoe ik het doe.

Er bestaan heel veel programmaatjes speciaal voor grafische bewerking van icoontjes. Weten jullie daarvan iets waar je goed mee kan werken? So far vind ik Greenfish Icon Editor wel interessant, maar ik mis daar wel bepaalde functies die The GIMP wel heeft.

Vector-tekenen beheers ik te weinig. Adobe Illustrator heb ik niet, Inkscape ga ik steeds beter doorkrijgen maar ik vind het nog lastig om ermee te werken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')