abonnement Unibet Coolblue
pi_178511822
Hoi, ik zit met een dilemma. Wat is wijsheid?

Situatie: ik zit even in-between jobs maar ben in de laatste fase van een sollicitatieprocedure voor een leuke nieuwe baan. Al 2 gesprekken gehad, komende dinsdag een laatste (denk ik).

Maar: na al een tijdje last te hebben gehad van een zeer been is er gisteren een hernia aan het licht gekomen (middels een MRI scan). Moet nog voor een intake naar een neurochirurg maar degene die de MRI beoordeelde sprak van een 'flinke' hernia en had de verwachting dat het wel opereren zou worden...

Wat is nu wijsheid? Opties:
1. stil houden, we zien wel...
2. maandag bellen en de situatie uitleggen / startdatum proberen uitgesteld te krijgen
3. gesprek dinsdag aangaan en aan het eind de situatie uitleggen

Ik neig naar optie 2. Eerlijkheid duurt het langst (zeggen ze) en als ze geen begrip tonen moet ik er niet willen werken. Staat tegenover dat het een baan is die ik niet graag zou laten lopen...

Iemand ervaring en/of advies?
pi_178511899
Bij huidige baan blijven, en desnoods ziek melden als het zover is. Bij nieuwe baan ga je in proeftijd, en weet niet hoe lang het duurt voor je een behandeling krijgt? Als dat toevallig in de proeftijd is gooien ze je er ongetwijfeld uit.
pi_178511994
Ik hoorde toevallig afgelopen week een deskundige op een radio hier iets over zeggen:

Je bent volgens de wet niet verplicht om te melden dat je een of andere ziekte of handicap hebt, behalve als die ziekte of handicap het uitoefenen van de functie belemmert.

Het hangt er dus vanaf voor welke functie je hebt gesolliciteerd en in hoeverre die hernia daarin belemmerend is.
pi_178512081
Ik heb geen huidige baan. Met in-between jobs bedoelde ik gewoon werkloos...

Op zich zou ik met die hernia dit werk kunnen doen. Maar ermee rond blijven lopen totdat een proeftijd (3 maanden?) afgelopen is is niet echt een optie, daarvoor heb ik er soms teveel last van. De wachttijden zijn redelijk kort voor deze operaties, week of 4, daarna nog 2 weken rustig aan doen.
pi_178512146
Ik zou voor optie 3 gaan. Wel het gesprek aangaan, laten zien dat je de baan graag wilt en uitleggen wat de situatie is en met hun bespreken wat de mogelijkheden zijn.
pi_178512221
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:30 schreef DarkE het volgende:
Ik heb geen huidige baan. Met in-between jobs bedoelde ik gewoon werkloos...

Op zich zou ik met die hernia dit werk kunnen doen. Maar ermee rond blijven lopen totdat een proeftijd (3 maanden?) afgelopen is is niet echt een optie, daarvoor heb ik er soms teveel last van. De wachttijden zijn redelijk kort voor deze operaties, week of 4, daarna nog 2 weken rustig aan doen.
Met een flinke hernia kan je weinig meer hoor, de pijn gaat je echt gek maken.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_178512383
Hebben ze snel iemand nodig? je kan natuurlijk ook pas na de operatie starten en nu in zw
Eerst denken, dan typen
  zaterdag 14 april 2018 @ 17:49:59 #8
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_178512418
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:34 schreef madam-april het volgende:
Ik zou voor optie 3 gaan. Wel het gesprek aangaan, laten zien dat je de baan graag wilt en uitleggen wat de situatie is en met hun bespreken wat de mogelijkheden zijn.
Ik ook :Y
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 14 april 2018 @ 17:51:02 #9
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_178512445
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:37 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Met een flinke hernia kan je weinig meer hoor, de pijn gaat je echt gek maken.
Niet iedereen heeft gelukkig dezelfde ellende als jij had. Tenminste, ik hoop dat die ellende in het verleden ligt. :*
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_178512512
Niks zeggen is eigenlijk geen optie. Of ik het nou volhoud tot na een proefperiode of niet, het bedrijf zal zich genaaid voelen als ik er op korte termijn een maand (?) tussenuit ga en ik ben juist op zoek naar een bedrijf dat goed voelt (is belangrijker dan arbeidsvoorwaarden e.d.).

Om nog enige kans te houden is optie 3 misschien wel verstandiger dan optie 2. Bedankt voor die gedachte alvast...

Met pijnmedicatie kan ik er nu nog redelijk mee omgaan. Zitten gaat goed (altijd al goed gekund), klein stukje lopen gaat nog. Ver lopen, stilstaan en zwaar tillen zijn een probleem.
pi_178512661
Ziekmelden in de ww en gesprek aangaan met de werkgever om de nieuwe informatie te bespreken (al hoef je geen medische info te verstrekken). Niets zeggen is geen optie. Met werkgever bespreken of de indiensttreding datum opgeschoven kan worden.
  zaterdag 14 april 2018 @ 18:41:38 #12
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_178513527
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:04 schreef djh77 het volgende:
Ziekmelden in de ww en gesprek aangaan met de werkgever om de nieuwe informatie te bespreken (al hoef je geen medische info te verstrekken). Niets zeggen is geen optie. Met werkgever bespreken of de indiensttreding datum opgeschoven kan worden.
Hij heeft geen werkgever. Alleen een eventuele toekomstige werkgever..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 14 april 2018 @ 18:53:07 #13
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_178513804
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Hij heeft geen werkgever. Alleen een eventuele toekomstige werkgever..
Vandaar ook de opmerking, ziekmelden in de ww.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_178513941
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Hij heeft geen werkgever. Alleen een eventuele toekomstige werkgever..
Het blijft een werkgever. Het is alleen nog niet de werkgever van ts
pi_178513986
Ik weet dat je je kunt ziekmelding in de WW zie alleen het nut niet zo...
Heb totaal geen last van het UWV!
  zaterdag 14 april 2018 @ 19:08:09 #16
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_178514144
quote:
99s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:53 schreef Nizno het volgende:

[..]

Vandaar ook de opmerking, ziekmelden in de ww.
Oeps, daar heb ik idd overheen gelezen :@
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_178514337
Mocht je voor optie drie gaan : contact met werkgever warmhouden. Misschien mag je er elke twee, drie weken een kopje koffie komen drinken? Of misschien hebben zij wel een goed /leuk idee hoe je in de tussentijd contact kunt blijven houden?
Somebody that I used to know
pi_178514386
Waarom wil je je niet ziekmelden bij het uwv? :? Je kan toch ook niet werken op deze manier? Hoe kan je dan aan je sollicitatieplicht voldoen? (en werk accepteren)
Somebody that I used to know
pi_178514392
Ik zou voor optie 3 gaan, situatie uitleggen en als ze begrip hebben, dan komt dat wel goed ^O^
pi_178514542
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 19:01 schreef DarkE het volgende:
Ik weet dat je je kunt ziekmelding in de WW zie alleen het nut niet zo...
Heb totaal geen last van het UWV!
ik neem aan dat je voorlopig niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Je WW stopt dan tijdelijk. Na herstel loopt deze weer door. Je hebt dus langer een uitkering. Bovendien stopt na 3mnd je re-integratiekosteninspanningen.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 14-04-2018 20:39:12 ]
pi_178514610
Oh, dat wist ik niet! Ik heb nu WW tot 1 juli. Als ik me ziekmeld, bijvoorbeeld 2 maanden, dan verschuift die einddatum dus ook 2 maanden?
pi_178516015
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 19:31 schreef DarkE het volgende:
Oh, dat wist ik niet! Ik heb nu WW tot 1 juli. Als ik me ziekmeld, bijvoorbeeld 2 maanden, dan verschuift die einddatum dus ook 2 maanden?
Klopt
  Moderator zaterdag 14 april 2018 @ 23:18:22 #23
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_178530860
Zorg dat je zo snel mogelijk geopereerd wordt. Als de afspraak bij de neurochirurg of de operatie te lang op zich laat wachten kan je via je zorgverzekering kijken waar dat sneller kan.
pi_178530980
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 april 2018 23:18 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Nee, klopt niet. De WW blijft de eerste 3 maanden van ziekte gewoon doorlopen. Pas na drie maanden van je over naar de ZW.
Mwah, de WW blijft inderdaad doorlopen maar je zit tegelijkertijd ook in de ZW. Maar het geld ontvang je inderdaad van je WW.
Somebody that I used to know
pi_178531029
Ik zou mijn handen niet willen branden aan een medewerker die al snel waarschijnlijk langdurig ziek is.
pi_178532076
Langdurig ziek... dat geeft de burger moed! Je hebt het niet begrepen denk ik.
Ik hoop op een constructieve oplossing waarbij de werkgever geen risico loopt en ik uiteindelijk de baan toch heb. Met een uitgestelde startdatum kan dat. Ik ben dit topic gestart om de juiste aanvliegroute hiervoor te vinden. Niets meer, niets minder.
pi_178532991
Wat voor soort werkzaamheden gaat het om? Kantoorbaan of dozen sjouwen?

Niet dat dat voor een hernia heel veel uitmaakt, pijn doet het allemaal en geen één lichaamshouding is gunstig.
Somebody that I used to know
pi_178533071
Maand is toch langdurig?
pi_178533579
Zou thuiswerken een optie zijn? Als die mogelijkheid er is zou dat zeker na je proeftijd toch geen probleem moeten zijn. Winst voor beide partijen.
pi_178536538
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:30 schreef DarkE het volgende:
Ik heb geen huidige baan. Met in-between jobs bedoelde ik gewoon werkloos...
Dat snapt niet iedereen.
pi_178543028
Ik zou eerst eens afwachten wat de neurochirurg zegt, misschien is het wel helemaal niet te opereren, krijg je alleen fysio of een zenuwblokkade, of gaat het vanzelf over terwijl je op de operatie wacht; 75% gaat vanzelf over binnen 3 maanden.
  maandag 16 april 2018 @ 00:07:08 #33
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_178543477
Het mag niet, maar je gaat geheid niet aangenomen worden als de werkgever merkt dat je straks x tijd uit de running bent. Wanneer je niet een heel specifiek vakgebied hebt, en je er 1 miljoen % zeker van bent dat ze eigenlijk al aangenomen bent, is optie 2 of 3 een optie.

Anders 1. En dan kan je je evt. bewijzen na behandeling in een 7mnd/jaar contract, en anders daarna nog de straat op.
Dum de dum
pi_178544367
quote:
2s.gif Op zondag 15 april 2018 16:16 schreef Postbus100 het volgende:
Wat voor soort werkzaamheden gaat het om? Kantoorbaan of dozen sjouwen?
Kantoorbaan, stukje lopen zo nu en dan

quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 16:47 schreef Tja... het volgende:
Zou thuiswerken een optie zijn?
Helaas, geen optie. Ook veel face-tot-face communicatie...

quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 23:33 schreef Merel1808 het volgende:
Ik zou eerst eens afwachten wat de neurochirurg zegt, misschien is het wel helemaal niet te opereren, krijg je alleen fysio of een zenuwblokkade, of gaat het vanzelf over terwijl je op de operatie wacht; 75% gaat vanzelf over binnen 3 maanden.
Voor de diagnose heb ik al fysiotherapie gehad. Dat schoot niet op, die heeft mij teruggestuurd naar huisarts. Na de diagnose heb ik de fysiotherapeut een foto van de MRI-scan gestuurd: "nee, logisch dat we niet verder kwamen!"

quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 00:07 schreef Fe2O3 het volgende:
Het mag niet, maar je gaat geheid niet aangenomen worden als de werkgever merkt dat je straks x tijd uit de running bent. Wanneer je niet een heel specifiek vakgebied hebt, en je er 1 miljoen % zeker van bent dat ze eigenlijk al aangenomen bent, is optie 2 of 3 een optie.

Anders 1. En dan kan je je evt. bewijzen na behandeling in een 7mnd/jaar contract, en anders daarna nog de straat op.
Ik ben wel heel goed gekwalificeerd (opleiding & ervaring) voor deze functie maar zeker niet de enige. Heb vandaag gesproken met enkele mensen en die neigen bijna unaniem ook naar "nu nog niet melden". Misschien wil ik te open en eerlijk zijn. De MRI-scan kan ik natuurlijk gewoon antedateren op een datum na het gesprek aankomende week...
pi_178546187
Optie 3, enthausiast het gesprek aangaan en aan het einde wel eerlijk zijn. Voor een paar weken missen zouden ze je niet moeten laten staan.

Als jouw naam op deze baan staat, zullen ze hiermee heus wel flexibel willen omgaan.

Welke sector is het?
Doei
pi_178549543
En hoe omhoog zitten ze? en hebben ze aan de lopende band jouw soort mensen nodig?
Somebody that I used to know
pi_178549571
Waarom mri-scan antedateren (kan dat überhaupt?)? Wie zou dat te zien moeten krijgen? Is toch medisch vertrouwelijk.
Somebody that I used to know
pi_178551315
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 11:51 schreef Postbus100 het volgende:
Waarom mri-scan antedateren (kan dat überhaupt?)? Wie zou dat te zien moeten krijgen? Is toch medisch vertrouwelijk.
Ik bedoel niet letterlijk antedateren (er staat geen datum op de foto die ik heb gemaakt van het beeldscherm). Ik bedoelde dat als ik later kom melden dat ik aan een hernia geholpen moet worden dat de scan van ná de sollicitatieprocedure cq na het gesprek deze week is.

Het is een coördinerende functie binnen een logistiek bedrijf (specifieker wil ik hier niet worden). Daar hebben ze er geen 3 van.
  maandag 16 april 2018 @ 17:05:10 #39
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_178557383
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:30 schreef DarkE het volgende:
Ik heb geen huidige baan. Met in-between jobs bedoelde ik gewoon werkloos...

Op zich zou ik met die hernia dit werk kunnen doen. Maar ermee rond blijven lopen totdat een proeftijd (3 maanden?) afgelopen is is niet echt een optie, daarvoor heb ik er soms teveel last van. De wachttijden zijn redelijk kort voor deze operaties, week of 4, daarna nog 2 weken rustig aan doen.
Optie 1 is geen optie zeg je hier al mee.
Optie 2 is wel een optie maar ik zou voor optie 3 gaan: face to face het gesprek aangaan en kijken hoe ze erin staan.

Als (toekomstig) werkgever zou ik willen weten:
Hoe lang ben je uit de running?
Hoe groot is het risico dat het fout gaat en je helemaal niet kan komen?
Hoe groot is de kans dat je last blijft houden?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_178562249
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:18 schreef DarkE het volgende:
1. stil houden, we zien wel...
2. maandag bellen en de situatie uitleggen / startdatum proberen uitgesteld te krijgen
3. gesprek dinsdag aangaan en aan het eind de situatie uitleggen
Optie 2 is nu afgevallen. Ik ga morgen het gesprek aan met de (eventuele) directe manager. Die ken ik nog niet. Ik wacht af hoe het gesprek loopt, hoe het voelt en of ik het gevoel krijg dat hij mij wil voor deze baan. Afhankelijk daarvan snijdt ik het aan... of niet, en stel daarmee de beslissing over mijn 'outing' uit naar de volgende stap in de procedure.
pi_178562721
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 20:27 schreef DarkE het volgende:

[..]

Optie 2 is nu afgevallen. Ik ga morgen het gesprek aan met de (eventuele) directe manager. Die ken ik nog niet. Ik wacht af hoe het gesprek loopt, hoe het voelt en of ik het gevoel krijg dat hij mij wil voor deze baan. Afhankelijk daarvan snijdt ik het aan... of niet, en stel daarmee de beslissing over mijn 'outing' uit naar de volgende stap in de procedure.
Probeer via je zorgverzekering een kortere termijn voor je operatie te krijgen, eerder opereren is eerder hersteld en eerder beginnen.
dag
pi_178615938
Hoe is het gegaan?
Somebody that I used to know
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')