abonnement Unibet Coolblue
pi_178617184
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 10:23 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je een verslaving bij rokers geen probleem vindt dan is geen maat kunnen houden met alcohol dat ook niet idd.
Wat bedoel jij met "geen maat kunnen houden met"? Ik citeer mezelf eens:

"Van rokers is er bijna geen enkele die kan beslissen eens een week niet te roken en zich daaraan ook te houden, rokers zijn bijna allemaal zo verslaafd dat ze geen 24 uur zonder hun stokjes kunnen."

Jij drinkt trouwens zelf ook bier in de kroeg, zeg je. Hoeveel dan? Waarom bemoeien zovelen zich steeds op zo'n irritante manier met mensen die graag eens (van enkele keren per jaar tot elke dag) doorzakken? Doe ik anderen kwaad door af en toe eens stevig door te drinken? Lijdt de gezondheid van anderen daaronder? Breng ik daar iemand mee in gevaar? Ik rij toch nooit met de auto.
Het woord "weerspannigheid" dient uit het wetboek geschrapt te worden. Personen die dwang uitoefenen en als gevolg daarvan gewond raken door het verzet van de gedwongene, zijn géén slachtoffer, maar dáder van geweld.
pi_178617236
Roken _O_
Drinken _O_
Drugs _O_
Vette hap _O_

Lang leve dingen die slecht voor je zijn _O_
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 19 april 2018 @ 10:34:39 #253
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178617288
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 10:27 schreef Wandeling het volgende:

[..]

Wat bedoel jij met "geen maat kunnen houden met"? Ik citeer mezelf eens:

"Van rokers is er bijna geen enkele die kan beslissen eens een week niet te roken en zich daaraan ook te houden, rokers zijn bijna allemaal zo verslaafd dat ze geen 24 uur zonder hun stokjes kunnen."

Jij drinkt trouwens zelf ook bier in de kroeg, zeg je. Hoeveel dan? Waarom bemoeien zovelen zich steeds op zo'n irritante manier met mensen die graag eens (van enkele keren per jaar tot elke dag) doorzakken? Doe ik anderen kwaad door af en toe eens stevig door te drinken? Lijdt de gezondheid van anderen daaronder? Breng ik daar iemand mee in gevaar? Ik rij toch nooit met de auto.
Man man man, ik stel alleen dat je een probleem hebt als je het kennelijk niet bij een drankje wilt houden omdat je dan een zucht naar meer krijgt.
Ik bemoei me nergens mee, maar als jij hier als een puber gaat zitten posten van "eentje is geentje" en daarbij ook nog eens stelt dat je liever geen biertje neemt dan maar één biertje, omdat maar één biertje niet leuk is, dan vind je het raar dat mensen daar op reageren?
Of hadden we allemaal ja en amen moeten zeggen, en roepen dat één biertje idd maar kut is, en dat je dan net zo goed niet kunt drinken?

Ik bemoei me nergens mee, maar als jij werkelijk "een zucht naar meer" hebt bij één biertje dan is het wel heel naiëf om te doen alsof dat normaal is, want dat is het niet.

En ja, ik kan zo op vrijdagmiddag even een terrasje pakken en dan maar één biertje nemen... niks "zucht naar meer" gewoon even gezellig zitten, en daarna weer naar huis.
En nee, ik zie geen probleem in af en toe doorzakken, ik stel alleen dat je wel een probleem hebt als je het niet of moeilijk bij één kunt laten of dat zelfs als "niet leuk" bestempelt.

Maar goed, doe er je voordeel mee.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator donderdag 19 april 2018 @ 10:39:42 #254
236264 crew  capricia
pi_178617362
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 09:52 schreef Wandeling het volgende:

[..]

Dat is bij mij altijd zo geweest met dingen die ik leuk vond. In mijn kinderjaren, toen ik nog nooit alcohol geproefd had maar wel geregeld frisdrank dronk, moest je mij ook nooit één glas cola geven, ik kreeg meteen zin in liters cola. Niet dat ik toen élke dag frisdrank dronk, maar één glas frisdrank, daar vond ik niets leuks aan, ik kreeg er alleen maar zin in meer van.

Ik drink toch drie kwartier van alle dagen op een jaar niets van alcohol. Van rokers is er bijna geen enkele die kan beslissen eens een week niet te roken en zich daaraan ook te houden, rokers zijn bijna allemaal zo verslaafd dat ze geen 24 uur zonder hun stokjes kunnen. Waarom zegt men van die rokers nooit dat zij "een probleem hebben"?
Herkenbaar hoor!
Een klein handje chips werkt bij mij ook niet. Dan gaat de zak leeg.
En ik drink idd bijna nooit 1 glas wijn. Dat worden er altijd meer dan 1.
Maar maanden geen alcohol is ook geen probleem.

Ik vind het altijd knap als mensen een paar sigaretten roken in alleen het weekend. Dat kan ik niet.
Definitely not CIA
pi_178617369
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 10:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik bemoei me nergens mee, maar als jij werkelijk "een zucht naar meer" hebt bij één biertje dan is het wel heel naiëf om te doen alsof dat normaal is, want dat is het niet.
Euh, ja, want ik ben de enige die van één biertje zin krijgt in meer?
Het woord "weerspannigheid" dient uit het wetboek geschrapt te worden. Personen die dwang uitoefenen en als gevolg daarvan gewond raken door het verzet van de gedwongene, zijn géén slachtoffer, maar dáder van geweld.
  donderdag 19 april 2018 @ 17:34:08 #256
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178624379
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 10:40 schreef Wandeling het volgende:

[..]

Euh, ja, want ik ben de enige die van één biertje zin krijgt in meer?
Euh nee, dat jij niet de enige bent die een zucht naar meer heeft na één drankje maakt het niet normaal.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178624975
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 10:22 schreef Wandeling het volgende:

[..]

Wat bedoel jij precies met "een probleem"? Je vindt dan toch ook dat bijna alle rokers "een probleem" hebben, aangezien zoals gezegd bijna geen enkele daarvan maat kan houden.
Briljant verhaal.
Dat we die mensen verslaafd noemen zou toch een kleine hint moeten zijn dat we dat wel als een probleem beschouwen.
Ik ken ook wel weer genoeg mensen die incidenteel sigaren roken, waaronder ikzelf. Die kunnen wel 'maat houden' en zijn ook meestal niet verslaafd. Je krijgt er nog steeds gewoon een verhoogd risico op kanker van natuurlijk, maar dat is een keuze.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_178625127
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 18:05 schreef Monolith het volgende:

[..]

Briljant verhaal.
Dat we die mensen verslaafd noemen zou toch een kleine hint moeten zijn dat we dat wel als een probleem beschouwen.
Ik ken ook wel weer genoeg mensen die incidenteel sigaren roken, waaronder ikzelf. Die kunnen wel 'maat houden' en zijn ook meestal niet verslaafd. Je krijgt er nog steeds gewoon een verhoogd risico op kanker van natuurlijk, maar dat is een keuze.
Rokers verslaafd noemen is afleiden en ontkenning van het echte probleem.
pi_178625164
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 18:15 schreef torentje het volgende:

[..]

Rokers verslaafd noemen is afleiden en ontkenning van het echte probleem.
Is het echte probleem de enorme hoeveelheid lijmsnuivers in dit subforum?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_178625223
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 18:16 schreef Monolith het volgende:

[..]

Is het echte probleem de enorme hoeveelheid lijmsnuivers in dit subforum?
Neen, de vele niet-rokers met hun lawaaiige auto's zijn het echte probleem. Want omdat zijzelf niet kunnen genieten van de kleine dingen in het leven moet iedereen maar luisteren naar het door hun geproduceerde lawaai.
  donderdag 19 april 2018 @ 18:35:17 #261
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178625520
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 18:20 schreef torentje het volgende:

[..]

Neen, de vele niet-rokers met hun lawaaiige auto's zijn het echte probleem. Want omdat zijzelf niet kunnen genieten van de kleine dingen in het leven moet iedereen maar luisteren naar het door hun geproduceerde lawaai.
Want rokers hebben geen auto's?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178625571
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 18:20 schreef torentje het volgende:

[..]

Neen, de vele niet-rokers met hun lawaaiige auto's zijn het echte probleem. Want omdat zijzelf niet kunnen genieten van de kleine dingen in het leven moet iedereen maar luisteren naar het door hun geproduceerde lawaai.
Ah, we gooien het over die zwakzinnige boeg. Dat rokers verslaafd zijn aan nicotine heeft natuurlijk op geen enkele wijze iets te maken met lawaaierige auto's. We noemen die mensen verslaafd omdat ze er veelal maar moeilijk mee kunnen stoppen, ook al proberen ze het vergeefs. Derhalve hebben die mensen een probleem.
Jij lijkt te denken dat rokers van het veroorzaken van een maatschappelijk probleem worden beticht en komt met een of andere vergezochte vergelijking met iets wat jij kennelijk als maatschappelijk probleem beschouwd.
Daar ging het dus echter niet onder en daarnaast is het idee dat wanneer we A als probleem zouden beschouwen dit afleidt van B ook nog een volstrekte drogreden.
Nee, laat het discussiëren maar weer gewoon aan de grote mensen over.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator donderdag 19 april 2018 @ 18:39:31 #263
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_178625593
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 18:20 schreef torentje het volgende:

[..]

Neen, de vele niet-rokers met hun lawaaiige auto's zijn het echte probleem. Want omdat zijzelf niet kunnen genieten van de kleine dingen in het leven moet iedereen maar luisteren naar het door hun geproduceerde lawaai.
Ja, dat zal het zijn, treurneus :') alsof jij kunt bepalen voor anderen of zij wel of niet kunnen genieten van de 'kleine dingen' in het leven, en dan wil je ook maar direct even voor iedereen bepalen wat die 'kleine dingen' dan wel niet zijn :')
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 19 april 2018 @ 18:40:10 #264
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_178625600
Nu het werkelijke onderzoek, wat niet onderzocht is is de mortality van niet-drinkers en een paar andere groepen dus heel objectief is het niet

Guidelines for levels of alcohol use that pose a low risk to drinkers' health are provided by many countries, usually based on meta-analyses of epidemiological studies.1, 2, 3 However, to devise such guidelines is challenging because alcohol is linked to poor health in various and complex ways. Injury, suicide, and assault, for example, are associated with drinking to intoxication, whereas regular alcohol consumption increases the risks of liver cirrhosis, gastrointestinal diseases, cardiovascular disease, dementia, and some types of cancer.4, 5 Debate continues about whether or not moderate alcohol consumption reduces mortality from myocardial infarction.6, 7, 8

The study by Angela Wood and colleagues9 in The Lancet substantially improves on previous meta-analyses to define low-risk drinking thresholds. The investigators analysed individual-participant data for alcohol use in 599 912 current drinkers in 83 prospective studies in 19 countries, each of which collected extensive self-report and biological measures of cardiovascular disease risk. Primary analyses were restricted to current drinkers who had no previous history of cardiovascular disease. Non-drinkers were excluded to minimise the possibilities of reverse causality (eg, if ex-drinkers had abstained because of poor health) or unmeasured effect modification (ie, if lifetime abstainers fundamentally differ from drinkers).

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)30545-2/fulltext

zoals ik al dacht wordt er eigenlijk niks onderzocht maar een debat over de richtlijnen als onderzoek gepresenteerd.

:6 fuck that
There is only one religion
  donderdag 19 april 2018 @ 18:50:30 #265
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_178625826
Het onderzoek is geknutsel met cijfers en associatie naar alcohol.
Dus gematigde drinkers , dont worry be happy, dood ga je toch. :P
There is only one religion
  donderdag 19 april 2018 @ 18:53:41 #266
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_178625896
There were 40 317 deaths from all causes and 39 018 first incident cardiovascular disease events; these large numbers mean that the study had excellent statistical power for the major statistical analyses.

uit het onderzoek :')
There is only one religion
pi_178625902
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 18:40 schreef Dance99Vv het volgende:
Nu het werkelijke onderzoek, wat niet onderzocht is is de mortality van niet-drinkers en een paar andere groepen dus heel objectief is het niet

Guidelines for levels of alcohol use that pose a low risk to drinkers' health are provided by many countries, usually based on meta-analyses of epidemiological studies.1, 2, 3 However, to devise such guidelines is challenging because alcohol is linked to poor health in various and complex ways. Injury, suicide, and assault, for example, are associated with drinking to intoxication, whereas regular alcohol consumption increases the risks of liver cirrhosis, gastrointestinal diseases, cardiovascular disease, dementia, and some types of cancer.4, 5 Debate continues about whether or not moderate alcohol consumption reduces mortality from myocardial infarction.6, 7, 8

The study by Angela Wood and colleagues9 in The Lancet substantially improves on previous meta-analyses to define low-risk drinking thresholds. The investigators analysed individual-participant data for alcohol use in 599 912 current drinkers in 83 prospective studies in 19 countries, each of which collected extensive self-report and biological measures of cardiovascular disease risk. Primary analyses were restricted to current drinkers who had no previous history of cardiovascular disease. Non-drinkers were excluded to minimise the possibilities of reverse causality (eg, if ex-drinkers had abstained because of poor health) or unmeasured effect modification (ie, if lifetime abstainers fundamentally differ from drinkers).

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)30545-2/fulltext

zoals ik al dacht wordt er eigenlijk niks onderzocht maar een debat over de richtlijnen als onderzoek gepresenteerd.

:6 fuck that
Nee hoor, er wordt wel degelijk een meta-analyse uitgevoerd. De uitkomsten daarvan werden wel afgezet tegen de richtlijnen. Dan is de Nederlandse richtlijn verder in lijn met de uitkomsten, maar ligt die in de VS weer wat hoger. Met een debat presenteren heeft het onderzoek weinig van doen.
De media heeft de boel wel weer zonder enige kritische blik de wereld in geslingerd. Zie ook het 'excuusstuk' van de VK dat ik eerder in dit topic postte.

Het onderzoek is gewoon hier te lezen:
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)30134-X/fulltext

In dit soort onderzoeken worden niet drinkers wel vaker uitgesloten om redenen die best verdedigbaar zijn.

Overigens is het ook belangrijk om te benadrukken dat hier is gekeken naar specifieke aandoeningen niet zozeer naar wat ze "all-cause mortality" noemen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 19 april 2018 @ 18:58:09 #268
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_178625998
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 18:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee hoor, er wordt wel degelijk een meta-analyse uitgevoerd. De uitkomsten daarvan werden wel afgezet tegen de richtlijnen. Dan is de Nederlandse richtlijn verder in lijn met de uitkomsten, maar ligt die in de VS weer wat hoger. Met een debat presenteren heeft het onderzoek weinig van doen.
De media heeft de boel wel weer zonder enige kritische blik de wereld in geslingerd. Zie ook het 'excuusstuk' van de VK dat ik eerder in dit topic postte.

Het onderzoek is gewoon hier te lezen:
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)30134-X/fulltext

In dit soort onderzoeken worden niet drinkers wel vaker uitgesloten om redenen die best verdedigbaar zijn.

Overigens is het ook belangrijk om te benadrukken dat hier is gekeken naar specifieke aandoeningen niet zozeer naar wat ze "all-cause mortality" noemen.
Ja heb het gelezen maar heb sterk het idee dat er naar een conclusie is toegewerkt die van te voren al vaststond.
Ja te en overmatig alcohol gebruik is slecht maar dat wisten we al.
There is only one religion
  donderdag 19 april 2018 @ 19:01:57 #269
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_178626069
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 18:53 schreef Monolith het volgende:
Zie ook het 'excuusstuk' van de VK dat ik eerder in dit topic postte.
Kun je me even een "linkje" sturen
te lui om het hele topic door te spitten :)
There is only one religion
pi_178626213
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 18:58 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Ja heb het gelezen maar heb sterk het idee dat er naar een conclusie is toegewerkt die van te voren al vaststond.
Ja te en overmatig alcohol gebruik is slecht maar dat wisten we al.
En wat zou die conclusie precies moeten zijn? Het mooie aan dit soort onderzoeken is dat alles vrij transparant is. Als er methodologische gebreken zijn, dan kun je dat gewoon zien.
Er staat in het onderzoek ook vrij duidelijk beschreven waarom ze de aanpak hebben gekozen om zich te richten op 'mensen die drinken' bijvoorbeeld. Daarnaast hebben ze acht groepen gedefinieerd oplopend van 0-25 gram alcoholconsumptie er week tot boven de 350 gram. In hun 'findings' kijken ze dan nog weer naar een classificatie van 0-100, 100-200, 200-350 en meer dan 350 om een indicatie te geven van 'statistisch effect op levensverwachting'. Er zit dan nog wel een wat subjectieve 'policy recommendation' aan vast van max 100gr, maar het lijkt me niet dat 'specifiek naar 100 gram' toegewerkt zou zijn.

Ik zat er overigens naast dat ze niet keken naar all-cause mortality, dat doen ze wel degelijk.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 19:01 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Kun je me even een "linkje" sturen
te lui om het hele topic door te spitten :)
NWS / Ieder glas alcohol is een glas te veel #2
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 19 april 2018 @ 19:27:45 #271
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_178626453
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 19:12 schreef Monolith het volgende:

[..]

En wat zou die conclusie precies moeten zijn? Het mooie aan dit soort onderzoeken is dat alles vrij transparant is. Als er methodologische gebreken zijn, dan kun je dat gewoon zien.
Er staat in het onderzoek ook vrij duidelijk beschreven waarom ze de aanpak hebben gekozen om zich te richten op 'mensen die drinken' bijvoorbeeld. Daarnaast hebben ze acht groepen gedefinieerd oplopend van 0-25 gram alcoholconsumptie er week tot boven de 350 gram. In hun 'findings' kijken ze dan nog weer naar een classificatie van 0-100, 100-200, 200-350 en meer dan 350 om een indicatie te geven van 'statistisch effect op levensverwachting'. Er zit dan nog wel een wat subjectieve 'policy recommendation' aan vast van max 100gr, maar het lijkt me niet dat 'specifiek naar 100 gram' toegewerkt zou zijn.

Ik zat er overigens naast dat ze niet keken naar all-cause mortality, dat doen ze wel degelijk.

[..]

NWS / Ieder glas alcohol is een glas te veel #2
Ja dat kwam ik later (in alinea 3 geloof ik )ook tegen.

Dat stuk "excuusstuk"uit deVK ook gevonden.
Toch vind ik het best dubbel , geen alcohol zou het beste zijn maar i.g.v. een hartinfarct zou wat alcohol je redding kunnen zijn. mmmh mja.
Het blijft vergif maar ook vergif kan soms positieve uitwerkingen hebben.
Denk de ophef sterk overdreven wordt net als de conclusie v.h. onderzoek ;)

Maar bedankt voor je zinnige reply B:)B
There is only one religion
pi_178626850
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 18:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Want rokers hebben geen auto's?
Weet ik toch niet. Kan het de weinige rokers die ik weleens zie namelijk niet vragen wegens het lawaai van de auto's van de niet-rokende automobilisten.
pi_178627093
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 13:12 schreef Red_85 het volgende:
Ok, wacht ff he.

Al die onderzoekjes van afgelopen jaren zeggen allemaal 'als je dit niet doet, leef je langer'.. Maar wat heb je nu aan langer leven als je geen plezier kan hebben?

Je vervelen en dan 150 worden?
Dat argument kun je ook gebruiken als je je zelf wilt volstoppen met fastfood.
Hoi
  vrijdag 20 april 2018 @ 10:05:22 #274
168739 Red_85
'echt wel'
pi_178637258
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 20:03 schreef Meesternadim het volgende:

[..]

Dat argument kun je ook gebruiken als je je zelf wilt volstoppen met fastfood.
Fastfood heeft niet hetzelfde imago als alcohol. Fastfood is bagger, terwijl bier en wijn een vrolijker imago heeft.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_178637796
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 10:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Herkenbaar hoor!
Een klein handje chips werkt bij mij ook niet. Dan gaat de zak leeg.
En ik drink idd bijna nooit 1 glas wijn. Dat worden er altijd meer dan 1.
Maar maanden geen alcohol is ook geen probleem.

Ik vind het altijd knap als mensen een paar sigaretten roken in alleen het weekend. Dat kan ik niet.
Alcohol geeft een lekkere roes al verschilt dit natuurlijk per persoon.

Al sta ik altijd verbaasd hoe mensen kunnen veranderen met alcohol op. Ik blijf gelukkig steken bij een aangename aangeschotenheid die leidt tot slaap wanneer ik teveel heb gedronken. Maar al die schreeuwende dronkaards. Heb ik nooit zo begrepen, al hou ik het altijd bij bier.

Was vroeger een zware kettingroker maar rook al ruim elf jaar niet meer op mijn werk. Men kan best minderen hoor. Kwestie van conditionering. Ja, je kunt je brein gedeeltelijk een bepaalde kant op sturen.

Ook die zak chips hoeft niet altijd leeg. Gewoon afwisselen met iets anders.
  vrijdag 20 april 2018 @ 10:53:16 #276
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_178637970
Vanavond weer lekker aan het bier
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_178652777
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 10:38 schreef Elzies het volgende:

[..]
Men kan best minderen hoor. Kwestie van conditionering. Ja, je kunt je brein gedeeltelijk een bepaalde kant op sturen.

Je kunt ook gaan sporten bv hardlopen. Als je daarmee ineens vorderingen boekt is de lol van "over de finish" gaan vergelijkbaar met de "happy feeling" van alcohol. Alleen bij die tweede krijg je nadien een kater. Bij het eerste niet.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_178654808
Vandaag in De Standaard:
quote:
Onzorgvuldige communicatie over grootschalige studie in vakblad The Lancet
Goochelen met glaasjes alcohol

Levensverkorting berekenen per glas alcohol moeten we vooral niet doen. Reconstructie van een dwaling

Dat de levensverwachting vanaf 100 tot 150 gram alcohol per week – 10 tot 15 glazen per week – begint te dalen: dat is wat we hadden moeten onthouden van de grote alcoholstudie die vorige week in het vakblad The Lancet stond. Maar door onzorgvuldige communicatie van zowel wetenschappers als journalisten bleef wereldwijd een andere boodschap hangen: dat elk glas alcohol schaadt. Ook De Standaard ging in de fout. Een reconstructie.

Zowat alle Vlaamse en Nederlandse kranten die over de studie hebben bericht, vroegen tekst en uitleg aan het Erasmus Medisch Centrum (MC) in Rotterdam, een van de vele instellingen die bij de studie betrokken waren. Op zijn website had het ziekenhuis een nieuwsbericht geplaatst, met de titel Geen alcohol = langer leven. In de tekst wordt wetenschapster Trudy Voortman geciteerd: ‘In ­tegenstelling tot wat mensen vaak denken, blijkt er geen veilige ­ondergrens te zijn voor het drinken van alcohol. Ook niet bij hart- en vaatziekten.’

In De Standaard zei Voortman nog: ‘We zien nu duidelijk dat elk glas alcohol schadelijk is. Het idee dat een glaasje wijn zou helpen tegen hart- en vaatziekten, is onzin.’

Het probleem is dat het Erasmus MC de nadruk legt op ziekte, niet op sterfte, terwijl er alleen over dat laatste duidelijke conclusies getrokken kunnen worden. Tot 100 gram alcohol per week (in een pils van 250 ml zit 10 gram ­alcohol, net als in 100 ml wijn) neemt de levensverwachting niet af. Net boven de 100 gram een beetje, vanaf 150 gram veel.

Meer dan 350 gram alcohol per week zou 4 tot 5 levensjaren kosten. Maar voor ziekten zijn de cijfers minder eenduidig. Voor beroertes en sommige andere hart- en vaatziekten zijn er over de hele lijn, ook onder de 100 gram, verschillen vastgesteld. Het gaat om een lineair verband, zegt Voortman, waardoor je kan stellen: ‘Hoe minder alcohol, hoe beter’. Anders gezegd: elk glas schaadt.

Geen geheelonthouders

Dat gaat wel niet op voor hartinfarcten. Zoals uit deze en andere studies blijkt, is de kans op een hartinfarct het kleinst bij wie een beetje alcohol drinkt – wat te maken zou hebben met het verwijden van de bloedvaten.

Wat moeten we nu met die tegenstrijdige informatie? Wie alleen het onderzoek in The Lancet leest – geen persberichten – zou nooit conclusies trekken over één glas alcohol. Daarvoor zijn de data niet fijnmazig genoeg. Om te beginnen zijn alle 599.912 mensen die in rekening werden gebracht, drinkers – van heel weinig tot heel veel glazen per week. Maar een vergelijking maken met geheelonthouders, is niet mogelijk, want ze zijn niet meegerekend.

Bovendien werd gewerkt met zelfgerapporteerde alcoholconsumptie, wat doorgaans een onderschatting is. Dan is het delicaat om over een glaasje meer of minder te beginnen. Ook omdat heel wat factoren niet in rekening zijn gebracht, zoals voedingspatroon en sociaaleconomische status. De enige zinnige risicoberekening zit daar waar de levensverkorting duidelijk grote sprongen maakt, boven de 100 tot 150 gram.

[..]

Niet alleen bij ons, ook in ­Engelstalige media werd het alcoholverhaal opgeblazen. De Britse krant The Guardian rapporteerde (en kopte) dat ‘elk glas wijn extra uw leven met 30 minuten zal verkorten’. Dat glas extra slaat dan op elk glas bovenop een ‘normale’ consumptie van ongeveer 100 gram alcohol per week, maar dat moet je eerst begrijpend lezen. Wie alleen de titel leest, verslikt zich in zijn drankje.

[..]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_178682916
Het is gewoon verkeerd uitspraken te doen als: "Ieder glas alcohol verkort je leven met zoveel tijd." Zo eenvoudig is dat niet. Het echte leven is niet altijd wiskunde. Zware alcoholgebruikers leven gemiddeld minder lang dan niet-drinkers, maar dat betekent niet dat élke zware drinker jong zal sterven, en élke niet-drinker lang zal leven. (Zwaar) alcoholgebruik verhoogt de káns op diverse (dodelijke) aandoeningen, maar betekent niet dat je die gegarandeerd zult krijgen. Door het rood licht rijden levert ook een behoorlijke kans op een ongeval op, maar betekent daarom níet dat het gegarandeerd fout zal aflopen.
Het woord "weerspannigheid" dient uit het wetboek geschrapt te worden. Personen die dwang uitoefenen en als gevolg daarvan gewond raken door het verzet van de gedwongene, zijn géén slachtoffer, maar dáder van geweld.
  zondag 22 april 2018 @ 22:00:11 #280
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178683084
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:49 schreef Wandeling het volgende:
Het is gewoon verkeerd uitspraken te doen als: "Ieder glas alcohol verkort je leven met zoveel tijd." Zo eenvoudig is dat niet. Het echte leven is niet altijd wiskunde. Zware alcoholgebruikers leven gemiddeld minder lang dan niet-drinkers, maar dat betekent niet dat élke zware drinker jong zal sterven, en élke niet-drinker lang zal leven. (Zwaar) alcoholgebruik verhoogt de káns op diverse (dodelijke) aandoeningen, maar betekent niet dat je die gegarandeerd zult krijgen. Door het rood licht rijden levert ook een behoorlijke kans op een ongeval op, maar betekent daarom níet dat het gegarandeerd fout zal aflopen.
Elizabeth Bowes-Lyon (de queen mom van de UK) werd 101 met iedere dag een paar gin tonics, die ze half om half dronk (Half gin, half tonic)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 23 april 2018 @ 06:19:32 #281
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_178686751
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 22:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Elizabeth Bowes-Lyon (de queen mom van de UK) werd 101 met iedere dag een paar gin tonics, die ze half om half dronk (Half gin, half tonic)
Ga je, nu het om drank gaat, opeens vergelijkbare drogredenen gebruiken die je zelf inzet om het weigeren van vaccinaties en het gebruik van homeopathie (terecht) te ridiculiseren?

Of staat mijn sarcasme-antenne uit?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_178688327
Een uitspraak als "Ieder glas alcohol is een glas te veel." is in mijn ogen net zo'n bewering als: "Iedere verkeerskilometer is een kilometer te veel." Want, geef toe, elke kilometer meer, hoe voorzichtig je ook bent, verhoogt de kans op een (dodelijk) ongeval, of niet soms?
Het woord "weerspannigheid" dient uit het wetboek geschrapt te worden. Personen die dwang uitoefenen en als gevolg daarvan gewond raken door het verzet van de gedwongene, zijn géén slachtoffer, maar dáder van geweld.
pi_178688357
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 10:14 schreef Wandeling het volgende:
Een uitspraak als "Ieder glas alcohol is een glas te veel." is in mijn ogen net zo'n bewering als: "Iedere verkeerskilometer is een kilometer te veel." Want, geef toe, elke kilometer meer, hoe voorzichtig je ook bent, verhoogt de kans op een (dodelijk) ongeval, of niet soms?
Proost! B:)B
pi_178689164
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 22:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Elizabeth Bowes-Lyon (de queen mom van de UK) werd 101 met iedere dag een paar gin tonics, die ze half om half dronk (Half gin, half tonic)
Iedere statistiek is hiermee overbodig. Omdat iedereen wel een anekdote heeft van die of die welke het tegendeel beweert. Het heeft ook wel eens geregend in de Sahara en er zijn periodes van droogte geweest in Nederland.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_178689220
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 10:14 schreef Wandeling het volgende:
Een uitspraak als "Ieder glas alcohol is een glas te veel." is in mijn ogen net zo'n bewering als: "Iedere verkeerskilometer is een kilometer te veel." Want, geef toe, elke kilometer meer, hoe voorzichtig je ook bent, verhoogt de kans op een (dodelijk) ongeval, of niet soms?
Precies! Stel je rijdt 5 km per uur richting een voetganger. Grote kans dat de voetganger het op tijd opmerkt en opzij gaat en niet overlijdt. Bij 150 km per uur is dit niet het geval.
Uiteindelijk zit er tussen die 5 en 150 km/u een snoeiharde grens die het verschil maakt tussen overlijden en overleven.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_178690155
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 11:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Precies! Stel je rijdt 5 km per uur richting een voetganger. Grote kans dat de voetganger het op tijd opmerkt en opzij gaat en niet overlijdt. Bij 150 km per uur is dit niet het geval.
Uiteindelijk zit er tussen die 5 en 150 km/u een snoeiharde grens die het verschil maakt tussen overlijden en overleven.
ook zit er geen snoeiharde grens in. Bij 5 kilometer per uur van achter aangereden worden en ongelukkig met je hoofd op een stoeprand terecht komen is ook dodelijk. :D

De kans op een dodelijk afloop zal wel oplopen met de snelheid waarmee je geraakt wordt. En dan nog kan er een lopende guus geluksvogel met 150 kilometer per uur aangereden worden en het overleven.
pi_178690756
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 12:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

ook zit er geen snoeiharde grens in. Bij 5 kilometer per uur van achter aangereden worden en ongelukkig met je hoofd op een stoeprand terecht komen is ook dodelijk. :D

De kans op een dodelijk afloop zal wel oplopen met de snelheid waarmee je geraakt wordt. En dan nog kan er een lopende guus geluksvogel met 150 kilometer per uur aangereden worden en het overleven.
Natuurlijk spelen andere factoren ook mee. In dit geval gaat het om "ceteris paribus". Alle andere situaties blijven gelijk.
Ik ageerde tegen het anekdotische voorbeeld dat PietVerdriet aandroeg. Als de Queen-Mum geen alcohol genuttigd had, had ze wellicht 110 jaar kunnen worden. Geen enkel bewijs dat ze haar hoge leeftijd te danken heeft aan haar Gin-Tonics.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_178690891
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 12:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
Als de Queen-Mum geen alcohol genuttigd had, had ze wellicht 110 jaar kunnen worden. Geen enkel bewijs dat ze haar hoge leeftijd te danken heeft aan haar Gin-Tonics.
Echt zo'n standaardreactie hé: "Als X niet gedronken/gerookt/gesnoept/... had, was X nóg ouder geworden." Hoe kun je met zo'n redelijke zekerheid een dergelijke bewering doen? Het valt niet te bewijzen hoe oud de Queen-Mum geworden zou zijn indien ze nooit alcohol gedronken had. Wat zeker ook niet wil zeggen dat ze zo oud geworden is dankzij die Gin-Tonics.
Het woord "weerspannigheid" dient uit het wetboek geschrapt te worden. Personen die dwang uitoefenen en als gevolg daarvan gewond raken door het verzet van de gedwongene, zijn géén slachtoffer, maar dáder van geweld.
pi_178690986
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:01 schreef Wandeling het volgende:

[..]

Echt zo'n standaardreactie hé: "Als X niet gedronken/gerookt/gesnoept/... had, was X nóg ouder geworden." Hoe kun je met zo'n redelijke zekerheid een dergelijke bewering doen? Het valt niet te bewijzen hoe oud de Queen-Mum geworden zou zijn indien ze nooit alcohol gedronken had. Wat zeker ook niet wil zeggen dat ze zo oud geworden is dankzij die Gin-Tonics.
Je draait het om. Ik zei "wellicht". Ik maak alleen bezwaar tegen het plaatsen van een anekdote als antwoord op de uitslag van een gedegen statistisch onderzoek. Alsof daarmee het statistisch onderzoek onderuit gehaald moet worden.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_178691935
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:04 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Je draait het om. Ik zei "wellicht".
"Wellicht" betekent dat er een erg grote kans was. Dat is niet zo, want nog steeds heel weinig mensen halen de 110 jaar, ongeacht of en hoeveel alcohol ze drinken.
Het woord "weerspannigheid" dient uit het wetboek geschrapt te worden. Personen die dwang uitoefenen en als gevolg daarvan gewond raken door het verzet van de gedwongene, zijn géén slachtoffer, maar dáder van geweld.
  maandag 23 april 2018 @ 14:19:33 #291
368444 FastRDust
Addicted to my controller
pi_178692493
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:46 schreef Wandeling het volgende:

[..]

"Wellicht" betekent dat er een erg grote kans was. Dat is niet zo, want nog steeds heel weinig mensen halen de 110 jaar, ongeacht of en hoeveel alcohol ze drinken.
Ik denk eerder dat je dan bedoeld "Hoog Waarschijnlijk", "Wellicht" Prefereert geen van beide. :P

Kennelijk is ook dat een discussie punt XD
If you have the ammo, you don't need good accuracy.
pi_178693433
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:46 schreef Wandeling het volgende:

[..]

"Wellicht" betekent dat er een erg grote kans was. Dat is niet zo, want nog steeds heel weinig mensen halen de 110 jaar, ongeacht of en hoeveel alcohol ze drinken.
Van de huidige jonge bevolking zal een steeds groter deel dit halen. Door steeds meer aandacht voor de kwalijke gevolgen van nicotine, alcohol. En nú de aandacht voor fijnstof. Daarnaast worden steeds meer ziektes adequaat bestreden etc.
Dus volgens de wet van de grote getallen werpt het tegengaan van het gebruik van alcohol en nicotine wél zijn vruchten af.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 23 april 2018 @ 15:21:21 #293
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178693598
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 06:19 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ga je, nu het om drank gaat, opeens vergelijkbare drogredenen gebruiken die je zelf inzet om het weigeren van vaccinaties en het gebruik van homeopathie (terecht) te ridiculiseren?

Of staat mijn sarcasme-antenne uit?
Ik denk dat je sarcasme antenne een los draadje heeft
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178699062
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 15:10 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Van de huidige jonge bevolking zal een steeds groter deel dit halen. Door steeds meer aandacht voor de kwalijke gevolgen van nicotine, alcohol. En nú de aandacht voor fijnstof. Daarnaast worden steeds meer ziektes adequaat bestreden etc.
Dus volgens de wet van de grote getallen werpt het tegengaan van het gebruik van alcohol en nicotine wél zijn vruchten af.
Zelfs al leef je langer door geen alcohol te drinken... Daarom zal nog niet iedereen stoppen. Veel mensen verkiezen liever een leuk leven dat een paar jaar korter duurt dan een lang maar erg saai leven.
Het woord "weerspannigheid" dient uit het wetboek geschrapt te worden. Personen die dwang uitoefenen en als gevolg daarvan gewond raken door het verzet van de gedwongene, zijn géén slachtoffer, maar dáder van geweld.
pi_178700679
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 19:59 schreef Wandeling het volgende:

[..]

Zelfs al leef je langer door geen alcohol te drinken... Daarom zal nog niet iedereen stoppen. Veel mensen verkiezen liever een leuk leven dat een paar jaar korter duurt dan een lang maar erg saai leven.
Helemaal mee eens. Maar het was niet de insteek van het onderzoek om de dominee uit te hangen in de hoedanigheidheid van "Gij zult voortaan....".
Het gaat er gewoon om om de uitslag van het onderzoek weer te geven. Dat is alles.
En dit heeft wel nut. Het zorgt er voor dat mensen die niet van alcohol houden, zich niet verplicht hoeven te voelen om er aan te beginnen in de vorm van een medicijn. Alsof een glas alcohol een heilzame werking heeft.
Iedereen kan na dit onderzoek gewoon blijven doen en laten wat hem goeddunkt.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_178700751
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 20:51 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het gaat er gewoon om om de uitslag van het onderzoek weer te geven. Dat is alles.
En dit heeft wel nut. Het zorgt er voor dat mensen die niet van alcohol houden, zich niet verplicht hoeven te voelen om er aan te beginnen in de vorm van een medicijn. Alsof een glas alcohol een heilzame werking heeft.
Volgens mij heeft er ook nog nooit een arts een patiënt alcohol voorgeschreven in de vorm van een medicijn hoor! ;)
Het woord "weerspannigheid" dient uit het wetboek geschrapt te worden. Personen die dwang uitoefenen en als gevolg daarvan gewond raken door het verzet van de gedwongene, zijn géén slachtoffer, maar dáder van geweld.
pi_178700821
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 20:54 schreef Wandeling het volgende:

[..]

Volgens mij heeft er ook nog nooit een arts een patiënt alcohol voorgeschreven in de vorm van een medicijn hoor! ;)
Een arts niet, zover ik weet, maar de vox populi weet uit alle hoeken en gaten medische rapporten te halen waaruit zou blijken dat één glas alcohol wel gezond zou zijn.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_178700844
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 20:54 schreef Wandeling het volgende:

[..]

Volgens mij heeft er ook nog nooit een arts een patiënt alcohol voorgeschreven in de vorm van een medicijn hoor! ;)
Een glas rode wijn heeft wel lang een gezondheidsimago gehad. En nog steeds.
pi_178701031
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 20:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
maar de vox populi weet uit alle hoeken en gaten medische rapporten te halen waaruit zou blijken dat één glas alcohol wel gezond zou zijn.
Mensen die niet van alcohol houden, kunnen de uitslag van dat onderzoeken voortaan dus gebruiken om die bewering te weerleggen. Het is natuurlijk vervelend dat je in onze maatschappij in sommige groepen vaak erg saai wordt gevonden als je geen alcohol drinkt in bepaalde omstandigheden, je haast verplicht bent er wél te drinken. Dat is net zo fout als de irritante, betuttelende manier waarop veel niet-drinkers zich bemoeien met drinkers.
Het woord "weerspannigheid" dient uit het wetboek geschrapt te worden. Personen die dwang uitoefenen en als gevolg daarvan gewond raken door het verzet van de gedwongene, zijn géén slachtoffer, maar dáder van geweld.
pi_178701702
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 21:01 schreef Wandeling het volgende:

[..]

Mensen die niet van alcohol houden, kunnen de uitslag van dat onderzoeken voortaan dus gebruiken om die bewering te weerleggen. Het is natuurlijk vervelend dat je in onze maatschappij in sommige groepen vaak erg saai wordt gevonden als je geen alcohol drinkt in bepaalde omstandigheden, je haast verplicht bent er wél te drinken. Dat is net zo fout als de irritante, betuttelende manier waarop veel niet-drinkers zich bemoeien met drinkers.
Helemaal mee eens. Alleen die laatste groep lijkt me erg klein. En als het gaat om de combinatie alcohol en "auto rijden" is het volkomen terecht dat er opmerkingen worden gemaakt.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')