abonnement Unibet Coolblue
pi_178770063
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2018 07:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je zult meerdere manieren hebben. Maar als je meditatie ontmoedigt omdat dat "tijd zou schelen ", dan heb je de essentie ervan gemist :P
De essentie van wat?
Conscience do cost.
pi_178775834
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 10:24 schreef Alcar het volgende:
zich vermenigvuldigen is toch één van de grootste
Ja, dat het leven zich regenereert is iets essentieels van het leven, en verder.
Inademen, uitademen, eten, verteren en poepen, dat doe je vanaf dag 1 tot aan dat je leven stopt.
En dat heeft met de biochemische kringlopen te maken waar het leven zo’n belangrijke functie in speelt. De recycling van stoffen.
Als je het leven als phenomeen wilt begrijpen, moet je m.i. verder kijken dan alleen je eigen leven als mens. Een brandnetel en een geranium leeft ook, een spinnetje en een naaktslak ook. Schimmels leven ook. Als menselijk individu ben je niet anders dan al die andere levende organismen.
Het leven is m.i. Iets groters dan dat kleine eigen leventje van jezelf als mens.
Het is dat DNA wat al een paar miljard jaar zich aan het repliceren is en een dynamisch recycling systeem heeft gemaakt waar je deel van uitmaakt.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_178777892
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 10:55 schreef ems. het volgende:

[..]

De essentie van wat?
Meditatie. Teminste, zoals dat in (de meeste) boeddhistische tradities wordt onderwezen.
-
pi_178778076
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:21 schreef Samuel24 het volgende:
nou ik hoef iig nooit geen kinderen te krijgen hoor. alsjeblieft zeg! :')
ik snap echt niet waarom sommige mensen daar aan beginnen.
Het krijgen van kinderen heeft wel een groot voordeel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 27 april 2018 @ 17:43:13 #105
74056 crew  ToT
pi_178778476
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 17:26 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Het krijgen van kinderen heeft wel een groot voordeel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo denk ik er ook over! :Y

Voor mij is het gewoon dat als je straks omkiepert dat het lampje dan gewoon uit gaat en dat het dan einde oefening is, maar dat boeit allemaal niet meer zodra straks onze kleine geboren is! O+
pi_178786028
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 april 2018 17:43 schreef ToT het volgende:

[..]

Zo denk ik er ook over! :Y

Voor mij is het gewoon dat als je straks omkiepert dat het lampje dan gewoon uit gaat en dat het dan einde oefening is, maar dat boeit allemaal niet meer zodra straks onze kleine geboren is! O+
Dan heb je wel grotere zorgen idd :P
pi_178799346
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2018 17:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Meditatie.
Als je daarin onderwezen moet worden heb je de essentie sowieso gemist.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_178799405
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 17:26 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Het krijgen van kinderen heeft wel een groot voordeel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jep.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_178852718
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 21:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is geen doel van het leven, er is hooguit een doel van jouw leven, wat je er zelf van maakt
Er kan misschien geen specifiek doel bestaat die voor iedereen evenveel geldt maar je kan wel komen tot kenmerken van "het" bovenliggend doel. Een belangrijk onderdeel hiervan lijkt mij onze voortplanting(sdrang). Als we dat (doel) verliezen, vrijwillig of niet, dan is er geen (mensen)leven. We zijn op bepaalde vlakken hard op weg. De explosieve stijging (in westen) van "bewegingen" als Incel, MGTOW, (radicaal) feminisme en het post-modernisme en de dalende geboortecijfers houden verband met elkaar.

Voorplanting is een voorwaarde voor het leven en dan zou je verwachten dat het doel ligt in het komen tot een balans tussen voortplanting, "persoonlijke" ontwikkeling en de interactie met de (externe) omgeving. Dat is als het ware het "goede", je ziet dat nagenoeg elke religie en maatschappelijke stroming invulling probeert te geven aan dat streven. Hoe moet je je als mens gedragen om invulling te geven aan zo'n balans. Een individu kan eigen doelen stellen maar dat kan (in extremis) een antithese zijn van het doel.
pi_178852747
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:21 schreef Samuel24 het volgende:
nou ik hoef iig nooit geen kinderen te krijgen hoor. alsjeblieft zeg! :')
ik snap echt niet waarom sommige mensen daar aan beginnen.
Als iedereen zo dacht dan naderen we in rap tempo extinctie. Al zijn er andere manieren waarop het voor ons kan eindigen.
  dinsdag 1 mei 2018 @ 09:21:27 #111
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_178855788
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 21:03 schreef Super_Stunner het volgende:
Het doel van het leven. Iedereen heeft daar zijn mening over. Sommige twijfelen of er überhaupt een doel is - en andere denken weer dat het doel is om zoveel mogelijk te bereiken.

Wat denk jij dat voor jou het doel is - en waarom denk/vind je dat?
Het doel bepaal jezelf. Al denken hele volk stammen daar anders over!
"Hoka Hey!"
pi_178860222
Uit natuurlijke wetmatigheden kunnen we in ieder geval stellen dat 'behoud van leven' een 'voor tot dusver ontdekte organismen' een universeel doel is. Overleven/behoud zien we terug in biologische mechanismen (o.a. evolutie, mutatie, adaptatie, ontwikkeling, voortplanting), cognitief-biologische vaardigheden en capaciteiten (leren, herinneren, communiceren, conceptueel denken, en onbewuste reacties zoals reflexen, affecties, emoties) alsook culturele en mentale aspecten van onze samenleving (bewaren/behouden, vastleggen, verzamelen, organiseren).
  dinsdag 1 mei 2018 @ 13:08:51 #113
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_178860561
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 12:56 schreef Cockwhale het volgende:
Uit natuurlijke wetmatigheden kunnen we in ieder geval stellen dat 'behoud van leven' een 'voor tot dusver ontdekte organismen' een universeel doel is. Overleven/behoud zien we terug in biologische mechanismen (o.a. evolutie, mutatie, adaptatie, ontwikkeling, voortplanting), cognitief-biologische vaardigheden en capaciteiten (leren, herinneren, communiceren, conceptueel denken, en onbewuste reacties zoals reflexen, affecties, emoties) alsook culturele en mentale aspecten van onze samenleving (bewaren/behouden, vastleggen, verzamelen, organiseren).
Goed opgezocht hoor, grote jongen _O-
"Hoka Hey!"
  dinsdag 1 mei 2018 @ 14:20:04 #114
446288 AQUILA.
Arbiter elegantiarum
pi_178862707
''Het doel van het leven? Daar heb ik niets mee te maken. Als ik er ben is de dood er niet, en als de dood er is ben ik er niet.''

- Epicurus

Ik vind Epicurus wel een interessante filosoof en ik volg ook grotendeels zijn gematigde hedonisme. Zowel mens als dier zijn van nature geneigd pijn te vermijden en genot na te streven. Daarin zou je een soort van doel kunnen zien, hoe dun deze filosofie ook zijn mag.
''Aquila non capit muscas.''
  dinsdag 1 mei 2018 @ 14:48:12 #115
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178863852
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 14:20 schreef AQUILA. het volgende:
''Het doel van het leven? Daar heb ik niets mee te maken. Als ik er ben is de dood er niet, en als de dood er is ben ik er niet.''

- Epicurus

Ik vind Epicurus wel een interessante filosoof en ik volg ook grotendeels zijn gematigde hedonisme. Zowel mens als dier zijn van nature geneigd pijn te vermijden en genot na te streven. Daarin zou je een soort van doel kunnen zien, hoe dun deze filosofie ook zijn mag.
Aquila non capit muscas.
pi_178864105
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 09:21 schreef matspontius het volgende:

[..]

Het doel bepaal jezelf. Al denken hele volk stammen daar anders over!
Een seriemoordenaar stelt zichzelf als doel het vermoorden van zoveel mogelijk mensen, dat is inherent niet het doel. Althans volgens hele volksstammen. Dat iedereen zijn eigen doel stelt betekent niet dat je het doel daarmee gevonden hebt. Je eigen verlangens volgen is lang niet altijd doeltreffend en bijtijds doelloos.
  dinsdag 1 mei 2018 @ 14:57:57 #117
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_178864216
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 14:55 schreef up7 het volgende:

[..]

Een seriemoordenaar stelt zichzelf als doel het vermoorden van zoveel mogelijk mensen, dat is inherent niet het doel. Althans volgens hele volksstammen. Dat iedereen zijn eigen doel stelt betekent niet dat je het doel daarmee gevonden hebt. Je eigen verlangens volgen is lang niet altijd doeltreffend en bijtijds doelloos.
Flauwekul, een seriemoordenaar stelt doelen? Een seriemoordenaar handelt vaak uit lust of macht en niet met het doel zo veel mogelijk mensen om te brengen. De rest is wartaal .....
"Hoka Hey!"
pi_178864287
Heb geen doel, ik word ook nergens enthousiast van. Ik besta alleen maar.
pi_178864307
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 14:20 schreef AQUILA. het volgende:
''Het doel van het leven? Daar heb ik niets mee te maken. Als ik er ben is de dood er niet, en als de dood er is ben ik er niet.''

- Epicurus

Ik vind Epicurus wel een interessante filosoof en ik volg ook grotendeels zijn gematigde hedonisme. Zowel mens als dier zijn van nature geneigd pijn te vermijden en genot na te streven. Daarin zou je een soort van doel kunnen zien, hoe dun deze filosofie ook zijn mag.
Genot nastreven en pijn vermijden zijn soms tegenstrijdig met elkaar. Genot nastreven kan leiden tot onvermijdelijke pijn. We walgen ook vaak van mensen die louter genot nastreven en menselijke verantwoordelijkheid verwaarlozen. Vooral als dat op latere leeftijd nog speelt.
pi_178864393
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 14:57 schreef matspontius het volgende:

[..]

Flauwekul, een seriemoordenaar stelt doelen? Een seriemoordenaar handelt vaak uit lust of macht en niet met het doel zo veel mogelijk mensen om te brengen. De rest is wartaal .....
Een doel stellen op basis van je eigen verlangens komt op jou warrig en vreemd over? Wat doet het ertoe dat doelen gesteld worden door lust of macht? Als iemand zich als doel stelt om met zoveel vrouwen het bed te delen, dan is dat flauwekul als het een heteroseksuele man betreft die plezier aan de seks en de veroveringstocht beleeft?

Is het dan wel een doel als een homoseksuele man met zoveel vrouwen het bed wil delen? :? Kom nou, dat klinkt pas echt naar wartaal en flauwekul.

[ Bericht 1% gewijzigd door up7 op 01-05-2018 15:33:38 ]
  dinsdag 1 mei 2018 @ 15:05:43 #121
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_178864473
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 15:03 schreef up7 het volgende:

[..]

Een doel stellen op basis van je eigen verlangens komt op jou warrig en vreemd over? Wat doet het ertoe dat doelen gesteld worden door lust of macht? Als iemand zich als doel stelt op met zoveel vrouwen het bed te delen, dan is dat flauwekul als het een heteroseksuele man betreft die plezier aan de seks en de veroveringstocht beleeft?

Is het dan wel een doel als een homoseksuele man met zoveel vrouwen het bed wil delen? :? Kom nou, dat klinkt pas echt naar wartaal en flauwekul.
8)7 :W
"Hoka Hey!"
  dinsdag 1 mei 2018 @ 15:17:53 #122
446288 AQUILA.
Arbiter elegantiarum
pi_178864906
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 15:00 schreef up7 het volgende:

[..]

Genot nastreven en pijn vermijden zijn soms tegenstrijdig met elkaar. Genot nastreven kan leiden tot onvermijdelijke pijn. We walgen ook vaak van mensen die louter genot nastreven en menselijke verantwoordelijkheid verwaarlozen. Vooral als dat op latere leeftijd nog speelt.
Daarom pleitte Epicurus ook voor het nastreven van twee vormen van genot: lichamelijk/fysiek en materieel genot (zeg maar de ''aardse zaken'') enerzijds en geestelijk genot (gemoedsrust) anderzijds. Als je teveel aards genot nastreeft zal dit ten koste gaan van de gemoedsrust, het is dus zaak om deze twee zaken in balans te houden. Gematigde vorm van hedonisme dus.
''Aquila non capit muscas.''
  dinsdag 1 mei 2018 @ 15:23:03 #123
446288 AQUILA.
Arbiter elegantiarum
pi_178865136
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 14:48 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Aquila non capit muscas.
Wijze woorden.
''Aquila non capit muscas.''
pi_178865161
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 15:05 schreef matspontius het volgende:

[..]

8)7 :W
Het is jouw gedachtegang. Ik kan er niet anders van maken, maar ik :W vriendelijk terug.
pi_178865500
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 15:17 schreef AQUILA. het volgende:

[..]

Daarom pleitte Epicurus ook voor het nastreven van twee vormen van genot: lichamelijk/fysiek en materieel genot (zeg maar de ''aardse zaken'') enerzijds en geestelijk genot (gemoedsrust) anderzijds. Als je teveel aards genot nastreeft zal dit ten koste gaan van de gemoedsrust, het is dus zaak om deze twee zaken in balans te houden. Gematigde vorm van hedonisme dus.
Ik denk niet dat zoiets vruchtbaar kan werken. Gemoedsrust is lastig te behalen als je eigen verlangens primair als doel wordt gesteld, vooral als het verlangen geen positieve maatschappelijke bijeffecten heeft. Denk bijvoorbeeld aan het altruïsme, al zijn de pogingen daarvan niet altijd even geslaagd. Daarbij is het moeilijk om aarde zaken die je nastreeft in te perken als je daar eenmaal afdoende toegang toe hebt. Je zal dus bij je gemoedsrust moeten beginnen en van daaruit het doel te formuleren.
  dinsdag 1 mei 2018 @ 15:36:19 #126
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_178865637
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 15:23 schreef up7 het volgende:

[..]

Het is jouw gedachtegang. Ik kan er niet anders van maken, maar ik :W vriendelijk terug.
Je bent in ieder geval erg goed gemanierd, chapeau :Y
"Hoka Hey!"
  dinsdag 1 mei 2018 @ 16:04:24 #127
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178866560
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 00:59 schreef up7 het volgende:

[..]

Er kan misschien geen specifiek doel bestaat die voor iedereen evenveel geldt maar je kan wel komen tot kenmerken van "het" bovenliggend doel. Een belangrijk onderdeel hiervan lijkt mij onze voortplanting(sdrang). Als we dat (doel) verliezen, vrijwillig of niet, dan is er geen (mensen)leven. We zijn op bepaalde vlakken hard op weg. De explosieve stijging (in westen) van "bewegingen" als Incel, MGTOW, (radicaal) feminisme en het post-modernisme en de dalende geboortecijfers houden verband met elkaar.

Voorplanting is een voorwaarde voor het leven en dan zou je verwachten dat het doel ligt in het komen tot een balans tussen voortplanting, "persoonlijke" ontwikkeling en de interactie met de (externe) omgeving. Dat is als het ware het "goede", je ziet dat nagenoeg elke religie en maatschappelijke stroming invulling probeert te geven aan dat streven. Hoe moet je je als mens gedragen om invulling te geven aan zo'n balans. Een individu kan eigen doelen stellen maar dat kan (in extremis) een antithese zijn van het doel.
Voortplanting als doen van het leven, hmmm, eerder is het zo het commando “kopieer mij` logisch gezien het hoogste commando moet zijn (en is). Richard Dawkins heeft daar interessant over geschreven. Maar dan zijn wij slechts horigen aan onze genen. Zoals virussen cellen gebruiken om zich voort te planten gebruikt genetische informatie leven om zich te reproduceren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178870787
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voortplanting als doen van het leven, hmmm, eerder is het zo het commando “kopieer mij` logisch gezien het hoogste commando moet zijn (en is). Richard Dawkins heeft daar interessant over geschreven. Maar dan zijn wij slechts horigen aan onze genen. Zoals virussen cellen gebruiken om zich voort te planten gebruikt genetische informatie leven om zich te reproduceren
Als we horigen aan onze genen zijn dan rijst de vraag waar die informatie vandaan komt. Tomaten maken ook "gebruik" van hun genetische informatie, om te groeien en om zich te reproduceren. Maar dan is er de gekke mens met een beter ontwikkeld keuzevrijheid/bewustwordings-"gen" die echter zonder ander leven niet (lang) leven kan.
  dinsdag 1 mei 2018 @ 18:18:05 #129
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178870873
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 18:14 schreef up7 het volgende:

[..]

Als we horigen aan onze genen zijn dan rijst de vraag waar die informatie vandaan komt. Tomaten maken ook "gebruik" van hun genetische informatie, om te groeien en om zich te reproduceren. Maar dan is er de gekke mens met een beter ontwikkeld keuzevrijheid/bewustwordings-"gen" die echter zonder ander leven niet (lang) leven kan.
[ afbeelding ]
Alle leven maakt gebruik van genetische informatie. Die informatie komt voort uit evolutionaire processen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178871688
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 18:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alle leven maakt gebruik van genetische informatie. Die informatie komt voort uit evolutionaire processen
Die informatie kent wel een basis, en al evolueerde al het leven van een "primitieve" levensvorm dan is daar behoorlijk veel uit voort gekomen.
pi_178875111
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 13:08 schreef matspontius het volgende:

[..]

Goed opgezocht hoor, grote jongen _O-
Van de ene trieste figuur naar de andere, er is geen ontsnapping aan op dit forum. Je hebt het er nog steeds zwaar mee, hé? :')
pi_178875203
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 14:57 schreef matspontius het volgende:

[..]

Flauwekul, een seriemoordenaar stelt doelen? Een seriemoordenaar handelt vaak uit lust of macht en niet met het doel zo veel mogelijk mensen om te brengen. De rest is wartaal .....
In dat opzicht doen ze mij denken aan tokkies. Ook alleen maar onderbuikgevoelens en handelen vanuit oncontroleerbare emoties. Maar daar weet jij alles van.
  woensdag 2 mei 2018 @ 10:05:23 #133
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178885289
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 10:46 schreef matspontius het volgende:

[..]

Ja, wij leven in volledige harmonie met onze soortgenoten, dieren en de rest van de natuur ........... Heel harmonisch, vreedzaam en natuurlijk allemaal ................... Wat een naiviteit 8)7
Ach wat is harmonie? Eten en gegeten worden?
pi_178887600
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voortplanting als doen van het leven, hmmm, eerder is het zo het commando “kopieer mij` logisch gezien het hoogste commando moet zijn (en is). Richard Dawkins heeft daar interessant over geschreven. Maar dan zijn wij slechts horigen aan onze genen. Zoals virussen cellen gebruiken om zich voort te planten gebruikt genetische informatie leven om zich te reproduceren
Kopieën reduceren diversiteit. Eencelligen kunnen wellicht makkelijk muteren, maar complexe meercellige organismen niet. In dat geval is diversiteit die voortkomt uit onze huidige vorm van voortplanting noodzakelijk. (Puur) Kopiëren is dus niet het uitgangspunt, het belemmert ontwikkeling.
  woensdag 2 mei 2018 @ 12:05:59 #135
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178887809
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 17:26 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Het krijgen van kinderen heeft wel een groot voordeel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kwestie van de vraag verplaatsen, want nu is de vraag: wat is het doel van het leven van mijn kinderen?
pi_178887813
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voortplanting als doen van het leven, hmmm, eerder is het zo het commando “kopieer mij` logisch gezien het hoogste commando moet zijn (en is). Richard Dawkins heeft daar interessant over geschreven. Maar dan zijn wij slechts horigen aan onze genen. Zoals virussen cellen gebruiken om zich voort te planten gebruikt genetische informatie leven om zich te reproduceren
Iets te kort door de bocht aangezien organismen er ook voor kunnen kiezen zichzelf niet voort te planten.

Bij de Apenheul zag ik in een rapportage over een vrouwtjes slingeraap die maar liefst vijftig jaar oud werd en altijd kinderloos is gebleven. Maar tegelijkertijd wel als een soort van tante de zorg over de andere jonge aapjes tot zich nam.
  woensdag 2 mei 2018 @ 12:07:49 #137
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178887849
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 12:06 schreef Elzies het volgende:

[..]

Iets te kort door de bocht aangezien organismen er ook voor kunnen kiezen zichzelf niet voort te planten.

Bij de Apenheul zag ik in een rapportage over een vrouwtjes slingeraap die maar liefst vijftig jaar oud werd en altijd kinderloos is gebleven. Maar tegelijkertijd wel als een soort van tante de zorg over de andere jonge aapjes tot zich nam.
Da's niet zo raar op zich. Bij bepaalde kuddedieren wordt er slechts door enkele mannetjes, de dominante dus, gepaard. Er zijn vele mannetjes die nooit aan paren toekomen. Net als bij mensen... :D
pi_178887857
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 12:05 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Kwestie van de vraag verplaatsen, want nu is de vraag: wat is het doel van het leven van mijn kinderen?
Dat is van later zorg.
pi_178887922
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 12:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Da's niet zo raar op zich. Bij bepaalde kuddedieren wordt er slechts door enkele mannetjes, de dominante dus, gepaard. Er zijn vele mannetjes die nooit aan paren toekomen. Net als bij mensen... :D
Dus als je niet paart en nageslacht maakt ben je dus doelloos in het leven? :')
pi_178887962
Virtue, Je eigen hoogste potentieel behalen
pi_178888082
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 12:05 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Kwestie van de vraag verplaatsen, want nu is de vraag: wat is het doel van het leven van mijn kinderen?
Dat bepalen zijzelf

Oh. Verkeerd begrepen :@

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2018 12:19:27 ]
  woensdag 2 mei 2018 @ 12:37:31 #142
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178888470
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 12:11 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dus als je niet paart en nageslacht maakt ben je dus doelloos in het leven? :')
Dat zijn niet mijn woorden. Maar als jouw doel in het leven is het bevruchten van wijfjes, dan wel.
pi_178888924
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 12:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat zijn niet mijn woorden. Maar als jouw doel in het leven is het bevruchten van wijfjes, dan wel.
Maar als dat je doel is dan kan het dus niet doelloos zijn het doel heb je
  woensdag 2 mei 2018 @ 12:58:20 #144
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178889014
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 12:55 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Maar als dat je doel is dan kan het dus niet doelloos zijn het doel heb je
Dan blijkt het uiteindelijk "pogen tot bevruchten van wijfjes" te zijn geweest en dat doel heb je dan inderdaad bereikt.
pi_178921208
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 12:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Da's niet zo raar op zich. Bij bepaalde kuddedieren wordt er slechts door enkele mannetjes, de dominante dus, gepaard. Er zijn vele mannetjes die nooit aan paren toekomen. Net als bij mensen... :D
Bij chimpanzees krijgt de alfa in de stam 80% van de seks. Bij mensen werkt dit heel anders, mensen zijn meer egalitair. Een dominante man heeft vaak maar 1 vrouw.

Bij bonobo's is seks helemaal vrij.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 09:58:30 #146
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178929597
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 20:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Bij chimpanzees krijgt de alfa in de stam 80% van de seks. Bij mensen werkt dit heel anders, mensen zijn meer egalitair. Een dominante man heeft vaak maar 1 vrouw.

Bij bonobo's is seks helemaal vrij.
Toch heeft een dominante man niet zelden een grote aantrekkingskracht op vrouwen.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 20:15:24 #147
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_178941584
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 09:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Toch heeft een dominante man niet zelden een grote aantrekkingskracht op vrouwen.
Klopt, zogenaamde alfa mannen hebben ook bij de mensen een groot voordeel.

Het verschil met chimpanzees en andere sociale dieren is alleen dat monogamie bij mensen impliciet afgedwongen wordt. De vrouw van een alfa man laat het niet toe dat hij 'vreemd' gaat.

Bij chimpanzees heeft de alfa simpelweg het recht op alle vrouwtjes omdat hij alfa is.

Jordan Peterson trekt de seksuele selektie procedure van chimpanzees onterecht door naar mensen. Bij mensen spelen complexe relaties en emoties een grote rol, het idee onder mensen is dat 'liefde' de drijvende factor is achter relaties en seks. De seksuele selektie bij mensen heeft dus een sterk interpersoonlijk component waarbij het mannetje en vrouwtje goed bij elkaar moeten passen.
pi_178941618
Het is helemaal niet uitgemaakt of er bij.mensen wel echt alfa's bestaan.
Whatever...
  vrijdag 4 mei 2018 @ 20:20:24 #149
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_178941670
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 20:17 schreef Spanky78 het volgende:
Het is helemaal niet uitgemaakt of er bij.mensen wel echt alfa's bestaan.
Die bestaan zeker wel. In mijn ervaring vinden vrouwen dominante eigenschappen zeer aantrekkelijk.

Het tegenovergestelde is een man die zich laat kleineren en die niks durft, daar worden de vrouwen niet opgewonden van.
pi_178948201
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 april 2018 22:25 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Als je daarin onderwezen moet worden heb je de essentie sowieso gemist.
De details kunnen vrij subtiel zijn, afhankelijk van welke vorm je bedrijft.
-
pi_178949768
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 09:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De details kunnen vrij subtiel zijn, afhankelijk van welke vorm je bedrijft.
Wellicht is het van belang om helder te hebben wat onder meditatie verstaan en bedoeld wordt.
Jullie discussie volgende ben ik het met je eens dat je zonder meditatie niet ver gaat komen.
Ergens moet een punt van bezinning zijn die aanzet tot overzien zonder de beperkende hechting.

Voor mij geldt dat het leven omvattend is en aldoor gaande tijdens ons dagelijkse wandel, dat is alleen mogelijk als we niet beperkt zijn door opvattingen en overtuigingen die we ontlenen aan onderwezen concepten welke het tot een handeling maken.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  zondag 6 mei 2018 @ 18:49:18 #152
475718 Aansteker707
Voor al uw vuurgenot.
pi_178974236
Wat zijn dit toch een rare discussies. De vraag in dit topic is: 'het doel van het leven'. Vervolgens lees ik allemaal discussies over meditatie, ayahuasca, geesten oproepen. Echt wtf. Niemand die verder iets over het doel van het leven daarbij zegt.
Ik produceer één van de vijf elementen, en wel de meest explosieve! Watch out!
pi_178981386
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:49 schreef Aansteker707 het volgende:
Wat zijn dit toch een rare discussies. De vraag in dit topic is: 'het doel van het leven'. Vervolgens lees ik allemaal discussies over meditatie, ayahuasca, geesten oproepen. Echt wtf. Niemand die verder iets over het doel van het leven daarbij zegt.
Voortplanten, klaar.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_178981533
Wij zijn het universum. Wij observeren het universum, wij maken het bewuster van zichzelf. Voortplanting is daarbij onderdeel van om alles te kunnen ontrafelen.
XRP - To tha moon motherf#cker!
  maandag 7 mei 2018 @ 01:32:25 #155
475718 Aansteker707
Voor al uw vuurgenot.
pi_178981711
quote:
7s.gif Op maandag 7 mei 2018 00:46 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Voortplanten, klaar.
Tja, dat is gewoon de soort in stand houden, en een natuurlijke drift daarvoor. Of het echt een doel is?

Wie zou het doel ook moeten bepalen? Doelen bedenken we zelf. We kunnen onszelf stellen.
Voor mij is m'n levensdoel geen voortplanting. Ik wil liever het leven doorgronden, goede kunst maken, als ik oud ben wijs zijn geworden van het leven en er iets van begrepen hebben. We hebben als mens het unieke vermogen het bewustzijn te doorgronden, dat wat we zijn. Dat is voor mij een hoger doel/ideaal dan voortplanting. Of zoals Boeddha zichzelf ten doel stelde het ultieme antwoord te vinden op de vraag: hoe kan het menselijk lijden worden beëindigt? Wat is de weg naar een duurzame vorm van geluk realiseren die onafhankelijk is van omstandigheden? Zoiets is een doel waaraan je je leven kunt weiden om dat te vinden. Het is een intrinsieke menselijke behoefte waar eenieder bewust of onbewust naar streeft, en appelleert aan dat unieke dat je als mens onderscheid als bewust wezen die daar de mogelijkheid toe heeft.
Ik produceer één van de vijf elementen, en wel de meest explosieve! Watch out!
pi_179205274
Bewustzijn geeft per definitie betekenis, zonder bewustzijn is er geen betekenis.

Het ultieme doel van het leven is het beëindigen van al het lijden en het 1 worden met God, het bewustzijn zelf. Het onveranderlijke en het tijdloze dat het tijdelijke en veranderlijke heeft veroorzaakt. De creatieve intelligentie achter alles is liefde want zonder liefde waren we hier niet geweest.
pi_179415798
quote:
2s.gif Op zondag 15 april 2018 09:11 schreef ToT het volgende:

[..]

En zodra je sterft is al die ervaring weer verdwenen. :P
Nee, informatie kan niet worden vernietigd, de ervaring zal altijd ergens zijn opgeslagen.

Ik kwam gisteren trouwens nog een leuk citaat tegen van Niels Christian Kierkegaard:

"Het leven is geen probleem dat we moeten oplossen, maar een realiteit die we moeten ervaren"

Dat vond ik wel een mooie ergens haha.

Hoe dan ook denk ik dat het een combinatie van objectieve en subjectieve waarneming is wat dat betreft en dus niet los van elkaar gezien kan worden.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 27 mei 2018 @ 09:20:42 #158
74056 crew  ToT
pi_179417272
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 06:56 schreef DeParo het volgende:

[..]

Nee, informatie kan niet worden vernietigd, de ervaring zal altijd ergens zijn opgeslagen.

Ik kwam gisteren trouwens nog een leuk citaat tegen van Niels Christian Kierkegaard:

"Het leven is geen probleem dat we moeten oplossen, maar een realiteit die we moeten ervaren"

Dat vond ik wel een mooie ergens haha.

Hoe dan ook denk ik dat het een combinatie van objectieve en subjectieve waarneming is wat dat betreft en dus niet los van elkaar gezien kan worden.
Ah dus boekverbrandingen zijn ook helemaal niet erg? :)
pi_179417654
quote:
2s.gif Op zondag 27 mei 2018 09:20 schreef ToT het volgende:

[..]

Ah dus boekverbrandingen zijn ook helemaal niet erg? :)
De informatie vergaat niet maar de toegankelijkheid wordt wel een probleem wellicht :(.
  zondag 27 mei 2018 @ 09:58:21 #160
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179417770
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 06:56 schreef DeParo het volgende:

[..]

Nee, informatie kan niet worden vernietigd, de ervaring zal altijd ergens zijn opgeslagen.

Waar dan? Informatie verdwijnt wel degelijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179417973
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 09:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar dan? Informatie verdwijnt wel degelijk
Informatie kan niet geheel verdwijnen of worden vernietigd:

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole_information_paradox

Maar dat gaat wel dieper dan een Boek willen verbranden wellicht ;).
  zondag 27 mei 2018 @ 10:20:37 #162
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179418184
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 10:09 schreef DeParo het volgende:

[..]

Informatie kan niet geheel verdwijnen of worden vernietigd:

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole_information_paradox

Maar dat gaat wel dieper dan een Boek willen verbranden wellicht ;).
Als ik een boek schrijf, het verbrand en dan zelfmoord pleeg is de informatie wel degelijk weg
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179418552
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als ik een boek schrijf, het verbrand en dan zelfmoord pleeg is de informatie wel degelijk weg
Vanuit menselijk perspectief betekent dat slechts dat je er nog moeilijk bij kan komen in dat geval maar vanuit dieper perspectief zal het nooit echt geheel zijn verdwenen of iets in die richting, het feit dat het boek heeft bestaan net als de inhoud, wat dus er op kan neerkomen vanuit dat perspectief gezien dat informatie altijd ergens behouden blijft en dus ook kan betekenen dat jouw ervaringen altijd onderdeel blijven van een groter geheel aan informatie interessant.
  zondag 27 mei 2018 @ 10:48:56 #164
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179418632
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 10:41 schreef DeParo het volgende:

[..]

Vanuit menselijk perspectief betekent dat slechts dat je er nog moeilijk bij kan komen in dat geval maar vanuit dieper perspectief zal het nooit echt geheel zijn verdwenen of iets in die richting, het feit dat het boek heeft bestaan net als de inhoud, wat dus er op kan neerkomen vanuit dat perspectief gezien dat informatie altijd ergens behouden blijft en dus ook kan betekenen dat jouw ervaringen altijd onderdeel blijven van een groter geheel aan informatie interessant.
Esotherisch metafysische quatsch
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179418713
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 10:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Esotherisch metafysische quatsch
Nee. Dat is het niet. Hoe het tot uiting komt gaat uiteindelijk wel om de definitie van informatie die je hanteert, wat je bespreekt als de plaats van informatie binnen een groter geheel, en bijvoorbeeld de definitie van een ervaring of een herinnering. Zolang we niet precies weten hoe we dat eenduidig moeten definieren kunnen we ook niet precies zeggen hoe het wordt opgeslagen of in welke mate het in verhouding staat tot andere informatie. Als we het doel van het leven bespreken, waar dit topic over gaat, dan is de wetenschap dat informatie niet vernietigd kan worden vrij interessant om te bespreken hier. Dan blijft elke ervaring en elke herinnering onderdeel van een groter geheel, wat je gerust het Universum mag noemen, maar het blijft vooral filosofisch omdat we te weinig eenduidige definities hebben dan.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 27 mei 2018 @ 10:57:51 #166
74056 crew  ToT
pi_179418733
Zeg maar tegen Alzheimerpatiënten dat ze hun herinneringen echt niet kwijt zijn.

:') Okee, grote kans dat ze die uitspraak zo weer vergeten zijn natuurlijk! _O-
  zondag 27 mei 2018 @ 10:59:28 #167
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179418754
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 10:56 schreef DeParo het volgende:

[..]

Nee. Dat is het niet. Hoe het tot uiting komt gaat uiteindelijk wel om de definitie van informatie die je hanteert, wat je bespreekt als de plaats van informatie binnen een groter geheel, en bijvoorbeeld de definitie van een ervaring of een herinnering. Zolang we niet precies weten hoe we dat eenduidig moeten definieren kunnen we ook niet precies zeggen hoe het wordt opgeslagen of in welke mate het in verhouding staat tot andere informatie. Als we het doel van het leven bespreken, waar dit topic over gaat, dan is de wetenschap dat informatie niet vernietigd kan worden vrij interessant om te bespreken hier. Dan blijft elke ervaring en elke herinnering onderdeel van een groter geheel, wat je gerust het Universum mag noemen, maar het blijft vooral filosofisch omdat we te weinig eenduidige definities hebben dan.
Nog meer wolligheid
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179418814
quote:
2s.gif Op zondag 27 mei 2018 10:57 schreef ToT het volgende:
Zeg maar tegen Alzheimerpatiënten dat ze hun herinneringen echt niet kwijt zijn.

:') Okee, grote kans dat ze die uitspraak zo weer vergeten zijn natuurlijk! _O-
Je begint er zelf over maar je moet dit artikel eens lezen:
https://www.huffingtonpos(...)nal-l_b_5863492.html

Redelijk bekend fenomeen. Interessant genoeg wel vaak net voordat ze komen te overlijden. Maar wellicht interessant om eens een keer te lezen, hoe dan ook ging het mij in de posts hierboven meer om informatie in vrij abstracte vorm, het feit dat iets heeft bestaan bijvoorbeeld dus de rest is nu vooral onderdeel van filosofie bijvoorbeeld.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 27 mei 2018 @ 11:03:44 #169
74056 crew  ToT
pi_179418816
Gaat het voorbeeld van dat informatie niet in een zwart gat verloren gaat, ook op voor menselijke hersenen?
Is het idee dat informatie NOOIT ofte nimmer verloren zou kunnen gaan, een absoluut gegeven voor echt elke situatie?

Doet me erg denken aan de tweede wet van thermodynamica waarbij men vaak bewust voor hun discussies even vergeet dat het alleen op gaat voor in gesloten systemen. (In Amerika hebben christenen er nogal een handje van om deze wet uit z'n verband te trekken.)
Ik heb het gevoel dat dit nu ook aan de hand is het idee dat informatie nooit verloren zou kunnen gaan; enorm uit z'n verband gerukt en te absoluut gesteld.
pi_179418817
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 10:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nog meer wolligheid
Valt wel mee maar ik denk dat je het niet begrijpt. Ook die informatie wordt ergens opgeslagen ;).
pi_179418853
quote:
2s.gif Op zondag 27 mei 2018 11:03 schreef ToT het volgende:
Gaat het voorbeeld van dat informatie niet in een zwart gat verloren gaat, ook op voor menselijke hersenen?
Is het idee dat informatie NOOIT ofte nimmer verloren zou kunnen gaan, een absoluut gegeven voor echt elke situatie?

Doet me erg denken aan de tweede wet van thermodynamica waarbij men vaak bewust voor hun discussies even vergeet dat het alleen op gaat voor in gesloten systemen. (In Amerika hebben christenen er nogal een handje van om deze wet uit z'n verband te trekken.)
Ik heb het gevoel dat dit nu ook aan de hand is het idee dat informatie nooit verloren zou kunnen gaan; enorm uit z'n verband gerukt en te absoluut gesteld.
Ik benoem ook dat informatie in de vorm van ervaringen en herinnering wel erg afhankelijk is van de definitie die je geeft, daarom is het nu vooral onderdeel van een wetenschappelijk-filosofisch debat, als we niet eens precies weten wat herinneringen en ervaringen zijn en in welke vorm ze zich verhouden tot de abstracte vorm van informatie zoals gebruikt in de wetenschappelijke definitie dan moet je er ook niet al te veel uitspraken over willen doen. Ik ging daarom even filosoferen :P.
pi_179418856
Het enige doel is doorgeveven van je genen.

Maar ook dat is alleen maar omdat de biologie zo werkt.

En dat behoud van informatie. Ja, als je alles precies zou weten, kun je omdat de natuurkundige formules twee kanten op werknemers met al die kennis het verbrande boek terug rekenen. Voorlopig compleet onmogelijk. Waarschijnlijk nooit helemaal mogelijk.

Het is niet zo dat de informatie vanzelf, coherent en beschikbaar ergens aansluit bij meer informatie. Ook informatie heeft last van entropie.
Whatever...
pi_179418896
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 11:06 schreef Spanky78 het volgende:
Het enige doel is doorgeveven van je genen.

Maar ook dat is alleen maar omdat de biologie zo werkt.

En dat behoud van informatie. Ja, als je alles precies zou weten, kun je omdat de natuurkundige formules twee kanten op werknemers met al die kennis het verbrande boek terug rekenen. Voorlopig compleet onmogelijk. Waarschijnlijk nooit helemaal mogelijk.

Het is niet zo dat de informatie vanzelf, coherent en beschikbaar ergens aansluit bij meer informatie. Ook informatie heeft last van entropie.
Voorlopig gaat het om informatie in zeer abstracte vorm, om iets zeer specifiek terug te willen halen, nou ja laten we dat maar even aan de filosofie over om erover te denken.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 27 mei 2018 @ 11:13:43 #174
74056 crew  ToT
pi_179418969
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 11:03 schreef DeParo het volgende:

[..]

Je begint er zelf over maar je moet dit artikel eens lezen:
https://www.huffingtonpos(...)nal-l_b_5863492.html

Redelijk bekend fenomeen. Interessant genoeg wel vaak net voordat ze komen te overlijden. Maar wellicht interessant om eens een keer te lezen, hoe dan ook ging het mij in de posts hierboven meer om informatie in vrij abstracte vorm, het feit dat iets heeft bestaan bijvoorbeeld dus de rest is nu vooral onderdeel van filosofie bijvoorbeeld.
83 gevallen in 250 jaar observatie. Goed dat deze arts deze zeer zeldzame uitschieters gaat onderzoeken, maar laten we er niet te snel godheden en geesten bij halen om het te verklaren.

Overigens treedt deze terminal lucidity in bepaalde gevallen ook maanden voor het daadwerkelijk sterven in, waardoor het geen verschil lijkt te hebben met episodic lucidity wat iets meer bekend is bij Alzheimer-patiënten.

Ik moet echter wel zeggen dat er wel meer (unieke) gevallen zijn waarbij enorme hersenschade of geboorteafwijkingen in de hersenen amper effect lijken te hebben op het intellect van de patiënt in kwestie. Reden genoeg om er meer onderzoek naar te doen.
pi_179419026
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 11:08 schreef DeParo het volgende:

[..]

Voorlopig gaat het om informatie in zeer abstracte vorm, om iets zeer specifiek terug te willen halen, nou ja laten we dat maar even aan de filosofie over om erover te denken.
De natuurkunde bedoel je.

Filosofie is leuk, 3000 jaar geleden. Leren nadenken, prima. Maar de waarheid kun je bijna nooit volledig beredeneren. Je hebt aannames, hypotheses, waarnemingen en wiskunde nodig. Tenzij je ai bent en het anders doet. Ook meteen een probleem trouwens.
Whatever...
pi_179419068
quote:
2s.gif Op zondag 27 mei 2018 11:13 schreef ToT het volgende:

[..]

83 gevallen in 250 jaar observatie. Goed dat deze arts deze zeer zeldzame uitschieters gaat onderzoeken, maar laten we er niet te snel godheden en geesten bij halen om het te verklaren.

Overigens treedt deze terminal lucidity in bepaalde gevallen ook maanden voor het daadwerkelijk sterven in, waardoor het geen verschil lijkt te hebben met episodic lucidity wat iets meer bekend is bij Alzheimer-patiënten.

Ik moet echter wel zeggen dat er wel meer (unieke) gevallen zijn waarbij enorme hersenschade of geboorteafwijkingen in de hersenen amper effect lijken te hebben op het intellect van de patiënt in kwestie. Reden genoeg om er meer onderzoek naar te doen.
De schatting gaat om 5%-10% van de gevallen, ik zou dat dan niet meer uitzonderlijk willen noemen, overigens is het ook vrij gangbaar wetenschappelijk gedefiniteerd dus wordt het wel degelijk apart gezet van andere vormen van luciditeit.

Maar eigenlijk is dit een andere discussie want het ging er meer om dat je wellicht het best tegen een Alzheimer-patient kan zeggen zonder dat het wordt vergeten.

Wellicht dat we nu wat afdwalen.
pi_179419144
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 11:17 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

De natuurkunde bedoel je.

Filosofie is leuk, 3000 jaar geleden. Leren nadenken, prima. Maar de waarheid kun je bijna nooit volledig beredeneren. Je hebt aannames, hypotheses, waarnemingen en wiskunde nodig. Tenzij je ai bent en het anders doet. Ook meteen een probleem trouwens.
Hiermee onderschat je het belang van filosofie toch want je gaat ervanuit dat filosofie dan slechts een soort dagdromerij is bijvoorbeeld. Filosofie is wat dat betreft ook gewoon een wetenschap, moet zich ook houden aan definities en regels, maar heeft wel meer vrijheid om buiten de strak gedefinieerde grenzen te denken. Hiermee is filosofie van groot belang omdat door te doen je diezelfde lijnen en concepten van verschillende kanten kan bekijken. Een wetenschapper die geen filosofie hanteert kan ik dan ook niet als wetenschapper serieus nemen. Het is er immers een belangrijk onderdeel van. Dat lijkt me vrij belangrijk. Filosoferen over hoe bijvoorbeeld een statement als 'informatie vergaat niet' op verschillende vormen van informatie kan worden toegepast, veel is afhankelijk van de definities die je hanteert en zonder dat we precies weten hoe we bijvoorbeeld ervaringen of herinneringen in die context moeten plaatsen is het vrij lastig er echt iets eenduidig over te zeggen, maar filosofie is zeer belangrijk omdat je daarbij verschillende concepten en definities kan gebruiken plus het gebruik, en zet wellicht aan tot nieuwe definities en waarmee je vervolgens nieuw of ander onderzoek kan doen bijvoorbeeld ;).
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 27 mei 2018 @ 11:44:44 #178
74056 crew  ToT
pi_179419456
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 11:19 schreef DeParo het volgende:

[..]

De schatting gaat om 5%-10% van de gevallen, ik zou dat dan niet meer uitzonderlijk willen noemen, overigens is het ook vrij gangbaar wetenschappelijk gedefiniteerd dus wordt het wel degelijk apart gezet van andere vormen van luciditeit.

Maar eigenlijk is dit een andere discussie want het ging er meer om dat je wellicht het best tegen een Alzheimer-patient kan zeggen zonder dat het wordt vergeten.

Wellicht dat we nu wat afdwalen.
Die 83 gevallen in 250 jaar studie heb ik van hier: http://www.skepticforum.com/viewtopic.php?t=19612

En afdwalen....mwah, de vraag of je herinneringen in een hiernamaals voort blijven bestaan, al dan niet met jouw eigen bewustzijn, is een zeer grote kernvraag wat betreft het doel van het bestaan. :)
Als je denkt dat je bewustzijn en je herinneringen blijven bestaan, zou je kunnen denken dat het leven op aarde een doel heeft; dingen leren voor het hiernamaals? Reïncarneren tot je de juiste levenslessen geleerd hebt om niet meer te hoeven reïncarneren / naar een hoger spiritueel niveau te gaan?
Of is het slechts ervaren om te kunnen ervaren wat je al weet, zoals veel New Age mensen geloven? Dat we allemaal een deel van God zijn en dus alles al weten en kunnen, maar dat wij als God bewust een leven vol pijn en ellende en wat geluksmomentjes ervaren om te kunnen zien hoe dat is. Ook al weet je in je alwetenheid wel hoe het is; dingen WETEN en ERVAREN zijn 2 verschillende dingen; je WEET dat je in een achtbaan enorme G-krachten te verduren krijgt, maar daadwerkelijk er in zitten is toch wel ff wat anders. :P
pi_179419624
quote:
2s.gif Op zondag 27 mei 2018 11:44 schreef ToT het volgende:

[..]

Die 83 gevallen in 250 jaar studie heb ik van hier: http://www.skepticforum.com/viewtopic.php?t=19612
Haha tsja die 5%-10% lijkt toch een wat groter onderzoeksterrein te impliceren.

quote:
En afdwalen....mwah, de vraag of je herinneringen in een hiernamaals voort blijven bestaan, al dan niet met jouw eigen bewustzijn, is een zeer grote kernvraag wat betreft het doel van het bestaan. :)
Als je denkt dat je bewustzijn en je herinneringen blijven bestaan, zou je kunnen denken dat het leven op aarde een doel heeft; dingen leren voor het hiernamaals? Reïncarneren tot je de juiste levenslessen geleerd hebt om niet meer te hoeven reïncarneren / naar een hoger spiritueel niveau te gaan?
Of is het slechts ervaren om te kunnen ervaren wat je al weet, zoals veel New Age mensen geloven? Dat we allemaal een deel van God zijn en dus alles al weten en kunnen, maar dat wij als God bewust een leven vol pijn en ellende en wat geluksmomentjes ervaren om te kunnen zien hoe dat is. Ook al weet je in je alwetenheid wel hoe het is; dingen WETEN en ERVAREN zijn 2 verschillende dingen; je WEET dat je in een achtbaan enorme G-krachten te verduren krijgt, maar daadwerkelijk er in zitten is toch wel ff wat anders. :P
Correct. In deze zin dwalen we niet af. Ik denk wel dat kennis en ervaringen zodanig significant zijn dat je daarin het doel van het leven moet vinden. Wat dat dan precies is kan je pas een duidelijker beeld bij hebben wanneer je een betere kennis van het geheel hebt zodat je weet welke plaats kennis en ervaringen daarin hebben. Wellicht dat het grotere geheel zich door middel van leven bijvoorbeeld zich in steeds kleinere delen opsplitst om zichzelf op verschillende manieren te ervaren. Ik vind bijvoorbeeld het Boeddhisme dan ook zo interessant dat zich als ideaal verschaft niet op die splitsing te richten, het idee van een individuele ervaring, maar het grote geheel. Ook religies als de Islam, Christendom, en het Jodendom hebben zich lange tijd op dat Mystieke grote geheel gericht. Zeer interessant om te lezsn en over na te denken dus.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 27 mei 2018 @ 12:10:12 #180
74056 crew  ToT
pi_179419797
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 11:57 schreef DeParo het volgende:

[..]

Haha tsja die 5%-10% lijkt toch een wat groter onderzoeksterrein te impliceren.

[..]

Correct. In deze zin dwalen we niet af. Ik denk wel dat kennis en ervaringen zodanig significant zijn dat je daarin het doel van het leven moet vinden. Wat dat dan precies is kan je pas een duidelijker beeld bij hebben wanneer je een betere kennis van het geheel hebt zodat je weet welke plaats kennis en ervaringen daarin hebben. Wellicht dat het grotere geheel zich door middel van leven bijvoorbeeld zich in steeds kleinere delen opsplitst om zichzelf op verschillende manieren te ervaren. Ik vind bijvoorbeeld het Boeddhisme dan ook zo interessant dat zich als ideaal verschaft niet op die splitsing te richten, het idee van een individuele ervaring, maar het grote geheel. Ook religies als de Islam, Christendom, en het Jodendom hebben zich lange tijd op dat Mystieke grote geheel gericht. Zeer interessant om te lezsn en over na te denken dus.
Snap ik, maar hoe valt dat te rijmen met de Big Bang, abiogenesis / chemical evolution, de evolutie en vanuit simpel meercellig leven de langzame ontwikkeling van een bewustzijn?
Alleen de evolutie al zijn honderden miljoenen jaren overheen gegaan, en als je de Big Bang er bij op telt gaat het om 14 miljard jaar.
14 miljard jaar geen leven in deze uithoek van het universum, toen honderden miljoenen aan leven met geen/amper bewustzijn en nu zijn wij hier, en wij zijn met ons bewustzijn dan het ultieme doel van de spirituele wereld?
Waar was die spirituele wereld in die 14 miljard jaar voor ons? Was het eerst ook maar een hoopje energie zonder bewustzijn en dat het parallel aan ons mee-evolueerde en op één of andere manier een koppeling met ons kreeg? Of heeft het altijd bestaan en is het 14 miljard jaar ongelooflijk geduldig geweest?
  zondag 27 mei 2018 @ 12:18:16 #181
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179419906
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 11:03 schreef DeParo het volgende:

[..]

Valt wel mee maar ik denk dat je het niet begrijpt. Ook die informatie wordt ergens opgeslagen ;).
Ik begrijp het heel goed, benoem esotherische quatsch gewoon
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179419940
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 12:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik begrijp het heel goed, benoem esotherische quatsch gewoon
Dan begrijp je het niet blijkt maar weer dus.
pi_179420064
quote:
2s.gif Op zondag 27 mei 2018 12:10 schreef ToT het volgende:

[..]

Snap ik, maar hoe valt dat te rijmen met de Big Bang, abiogenesis / chemical evolution, de evolutie en vanuit simpel meercellig leven de langzame ontwikkeling van een bewustzijn?
Alleen de evolutie al zijn honderden miljoenen jaren overheen gegaan, en als je de Big Bang er bij op telt gaat het om 14 miljard jaar.
14 miljard jaar geen leven in deze uithoek van het universum, toen honderden miljoenen aan leven met geen/amper bewustzijn en nu zijn wij hier, en wij zijn met ons bewustzijn dan het ultieme doel van de spirituele wereld?
Waar was die spirituele wereld in die 14 miljard jaar voor ons? Was het eerst ook maar een hoopje energie zonder bewustzijn en dat het parallel aan ons mee-evolueerde en op één of andere manier een koppeling met ons kreeg? Of heeft het altijd bestaan en is het 14 miljard jaar ongelooflijk geduldig geweest?
Ik denk ten eerste dat het om elke vorm van 'leven' en 'zijn' gaat. Het zich steeds verder verdelen impliceert wellicht ook een steeds verdere bewustwording. Er moet wel een onderscheid worden gemaakt tussen 'leven' en 'zijn' overigens. Ik sluit ook allerminst uit dat de mens nog veel verder kan evolueren in die zin. Ik denk ook allerminst dat de mens het hoogst haalbare is want dat zou ook een algehele kennis van het Universum betekenen. Het begrijpen daarvan.

De honderden miljoenen jaren voor de mens hebben een betekenis in de mate hoe het tot ons leven heeft geleid. Maar dat betekent niet dat dit de enige vorm van leven of ervaring zou zijn. Of zelfs maar nut.

Vanuit dat perspectief bekeken stelt het ook tijd in een ander perspectief, wij bekijken tijd als linear omdat dit logisch is vanuit menselijk perspectief, van geboorte tot en met heengaan, maar buiten de mens om wat is de betekenis van tijd. Welk nut heeft het. In een groter geheel kan tijd ook als een cyclus worden beschouwd, of als een soort constante, waarbinnen verschillende momenten tegelijkertijd bestaan. Wat dat betreft zijn we als mens beperkt door het lichaam dat we hebben en het ons moeilijker maakt buiten die context van het lichaam te denken.
  zondag 27 mei 2018 @ 12:37:55 #184
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179420167
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 11:57 schreef DeParo het volgende:

[..]

Haha tsja die 5%-10% lijkt toch een wat groter onderzoeksterrein te impliceren.

[..]

Correct. In deze zin dwalen we niet af. Ik denk wel dat kennis en ervaringen zodanig significant zijn dat je daarin het doel van het leven moet vinden. Wat dat dan precies is kan je pas een duidelijker beeld bij hebben wanneer je een betere kennis van het geheel hebt zodat je weet welke plaats kennis en ervaringen daarin hebben. Wellicht dat het grotere geheel zich door middel van leven bijvoorbeeld zich in steeds kleinere delen opsplitst om zichzelf op verschillende manieren te ervaren. Ik vind bijvoorbeeld het Boeddhisme dan ook zo interessant dat zich als ideaal verschaft niet op die splitsing te richten, het idee van een individuele ervaring, maar het grote geheel. Ook religies als de Islam, Christendom, en het Jodendom hebben zich lange tijd op dat Mystieke grote geheel gericht. Zeer interessant om te lezsn en over na te denken dus.
Dat zeg ik, esotherische quatsch.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179420310
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 12:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat zeg ik, esotherische quatsch.
Nee.
  zondag 27 mei 2018 @ 15:07:26 #186
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_179423023
Mensen met een bijna dood ervaring krijgen vaak een life review waarbij ze zich van alles kunnen herinneren van hun leven dat ze vergeten waren. Dat sluit goed aan bij terminal lucidity.

Hoe kan een brein dat bijna volledig is uitgeschakeld al zijn herinneringen ophalen?
  zondag 27 mei 2018 @ 15:12:46 #187
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179423173
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 12:48 schreef DeParo het volgende:

[..]

Nee.
Pseudo-religieuze onzin dan?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179423780
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pseudo-religieuze onzin dan?
Niet dus maar als je over dit thema verder niet normaal over kan praten waarom reageer je hier dan uberhaupt nog.
  zondag 27 mei 2018 @ 16:01:22 #189
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179424352
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 15:37 schreef DeParo het volgende:

[..]

Niet dus maar als je over dit thema verder niet normaal over kan praten waarom reageer je hier dan uberhaupt nog.
Ik kan zeer goed over praten, maar ben wars van esotherische quatsch. De vraag niet wat het doel van er leven is, maar waarom mensen het idee hebben dat dit er zou moeten zijn en dat mensen daar een bijzonder plekje in zouden hebben. Dat is laatste is onzin.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179424449
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik kan zeer goed over praten, maar ben wars van esotherische quatsch. De vraag niet wat het doel van er leven is, maar waarom mensen het idee hebben dat dit er zou moeten zijn en dat mensen daar een bijzonder plekje in zouden hebben. Dat is laatste is onzin.
Nee, dat vind jij, en elk gesprek daarover wordt lastig als je andere interpretaties bestempeld op de manier zoals jij deed.

[ Bericht 0% gewijzigd door DeParo op 27-05-2018 16:14:16 ]
  zondag 27 mei 2018 @ 16:22:26 #191
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179424899
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 16:04 schreef DeParo het volgende:

[..]

Nee, dat vind jij, en elk gesprek daarover wordt lastig als je andere interpretaties bestempeld op de manier zoals jij deed.
Als je het wilt hebben over het doel van het leven maak je de assumptie dat deze er zou zijn.
Verder stellen dat de mens daar een speciale rol in heeft is weer een assumptie.
Leuk om daarover te keuvelen, maar dat is en blijft esotherie en religie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179425439
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 16:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je het wilt hebben over het doel van het leven maak je de assumptie dat deze er zou zijn.
Verder stellen dat de mens daar een speciale rol in heeft is weer een assumptie.
Leuk om daarover te keuvelen, maar dat is en blijft esotherie en religie.
En dat vindt jij maar nogmaals dat is onzin, doel van het leven of een speciale rol van mensen daarin kam bijvoorbeeld net zo zeer filosofisch zijn, uiteraard zijn er assumpties maar zo ontstaat een discissie of onderzoek wel vaker.
  zondag 27 mei 2018 @ 16:43:18 #193
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179425473
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 16:41 schreef DeParo het volgende:

[..]

En dat vindt jij maar nogmaals dat is onzin, doel van het leven of een speciale rol van mensen daarin kam bijvoorbeeld net zo zeer filosofisch zijn, uiteraard zijn er assumpties maar zo ontstaat een discissie of onderzoek wel vaker.
Wat is onzin?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179425640
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 16:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat is onzin?
Dat het alleen religieus of onderdeel van esoterie zou zijn.
  zondag 27 mei 2018 @ 16:50:33 #195
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179425690
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 16:48 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat het alleen religieus of onderdeel van esoterie zou zijn.
Als je de assumptie maakt dat het leven een doel heeft ga je uit dat dit doel gesteld is, toch? (Verborgen premisse)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179425791
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je de assumptie maakt dat het leven een doel heeft ga je uit dat dit doel gesteld is, toch?
De vraag impliceert doel of nut, welke rol heeft leven of de mens in het grote geheel, we zien voor alles een functie dus ik zou niet weten waarom niet voor de mens of het leven apart gezien.
pi_179425822
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
(Verborgen premisse)
Jij trekt het naar slechts een hoek van een heel erg breed kader.
  zondag 27 mei 2018 @ 16:58:15 #198
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179425903
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 16:53 schreef DeParo het volgende:

[..]

De vraag impliceert doel of nut, welke rol heeft leven of de mens in het grote geheel, we zien voor alles een functie dus ik zou niet weten waarom niet voor de mens of het leven apart gezien.
Welke vraag? Ik zie helemaal niet voor alles een functie, dat alles een functie heeft is een assumptie, een aanname.
Nogmaals, als het leven een doel zou hebben, wie of wat heeft dat doel bepaald? God? Dan heb je het over reliegie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 27 mei 2018 @ 16:58:59 #199
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179425925
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 16:55 schreef DeParo het volgende:

[..]

Jij trekt het naar slechts een hoek van een heel erg breed kader.
Heee, filosofie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179425961
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 16:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Welke vraag? Ik zie helemaal niet voor alles een functie, dat alles een functie heeft is een assumptie, een aanname.
Nogmaals, als het leven een doel zou hebben, wie of wat heeft dat doel bepaald? God? Dan heb je het over reliegie
En daar ga je dus al de mist in, voortkomend uit evolutie of wat dan ook heeft alles een reden, en een reden kan hierbij vergeleken worden met een doel omdat het een functie of rol impliceert in de context waar het is ontstaan, jij haalt er direct bij God bij, maar zoals ik al zei begrijp je de vraag dan niet misschien er.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')