abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 14 april 2018 @ 10:14:23 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178505251
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:10 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Er wordt links en rechts alweer gesuggereerd om de premie-koopwoning van stal te halen. Ook zijn de banken volgens mij genegen om inkomen partner ook weer mee te rekenen. Verder zie je idd steeds vaker dat vermogende ouders garant staan en/of bijdragen. Op Radio1 was er vorige week een interview met een gescheiden vrouw met twee kinderen die aldus een woning op de kop had kunnen tikken, want dat is ook weer veel gunstiger in rendement voor die kapitaal verschaffende ouders.
Ah leuk, weer premie koopwoningen die in 10 jaar 3 keer over de kop gaan.
Dan mogen ze daar toch echt een anti-speculatie beding aan gaan koppelen.
Beter geeft men bepaalde inkomensgroepen andere (gesusidieerde) hypotheekvormen.
Een soort starterslening als aanvulling, en dat ze dat deel pas na 10 jaar hoeven te gaan aflossen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178505298
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ah leuk, weer premie koopwoningen die in 10 jaar 3 keer over de kop gaan.
Dan mogen ze daar toch echt een anti-speculatie beding aan gaan koppelen.
Beter geeft men bepaalde inkomensgroepen andere (gesusidieerde) hypotheekvormen.
Een soort starterslening als aanvulling, en dat ze dat deel pas na 10 jaar hoeven te gaan aflossen.
Die starterslening is zo gek nog niet. Of eerst een tijd huren en daarna mogelijk tot koop. Dat laatste komt ook wel voor trouwens.
  zaterdag 14 april 2018 @ 10:17:06 #103
165633 eriksd
The grand facade...
pi_178505307
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 09:41 schreef Tem het volgende:

[..]

Dat laatste is zeker zo en wordt ook flink gedaan. Echter dat gaat niet snel genoeg en zijn ook woningen van minimaal 2.5 ton. In de tussentijd stijgen de huidige woningen gewoon door waardoor het voor starters echt onmogelijk wordt. Best wel een soort impasse waar we nu inzitten en wachten op de vrije val.

Wat ik wel nog steeds frappant vind is dat de NVM gewoon toestaat dat makelaars kopers tegen elkaar laat opbieden. Dat was "vroeger" wel anders. Wanneer een potentiële koper een bod deed dat ging je daar mee in onderhandeling of niet. Pas daarna was potentiële koper nummer twee in beeld. Nu mag iedereen gewoon een bod doen en kijken ze naar de hoogste bieder. Ik vind dit wel een uitwas van de vrijemarktwerking.
En een vrije val zet de boel nog verder op slot, want de groep die in 2015-2020 een huis koopt gaat eerst afwachten of het verlies niet wat gedempt kan worden.

Maargoed, een stijgende huizenprijs is voor de overheid natuurlijk wel lekker om te presenteren naar de buitenwacht (en overdrachtsbelasting als leuke bijkomstigheid) dus kritisch kijken naar deze hele ontwikkeling wordt denk ik ook erg vertroebeld door andere belangen. Ik zie het somber in eigenlijk.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 14 april 2018 @ 10:18:43 #104
165633 eriksd
The grand facade...
pi_178505340
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:16 schreef Cherni het volgende:

[..]

Die starterslening is zo gek nog niet.
Jawel, het zoveelste middel om te gemakkelijk met vreemd vermogen iets te kopen. Er zit veel te veel ongedekt geld in de markt en met allerhande (lokale) subsidieregels wordt dat alleen maar erger.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 14 april 2018 @ 10:19:56 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178505360
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:18 schreef eriksd het volgende:

[..]

Jawel, het zoveelste middel om te gemakkelijk met vreemd vermogen iets te kopen. Er zit veel te veel ongedekt geld in de markt en met allerhande (lokale) subsidieregels wordt dat alleen maar erger.
Liever dat dan weer huizen met een kunstmatig lage prijs die na 10 jaar 3 keer zoveel kosten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178505380
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:17 schreef eriksd het volgende:

[..]

En een vrije val zet de boel nog verder op slot, want de groep die in 2015-2020 een huis koopt gaat eerst afwachten of het verlies niet wat gedempt kan worden.

Maargoed, een stijgende huizenprijs is voor de overheid natuurlijk wel lekker om te presenteren naar de buitenwacht (en overdrachtsbelasting als leuke bijkomstigheid) dus kritisch kijken naar deze hele ontwikkeling wordt denk ik ook erg vertroebeld door andere belangen. Ik zie het somber in eigenlijk.
Maar goed, waar zal het eindigen? Een soort bastion van de vermogende 1%? Ook wel mooi natuurlijk. Maar dan gaat het probleem zich verplaatsen naar de randgemeenten, dat zie je nu ook al.
pi_178505396
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 21:22 schreef Scarface88 het volgende:
Wie gaat er dan ook vrijwillig in de randstad wonen? :')
pi_178505404
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:18 schreef eriksd het volgende:

[..]

Jawel, het zoveelste middel om te gemakkelijk met vreemd vermogen iets te kopen. Er zit veel te veel ongedekt geld in de markt en met allerhande (lokale) subsidieregels wordt dat alleen maar erger.
Een starterslening verwerkt in de hypotheek. En bij verkoop dat deel inlossen. Iets in die richting.

Of je bouw budget woningen of je moet iets doen met de hypotheekvorm voor starters tot een bepaalde prijs natuurlijk.
pi_178505453
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ah leuk, weer premie koopwoningen die in 10 jaar 3 keer over de kop gaan.
Dan mogen ze daar toch echt een anti-speculatie beding aan gaan koppelen.
Beter geeft men bepaalde inkomensgroepen andere (gesusidieerde) hypotheekvormen.
Een soort starterslening als aanvulling, en dat ze dat deel pas na 10 jaar hoeven te gaan aflossen.
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ah leuk, weer premie koopwoningen die in 10 jaar 3 keer over de kop gaan.
Dan mogen ze daar toch echt een anti-speculatie beding aan gaan koppelen.
Beter geeft men bepaalde inkomensgroepen andere (gesusidieerde) hypotheekvormen.
Een soort starterslening als aanvulling, en dat ze dat deel pas na 10 jaar hoeven te gaan aflossen.
Startersleningen drijven alleen de prijs op. De enige oplossing is eindelijk dat woningtekort wat er al sinds WO2 is op te lossen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 14 april 2018 @ 10:25:20 #110
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_178505462
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 09:53 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Goed voor je WOZ, kan je daarmee naar je hypotheekverstrekker en de risicoopslag (hypotheek tov WOZ) laten verlagen. Scheelt je wat dat betreft elke maand eurootjes
WOZ waarde is niet relevant voor je risoco-opslag. Je zult een gevalideerd taxiatierapport moeten hebben.
  zaterdag 14 april 2018 @ 10:27:23 #111
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_178505486
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 22:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Uiteraard, ik heb nooit meegemaakt dat huizen zonder wachtlijsten of zonder exorbitante prijzen verhuurd dan wel verkocht werden. En voor mijn geboorte was er gewoon regelrechte woningnood. Huizen werden in tweeën gedeeld om gezinnen te huisvesten, de zogenaamde duplex-woningen. Nu zijn we in 2018 aanbeland, en we zijn niet verder geëvolueerd in NL, want nu staat weer de volgende boom op ons te wachten. En we weten hoe alles zal aflopen.

En het gaat mensen: om een eerste levensbehoefte, in bijna het beste land van de wereld, zoals menigeen op de borst klopt over NL, en in een wereld (= van: Pietverdiet) waarin alles steeds beter gaat. Je lacht je rot eigenlijk. :D.
en vroeger toen de PVDA in het tijdperlk Den Uyl nog voor de gewone man was er
HAT eenheden gebouwd werden ,
http://www.betekenis-definitie.nl/Van%20Dam-eenheid

Een kamer woningen met voordeur en kleine keuken voor 125 gulden per maand

die kosten nu 600 euro per maand

waarom toch dat krappe gedoe met een eerste levensbehoefte als woonruimte, doe het dan ook maar met brood en verpleging en water
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_178505513
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

[..]

Startersleningen drijven alleen de prijs op. De enige oplossing is eindelijk dat woningtekort wat er al sinds WO2 is op te lossen.
Nou ja, ik denk niet dat ze dat in wezen willen hoor. Er is geen gezamenlijk doel ook, behalve veel verdienen aan de schaarste. Groot deel van de economie draait er nu eenmaal op. Bij bouwen, daarover is iedereen het wel eens, maar je moet dus idd gedurende 10 jaar ongeveer 90- à 100.000 woningen /j. gaan bij bouwen, volgens deskundigen (NVM houdt het op 80K btw).
I´m back.
  zaterdag 14 april 2018 @ 10:28:50 #113
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_178505516
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 22:42 schreef Cherni het volgende:

[..]

Inderdaad. En volgens mij is woningnood van alle tijden. Een gecreëerde massa ellende.
klopt

schaarste aan woonruimte staat zelf in de grondwet verankerd

https://www.trouw.nl/home/tekort-aan-woningen-neemt-toe~a566f94f/
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_178505654
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 22:54 schreef Janneke141 het volgende:
In de Telegraaf stond een analyse die erop neerkwam dat er de komende tijd vooral veel woningen voor ouderen gebouwd moeten worden. Die blokkeren op dit moment de doorstroming omdat ze in hun eengezinswoningen blijven hangen omdat er geen aantrekkelijk alternatief beschikbaar is. Daardoor kunnen de leeftijdsgroepen daaronder ook niet doorschuiven.
Kortom, weer terug naar de verzorgingstehuizen zodat die woningen weer vrijkomen.

Geen gek idee aangezien het sluiten van verzorgingstehuizen achteraf een verkeerd beleid was in een tijd waar de vergrijzingsgolf groeit.
pi_178505668
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:38 schreef Elzies het volgende:

[..]

Kortom, weer terug naar de verzorgingstehuizen zodat die woningen weer vrijkomen.

Geen gek idee aangezien het sluiten van verzorgingstehuizen achteraf een verkeerd beleid was in een tijd waar de vergrijzingsgolf groeit.
Nevengeschikt effect is dat de oudjes in eenzaamheid verkommeren tegenwoordig, althans daar lees je dus steeds meer over.
I´m back.
pi_178505704
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 09:49 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Alleen worden alle huizen om je heen ook duurder. Het is allemaal gebakken lucht. Wel een prettige ontwikkeling voor mensen die net klaar zijn met werken en zich in een ander land willen vestigen. Ik hoop dat er ook zo'n piek rond mijn eigen pensionering is.
Prijzen waren rond 2012 ook wel heel laag. Ik zie dit als een inhaalslag.
  zaterdag 14 april 2018 @ 10:43:28 #117
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178505729
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:38 schreef Elzies het volgende:

[..]

Kortom, weer terug naar de verzorgingstehuizen zodat die woningen weer vrijkomen.

Geen gek idee aangezien het sluiten van verzorgingstehuizen achteraf een verkeerd beleid was in een tijd waar de vergrijzingsgolf groeit.
Ook niet helemaal, want onder 'ouderen' worden in dit artikel eigenlijk veel meer mensen verstaan: iedereen van wie de kinderen het huis uit zijn en dus met minder ruimte toekunnen en -willen. Die zijn natuurlijk nog lang niet (allemaal) verzorgingsbehoeftig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178505761
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nevengeschikt effect is dat de oudjes in eenzaamheid verkommeren tegenwoordig, althans daar lees je dus steeds meer over.
Precies, zo win je twee werelden.

Je maakt de buurt veiliger zodat de beginnende dementerende buurman niet meer het gas laat openstaan en veilig wordt opgenomen op een plek waar toezicht en activiteiten zijn.
pi_178505773
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ook niet helemaal, want onder 'ouderen' worden in dit artikel eigenlijk veel meer mensen verstaan: iedereen van wie de kinderen het huis uit zijn en dus met minder ruimte toekunnen en -willen. Die zijn natuurlijk nog lang niet (allemaal) verzorgingsbehoeftig.
Maar gemiddelde leeftijd waarop vrouwen hun eerste kind krijgen is behoorlijk omhoog gegaan én door de huizenschaarste blijven kinderen veel langer thuis wonen.
I´m back.
pi_178505783
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:45 schreef Elzies het volgende:

[..]

Precies, zo win je twee werelden.

Je maakt de buurt veiliger zodat de beginnende dementerende buurman niet meer het gas laat openstaan en veilig wordt opgenomen op een plek waar toezicht en activiteiten zijn.
Gas is straks sws weg.
I´m back.
pi_178505811
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Gas is straks sws weg.
:')
  zaterdag 14 april 2018 @ 10:48:20 #122
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_178505816
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:38 schreef Elzies het volgende:

[..]

Kortom, weer terug naar de verzorgingstehuizen zodat die woningen weer vrijkomen.

Geen gek idee aangezien het sluiten van verzorgingstehuizen achteraf een verkeerd beleid was in een tijd waar de vergrijzingsgolf groeit.
klopt

maar we moesten mee met de marktwerking he, dat was toen modern , VVD beleid

dat was het idee erachter
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_178505836
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:48 schreef Elzies het volgende:

[..]

:')
Overigens gaat dat nog wel een budgeteringsprobleempje opleveren. Ik verwacht dat we aanstonds weer zullen moeten bezuinigen. Maar ander topic wrs.
I´m back.
pi_178505932
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:49 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Overigens gaat dat nog wel een budgeteringsprobleempje opleveren. Ik verwacht dat we aanstonds weer zullen moeten bezuinigen. Maar ander topic wrs.
Ik vraag het me af hoor.

Nu vormen ouderen ook een behoorlijke kostenpost aangezien ze bij gebrek aan zorg telkens op de eerste hulp belanden en een duur ziekenhuisbed behouden.

Veel incidenten had men kunnen voorkomen met een verblijf in een verzorgingstehuis waar meer toezicht is.

Nogmaals, door de vergrijzingsgolf worden veel woningen door ouderen bezet. Vaak woningen die vervuilt zijn omdat de hulp is wegbezuinigd.

Er is echt wel een wereld te winnen door dit verkeerde beleid weer terug te draaien.
pi_178505978
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Gas is straks sws weg.
Onmogelijk. Dat klinkt weer allemaal leuk en een overheid roept maar wat. Dat je bij nieuwbouw warmtepompen etc gaat toepassen is prima.
Maar bij bestaande bouw en met name hoogbouw en appartementen totaal niet haalbaar. Bij flats en appartementen waar ga je al die buitenunits ophangen om maar iets te roepen. De installateur die bij mij de ketel om de 2 jaar komt reinigen vertelde mij dat verhaal. Bovendien worden in Duitsland massaal gasleidingen aangelegd naar de huizen. Althans dat was zijn verhaal en had de nodige projecten in Duitsland lopen. Ik heb zijn verhaal proberen uit te pluizen mbt Duitsaland maar kan dat niet bevestigen. Maar goed het was zijn verhaal.
pi_178506138
Decentralisatie van bepaalde zaken naar andere goedkopere regio's zou ook wat kunnen helpen, in Zuid-Limburg vertrekken heel veel mensen naar de Randstad of regio Eindhoven omdat er gewoonweg nauwelijks werkt op niveau is te krijgen. Tijdens de crisis is dat door allerlei bezuinigingen nog eens versterkt, maar terwijl de randen leeglopen en er daar huizen zat zijn wordt de nood in andere gebieden alleen maar hoger. Zo kan je huizen bouwen dat je een ons weegt, dat is water naar de zee toe dragen.
pi_178506140
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:58 schreef Cherni het volgende:

[..]

Onmogelijk. Dat klinkt weer allemaal leuk en een overheid roept maar wat. Dat je bij nieuwbouw warmtepompen etc gaat toepassen is prima.
Maar bij bestaande bouw en met name hoogbouw en appartementen totaal niet haalbaar. Bij flats en appartementen waar ga je al die buitenunits ophangen om maar iets te roepen. De installateur die bij mij de ketel om de 2 jaar komt reinigen vertelde mij dat verhaal. Bovendien worden in Duitsland massaal gasleidingen aangelegd naar de huizen. Althans dat was zijn verhaal en had de nodige projecten in Duitsland lopen. Ik heb zijn verhaal proberen uit te pluizen mbt Duitsaland maar kan dat niet bevestigen. Maar goed het was zijn verhaal.
Gaat nog wel wat tijd overheen, maar toch.
NAM en Shell zitten nu al te onderhandelen met de minister over wie de rekening gaat betalen voor het gas dat niet opgepompt gaat worden, waarvan de schattingen oplopen tot ongeveer 100 miljard ¤. Ook zal voornoemd consortium minder bereid zijn om de kosten van de schade te dragen hierdoor en dan wordt dat dus ook in veel hogere mate naar de overheid geschoven.
Dit zal consequenties hebben voor de rijksbegroting. En sws voor de consument.
Maar goed, ander topic.
I´m back.
pi_178506194
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ook niet helemaal, want onder 'ouderen' worden in dit artikel eigenlijk veel meer mensen verstaan: iedereen van wie de kinderen het huis uit zijn en dus met minder ruimte toekunnen en -willen. Die zijn natuurlijk nog lang niet (allemaal) verzorgingsbehoeftig.
Als je maar alle voorzieningen bij de hand hebt zodat je er gebruik van kunt maken als je daar behoefte aan hebt. Kan mij voorstellen als je er een aantal jaren woont wel gebruik wilt maken van de voorzieningen. Maar inderdaad niet van die verplichte zorgafname etc.
pi_178506239
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:06 schreef J.B. het volgende:
Decentralisatie van bepaalde zaken naar andere goedkopere regio's zou ook wat kunnen helpen, in Zuid-Limburg vertrekken heel veel mensen naar de Randstad of regio Eindhoven omdat er gewoonweg nauwelijks werkt op niveau is te krijgen. Tijdens de crisis is dat door allerlei bezuinigingen nog eens versterkt, maar terwijl de randen leeglopen en er daar huizen zat zijn wordt de nood in andere gebieden alleen maar hoger. Zo kan je huizen bouwen dat je een ons weegt, dat is water naar de zee toe dragen.
Ook daar zit wat in. Ik woon in Zuid-Limburg maar werk in Eindhoven. Maar ik accepteer die afstand mbt woon werk verkeer. Maar leuk is anders.
pi_178506266
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:14 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ook daar zit wat in. Ik woon in Zuid-Limburg maar werk in Eindhoven. Maar ik accepteer die afstand mbt woon werk verkeer. Maar leuk is anders.
Ja, in regio Eindhoven zijn de huizenprijzen ook hoog, in (Zuid-)Limburg verrassend laag toch?
I´m back.
pi_178506278
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:16 schreef Cherni het volgende:
Die starterslening is zo gek nog niet.
Behalve dan dat het de prijzen verhoogt. Alle subsidie die je erin stopt vertaalt zich in hogere prijzen. Men koopt eigenlijk een huis wat men niet kan betalen. De starterslening is 1 van de perverse prikkels. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 14 april 2018 @ 11:19:10 #132
165633 eriksd
The grand facade...
pi_178506287
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

klopt

maar we moesten mee met de marktwerking he, dat was toen modern , VVD beleid

dat was het idee erachter
Aha.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 14 april 2018 @ 11:19:32 #133
165633 eriksd
The grand facade...
pi_178506296
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Behalve dan dat het de prijzen verhoogt. Alle subsidie die je erin stopt vertaalt zich in hogere prijzen. Men koopt eigenlijk een huis wat men niet kan betalen. De starterslening is 1 van de perverse prikkels. :)
Zijn we het zowaar eens.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_178506336
quote:
15s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:19 schreef eriksd het volgende:

[..]

Zijn we het zowaar eens.
En wat zij daarboven ook allemaal zeggen. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178506339
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Behalve dan dat het de prijzen verhoogt. Alle subsidie die je erin stopt vertaalt zich in hogere prijzen. Men koopt eigenlijk een huis wat men niet kan betalen. De starterslening is 1 van de perverse prikkels. :)
Je koopt sws iets dat je niet kunt betalen. De bedoeling is dat de waarde meer toeneemt dan wat jij betaalt sws. Onderdeel van de groei van de economie.
I´m back.
  zaterdag 14 april 2018 @ 11:23:23 #136
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_178506342
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:19 schreef eriksd het volgende:

[..]

Aha.
ja marktwerking zonder regels, en een salaris voor de directeur van het verzorgingstehuis conform de markt, 8 ton ofzo
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 14 april 2018 @ 11:24:07 #137
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_178506349
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Behalve dan dat het de prijzen verhoogt. Alle subsidie die je erin stopt vertaalt zich in hogere prijzen. Men koopt eigenlijk een huis wat men niet kan betalen. De starterslening is 1 van de perverse prikkels. :)
HRA is een andere domme prikkel
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_178506366
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Behalve dan dat het de prijzen verhoogt. Alle subsidie die je erin stopt vertaalt zich in hogere prijzen. Men koopt eigenlijk een huis wat men niet kan betalen. De starterslening is 1 van de perverse prikkels. :)
Je kunt dat toch toepassen tot een bepaalde prijs. Bovendien zou je ook nog kunnen toepassen bij verkoop dat voordeel terug te betalen. Of maak projecten waarbij starters eerst een bewoonbare benedenverdieping hebben en later mogelijkheid hebben uit te breiden. In België past men dat ook toe.

Enfin doe iets om jongeren/starters aan een betaalbare woning te laten komen.
pi_178506399
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:25 schreef Cherni het volgende:
Enfin doe iets om jongeren/starters aan een betaalbare woning te laten komen.
Daar is wel een oplossing voor. Maar dat is niet de starterslening. :) Als men voldoende bouwt is het geen schaars goed meer. Dat is dus een doorn in het oog van de "haves". Daar heb je niet eens een aluhoedje voor nodig. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178506406
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, in regio Eindhoven zijn de huizenprijzen ook hoog, in (Zuid-)Limburg verrassend laag toch?
Verrassend laag ligt ook aan de regio. Maastricht en rondom Maastricht zoals Eijsden, Bunde etc is toch wel een uitzondering. Daar is het ook niet echt goedkoop voor starters.
pi_178506444
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

HRA is een andere domme prikkel
En de belastingvrije schenking. Die zorgt voor een nog grotere tweedeling en hogere prjzen. De woning "markt" is reeds lang doodziek.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178506454
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Daar is wel een oplossing voor. Maar dat is niet de starterslening. :) Als men voldoende bouwt is het geen schaars goed meer. Dat is dus een doorn in het oog van de "haves". Daar heb je niet eens een aluhoedje voor nodig. :)
De HRA is een subsidie die de prijs opdrijft. Die moet verdwijnen op termijn.
pi_178506462
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:28 schreef Cherni het volgende:

[..]

Verrassend laag ligt ook aan de regio. Maastricht en rondom Maastricht zoals Eijsden, Bunde etc is toch wel een uitzondering. Daar is het ook niet echt goedkoop voor starters.
Ooit wel eens gezocht in het verleden op huizen in Limburg, tijdje geleden alweer, maar over het algemeen vond ik toen: verrassend lage prijzen. Lager dan in onze regio. Niet zo laag als in Zeeuws-Vlaanderen of de Ommelanden, maar toch. Zal korter aan Mtricht idd een andere zaak zijn.
I´m back.
  zaterdag 14 april 2018 @ 11:32:52 #144
165633 eriksd
The grand facade...
pi_178506482
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja marktwerking zonder regels, en een salaris voor de directeur van het verzorgingstehuis conform de markt, 8 ton ofzo
Volgens mij is de gedachte dat door toenemende vergrijzing meer ouderen langer blijven leven en verzorgingstehuizen daardoor niet meer haalbaar zijn. Langer thuiswonen is dan de gedachte. Staat nogal los van marktwerking, hoe leuk het ook is om dat klakkeloos te roepen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_178506486
Uiteindelijk drijft de bizar lage rente de prijs het meest op, zodra die begint te stijgen is het over met de 'pret'. Maar ja, of en wanneer dat gebeurt is natuurlijk de vraag.
pi_178506504
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ooit wel eens gezocht in het verleden op huizen in Limburg, tijdje geleden alweer, maar over het algemeen vond ik toen: verrassend lage prijzen. lager dan in onze regio. Niet zo laag als in Zeeuws-Vlaanderen of de Ommelanden, maar toch. Zal korter aan Mtricht idd een andere zaak zijn.
De Mijnstreek is verrassend laag. Dat klopt. Maar daar is een enorme leegloop terwijl het juist een gunstige regio zou kunnen zijn omdat het aan Duitsland grenst en ook aan België. En Duits moet voor een Limburger geen enkel probleem zijn.
  zaterdag 14 april 2018 @ 11:35:24 #147
165633 eriksd
The grand facade...
pi_178506517
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:32 schreef J.B. het volgende:
Uiteindelijk drijft de bizar lage rente de prijs het meest op, zodra die begint te stijgen is het over met de 'pret'.
Ja, en dan zit de boel ook vast want mensen willen hun verlies niet nemen. Ben je zo weer 10 jaar verder. Men had toen de boel weer begon aan te trekken eens moeten snoeien in allerhande verstorende regels, variërend van de HRA tot aan de schenkingsvrijstelling. Ook op lokaal niveau overigens, meer dan 50% sociale huur in Amsterdam is een drama. Geeft alleen maar aan dat je feitelijk vindt dat de helft van de mensen boven hun stand leeft. En meer bouwen uiteraard.

Nu ben je te laat, hobbelen we langzaam weer naar een afvlakkende economie en stijgende rente en zit de boel weer op slot.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 14 april 2018 @ 12:27:10 #148
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178507352
Gewoon netjes je hypotheekschuld afbetalen, dan komt alles vanzelf goed.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 14 april 2018 @ 12:34:58 #149
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_178507497
Gewoon niks meer bouwen.
Dan vervalt vanzelf de behoefte om onder een dak te wonen.
Toch.
wooblabalurg
  zaterdag 14 april 2018 @ 13:28:40 #150
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178508439
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 12:34 schreef Baconbus het volgende:
Gewoon niks meer bouwen.
Dan vervalt vanzelf de behoefte om onder een dak te wonen.
Toch.
Met een plastic jas ben je ook beschermd tegen de regen!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_178508483
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 april 2018 12:27 schreef Ringo het volgende:
Gewoon netjes je hypotheekschuld afbetalen, dan komt alles vanzelf goed.
Het is niet de bedoeling dat jij 30 jaar lang in die omgebouwde inloopkast van je blijft kamperen, volgens mij.
I´m back.
  zaterdag 14 april 2018 @ 14:45:01 #152
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178509538
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 13:31 schreef Ryan3 het volgende:
Het is niet de bedoeling dat jij 30 jaar lang in die omgebouwde inloopkast van je blijft kamperen, volgens mij.
Van wie niet?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_178509658
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:14 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ook daar zit wat in. Ik woon in Zuid-Limburg maar werk in Eindhoven. Maar ik accepteer die afstand mbt woon werk verkeer. Maar leuk is anders.
Ja, en dat geldt voor velen met jou. Iedere werkdag komt er een kleine volksverhuizing van Zuid-Limburg naar Eindhoven op gang, treinen zitten vol en op de A2 is het minimaal tussen Weert en Eindhoven filerijden. Dat is ook niet raar, want ik heb gedurende de afgelopen 15-20 jaar veel mensen in de (toch vrij kleine) omgeving van m'n ouders gezien waarvan de baan in Limburg werd opgeheven en/of verplaatst naar Noord-Brabant. Als ik even gauw denk ken ik al twee personen bij de post die van Sittard naar 's Hertogenbosch verplaatst zijn, twee werknemers van Philips in Sittard die na de sluiting in Eindhoven zitten en iemand bij een technisch bedrijf waarvan de vestiging van Geleen naar Eindhoven is verplaatst.

Nu is de werkloosheid in Limburg momenteel wel laag doordat het ene na het andere distributiecentrum uit de grond wordt gestampt, maar banen voor hoge opgeleiden creëer je daar niet mee. Het management van de Action (in Echt) zit gewoon ergens in Noord-Holland, en van VDL Nedcar waarschijnlijk grotendeels in Eindhoven. Positieve ontwikkeling is wel wat bij Chemelot gebeurd, maar feitelijk is dat ook een niche. Het resultaat is dat veel jongeren toch wegtrekken naar Eindhoven en de Randstad, waarmee de woningmarkt compleet scheef wordt getrokken tussen regio's.

[ Bericht 2% gewijzigd door J.B. op 14-04-2018 15:02:00 ]
  zaterdag 14 april 2018 @ 15:17:27 #154
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_178510027
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 april 2018 14:45 schreef Ringo het volgende:

[..]

Van wie niet?
Dit dus. Maar helemaal ongelijk heeft hij zeker niet, want men kan ergens letterlijk op uitgekeken raken.

Naast het aantal wisselaars van duurzaam onroerend goed, blijven er uiteraard genoeg kopers die uiterste tevreden de rest van hun jaren uitzingen op hun reeds aangekochte stekkie.

En mocht iemand zich om bepaalde redenen ooit gaan bedenken in de zin van: ''ik zou gaarne wel eens wat anders willen'', dan verkoopt men z'n huis in goede samenwerking met een makelaar, en in geval van 'behendigheid op de huizenmarkt' zonder makelaar.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  zaterdag 14 april 2018 @ 15:38:22 #155
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178510325
Nee, he.... amsterdammers naar Den Haag....daar gaat de buurt....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 14 april 2018 @ 15:41:36 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178510381
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 13:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is niet de bedoeling dat jij 30 jaar lang in die omgebouwde inloopkast van je blijft kamperen, volgens mij.
Want? Je moet iedere 10 jaar groter of in een betere wijk?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 14 april 2018 @ 15:47:12 #157
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_178510455
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:58 schreef Cherni het volgende:

[..]

Onmogelijk. Dat klinkt weer allemaal leuk en een overheid roept maar wat. Dat je bij nieuwbouw warmtepompen etc gaat toepassen is prima.
Maar bij bestaande bouw en met name hoogbouw en appartementen totaal niet haalbaar. Bij flats en appartementen waar ga je al die buitenunits ophangen om maar iets te roepen. De installateur die bij mij de ketel om de 2 jaar komt reinigen vertelde mij dat verhaal. Bovendien worden in Duitsland massaal gasleidingen aangelegd naar de huizen. Althans dat was zijn verhaal en had de nodige projecten in Duitsland lopen. Ik heb zijn verhaal proberen uit te pluizen mbt Duitsaland maar kan dat niet bevestigen. Maar goed het was zijn verhaal.
Offtopic: Goed en plausibel verhaal van die installateur. Denk ook dat we het gas nog lang niet kunnen missen en hiermee nog een langere weg te gaan hebben dan men denkt. En niet voor niets denkt men ook serieus na over het bouwen van een stikstoffabriek om geïmporteerd gas hier bruikbaar te maken, of nieuwe gaswinning bij Pieterburen et cetera.

OT: Nu - naar aanleiding van een totaal vastgelopen doorstroming legio bij te bouwen woningen op stapel staan - wordt uiteraard ook meer aandacht besteed aan vervangende energiebronnen, waarbij de warmtepomp idd een flinke opmars zal gaan maken. En waarschijnlijk vinden ze hiermee mettertijd ook wel een pasklare oplossing voor bestaande hoogbouw.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  zaterdag 14 april 2018 @ 15:52:51 #158
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178510572
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 21:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Goh, gewoon een herhaling van zetten dus. Huisjesmelkers en grootbezitters lachen zich de ballen uit de broek.

En dan hebben we het nog niet eens over HRA gehad.
In 2001 is al de eerste stap voor beperking genomen en in 2013 stappen voor afbouw. Als je de woningmarkt en de economie niet te veel wil verstoren, moet het nu eenmaal geleidelijk.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 14 april 2018 @ 15:53:44 #159
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178510589
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 14:52 schreef J.B. het volgende:

[..]

Ja, en dat geldt voor velen met jou. Iedere werkdag komt er een kleine volksverhuizing van Zuid-Limburg naar Eindhoven op gang, treinen zitten vol en op de A2 is het minimaal tussen Weert en Eindhoven filerijden. Dat is ook niet raar, want ik heb gedurende de afgelopen 15-20 jaar veel mensen in de (toch vrij kleine) omgeving van m'n ouders gezien waarvan de baan in Limburg werd opgeheven en/of verplaatst naar Noord-Brabant. Als ik even gauw denk ken ik al twee personen bij de post die van Sittard naar 's Hertogenbosch verplaatst zijn, twee werknemers van Philips in Sittard die na de sluiting in Eindhoven zitten en iemand bij een technisch bedrijf waarvan de vestiging van Geleen naar Eindhoven is verplaatst.

Nu is de werkloosheid in Limburg momenteel wel laag doordat het ene na het andere distributiecentrum uit de grond wordt gestampt, maar banen voor hoge opgeleiden creëer je daar niet mee. Het management van de Action (in Echt) zit gewoon ergens in Noord-Holland, en van VDL Nedcar waarschijnlijk grotendeels in Eindhoven. Positieve ontwikkeling is wel wat bij Chemelot gebeurd, maar feitelijk is dat ook een niche. Het resultaat is dat veel jongeren toch wegtrekken naar Eindhoven en de Randstad, waarmee de woningmarkt compleet scheef wordt getrokken tussen regio's.
waanzin, dat dagelijkse heen-weer gejakker. Waarom niet een hoofdkantoor in Maastricht?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 14 april 2018 @ 16:01:26 #160
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178510701
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 15:53 schreef LXIV het volgende:

waanzin, dat dagelijkse heen-weer gejakker.
Tsja, dat is de realiteit van werkend Nederland anno 2018.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_178511730
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 16:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Tsja, dat is de realiteit van werkend Nederland anno 2018.
Al die miljarden forensuren en kilometers per jaar. Wat een verspilling van geld, tijd en middelen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 14 april 2018 @ 17:44:52 #162
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_178512352
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:31 schreef Cherni het volgende:

[..]

De HRA is een subsidie die de prijs opdrijft. Die moet verdwijnen op termijn.
morgen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 14 april 2018 @ 17:45:35 #163
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_178512364
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:32 schreef eriksd het volgende:

[..]

Volgens mij is de gedachte dat door toenemende vergrijzing meer ouderen langer blijven leven en verzorgingstehuizen daardoor niet meer haalbaar zijn. Langer thuiswonen is dan de gedachte. Staat nogal los van marktwerking, hoe leuk het ook is om dat klakkeloos te roepen.
thuis wonen ?/

met onderbetaalde vrijwilligers voor de rijken of familie voor de modale mens
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 14 april 2018 @ 17:47:40 #164
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178512387
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:13 schreef Bart2002 het volgende:

Al die miljarden forensuren en kilometers per jaar. Wat een verspilling van geld, tijd en middelen.
Dit
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 14 april 2018 @ 17:55:09 #165
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_178512499
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

thuis wonen ?/
Precies wat @eriksd zegt.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_178512538
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 april 2018 14:45 schreef Ringo het volgende:

[..]

Van wie niet?
Het is de bedoeling dat jij de property ladder beklimt, daar word jij beter van, daar worden de makelaars beter van, de notarissen, de banken, de Ikea, allerlei zwartwerkers die de boel steeds weer moeten verbouwen, de woonprogramma's, de overheid, de gehele economie wordt daar beter van, uiteindelijk wordt onze economie steeds sterker en daardoor mogen we internationaal ook meepraten met de grote jongens en overal bommen gooien, zodat er oorlogsvluchtelingen komen, die dan ook weer goed zijn voor de economie (of niet?), dus wie wordt daar niet beter van? Nevengeschikt effect: je kunt dan de andere mensen weer aanduiden met de term paupers of allerlei andere neerbuigende omschrijvingen, want dat schijnt ook weer hip te zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 14-04-2018 18:10:24 ]
I´m back.
pi_178513093
Naja, het is nogal normaal dat je weleens verkast naar een andere woning door een tal aan mogelijke variabelen. Je eerste woning is meestal niet je droomwoning dus 30 jaar blijven zitten is nogal onrealistisch voor het gros van de huizenbezitters. Daarnaast neem je gewoon je hypotheek mee, al dan niet aangevuld, naar een nieuwe woning die beter past bij de levensfase waarin je zit. Denk dat maar een heel klein percentage een volledig leven in dezelfde woning doorbrengt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-04-2018 18:25:58 ]
  zaterdag 14 april 2018 @ 18:30:46 #168
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_178513246
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is de bedoeling dat jij de property ladder beklimt, daar word jij beter van, daar worden de makelaars beter van, de notarissen, de banken, de Ikea, allerlei zwartwerkers die de boel steeds weer moeten verbouwen, de woonprogramma's, de overheid, de gehele economie wordt daar beter van, uiteindelijk wordt onze economie steeds sterker en daardoor mogen we internationaal ook meepraten met de grote jongens en overal bommen gooien, zodat er oorlogsvluchtelingen komen, die dan ook weer goed zijn voor de economie (of niet?), dus wie wordt daar niet beter van? Nevengeschikt effect: je kunt dan de andere mensen weer aanduiden met de term paupers of allerlei andere neerbuigende omschrijvingen, want dat schijnt ook weer hip te zijn.
Dat klinkt dan wel weer erg pessimistisch @Ryan3, bijna op het cynische af. Maar het kan best ook een positievere 'reuring' inhouden dan het beeld wat u schetst, denk ik.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_178513321
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 14:52 schreef J.B. het volgende:

[..]

Ja, en dat geldt voor velen met jou. Iedere werkdag komt er een kleine volksverhuizing van Zuid-Limburg naar Eindhoven op gang, treinen zitten vol en op de A2 is het minimaal tussen Weert en Eindhoven filerijden. Dat is ook niet raar, want ik heb gedurende de afgelopen 15-20 jaar veel mensen in de (toch vrij kleine) omgeving van m'n ouders gezien waarvan de baan in Limburg werd opgeheven en/of verplaatst naar Noord-Brabant. Als ik even gauw denk ken ik al twee personen bij de post die van Sittard naar 's Hertogenbosch verplaatst zijn, twee werknemers van Philips in Sittard die na de sluiting in Eindhoven zitten en iemand bij een technisch bedrijf waarvan de vestiging van Geleen naar Eindhoven is verplaatst.

Nu is de werkloosheid in Limburg momenteel wel laag doordat het ene na het andere distributiecentrum uit de grond wordt gestampt, maar banen voor hoge opgeleiden creëer je daar niet mee. Het management van de Action (in Echt) zit gewoon ergens in Noord-Holland, en van VDL Nedcar waarschijnlijk grotendeels in Eindhoven. Positieve ontwikkeling is wel wat bij Chemelot gebeurd, maar feitelijk is dat ook een niche. Het resultaat is dat veel jongeren toch wegtrekken naar Eindhoven en de Randstad, waarmee de woningmarkt compleet scheef wordt getrokken tussen regio's.
Inmiddels zijn de huizenprijzen in Eindhoven ook nogal de pan uit gerezen. Ik rij een paar dagen per week de andere kant op, zou niet graag iedere dag in die file staan, allemaal verloren tijd.
pi_178513331
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:30 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Dat klinkt dan wel erg pessimistisch @Ryann3, bijna op het cynische af. Maar het kan best ook een positievere 'reuring' inhouden dan het beeld wat u schetst.
Tuurlijk, doorstroming is juist goed. Dat standvastig op je duiventil blijven zitten of van die babyboomers die hun virtuele winst niet willen verspillen zijn deels de bron van alle ellende.
pi_178513343
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:30 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Dat klinkt dan wel weer erg pessimistisch @Ryan3, bijna op het cynische af. Maar het kan best ook een positievere 'reuring' inhouden dan het beeld wat u schetst, denk ik.
Nou ja, in wezen werkt het zo wel natuurlijk, als je al de franje weglaat, of niet?
Gaat alles beter, zoals Piet verkondigt?
I´m back.
  zaterdag 14 april 2018 @ 18:35:09 #172
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_178513375
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, in wezen werkt het zo wel natuurlijk, als je al de franje weglaat, of niet?
Gaat alles beter, zoals Piet verkondigt?
''Beter'' blijft natuurlijk relatief, dat is dan wel weer zo!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  zaterdag 14 april 2018 @ 18:35:28 #173
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_178513381
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:55 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Precies wat @eriksd zegt.
trap op en wachten op de hulp in eenzaamhed met een natte broek aan
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_178513417
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is de bedoeling dat jij de property ladder beklimt, daar word jij beter van, daar worden de makelaars beter van, de notarissen, de banken, de Ikea, allerlei zwartwerkers die de boel steeds weer moeten verbouwen, de woonprogramma's, de overheid, de gehele economie wordt daar beter van, uiteindelijk wordt onze economie steeds sterker en daardoor mogen we internationaal ook meepraten met de grote jongens en overal bommen gooien, zodat er oorlogsvluchtelingen komen, die dan ook weer goed zijn voor de economie (of niet?), dus wie wordt daar niet beter van? Nevengeschikt effect: je kunt dan de andere mensen weer aanduiden met de term paupers of allerlei andere neerbuigende omschrijvingen, want dat schijnt ook weer hip te zijn.
U is in vorm. :D ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178513481
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is de bedoeling dat jij de property ladder beklimt, daar word jij beter van, daar worden de makelaars beter van, de notarissen, de banken, de Ikea, allerlei zwartwerkers die de boel steeds weer moeten verbouwen, de woonprogramma's, de overheid, de gehele economie wordt daar beter van, uiteindelijk wordt onze economie steeds sterker en daardoor mogen we internationaal ook meepraten met de grote jongens en overal bommen gooien, zodat er oorlogsvluchtelingen komen, die dan ook weer goed zijn voor de economie (of niet?), dus wie wordt daar niet beter van? Nevengeschikt effect: je kunt dan de andere mensen weer aanduiden met de term paupers of allerlei andere neerbuigende omschrijvingen, want dat schijnt ook weer hip te zijn.
:o
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_178513642
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:39 schreef nostra het volgende:

[..]

:o
Vond het ook een mooie post. De man kan het wel. Als ie maar wil. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 14 april 2018 @ 18:48:47 #177
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_178513719
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is de bedoeling dat jij de property ladder beklimt, daar word jij beter van, daar worden de makelaars beter van, de notarissen, de banken, de Ikea, allerlei zwartwerkers die de boel steeds weer moeten verbouwen, de woonprogramma's, de overheid, de gehele economie wordt daar beter van, uiteindelijk wordt onze economie steeds sterker en daardoor mogen we internationaal ook meepraten met de grote jongens en overal bommen gooien, zodat er oorlogsvluchtelingen komen, die dan ook weer goed zijn voor de economie (of niet?), dus wie wordt daar niet beter van? Nevengeschikt effect: je kunt dan de andere mensen weer aanduiden met de term paupers of allerlei andere neerbuigende omschrijvingen, want dat schijnt ook weer hip te zijn.
goed verhaal , zit wel wat in

schaarste aan woonruimte is dus goed voor ons

ok stoppen met bouwen !!!
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_178513930
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

goed verhaal , zit wel wat in

schaarste aan woonruimte is dus goed voor ons

ok stoppen met bouwen !!!
Dit is precies de status quo zoals we die nu meemaken. We zijn goed bezig.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 14 april 2018 @ 18:59:46 #179
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_178513954
Geloof het of niet; verder prima opmerking hoor van @Ryan3 (dat meen ik serieus). Van 'n beetje gezonde scepsis gaat uiteindelijk ook niemand dood.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_178514057
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:59 schreef Scjvb het volgende:
Geloof het of niet; verder prima opmerking hoor van @Ryan3 (dat meen ik serieus). Van 'n beetje gezonde scepsis gaat uiteindelijk ook niemand dood.
Het is jammer dat je je aan de hele verkeerde kant van het politieke spectrum begeeft want je lijkt me best een goede kerel. Proost trouwens. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 14 april 2018 @ 19:12:19 #181
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_178514235
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 19:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is jammer dat je je aan de hele verkeerde kant van het politieke spectrum begeeft want je lijkt me best een goede kerel. Proost trouwens. :)
Ja, maar wat is verkeerd of juist niet? Hoe dan ook; jij ook, dus Proost!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_178514290
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 19:12 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Ja, maar wat is verkeerd of juist niet? Hoe dan ook; jij ook, dus Proost!
Nou, dat je best een goede kerel bent maar tevens fervent aanhanger der VVD. Dat telt niet op.

Volgens mij is het toneelspel allemaal. Maar zeer goed gedaan i.i.g. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 14 april 2018 @ 19:23:57 #183
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_178514465
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 19:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou, dat je best een goede kerel bent maar tevens fervent aanhanger der VVD. Dat telt niet op.

Volgens mij is het toneelspel allemaal. Maar zeer goed gedaan i.i.g. :)
Tja, maar fervent aanhanger van de VVD zijn er nu wel meer. Dat is anno 2018 toch niet zo heel vreemd. :o
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  zaterdag 14 april 2018 @ 19:52:57 #184
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_178515122
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 19:23 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Tja, maar fervent aanhanger van de VVD zijn er nu wel meer. Dat is anno 2018 toch niet zo heel vreemd. :o
ik vind dat ieder directeur van een verzorgingstehuis en een woningbouwvereniging 1.000.000 epr jaar aan marktwerking salaris moet verdienen

kwestie van flink zuigen en knijjpen , ja je hebt toch met schaarste aan top personeel te maken in zulke directies
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 14 april 2018 @ 21:03:06 #185
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_178516438
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 22:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Uiteraard, ik heb nooit meegemaakt dat huizen zonder wachtlijsten of zonder exorbitante prijzen verhuurd dan wel verkocht werden. En voor mijn geboorte was er gewoon regelrechte woningnood. Huizen werden in tweeën gedeeld om gezinnen te huisvesten, de zogenaamde duplex-woningen. Nu zijn we in 2018 aanbeland, en we zijn niet verder geëvolueerd in NL, want nu staat weer de volgende boom op ons te wachten. En we weten hoe alles zal aflopen.

En het gaat mensen: om een eerste levensbehoefte, in bijna het beste land van de wereld, zoals menigeen op de borst klopt over NL, en in een wereld (= van: Pietverdiet) waarin alles steeds beter gaat. Je lacht je rot eigenlijk. :D.
Is een duplexwoning niet hetzelfde als een twee-onder-een-kapwoning?
Krekker is de bom!
pi_178516476
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 21:03 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Is een duplexwoning niet hetzelfde als een twee-onder-een-kapwoning?
Nee, niet helemaal. Staan er in de straat hier aan de overkant veel van. Nu allemaal enkelvoudige woningen uiteraard. 2 gezinnen in een anderhalve woning, zeg maar.
I´m back.
  zaterdag 14 april 2018 @ 21:13:40 #187
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_178516603
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 21:05 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, niet helemaal. Staan er in de straat hier aan de overkant veel van. Nu allemaal enkelvoudige woningen uiteraard. 2 gezinnen in een anderhalve woning, zeg maar.
Maar wel volledig van elkaar gescheiden met een muur, eigen voordeur, etc. neem ik aan?

Hoeveel m2 is 1 zo'n woning dan?
Krekker is de bom!
pi_178516672
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 21:13 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Maar wel volledig van elkaar gescheiden met een muur, eigen voordeur, etc. neem ik aan?

Hoeveel m2 is 1 zo'n woning dan?
Ja dat wel. Oppervlakte zal iets van 100+ m2 zijn, wel met grote tuin, want dat kon dan wel weer in die tijd. Gelukkig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 14-04-2018 21:54:51 ]
I´m back.
  zaterdag 14 april 2018 @ 21:22:29 #189
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_178516742
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 21:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja dat wel. Oppervlakte zal iets van 100+ m2 zijn wel met grote tuin, want dat kon dan wel weer in die tijd. Gelukkig.
Eigenlijk zijn dat dan redelijk luxueuze woningen, tenminste, qua oppervlak. Wat dat betreft is de gemiddelde woonruimte in een dichtbevolkt land als NL, zelfs in de steden, eigenlijk sowieso bijzonder groot.

Vergelijken met bijv. steden als Hong Kong.
Krekker is de bom!
pi_178516754
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 21:22 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Eigenlijk zijn dat dan redelijk luxueuze woningen, tenminste, qua oppervlak. Wat dat betreft is de gemiddelde woonruimte in een dichtbevolkt land als NL, zelfs in de steden, eigenlijk sowieso bijzonder groot.

Vergelijken met bijv. steden als Hong Kong.
Ja, wel drie verdiepingen hè. Of nee, twee verdiepingen, moet ik dan zeggen. Wel plus redelijk grote tuin dus. Was toen normaal.

Verder is dit hier de periferie van de periferie van NL, gooi je een steen dan raak je de grote markt van Antwerpen.

Stel Ringo als Hagenees zou met de auto op vakantie naar Zuid-Frankrijk gaan, dan denkt-ie wrs dat-ie er al bijna is als hij hier voorbij rijdt.
I´m back.
pi_178517774
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 21:03 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Is een duplexwoning niet hetzelfde als een twee-onder-een-kapwoning?
Een duplexwoning is meestal gewoon een rijtjeshuis, waar achter de voordeur een portiek zit met een trap naar de bovenwoning en deur naar de benedenwoning. Bij de benedenwoning is de doorzonwoonkamer opgesplitst in een voor- en achterkamer om een afzonderlijke slaapkamer te creëren. Boven hetzelfde en de bovenwoning heeft vaak ook nog een bruikbare zolder. Beide woningen hebben eigen voorzieningen.

Intussen zijn de meeste duplexwoningen uit de periode van wederopbouw al lang in gebruik als reguliere gezinswoning. Dat was destijds ook de bedoeling, de woningen waren zo ontworpen dat samenvoegen van de beneden- en bovenwoning vrij eenvoudig was.
pi_178518770
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 20:34 schreef Confetti het volgende:
Beleggers moeten ze fusilleren. Zeker degenen met tientallen panden. Het is vergelijkbaar met het opkopen van ziekenhuizen en geld te vragen voor behandeling, naast de zorgverzekering.

Kutoverheid.
Ja, lekker populistisch beleggers en vastgoedbezitters bashen :')
Je snapt toch wel dat daar het probleem niet ligt ?, zij maken slechts gebruik van de schaarste die door de overheid wordt gecreëerd.
En ik geef ze geen ongelijk, sterker nog ik denk erover om zelf 1 of 2 pandjes te kopen voor de verhuur......

De overheid heeft in NL een hele grote vinger in de pap in de woningmarkt.
Tijdens de crisis kwamen heel veel bouwprojecten stil te liggen, bouwbedrijven gingen failliet en gemeenten zaten met enorme hoeveelheden kavels die ze duur hadden gekocht.
Met een beetje nadenken en anticylische beleid had het woningtekort niet hoeven gebeuren.
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 22:44 schreef Cherni het volgende:
Waarom moet ieder topic daar over gaan. Die woningnood is er altijd al geweest.
Omdat die migrantenstroom van de afgelopen decennia ook een van de oorzaken is van de "woningnood"
Die migranten die hier heen zijn gehaald moeten toch ergens wonen he ?
Dat negeren is je kop in het zand steken.
quote:
In de jaren 80 had je dat probleem ook(weet er alles van). Lang voor de vluchtelingen stroom die we nu hebben.
Ook toen had je de Turkse en Marokkaanse gastarbeiders die vrij kort na binnenkomst toen ze werkloos werden in een uitkering belanden en toen in feite een belasting vormden voor de samenleving :{w
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 00:14 schreef Cherni het volgende:
Oké. Het is natuurlijk een stad met een grote haven. Dat trekt natuurlijk ook mensen aan uit alle windstreken.
:') Kom nou, je hebt zelf in de industrie gewerkt.
Je weet heel goed dat al die nationaliteiten die er de afgelopen decennia zijn bijgekomen in Rotterdam daar niet zijn gekomen om te werken in de Maasvlakte/Europoort/Botlek.
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 09:34 schreef Leandra het volgende:
Eisen van 35% of 53% sociale huur bij nieuwbouw zijn ook te zot voor woorden natuurlijk.
En er zijn nog steeds mensen te vinden (ook hier op Fok) die beweren dat sociale woningbouw niet met subsidie gebouwd worden.
Kijk maar eens in de plannen en kavelboekjes van die nieuwbouwwijken waar je het over hebt.
Met de opbrengsten van de koopkavels worden de sociale woningbouw kavels gefinancierd.
Vaak is de kavelprijs voor een sociale woningbouw rijtjeshuis maar iets van ¤15.000 ofzo, wat maar een fractie is wat je voor een vergelijkbare koopkavel betaald.
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 08:08 schreef Igen het volgende:
Investeerders onteigenen als ze niet in het huis gaan wonen, wegens niet-bestemmingsplanconform gebruik. :P
Jij bent toch ook wel bekend in Duitsland ?
Dan weet je ook wel dat particuliere verhuur in Duitsland veel normaler is dan in Nederland.

"Investeerders" of speculanten dat klinkt lekker populistisch, maar ook zij faciliteren gewoon woonruimte.
Tuurlijk gaat er daar wel eens wat mis, met sleutelgeld of onderhuur, maar de huurders gaan daar zelf mee akkoord vanwege de schaarste.....
quote:
En verder moeten er misschien gewoon meer huizen gebouwd worden.
Dat vooral natuurlijk, telkens verwijzen naar investeerders en verhuurders leidt alleen maar af van het werkelijke probleem.

[ Bericht 12% gewijzigd door bluemoon23 op 14-04-2018 23:12:33 ]
pi_178518864
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 23:00 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ja, lekker populistisch beleggers en vastgoedbezitters bashen :')
Je snapt toch wel dat daar het probleem niet ligt ?, zij maken slechts gebruik van de schaarste die door de overheid wordt gecreëerd.
En ik geef ze geen ongelijk, sterker nog ik denk erover om zelf 1 of 2 pandjes te kopen voor de verhuur......

De overheid heeft in NL een hele grote vinger in de pap in de woningmarkt.
Tijdens de crisis kwamen heel veel bouwprojecten stil te liggen, bouwbedrijven gingen failliet en gemeenten zaten met enorme hoeveelheden kavels die ze duur hadden gekocht.
Met een beetje nadenken en anticylische beleid had het woningtekort niet hoeven gebeuren.

[..]

Omdat die migrantenstroom van de afgelopen decennia ook een van de oorzaken is van de "woningnood"
Die migranten die hier heen zijn gehaald moeten toch ergens wonen he ?
Dat negeren is je kop in het zand steken.

[..]

Ook toen had je de Turkse en Marokkaanse gastarbeiders die vrij kort na binnenkomst toen ze werkloos werden in een uitkering belanden en toen in feite een belasting vormden voor de samenleving :{w

[..]

:') Kom nou, je hebt zelf in de industrie gewerkt.
Je weet heel goed dat al die nationaliteiten die er de afgelopen decennia zijn bijgekomen in Rotterdam daar niet zijn gekomen om te werken in de Maasvlakte/Europoort/Botlek.

[..]

Jij bent toch ook wel bekend in Duitsland ?
Dan weet je ook wel dat particuliere verhuur in Duitsland veel normaler is dan in Nederland.
"Investeerders" of speculanten dat klinkt lekker populistisch, maar ook zij faciliteren gewoon woonruimte.
Tuurlijk gaat er daar wel eens wat mis, met sleutelgeld of onderhuur, maar de huurders gaan daar zelf mee akkoord vanwege de schaarste.....

[..]

Dat vooral natuurlijk, telkens verwijzen naar investeerders en verhuurders leidt alleen maar af van het werkelijke probleem.

[..]

En er zijn nog steeds mensen te vinden (ook hier op Fok) die beweren dat sociale woningbouw niet met subsidie gebouwd worden.
Kijk maar eens in de plannen en kavelboekjes van die nieuwbouwwijken waar je het over hebt.
Met de opbrengsten van de koopkavels worden de sociale woningbouw kavels gefinancierd.
Vaak is de kavelprijs voor een sociale woningbouw rijtjeshuis maar iets van ¤15.000 ofzo, wat maar een fractie is wat je voor een vergelijkbare koopkavel betaald.
Dus reageert niet op mij.
I´m back.
pi_178518925
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 23:00 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Jij bent toch ook wel bekend in Duitsland ?
Dan weet je ook wel dat particuliere verhuur in Duitsland veel normaler is dan in Nederland.
"Investeerders" of speculanten dat klinkt lekker populistisch, maar ook zij faciliteren gewoon woonruimte.
Tuurlijk gaat er daar wel eens wat mis, met sleutelgeld of onderhuur, maar de huurders gaan daar zelf mee akkoord vanwege de schaarste.....
Er is een verschil tussen speculeren en investeren. Als er geïnvesteerd wordt in het bouwen van meer woonruimte die ook daadwerkelijk verhuurd wordt, dan ben ik helemaal voor. :)
  zaterdag 14 april 2018 @ 23:12:06 #195
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178519008
Het probleem is eigenlijk dat de rente te laag is. Hierdoor worden investeerders wel 'gedwongen' om naar de huizenmarkt te komen. Als je nu 2 miljoen liquide hebt dan kun je daar wel obligaties voor gaan kopen, maar dat kost je netto geld. Het enige met nog een redelijke risico/rendementsverhouding is vastgoed.
Weer een negatief effect als gevolg van het ECB-beleid.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_178519019
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 23:07 schreef Igen het volgende:
Er is een verschil tussen speculeren en investeren. Als er geïnvesteerd wordt in het bouwen van meer woonruimte die ook daadwerkelijk verhuurd wordt, dan ben ik helemaal voor. :)
Dus die panden die de investeerders opkopen die worden niet verhuurd aan huurders, maar staan leeg ?
Heb je daar cijfers van ?
Persoonlijk lijkt mij dat stug dat dit massaal gebeurt, waarom zouden ze anders huurinkomsten willen mislopen ?

Wat is er mis mee als een investeerder bestaande panden opkoopt en die verhuurt ?
Particuliere investeerders zijn voor jou alleen OK als ze nieuwbouwen ?

https://www.bpd.nl/media/(...)16_nederlands_lr.pdf
quote:
In Duitsland is de particuliere huurmarkt zeer sterk vertegenwoordigd op de woningmarkt. Huren is hier voor grote groepen van de bevolking heel gewoon.
Particuliere eigenaren hebben het voor het zeggen, zowel privépersonen als professionele beleggers.
De rendementen op verhuur zijn over het algemeen goed tot zeer goed en beleggen in vastgoed wordt als een ‘veilige haven’ gezien ten opzichte van andere investeringsmogelijkheden.
In de grote steden is de vraag naar huurwoningen dermate groot dat de huurprijzen sterk onder druk staan.
Duitsland is – op Zwitserland na – het land met het grootste aandeel particuliere huur in Europa. De helft van de Duitsers woont in een particuliere huurwoning.
Het contrast met Nederland is groot. Waar in Nederland 90% van de huurwoningen is gereguleerd, is in Duitsland juist de geliberaliseerde sector groot (90%).
De sociale huursector is hier zeer beperkt van omvang (5% van de gehele woningmarkt, 10% van de huurmarkt).
quote:
18s.gif Op zaterdag 14 april 2018 23:05 schreef Ryan3 het volgende:
Dus reageert niet op mij.
Nee, ik reageerde niet op jou.
Moet dat dan ? :@
pi_178519060
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 23:12 schreef LXIV het volgende:
Het probleem is eigenlijk dat de rente te laag is. Hierdoor worden investeerders wel 'gedwongen' om naar de huizenmarkt te komen. Als je nu 2 miljoen liquide hebt dan kun je daar wel obligaties voor gaan kopen, maar dat kost je netto geld. Het enige met nog een redelijke risico/rendementsverhouding is vastgoed.
Weer een negatief effect als gevolg van het ECB-beleid.
Op zich is dat geen probleem als zodanig, in Dld kon je toch altijd tegen lagere rente als in NL een huis kopen?
I´m back.
  zaterdag 14 april 2018 @ 23:15:59 #198
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178519076
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 23:15 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Op zich is dat geen probleem als zodanig, in Dld kon je toch altijd tegen lagere rente als in NL een huis kopen?
Het gaat niet om de hypotheekrente maar om de spaarrente. Die is nu lager dan de vermogensrendementsheffing. Waardoor geld de woningmarkt op vlucht om nog rendabel te zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_178519099
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 23:12 schreef bluemoon23 het volgende:

Nee, ik reageerde niet op jou.
Moet dat dan ? :@
Ja, want je negeert de hele bedoeling achter dit alles, volgens mij. Gaat niet om wonen sec.
I´m back.
pi_178519118
Wat is de bedoeling van dit topic dan ?
Investeerders en banken bashen ?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')