abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 13 april 2018 @ 15:16:52 #1
64781 bonke
pipo koeie
pi_178491083
ik heb boven 7 ramen waar ik misschien wel wat verduisterende folie op wil plakken, dit om de aankomende zomerwarmte wat tegen te gaan
nu zijn er wel bedrijven te vinden die dat doen, maar ik kan ook zelf folie kopen en dat aanbrengen
Maar er zijn nogal wat haken en oogjes, de een zegt dat je raam kan knappen bij een soort folie de ander zegt dat het warmte helemaal niet tegenhoud
weer een ander zegt dat het ideaal is, ik weet eigenlijk niet wat ik dus nodig heb
en wat is het verschil tussen de verschillende soorten folie zoals , mat , zilver, donker, brons enz
als er iemand met folie ervaring is dan hoor ik daar graag van, ook de kosten ed
pies on joe toe
  vrijdag 13 april 2018 @ 15:24:57 #2
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_178491221
Als je het aan de binnenkant plakt kan de warmte niet weg en heb je inderdaad kans op een thermische breuk. Dus als dan aan de buitenkant plakken.
And so is the past
pi_178491243
Volgens mij kan het raam barsten als je de folie aan de binnenkant aanbrengt. De warmte gaat allereerst van buiten door het raam naar binnen en wordt dan direct weerkaatst, en gaat weer door het raam. Dubbele warmte dus. Als je de folie aan de buitenkant plakt, wordt de warmte voordat hij door het raam gaat weerkaatst. Maar uiteraard gaat de folie, door wind en regen, aan de buitenkant niet zo lang mee.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  vrijdag 13 april 2018 @ 15:27:00 #4
64781 bonke
pipo koeie
pi_178491274
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 april 2018 15:24 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Als je het aan de binnenkant plakt kan de warmte niet weg en heb je inderdaad kans op een thermische breuk. Dus als dan aan de buitenkant plakken.
maar ik wil het juist aan de binnenkant :) dat is een stuk makkelijker aanbrengen
vanwege wat spijkerbroek zegt :)
ps: bovenverdieping is dus wel allemaal dubbelglas
misschien een andere kleur als donker aanbrengen, vanwege misschien barsten van je raam?
pies on joe toe
pi_178491342
Ik had ooit een omgebogen kaars omdat die stond tussen het dichte (katoenen) gordijn en het raam. Overigens destijds wel veel likes met die foto gegenereerd op Facebook, maar dat terzijde. Kan je nagaan hoe heet het wordt tussen folie en het raam als je dat er strak tegenaan plakt...

[ Bericht 12% gewijzigd door Postbus100 op 13-04-2018 15:42:05 ]
Somebody that I used to know
pi_178492618
Wij hebben hier van die folie die maar aan 1 kant doorzichtig is om inkijk tegen te gaan, (aan de binnenkant)
maar zodra de zon daarop staat is dat raam na een half uurtje een enorme verwarmingsplaat.
Je moet de zon tegenhouden nog voordat het bij het raam is, anders heeft het weinig zin.
pi_178492656
Wacht even aanbieding Lidl af van warmtewerende plakfolie, perfect spul en kost een euro of 6.gebruik ik al jaren op mijn dakramen van dubbelglas.scheelt enorm in de wadmte, en haalt weinig daglicht weg, simpel aan de binnenzijde aan te brengen.
The road goes on forever
pi_178492935
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 16:45 schreef BigTrucker het volgende:
Wacht even aanbieding Lidl af van warmtewerende plakfolie, perfect spul en kost een euro of 6.gebruik ik al jaren op mijn dakramen van dubbelglas.scheelt enorm in de wadmte, en haalt weinig daglicht weg, simpel aan de binnenzijde aan te brengen.
https://www.lidl-shop.nl/(...)-x-220-cm/p100235377
:]
pi_178493256
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 15:30 schreef Postbus100 het volgende:
Kan je nagaan hoe heet het wordt tussen folie en het raam als je dat er strak tegenaan plakt...
Als het er strak tegen aan zit kan het ertussen niet heet worden.

BTW, ik heb geen idee hoe goed folie aan de binnenkant werkelijk helpt, het zal best een deel van de warmte reflecteren maar evengoed ook een groot deel opnemen en aan de binnenkant weer afgeven. Bovenstaande opmerking lijkt me weinig relevant in dit opzicht.
pi_178493613
quote:
Besteld, ga ik testen. Daar kan ik me geen buil aan vallen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 13 april 2018 @ 17:54:48 #11
74056 crew  ToT
pi_178493707
Ik heb folie aan de binnenkant van de slaapkamerramen geplakt gehad, maar ik kreeg door de warmteverschillen er continu luchtbellen in; de folie zette bij hitte flink uit. (En die ramen werden 's zomers ook echt wel flink heet.) Ik haalde het folie regelmatig weer los om de bellen weg te krijgen, maar na verloop van tijd lukte dat niet meer omdat het stevig tegen het glas ging hechten.
Toen ik weer eens een bel wilde weghalen, ging het scheuren.
pi_178494604
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 april 2018 17:54 schreef ToT het volgende:
Ik heb folie aan de binnenkant van de slaapkamerramen geplakt gehad, maar ik kreeg door de warmteverschillen er continu luchtbellen in; de folie zette bij hitte flink uit. (En die ramen werden 's zomers ook echt wel flink heet.) Ik haalde het folie regelmatig weer los om de bellen weg te krijgen, maar na verloop van tijd lukte dat niet meer omdat het stevig tegen het glas ging hechten.
Toen ik weer eens een bel wilde weghalen, ging het scheuren.
Zou het niet lukken om meteen mesje een klein gaatje in een bel te prikken? Vreemd dat die bellen achteraf nog verschijnen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 13 april 2018 @ 18:48:10 #13
74056 crew  ToT
pi_178494633
quote:
99s.gif Op vrijdag 13 april 2018 18:46 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Zou het niet lukken om meteen mesje een klein gaatje in een bel te prikken? Vreemd dat die bellen achteraf nog verschijnen.
Meh, ben al verhuisd en de folie ligt al ergens op een vuilnisbelt. :P Maar i denk dat het vrij weinig had uitgemaakt als het folie daadwerkelijk uitgezet was; dan moet je sowieso toch nog de boel wat heen en weer schuiven.
  zaterdag 14 april 2018 @ 09:31:26 #14
64781 bonke
pipo koeie
pi_178504673
quote:
99s.gif Op vrijdag 13 april 2018 17:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Besteld, ga ik testen. Daar kan ik me geen buil aan vallen.
ik ook 6 pakken besteld :) hou ik er anderhalf van over als alles goed gaat :)
en anders heb ik nog reserve als het misgaat met plakken
pies on joe toe
pi_178504805
Folie aan de binnenkant.... Risico op thermische breuk is dan wel erg groot....
Laat die handjes wapperen!
pi_178504861
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 09:31 schreef bonke het volgende:

[..]

ik ook 6 pakken besteld :) hou ik er anderhalf van over als alles goed gaat :)
en anders heb ik nog reserve als het misgaat met plakken
ben benieuwd hoe het bevalt. Is het spiegelend?
  zaterdag 14 april 2018 @ 09:59:03 #17
64781 bonke
pipo koeie
pi_178505004
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 09:48 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

ben benieuwd hoe het bevalt. Is het spiegelend?
geen idee is een beetje lastig te zien op het plaatje
tis wel lichtdoorlatend :)
pies on joe toe
pi_178506545
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 09:59 schreef bonke het volgende:

[..]

geen idee is een beetje lastig te zien op het plaatje
vandaar mijn vraag want ene plaatje lijkt het wel spiegelend en andere niet. Kom het svp even melden al de bestelling er is ;)
pi_178506664
Thermische breuk komt niet doordat het glas te warm wordt, het komt doordat er spanningen optreden die het glas niet aankan door temperatuurverschillen in hetzelfde glasvlak.

Dit is alleen een risico bij HR (++) glas maar dat zal er wel niet inzitten gezien de vraag in de OP.
pi_178511520
heb melkglaskleurig folie op de voordeurruiten geplakt
bij de leenbakker gehaald
perfect spul en geen problemen met hitte ofzo
duurde wel een paar weken voordat de luchtbelletjes verdwenen waren.
water moest verdampen wat ik erop had gespoten toen ik de folie op de ramen plakte
pi_178534090
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:02 schreef Ray_Smith het volgende:
heb melkglaskleurig folie op de voordeurruiten geplakt
bij de leenbakker gehaald
perfect spul en geen problemen met hitte ofzo
duurde wel een paar weken voordat de luchtbelletjes verdwenen waren.
water moest verdampen wat ik erop had gespoten toen ik de folie op de ramen plakte
Dat spul heb ik ook op mn voordeur en in mn badkamer. Beide zijn ruiten die ik de laatste jaren heb laten vervangen dus zal dat HR++ zijn of zo. Werkt prima en nooit enig probleem ervaren.

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 11:47 schreef Deshain het volgende:
Thermische breuk komt niet doordat het glas te warm wordt, het komt doordat er spanningen optreden die het glas niet aankan door temperatuurverschillen in hetzelfde glasvlak.

Dit is alleen een risico bij HR (++) glas maar dat zal er wel niet inzitten gezien de vraag in de OP.
Bij folie op een ruit gaan er toch niet grotere temperatuurverschillen in de ruit ontstaan of zie ik dat fout?

De folie is in blauw en zilver verkrijgbaar, zilver is meer uv werend begreep ik. Maar wat alsik dat juist aan de buitenkant plak? Sowieso is het aan de buitenkant makkelijker aan te brengen bij een Velux kantelraam. Zou het dan ook niet beter warmte buiten houden?
  zondag 15 april 2018 @ 22:27:36 #22
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_178542097
De folie stopt stralingswarmte. Dus ja waar gaat die warmte heen.... In je ruit. En alleen in het ene glasvlak. Onevenredige warmte en dus uitzetting.. krak.
Laat die handjes wapperen!
pi_178557500
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 22:27 schreef Gieliovd het volgende:
De folie stopt stralingswarmte. Dus ja waar gaat die warmte heen....
Die reflecteert grotendeels zou je verwachten. Dan gaat ie weer de ruimte in of in de wolken.
Maar goed, ik wacht nog steeds op een vorm van rapport of andere knappe onderbouwing. Tot nog toe is het borrelpraat hier. Niet persoonlijk bedoeld.
pi_178564070
quote:
99s.gif Op maandag 16 april 2018 17:11 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Maar goed, ik wacht nog steeds op een vorm van rapport of andere knappe onderbouwing. Tot nog toe is het borrelpraat hier.
http://www.sbrcurnet.nl/p(...)thermische-glasbreuk

Proost!
pi_178565249
quote:
Ja,een borrel op zn tijd doet een hoop goed.

De link uitvoerig bestudeerd. Dank daarvoor. De ruimte tussen lamellen en glas moet dus voldoende zijn. Zeker van geleerd. Belettering kan ook problemen geven door ongelijkmatige verwarming. Een folie over het hele oppervlak wordt niet aangehaald, ik maak me geen zorgen daarover.
pi_178587859
quote:
99s.gif Op maandag 16 april 2018 21:54 schreef qajariaq het volgende:

Een folie over het hele oppervlak wordt niet aangehaald, ik maak me geen zorgen daarover.
Ik ook niet maar het is altijd een mooie reden om een garantie-/verzekeringsclaim af te wijzen.
pi_178602167
toevallig hier ook zo'n mooie zonwerende folie van de lidl als ik me niet vergis op het dakraam aan de binnenkant geplakt. en toen het afgelopen zomer goed zonnig was knapte het raam.

de folie was over het gehele raam geplakt aan de binnenkant. heb er helaas geen foto meer van maar was echt een typische thermische breuk.

stukje velux glas is aardig aan de prijs kan ik jullie vertellen! nieuwe maar gelijk zonwerend uit de fabriek besteld.
niksnadanoppes
pi_178603970
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 16:26 schreef ikbenmoe het volgende:
toevallig hier ook zo'n mooie zonwerende folie van de lidl als ik me niet vergis op het dakraam aan de binnenkant geplakt. en toen het afgelopen zomer goed zonnig was knapte het raam.

de folie was over het gehele raam geplakt aan de binnenkant. heb er helaas geen foto meer van maar was echt een typische thermische breuk.

stukje velux glas is aardig aan de prijs kan ik jullie vertellen! nieuwe maar gelijk zonwerend uit de fabriek besteld.
Hm, dat is slecht nieuws uit de eerste hand. Dus niet plakken aan de binnenkant.

Iemand bekend met ervaringen over plakken aan de buitenkant?
pi_180138538
Kickje...hoe bevalt de Lidl raamfolie TS?
  zaterdag 30 juni 2018 @ 14:36:58 #30
64781 bonke
pipo koeie
pi_180139760
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 13:02 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Kickje...hoe bevalt de Lidl raamfolie TS?
oww kutd :)
het eerste raam ging perfect :) zit er ook nog op
andere ramen op dezelfde manier gedaan maar lag er na een dag alweer af :)
pies on joe toe
pi_180140174
^O^ dank, iets betere kwaliteit kopen dus
pi_180148331
Die van de Action heb ik er 2 maanden geleden bij het voorraam opgeplakt en die zit er perfect op hoor, kostte 4 euro oer rol (65 cm bij 200 cm).
pi_180152035
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 20:42 schreef ShoNuf het volgende:
Die van de Action heb ik er 2 maanden geleden bij het voorraam opgeplakt en die zit er perfect op hoor, kostte 4 euro oer rol (65 cm bij 200 cm).
die is toch alleen tegen inkijk of hebben ze er meerdere
:]
pi_180158384
Ja, maar is dat geen raamfolie dan?
pi_180158505
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2018 10:36 schreef ShoNuf het volgende:
Ja, maar is dat geen raamfolie dan?
dit topic gaat over verduisterende fokie tegen zonnewarmte(zie eerste zin van de OP)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')