abonnement Unibet Coolblue
pi_178583357
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 18:35 schreef James1988 het volgende:

[..]

Hoe zit dat ook alweer? SLT voldoet net niet aan het remcriterium om 160 te mogen ofzo?
Correct. Voor 160 km/u heb je minimaal 160% rempercentage nodig op de pneumatische rem. Daar voldoet SLT niet aan en mag dus maar 155.
Interessant genoeg is voor de ICD een formele uitzondering gemaakt. Die zit (dankzij andere remblokken en andere maatregelen) nu op slechts 130% rempercentage en mag wel 160, maar dan alleen onder ERTMS (daar maakt het toch niet uit, omdat de remcurve automatisch berekend wordt).

Edit: een 1700 mag formeel maximaal 160 km/u. Die 180 was dacht ik van de 1600, maar dat weet ik niet zeker.

[ Bericht 7% gewijzigd door MTL op 17-04-2018 18:47:52 ]
  dinsdag 17 april 2018 @ 20:10:26 #152
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_178585617
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 13:15 schreef dennistd het volgende:

[..]

Die rijdt al een tijdje een omleiding wegens werkzaamheden tussen Düsseldorf en Köln.
Is ook best geinig. Mönchengladbach - Utrecht met enkel een 'technische' stop in Venlo. :)
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  dinsdag 17 april 2018 @ 20:10:59 #153
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_178585626
De grap is overigens weer dat de regelgeving die een trein met minder dan 160 remprocenten verbiedt om 160 km/h te rijden volledig is geschreven met het rijden van 160 km/h onder het Nederlands seinstelsel in combinatie met ATB-EG. Een trein die 160 km/h rijdt moet namelijk binnen 1150 meter tot stilstand kunnen komen. 1150 meter is de basisremweg voor de ATB-code groen (135 t/m 160 km/h) zoals die is gedefinieerd in de ATB-remtabel die in de jaren '70 en '80 tot stand is gekomen. Bij de opsplitsing in de jaren '90 is dit ooit in de wet opgenomen en later is nooit toegevoegd dat dit alleen voor treinen onder ATB-EG noodzakelijk is.

Reden dat er geen 160 km/h wordt gereden onder ATB-EG is dat er lange tijd geen materieel geschikt voor 160 km/h op baanvakken geschikt voor deze snelheid heeft gereden. Toen leek men het verstandiger om ATB-code groen terug te zetten naar 140 km/h waarna in de jaren '00 de discussie om het weer op 160 km/h te zetten op basis van veiligheid uiteindelijk (met soms wat oneigenlijke argumenten) definitief in de kiem te smoren. Belangrijkste argument wat overblijft is dat je niet wilt dat een trein met 160 km/h op een baanvak voor 140 km/h op een overweg in een boog een zwaar voertuig zou aanrijden. Dit zou een ontsporing met ongelovelijk zware gevolgen geven.

Later heeft men andere oplossingsrichtingen bedacht zoals het in gebruik nemen van een ongebruikte ATB-code voor 160 km/h (code 147 zit nu als tweede code aan 80 gekoppeld) of doormiddel van een ATB-NG of ETCS-baken lokaal ophogen van ATB-code groen. Deze liepen allemaal weer tegen eigen bezwaren aan. Tot aan de Hanzelijn was er ook nauwelijks een argument om harder te rijden: Er reed geen enkele treindienst die er meer dan een minuut voordeel uit zou kunnen halen als je 160 km/h zou rijden. 160 kent namelijk andere randvoorwaarden zoals de afwezigheid van overwegen (ProRail-regelgeving) en een goede bovenleidingsconstructie (bovenmatige slijtage voorkomen).

[ Bericht 51% gewijzigd door Mr_Klaasje op 17-04-2018 20:18:05 ]
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 17 april 2018 @ 21:17:20 #154
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_178587254
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 20:10 schreef Eix het volgende:

[..]

Is ook best geinig. Mönchengladbach - Utrecht met enkel een 'technische' stop in Venlo. :)
Ik heb toch zeker ook een fysieke stop in Den Bosch gezien :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 17 april 2018 @ 21:18:09 #155
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_178587265
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 20:10 schreef Eix het volgende:

[..]

Is ook best geinig. Mönchengladbach - Utrecht met enkel een 'technische' stop in Venlo. :)
Nee, heur, hij rijdt door.
pi_178587315
Ik blijf vinden dat er meer dan genoeg argumenten zijn om wel 160 te rijden. Dan maar van knooppunt naar knooppunt zonder significante reistijdversnelling naar de eindstations. Alleen al de extra gehaalde overstappen maken het waard. Het had bijvoorbeeld betekent dat je de, toen in de jaren '90 en '00 de IC van Utrecht naar het zuiden gewoon aansloot op de Noordoost. En dat reed in het weekend maar één keer per half uur. 29 minuten wachten was geen uitzondering.
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 17 april 2018 @ 21:25:05 #157
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_178587417
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:
29 minuten wachten was geen uitzondering.
Die winkeltjes moesten ook gespekt worden :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 17 april 2018 @ 21:28:28 #158
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_178587520
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 20:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Belangrijkste argument wat overblijft is dat je niet wilt dat een trein met 160 km/h op een baanvak voor 140 km/h op een overweg in een boog een zwaar voertuig zou aanrijden. Dit zou een ontsporing met ongelovelijk zware gevolgen geven.

Want bij 140 rijd je dan niet alles finaal naar de vinkentering?
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  dinsdag 17 april 2018 @ 21:29:38 #159
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_178587558
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:18 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Nee, heur, hij rijdt door.
Oh, nou. Zaterdag stond ik er anders wel een tijdlang stil op een of ander perronloos spoor. Volgens de omroep waren we ook eerder in Nederland dan gepland. Ofzoiets.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Moderator dinsdag 17 april 2018 @ 21:29:55 #160
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_178587565
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 15:05 schreef dennistd het volgende:
Dan heb je het echt over hogesnelheids-goederenvervoer. Cargo's op de HSL gebeurt namelijk al jaren in Duitsland tussen Hannover en Würzburg in de nacht.
En hier doen we moeilijk over een getrokken trein die een paar keer per dag over een HSL rijdt als het niet te waait.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_178587585
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:28 schreef JDude het volgende:

[..]

Want bij 140 rijd je dan niet alles finaal naar de vinkentering?
Nou, je weet dat je remweg exponentieel oploopt eah? Dat betekent dus dat de kracht die nodig is om 160 te rijden niet slechts 18% meer is dan 140. Het momentum is gigantisch. Het is te berekenen maar de laatste keer natuurkunde op het MBO was in de vorige eeuw dus daar waag ik me niet meer uit m'n hoofd aan :D
Bier.
pi_178587594
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:29 schreef derLudolf het volgende:

[..]

En hier doen we moeilijk over een getrokken trein die een paar keer per dag over een HSL rijdt als het niet te waait.
Ze mogen daar niet mixen met normaal verkeer eah. Makkelijk roepen zo :P
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 17 april 2018 @ 21:39:36 #163
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_178587790
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:28 schreef JDude het volgende:

[..]

Want bij 140 rijd je dan niet alles finaal naar de vinkentering?
Kwestie van de zwarte doos heel houden :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 17 april 2018 @ 21:41:18 #164
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_178587816
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Nou, je weet dat je remweg exponentieel oploopt eah? Dat betekent dus dat de kracht die nodig is om 160 te rijden niet slechts 18% meer is dan 140. Het momentum is gigantisch. Het is te berekenen maar de laatste keer natuurkunde op het MBO was in de vorige eeuw dus daar waag ik me niet meer uit m'n hoofd aan :D
Kinetische energie ~kwadraat van snelheid. Dus 256/196 is ongeveer 30 % extra remweg.

Maar laten we even ophouden met doen alsof de koeien zure melk gaan geven van 160 km/h als notabene de Fransen al 60 jaar 300+ km/h kunnen rijden. Alsjeblieft zeg.

Oh, 63 jaar. En 330+. Mes excuses :s)

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_178587846
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kinetische energie ~kwadraat van snelheid. Dus 256/196 is ongeveer 30 % extra remweg.

Maar laten we even ophouden met doen alsof de koeien zure melk gaan geven van 160 km/h als notabene de Fransen al 60 jaar 300+ km/h kunnen rijden. Alsjeblieft zeg.
Dat is ook zo, ik leg alleen uit dat het niet zo is dat je bij 20km/u een twee keer zo lange remweg hebt als bij 10km/u ;)

Edit: MET EEN 1300! <3
Bier.
  dinsdag 17 april 2018 @ 21:45:09 #166
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_178587878
Wat ik me trouwens nog afvroeg: waarom rijdt er eigenlijk geen ice 'onderlangs' via de HSL door België naar Keulen? Dan kun je bijna het hele stuk op topsnelheid rijden en doe je de nodige steden van betekenis aan. Denk aan (Amsterdam-)Rotterdam-Antwerpen-Brussel-Luik-Aachen-Keulen. Ben wel benieuwd hoe zich dat qua reistijd verhoudt.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  dinsdag 17 april 2018 @ 21:45:52 #167
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_178587895
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 15:05 schreef dennistd het volgende:
Dan heb je het echt over hogesnelheids-goederenvervoer. Cargo's op de HSL gebeurt namelijk al jaren in Duitsland tussen Hannover en Würzburg in de nacht.
Over High Speed 1 rijdt ook goederenvervoer. Er zijn zelfs wachtsporen gebouwd.
pi_178587929
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:45 schreef Eix het volgende:
Wat ik me trouwens nog afvroeg: waarom rijdt er eigenlijk geen ice 'onderlangs' via de HSL door België naar Keulen? Dan kun je bijna het hele stuk op topsnelheid rijden en doe je de nodige steden van betekenis aan. Denk aan (Amsterdam-)Rotterdam-Antwerpen-Brussel-Luik-Aachen-Keulen. Ben wel benieuwd hoe zich dat qua reistijd verhoudt.
Is 7 minuten langer :P Maar daarbij sla je zeer belangrijke Duitse kernen over. Zoals Düsseldorf en Duisburg.
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 17 april 2018 @ 21:47:22 #169
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_178587932
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:

Edit: MET EEN 1300! <3
:Y _O_ :9 :~ fapfap broekjes op de grond en zo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 17 april 2018 @ 21:48:12 #170
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_178587951
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:45 schreef Eix het volgende:
Wat ik me trouwens nog afvroeg: waarom rijdt er eigenlijk geen ice 'onderlangs' via de HSL door België naar Keulen? Dan kun je bijna het hele stuk op topsnelheid rijden en doe je de nodige steden van betekenis aan. Denk aan (Amsterdam-)Rotterdam-Antwerpen-Brussel-Luik-Aachen-Keulen. Ben wel benieuwd hoe zich dat qua reistijd verhoudt.
Dat is toch wel uit te rekenen? Pak de reistijd van Thalys voor Amsterdam - Brussel, trek daar wat minuten voor de NZV af, en zoek de reistijd op voor Brussel-Noord - Keulen.

Paar minuten toevoegen voor een kering in het Noordstation en klaar is Eix.
pi_178588052
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 18:27 schreef J.B. het volgende:
Waarom schieten kilometers spoor maar met 140 onder je door?
http://nos.nl/l/2227785
Ik pak dit er even uit:
quote:
Want dat is het tweede punt: de trein. Die kan vaak gewoon niet harder dan 140 km/u. De Intercity waarmee jij naar je werk gaat, of de Sprinter tussen Zwolle en Kampen, gaan niet veel harder dan 140 km/u of soms zelfs 100 km/u.

"Een paar treinen kunnen 160 km/u", vertelt Vincent Wever van OV Magazine. "Maar daar houdt het wel op. De meeste treinen zijn niet gebouwd voor hoge snelheden, behalve de Thalys en de Beneluxtrein." En al zouden ze harder kunnen, dan nog kan het spoor het niet aan.
Dat 160 voor ICM misschien niet ideaal is, soit. Maar volgens mij kunnen de moderne stoptreinen allemaal zo hard, een groot gedeelte van het IC-park ook. Ik zou DDAR niet meer de moeite voor nemen als daar aanpassingen nodig voor zijn, en van VIRM weet ik de specs niet, alleen dat het de moeite waarschijnlijk niet waard is met z'n 1cm/s2.
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 17 april 2018 @ 21:58:38 #172
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_178588180
Protos is goedgekeurd voor 160 *)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 17 april 2018 @ 22:00:52 #173
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_178588235
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:53 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik pak dit er even uit:

[..]

Dat 160 voor ICM misschien niet ideaal is, soit. Maar volgens mij kunnen de moderne stoptreinen allemaal zo hard, een groot gedeelte van het IC-park ook. Ik zou DDAR niet meer de moeite voor nemen als daar aanpassingen nodig voor zijn, en van VIRM weet ik de specs niet, alleen dat het de moeite waarschijnlijk niet waard is met z'n 1cm/s2.
VIRM is toegelaten voor 160 km/h
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 17 april 2018 @ 22:02:41 #174
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_178588282
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 april 2018 22:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

VIRM is toegelaten voor 160 km/h
DM90 voor 140, maar dat haalt hij toch ook alleen maar als je 'm van een flatgebouw af tyft? :P
pi_178588325
Ohmegot, de tering, wat een verademing die nieuwe treinen. Tussen Almelo en Wierden gewoon consequent keihard baanvaksnelheid halen en daardoor erectie.
Bier.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')