abonnement Unibet Coolblue
pi_178501142
Die van Hamilton vind ik een van de indrukwekkendste, goed geschreven en weinig details weggelaten.
  Moderator zaterdag 14 april 2018 @ 00:25:00 #127
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_178501145

Legendarische beelden.

Westra is in bloedvorm
- Wuyts
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  zaterdag 14 april 2018 @ 00:25:39 #128
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_178501160
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 00:23 schreef Chiappucci het volgende:

[..]

Welke dopingboeken zijn eigenlijk wel de moeite waard buiten die van Hamilton en Dekker?
Rasmussen is een genotsboek. En die van dokter Rijkaert over Festina was ook wel vermakelijk.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zaterdag 14 april 2018 @ 00:27:31 #129
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_178501211
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 00:25 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

Legendarische beelden.

Westra is in bloedvorm
- Wuyts
Blijven magnefieke beelden. Ik weet nog precies hoe ik totaal in ongeloof was nadat hij over de finish bolde. Hetzelfde gevoel dat ik had toen Van Velde over de finish kwam en 1:07:18 klokte.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_178501218
Dan ga ik die van Rasmussen binnenkort ook maar eens aanschaffen.
pi_178501256
dat was wel echt legendarisch ja, even Valverde en Wiggins lachend uit het wiel rijden. Sowieso hebben de doktoren bij Vacansoleil in die tijd ontzettend geschroeid.
  zaterdag 14 april 2018 @ 00:30:53 #132
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_178501298
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 00:25 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Rasmussen is een genotsboek. En die van dokter Rijkaert over Festina was ook wel vermakelijk.
Rijkaert moet ik nog lezen. Bohh wat was eind jaren 90 toch puur genot _O_
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_178501304
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 00:25 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

Legendarische beelden.

Westra is in bloedvorm
- Wuyts
Ik kan me nog herinneren dat Westra in de weken daarna plots tot toekomstig Tourwinnaar werd gebombardeerd.
  zaterdag 14 april 2018 @ 00:31:10 #134
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_178501305
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 00:29 schreef Dale__Cooper het volgende:
dat was wel echt legendarisch ja, even Valverde en Wiggins lachend uit het wiel rijden. Sowieso hebben de doktoren bij Vacansoleil in die tijd ontzettend geschroeid.
Vacansoleilgoden
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
  zaterdag 14 april 2018 @ 00:31:26 #135
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_178501313
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 00:31 schreef Chiappucci het volgende:

[..]

Ik kan me nog herinneren dat Westra in de weken daarna plots tot toekomstig Tourwinnaar werd gebombardeerd.
Lieuwe de alleskunnergod
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_178501366
Boekje van Bram de Groot over de Rasmussen Tour zou ook wel legendarisch zijn
pi_178501442
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 00:34 schreef Evertjan het volgende:
Boekje van Bram de Groot over de Rasmussen Tour zou ook wel legendarisch zijn
Ook mooi hoe die toen tijdens de beslissende tijdrit van Menchov in de Giro van 2009 gewoon aan het shoppen was. :D
  Moderator zaterdag 14 april 2018 @ 00:39:15 #138
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_178501478
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 00:37 schreef Chiappucci het volgende:

[..]

Ook mooi hoe die toen tijdens de beslissende tijdrit van Menchov in de Giro van 2009 gewoon aan het shoppen was. :D
Bram de Groot tijdens de avondetappe was pas een ervaring.

Ik maak me soms nog wel eens zorgen om Bram.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_178501878
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 00:27 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Blijven magnefieke beelden. Ik weet nog precies hoe ik totaal in ongeloof was nadat hij over de finish bolde. Hetzelfde gevoel dat ik had toen Van Velde over de finish kwam en 1:07:18 klokte.
  zaterdag 14 april 2018 @ 02:50:42 #140
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_178502694
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 00:39 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Bram de Groot tijdens de avondetappe was pas een ervaring.

Ik maak me soms nog wel eens zorgen om Bram.
ik vind het weleens leuk om op internet/Social media oud renners te zoeken. Bram is onvindbaar
Net efkes anges
  zaterdag 14 april 2018 @ 08:13:45 #141
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_178503818
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
  zaterdag 14 april 2018 @ 09:15:21 #142
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_178504430
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 00:25 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Rasmussen is een genotsboek. En die van dokter Rijkaert over Festina was ook wel vermakelijk.
Over Festina is vooral het boek van Willy Voet een must. Ook het boek van Jef D'Hont uit dezelfde periode ( 'Memoires van wielerverzorger' ) is smullen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zaterdag 14 april 2018 @ 10:31:25 #143
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_178505554
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 09:15 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Over Festina is vooral het boek van Willy Voet een must.
Oh ja, die bedoelde ik ook eigenlijk.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zaterdag 14 april 2018 @ 11:13:40 #144
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_178506229
quote:
De Bonis schrikt zich een aap. _O_
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_178507329
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 00:39 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Bram de Groot tijdens de avondetappe was pas een ervaring.

Ik maak me soms nog wel eens zorgen om Bram.
Ik heb inderdaad zelden iemand zo depressief uit zijn ogen zien kijken als Bram toen. Volgens mij is ie daarna ook nooit meer in de publiciteit geweest.
  zaterdag 14 april 2018 @ 12:47:06 #146
317370 Spies
They're gonna find us
pi_178507659
quote:
'Ik heb veel weggelachen'
Bram Tankink (39) rijdt zondag voor de laatste keer de Amstel Gold Race. Aan het einde van dit seizoen stopt hij als wielrenner. De fiets betekende voor hem een vlucht uit een knellende gezinssituatie. 'Ik durf nu te zeggen: je mag er zijn, Bram.'

Guitige blik, Twents accent. Bram Tankink weet het: hij heeft de lach aan zijn kont hangen. 'Bram de Lolbroek' is de man die op een rustdag in de Giro d'Italia Freek Vonk imiteert ('Kijk, wat hangt daar nou aan de wilgen? Een fiets!'), die voor de camera's minutenlang over 'de derde bal' kan mijmeren en die, al dan niet expres, vergeet dat de start al is geweest. Een man zonder zorgen, zo lijkt het. Maar dat is schijn. 'Het is slechts een deel van mezelf dat ik laat zien.'

Twee jaar terug ging Tankink in therapie. Er was onverwerkt leed uit zijn jeugd, een knagend schuldgevoel naar zijn gezin, moeizame onderhandelingen over contractverlenging en een gehoorbeschadiging die steeds erger leek te worden. 'Ik moet dat ergens in 2007 hebben opgelopen. Ik ben in die periode hard gevallen met de fiets en op een feestje geweest waar de muziek te hard stond. Vanaf dat moment heb ik een piep in mijn oren. Na een etappe kon ik urenlang wakker liggen op mijn hotelkamer. Gek werd ik ervan.'

Tankink zit deze morgen aan de lange keukentafel in zijn vrijstaande huis in het Belgische Lanaken, net over de grens bij Maastricht. Zijn drie dochters lopen rond in hun pyjama en vermaken zich met het imiteren van dierengeluiden. Buiten is het zwembad afgedekt. 'Ik heb dat ooit voor mijn kinderen laten bouwen', vertelt hij. 'In de zomer kon ik nooit met ze op vakantie, omdat ik altijd de Tour de France reed. Op deze manier hebben we het vakantiegevoel een beetje naar huis gehaald.'

Nog een half jaar en dan is Tankink renner af. Slechts twee overwinningen staan er op zijn palmares: een zege in de Ronde van Duitsland en een eerste plaats bij de GP Jef Scherens, een koers in België. Tankink is geen sprinter, geen tijdrijder en evenmin een groot klimmer, maar hij kan wel verschrikkelijk goed afzien. Daarmee bouwde hij een carrière als knecht op, achttien jaar lang.

Tankink is de middelste uit een gezin van drie kinderen uit Haaksbergen. Zijn jongste zusje, Annemiek, is spastisch. Ze kan niet lopen, praten en zelfstandig eten, maar verstandelijk is ze helemaal in orde. Tankink: 'Daardoor is ze in zekere zin een gevangene in haar eigen lichaam. De zorg voor haar was enorm zwaar voor mijn ouders, ook al omdat we met veel tegenwerking van instellingen te maken kregen.'

Dat hij wielrenner werd, was niet vanzelfsprekend. 'Ik ben daarin niet gestimuleerd. Daar hadden mijn ouders ook helemaal geen tijd voor. Alles draaide om de hulp voor mijn zus. Het was een moeilijke situatie, maar het heeft me ook gevormd. Ik denk dat ik daarom later als wielrenner nooit moeite heb gehad met knechten. Ik was van huis uit al gewend om mezelf weg te cijferen.'

Als hij vroeger bij vriendjes ging spelen, zag Tankink dat er, zoals hij het noemt, ook 'normale gezinnen' bestonden. 'Bij ons voelde je altijd druk. We stonden continu ter beschikking van onze ouders. Onze opvoeding was katholiek. 'God zal wel een bedoeling hebben gehad met haar', zeiden ze in de kerk over mijn zusje. Maar als ik dan vroeg welke bedoeling precies, wist niemand het antwoord. Lekker dan. Op mijn 12de, 13de jaar was ik volledig genezen van het geloof.'

En toen ontdekte hij de fiets. 'Achteraf gezien was het een manier om te ontvluchten aan de moeilijke situatie thuis. Vanuit Haaksbergen ging ik soms hele stukken Duitsland in. Op mijn 14de ben ik zelfs met mijn broer vanaf onze camping in Zuid-Frankrijk naar huis gefietst. We hebben er twee weken over gedaan, in een tijd dat je nog helemaal geen mobiele telefoons had.'

Zo groot als de opluchting was op de fiets, zo knellend was het schuldgevoel bij thuiskomst. 'Dan zag ik mijn zusje in haar rolstoel en dacht ik: ik kan lopen, fietsen. Waarom ik wel en zij niet?'
Tankink studeerde hydrologie in Wageningen, maar zegde die studie op toen hij, eind 2000, aan de slag kon bij wielerploeg Domo-Farm Frites, de voorloper van Quick-Step. Drie weken nadat zijn contract was ingegaan overleed zijn vader. Hij kreeg een hartaanval tijdens het hardlopen.

Overlevingsmodus
Tankink schakelde over op de overlevingsmodus. 'Ik heb de dood van mijn vader heel klinisch benaderd, zo van: ik heb nu een nieuw leven en daar hoort geen vader meer bij. Punt.' Pas veel later, toen hij in therapie ging, kwam hij erachter dat hij diens dood niet goed heeft verwerkt. Het zorgde voor een valse start van zijn carrière.

Tankink moest zich bewijzen in een wereld die hij nog niet doorgrondde. De wielerwereld was hard. 'Op koers was je wielrenner, je thuissituatie was jouw probleem. Niemand vroeg daar ook naar, al zal ik nooit vergeten dat de ploegleiders Marc Sergeant en Hendrik Redant naar de begrafenis van mijn vader waren gekomen. Ze kenden mijn vader helemaal niet, maar toch hadden ze de moeite genomen om vanuit België naar Haaksbergen te komen.

'Door mijn jeugd heb ik het wielrennen altijd enorm kunnen relativeren. Misschien ben ik daardoor nooit verder gekomen dan knecht, maar ik heb wel achttien jaar met plezier mijn werk gedaan. Dat kan niet iedereen zeggen. Ik weet nog goed dat ik na een zwaar voorjaar ook nog de Ronde van Romandië moest rijden. Ik kom 's avonds afgepierd het hotel binnen en zeg tegen de barman: doe mij eerst maar eens een lekker biertje. Werd Robert Gesink boos. Hij zei: 'Het leven is wel heel gemakkelijk als je Bram Tankink bent hè?'

Dochter Julie komt de keuken ingelopen. Ze doet een leeuw na. 'Heel mooi', zegt Tankink. 'Ga je nu weer spelen?'
Hij gaat verder: 'Ik heb toen geantwoord: Robert, jíj hebt voor dit leven gekozen, met al die beperkingen die je jezelf oplegt in je drang de beste te willen zijn. Later heb ik met hem nog eens een discussie gehad over of het leven nou mooier was geweest met een vierde of vijfde plaats in de Vuelta in plaats van plek zes of zeven. Robert vindt van wel, ik waag het te betwijfelen. Het typeert zijn sportbeleving, zijn drive. Daar heb ik enorm veel respect voor. Maar ik bekijk de sport wel vanuit een helikopterview. Uiteindelijk is het ook maar gewoon vermaak.'

Tankink wordt gewaardeerd om zijn ijver. Niet zeuren, altijd doorgaan. Hij leerde het naar eigen zeggen van zijn ouders. 'De zorg voor mijn zus was zwaar, maar ik heb ze nooit horen klagen. Altijd honderd procent toewijding. Dat heb ik onbewust van ze overgenomen.'

Bij Lotto-Jumbo rijdt hij met nummer 40, een verwijzing naar de leeftijd die hij in december hoopt te halen. Daarna begint hij aan een nieuw leven. Hij is bezig met diverse projecten, waarvan Tank Electric, een bedrijf dat zich richt op zonne-energie in ontwikkelingslanden, er één is.

Nieuw leven
Twee jaar geleden begon Tankink voor het eerst na te denken over een leven na de fiets. Vorig jaar was het al bijna zover. 'Ik had de Druivenkoers in het Belgische Overijse gereden en had het helemaal gehad. Tegen mijn vrouw zei ik: ik kap ermee. Zij heeft me toen laten inzien dat de tijd nog niet rijp was. Ze zei: je gaat niet stoppen vanwege een of andere Druivenkoers. Ik had er keihard voor gevochten om bij de ploeg te blijven. Het zou zonde zijn om dat op te geven. Ze zei: je hebt er nog zo veel plezier in, ga nog één jaar door en geniet heel bewust van die periode. Dat is wat ik nu aan het doen ben.'

Elke koers die hij rijdt, is nu de laatste keer. Zondag wacht de Amstel Gold Race. 'Ik denk niet dat ik de wedstrijd ga winnen', grijnst Tankink. 'Maar reken maar dat ik ga genieten.'

Hij zegt dankbaar te zijn voor de kansen die hij heeft gehad in zijn carrière. Plezier heeft hem achttien jaar lang voortgedreven. In die zin was hij ook écht een lolbroek. 'Maar met die lach heb ik ook een hoop weggelachen, zo eerlijk moet ik zijn. Twee jaar terug liep ik vast. Ik had waar ik altijd van droomde, een normaal gezin, maar door het fietsen was ik altijd van huis. Ik voelde me tekortgedaan door een aanbieding van Lotto-Jumbo. En die piep in mijn oren werd steeds heftiger. Mijn vrouw zei: ga eens met iemand praten. De vrouw bij wie ik in therapie zat zei: je hebt jezelf altijd weggecijferd. Voor je ouders, je zusje, voor al die kopmannen. Maar vind je zelf dat je er mag zijn, Bram?'

Tankink valt even stil. Buiten landt een vogeltje in een vogelhuisje met vetbolletje. Dan zegt hij: 'Ik dacht nog: wat een kutvraag. Het heeft me maanden beziggehouden. Maar het is wel de kernvraag natuurlijk. Ik ben me toen heel bewust geworden van de dood van mijn vader, de handicap van mijn zusje, het schuldgevoel richting mijn gezin. Kennelijk is er door die gesprekken iets van me af gevallen, want daarna is de piep in mijn oren met 80 procent verminderd. Ik geniet optimaal van het wielrennen en durf nu hardop te zeggen: ja, je mag er zijn, Bram. Ik heb niet veel gewonnen in mijn carrière, maar die vaststelling is misschien wel de grootste overwinning geweest.'
Mooi interview met Tankink in de Volkskrant.
  zaterdag 14 april 2018 @ 12:55:15 #147
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_178507790
Zeker een mooi interview.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_178507844
Heel mooi!

https://www.canvas.be/de-kleedkamer met Boogerd aan de tafel, o.a. "open" over doping.
  zaterdag 14 april 2018 @ 13:03:03 #149
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_178507940
Tankgod _O_
pi_178508007
Nee, dan Alejandro Valverde. De 37-jarige Spanjaard stond al drie keer op het podium in Limburg, won dit voorjaar alles waar hij zijn zinnen op had gezet en spotte en passant met alle wetten door zich tot diep in de finale van de Ronde van Vlaanderen te laten zien. De Amstel Gold Race is voor El Imbatido vooral een opwarmer voor de Waalse klassiekers, maar toch staat hij hoog op ieders lijstje. Ook bij Lippens is Valverde een uitgesproken favoriet. Maar niet de grootste.

#werkenbijdenos
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')