Sigaartje | woensdag 11 april 2018 @ 11:41 |
Een van mijn hobby's is programmeren. In alles, van assembler (ben ik geen echte kei in, maar ik doe mijn best) tot aan.... Logo. Logo ken ik nog uit de Commodoretijd en het leuke van logo waren dingen als Things en Lists. En natuurlijk de turtle. Ik ken de taal al, dus dat is geen probleem. Ik ga nu grafische klassieke adventures voor de lol schrijven in Logo, alleen, heel verwarrend: Ik heb een FMS-Logo gratis (en legaal) gedownload en een MSW. Ze lijken sprekend op elkaar. Alleen de beschikbaarheid van (gratis... en legaal) documentatie is nogal verschillend. Maar wat is het verschil. Mijn eerste indruk is dat je er uitstekend in kunt programmeren en de mogelijkheden tegenover het aloude Apple-logo en Terrapin-logo zijn enorm toegenomen. Het leuke van logo-programmeren is een beetje onbezorgd tikken en uitproberen. | |
Onnoman | woensdag 11 april 2018 @ 11:42 |
heb je al eens geprogrammeerd in pascal? | |
Sigaartje | woensdag 11 april 2018 @ 12:01 |
Yep, zat zelfs in mijn opleiding. Incl. Cobol, Fortran, JCL, JSP, etc. Pascal vond ik de mooiste taal, maar Cobol was toen de taal waar je in ging werken. Ook een mooie taal, mis het nog steeds, maar Pascal was mooi structureel. | |
TheFreshPrince | woensdag 11 april 2018 @ 12:20 |
Wel ooit mee "gespeeld" vroeger, op m'n Schneider Joyce computer. LT 45 FD 100 RT 45 BK 100 Ofzoiets, toch? | |
Sigaartje | woensdag 11 april 2018 @ 12:37 |
Dat is het grafisch gedeelte. Maar Logo is wiskundig ook erg sterk. Ik werk nu aan een beach-adventure. Het spel wordt bijgestaan door plaatjes zoals vroeger bij de Apple II en IBM PS/2. Ik zoek eerst bijvoorbeeld op internet naar een foto van een duinpad, dat schets ik over met potlood en dat vertaal ik met syntax in Logo en vul het met kleuren in. Dus de turtle tekent het plaatje voor je uit. Begeleid met teksten als You’re on a dunepath with shrubbery at both sides........ etc |