ijs_beer | woensdag 11 april 2018 @ 10:17 |
https://nos.nl/artikel/22(...)-zegt-inspectie.html Een uiterst kwalijke zaak en uiterst schadelijk voor onze toekomst en het voortbestaan van onze welvaart. Kwalitatief goed onderwijs is daarvoor simpelweg van cruciaal belang. Enige parallellen zie ik met hoe het onderwijs t.o.v. vroeg gefinancierd wordt, tegenwoordig krijgen scholen één grote zak met geld, en daar moeten ze alles van regelen. Vroeger was het zo dat er veel meer specifieke budgetten waren, bijvoorbeeld een voor personeelslasten en de andere voor het onderhoud van de gebouwen. Combineer dit met de immer groter wordende scholenkoepels en scholen, en je krijgt een situatie dat te veel geld niet direct aan het onderwijs zelf wordt besteed, maar aan overhead. Ook zouden de eindexamens van de middelbare scholen niet meer aangepast moeten worden aan het niveau van de leerlingen (geen wegingsfactor meer gebruiken), maar altijd van hetzelfde niveau moeten zijn. Zo heb je een goed checkmiddel of scholen en studenten het gewenste niveau behalen. Kleinere klassen en minder werkdruk zouden overigens meer tijd betekenen voor de begeleiding van leerlingen een op een, dus zo gek zijn die eisen van de stakende basisschoolleraren nog niet. | |
genakt | woensdag 11 april 2018 @ 10:20 |
Misschien moeten ze de achterhaalde stof ook eens gaan aanpassen. | |
loni55 | woensdag 11 april 2018 @ 10:24 |
Het doel is om studenten klaar te stomen voor de arbeidsmarkt toch? Nou het economisch systeem is kapitalisme. Kapitalisme heeft als voornaamste doel meer verkopen, meer kapitaal genereren, meer produceren ergo commercie is belangrijkste taak van sport en de rest consumeren. | |
westwoodblvd | woensdag 11 april 2018 @ 10:24 |
Dit komt omdat er veel te weinig geld is uitgegeven aan onderwijs de laatste jaren. Kijk maar naar de basisschool: je werkt daar voor een hongerloontje en een kwart krijgt een burnout van alle PDD/ADD/ADHD/PTSS/SPTPT/Asperger's/Autisten wiens iedere scheet in de administratie verwerkt moet worden. Op de middelbare school is ook te weinig geld om voor bepaalde vakken kwalitatief goede leraren aan te trekken. Voor vakken als Duits/Frans nemen ze tegenwoordig zelfs studenten aan om het tekort aan te vullen. In het hoger onderwijs zijn grote bezuinigingen doorgevoerd en is het minder toegankelijk gemaakt door de studiebeurs te laten verdwijnen. Afbraakbeleid in het onderwijs is dus de oorzaak en flinke investeringen de oplossing. Onderwijs is zo ongeveer het belangrijkste dat er is; dat gaat om de toekomst van je land. | |
Boris_Karloff | woensdag 11 april 2018 @ 10:30 |
Hoezo is de basis achterhaald? Blijkbaar was die achterhaalde stof 20 jaar geleden veel beter? De basis is gewoon aan het verrotten en er valt weinig te bouwen op een slechte/ verrotte basis. | |
Tja..1986 | woensdag 11 april 2018 @ 10:49 |
Een basisschoolonderwijzer kan 63.528,- euro verdienen op jaarbasis. Het modale inkomen wordt momenteel geschat op 37.500,-. Om dat loon van een basisschoolonderwijzer dus een hongerloontje te noemen is schromelijk overdreven. | |
Harvest89 | woensdag 11 april 2018 @ 10:50 |
Goed nieuws voor de VVD fetisjisten onder ons. | |
ijs_beer | woensdag 11 april 2018 @ 10:55 |
Hoe kom je aan de 63.528 euro? En dan nog, lang niet elke leraar verdient dat dan ook. Onlangs was nog in het nieuws dat ondanks extra geld ervoor werd uitgetrokken, heel veel leraren niet in loonschaal gestegen waren. | |
Resistor | woensdag 11 april 2018 @ 10:56 |
Misschien gewoon eens 12 jaar het zelfde laten, en niet iedere 2 jaar een andere 'methode'. | |
MichelWuyts | woensdag 11 april 2018 @ 10:59 |
Oplossing is dan dus de Islamitische/religieuze scholen te sluiten zodat er vermenging ontstaat. Dat wordt al jaren gezegd, maar nooit iets mee gedaan. Het kant toch niet per se aan het onderwijs zelf liggen aangezien de rijkeluiskindjes blijkbaar wel kan presteren. | |
Boris_Karloff | woensdag 11 april 2018 @ 11:00 |
Ik begrijp niet goed waarom de islam er nou weer bij getrokken moet worden. Niveau van onderwijs over de hele linie is belabbberd | |
IkStampOpTacos | woensdag 11 april 2018 @ 11:01 |
Het is niet belabberd, maar het is dalende. | |
Tja..1986 | woensdag 11 april 2018 @ 11:01 |
Informatie op de website van de rijksoverheid. En nee, niet iedere leraar verdient dat ook. Maar dat is dus wel de groeimogelijkheid in de functie. Dat geldt voor iedere functie. Lijkt mij ook niet terecht dat iemand van 21 die net van de pabo rolt 63.528,- euro op jaarbasis verdient. | |
westwoodblvd | woensdag 11 april 2018 @ 11:01 |
Yeah, right. De directeur zeker. Ik moet de eerste nog tegenkomen die dat verdient per jaar. | |
IkStampOpTacos | woensdag 11 april 2018 @ 11:01 |
Komt omdat mensen aan de onderkant van de samenleving doorgaans vaker een slappe werkhouding en mentaliteit hebben, wat ze dan weer doorgeven aan hun kroost. | |
westwoodblvd | woensdag 11 april 2018 @ 11:02 |
Dus als je 35 jaar als leraar fulltime werkt en iedere extra cursus hebt gedaan. Met andere woorden: niemand. Blijf nou maar realistisch: in het onderwijs krijg je belabberd betaald. Die mensen zitten daar uit idealisme niet voor het geld. | |
Kaneelstokje | woensdag 11 april 2018 @ 11:02 |
Schaal d, over het algemeen voorbehouden aan de hoge heren en dames. | |
Tja..1986 | woensdag 11 april 2018 @ 11:03 |
Nee. De leerkracht kan dat verdienen. Gewoon eerste hit op google. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wat-verdien-ik-als-leraar-in-het-basisonderwijs | |
ijs_beer | woensdag 11 april 2018 @ 11:03 |
En die rijkeluiskindjes worden steeds meer naar bijles gestuurd. | |
Tja..1986 | woensdag 11 april 2018 @ 11:04 |
Het startsalaris van een 21-jarige is bijna 35.000,- per jaar. Bijna modaal dus. Verreweg van belabberd dus. | |
IkStampOpTacos | woensdag 11 april 2018 @ 11:04 |
Dat ook sowieso. | |
MichelWuyts | woensdag 11 april 2018 @ 11:05 |
Lees dit deel. Dit verband trek ik in ieder geval: 'Bubbels van gelijkgestemden' Vooral academisch opgeleide ouders scheiden zich af. Dit komt voor een deel door de wijk waarin ze wonen en hun kinderen naar school sturen. Ze kiezen ook vaker voor scholen met duidelijke onderwijsconcepten, scholen waar leerlingen met een vergelijkbare achtergrond zitten of voor privaat onderwijs. In vergelijking met andere landen is het Nederlandse onderwijs sterk gesegregeerd, concludeert de inspectie. | |
IkStampOpTacos | woensdag 11 april 2018 @ 11:05 |
Mooi een paar vrije dagen erbij. Heerlijk man. Werkdag onlangs ingekort tot 14:00. Wat een weelde. | |
MichelWuyts | woensdag 11 april 2018 @ 11:06 |
Maar dat zou in andere landen dan ook zo moeten zijn. het gaat toch om der vergelijking met andere landen? | |
#ANONIEM | woensdag 11 april 2018 @ 11:12 |
Je ziet de gevolgen ervan dat de overheid steeds meer los laat en op afstand staat.. De sterke greep van de overheid uit de jaren 60-95 was zo gek nog niet | |
Confetti | woensdag 11 april 2018 @ 11:15 |
Ik zou wel eens cijfers willen zien op basis van afkomst. Buitenlandse kinderen presteren helaas fors minder omdat ze in gesegregeerde wijken wonen waar weinig normaal Nederlands wordt gesproken. Dat breekt je op zodra je naar de middelbare school gaat. | |
valentijn101 | woensdag 11 april 2018 @ 13:01 |
Wat is daar mis mee? Lijkt me toch logisch dat als je kind niet meekomt op school dat je dan hulp zoekt. | |
Loekie1 | woensdag 11 april 2018 @ 13:11 |
Is het dan een idee om te onderzoeken waarin wij verschillen met die andere landen die het wel goed doen? | |
ijs_beer | woensdag 11 april 2018 @ 13:15 |
Het lijkt mij logisch dat scholen daar zelf in zouden moeten faciliteren, zodat het voor iedereen, en niet alleen de rijkeluiskindjes beschikbaar is. Dit is nou de zogenaamde kloof waar we het over hebben. | |
OscarMopperkont | woensdag 11 april 2018 @ 13:30 |
Het NOS komt hier vandaag mee ja? Dit was 10 jaar geleden al te merken overal. | |
Bivox.Silentic | woensdag 11 april 2018 @ 13:30 |
Omdat moslims over de hele linie op allerlei scholen zitten. Dat haalt het gemiddelde niveau van de leerlingen naar beneden. De docenten volgen die trend. | |
OscarMopperkont | woensdag 11 april 2018 @ 13:32 |
2003 al | |
valentijn101 | woensdag 11 april 2018 @ 14:04 |
Maar zolang de kwaliteit van onderwijs niet omhoog gaat en de scholen niet zelf voor bijles zorgen moet je wat. En of die kloof nou zo zeer aan het vermogen van de ouders ligt? Ik denk dat het meer aan betrokkenheid ligt. Zo valt het me op dat hogeropgeleide ouders thuis meer tijd, hulp en ondersteuning aan huiswerk besteden ipv bv de kids maar voor de tv te droppen. En ja, ik heb idd ook de klagende “arme” ouders op tv gezien die het niet eerlijk vonden dat de rijke wel bijles komden nemen. Maar op de eens of andere manier hebben ze wel het vermogen om te roken | |
torentje | woensdag 11 april 2018 @ 14:12 |
Dat zeggen de meeste mensen die niet de moeite willen nemen om te studeren. Want dan moeten zij namelijk stilzitten en luisteren. | |
ijs_beer | woensdag 11 april 2018 @ 14:16 |
De NOS. De Nederlandse Omroep Stichting. O.i.d. Nee, maar het komt van een rapport dat vandaag gepubliceerd is. | |
OscarMopperkont | woensdag 11 april 2018 @ 14:19 |
Ja, dan nog, dat rapport had ik tien jaar geleden al kunnen maken. | |
Braindead2000 | woensdag 11 april 2018 @ 19:27 |
Hebben ze al die negatieve rapportjes opgespaard tot na de verkiezingen of zo? Voor de verkiezingen was het een en al hallelujah. | |
Straatcommando. | woensdag 11 april 2018 @ 19:29 |
Begon al met het vmbo debacle, daarnaast is er jaren nauwelijks geïnvesteerd en hebben we nu ook nog eens te maken met de mindset dat iedereen maar hoger opgeleid moet zijn want anders ben je dom. Met als kers op de taart de ordinaire bezuiniging in de vorm van het deels afschaffen van de stufi. Waarvan ze zeiden dat dat geld terug naar het onderwijs zou gaan. Schandalig voor een land dat zich profileert als kenniseconomie. | |
sjorsie1982 | woensdag 11 april 2018 @ 19:32 |
het begon met de 2de fase.... en eigenlijk al sinds het samenvoegen van allerlei scholen tot 1 groot scholengemeenschap met alle richtingen..... | |
Braindead2000 | woensdag 11 april 2018 @ 19:38 |
Echt op alle gebieden gaat alles achteruit en dat terwijl je zou denken dat een land als Nederland juist zou moeten profiteren van een nieuwe revolutie, de informatie/technologie/internet-revolutie. | |
Straatcommando. | woensdag 11 april 2018 @ 19:40 |
Ik heb 2 jaar op zo'n typische vmbo school gezeten voor ik overstapte naar havo en het was werkelijk on te janken. En dan heb ik het niet alleen over het niveau. | |
Braindead2000 | woensdag 11 april 2018 @ 19:40 |
Het leger, de pensioenen, de koopkracht, het onderwijs, de veiligheid, de democratie, echt alles gaat achteruit. | |
Braindead2000 | woensdag 11 april 2018 @ 19:51 |
De industriële revolutie heeft Nederland veel goeds gebracht. Je zou toch denken dat Nederland als rijkste, betrouwbaar, best opgeleide land van de wereld klaar stond om keihard te profiteren van de internet revolutie maar het enige wat je ziet is dat bijna alles achteruit is gegaan | |
Schaapje1987 | woensdag 11 april 2018 @ 20:37 |
De overheid doet het zelf. Iedereen is een winnaar, iedereen is gelijk. Het onderwijs van tegenwoordig is gefocust op het laagste (de slechtste) van de klas, zodat zij het bij kunnen houden. De rest heeft gewoon pech. | |
Fer | woensdag 11 april 2018 @ 20:39 |
Of de methodes van Cito sluiten steeds minder goed aan bij wat de kinderen leren. | |
Cattivo | woensdag 11 april 2018 @ 20:39 |
Tja, leraren moeten hun aandacht aan al die buitenlanders schenken die niet kunnen rekenen en onze taal spreken. | |
#ANONIEM | woensdag 11 april 2018 @ 20:44 |
Ik heb al lang geen basisschool meer van binnen gezien en zou dus niet durven zeggen wat precies het probleem is. Maar dat het niveau blijkbaar lager is dan toen ik erop zat geeft wel te denken. Want er is meer technologie, de klassen zijn tegenwoordig veel kleiner, enz. | |
speknek | woensdag 11 april 2018 @ 20:55 |
Kan de inspectie ook de hand in eigen boezem steken of is het vooral de splinters in de ogen van de anderen? En dit
| |
Tochjo | woensdag 11 april 2018 @ 20:58 |
Dat kan inderdaad, maar in de praktijk zijn maar drie op de duizend leraren in die schaal ingeschaald. Een reëel beeld van het salaris geeft het daarmee niet; de rest moet het toch met wat minder doen. | |
#ANONIEM | woensdag 11 april 2018 @ 21:19 |
Klinkt wel logisch ja. | |
luxerobots | woensdag 11 april 2018 @ 21:39 |
Vergelijk je het salaris van docenten met verplegers en agenten (ook op hbo-niveau) dan hebben docenten een goed salaris (en heel wat regelmatiger werk). Vergelijk je het met medisch specialisten en goedbetaalde juristen dan valt het inderdaad tegen. Maar goed, meer salaris gaat weinig problemen oplossen, kleinere klassen en snijden in de bureaucratie lijkt me wel direct ten goede komen aan de kwaliteit (en het werkplezier). | |
Lothiriel | woensdag 11 april 2018 @ 22:19 |
De lat wordt steeds lager gelegd, zodat iedereen meekan en iedereen goede puntjes haalt. Zielig maar zo is het. Merk ik ook in België op. Gewoon zoals vroeger erkennen dat er nu eenmaal verschillen zijn, dat sommige kinderen niet mee kunnen met de rest en niet bij de klas gegooid moeten worden en de kinderen terug uitdagen in plaats van alles in de schoot te werpen, en dan zal het niveau terug omhoog gaan. Oh, en laat niet-Nederlandstalige kinderen niet toe in het regulier onderwijs tot ze een taalbad hebben gevolgd en slagen op een Nederlands examen. Zo voorkom je dat de aandacht van de leerkracht steeds naar het sukkeltje dat 3 woorden Nederlands kent gaat. Voorts afstappen van het systeem waarbij er niks meer gedrild wordt maar alles “ontdekt” moet worden. School is niet altijd leuk, school is ook werken. Ik heb geluk gehad enkele uitstekende leerkrachten gehad te hebben die me hebben doen zweten maar daar ben ik ze nu dankbaar voor. Maar goed dat zal nooit gebeuren | |
Beathoven | woensdag 11 april 2018 @ 23:27 |
Als het klopt dat veel ex-basisschoolleerlingen zelfs moeite met lezen hebben dan is die bijles wel nodig. | |
Harlon | donderdag 12 april 2018 @ 00:47 |
You pay peanuts, you get monkeys. Overgestapt vanuit het onderwijs naar het bedrijfsleven, werk nu in de praktijk zo'n 40% minder, op papier maar 10% minder want overuren bestaan niet in het onderwijs. Loon is grofweg 30% hoger. Nog steeds werkzaam op scholen, maar nu als externe kracht. Ga eerst 'ns beginnen met mensen fatsoenlijk betalen en niet verwachten dat ze voor 1700 per maand 60 uur per week gaan werken. | |
Hathor | donderdag 12 april 2018 @ 01:52 |
Tsja, dat krijg je met massa immigratie. | |
FlippingCoin | donderdag 12 april 2018 @ 02:27 |
En ik geef die ouders groot gelijk, moet je dit maar laten omdat andere ouders dit niet willen of kunnen? | |
ender_xenocide | donderdag 12 april 2018 @ 07:37 |
vroeger kreeg je thuis opvoeding en op school leerde je. Nu krijg je thuis voeding, wordt je opgevoed door social media, moeten scholen dat corrigeren en je ook nog wat leren. (Ik geef dus niet de schuld aan social media, maar aan de ouders die alleen voeding geven) Bij de hogeropgeleide is er vaker nog wel sprake van opvoeding en dus de kloof die groter wordt... | |
Tja..1986 | donderdag 12 april 2018 @ 08:48 |
ach.. Het startsalaris is al bijna modaal. Ik zou niet weten wat daar verkeerd aan is. Als we dat al een hongerloontje vinden hebben we heel andere en veel belangrijkere problemen in dit land. | |
ijs_beer | donderdag 12 april 2018 @ 09:29 |
Dat zeg ik niet.... maar idealiter is het voor iedereen beschikbaar. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 12 april 2018 @ 09:50 |
Jij hebt even het verkeerde tabelletje opgezocht. Zelfs het max haalbare salaris in het voortgezet onderwijs is lager. Het instapsalaris als basisschoolonderwijzer is lager dan modaal. En dat terwijl het 1 van de belangrijkste banen is in een samenleving. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 12 april 2018 @ 09:56 |
Je leest het artikel niet goed. Hoger opgeleiden kiezen veel bewuster een school, mede doordat ze dat kunnen betalen. Daarom zie je een redelijk forse groei in het bijzonder onderwijs. Bv. Vrije School, Montessori en Daltononderwijs zit aardig in de lift. Het is mede een manier om tegen de overheid te zeggen: openbaar onderwijs is ruk niet goed genoeg. | |
Oostwoud | donderdag 12 april 2018 @ 09:58 |
Niet gek, uit het basisonderwijs is de tucht verdwenen omdat alles leuk moet zijn, voortgezet onderwijs vind ik steeds onbestemder worden, hoger onderwijs als instrument ter zelfontwikkeling doet er niet meer toe op onze universiteiten. Er waart een raar NCOI/LOI/NTI-spook door ons onderwijs: iedereen moet er z.s.m. doorheen en alles moet aansluiten op de arbeidsmarkt, dus krijg je hordes mensen die maar economie, bedrijfskunde, rechtsgeleerdheid, geneeskunde en psychologie gaan studeren omdat we allemaal rijk gaan worden, hier juridische ondersteuning in nodig hebben omdat de vele regeltjes wel gevolgd moeten worden en we allemaal afkoersen op een burnout dus iemand nodig hebben om tegen te praten in een cultuur waar eenzaamheid en sociale isolatie woekeren omdat van alle tradities stapsgewijs afscheid wordt genomen. Wat de meerwaarde is voor iemands persoon en zijn (werk)omgeving is niet meer aan de orde. Onderwijs is geen ervaring meer, maar een proces. Dat de vakopleidingen meer verplaatst zijn naar de werkvloer vind ik wel een goede ontwikkeling. Dat VMBO en MBO goed bezig zijn verbaast mij dan ook niet. Daar wordt je, als je niet zo dom bent om voor een MBO kantoorfunctie te gaan leren, voor een vak opgeleid, dus sluit dat per definitie goed aan op de arbeidsmarkt. Dat rijke/hoogopgeleide ouders zich afscheiden is niets nieuws: pappie en/of mammie halen buitenlands personeel binnen die voor minder gaat werken zodat er weer Nederlanders ontslagen kunnen worden. Zoals altijd wordt de financiële ellende en overlast door buitenlanders afgewenteld op de lagere klassen. "Zolang ik er maar geen last van heb." is het motto. Tot slot is de leenstufi gewoon een verkapte vorm van belastinginning. Als je zoiets invoert als politiek dan ben je willens en wetens de sociale mobiliteit aan het stukmaken. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 12 april 2018 @ 09:58 |
Dat laatste bestond al heel lang en eigenlijk vind ik dat nog wel positief (mavo/havo/vwo). Het zorgt voor een opwaartse mobiliteit. Voor de rest zijn het vooral bezuinigingen idd. | |
Tja..1986 | donderdag 12 april 2018 @ 10:08 |
Nee. Dat heb ik niet. Zie bron die ik later heb gemeld. Dit klopt gewoon. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 12 april 2018 @ 10:14 |
0.3% | |
Red_85 | donderdag 12 april 2018 @ 10:19 |
Dit: en dit: En niet de 6'jes cultuur. Die komt ergens vandaan. Als scholen betaald krijgen per afgeleverde diploma student, dan krijg je kwantiteit, geen kwaliteit. Wie zegt dat het aan de 6'jes cultuur ligt, heeft er werkelijk geen flikker van gesnapt. | |
Loekie1 | donderdag 12 april 2018 @ 10:26 |
Of hebben wij als land de meeste kinderen met een taalachterstand, omdat we het niet nodig vinden dat kleine kinderen goed Nederlands spreken? En doen andere landen dat beter? Als je de taal van een land niet goed spreekt, kun je nooit goed worden op school. Zelfs die man van Denk vond het kwalijk dat zoveel kinderen en jongeren zo slecht Nederlands praten. Vanaf 1:14. [ Bericht 16% gewijzigd door Loekie1 op 12-04-2018 10:34:34 ] | |
Tja..1986 | donderdag 12 april 2018 @ 10:28 |
Goh.. Allemaal al besproken. Het startsalaris is al bijna modaal. En dat is geen kutsalaris. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 12 april 2018 @ 10:33 |
Elke nutteloze kantoorpik kan dat al verdienen. We hebben het over mensen die jonge kinderen begeleiden in de belangrijkste (ontwikkelings)jaren van hun leven. Dat moet m.i. hoog op de prioriteitenlijst van een samenleving te staan. | |
Aardbeientaartjes | donderdag 12 april 2018 @ 10:36 |
ik ken dus dertigers die 3000 netto per maand verdienen dmv basisschoolleraar te zijn. Ik vind dat niet weinig. | |
ootjekatootje | donderdag 12 april 2018 @ 10:38 |
Hoogopgeleiden die opvoeden? Juist niet, over het algemeen juist het type dat het graag aan anderen overlaat en druk bezig is met hun eigen leven. En als "manager" via de telefoon de boel aanstuurt... Want Vlinder dient wel volgens de laatste opvoedtrends te leven. Ik ben het dan ook compleet oneens met je post. | |
ITrade | donderdag 12 april 2018 @ 10:51 |
Misschien wordt het ook eens tijd om wat slimmere mensen voor de klas te zetten? Als ik terug kijk naar mijn onderwijs periode is het best wel bedroevend eigenlijk. Maar gelukkig kunnen ze in deze regio wel een hoop nieuwe scholen bouwen, de prioriteit van in een mooi gebouw zitten licht blijkbaar hoger. | |
Tja..1986 | donderdag 12 april 2018 @ 11:18 |
Dan moeten we er ook voor kiezen de pabo ernstig te hervormen. Voor de kwaliteit die die opleiding aflevert is een modaal salaris toch echt meer dan prima. | |
#ANONIEM | donderdag 12 april 2018 @ 11:20 |
licht Eens over het vastgoed probleem overigens.. | |
Ser_Ciappelletto | donderdag 12 april 2018 @ 11:24 |
Nee. Althans, dat zou het niet moeten zijn. | |
Ser_Ciappelletto | donderdag 12 april 2018 @ 11:27 |
Neuh, maar het vergroot wel de kloof tussen rijk en arm dus in het algemeen is het wel onwenselijk. | |
ootjekatootje | donderdag 12 april 2018 @ 11:35 |
Als je een samenleving najaagt waarin iedereen gelijk is wel ja. Ik hou meer van diversiteit ook in arm of rijk, is een rijk persoon per definitie meer/langer/vaker gelukkiger? Maar die bijlessen voor yuppen zijn er voor twee redenen: Verkapte BSO, want daar wil Vlinder niet meer naar toe. Zo hoog mogelijke opleidingsniveau halen voor Vlinder, al valt ze op de uni door de mand. Omdat ze die vrijheid en zelfstandigheid niet aan kan. Booming business trouwens, die bijlessen, genoeg idioten die erin trappen. | |
Physsic | donderdag 12 april 2018 @ 11:40 |
Zelfs dat is niet altijd meer vanzelfsprekend. Kinderen verschijnen 's ochtends met lege maag op school, want ouders hebben het drukdrukdruk. | |
Harlon | donderdag 12 april 2018 @ 12:34 |
Het startsalaris is net iets meer dan 1700 euro p/m waar je grofweg 60 uur per week voor mag werken. Daar ga je inderdaad mensen die wiskunde gestudeerd hebben mee binnen houden, die kunnen absoluut niet royaal meer krijgen in het bedrijfsleven. | |
Harlon | donderdag 12 april 2018 @ 12:36 |
Dan zitten daar andere dingen bij in of hebben ze er al ruim 10 dienstjaren opzitten. | |
FlippingCoin | donderdag 12 april 2018 @ 13:00 |
Ja uiteraard. | |
FlippingCoin | donderdag 12 april 2018 @ 13:00 |
Maar die klooft moet je verkleinen door het algehele niveau te verhogen, niet door dit te verlagen mijn inziens. | |
Haushofer | donderdag 12 april 2018 @ 13:20 |
Het onderwijs verdient in mijn ervaring niet zo slecht. Het is vooral de werkdruk en de overuren die het onaantrekkelijk maken (en administratieve rompslomp in mijn beleving, maar dat verschilt misschien per persoon). Zo is een fulltime baan bij ons al gauw 60 uur in de week. Standaard. Het inkomen is dan niet zo gek, maar ik vind het wel gek dat een fulltime baan standaard 60 uur is. En dan mag je in vakanties vaak nog nieuwe vakken gaan voorbereiden of verslagen nalezen. Er zijn natuurlijk veel meer werkgebieden waar dit zo gaat; in de zorg zal het niet veel anders zijn. | |
Tja..1986 | donderdag 12 april 2018 @ 13:28 |
Hou toch eens op met die onzin. Het startsalaris is 2.436,- bruto per maand excl vakantiegeld etc.. Mensen die wiskunde gestudeerd hebben wil ik ook helemaal niet voor de klas hebben op de basisschool. | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 13:35 |
Welk afbraakbeleid? De uitgaven aan onderwijs stijgen toch al jaren? https://www.onderwijsinci(...)tgaven-aan-onderwijs Er zullen vast zaken beter kunnen maar geld alleen lijkt dus niet zaligmakend. Dat onderwijs de belangrijkste investering is voor een land ben ik wel volstrekt met je eens maar alleen geld lijkt dus niet genoeg te zijn. | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 13:49 |
?? https://www.onderwijsinci(...)nancien/uitgaven-ocw | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 13:59 |
Hoezo 1700 per maand? Als ik kijk op: https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs Zie ik 2436 bruto en dat is netto dan 1938 wat voor een starter bepaald niet een slecht loon is. | |
FlippingCoin | donderdag 12 april 2018 @ 14:02 |
Kunnen ze niet veel beter het salaris gelijk houden maar meer personeel aannemen. Als je de docenten meer geld geeft blijft het nog steeds te veel werk voor ze. Met meer personeel hebben de docenten kortere werkweken, dus een salaris dat hier beter bij past, en de kwaliteit van het onderwijs wat voor mij het belangrijkste is gaat ook omhoog. | |
Physsic | donderdag 12 april 2018 @ 14:12 |
En dat is volgens mij nog zonder een aantal (eenmalige of jaarlijkse) extra's. | |
HSG | donderdag 12 april 2018 @ 14:14 |
Het ligt ook bij de overheid/ouders/jeugd zelf. De Nederlandse jeugd is ook het minst gemotiveerde en gedisciplineerde leerling in heel Europa/ter wereld. Als je ook vaak ziet wat er rondloopt... soms zijn docenten in het voorgezet onderwijs kleuterleider/leidsters. | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 14:16 |
Dat lijkt me idd een betere aanpak. Daarnaast verplichte huiswerkbegeleiding voor alle kinderen en daar hoeft geen HBO/WO begeleiding bij. | |
ootjekatootje | donderdag 12 april 2018 @ 14:17 |
Hier werken ze al jaren met een groot team: leraren, stagiaires, ouders, hulpopa's en oma's,sportleraar met heel team en samenwerkingsverbanden met verenigingen en winkels. Om 08:30 uur staat de koffie klaar voor hekmoeders dus altijd handjes als er in een klas wat hulp nodig is. Zo blijven ook de kinderen die extra hulp nodig hebben of juist meer uitdaging verzekerd van aandacht. Daarnaast is het een ongeschreven regel dat de bovenbouw de onderbouw altijd moet helpen, jassen aandoen enz en bij activiteiten. | |
Physsic | donderdag 12 april 2018 @ 14:53 |
Dat is ook een deel van wat PO in actie wil. Enerzijds meer geld voor het onderwijs, zodat bijvoorbeeld de wegbezuinigde onderwijsassistenten en andere werknemers weer terug kunnen komen en er daardoor voor de leraren meer tijd overblijft om echt les te geven (korte termijn). Anderzijds willen ze salarisverhogen om het beroep weer aantrekkelijk te maken, in een poging het lerarentekort dat de komende jaren anders zal blijven toenemen te beperken (lange termijn). | |
JaJammerJan | donderdag 12 april 2018 @ 14:58 |
Wereldvreemd ofso? Elke Nederlandse student die ik ken die vakken heeft gevolgd in het buitenland zegt dat het niveau en de arbeidsethos in het buitenland 0 is vergeleken met hier in Nederland. Pas nog met mijn huisgenoot gesproken die een half jaar vakken in de VS gevolgd heeft. Zegt dat dat ongeveer overeen komt met 2 maanden studeren aan de universiteit hier in Nederland. Begin maar niet eens over Zuid-Amerika, Zuid-Europa en Oost-Europa waar mensen helemaal niks utivoeren. Man man man. Hoe wereldvreemd kun je zijn. | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 14:58 |
Waarom zijn die onderwijsassistenten dan wegbezuinigd terwijl er meer geld naar onderwijs is gegaan (en dat al jaren lang)? https://www.onderwijsinci(...)tgaven-aan-onderwijs Quote: "In 2016 is in totaal 42,9 miljard euro besteed aan onderwijs, inclusief het onderzoek dat hogescholen en universiteiten uitvoeren in het kader van hun wettelijke taak en in de vorm van contractonderzoek voor derden. Dit is 19,7 miljard euro meer dan in 2000. Binnen de overheid is vooral de Rijksoverheid meer gaan uitgeven voor onderwijs en onderzoek." | |
Physsic | donderdag 12 april 2018 @ 15:07 |
Ik heb wel eens reportages of items (bij Nieuwsuur ofzo) gezien over dat het geld voor onderwijs op hele andere plekken terecht kwam dan bij het personeel of soms zelfs gewoon werd geparkeerd. Dat is echter wel al een aantal jaar geleden. Ik weet ook niet of onderwijsinstellingen zelf mogen kiezen hoe ze het geld verdelen, want volgens het gezicht van PO in Actie is dat allemaal vrij strikt vastgelegd. Dan zeggen die cijfers die je heeft ook niet zo veel. Ik kan me overigens ook wel voorstellen dat Passend Onderwijs een stuk duurder is.. Edit: Voor primair onderwijs lijkt het sinds 2010 te dalen? https://www.onderwijsinci(...)enpo/totale-uitgaven | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 15:13 |
Het geeft me het idee dat meer geld alleen niet de oplossing is. Passend Onderwijs klinkt mij in de oren als misplaatst gelijkheidsidealisme en niet praktisch werkbaar. Cognitieve verschillen tussen mensen zijn er en zullen er altijd blijven, dat ontkennen is zinloos. Gelijke rechten zijn vanzelfsprekend voor mij maar gelijkheid is heel wat anders. | |
loni55 | donderdag 12 april 2018 @ 15:14 |
Hoe het zou moeten zijn en hoe het is zijn twee verschillende dingen. | |
Physsic | donderdag 12 april 2018 @ 15:25 |
Ja, eens op beide punten. Meer geld is sowieso niet de enige oplossing en Passend Onderwijs werkt (op de huidige manier) niet. Daarvan gaan we het effect over een aantal jaar ook nog wel merken, ben ik bang. Dat is een van de factoren waardoor leraren minder effectief les kunnen geven en de druk toeneemt. Maar wil je bijvoorbeeld kleinere klassen, dan zal dat ook geld gaan kosten. Bovendien heb je dan meer leraren nodig en die moeten er wel zijn. | |
HSG | donderdag 12 april 2018 @ 15:26 |
En toch schijnen ze het beter te doen dan ons. | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 15:47 |
Ik ben ook niet per se tegen meer geld voor onderwijs maar het lijkt me wel zinnig dan goed te monitoren waar het geld uiteindelijk heen gaat. En met in 2016 5,6% v/h BBP voor de toekomstinvestering van ons land mag dat best meer zijn wat mij betreft maar dan wel graag streven naar beter resultaat en niet naar onrealistisch gelijkheidsidealisme. Alle kinderen verplicht huiswerkbegeleiding geven lijkt me al een prima idee en daar heb je niet per se HBO/WO-opgeleiden voor nodig. Daarnaast ondersteuning van de leerkrachten zodat die zoveel mogelijk met hun daadwerkelijke vak bezig kunnen zijn. Aparte sportleraren/leraressen zou daar ook in kunnen helpen en gezien het gebrek aan beweging dat veel kinderen hebben lijkt het me prima om ze per dag 1 a 2 uur te laten bewegen, dat is ook goed voor hun brein. Overigens moeten we ook eindelijk eens af van die rare schooltijden in het basisonderwijs, op veel scholen worden de kinderen nog steeds tussen de middag naar huis gestuurd en dat lijkt me een ernstige belemmering voor de arbeidsparticipatie van vrouwen in NL. Het aantal leerlingen in het basisonderwijs daalt sinds 2010. https://www.onderwijsinci(...)ng-aantal-leerlingen [ Bericht 4% gewijzigd door Tanatos op 12-04-2018 16:00:28 ] | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 16:19 |
Ik zie het. | |
Ser_Ciappelletto | donderdag 12 april 2018 @ 16:26 |
Nee hoor. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 12 april 2018 @ 16:41 |
Mee eens. Ik heb ook in het buitenland gestudeerd en vond men maar inefficient werken en eigenlijk was het niveau hetzelfde als hier. En let op dat was aan de NUS een top20 universiteit. Wel waren de leraren beter naar mijn idee. | |
Brandaris01 | donderdag 12 april 2018 @ 16:47 |
In praktijk werkt dit juist meer ongelijkheid in de hand. Kinderen die cognitief en/of gedragsmatig achterblijven, zijn hier nog het meest de dupe van. Toen de wet Passend onderwijs werd ingevoerd verzekerde de regering ervan dat deze kinderen op het gewone onderwijs écht net zulke goede begeleiding zouden kunnen krijgen als op een speciale school. En lo and behold, ineens is het percentage kinderen dat analfabeet de basisschool verlaat verdubbeld. Dat zijn de zwakste kinderen, bij wie het niet meer lukt om ze op een voldoende niveau te krijgen. Kennelijk is een extra cursusje voor de juf en een uurtje begeleiding toch niet hetzelfde als een beschermde omgeving met kleine klassen en speciaal opgeleid personeel. | |
Physsic | donderdag 12 april 2018 @ 17:17 |
Zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn, denk ik. Dat was het 10/20 jaar geleden toch ook niet? Of waren de prestaties toen ook onder niveau? Als beide ouders werken, dan kunnen kinderen op school toch altijd overblijven? 🤔 Dat is ook weer zoiets: toen ik op de basisschool zat hadden we 'overblijfmoeders'. Overblijven kostte dan 1 gulden of 1 euro ofzo. Die overblijfmoeders moesten plotseling ook vervangen worden door 'pedagogisch geschoold personeel', waar het bepaald niet goedkoper van werd.. Geen idee hoe dat nu geregeld is. | |
Physsic | donderdag 12 april 2018 @ 17:19 |
Dat, of juist de kinderen die geen achterstand hebben worden beperkt in hun ontwikkeling, doordat de leraar meer tijd moet besteden aan de achterblijvende kinderen. Er is in ieder geval altijd een groep de dupe van.. | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 17:27 |
Ach als investeringen in onderwijs en onderzoek rendabel zijn, (en dat kan) dan mag er van mij nog veel meer geld naar toe, maar wel meer geld en vervolgens slechtere resultaten is natuurlijk nogal bedroevend. Ook op mijn basisschool kon je overblijven maar ik zie liever dat dat de standaard wordt gemaakt en niet andersom, zoals in (volgens mij) de meeste landen. Dat daar pedagogisch geschoold personeel voor wordt vereist is natuurlijk van de zotte. Geef die kinderen ook gelijk op school maar een gezonde maaltijd, ook dat kan geen kwaad (alhoewel dat met de verwende kindertjes weleens erg lastig zou kunnen worden), sterker nog geef ze maar gelijk simpele kook en voedingslessen. (Daarmee kan dan ook het onderwijzend personeel weer een paar uur ontzien worden zodat ze in die uren hun bijkomende werkzaamheden kunnen verrichten.) [ Bericht 2% gewijzigd door Tanatos op 12-04-2018 17:40:36 ] | |
Spanky78 | donderdag 12 april 2018 @ 17:28 |
Startsalaris is goed, doorgroeien is minimaal. Zowel in Loon als in werkzaamheden en persoonlijke groei. Het is geen slechte baan, maar het zou één van de topbanen in ons land moeten zijn. Docenten zorgen namelijk dat we in een volgende generatie weer goed opgeleide mensen hebben. Helaas geven wij voorkeur aan accountants die niets anders doen dan wat een computer ook kan. We geven meer uit aan bijna dode ouderen met een dikke protemonnee dan aan de jongste generatie die op geen enkele manier invloed hebben hierop. Zelfde geldt voor hoger onderwijs trouwens. Leenstelsel morgen afschaffen. Buitenlandse studenten mogen pas komen als de Nederlandse zijn ingestroomd. Meer geld voor onderzoek, PhD, extra geld voor studies die we belangrijk vinden en minder geld naar de veelvraten uit de babyboom generatie, minder geld naar uitkeringen in het buitenland. Minder ontwikkelingshulp. Allemaal in onderwijs stoppen. | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 17:29 |
Ik ben het roerend met je eens. Overigens is in dit opzicht ook de geestelijke gezondheidszorg doorgeslagen. | |
Janneke141 | donderdag 12 april 2018 @ 17:39 |
Wie had dat nu verwacht. | |
Brandaris01 | donderdag 12 april 2018 @ 17:55 |
Maak van die 'of' maar een 'en'.... | |
Harlon | donderdag 12 april 2018 @ 18:06 |
en wat hou je dan over? inderdaad zo'n 1700 per maand. Dus hou eens op met die onzin en ga mensen fatsoenlijk betalen. Want voor 1700 per maand ga ik geen grofweg 60 uur per week werken | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 18:13 |
2436 bruto en dat is netto dan 1938 Verder moet je het natuurlijk lekker zelf weten, de meeste mensen gaan volgens mij niet in het onderwijs werken vanwege het geld. | |
Brandaris01 | donderdag 12 april 2018 @ 18:13 |
Jammer dat ook de toptalenten achterblijven. Vroeger mochten die de plantjes water geven, nu zijn er tig speciale projecten voor deze groep. Je zou dan toch verwachten dat daar meer uit wordt gehaald dan vroeger. Waarschijnlijk willen scholen vooral tegen elkaar opbieden met de meest leuke projecten, en heeft het inhoudelijke niveau veel minder prioriteit. ‘Wiskunde op universitair niveau’, dat klinkt in een wervingsfolder nu eenmaal niet zo spannend als ‘3D-printer! Excursies naar de Sterrenwacht! Robots bouwen! | |
Janneke141 | donderdag 12 april 2018 @ 18:19 |
En dus bieden de exacte en technische studies in de eerste periode noodgedwongen lessen elementaire algebra aan, omdat je dat op het vwo niet meer fatsoenlijk leert. Deels door die ellendige GR, deels door de hobbyprojecten die jij noemt. Top als aanvulling, maar in de praktijk vooral in plaats van. | |
#ANONIEM | donderdag 12 april 2018 @ 18:34 |
Beter kijken wij naar finland wat een van de beste onderwijs systemen ter wereld heeft na ingrijpende veranderingen. 20 uur per week op school en geen huiswerk maar goed zal wel weer niks worden inverband met uren norm en alle ander heisa. | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 19:18 |
Ik denk dat die zaken wel degelijk heel nuttig kunnen zijn om de nieuwsgierigheid te prikkelen, iets leren werkt het beste als je oprecht wilt weten hoe het werkt ipv omdat het moet vanwege het curriculum. Dus de bijzaken om te prikkelen om de onderliggende wiskunde etc interessant/aantrekkelijk te maken. | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 19:20 |
Waar staat GR voor? | |
Desmosedici | donderdag 12 april 2018 @ 19:28 |
Hahahah heb je deze drol weer. | |
Janneke141 | donderdag 12 april 2018 @ 19:38 |
Grafische Rekenmachine. | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 19:39 |
Ah, ok is dat een algemene afkorting dan? | |
Janneke141 | donderdag 12 april 2018 @ 20:02 |
Ik dacht van wel, al ben ik niet helemaal objectief. | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 20:03 |
Ik ben bang dat het vakjargon is, dat heb ik ook nogal eens met mensen die in sociaal werk zitten dat ik allerlei slang naar mijn hoofd krijg geslingerd. Waarschijnlijk maak ik mezelf er ook schuldig aan. | |
Janneke141 | donderdag 12 april 2018 @ 20:06 |
Wikipedia kent 'm ook. Telt dat? | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 20:08 |
Ja mss, ik had hem gegoogled icm onderwijs maar ik heb niet aan wiki gedacht. Voor mij was hij iig niet bekend. Overigens 1 afkorting voor 10 termen maakt een afkorting wel ietwat onhandig naar mijn idee. | |
Janneke141 | donderdag 12 april 2018 @ 20:10 |
Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven. De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles. | |
Tanatos | donderdag 12 april 2018 @ 20:13 |
Ah ok dat is idd behoorlijk contraproductief. Klopt hoor maar ik kende de afkorting gewoon niet. | |
torentje | donderdag 12 april 2018 @ 20:21 |
Precies, door al die technische hulpmiddelen die voor een habbekrats te koop zijn, kan zelfs iedere boer zich voordoen als een zeer intelligente leerling. | |
Brandaris01 | donderdag 12 april 2018 @ 20:44 |
Zeker! Maar zoals Janneke141 al opmerkte, moet zoiets als ‘aanvulling op’ en niet ‘in plaats van’. En dat lijkt nu wel te gebeuren. | |
Harlon | donderdag 12 april 2018 @ 21:18 |
Nee de meeste doen dat niet, dat zijn idealisten. En die gaan na een paar jaar ook weer opgebrandt weg, je houdt niet bijzonder veel over en alle echte kwaliteit gaat weg want je wilt allicht een gezin onderhouden of voor de grap een keer normale werktijden en werkdruk hebben. Verder zie je ook steeds meer dat de, vooral goede beta's, worden weggekocht of weggelokt met veel hogere salarissen die ze elders kunnen krijgen, je houdt dan wederom de 2e garnituur over en dat komt de kwaliteit van het onderwijs nou niet bepaald ten goede. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 12 april 2018 @ 23:10 |
Geef of toets je dan wiskunde b niet verkeerd? Ik heb ook wiskunde b12 met gr gehad maar meer dan een hulpmiddel was het niet. Zeker niet de heilige graal om SE of CE te halen. Dit was wel in 2005. [ Bericht 1% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 12-04-2018 23:17:49 ] | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 12 april 2018 @ 23:13 |
Ik heb niets tegen buitenlandse studenten maar op het moment dat er een numerus fixus is zouden NL studenten voorrang moeten krijgen en zou er in ieder geval een cap op het aantal buitenlandse studenten moeten zitten. | |
Carlos93 | donderdag 12 april 2018 @ 23:44 |
Misschien zou het eens verstandig zijn om scholen mee te laten gaan met de tijd. Destijds toen ik het MBO deed, leerde ze ons dingen die in 2003 relevant waren. Dat was in 2010. Toen op het HBO, alles wat relevant was in 2009-2010, moesten wij leren in 2015. Ik snap dat een onderwijsinstelling niet altijd het nieuwste van het nieuwste kan aanbieden, maar enige relevante kennis overdragen aan leerlingen zou toch niet zo ingewikkeld moeten zijn? | |
Nintex | vrijdag 13 april 2018 @ 01:06 |
1. Nederland is geen kenniseconomie, maar een handelseconomie. Laat je niet bedonderen door de LOI. 2. De cultuur in het Nederlandse onderwijs is kapot. Papierwerk is belangrijker dan resultaten. Het gros van de docenten(zeker in het basisonderwijs) is inmiddels vrouw, omdat ze 'kindjes zo leuk vinden'. Je hebt daar echt geen ene flikker aan. In het hoger onderwijs leert vrijwel niemand marketable skills of skills gebaseerd op systems i.p.v goals. Een mooi voorbeeld is lezen. Als je vroegah op de basisschool niet mee kon komen dan moest je naar extra leesles, totdat je wel fatsoenlijk de Donald Duck kon lezen. Als je tegenwoordig niet kunt meekomen ben je dyslectisch en mag je 3 uur langer doen over je tentamens. Het onderwijs is het 'doel' geworden, maar klaargestoomd worden voor het bedrijfsleven, dat zou eigenlijk het doel moeten zijn. | |
Spanky78 | vrijdag 13 april 2018 @ 07:22 |
Volgens mij zijn er een aantal zaken die we zouden kunnen doen: 1. Meer tijd vannde docent voor de leerling, kleinere klassen, meer vakdocenten (gym, muziek) 2. Meer geld naar scholen. Ze krijgen nu net genoeg om niet failliet te gaan. Maar ze moeten we de eigen broek ophouden . Het gevolg is te weinig uitjes naar musea, belangrijke anderenzaken zoals de Deltawerken, of voor geschiedenis eens naar Utrecht of xanthen. 3. We leren kinderen vooral trucjes. Marketable skills, gelul. Je moet kinderen leren nadenken. Dus geef logica, geef filosofie laat ze echt leren nadenken. Nu is de tijd volgeramd met l'learning to the test' 4. Betere docenten. De examenkamers moeten de eisen voor de pabo aanscherpen. Ik wil proeven van bekwaamheid zien, inhoudelijk, maar ook in kunde. Docenten die dit halen behoren ook beter betaald te worden. Je wilt ook de besten en slimste mensen voor de klas. Nu kiest niemand behalve een enkele idealist nog voor dient als carrière. | |
Lunatiek | vrijdag 13 april 2018 @ 07:39 |
Jeetje... bij zo'n plan vraag je je af wat ouders nog te doen hebben in het leven van een kond, behalve dat all-inclusive resort betalen. Ik vind dat veel van die extra taken naast het echte lesgeven de taak van de ouders is. Je kunt niet de hele opvoeding aan de school overlaten. Daar gaat het ook mis in de verhoudingen met de docenten: ouders die agressief zijn en zo. | |
EdvandeBerg | vrijdag 13 april 2018 @ 10:54 |
| |
Cherni | vrijdag 13 april 2018 @ 11:03 |
Tja een computer is natuurlijk ook een hulpmiddel en zo moet je dat ook blijven zien. Helaas gaat dat niet meer op. Om bijvoorbeeld een 3d inzicht te ontwikkelen moet je eerst veel handschetsen maken en in perspectief leren tekenen. Dat vak bestaat inmiddels ook al niet meer op een technisch onderwijs. Wil je de basis leren zul je eerst zonder gebruik te maken van die hulpmiddelen het vak moeten leren. | |
Solstice1 | vrijdag 13 april 2018 @ 11:26 |
De bouwvakker die elke ochtend om 5 uur opstaat om van de ene naar de andere kant van het land te reizen voor z'n werk heeft inderdaad een kutmentaliteit. Schei toch uit. | |
IkStampOpTacos | vrijdag 13 april 2018 @ 11:29 |
Hoe is dat iemand die onderkant van de samenleving bungelt? Dat is gewoon een middenklasser. | |
Solstice1 | vrijdag 13 april 2018 @ 11:30 |
In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs. | |
Joppiez | vrijdag 13 april 2018 @ 11:33 |
De laatste 10-20 jaar is het onderwijssysteem flink wat complexer geworden. Allemaal onderdeel van het systeem "iedereen heeft talent, minder slimme kinderen zijn heel zielig enz"). Ze kunnen het erg versimpelen en beter maken, maar dan zit je ten eerste met allerlei belangenclubjes/commissies die geen werk meer hebben. Ten tweede zit je nog met al die ouders die niet kunnen accepteren dat hun kroost gewoon minder slim is. | |
Brandaris01 | vrijdag 13 april 2018 @ 11:40 |
Inderdaad. En daar zou ik nog psychologie aan toe willen voegen. Kennis van jezelf en anderen. Toegegeven, filosofie en psychologie klinken als het zoveelste modieuze onderwerpje. Naast die tig andere moderne verschijnselen waar scholen geacht worden iets mee te doen. Maar aandacht besteden aan dingen als nepnieuws, grooming of verslavende spelletjes is in feite alleen maar symptoombestrijding. Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf. | |
Joppiez | vrijdag 13 april 2018 @ 11:44 |
Er zijn/waren al genoeg vakken/instrumenten te vinden in het basis/voortgezet onderwijs hiervoor. Maatschappijleer, ckv, geloofsleer enz. | |
TheoddDutchGuy | vrijdag 13 april 2018 @ 11:55 |
Vollere klassen, minder leraren, het onderwijs uitkleden qua kennis, meer import volk wat zelfs generaties later het slechter doet (en daardoor ook het gemiddelde naar beneden haalt) GOH! wie had dat verwacht. | |
Solstice1 | vrijdag 13 april 2018 @ 12:01 |
Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah. Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend. | |
valentijn101 | vrijdag 13 april 2018 @ 12:11 |
En laten we niet vergeten dat Finse leerkrachten allemaal universitair geschoold zijn. Da’s toch wel heel wat anders als hier. | |
HSG | vrijdag 13 april 2018 @ 12:24 |
Niet alleen dat. De leerlingen gedragen zich tenminste. Hier is het losgeslagen bende. | |
valentijn101 | vrijdag 13 april 2018 @ 13:29 |
Dat ligt aan de ouders denk ik. Als ik vroeger met strafwerk thuis kwam verdubbelden mijn ouders het. Tegenwoordig gaan veel ouders op hoge poten verhaal halen op school. | |
HSG | vrijdag 13 april 2018 @ 13:31 |
Maar dat werkt de kwaliteit ook tegen. Het schiet niet op als een docent grotendeels van een lesuur bezig is met orde houden. | |
Ser_Ciappelletto | vrijdag 13 april 2018 @ 17:09 |
Doen ze niet, want dan leren al die kinderen dat economie eigenlijk maar een lachtertje is, en dan kan de VVD niet meer het kapitalistische evangelie prediken zonder zich belachelijk te maken. | |
Ser_Ciappelletto | vrijdag 13 april 2018 @ 17:10 |
Die zijn bijna allemaal uitgekleed of afgeschaft. | |
Ser_Ciappelletto | vrijdag 13 april 2018 @ 17:11 |
In Finland hebben ze dan ook zo goed als een monocultuur met weinig demografische variatie. Dat maakt alles een stuk anders. Als wij hier les zouden kunnen geven zonder arme of buitenlandse kinderen, zou het ook een stuk makkelijker gaan. | |
valentijn101 | vrijdag 13 april 2018 @ 18:23 |
Als het probleem bij de arme en buitenlandse kinderen zit dan moeten we daar misschien een aparte school voor maken tot ze goed genoeg zijn om door te stromen naar het reguliere onderwijs. | |
Tanatos | vrijdag 13 april 2018 @ 19:45 |
Als ik zie hoeveel ouders hun kinderen gemakzuchtig achter schermen parkeren om zelf rust te hebben denk ik dat ze veel van die zaken sowieso niet doen. Uiteraard niet alle ouders maar toch zeker aanzienlijke aantallen. Daarnaast valt het naar mijn idee prima in een schooldag in te passen. Ook zijn die extra zaken nuttig omdat je niet moet verwachten dat mensen urenlang geconcentreerd cognitief bezig kunnen zijn. Vooral huiswerkbegeleiding lijkt me heel nuttig, gewoon in een groep met toezicht hun huiswerk maken zonder afleiding kan denk ik de resultaten van heel wat leerlingen verbeteren.(Uiteraard geen smartphones ed toelaten.) De opvoeding die veel kinderen vandaag de dag krijgen staat nou niet bepaald bol van de discipline. Oh en ouders die agressief zijn daar moet echt iets aan gedaan worden al zou ik niet weten wat mogelijk is. | |
Tanatos | vrijdag 13 april 2018 @ 19:51 |
Klopt helemaal en die verdient dezelfde waardering als kantoorvolk. De arrogantie van de meritocraten is echt zum kotzen. | |
Tanatos | vrijdag 13 april 2018 @ 19:53 |
Is dat haalbaar voor alle kinderen? | |
luxerobots | vrijdag 13 april 2018 @ 19:54 |
Ach, Finland scoort vooral beter omdat de kinderen minder vakken krijgen, maar dat dat zijn dan wel de vakken die internationaal met elkaar vergeleken worden. De Finse universiteiten scoren internationaal gezien ook helemaal niet bijzonder. https://www.volkskrant.nl(...)-nederland~a4543408/ | |
Tanatos | vrijdag 13 april 2018 @ 19:58 |
Absoluut alhoewel binnen de psychologie nog wel takken zijn die dat iig nog proberen, sociologie bv is nog veel erger. We zouden een duidelijk onderscheid moeten maken tussen de harde en de zachte wetenschappen en de laatste niet zoveel autoriteit moeten toekennen. | |
Tanatos | vrijdag 13 april 2018 @ 19:58 |
| |
Haushofer | vrijdag 13 april 2018 @ 19:59 |
Ja, vroeger he. Toen alles beter was. | |
Tanatos | vrijdag 13 april 2018 @ 20:00 |
Alleen dat al maakt het een uitstekend plan. Economie los zien van psychologie is aperte nonsens. | |
Tanatos | vrijdag 13 april 2018 @ 20:02 |
En er veel minder te leren viel. | |
Brandaris01 | zaterdag 14 april 2018 @ 07:37 |
Klopt, maar daar is het een snippertje hier, een snippertje daar. Rekenen is ook een apart vak, niet iets dat je er in andere vakken bij krijgt. En dan is het ook nog eens uitgekleed en wegbezuinigd, zoals Ser_Ciappelletto ook al zegt. Dat zou dan op heel elementair niveau moeten zijn. Uitleggen wat het idee achter wetenschappelijk onderzoek precies is, waarom een dubbelblinde studie beter is dan de ervaringen van tante Annie, enzovoort, In de psychologie zijn er overigens genoeg resultaten die wel gerepliceerd zijn. Of waar in ieder geval zoveel vergelijkbaar onderzoek naar is gedaan dat we kunnen aannemen dat er een kern van waarheid in zit. Als je 95% of 80% van de kinderen weerbaarder kunt maken is dat al winst. Het hoeft ook niet heel diepgravend te zijn. Gewoon filosofie van het alledaags leven. Net zoals je elementaire rekenkunde leert om je in het dagelijks leven een beetje te kunnen redden. [ Bericht 4% gewijzigd door Brandaris01 op 14-04-2018 07:47:59 ] | |
Lunatiek | zaterdag 14 april 2018 @ 08:24 |
Als de school dat moet gaan doen, mag daar flink wat geld tegenover staan. Een kostschool is ook niet goedkoop. Dat kinderen ontbijt krijgen op school omdat ze het thuis niet krijgen is toch van de zotte? Dat heeft niks meer met onderwijs te maken, maar kost wel tijd en moeite, en geld dat voor onderwijs is bedoeld. Je moet niet alles wat sommigen thuis te kort komen naar de school halen. Dat is funest voor de kinderen die wel een gezonde thuissituatie hebben. | |
Lunatiek | zaterdag 14 april 2018 @ 08:26 |
Volgens de OP in elk geval het onderwijs | |
Lunatiek | zaterdag 14 april 2018 @ 08:34 |
Met respect voor de docenten en goede feitenkennis kom je al een heel eind. In de richting: "Dat abc kunnen ze nu wel zeggen, maar op school leerde ik xyz, en dus klopt er iets niet in abc." Zodra je gaat twijfelen aan wat je op school leert (en dus geen respect hebt voor je docenten), ben je vatbaar voor alternatieve feiten: "wat weet die gast die me xyz leerde er nu eigenlijk van? Die gozer die abc zegt is veel cooler, respect man, die heeft vast gelijk. Fuck school, fuck xyz!" | |
Lunatiek | zaterdag 14 april 2018 @ 08:52 |
Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker. Als dat ontwikkeld is, kun je de rest van je leven nog lekker efficiënt zijn op je werkplek. | |
HSG | zaterdag 14 april 2018 @ 09:35 |
Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden. | |
Janneke141 | zaterdag 14 april 2018 @ 09:41 |
Het is een beetje van allebei. In een onderwijssysteem dat er grotendeels op gemaakt is om te reproduceren wat het correctiemodel wil horen raken maar weinig leerlingen gemotiveerd. | |
Spanky78 | zaterdag 14 april 2018 @ 09:56 |
Dit. Maar behalve inhoudelijk cognitieve ontwikkeling is wat lanterfanten, feesten en voor jezelf leren zOrgen, etc ook van belang.Leren nadenken en volwassen worden. Het learning to the test lijkt mij zelf de belangrijkste oorzaak. Ik kom teveel mensen tegen die hun diploma's hebben, maar niet zelf kunnen nadenken. | |
EttovanBelgie | zaterdag 14 april 2018 @ 10:13 |
| |
Solstice1 | zaterdag 14 april 2018 @ 10:27 |
Denk dat kinderen juist teveel aan het werk gezet worden en te weinig eigen inbreng hebben. Als je kijkt naar de pijlers van motivatie is autonomie in Nederland een ondergeschoven kindje wat mij betreft. Je kunt kinderen/leerlingen niet tot ver in hun twintigste blijven drillen om te leren. Beter wordt er wat meer aandacht besteed aan het versterken van intrinsieke motivatie. | |
icecreamfarmer_NL | zaterdag 14 april 2018 @ 10:34 |
Ik heb het niet alleen over efficientie maar ook de kwaliteit van geleverd werk. Vaak vond ik dat van lager niveau dan ik gewend was. En veel focus mop reproduceren en minder zelf nadenken. | |
Spanky78 | zaterdag 14 april 2018 @ 10:45 |
De enige manier waarop we in Nederland een goede positie kunnen behouden is juist door heel slimme, zelf nadenkende, autonome mensen te hebben. In China rammen ze er per maand duizenden ingenieurs uit, die zijn allemaal beter in reproduceren dan wij. We zullen zelfdenkend vermogen moeten kweken, meer dan ooit. Anders verliezen we het geheid vannde Aziaten. En op ondernemerschap en risico's durven nemen verliezen we van ame ika... | |
Ser_Ciappelletto | zaterdag 14 april 2018 @ 11:05 |
Veel mensen denken ook dat het onderwijs in België beter is, terwijl daar precies hetzelfde aan de hand is: veel nadruk op reproductie, weinig op vaardigheden. En dan krijg je leerlingen die bij ieder jaartal van deze eeuw een belangrijke gebeurtenis kunnen noemen, maar die de samenhang tussen gebeurtenissen niet kunnen ontdekken. Laat dat tweede nou veel belangrijker zijn voor een innoverende en moderne bevolking dan het eerste. |