abonnement Unibet Coolblue
pi_178470528
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:25 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, eens op beide punten. Meer geld is sowieso niet de enige oplossing en Passend Onderwijs werkt (op de huidige manier) niet.
Daarvan gaan we het effect over een aantal jaar ook nog wel merken, ben ik bang. Dat is een van de factoren waardoor leraren minder effectief les kunnen geven en de druk toeneemt.

Maar wil je bijvoorbeeld kleinere klassen, dan zal dat ook geld gaan kosten. Bovendien heb je dan meer leraren nodig en die moeten er wel zijn.
Ik ben ook niet per se tegen meer geld voor onderwijs maar het lijkt me wel zinnig dan goed te monitoren waar het geld uiteindelijk heen gaat.
En met in 2016 5,6% v/h BBP voor de toekomstinvestering van ons land mag dat best meer zijn wat mij betreft maar dan wel graag streven naar beter resultaat en niet naar onrealistisch gelijkheidsidealisme.

Alle kinderen verplicht huiswerkbegeleiding geven lijkt me al een prima idee en daar heb je niet per se HBO/WO-opgeleiden voor nodig.

Daarnaast ondersteuning van de leerkrachten zodat die zoveel mogelijk met hun daadwerkelijke vak bezig kunnen zijn.

Aparte sportleraren/leraressen zou daar ook in kunnen helpen en gezien het gebrek aan beweging dat veel kinderen hebben lijkt het me prima om ze per dag 1 a 2 uur te laten bewegen, dat is ook goed voor hun brein.

Overigens moeten we ook eindelijk eens af van die rare schooltijden in het basisonderwijs, op veel scholen worden de kinderen nog steeds tussen de middag naar huis gestuurd en dat lijkt me een ernstige belemmering voor de arbeidsparticipatie van vrouwen in NL.


quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:07 schreef Physsic het volgende:

[..]

Edit:
Voor primair onderwijs lijkt het sinds 2010 te dalen?
https://www.onderwijsinci(...)enpo/totale-uitgaven
Het aantal leerlingen in het basisonderwijs daalt sinds 2010.

https://www.onderwijsinci(...)ng-aantal-leerlingen

[ Bericht 4% gewijzigd door Tanatos op 12-04-2018 16:00:28 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178470976
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:26 schreef HSG het volgende:

[..]

En toch schijnen ze het beter te doen dan ons.
Ik zie het.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  donderdag 12 april 2018 @ 16:26:38 #103
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_178471101
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:26 schreef HSG het volgende:

[..]

En toch schijnen ze het beter te doen dan ons.
Nee hoor.
pi_178471393
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 14:58 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

_O- _O- _O- _O- _O- Wereldvreemd ofso? Elke Nederlandse student die ik ken die vakken heeft gevolgd in het buitenland zegt dat het niveau en de arbeidsethos in het buitenland 0 is vergeleken met hier in Nederland. Pas nog met mijn huisgenoot gesproken die een half jaar vakken in de VS gevolgd heeft. Zegt dat dat ongeveer overeen komt met 2 maanden studeren aan de universiteit hier in Nederland.

Begin maar niet eens over Zuid-Amerika, Zuid-Europa en Oost-Europa waar mensen helemaal niks utivoeren.

Man man man. Hoe wereldvreemd kun je zijn.
Mee eens. Ik heb ook in het buitenland gestudeerd en vond men maar inefficient werken en eigenlijk was het niveau hetzelfde als hier. En let op dat was aan de NUS een top20 universiteit.
Wel waren de leraren beter naar mijn idee.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_178471491
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:13 schreef Tanatos het volgende:
Passend Onderwijs klinkt mij in de oren als misplaatst gelijkheidsidealisme en niet praktisch werkbaar.
Cognitieve verschillen tussen mensen zijn er en zullen er altijd blijven, dat ontkennen is zinloos.
Gelijke rechten zijn vanzelfsprekend voor mij maar gelijkheid is heel wat anders.
In praktijk werkt dit juist meer ongelijkheid in de hand. Kinderen die cognitief en/of gedragsmatig achterblijven, zijn hier nog het meest de dupe van.

Toen de wet Passend onderwijs werd ingevoerd verzekerde de regering ervan dat deze kinderen op het gewone onderwijs écht net zulke goede begeleiding zouden kunnen krijgen als op een speciale school.

En lo and behold, ineens is het percentage kinderen dat analfabeet de basisschool verlaat verdubbeld. Dat zijn de zwakste kinderen, bij wie het niet meer lukt om ze op een voldoende niveau te krijgen.

Kennelijk is een extra cursusje voor de juf en een uurtje begeleiding toch niet hetzelfde als een beschermde omgeving met kleine klassen en speciaal opgeleid personeel. :')
pi_178472014
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:47 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ik ben ook niet per se tegen meer geld voor onderwijs maar het lijkt me wel zinnig dan goed te monitoren waar het geld uiteindelijk heen gaat.
En met in 2016 5,6% v/h BBP voor de toekomstinvestering van ons land mag dat best meer zijn wat mij betreft maar dan wel graag streven naar beter resultaat en niet naar onrealistisch gelijkheidsidealisme.

Alle kinderen verplicht huiswerkbegeleiding geven lijkt me al een prima idee en daar heb je niet per se HBO/WO-opgeleiden voor nodig.
Zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn, denk ik. Dat was het 10/20 jaar geleden toch ook niet? Of waren de prestaties toen ook onder niveau?
quote:
Daarnaast ondersteuning van de leerkrachten zodat die zoveel mogelijk met hun daadwerkelijke vak bezig kunnen zijn.

Aparte sportleraren/leraressen zou daar ook in kunnen helpen en gezien het gebrek aan beweging dat veel kinderen hebben lijkt het me prima om ze per dag 1 a 2 uur te laten bewegen, dat is ook goed voor hun brein.

Overigens moeten we ook eindelijk eens af van die rare schooltijden in het basisonderwijs, op veel scholen worden de kinderen nog steeds tussen de middag naar huis gestuurd en dat lijkt me een ernstige belemmering voor de arbeidsparticipatie van vrouwen in NL.
Als beide ouders werken, dan kunnen kinderen op school toch altijd overblijven? 🤔

Dat is ook weer zoiets: toen ik op de basisschool zat hadden we 'overblijfmoeders'. Overblijven kostte dan 1 gulden of 1 euro ofzo. Die overblijfmoeders moesten plotseling ook vervangen worden door 'pedagogisch geschoold personeel', waar het bepaald niet goedkoper van werd.. Geen idee hoe dat nu geregeld is.
pi_178472045
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 16:47 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

In praktijk werkt dit juist meer ongelijkheid in de hand. Kinderen die cognitief en/of gedragsmatig achterblijven, zijn hier nog het meest de dupe van.
Dat, of juist de kinderen die geen achterstand hebben worden beperkt in hun ontwikkeling, doordat de leraar meer tijd moet besteden aan de achterblijvende kinderen. Er is in ieder geval altijd een groep de dupe van.. :N
pi_178472140
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 17:17 schreef Physsic het volgende:

[..]

Zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn, denk ik. Dat was het 10/20 jaar geleden toch ook niet? Of waren de prestaties toen ook onder niveau?

[..]

Als beide ouders werken, dan kunnen kinderen op school toch altijd overblijven? 🤔

Dat is ook weer zoiets: toen ik op de basisschool zat hadden we 'overblijfmoeders'. Overblijven kostte dan 1 gulden of 1 euro ofzo. Die overblijfmoeders moesten plotseling ook vervangen worden door 'pedagogisch geschoold personeel', waar het bepaald niet goedkoper van werd.. Geen idee hoe dat nu geregeld is.
Ach als investeringen in onderwijs en onderzoek rendabel zijn, (en dat kan) dan mag er van mij nog veel meer geld naar toe, maar wel meer geld en vervolgens slechtere resultaten is natuurlijk nogal bedroevend.

Ook op mijn basisschool kon je overblijven maar ik zie liever dat dat de standaard wordt gemaakt en niet andersom, zoals in (volgens mij) de meeste landen.
Dat daar pedagogisch geschoold personeel voor wordt vereist is natuurlijk van de zotte.
Geef die kinderen ook gelijk op school maar een gezonde maaltijd, ook dat kan geen kwaad (alhoewel dat met de verwende kindertjes weleens erg lastig zou kunnen worden), sterker nog geef ze maar gelijk simpele kook en voedingslessen.
(Daarmee kan dan ook het onderwijzend personeel weer een paar uur ontzien worden zodat ze in die uren hun bijkomende werkzaamheden kunnen verrichten.)

[ Bericht 2% gewijzigd door Tanatos op 12-04-2018 17:40:36 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178472156
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 11:04 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Het startsalaris van een 21-jarige is bijna 35.000,- per jaar. Bijna modaal dus. Verreweg van belabberd dus.
Startsalaris is goed, doorgroeien is minimaal. Zowel in Loon als in werkzaamheden en persoonlijke groei.

Het is geen slechte baan, maar het zou één van de topbanen in ons land moeten zijn. Docenten zorgen namelijk dat we in een volgende generatie weer goed opgeleide mensen hebben.

Helaas geven wij voorkeur aan accountants die niets anders doen dan wat een computer ook kan. We geven meer uit aan bijna dode ouderen met een dikke protemonnee dan aan de jongste generatie die op geen enkele manier invloed hebben hierop.

Zelfde geldt voor hoger onderwijs trouwens. Leenstelsel morgen afschaffen. Buitenlandse studenten mogen pas komen als de Nederlandse zijn ingestroomd.

Meer geld voor onderzoek, PhD, extra geld voor studies die we belangrijk vinden en minder geld naar de veelvraten uit de babyboom generatie, minder geld naar uitkeringen in het buitenland. Minder ontwikkelingshulp. Allemaal in onderwijs stoppen.
Whatever...
pi_178472178
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 16:47 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

In praktijk werkt dit juist meer ongelijkheid in de hand. Kinderen die cognitief en/of gedragsmatig achterblijven, zijn hier nog het meest de dupe van.

Toen de wet Passend onderwijs werd ingevoerd verzekerde de regering ervan dat deze kinderen op het gewone onderwijs écht net zulke goede begeleiding zouden kunnen krijgen als op een speciale school.

En lo and behold, ineens is het percentage kinderen dat analfabeet de basisschool verlaat verdubbeld. Dat zijn de zwakste kinderen, bij wie het niet meer lukt om ze op een voldoende niveau te krijgen.

Kennelijk is een extra cursusje voor de juf en een uurtje begeleiding toch niet hetzelfde als een beschermde omgeving met kleine klassen en speciaal opgeleid personeel. :')
Ik ben het roerend met je eens.
Overigens is in dit opzicht ook de geestelijke gezondheidszorg doorgeslagen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  donderdag 12 april 2018 @ 17:39:06 #111
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178472389
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 16:47 schreef Brandaris01 het volgende:

Kennelijk is een extra cursusje voor de juf en een uurtje begeleiding toch niet hetzelfde als een beschermde omgeving met kleine klassen en speciaal opgeleid personeel.
Wie had dat nu verwacht.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178472647
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 17:19 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat, of juist de kinderen die geen achterstand hebben worden beperkt in hun ontwikkeling, doordat de leraar meer tijd moet besteden aan de achterblijvende kinderen. Er is in ieder geval altijd een groep de dupe van.. :N
Maak van die 'of' maar een 'en'....
pi_178472814
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 13:28 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Hou toch eens op met die onzin. Het startsalaris is 2.436,- bruto per maand excl vakantiegeld etc.. Mensen die wiskunde gestudeerd hebben wil ik ook helemaal niet voor de klas hebben op de basisschool.
en wat hou je dan over? inderdaad zo'n 1700 per maand. Dus hou eens op met die onzin en ga mensen fatsoenlijk betalen. Want voor 1700 per maand ga ik geen grofweg 60 uur per week werken
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_178472930
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 18:06 schreef Harlon het volgende:

[..]

en wat hou je dan over? inderdaad zo'n 1700 per maand. Dus hou eens op met die onzin en ga mensen fatsoenlijk betalen. Want voor 1700 per maand ga ik geen grofweg 60 uur per week werken
2436 bruto en dat is netto dan 1938
Verder moet je het natuurlijk lekker zelf weten, de meeste mensen gaan volgens mij niet in het onderwijs werken vanwege het geld.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178472935
Jammer dat ook de toptalenten achterblijven.

Vroeger mochten die de plantjes water geven, nu zijn er tig speciale projecten voor deze groep. Je zou dan toch verwachten dat daar meer uit wordt gehaald dan vroeger.

Waarschijnlijk willen scholen vooral tegen elkaar opbieden met de meest leuke projecten, en heeft het inhoudelijke niveau veel minder prioriteit.

‘Wiskunde op universitair niveau’, dat klinkt in een wervingsfolder nu eenmaal niet zo spannend als ‘3D-printer! Excursies naar de Sterrenwacht! Robots bouwen!
  donderdag 12 april 2018 @ 18:19:01 #116
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178473030
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 18:13 schreef Brandaris01 het volgende:
‘Wiskunde op universitair niveau’, dat klinkt in een wervingsfolder nu eenmaal niet zo spannend als ‘3D-printer! Excursies naar de Sterrenwacht! Robots bouwen!
En dus bieden de exacte en technische studies in de eerste periode noodgedwongen lessen elementaire algebra aan, omdat je dat op het vwo niet meer fatsoenlijk leert. Deels door die ellendige GR, deels door de hobbyprojecten die jij noemt. Top als aanvulling, maar in de praktijk vooral in plaats van.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178473290
Beter kijken wij naar finland wat een van de beste onderwijs systemen ter wereld heeft na ingrijpende veranderingen.
20 uur per week op school en geen huiswerk maar goed zal wel weer niks worden inverband met uren norm en alle ander heisa.
pi_178474185
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 18:13 schreef Brandaris01 het volgende:
Jammer dat ook de toptalenten achterblijven.

Vroeger mochten die de plantjes water geven, nu zijn er tig speciale projecten voor deze groep. Je zou dan toch verwachten dat daar meer uit wordt gehaald dan vroeger.

Waarschijnlijk willen scholen vooral tegen elkaar opbieden met de meest leuke projecten, en heeft het inhoudelijke niveau veel minder prioriteit.

‘Wiskunde op universitair niveau’, dat klinkt in een wervingsfolder nu eenmaal niet zo spannend als ‘3D-printer! Excursies naar de Sterrenwacht! Robots bouwen!
Ik denk dat die zaken wel degelijk heel nuttig kunnen zijn om de nieuwsgierigheid te prikkelen, iets leren werkt het beste als je oprecht wilt weten hoe het werkt ipv omdat het moet vanwege het curriculum.
Dus de bijzaken om te prikkelen om de onderliggende wiskunde etc interessant/aantrekkelijk te maken.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178474227
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 18:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En dus bieden de exacte en technische studies in de eerste periode noodgedwongen lessen elementaire algebra aan, omdat je dat op het vwo niet meer fatsoenlijk leert. Deels door die ellendige GR, deels door de hobbyprojecten die jij noemt. Top als aanvulling, maar in de praktijk vooral in plaats van.
Waar staat GR voor?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178474420
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 01:52 schreef Hathor het volgende:
Tsja, dat krijg je met massa immigratie.
Hahahah heb je deze drol weer.
  donderdag 12 april 2018 @ 19:38:37 #121
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178474680
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 19:20 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Waar staat GR voor?
Grafische Rekenmachine.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178474706
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 19:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Grafische Rekenmachine.
Ah, ok is dat een algemene afkorting dan?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  donderdag 12 april 2018 @ 20:02:03 #123
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178475231
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 19:39 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ah, ok is dat een algemene afkorting dan?
Ik dacht van wel, al ben ik niet helemaal objectief.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178475280
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 20:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik dacht van wel, al ben ik niet helemaal objectief.
Ik ben bang dat het vakjargon is, dat heb ik ook nogal eens met mensen die in sociaal werk zitten dat ik allerlei slang naar mijn hoofd krijg geslingerd.
Waarschijnlijk maak ik mezelf er ook schuldig aan.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  donderdag 12 april 2018 @ 20:06:26 #125
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178475350
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 20:03 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ik ben bang dat het vakjargon is, dat heb ik ook nogal eens met mensen die in sociaal werk zitten dat ik allerlei slang naar mijn hoofd krijg geslingerd.
Waarschijnlijk maak ik mezelf er ook schuldig aan.
Wikipedia kent 'm ook. Telt dat?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178475398
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 20:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wikipedia kent 'm ook. Telt dat?
Ja mss, ik had hem gegoogled icm onderwijs maar ik heb niet aan wiki gedacht.
Voor mij was hij iig niet bekend.
Overigens 1 afkorting voor 10 termen maakt een afkorting wel ietwat onhandig naar mijn idee.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  donderdag 12 april 2018 @ 20:10:17 #127
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178475440
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 20:08 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ja mss, ik had hem gegoogled icm onderwijs maar ik heb niet aan wiki gedacht.
Voor mij was hij iig niet bekend.
Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.

quote:
Overigens 1 afkorting voor 10 termen maakt een afkorting wel ietwat onhandig naar mijn idee.
De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178475531
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.

[..]

De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Ah ok dat is idd behoorlijk contraproductief.
Klopt hoor maar ik kende de afkorting gewoon niet.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178475729
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.

[..]

De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Precies, door al die technische hulpmiddelen die voor een habbekrats te koop zijn, kan zelfs iedere boer zich voordoen als een zeer intelligente leerling.
pi_178476373
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 19:18 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ik denk dat die zaken wel degelijk heel nuttig kunnen zijn om de nieuwsgierigheid te prikkelen, iets leren werkt het beste als je oprecht wilt weten hoe het werkt ipv omdat het moet vanwege het curriculum.
Dus de bijzaken om te prikkelen om de onderliggende wiskunde etc interessant/aantrekkelijk te maken.
Zeker! Maar zoals Janneke141 al opmerkte, moet zoiets als ‘aanvulling op’ en niet ‘in plaats van’. En dat lijkt nu wel te gebeuren.
pi_178477484
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 18:13 schreef Tanatos het volgende:

[..]

2436 bruto en dat is netto dan 1938
Verder moet je het natuurlijk lekker zelf weten, de meeste mensen gaan volgens mij niet in het onderwijs werken vanwege het geld.
Nee de meeste doen dat niet, dat zijn idealisten. En die gaan na een paar jaar ook weer opgebrandt weg, je houdt niet bijzonder veel over en alle echte kwaliteit gaat weg want je wilt allicht een gezin onderhouden of voor de grap een keer normale werktijden en werkdruk hebben.

Verder zie je ook steeds meer dat de, vooral goede beta's, worden weggekocht of weggelokt met veel hogere salarissen die ze elders kunnen krijgen, je houdt dan wederom de 2e garnituur over en dat komt de kwaliteit van het onderwijs nou niet bepaald ten goede.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_178480367
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.

[..]

De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Geef of toets je dan wiskunde b niet verkeerd? Ik heb ook wiskunde b12 met gr gehad maar meer dan een hulpmiddel was het niet. Zeker niet de heilige graal om SE of CE te halen. Dit was wel in 2005.

[ Bericht 1% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 12-04-2018 23:17:49 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_178480441
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 17:28 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Startsalaris is goed, doorgroeien is minimaal. Zowel in Loon als in werkzaamheden en persoonlijke groei.

Het is geen slechte baan, maar het zou één van de topbanen in ons land moeten zijn. Docenten zorgen namelijk dat we in een volgende generatie weer goed opgeleide mensen hebben.

Helaas geven wij voorkeur aan accountants die niets anders doen dan wat een computer ook kan. We geven meer uit aan bijna dode ouderen met een dikke protemonnee dan aan de jongste generatie die op geen enkele manier invloed hebben hierop.

Zelfde geldt voor hoger onderwijs trouwens. Leenstelsel morgen afschaffen. Buitenlandse studenten mogen pas komen als de Nederlandse zijn ingestroomd.

Meer geld voor onderzoek, PhD, extra geld voor studies die we belangrijk vinden en minder geld naar de veelvraten uit de babyboom generatie, minder geld naar uitkeringen in het buitenland. Minder ontwikkelingshulp. Allemaal in onderwijs stoppen.
Ik heb niets tegen buitenlandse studenten maar op het moment dat er een numerus fixus is zouden NL studenten voorrang moeten krijgen en zou er in ieder geval een cap op het aantal buitenlandse studenten moeten zitten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_178480909
Misschien zou het eens verstandig zijn om scholen mee te laten gaan met de tijd. Destijds toen ik het MBO deed, leerde ze ons dingen die in 2003 relevant waren. Dat was in 2010.
Toen op het HBO, alles wat relevant was in 2009-2010, moesten wij leren in 2015.

Ik snap dat een onderwijsinstelling niet altijd het nieuwste van het nieuwste kan aanbieden, maar enige relevante kennis overdragen aan leerlingen zou toch niet zo ingewikkeld moeten zijn?
pi_178481780
1. Nederland is geen kenniseconomie, maar een handelseconomie. Laat je niet bedonderen door de LOI.

2. De cultuur in het Nederlandse onderwijs is kapot. Papierwerk is belangrijker dan resultaten. Het gros van de docenten(zeker in het basisonderwijs) is inmiddels vrouw, omdat ze 'kindjes zo leuk vinden'. Je hebt daar echt geen ene flikker aan. In het hoger onderwijs leert vrijwel niemand marketable skills of skills gebaseerd op systems i.p.v goals.

Een mooi voorbeeld is lezen. Als je vroegah op de basisschool niet mee kon komen dan moest je naar extra leesles, totdat je wel fatsoenlijk de Donald Duck kon lezen. Als je tegenwoordig niet kunt meekomen ben je dyslectisch en mag je 3 uur langer doen over je tentamens.

Het onderwijs is het 'doel' geworden, maar klaargestoomd worden voor het bedrijfsleven, dat zou eigenlijk het doel moeten zijn.
pi_178483890
Volgens mij zijn er een aantal zaken die we zouden kunnen doen:
1. Meer tijd vannde docent voor de leerling, kleinere klassen, meer vakdocenten (gym, muziek)
2. Meer geld naar scholen. Ze krijgen nu net genoeg om niet failliet te gaan. Maar ze moeten we de eigen broek ophouden . Het gevolg is te weinig uitjes naar musea, belangrijke anderenzaken zoals de Deltawerken, of voor geschiedenis eens naar Utrecht of xanthen.
3. We leren kinderen vooral trucjes. Marketable skills, gelul. Je moet kinderen leren nadenken. Dus geef logica, geef filosofie laat ze echt leren nadenken. Nu is de tijd volgeramd met l'learning to the test'
4. Betere docenten. De examenkamers moeten de eisen voor de pabo aanscherpen. Ik wil proeven van bekwaamheid zien, inhoudelijk, maar ook in kunde. Docenten die dit halen behoren ook beter betaald te worden. Je wilt ook de besten en slimste mensen voor de klas. Nu kiest niemand behalve een enkele idealist nog voor dient als carrière.
Whatever...
  vrijdag 13 april 2018 @ 07:39:59 #137
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178484000
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:47 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ik ben ook niet per se tegen meer geld voor onderwijs maar het lijkt me wel zinnig dan goed te monitoren waar het geld uiteindelijk heen gaat.
En met in 2016 5,6% v/h BBP voor de toekomstinvestering van ons land mag dat best meer zijn wat mij betreft maar dan wel graag streven naar beter resultaat en niet naar onrealistisch gelijkheidsidealisme.

Alle kinderen verplicht huiswerkbegeleiding geven lijkt me al een prima idee en daar heb je niet per se HBO/WO-opgeleiden voor nodig.

Daarnaast ondersteuning van de leerkrachten zodat die zoveel mogelijk met hun daadwerkelijke vak bezig kunnen zijn.

Aparte sportleraren/leraressen zou daar ook in kunnen helpen en gezien het gebrek aan beweging dat veel kinderen hebben lijkt het me prima om ze per dag 1 a 2 uur te laten bewegen, dat is ook goed voor hun brein.

Overigens moeten we ook eindelijk eens af van die rare schooltijden in het basisonderwijs, op veel scholen worden de kinderen nog steeds tussen de middag naar huis gestuurd en dat lijkt me een ernstige belemmering voor de arbeidsparticipatie van vrouwen in NL.

https://www.onderwijsinci(...)ng-aantal-leerlingen
Jeetje... bij zo'n plan vraag je je af wat ouders nog te doen hebben in het leven van een kond, behalve dat all-inclusive resort betalen.

Ik vind dat veel van die extra taken naast het echte lesgeven de taak van de ouders is. Je kunt niet de hele opvoeding aan de school overlaten. Daar gaat het ook mis in de verhoudingen met de docenten: ouders die agressief zijn en zo.
  vrijdag 13 april 2018 @ 10:54:26 #138
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_178486468
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 10:24 schreef westwoodblvd het volgende:
Kijk maar naar de basisschool: je werkt daar voor een hongerloontje
:')
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_178486643
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.

[..]

De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Tja een computer is natuurlijk ook een hulpmiddel en zo moet je dat ook blijven zien. Helaas gaat dat niet meer op. Om bijvoorbeeld een 3d inzicht te ontwikkelen moet je eerst veel handschetsen maken en in perspectief leren tekenen. Dat vak bestaat inmiddels ook al niet meer op een technisch onderwijs.

Wil je de basis leren zul je eerst zonder gebruik te maken van die hulpmiddelen het vak moeten leren.
pi_178487044
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 11:01 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Komt omdat mensen aan de onderkant van de samenleving doorgaans vaker een slappe werkhouding en mentaliteit hebben, wat ze dan weer doorgeven aan hun kroost.
De bouwvakker die elke ochtend om 5 uur opstaat om van de ene naar de andere kant van het land te reizen voor z'n werk heeft inderdaad een kutmentaliteit. Schei toch uit.
  vrijdag 13 april 2018 @ 11:29:00 #141
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_178487103
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:26 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

De bouwvakker die elke ochtend om 5 uur opstaat om van de ene naar de andere kant van het land te reizen voor z'n werk heeft inderdaad een kutmentaliteit. Schei toch uit.
Hoe is dat iemand die onderkant van de samenleving bungelt? Dat is gewoon een middenklasser. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_178487124
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 20:37 schreef Schaapje1987 het volgende:
De overheid doet het zelf. Iedereen is een winnaar, iedereen is gelijk. Het onderwijs van tegenwoordig is gefocust op het laagste (de slechtste) van de klas, zodat zij het bij kunnen houden. De rest heeft gewoon pech.
In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
pi_178487182
De laatste 10-20 jaar is het onderwijssysteem flink wat complexer geworden. Allemaal onderdeel van het systeem "iedereen heeft talent, minder slimme kinderen zijn heel zielig enz").

Ze kunnen het erg versimpelen en beter maken, maar dan zit je ten eerste met allerlei belangenclubjes/commissies die geen werk meer hebben. Ten tweede zit je nog met al die ouders die niet kunnen accepteren dat hun kroost gewoon minder slim is.
pi_178487294
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 07:22 schreef Spanky78 het volgende:
3. We leren kinderen vooral trucjes. Marketable skills, gelul. Je moet kinderen leren nadenken. Dus geef logica, geef filosofie laat ze echt leren nadenken. Nu is de tijd volgeramd met l'learning to the test'
Inderdaad. En daar zou ik nog psychologie aan toe willen voegen. Kennis van jezelf en anderen.

Toegegeven, filosofie en psychologie klinken als het zoveelste modieuze onderwerpje. Naast die tig andere moderne verschijnselen waar scholen geacht worden iets mee te doen.

Maar aandacht besteden aan dingen als nepnieuws, grooming of verslavende spelletjes is in feite alleen maar symptoombestrijding.

Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf.
pi_178487365
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:40 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf.
Er zijn/waren al genoeg vakken/instrumenten te vinden in het basis/voortgezet onderwijs hiervoor. Maatschappijleer, ckv, geloofsleer enz.
pi_178487573
Vollere klassen, minder leraren, het onderwijs uitkleden qua kennis, meer import volk wat zelfs generaties later het slechter doet (en daardoor ook het gemiddelde naar beneden haalt) GOH! wie had dat verwacht.
pi_178487690
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:40 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Inderdaad. En daar zou ik nog psychologie aan toe willen voegen. Kennis van jezelf en anderen.

Toegegeven, filosofie en psychologie klinken als het zoveelste modieuze onderwerpje. Naast die tig andere moderne verschijnselen waar scholen geacht worden iets mee te doen.

Maar aandacht besteden aan dingen als nepnieuws, grooming of verslavende spelletjes is in feite alleen maar symptoombestrijding.

Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf.
Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.

Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
pi_178487853
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:30 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
En laten we niet vergeten dat Finse leerkrachten allemaal universitair geschoold zijn.
Da’s toch wel heel wat anders als hier.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_178488056
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 12:11 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

En laten we niet vergeten dat Finse leerkrachten allemaal universitair geschoold zijn.
Da’s toch wel heel wat anders als hier.
Niet alleen dat. De leerlingen gedragen zich tenminste. Hier is het losgeslagen bende.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_178489225
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 12:24 schreef HSG het volgende:

[..]

Niet alleen dat. De leerlingen gedragen zich tenminste. Hier is het losgeslagen bende.
Dat ligt aan de ouders denk ik. Als ik vroeger met strafwerk thuis kwam verdubbelden mijn ouders het. Tegenwoordig gaan veel ouders op hoge poten verhaal halen op school.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_178489263
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 13:29 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Dat ligt aan de ouders denk ik. Als ik vroeger met strafwerk thuis kwam verdubbelden mijn ouders het. Tegenwoordig gaan veel ouders op hoge poten verhaal halen op school.
Maar dat werkt de kwaliteit ook tegen. Het schiet niet op als een docent grotendeels van een lesuur bezig is met orde houden.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  vrijdag 13 april 2018 @ 17:09:46 #152
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_178493029
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.

Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
Doen ze niet, want dan leren al die kinderen dat economie eigenlijk maar een lachtertje is, en dan kan de VVD niet meer het kapitalistische evangelie prediken zonder zich belachelijk te maken.
  vrijdag 13 april 2018 @ 17:10:17 #153
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_178493039
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:44 schreef Joppiez het volgende:

[..]

Er zijn/waren al genoeg vakken/instrumenten te vinden in het basis/voortgezet onderwijs hiervoor. Maatschappijleer, ckv, geloofsleer enz.
Die zijn bijna allemaal uitgekleed of afgeschaft.
  vrijdag 13 april 2018 @ 17:11:25 #154
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_178493061
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:30 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
In Finland hebben ze dan ook zo goed als een monocultuur met weinig demografische variatie. Dat maakt alles een stuk anders. Als wij hier les zouden kunnen geven zonder arme of buitenlandse kinderen, zou het ook een stuk makkelijker gaan.
pi_178494243
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 17:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

In Finland hebben ze dan ook zo goed als een monocultuur met weinig demografische variatie. Dat maakt alles een stuk anders. Als wij hier les zouden kunnen geven zonder arme of buitenlandse kinderen, zou het ook een stuk makkelijker gaan.
Als het probleem bij de arme en buitenlandse kinderen zit dan moeten we daar misschien een aparte school voor maken tot ze goed genoeg zijn om door te stromen naar het reguliere onderwijs.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_178495765
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 07:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Jeetje... bij zo'n plan vraag je je af wat ouders nog te doen hebben in het leven van een kond, behalve dat all-inclusive resort betalen.

Ik vind dat veel van die extra taken naast het echte lesgeven de taak van de ouders is. Je kunt niet de hele opvoeding aan de school overlaten. Daar gaat het ook mis in de verhoudingen met de docenten: ouders die agressief zijn en zo.
Als ik zie hoeveel ouders hun kinderen gemakzuchtig achter schermen parkeren om zelf rust te hebben denk ik dat ze veel van die zaken sowieso niet doen.
Uiteraard niet alle ouders maar toch zeker aanzienlijke aantallen.
Daarnaast valt het naar mijn idee prima in een schooldag in te passen.
Ook zijn die extra zaken nuttig omdat je niet moet verwachten dat mensen urenlang geconcentreerd cognitief bezig kunnen zijn.

Vooral huiswerkbegeleiding lijkt me heel nuttig, gewoon in een groep met toezicht hun huiswerk maken zonder afleiding kan denk ik de resultaten van heel wat leerlingen verbeteren.(Uiteraard geen smartphones ed toelaten.)

De opvoeding die veel kinderen vandaag de dag krijgen staat nou niet bepaald bol van de discipline.

Oh en ouders die agressief zijn daar moet echt iets aan gedaan worden al zou ik niet weten wat mogelijk is.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178495878
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:26 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

De bouwvakker die elke ochtend om 5 uur opstaat om van de ene naar de andere kant van het land te reizen voor z'n werk heeft inderdaad een kutmentaliteit. Schei toch uit.
Klopt helemaal en die verdient dezelfde waardering als kantoorvolk.
De arrogantie van de meritocraten is echt zum kotzen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178495937
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:40 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Inderdaad. En daar zou ik nog psychologie aan toe willen voegen. Kennis van jezelf en anderen.

Toegegeven, filosofie en psychologie klinken als het zoveelste modieuze onderwerpje. Naast die tig andere moderne verschijnselen waar scholen geacht worden iets mee te doen.

Maar aandacht besteden aan dingen als nepnieuws, grooming of verslavende spelletjes is in feite alleen maar symptoombestrijding.

Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf.
Is dat haalbaar voor alle kinderen?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178495958
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:30 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
Ach, Finland scoort vooral beter omdat de kinderen minder vakken krijgen, maar dat dat zijn dan wel de vakken die internationaal met elkaar vergeleken worden.

De Finse universiteiten scoren internationaal gezien ook helemaal niet bijzonder.

https://www.volkskrant.nl(...)-nederland~a4543408/
pi_178496028
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.

Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
Absoluut alhoewel binnen de psychologie nog wel takken zijn die dat iig nog proberen, sociologie bv is nog veel erger.
We zouden een duidelijk onderscheid moeten maken tussen de harde en de zachte wetenschappen en de laatste niet zoveel autoriteit moeten toekennen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178496036
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 13:29 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Dat ligt aan de ouders denk ik. Als ik vroeger met strafwerk thuis kwam verdubbelden mijn ouders het. Tegenwoordig gaan veel ouders op hoge poten verhaal halen op school.
:o
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178496052
Ja, vroeger he. Toen alles beter was.
-
pi_178496071
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 17:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Doen ze niet, want dan leren al die kinderen dat economie eigenlijk maar een lachtertje is, en dan kan de VVD niet meer het kapitalistische evangelie prediken zonder zich belachelijk te maken.
Alleen dat al maakt het een uitstekend plan.
Economie los zien van psychologie is aperte nonsens.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178496097
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 19:59 schreef Haushofer het volgende:
Ja, vroeger he. Toen alles beter was.
En er veel minder te leren viel.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178503625
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:44 schreef Joppiez het volgende:

[..]

Er zijn/waren al genoeg vakken/instrumenten te vinden in het basis/voortgezet onderwijs hiervoor. Maatschappijleer, ckv, geloofsleer enz.
Klopt, maar daar is het een snippertje hier, een snippertje daar. Rekenen is ook een apart vak, niet iets dat je er in andere vakken bij krijgt. En dan is het ook nog eens uitgekleed en wegbezuinigd, zoals Ser_Ciappelletto ook al zegt.


quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.

Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
Dat zou dan op heel elementair niveau moeten zijn. Uitleggen wat het idee achter wetenschappelijk onderzoek precies is, waarom een dubbelblinde studie beter is dan de ervaringen van tante Annie, enzovoort,

In de psychologie zijn er overigens genoeg resultaten die wel gerepliceerd zijn. Of waar in ieder geval zoveel vergelijkbaar onderzoek naar is gedaan dat we kunnen aannemen dat er een kern van waarheid in zit.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 19:53 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Is dat haalbaar voor alle kinderen?
Als je 95% of 80% van de kinderen weerbaarder kunt maken is dat al winst.

Het hoeft ook niet heel diepgravend te zijn. Gewoon filosofie van het alledaags leven. Net zoals je elementaire rekenkunde leert om je in het dagelijks leven een beetje te kunnen redden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Brandaris01 op 14-04-2018 07:47:59 ]
  zaterdag 14 april 2018 @ 08:24:20 #166
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178503935
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 19:45 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Als ik zie hoeveel ouders hun kinderen gemakzuchtig achter schermen parkeren om zelf rust te hebben denk ik dat ze veel van die zaken sowieso niet doen.
Uiteraard niet alle ouders maar toch zeker aanzienlijke aantallen.
Daarnaast valt het naar mijn idee prima in een schooldag in te passen.
Ook zijn die extra zaken nuttig omdat je niet moet verwachten dat mensen urenlang geconcentreerd cognitief bezig kunnen zijn.

Vooral huiswerkbegeleiding lijkt me heel nuttig, gewoon in een groep met toezicht hun huiswerk maken zonder afleiding kan denk ik de resultaten van heel wat leerlingen verbeteren.(Uiteraard geen smartphones ed toelaten.)

De opvoeding die veel kinderen vandaag de dag krijgen staat nou niet bepaald bol van de discipline.

Oh en ouders die agressief zijn daar moet echt iets aan gedaan worden al zou ik niet weten wat mogelijk is.

Als de school dat moet gaan doen, mag daar flink wat geld tegenover staan. Een kostschool is ook niet goedkoop.

Dat kinderen ontbijt krijgen op school omdat ze het thuis niet krijgen is toch van de zotte? Dat heeft niks meer met onderwijs te maken, maar kost wel tijd en moeite, en geld dat voor onderwijs is bedoeld.
Je moet niet alles wat sommigen thuis te kort komen naar de school halen. Dat is funest voor de kinderen die wel een gezonde thuissituatie hebben.
  zaterdag 14 april 2018 @ 08:26:47 #167
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178503959
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 19:59 schreef Haushofer het volgende:
Ja, vroeger he. Toen alles beter was.
Volgens de OP in elk geval het onderwijs :o
  zaterdag 14 april 2018 @ 08:34:57 #168
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178504050
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 07:37 schreef Brandaris01 het volgende:
Dat zou dan op heel elementair niveau moeten zijn. Uitleggen wat het idee achter wetenschappelijk onderzoek precies is, waarom een dubbelblinde studie beter is dan de ervaringen van tante Annie, enzovoort,
Met respect voor de docenten en goede feitenkennis kom je al een heel eind.
In de richting: "Dat abc kunnen ze nu wel zeggen, maar op school leerde ik xyz, en dus klopt er iets niet in abc."
Zodra je gaat twijfelen aan wat je op school leert (en dus geen respect hebt voor je docenten), ben je vatbaar voor alternatieve feiten: "wat weet die gast die me xyz leerde er nu eigenlijk van? Die gozer die abc zegt is veel cooler, respect man, die heeft vast gelijk. Fuck school, fuck xyz!"
  zaterdag 14 april 2018 @ 08:52:58 #169
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178504188
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 16:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Mee eens. Ik heb ook in het buitenland gestudeerd en vond men maar inefficient werken en eigenlijk was het niveau hetzelfde als hier. En let op dat was aan de NUS een top20 universiteit.
Wel waren de leraren beter naar mijn idee.
Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker.
Als dat ontwikkeld is, kun je de rest van je leven nog lekker efficiënt zijn op je werkplek.
pi_178504704
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 08:52 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker.
Als dat ontwikkeld is, kun je de rest van je leven nog lekker efficiënt zijn op je werkplek.
Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zaterdag 14 april 2018 @ 09:41:38 #171
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178504793
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 09:35 schreef HSG het volgende:

[..]

Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden.
Het is een beetje van allebei. In een onderwijssysteem dat er grotendeels op gemaakt is om te reproduceren wat het correctiemodel wil horen raken maar weinig leerlingen gemotiveerd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178504972
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 09:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is een beetje van allebei. In een onderwijssysteem dat er grotendeels op gemaakt is om te reproduceren wat het correctiemodel wil horen raken maar weinig leerlingen gemotiveerd.
Dit. Maar behalve inhoudelijk cognitieve ontwikkeling is wat lanterfanten, feesten en voor jezelf leren zOrgen, etc ook van belang.Leren nadenken en volwassen worden.

Het learning to the test lijkt mij zelf de belangrijkste oorzaak. Ik kom teveel mensen tegen die hun diploma's hebben, maar niet zelf kunnen nadenken.
Whatever...
  Beste debater 2022 zaterdag 14 april 2018 @ 10:13:25 #173
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_178505233
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 01:06 schreef Nintex het volgende:
1. Nederland is geen kenniseconomie, maar een handelseconomie. Laat je niet bedonderen door de LOI.

2. De cultuur in het Nederlandse onderwijs is kapot. Papierwerk is belangrijker dan resultaten. Het gros van de docenten(zeker in het basisonderwijs) is inmiddels vrouw, omdat ze 'kindjes zo leuk vinden'. Je hebt daar echt geen ene flikker aan. In het hoger onderwijs leert vrijwel niemand marketable skills of skills gebaseerd op systems i.p.v goals.

Een mooi voorbeeld is lezen. Als je vroegah op de basisschool niet mee kon komen dan moest je naar extra leesles, totdat je wel fatsoenlijk de Donald Duck kon lezen. Als je tegenwoordig niet kunt meekomen ben je dyslectisch en mag je 3 uur langer doen over je tentamens.

Het onderwijs is het 'doel' geworden, maar klaargestoomd worden voor het bedrijfsleven, dat zou eigenlijk het doel moeten zijn.
:r :r :r
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_178505483
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 09:35 schreef HSG het volgende:

[..]

Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden.
Denk dat kinderen juist teveel aan het werk gezet worden en te weinig eigen inbreng hebben. Als je kijkt naar de pijlers van motivatie is autonomie in Nederland een ondergeschoven kindje wat mij betreft. Je kunt kinderen/leerlingen niet tot ver in hun twintigste blijven drillen om te leren. Beter wordt er wat meer aandacht besteed aan het versterken van intrinsieke motivatie.
pi_178505591
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 08:52 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker.
Als dat ontwikkeld is, kun je de rest van je leven nog lekker efficiënt zijn op je werkplek.
Ik heb het niet alleen over efficientie maar ook de kwaliteit van geleverd werk. Vaak vond ik dat van lager niveau dan ik gewend was. En veel focus mop reproduceren en minder zelf nadenken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_178505776
De enige manier waarop we in Nederland een goede positie kunnen behouden is juist door heel slimme, zelf nadenkende, autonome mensen te hebben.

In China rammen ze er per maand duizenden ingenieurs uit, die zijn allemaal beter in reproduceren dan wij.

We zullen zelfdenkend vermogen moeten kweken, meer dan ooit. Anders verliezen we het geheid vannde Aziaten.

En op ondernemerschap en risico's durven nemen verliezen we van ame ika...
Whatever...
  zaterdag 14 april 2018 @ 11:05:44 #177
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_178506130
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 10:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik heb het niet alleen over efficientie maar ook de kwaliteit van geleverd werk. Vaak vond ik dat van lager niveau dan ik gewend was. En veel focus mop reproduceren en minder zelf nadenken.
Veel mensen denken ook dat het onderwijs in België beter is, terwijl daar precies hetzelfde aan de hand is: veel nadruk op reproductie, weinig op vaardigheden. En dan krijg je leerlingen die bij ieder jaartal van deze eeuw een belangrijke gebeurtenis kunnen noemen, maar die de samenhang tussen gebeurtenissen niet kunnen ontdekken.

Laat dat tweede nou veel belangrijker zijn voor een innoverende en moderne bevolking dan het eerste.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')