abonnement Unibet Coolblue
pi_178422015
Oktober ga ik door Azie backpacken voor een halfjaar. Hier zal ik ongeveer een 50-60L ruza voor nodig hebben. In de FB groepen zie ik veel mensen die 2e hands een backpack aanbieden voor een fractie van de prijs. Ik vraag mij echter af of het verstandig is om een 2e hands aan te schaffen.

Die krengen zijn nieuw peperduur, ongeveer 150-200 euro. Bijna even duur als een gloednieuw paar wandelschoenen. Hoe lang moet zo'n backpack ongeveer meekunnen voordat er gebreken bijkomen bij normaal gebruik?

En welke winkel raden jullie aan met een groot assortiment? Ik weet dat Bever wel backpacks heeft maar die hebben ook 30 winkels ofzo. Hoor graag van jullie!
pi_178422271
Wat is normaal gebruik? Als je dat ding alleen gebruikt om je bagage te vervoeren tussen 2 hostels voldoet zo'n beetje elke backpack wel en is het m.i. onzin om de hoofdprijs te betalen.

Ga je echt trekkings ondernemen dan is het alweer een ander verhaal en is een goed zittende backpack veel belangrijker. Maar ook dan zou ik voor een eerste keer niet het allerduurste model (dan heb je het overigens wel over veel meer dan 150 euro) kiezen.

Het e.e.a. hangt er natuurlijk ook van af of je de backpack nog nodig denkt te hebben na deze reis, of dat het slechts eenmalig zal zijn.
  dinsdag 10 april 2018 @ 10:47:01 #3
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_178422463
Waarom heb je 50-60L nodig, wat wil je allemaal meesjouwen? Je packlist voor een week of 6 maanden zou niet al teveel moeten verschillen. Kijk eens wat je allemaal thuis kan laten of vervangen door iets kleiners en kijk dan naar een pack zoals deze: https://www.bever.nl/p/pa(...)EEAQYAiABEgJh2_D_BwE
Makkelijker te hanteren, kan mee als handbagage etc. Alleen maar voordelen.
  dinsdag 10 april 2018 @ 11:13:19 #4
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_178422895
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 10:47 schreef Heremeteit het volgende:
Waarom heb je 50-60L nodig, wat wil je allemaal meesjouwen? Je packlist voor een week of 6 maanden zou niet al teveel moeten verschillen. Kijk eens wat je allemaal thuis kan laten of vervangen door iets kleiners en kijk dan naar een pack zoals deze: https://www.bever.nl/p/pa(...)EEAQYAiABEgJh2_D_BwE
Makkelijker te hanteren, kan mee als handbagage etc. Alleen maar voordelen.
Die ruimte is toch wel heel prettig. Zou echt niet kleiner willen dan mijn 70L backpack. En als 'ie niet vol zit, kan ik 'm best een stuk kleiner maken. Zeker als je eens wat cameraspullen mee wil nemen en niet elke dag wil gaan wassen heb je toch wel wat ruimte nodig.

Draagcomfort is wel erg belangrijk in mijn ogen en als je een goeie koopt, gaat 'ie ook jaaaaren mee. Dat betwijfel ik nogal bij backpacks die maar 50 euro kosten. Ik heb zelf een Nomad van 150 euro die al zo'n jaar of 7 meegaat naar diverse reizen en me heel erg goed bevalt, alleen de bijbehorende flightbag/regencover is wat beschadigd, maar verder is er niets mee aan de hand. Ga eens naar een Bever of Vrijbuiter vestiging en probeer eens wat uit, je hoeft niet meteen iets te kopen natuurlijk ;)
Don't let my username fool you...
pi_178423022
Een investering van 200 euro voor 6 maanden naar Azië lijkt me niet veel, om eerlijk te zijn. Ga gewoon naar Bever of Vrijbuiter, zoals Metalfreak al zei, en test wat modellen uit.
Let er ook op dat elke dag met rugzak reizen meer vergt van je rugzak dan wanneer je van accommodatie naar accommodatie gaat en daar een week blijft.
Ik denk trouwens dat je schoenen eerder kapot zijn dan een fatsoenlijke rugzak.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 10 april 2018 @ 11:38:00 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_178423289
Om te beginnen zou ik persoonlijk voor een grotere rugzak gaan, bijvoorbeeld 70 liter. Er is nauwelijks een penalty voor een wat grotere rugzak en de extra ruimte gaat goed van pas komen als je bij bijvoorbeeld een keer een tentje gaat meenemen of een extra paar schoenen (sneakers voor in de stad, boots om op te hiken). Veel rugzakken hebben straps waarmee je het volume kleiner kunt maken als je het niet nodig hebt.

Wat ik zelf vaak doe voor dit type reizen is een daypack meenemen IN je grote rugzak zodat je ook een fijne dayback hebt voor dagtochten. In je daypack hou je alle waardevolle spullen en zaken die je bij de hand moet hebben. Als je door de stad naar een hostel loopt dan doe je die daypack weer in je grote rugzak zodat je maar met één pack door de stad loopt. Dus zorg dat je rugzak niet te klein is, dat geeft je extra opties!

Als je geen trekking gaat doen maar alleen "hostel hopping" dan is de rugzak niet zo kritisch en hoef je niet persé een hele dure te nemen. Persoonlijk zou ik echter geen tweedehands kopen. Een rugzak krijgt toch wel wat te verduren en als de vorige eigenaar bijvoorbeeld erg lomp bezig is geweest met ritsen e.d. kan dat betekenen dat er al flinke (onzichtbare) slijtage is en dat bijvoorbeeld je ritsen gaan falen als jij onderweg bent. Falende ritsen op je rugzak is echt kut want lastig te repareren. Bij goedkope rugzakken heb je ook kans dat stiksel het gaat begeven, al kun je dat gelukkig zelf makkelijk onderweg repareren.

Ik heb zelf 22 jaar (!) gedaan (1993-2015) met een Nomad rugzak wat indertijd mid-range was (kostte ƒ60 ofzo in 1993, veel goedkoper dan de Lowe-Alpine e.d. wat toen top was). En dat ding is tig keer de wereld over geweest, inclusief 5 weken trekking door de Himalaya. Volgens mij zijn de moderne rugzakken wat minder duurzaam.

Momenteel gebruik ik een Osprey Aether 70 en die was duur (£122 in 2015, met korting) maar die wordt echt veel gebruikt voor trekking dus belangrijk. Verder moet je bedenken dat Osprey een levenslange garantie geeft en die ook naleeft. Mijn rugzak is vorig jaar kostenloos gerepareerd - ik heb nu gloednieuwe schouderbanden. Dus een dure rugzak kan in de praktijk wel eens goedkoper uitpakken dan het lijkt. Als ik een goedkope rugzak had gekocht dan had ik nu alweer een nieuwe moeten hebben. Die twee goekope zijn waarschijnlijk alweer even duur als die ene Osprey, maar daarmee had ik niet hetzelfde comfort en functionaliteit gehad.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_178423728
Liever een degelijke tweedehands voor 50-100 euro dan een nieuwe voor 50-100 euro. Materiaal van duurdere rugzakken is veel beter en sterker en kan echt jaren meegaan. Liefst dan wel van een backpack die niet al door de gebruiker zelf is afgeragd, maar als hij maar 3 jaar oud is, dan kan hij nog wel een tijdje mee.

Nadeel van tweedehands rugzakken vind ik alleen dat het wel lekker moet zitten en dat je niet echt ruime keuze hebt en goed kan vergelijken tot je een model hebt wat wel prettig zit. Maar het kan wel. Een vriend van mij had afgelopen zomer ook een trektocht gelopen met een geleende backpack (die op zich degelijk was) en die goed afgesteld best prima zat. Beter dan de goedkope backpack van de Aldi die ik een tijd heb gebruikt (voor mijn spullen als ik een weekend naar m'n ouders ging) en die al pijn deed als ik 'm een half uur om had. Zat totaal geen steun in :')

Dus tweedehands: kan prima, mits je een beetje kritisch bent en hij wel goed zit. (Je gaat maar roadtrippen, geen pelgrimstocht lopen).
Somebody that I used to know
pi_178425575
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 10:34 schreef heite het volgende:
Wat is normaal gebruik? Als je dat ding alleen gebruikt om je bagage te vervoeren tussen 2 hostels voldoet zo'n beetje elke backpack wel en is het m.i. onzin om de hoofdprijs te betalen.

Ga je echt trekkings ondernemen dan is het alweer een ander verhaal en is een goed zittende backpack veel belangrijker. Maar ook dan zou ik voor een eerste keer niet het allerduurste model (dan heb je het overigens wel over veel meer dan 150 euro) kiezen.

Het e.e.a. hangt er natuurlijk ook van af of je de backpack nog nodig denkt te hebben na deze reis, of dat het slechts eenmalig zal zijn.
Ik ga na de reis nog een trekking van meer dan een maand ondernemen in Nepal. Daarnaast heb ik nog een reis naar Australie op de planning binnen nu en 10 jaar..
pi_178425636
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 11:20 schreef spijkerbroek het volgende:
Een investering van 200 euro voor 6 maanden naar Azië lijkt me niet veel, om eerlijk te zijn. Ga gewoon naar Bever of Vrijbuiter, zoals Metalfreak al zei, en test wat modellen uit.
Let er ook op dat elke dag met rugzak reizen meer vergt van je rugzak dan wanneer je van accommodatie naar accommodatie gaat en daar een week blijft.
Ik denk trouwens dat je schoenen eerder kapot zijn dan een fatsoenlijke rugzak.
Hostels staan wel in de planning ja, maar zullen ook dagen zijn dat ik erop uit trek met backpack. Heb lowa's en die moeten wel een paar jaar meegaan nog..
pi_178426142
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 11:38 schreef SeLang het volgende:
Om te beginnen zou ik persoonlijk voor een grotere rugzak gaan, bijvoorbeeld 70 liter. Er is nauwelijks een penalty voor een wat grotere rugzak en de extra ruimte gaat goed van pas komen als je bij bijvoorbeeld een keer een tentje gaat meenemen of een extra paar schoenen (sneakers voor in de stad, boots om op te hiken). Veel rugzakken hebben straps waarmee je het volume kleiner kunt maken als je het niet nodig hebt.

Wat ik zelf vaak doe voor dit type reizen is een daypack meenemen IN je grote rugzak zodat je ook een fijne dayback hebt voor dagtochten. In je daypack hou je alle waardevolle spullen en zaken die je bij de hand moet hebben. Als je door de stad naar een hostel loopt dan doe je die daypack weer in je grote rugzak zodat je maar met één pack door de stad loopt. Dus zorg dat je rugzak niet te klein is, dat geeft je extra opties!

Als je geen trekking gaat doen maar alleen "hostel hopping" dan is de rugzak niet zo kritisch en hoef je niet persé een hele dure te nemen. Persoonlijk zou ik echter geen tweedehands kopen. Een rugzak krijgt toch wel wat te verduren en als de vorige eigenaar bijvoorbeeld erg lomp bezig is geweest met ritsen e.d. kan dat betekenen dat er al flinke (onzichtbare) slijtage is en dat bijvoorbeeld je ritsen gaan falen als jij onderweg bent. Falende ritsen op je rugzak is echt kut want lastig te repareren. Bij goedkope rugzakken heb je ook kans dat stiksel het gaat begeven, al kun je dat gelukkig zelf makkelijk onderweg repareren.

Ik heb zelf 22 jaar (!) gedaan (1993-2015) met een Nomad rugzak wat indertijd mid-range was (kostte ƒ60 ofzo in 1993, veel goedkoper dan de Lowe-Alpine e.d. wat toen top was). En dat ding is tig keer de wereld over geweest, inclusief 5 weken trekking door de Himalaya. Volgens mij zijn de moderne rugzakken wat minder duurzaam.

Momenteel gebruik ik een Osprey Aether 70 en die was duur (£122 in 2015, met korting) maar die wordt echt veel gebruikt voor trekking dus belangrijk. Verder moet je bedenken dat Osprey een levenslange garantie geeft en die ook naleeft. Mijn rugzak is vorig jaar kostenloos gerepareerd - ik heb nu gloednieuwe schouderbanden. Dus een dure rugzak kan in de praktijk wel eens goedkoper uitpakken dan het lijkt. Als ik een goedkope rugzak had gekocht dan had ik nu alweer een nieuwe moeten hebben. Die twee goekope zijn waarschijnlijk alweer even duur als die ene Osprey, maar daarmee had ik niet hetzelfde comfort en functionaliteit gehad.
Bedankt voor je advies, alhoewel 70 liter mij wat over the top lijkt. Osprey zag ik indd ook en zijn gemiddeld wel wat duurder dan bijvoorbeeld TNF of Nomad. Een grotere backpack betekent natuurlijk ook meer gewicht dus liever wat kleiner met een goede daypack erbij.
pi_178426151
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 11:20 schreef spijkerbroek het volgende:
Een investering van 200 euro voor 6 maanden naar Azië lijkt me niet veel, om eerlijk te zijn. Ga gewoon naar Bever of Vrijbuiter, zoals Metalfreak al zei, en test wat modellen uit.
Let er ook op dat elke dag met rugzak reizen meer vergt van je rugzak dan wanneer je van accommodatie naar accommodatie gaat en daar een week blijft.
Ik denk trouwens dat je schoenen eerder kapot zijn dan een fatsoenlijke rugzak.
Weet je toevallig welke van de Bever megastores het meest gericht is op backpacks?
pi_178427963
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 14:20 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Bedankt voor je advies, alhoewel 70 liter mij wat over the top lijkt. Osprey zag ik indd ook en zijn gemiddeld wel wat duurder dan bijvoorbeeld TNF of Nomad. Een grotere backpack betekent natuurlijk ook meer gewicht dus liever wat kleiner met een goede daypack erbij.
Waarom staat een grotere backpack gelijk aan meer gewicht? Niemand verplicht je dat ding helemaal te vullen hé.

Als je doelt op het gewicht van de backpack zelf, dat is zo goed als verwaarloosbaar tussen 50/60 en 70 liter.
pi_178427981
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 14:21 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Weet je toevallig welke van de Bever megastores het meest gericht is op backpacks?
Gewoon de dichtstbijzijnde Bever binnenstappen?
  dinsdag 10 april 2018 @ 16:07:37 #14
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_178428268
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 14:21 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Weet je toevallig welke van de Bever megastores het meest gericht is op backpacks?
The Globe heeft een aardig assortiment
  dinsdag 10 april 2018 @ 16:16:20 #15
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_178428460
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 11:13 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Die ruimte is toch wel heel prettig. Zou echt niet kleiner willen dan mijn 70L backpack. En als 'ie niet vol zit, kan ik 'm best een stuk kleiner maken. Zeker als je eens wat cameraspullen mee wil nemen en niet elke dag wil gaan wassen heb je toch wel wat ruimte nodig.
Zie dat TS ook trektochten wil gaan maken, dan heb je natuurlijk wel een grotere rugzak nodig. Beste is om idd naar Bever of Zwerfkei te gaan en daar passen. Echt slechte merken zullen ze daar niet hebben dus het gaat meer om pasvorm en materialen. Bijvoorbeeld Fjällräven heeft mooie onverwoestbare rugzakken maar ze zijn wat aan de zware kant.
pi_178428966
Zwerfkei heeft inderdaad ook een groot assortiment.
Somebody that I used to know
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 10 april 2018 @ 16:40:28 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_178428983
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 14:20 schreef BredeBroeder het volgende:

Een grotere backpack betekent natuurlijk ook meer gewicht
Scheelt bijna niets. Het verschil tussen 60 en 70 liter bij een Osprey Aether AG is bijvoorbeeld 40 gram. Als je grammen gaat tellen haal dan de regenhoes eruit. Dat scheelt 150 gram.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 10 april 2018 @ 19:05:29 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_178431325
Wat zijn die spullen bij jullie trouwens duur! Ik zie een Osprey Aether 70 AG bij Bever voor ¤259,95. Bij GoOutdoors (praktisch bij mij op de hoek) is die £144,- (¤165). En dat is dan nog zonder kortingen (met Pasen had je hem nog 10% goedkoper kunnen hebben).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_178432267
quote:
11s.gif Op dinsdag 10 april 2018 19:05 schreef SeLang het volgende:
Wat zijn die spullen bij jullie trouwens duur! Ik zie een Osprey Aether 70 AG bij Bever voor ¤259,95. Bij GoOutdoors (praktisch bij mij op de hoek) is die £144,- (¤165). En dat is dan nog zonder kortingen (met Pasen had je hem nog 10% goedkoper kunnen hebben).
Jezus, dat is wel een hele hoop.
pi_178432392
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 13:51 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ik ga na de reis nog een trekking van meer dan een maand ondernemen in Nepal. Daarnaast heb ik nog een reis naar Australie op de planning binnen nu en 10 jaar..
Koop dan een goede. Ga ook echt passen en bezuinig niet.

Ook niet op schoenen en sokken! Ook hier passen en niet bezuinigen. Zeker voor de trekking in Nepal zul je blij zijn met goede schoenen en een tas die goed zit.

Kleding van Decathlon echter is dan wel gewoon eigenlijk prima. Tenzij je de kou in gaat. Maar meeste spul is goedkooo en goed genoeg.

Zelf heb ik dan nog een volledige goretex buitenlaag. Dus waterdicht. Maar dat is wel heel afhankelijk van waar je heen gaat.

Ik zou 65l oid nemen. Als je hem goed kunt verstellen kun je hem altijd kleiner maken. Een kleine tas groter maken... Tsja... Dat gaat niet.

Tevens: koop wat vacuümzakken. Die zijn waterdicht en daarmee kun je zaken goed organiseren. Kosten zijn laag en als je eens in eens tortbui terechtkomt ben je eeuwig dankbaar voor die dingen.
Whatever...
pi_178433986
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 april 2018 19:59 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Koop dan een goede. Ga ook echt passen en bezuinig niet.

Ook niet op schoenen en sokken! Ook hier passen en niet bezuinigen. Zeker voor de trekking in Nepal zul je blij zijn met goede schoenen en een tas die goed zit.

Kleding van Decathlon echter is dan wel gewoon eigenlijk prima. Tenzij je de kou in gaat. Maar meeste spul is goedkooo en goed genoeg.

Zelf heb ik dan nog een volledige goretex buitenlaag. Dus waterdicht. Maar dat is wel heel afhankelijk van waar je heen gaat.

Ik zou 65l oid nemen. Als je hem goed kunt verstellen kun je hem altijd kleiner maken. Een kleine tas groter maken... Tsja... Dat gaat niet.

Tevens: koop wat vacuümzakken. Die zijn waterdicht en daarmee kun je zaken goed organiseren. Kosten zijn laag en als je eens in eens tortbui terechtkomt ben je eeuwig dankbaar voor die dingen.
Goede schoenen heb ik, sokken moet ik nog wat bijhalen.

Ik zie dat die webshop waar SeLang het over heeft daadwerkelijk backpacks verkoopt voor de helft van de prijs dan in NL :') Ga denk wel naar de Bever, en dan ergens anders kopen. Geen zin om dik genaaid te worden.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 10 april 2018 @ 21:36:58 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_178435885
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 20:47 schreef BredeBroeder het volgende:

Ik zie dat die webshop waar SeLang het over heeft daadwerkelijk backpacks verkoopt voor de helft van de prijs dan in NL :')
Het is niet eens een pure webshop maar de grootste outdoor retailer in de UK met megastores en een enorm assortiment en zelfs behoorlijk goed advies.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_178435989
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 21:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is niet eens een pure webshop maar de grootste outdoor retailer in de UK met megastores en een enorm assortiment en zelfs behoorlijk goed advies.
Hoe kunnen ze zo goedkoop zijn dan.. of Nederland peperduur..
pi_178456733
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 20:47 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Goede schoenen heb ik, sokken moet ik nog wat bijhalen.

Ik zie dat die webshop waar SeLang het over heeft daadwerkelijk backpacks verkoopt voor de helft van de prijs dan in NL :') Ga denk wel naar de Bever, en dan ergens anders kopen. Geen zin om dik genaaid te worden.
Punt met rugzakken is wel de pasvorm. Zo pas ik deuter rugzakken over het algemeen zeer goed. Ik kocht er een toen ze vrij nieuw waren nadat ik hem met gewicht gevuld getest had en deze het lekkerste zat. Ik heb ze getest zonder naar de prijs te kijken en die pas later laten meewegen. De lekkerst zittende was toen ook nog een van de goedkopere tassen (alsnog 200 euro). Maar osprey van 280 euro zat mij heel slecht.

Kortom: test en pas. Zeker als je lang bent of juist klein, erg gespierd of juist dun.

Qua sokken ben ik nog geen betere tegengekomen dan falke. Ik heb wel xsocks enzo geprobeerd, maar die waren minder. Ik ben heel blaargevoelig, dus ik heb absoluut goede sokken nodig :)
Whatever...
  donderdag 12 april 2018 @ 01:44:26 #25
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_178461882
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 21:09 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Qua sokken ben ik nog geen betere tegengekomen dan falke. Ik heb wel xsocks enzo geprobeerd, maar die waren minder. Ik ben heel blaargevoelig, dus ik heb absoluut goede sokken nodig :)
Probeer eens Darn Tough sokken. Falke heeft prima sokken maar DT is nog een stuk beter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')