als de neanderthalers geen mensen zouden zijn, zijn wij evenmin mensenquote:Op maandag 9 april 2018 17:49 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
09-04-2018
90.000 jaar oud gereedschap! (en niet eens door mensen gemaakt)
[ afbeelding ]
90.000 jaar oud gereedschap
Archeologen in Spanje hebben een zeer bijzondere vondst gedaan, gereedschap van 90.000 jaar geleden. Het behoort tot de oudste werktuigen die ooit uit de grond zijn gehaald. Maar het meest opmerkelijke is dat er geen mensenhand aan te pas is gekomen om deze puntige houten priemen te maken. Ze zijn afkomstig van onze verre neven en nichten, de neanderthalers.
Ze zijn gevonden op de Aranbaltza site, waar meer bijzondere vondsten zijn gedaan. De houten werktuigen dateren uit een tijd dat neanderthalers in de meerderheid waren in Europa. Niet lang nadat deze werktuigen werden gemaakt, begonnen homo sapiens, oftewel moderne mensen, het stokje over te nemen. In noordelijk Spanje zijn neanderthalers nog lang blijven wonen.
Bijzonder is dat de werktuigen van hout zijn gemaakt. Dat materiaal vergaat normaal na een paar eeuwen. Maar doordat ze in waterrijke grond zaten, konden deze stukken behouden blijven. Ze werden waarschijnlijk gebruikt om schelpen te openen of dingen op te graven uit de bodem.
(faqt.nl)
Daar zit wat in ja, ze hadden het misschien iets kunnen nuanceren naar 'moderne mens'quote:Op maandag 9 april 2018 18:51 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
als de neanderthalers geen mensen zouden zijn, zijn wij evenmin mensen
https://www.vrt.be/vrtnws(...)i-slagschip-tirpitz/quote:Noorse bomen bewaren herinnering aan nazi-slagschip Tirpitz
De niet aflatende campagne tijdens WO II om het Duitse slagschip Tirpitz te vinden en tot zinken te brengen, heeft sporen nagelaten in het landschap in Noorwegen, die ook vandaag nog te zien zijn. De nazi's hebben de Tirpitz het grootste deel van de oorlog in de Noorse fjorden verstopt, en ze schermden het af met een chemische mist. Die giftige mist heeft de bomen in de omgeving enorm beschadigd, en dat is nog steeds te zien in hun groeiringen.
Luc De Roy
18:48
Even advocaat van de duivel spelen:quote:Op vrijdag 13 april 2018 09:52 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
12-04-2018
66 procent Amerikaanse millennials weet niet wat Auschwitz is
[ afbeelding ]
© AP
De kennis van Amerikanen over de Holocaust daalt in sneltempo, zo blijkt uit een nieuwe studie. Vooral bij millennials is het bedroevend gesteld met wat ze weten over een van de grootste genocides in de geschiedenis.
Zo zegt 31 procent van de Amerikanen, en 41 procent van de millennials, dat er tijdens de Holocaust minder dan twee miljoen Joden zijn omgebracht. In werkelijkheid gaat het om zes miljoen doden.
41 procent van de Amerikanen, en een stuitende 66 procent van de millennials, kan dan weer niet antwoorden op de vraag wat Auschwitz was: het concentratiekamp in Polen waar meer dan een miljoen Joden werden vergast.
39 procent weet dan weer dat Hitler democratisch verkozen is in de jaren 30. 4 procent ten slotte zegt dat de Holocaust nooit heeft plaatsgevonden.
Toch vindt 93 procent van de deelnemers aan de enquête dat de Holocaust deel zou moeten uit maken van het lessenpakket op school.
“Hoe verder in het verleden de gebeurtenissen liggen - meer dan 70 jaar geleden ondertussen - hoe minder het mensen erover denken, spreken, discussiëren of leren”, zegt Matthew Bronfman aan The New York Times. Bronfman is lid van de Conference on Jewisch Material Claims Against Germany, dat de studie bestelde.
De resultaten van de enquête werden vandaag voorgesteld op de Herdenkingsdag voor de Holocaust, de dag waarop in Israël en in veel joodse gemeenschappen de genocide door de nazi’s wordt herdacht. Wereldwijd zijn nog ongeveer 400.000 Holocaust-overlevers in leven, de meesten nu ouder dan 80 of 90.
[ afbeelding ]
© AP
(HLN)
quote:Museum Het Valkhof heeft geld nodig, politiek moet besluiten over toekomst
Museum Het Valkhof heeft dringend geld nodig. Er zijn vier scenario’s: van sluiten tot een forse verbouwing.
Toen directeur Hedwig Saam kort voor haar aantreden Museum Het Valkhof in Nijmegen binnenliep, schrok ze. Ze zag een gebouw in verval: een lege vitrine, een slordig opgeschroefd bord waarop tentoonstellingen worden aangekondigd. „Je denkt: hier moet ik dus niet zijn, dit museum is failliet.”
Failliet is het museum met een rijke collectie aan Romeinse archeologische voorwerpen niet, maar het gaat allesbehalve goed. Er komen al jaren steeds minder bezoekers. En er is snel geld nodig omdat anders het museum dreigt te verdwijnen, zo liet de directie deze week weten in een oproep aan de provincie en de formerende politieke partijen in Nijmegen. Minimaal moet er een bedrag komen van 2,7 miljoen euro. Voor een zonnige toekomst nog veel meer. (NRC).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Museumcollecties zijn de dupe van de blockbusters
Musea trekken veel bezoekers, maar de nadruk op blockbusters gaat ten koste van van de collecties, zegt de Raad voor Cultuur.
Het publieke succes van musea eet ze van binnenuit leeg. De nadruk op blockbusters betekent minder geld en aandacht voor collectiebeheer. Ook is er vaak onvoldoende budget voor het uitbreiden van die collectie. Daar komt bij dat het organiseren van blockbusters duur is: de kosten van het ontvangen van bezoekers, transport, verzekeringen, beveiliging, schoonmaak en slijtage van het gebouw zijn hoog.
Dat schrijft de Raad voor Cultuur in het deze donderdag verschenen ‘Sectoradvies Musea’, dat de titel In wankel evenwicht heeft gekregen. De Raad voor Cultuur is het belangrijkste adviesorgaan voor de minister van Cultuur, Ingrid van Engelshoven (D66), en komt tussen november 2017 en juli 2018 met tien adviezen over trends en ontwikkelingen op cultuurgebied. (NRC).Herkenbaar verhaal, blockbusters kosten vaak meer geld dan dat zij opbrengen vanwege de torenhoge kosten die zij met zich meebrengen. Het garanderen van een goede bezoekerservaring is in mijn ogen nog het grootste probleem. Het gevaar van oppervlakkigheid ligt altijd op de loer en vaak is het gewoonweg te druk om de werken op zaal goed te kunnen bekijken (zie bijvoorbeeld de Late Rembrandt in Amsterdam en Jheronimus Bosch in 's-Hertogenbosch). Gelukkig spelen deze problemen bij de geschiedenismusea minder.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ach ja, Amerika...quote:Op vrijdag 13 april 2018 10:05 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Even advocaat van de duivel spelen:
Tja, hier in Nederland weten we ook veel minder wat er onder Stalin of Mao gebeurde. Het is ook lang geleden als je grootouders al van na de oorlog zijn natuurlijk. Daarnaast weet 99% van de Amerikanen niet wat het verschil is tussen They're, Their en There, denkt 35% dat homo's hetro kunnen worden en zeggen veel mensen dat de klimaatverandering natuurlijk is. En dat zijn dingen die in het heden gebeuren, kun je nagaan iets wat 70/80 jaar geleden gebeurde.
Ik kijk in ieder geval nergens meer van op
Anderzijds is het raar dat de kennis verzakt na de jaren?quote:Op maandag 16 april 2018 17:13 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Ach ja, Amerika...
quote:
Noordbrabants Museum koopt derde Van Gogh
Het museum koopt het doek Stilleven met flessen en schelp voor 2,5 miljoen euro.
Het Noordbrabants Museum heeft enkele dagen geleden het schilderij Stilleven met flessen en schelp van Vincent van Gogh gekocht. Het doek uit 1884 werd voor 2,5 miljoen euro gekocht uit buitenlands, particulier bezit.
Na een kleine restauratie zal het schilderij vanaf dit najaar te zien zijn in het museum. De aankoop werd gedeeltelijk gefinancierd door een lening van 1,5 miljoen euro van de provincie Noord-Brabant. De rest van het geld kwam uit sponsoring, een erfenis en het Noordbrabants Museum Fonds.
Het is het derde werk van Vincent van Gogh (1853-1890) dat het Noordbrabants Museum in drie jaar gekocht heeft. Eerder schafte het museum de aquarel De tuin van de pastorie te Nuenen (in 2016) en het schilderij Collse watermolen (in 2017) aan. Van Gogh woonde vanaf eind 1883 bijna twee jaar in het Brabantse Nuenen. Hij schilderde in die periode negen stillevens. Stilleven met Flessen en schelp is volgens het museum een van de beste stillevens uit deze periode. (NRC).
19-04-2018quote:Op maandag 16 april 2018 17:44 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
13-04-2018
Duitse U-boot gevonden voor Deense kust
Zo overgenomen uit t originele berichtquote:Op donderdag 19 april 2018 15:15 schreef Nibb-it het volgende:
Of al die plaatjes van Hitler nou zo nodig zijn voor het nieuwsbericht...
quote:
Gestolen schilderij is terug
Bijna zestig jaar na diefstal uit Museum Boijmans Van Beuningen, is het gestolen kunstwerk teruggevonden. Het museum is verrast en bijzonder blij met de terugkomst van het ruim vijf eeuwen oude schilderij. Tot 21 mei wordt het werk op zaal getoond in de lopende tentoonstelling ‘Babel - Oude meesters terug uit Japan’.
Het vijftiende-eeuwse paneeltje (van ca. 33 x 19 cm) met ‘De geboorte van Maria’ werd op 27 december 1960 op klaarlichte dag tijdens een lunchpauze van de beveiliger uit Museum Boijmans Van Beuningen gestolen. Dankzij een tip van een oplettende Duitse verzamelaar die een afbeelding van het werk in de catalogus voor een veiling in Bonn tegenkwam, kon het schilderij deze week terugkeren naar het museum.
De diefstal zorgde voor een internationale zoektocht, opsporingsbevelen en een uitgeloofde beloning van 2.500 gulden. Na twee jaar was het werk nog steeds niet opgedoken en is de zoektocht gestaakt. De verzekering keerde geld uit waarmee een paneeltje met de voorstelling van de ‘Annunciatie’ uit hetzelfde altaarstuk kon worden aangekocht. Het museum installeerde bovendien alarmen achter de schilderijen.
Het werkje is een olieverf op paneel en is gemaakt aan het einde van de vijftiende eeuw. Het was onderdeel van de aankoop van de Collectie Van Beuningen door de Gemeente Rotterdam en ten tijden van de diefstal nog maar kort in het museum (sinds 1958). Het paneeltje is onderdeel van een groter altaarstuk geweest, een veel-luik van minstens vijf andere werkjes, waarvan één stuk, na de diefstal, door het museum is aangekocht. Op de tentoonstelling ‘Babel - oude meesters terug uit Japan’ die tot 21 mei is te zien, wordt het werk getoond in een vitrine naast het andere werk - vermoedelijk voor het eerst in eeuwen. Het gestolen kunstwerk heeft tijdens haar afwezigheid onder meer verfverlies door vochtschade opgelopen en zal binnenkort worden gerestaureerd. Het verfverlies zit rechtsonder. De hoofdvoorstelling is nog mooi intact. (Boijmans).
voor meer zie: https://nos.nl/artikel/22(...)n-vriend-fokker.htmlquote:Rode Baron 'onsterfelijk beroemd' in vliegtuig van vriend Fokker
ZATERDAG, 13:09 AANGEPAST GISTEREN, 17:05BINNENLAND, BUITENLAND
GESCHREVEN DOOR
Paulus Houthuijs
redacteur Online
Je kent zijn verhaal misschien niet, maar de felgekleurde driedekker van de Rode Baron vast wel. Het is precies een eeuw geleden dat Manfred von Richthofen, de beroemdste en succesvolste gevechtspiloot van de Eerste Wereldoorlog, werd neergehaald en overleed.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)ereldoorlog-komt-om/quote:100 jaar geleden: de meest succesvolle piloot van de Eerste Wereldoorlog komt om
Manfred von Richthofen - 'De Rode Baron' - was de meest legendarische piloot uit de Eerste Wereldoorlog. Met liefst 80 overwinningen op zijn palmares werd hij op 21 april 1918 zelf neergeschoten. De Britten, die hem neerhaalden, begroeven hem met alle mogelijk militair eerbetoon.
Mark De Geest, Jan Ouvry
vr 20 apr 11:37
quote:
Lepra: al duizend jaar dezelfde plaag
De genetische resistentie van Europeanen tegen lepra is toegenomen, maar wereldwijd is de ziekte nog altijd een groot probleem.
Aan de leprabacterie is in de laatste duizend jaar genetisch niet zo veel veranderd. Maar de erfelijke gevoeligheid van de mens voor lepra is wel iets afgenomen. Tot die conclusie komen Deense en Duitse onderzoekers nadat ze DNA van de leprabacterie en lepralijders uit de middeleeuwen en nu vergeleken. Ze publiceren hun resultaten deze week in Nature Commmunications. (NRC).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)an--oer-engelse--ki/quote:Fransman die amper Engels sprak, werkte mee aan "oer-Engelse" King James Bijbel
interview:
Een Franse geleerde die amper Engels sprak of begreep, heeft meegewerkt aan de vertaling van de "oer-Engelse" King James Bijbel uit 1611. Dat heeft een onderzoeker in Birmingham ontdekt op basis van eeuwenoude bronnen.
Alexander Verstraete
17:06
hele artikel: https://duitslandinstituu(...)g-nog-steeds-beperktquote:'Nederlandse blik op de oorlog nog steeds beperkt'
Achtergrond - 3 mei 2018 - Auteur: Marja Verburg
Buitenlandse historici kijken met verbazing naar het Nederlandse debat over de Tweede Wereldoorlog. Dat is erg op zichzelf gericht en er wordt weinig kritisch onderzoek gedaan, zeggen zij. “Nederland moet het verleden na 70 jaar nog steeds zien te verwerken”, zegt de Amerikaanse historica Jazmine Contreras tegen Duitslandweb.
https://www.canvas.be/can(...)der-uit-de-18de-eeuwquote:Maria van Antwerpen, transgender uit de 18de eeuw
Transgender, travestie, MVX. Tegenwoordig is het thema wel vaker in de media: denk aan Bo Van Spilbeeck of Petra De Sutter… Maar reeds in de 18de eeuw leefde ene Maria van Antwerpen jarenlang als man. Hij/zij trad in dienst als soldaat, was gehuwd en liet zichzelf als vader registreren bij de doop van zijn/haar kind tot de ontmaskering en veroordeling in 1769.
Ontdek het wonderlijke levensverhaal van Maria van Antwerpen, transgender uit de 18de eeuw.
https://duitslandinstituu(...)e-aantrekkingskrachtquote:'Marx' teksten hebben een enorme aantrekkingskracht'
Boeken - 17 mei 2018 - Auteur: Lynn Stroo
Toen 'Das Kapital', het wereldberoemde werk van Karl Marx, in 1867 uitkwam, duurde het nog jaren voordat zijn boodschap politieke navolging kreeg. “Marx en het marxisme zijn niet hetzelfde”, stelt historica Christina Morina woensdagavond in een gesprek met cultuurfilosoof Maarten Doorman in Amsterdam. “De teksten van Marx waren een uitgangspunt. Het was een groep geëngageerde intellectuelen die de ideeën vormgaven en door Europa verspreidde.”
wie heeft dat onderzoek dan gedaan?quote:Op dinsdag 22 mei 2018 09:26 schreef DeMolay het volgende:
De vorige keer was de conclusie dat het een vrouw was...dit was niet de eerste keer dat ze erbij mochten.
Beetje vaag
https://www.theguardian.c(...)icide-skull-fragmentquote:Op woensdag 23 mei 2018 08:33 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
wie heeft dat onderzoek dan gedaan?
quote:Op vrijdag 25 mei 2018 09:13 schreef DeMolay het volgende:
[..]
https://www.theguardian.c(...)icide-skull-fragment
https://www.nrc.nl/nieuws(...)slecht-plan-a1604133quote:‘Market Garden was gewoon een slecht plan’
De poging van de geallieerden om in september 1944 de grote rivieren in bezet Nederland over te steken was zinloos en wreed, legt de Britse historicus Anthony Beevor uit in zijn nieuwe boek. ‘Veldmaarschalk Bernard Montgomery leed aan een vorm van asperger.’
Bart Funnekotter
24 mei 2018
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |