abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_178420961
Dramatisch. Heb er nog steeds een brok in mijn keel van.
pi_178420969
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2018 22:21 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

59 hartdoden in het wielrennen in bijna 40 jaar, waarvan 39 uit de Nederlanden (27 België en 12 Nederland). Toeval lijkt me wel redelijk uitgesloten dan.
Je hebt hier ook wel heel veel wielrenners, zowel profs als amateurs, hè. Gewoon een kwestie van aantallen.
pi_178420975
quote:
‘Toen die agent Michaels fiets wilde, brak ik’

Ploegleider Michiel Elijzen was zondag als eerste bij Michael Goolaerts (23), na diens fatale val in Parijs-Roubaix. Ruim acht uur later kreeg Elijzen een telefoontje dat de jonge Belgische wielrenner was overleden. Een emotionele monoloog.

Door Daan Hakkenberg

,,Op de tweede kasseistrook hoorden we over de koersradio dat er iemand van ons was gevallen. We hoorden geen nummer, want hij lag op zijn rug. Het duurde een minuutje voordat we bij hem waren. De mecanicien en ik zijn uitgestapt. Wij waren de eersten.

,,Michael lag er niet goed bij. Zijn benen zaten in zijn fiets en hij was buiten bewustzijn. De mecanicien heeft zijn pols vastgepakt, ik zijn hoofd en we zijn tegen hem beginnen te praten. De doktoren waren er heel snel en begonnen meteen met reanimeren. Ik zag dat ze een defibrillator bij zich hadden en ze hebben direct een infuus aangebracht. Nick Nuyens (ploegmanager, red.) zat nog in de auto. We moesten ondertussen ook met onze andere renners communiceren. Dat er weer een nieuwe kasseistrook aankwam. Dat wij achter een valpartij zaten.

,,Het is niet duidelijk of Michael eerst een hartaanval kreeg en toen is gevallen, of andersom. Dat wordt nog onderzocht. We hebben er een minuut of vijf bij gestaan, maar konden niets doen. Ik zag dat drie of vier doktoren met hem bezig waren en wij zijn verdergegaan. Onze ploegarts hield contact met de medische dienst en vertelde na een uur dat Michael met een helikopter werd overgebracht naar het ziekenhuis.

,,Had ik erbij moeten blijven? Had dat de situatie veranderd? Ben ik egoïstisch geweest door terug te gaan in koers? En door te bedenken dat we met Wout Van Aert nog konden winnen? Het praktische, zakelijke en emotionele liep allemaal door elkaar.

,,Er kwamen nog 25 kasseistroken aan. Het was een bizarre achtbaan. Je ziet een van je renners liggen én er is een renner van je ploeg die meedoet om de overwinning. Ik ben hele stukken kwijt en weet ook niet wat er in de finale is gebeurd. Het was een roes tot de wielerbaan van Roubaix.

,,Het is nooit een afweging geweest om tegen de andere renners te zeggen dat Michael een hartaanval had gehad. Alleen dat hij was gevallen. Als iemand een been breekt, zou ik dat ook niet zeggen. Misschien ben ik heel naïef, maar ik zag heel kundige doktoren om hem heen met alle hulpmiddelen. Dan verwacht je een bericht: hij is afgevoerd en het gaat goed komen. In je achterhoofd weet je dat er heel erge dingen kunnen gebeuren in de koers, maar je verwacht nooit dat je in zo’n situatie komt.

Ik ben naar binnen gegaan en vertelde dat Michael zojuist was overleden.

Michiel Elijzen
,,Ik begrijp wel dat er discussie is of de race gestaakt had moeten worden, maar ik weet het antwoord niet. Het was een valpartij achterin het peloton, met al honderd renners die voorbij zijn gegaan en een kopgroep op zeven minuten voorsprong. Wat ga je doen? Je weet dan ook nog niet hoe erg het is. Ik heb zondag wel twintig valpartijen gezien. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar in Parijs-Roubaix in een iets groter hoekje. Ik zag Sebastian Langeveld zitten met bloed op zijn gezicht. Die brak zijn neus en een sleutelbeen. Naast hem lag Matteo Trentin in de foetushouding. Is die opgestaan? Ik weet er niks van. Het gaat op de automatische piloot. Je kijkt naar rugnummers en dan geef je het door. Dat is belangrijk, want Trentin was een favoriet.

,,Toen we bij de wielerbaan aankwamen, kwam een motoragent naast me rijden. Die zei dat ze Michaels fiets, die op het dak stond, wilden hebben voor onderzoek. Toen brak ik. Tegelijkertijd moest de knop om, want de renners moesten meteen naar de bus. Wij wilden hen eerst informeren. Niet dat ze over de meet zouden komen en dan van een journalist moesten horen dat een ploegmaat een hartaanval had gehad.

Ouders
,,Nick Nuyens is naar het ziekenhuis gegaan, waar ook de ouders van Michael waren. Die waren ’s ochtends bij de start en zouden langs het parkoers staan. Voor hen is dit een nachtmerrie. Ik ben met de renners naar het hotel gegaan waar we al heel het Vlaamse voorjaar verbleven. Iedereen was heel stil. Het enige wat je op dat moment kunt doen, is bij elkaar zijn. Er hoeft niks gezegd te worden.

,,Om tien over half elf belde de trainer van de ploeg mij vanuit het ziekenhuis. Je zakt door de grond, maar ik ben ook een van de leidinggevenden en moest het nieuws brengen aan de renners en het personeel. Ik ben naar binnen gegaan en vertelde dat Michael zojuist was overleden. In de ploeg hebben we een jongen van 21, een eerstejaars beroeps, maar het aan hem vertellen is net zo moeilijk als aan Stijn Devolder die ouder is dan ik. Op zo’n moment gaat iedereen kapot.

,,Michael was goedlachs, altijd positief. Talentvol en echt een heel goede ploegmaat. Hij had het tot een goede prof kunnen schoppen, zeker in de klassiekers. Hij zat twee jaar op een rij in de vlucht in de Ronde van Vlaanderen. Daar was hij terecht trots op. Dit jaar reed hij als eerste de Muur van Geraardsbergen op. Dat is wel een dingetje, hoor.

,,Woensdag rijden we de Brabantse Pijl. We willen dat als een moment zien om bij elkaar te komen. Ook de renners die niet rijden, zullen er zijn als steun voor de rest. Er is hulp voor traumaverwerking, dat moet worden gedaan door mensen die daarvoor hebben geleerd. Ik kan alleen luisteren. Ik ga zelf ook naar een psycholoog. Als ik er hardop over spreek, is dat voor mij verwerking. Het neemt me mee terug naar die dag, maakt me verdrietig en mijn adem stokt, maar ik denk ook na.

,,Ze zeggen dat de dood meefietst in het peloton. Andere sterfgevallen zijn niet minder erg, maar dit is onder mijn neus gebeurd. Ik ga het lang met me meedragen. Dat beeld dat Michael daar lag, ik krijg het niet van mijn netvlies.’’

https://www.ad.nl/wielren(...)-ikenrsquo~a6f1f91c/
pi_178421185
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 10 april 2018 @ 09:28:54 #105
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_178421330
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 09:15 schreef TheArt het volgende:
[ afbeelding ]
Vrij bizarre foto wel. Photoshop Goolaerts daar een paar meter naar (voor de kijker) links en er lijkt totaal niks aan de hand, gewoon handen normaal aan het stuur, hoofd omhoog en alles.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_178422164
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 08:55 schreef TheArt het volgende:

[..]

Je hebt hier ook wel heel veel wielrenners, zowel profs als amateurs, hè. Gewoon een kwestie van aantallen.
Lijkt me dat alleen vanaf een bepaald niveau zijn meegenomen als het er "maar" 59 zijn in 40 jaar. Je gaat me niet vertellen dat 66% van de wielrenners uit de lage landen komt, of zelfs maar een percentage daar in de buurt.

Specifieke link naar het onderzoek zou wel interessant zijn overigens.
pi_178427514
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 09:15 schreef TheArt het volgende:
[ afbeelding ]
Akelig beeld. ;(
pi_178427801
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 08:55 schreef TheArt het volgende:

[..]

Je hebt hier ook wel heel veel wielrenners, zowel profs als amateurs, hè. Gewoon een kwestie van aantallen.
In Italië net zo goed bijvoorbeeld.
pi_178430007
quote:
De zege van Peter Sagan in Parijs-Roubaix kon u zondag live op televisie bewonderen. De allerlaatste die de piste van Roubaix opdraaide, was Evaldas Siskevicius. Sporza was vanuit de bezemwagen getuige van zijn ongelooflijke tocht over Noord-Franse wegen. Bekijk de unieke beelden.

"Organisatie was de piste al aan het sluiten"
Kwart over zes zondagavond. Peter Sagan is al bijna een uur als grote triomfator van Parijs-Roubaix over de finish gereden, wanneer Evaldas Siskevicius op de sympathie van een steward moet rekenen om de piste in Roubaix nog op te mogen.

In de officiële uitslag hoeft u zijn naam niet te zoeken. De Litouwer van de Delko Marseille-ploeg weet op dat moment al 10 kilometer dat hij uit koers is genomen, maar opgeven blijkt geen optie. "Tijdens de ochtendbriefing had onze ploegleider ons gemotiveerd om tot het uiterste te gaan en de wedstrijd uit te rijden", vertelt Siskevicius aan Sporza.

"Zelf hou ik er ook niet van om op te geven. Op de fiets, maar ook bij andere dingen in het leven. Ik wou ook niet opgeven uit respect voor de organisatie. Parijs-Roubaix is een monument, dat je moet eren. Toen ik aan de Vélodrome kwam, was de organisatie al begonnen met de poort te sluiten, maar ze waren zo sympathiek me toch door te laten. Zo kon ik alsnog mijn anderhalve ronde op de piste rijden."

"Kon mezelf depanneren dankzij een ploegauto op een takelwagen"
Evaldas Siskevicius kwam in het vizier van de bezemwagen op 40 kilometer van de finish. Van andere renners, met wie hij eventueel kan samenwerken, is dan geen spoor meer. Die zijn eerder in een ploegauto of de bezemwagen gesprongen. Of ze rijden minuten voor de Litouwer uit.

Op zo'n 30 kilometer van Roubaix komt de chauffeur van de bezemwagen Siskevicius zeggen dat Peter Sagan Parijs-Roubaix heeft gewonnen. Voor de Litouwer is het bijzaak. "Ik was heel geconcentreerd op mijn wedstrijd. Op 30 kilometer van de streep begreep ik dat de bestuurder van de bezemwagen wou dat ik zo snel mogelijk stopte. Maar ik had al 230 kilometer gefietst. Er bleven er maar 30 over."

"Op 18 kilometer van de streep was ik wel bang toen ik lek reed op Carrefour de l'Arbre. Grappig genoeg stond er net een ploegauto op de takelwagen net achter de bezemwagen. Zo kon ik mezelf depanneren met een wiel uit de ploegauto."

"Het was ongelooflijk hoe alle mensen me aanmoedigden. Op de kasseistroken schreeuwden ze naar me: “Ga tot het uiterste, rijd door tot de Vélodrome.” Dat motiveerde me enorm."
Beeld:
http://m.video.sporza.be/cm/sporza.mobile.video/1.3177676#

Meer beelden uit de bezemwagen:
http://m.video.sporza.be/cm/sporza.mobile.video/1.3177679#

Aankomst bij de piste:
pi_178430249
Prachtige beelden en respect voor Evaldas Siskevicius ^O^
  dinsdag 10 april 2018 @ 17:53:41 #111
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_178430281
Is toch heerlijk man.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  dinsdag 10 april 2018 @ 20:50:39 #112
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_178434108
Ah dat verklaard waarom ik de 'voiture ballai' niet zag. Mooie beelden. Langeveld was dus aardig 'groggy' na zijn val.
Net efkes anges
pi_178434166
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 20:50 schreef Sjoerd102 het volgende:
Ah dat verklaard waarom ik de 'voiture ballai' niet zag. Mooie beelden. Langeveld was dus aardig 'groggy' na zijn val.
Maar is wel nog even doorgefietst. Die pick-up locatie was niet waar 'ie viel.
pi_178434386
quote:
Manager Jef Van Den Bosch beklemtoonde dat Goolaerts in november nog een uitgebreid cardiologisch onderzoek had ondergaan, naast dat van de ploeg. "En daaruit bleek niet dat er iets aan de hand was met Michael. Waarom dat onderzoek? Daar kan ik niet op antwoorden.”
Laat wel ruimte voor speculatie dit.
pi_178441614
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 20:57 schreef wimderon het volgende:

[..]

Laat wel ruimte voor speculatie dit.
Dat ja, moet haast wel een aanleiding zijn geweest voor een bezoekje aan de cardioloog.

Mogelijk last gehad van hartkloppingen/hartritme stoornis en tijdens onderzoek niks bijzonders uitgekomen?
hardcoholic
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')