abonnement Unibet Coolblue
pi_178344576
Nou ik vraag hem hier even.

Ik heb al een jaar of 10 terug onze 486 pc gestript en weggegooid heb er nu gewoon spijt van, nostalgie enzo. Ik weet niet eens meer het merk. Ik heb nog wat videobeelden proberen te bekijken waar gefilmd is hier in huis, maar daar staat de kast niet duidelijk op. De pc kwam van mijn broer zijn werk, daar had hij er een gekocht. Ik kan hem nog wel om details vragen maar ik weet 99,9 % dat hij het zelf niet meer weet hoe/wat hij is niet zo'n computerman.

Wat ik er nog van weet.

-Draaide Windows 3.1 (of 3.11)
-Had 4 MB ram
-Het was een 486
-Had wel een diskettestation, maar geen cd speler
-de kast had 2 of 3 knopjes. Zo'n turbo knop, powerbutton en volgens mij ook een resetbutton. Ook zat er zo'n display op. En een van de knopjes (ik dacht de powerbutton) was licht groen.
-Als ik het mij goed herinner heeft mijn broer hem gekocht in 1992

Dit is een screenshot uit zo'n video. ik ga ook nog eens de fotoboeken doornemen.

Maar de vragen die ik heb.

1. Weet iemand welk merk en/of type pc dit is? Misschien dat iemand het wat zegt icm mijn info en misschien aan de hand van de foto's (bv toetsenbord, muis, pc, monitor combi)

2. Er zaten toen ook wat leuke spelletjes op, oa CD-MAN en nog een hoop spelletjes waarvan ik mij de meeste helaas niet in detail meer herinner. Zaten die spellen out-of-the-box in Win 3.x? Nee toch? Het kan ook een dos spellen zijn geweest ik weet het niet meer. Dat is ook een vraag die mij bezig houd. Of zaten er op zulk soort pc's standaard wat games ingebakken door de fabrikant?

Alvast bedankt voor de input!
pi_178344797
Dat spelletje in je screenshot doet mij denken aan de milieuman, een Nederlands spel waarin je onderwezen werd om op verantwoorde manier zuinig om te gaan met de nutsvoorzieningen en afval in je huis.
pi_178344871
quote:
Het gaat niet om dat spel, want dat spel in die screenshot was zo'n spel van Donald Duck :X
pi_178345160
Heb nog even in de fotoboeken gespeurd, wat ik wel zag op één foto die relatief duidelijk was was dat er een zwart vierkantje op de kast stond. En daar op stond iets van AKE en daaronder stond 486.

Maar ik weet niet of het AKE is, maar wel 3 letters zo te zien. Geen IBM dat weet ik zeker.
pi_178346031
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 13:10 schreef dennissch het volgende:

2. Er zaten toen ook wat leuke spelletjes op, oa CD-MAN en nog een hoop spelletjes waarvan ik mij de meeste helaas niet in detail meer herinner. Zaten die spellen out-of-the-box in Win 3.x? Nee toch? Het kan ook een dos spellen zijn geweest ik weet het niet meer. Dat is ook een vraag die mij bezig houd. Of zaten er op zulk soort pc's standaard wat games ingebakken door de fabrikant?

Alvast bedankt voor de input!
Waarom zou je ? Al die games kun je draaien in Dosbox of ScummVM of EmulationStation op je huidige pc/laptop.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_178347487
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 14:32 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Waarom zou je ? Al die games kun je draaien in Dosbox of ScummVM of EmulationStation op je huidige pc/laptop.
Dat weet ik :) maar als ik kan achterhalen welke machine het was kan ik misschien ook te weten komen WELKE games er op stonden. Ik herinner me alleen vage omschrijvingen van sommige spellen. Wel weet ik dat er bijv CD man op stond. Heb me broer ook al geappt hopen dat hij het weet.
  vrijdag 6 april 2018 @ 15:38:16 #8
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_178347702
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 15:27 schreef dennissch het volgende:

[..]

Dat weet ik :) maar als ik kan achterhalen welke machine het was kan ik misschien ook te weten komen WELKE games er op stonden. Ik herinner me alleen vage omschrijvingen van sommige spellen. Wel weet ik dat er bijv CD man op stond. Heb me broer ook al geappt hopen dat hij het weet.
Wolf3d, *O*
Dune2. *O*
Simcity *O*
Lemmings *O*
Jet Fighter 2 *O*
  vrijdag 6 april 2018 @ 15:45:21 #9
545 dop
:copyright: dop
pi_178347867
comp
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 13:10 schreef dennissch het volgende:
Nou ik vraag hem hier even.

Ik heb al een jaar of 10 terug onze 486 pc gestript en weggegooid heb er nu gewoon spijt van, nostalgie enzo. Ik weet niet eens meer het merk. Ik heb nog wat videobeelden proberen te bekijken waar gefilmd is hier in huis, maar daar staat de kast niet duidelijk op. De pc kwam van mijn broer zijn werk, daar had hij er een gekocht. Ik kan hem nog wel om details vragen maar ik weet 99,9 % dat hij het zelf niet meer weet hoe/wat hij is niet zo'n computerman.

Wat ik er nog van weet.

-Draaide Windows 3.1 (of 3.11)
-Had 4 MB ram
-Het was een 486
-Had wel een diskettestation, maar geen cd speler
-de kast had 2 of 3 knopjes. Zo'n turbo knop, powerbutton en volgens mij ook een resetbutton. Ook zat er zo'n display op. En een van de knopjes (ik dacht de powerbutton) was licht groen.
-Als ik het mij goed herinner heeft mijn broer hem gekocht in 1992

Dit is een screenshot uit zo'n video. [ afbeelding ] ik ga ook nog eens de fotoboeken doornemen.

Maar de vragen die ik heb.

1. Weet iemand welk merk en/of type pc dit is? Misschien dat iemand het wat zegt icm mijn info en misschien aan de hand van de foto's (bv toetsenbord, muis, pc, monitor combi)

2. Er zaten toen ook wat leuke spelletjes op, oa CD-MAN en nog een hoop spelletjes waarvan ik mij de meeste helaas niet in detail meer herinner. Zaten die spellen out-of-the-box in Win 3.x? Nee toch? Het kan ook een dos spellen zijn geweest ik weet het niet meer. Dat is ook een vraag die mij bezig houd. Of zaten er op zulk soort pc's standaard wat games ingebakken door de fabrikant?

Alvast bedankt voor de input!
compaq of hewelt packert waren naast ibm wel een beetje de merken
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_178348094
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 15:38 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]

Wolf3d, *O*
Dune2. *O*
Simcity *O*
Lemmings *O*
Jet Fighter 2 *O*
Hehe nee dat waren ze niet volgens mij. Ik herinner mij in elk geval die cd-man (variant op pacman), een spel met groene natuur en iets van golf. Hoe zat dat in die tijd? Stonden er op pc's van fabrikanten standaard dos of windows games (behalve patience enzo) ?
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 15:45 schreef dop het volgende:
comp

[..]

compaq of hewelt packert waren naast ibm wel een beetje de merken
Nee zo te zien is het dat niet, ik kan die foto wel inscannen maar het is nu al niet duidelijk maar wel dat het iets met 3 letters is (of sowieso 2)
  vrijdag 6 april 2018 @ 16:01:55 #11
545 dop
:copyright: dop
pi_178348296
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 15:54 schreef dennissch het volgende:


Nee zo te zien is het dat niet, ik kan die foto wel inscannen maar het is nu al niet duidelijk maar wel dat het iets met 3 letters is (of sowieso 2)
HP is 2 letters
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_178348388
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 16:01 schreef dop het volgende:

[..]

HP is 2 letters
Klopt maar de laatste letter lijkt op een E of F. Heb nog wat zitten googlen schijnbaar zijn er typen pc's van Compaq die LTE heten. Misschien is dat het, hoewel ik nog niks vind er op. Ik wacht ook af in spanning van mijn broers antwoord, hoop dattie het weet. Alleen al het idee als ie het zou weten dat ik mooi wat opzoek werk er over heb. Blijft toch mooi, je eerste pctje haha
pi_178348491
Ik had vroeger ook een 486, die had ook een display met diezelfde knoppen. Alleen had die van mij geloof ik wel een cd-romdrive en hij was iig veel groter dan die van jou. Dus misschien wel van dezelfde fabrikant, maar ik heb geen idee welk merk het was. Zal eens kijken of ik nog wat oude foto's heb rondslingeren.

Ik had er ook CD-man op, met vele andere spelletjes. Die downloadde mijn oom voor mij (er was iets later een site, PC Gameworld --waar ik zelfs nog printjes van heb-- waar hij ze vooral vandaan haalde). Verder kocht ik zelf wel eens diskettes bij het postkantoor met games. :]
hello human.
pi_178348536
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 16:09 schreef shizupanda het volgende:
Ik had vroeger ook een 486, die had ook een display met diezelfde knoppen. Alleen had die van mij geloof ik wel een cd-romdrive en hij was iig veel groter dan die van jou. Dus misschien wel van dezelfde fabrikant, maar ik heb geen idee welk merk het was. Zal eens kijken of ik nog wat oude foto's heb rondslingeren.

Ik had er ook CD-man op, met vele andere spelletjes. Die downloadde mijn oom voor mij (er was iets later een site, PC Gameworld --waar ik zelfs nog printjes van heb-- waar hij ze vooral vandaan haalde). Verder kocht ik zelf wel eens diskettes bij het postkantoor met games. :]
Ik wou net de foto uit de fotoboek halen en inscannen maar die zit vastgelijmt, en het is ook niet echt duidelijk. Wel kun je zien dat er grotere lichtgroene knop zit, en links daarvan uitgelijnd 2 kleinere knopjes. Dus horizontaal staan ze ipv verticaal.

Het zou kunnen dat het dezelfde is, wellicht waren er meer uitvoeringen van die pc. Ik meen dat hij de pc in 92 gekocht heeft.
pi_178348653
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 13:10 schreef dennissch het volgende:

1. Weet iemand welk merk en/of type pc dit is? Misschien dat iemand het wat zegt i.c.m. mijn info en misschien aan de hand van de foto's (b.v. toetsenbord, muis, pc, monitor combi)
Niemand kan zeggen welke computer je had. De configuratie die je geeft was heel erg mainstream begin jaren '90 en ook toen al werden computers vaak door leveranciers in elkaar gezet, meer nog dan nu het geval is. De kast (als iemand die al zou kunnen identificeren) zegt zo goed als niets over de inhoud.
quote:
2. Er zaten toen ook wat leuke spelletjes op, o.a. CD-MAN en nog een hoop spelletjes waarvan ik mij de meeste helaas niet in detail meer herinner. Zaten die spellen out-of-the-box in Win 3.x? Nee toch? Het kunnen ook dos spellen zijn geweest, ik weet het niet meer. Dat is ook een vraag die mij bezig houdt. Of zaten er op zulk soort pc's standaard wat games ingebakken door de fabrikant?
Veel computers werden toen geassembleerd door bedrijfjes, het waren geen 'merk' computers. Kasten hadden een verzonken vierkant vlakje waarop een leverancier een eigen schildje kon bevestigen, dat zijn waarschijnlijk de letters die je je herinnert. En: hardware zegt niets over de software die daar destijds op draaide. Windows 3.x had standaard wel een paar spelletjes, maar dat zijn niet de spelletjes die jij je kennelijk herinnert. En nee, leveranciers zetten er geen extra spelletjes op, dat deden de mensen die die computers kochten zelf. De meeste spellen draaiden begin jaren '90 trouwens nog onder DOS.
pi_178348731
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 16:17 schreef Riparius het volgende:

[..]

Niemand kan zeggen welke computer je had. De configuratie die je geeft was heel erg mainstream begin jaren '90 en ook toen al werden computers vaak door leveranciers in elkaar gezet, meer nog dan nu het geval is. De kast (als iemand die al zou kunnen identificeren) zegt zo goed als niets over de inhoud.

[..]

Veel computers werden toen geassembleerd door bedrijfjes, het waren geen 'merk' computers. Kasten hadden een verzonken vierkant vlakje waarop een leverancier een eigen schildje kon bevestigen, dat zijn waarschijnlijk de letters die je je herinnert. En: hardware zegt niets over de software die daar destijds op draaide. Windows 3.x had standaard wel een paar spelletjes, maar dat zijn niet de spelletjes die jij je kennelijk herinnert. En nee, leveranciers zetten er geen extra spelletjes op, dat deden de mensen die die computers kochten zelf. De meeste spellen draaiden begin jaren '90 trouwens nog onder DOS.
Ik denk niet dat mijn broer slim genoeg was om spelletjes er op te zetten, wellicht dat iemand dat voor hem gedaan heeft. Thanks voor de info in elk geval. Ik wacht nog z'n reactie af en zoek nog wat verder best leuk speurwerk want je komt ook een hoop merken te weten die in die tijd populair waren. Ben nu 25, maar die pc heb ik vroeger veel gebruikt voor DOS games, heb zelfs nog windows 95 er op gedraaid, wat natuurlijk super traag was op zo'n machine haha.
  vrijdag 6 april 2018 @ 16:53:50 #17
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_178349489
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 15:54 schreef dennissch het volgende:

[..]

Hehe nee dat waren ze niet volgens mij. Ik herinner mij in elk geval die cd-man (variant op pacman), een spel met groene natuur en iets van golf. Hoe zat dat in die tijd? Stonden er op pc's van fabrikanten standaard dos of windows games (behalve patience enzo) ?

[..]

Nee zo te zien is het dat niet, ik kan die foto wel inscannen maar het is nu al niet duidelijk maar wel dat het iets met 3 letters is (of sowieso 2)
Hoe het dat in die tijd? :D Als je een liedje wou"downloaden" Dan had je een cassettebandje in je radio en de top40 op je knieën.
pi_178350108
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 16:53 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]

Hoe ging dat in die tijd? :D Als je een liedje wou"downloaden". Dan had je een cassettebandje in je radio en de top40 op je knieën.
Die moeite heb ik nooit genomen, de kwaliteit was niet voldoende naar mijn zin en er werd toch door het intro heen gepraat en het einde werd afgekapt. Niet interessant dus. Ik nam af en toe wel complete programma's op met een cassettedeck (als onderdeel van een HiFi installatie) om ze nog een keer rustig terug te luisteren. Maar ik had al vanaf medio jaren '80 een CD speler en was altijd al meer geïnteresseerd in complete albums.

Omdat CD's erg prijzig waren begonnen veel videotheken in de jaren '80 CD's te verhuren, en dat was dan weer wel interessant om goedkoop aan complete albums te komen. Gehuurde CD's werden in die tijd massaal overgezet op cassettebandjes, dat leverde een kwaliteit op die beduidend beter kon zijn dan een gekochte voorbespeelde cassette met hetzelfde album. Maar met de komst van betaalbare CD branders in de tweede helft van de jaren '90 was het gedaan met de cassette.
pi_178352290
M'n broer weet het merk niet meer, hij heeft de papieren ook niet meer. Het was in elk geval wel een merk pc zei hij, geen zelfbouw pc.

Edit: en hij heeft hem gekocht in 1992 of 1993 zei hij.

[ Bericht 19% gewijzigd door dennissch op 06-04-2018 19:03:47 ]
pi_178352659
Is een 'Tower kast'. Had je ook al een Harde Schijf bij. Wellicht heb jij of je broer die schijf nog ergens in een verloren hoekje liggen?
pi_178353349
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 19:13 schreef gepromoveerT het volgende:
Is een 'Tower kast'. Had je ook al een Harde Schijf bij. Wellicht heb jij of je broer die schijf nog ergens in een verloren hoekje liggen?
Heel die pc is in zijn geheel weg gegaan helaas achteraf. Ik weet niet meer hoe groot die schijf was. 100 MB denk ik, zou dat kunnen?

M'n broer zei dus dat het een merk pc was. En mijn moeder zei ook dat mijn broer die toen bij zijn werk kocht (hij werkt bij een gemeente) en diezelfde pc's kochten de gemeentes ook voor bij hun. Dus ik ga er vanuit dat het geen onbekend type/merk pc was.
pi_178353849
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 19:50 schreef dennissch het volgende:

[..]

Heel die pc is in zijn geheel weg gegaan helaas achteraf. Ik weet niet meer hoe groot die schijf was. 100 MB denk ik, zou dat kunnen?

M'n broer zei dus dat het een merk pc was. En mijn moeder zei ook dat mijn broer die toen bij zijn werk kocht (hij werkt bij een gemeente) en diezelfde pc's kochten de gemeentes ook voor bij hun. Dus ik ga er vanuit dat het geen onbekend type/merk pc was.
100 MB kan heel goed.
Gemeente doet mij tezamen met je toetsenbord denken aan een IBM.
Je had toen het pc-privé project, waarbij je, met heel erg grote, leuke kortingen, een pc voor thuis, via je werkgever kon aanschaffen.

Heeft Zalm op een vrijdagmiddag trouwens een abrupt einde aan gemaakt toen half Nederland een pc had gekocht.
pi_178354198
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 20:20 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Heeft Zalm op een vrijdagmiddag trouwens een abrupt einde aan gemaakt toen half Nederland een pc had gekocht.
Toen waren er nog computerzaakjes die je op maandag nog wel een bon voor vrijdag waren geven. :')
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 6 april 2018 @ 20:48:12 #24
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_178354431
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 13:46 schreef dennissch het volgende:
Heb nog even in de fotoboeken gespeurd, wat ik wel zag op één foto die relatief duidelijk was was dat er een zwart vierkantje op de kast stond. En daar op stond iets van AKE en daaronder stond 486.

Maar ik weet niet of het AKE is, maar wel 3 letters zo te zien. Geen IBM dat weet ik zeker.
Er waren in de jaren 90 letterlijk honderden "kloon" bouwers, zowat elke plaats had wel 1 of meerdere local computer winkels die zelf PC's in elkaar zetten voor klanten. Dat kan natuurlijk nog steeds, en er zijn nog steeds bedrijven die dat doen..... maar het overgrote deel van dat soort bedrijven zijn er of mee gestopt, of zijn een andere richting op gegaan, zoals het re-sellen van andere hardware.

Er zou dus best wel eens een kloon-boer in de buurt van jouw woonplaats bestaan kunnen hebben die de letters AKE in de naam had.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 6 april 2018 @ 21:00:53 #25
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_178354676
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 15:54 schreef dennissch het volgende:
Hoe zat dat in die tijd? Stonden er op pc's van fabrikanten standaard dos of windows games (behalve patience enzo) ?
Nee, je kocht gewoon een "lege" PC met DOS en/of Windows er op, en misschien 1 of 2 andere pakketten zoals een tekstverwerker. Spelletjes moest je of kopen, of kopiëren van vrienden. Je gaat met het achterhalen van het merk niet weten wat voor spellen er op stonden.

Wat betreft jaren 90, bij mij waren deze spellen erg populair: (Even uit het hoofd.....)

- Warlords 2 DeLuxe.
- Ramparts
- Stunts
- Wolfenstein 3D
- Doom 1 en Doom 2
- Monkey Island 1 en 2.
- Civilization 1
- Lemmings
- Dune 1 en 2
- Commander Keen (meerdere versies)
- Jazz Jackrabbit
- Scorched Earth
- Day of the Tentacle
- SimCity
- Warcraft 1, 2
- Descent
- Grand Prix
- Transport Tycoon (kun je nu nog steeds spelen als OpenTTD! - veel beter dan het origineel)
- Wacky Wheels
- Tie Fighter
- Xwing Commander
- Duke Nukem 3D (de oude DOS versie natuurlijk)
- Panzer General
- Heretic
- Prince of Persia
- Alle Kings Quest, Police Quest, Leisure Suit Larry en andere Sierra adventures.
- Golden Axe

Er komen nog meer namen in me op, maar anders blijf ik typen.... :')
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_178354886
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 april 2018 20:48 schreef maartena het volgende:

[..]

Er waren in de jaren 90 letterlijk honderden "kloon" bouwers, zowat elke plaats had wel 1 of meerdere local computer winkels die zelf PC's in elkaar zetten voor klanten. Dat kan natuurlijk nog steeds, en er zijn nog steeds bedrijven die dat doen..... maar het overgrote deel van dat soort bedrijven zijn er of mee gestopt, of zijn een andere richting op gegaan, zoals het re-sellen van andere hardware.

Er zou dus best wel eens een kloon-boer in de buurt van jouw woonplaats bestaan kunnen hebben die de letters AKE in de naam had.
Ik dacht persoonlijk dat rond 1992/1993 juist vooral merkpc's verkocht werden ipv zelfbouw. Maar dan vergis ik mij blijkbaar. Maar mijn broer zei dus vanavond dat het wel een merkpc was. Dat lijkt mij ook. Ik kan me niet voorstellen dat gemeentes zelfbouwcomputers nemen. Volgens mijn broer is het dus een pc die hij in 1992 of 1993 heeft gekocht en het was dus een merkpc.

Hij lijkt redelijk op deze http://www.biocomp.net/vintage_vesa_cpu.jpg ook zo'n groene knop. En een vergelijkbaar display. Ik kan die foto uit het fotoboek wel halen, en dan terugplaatsen door fotohoekjes te plaatsen, maar je hebt er vrij weinig aan want het merk is niet te lezen. Behalve dat AKE, AKF, AEE oid.

Betreft die games, da's een hele rits die je uit je mouw schud haha. Prince of Persia stond er wel op, die herinner ik me wel. Die andere zeggen mij niet allemaal heel veel, een deel wel maar die stonden er dacht ik niet op.
  vrijdag 6 april 2018 @ 21:15:41 #27
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178354916
Mijn broer kocht in die tijd een Ambra-computer, met cd-speler die ook cd-i aankon. Was volgens mij ook een tower en een 468.

Van de spellen daarop kan ik me niet veel herinneren. Er was toen via de universiteit al internet en ik weet dat er werd gedownload en gekopieerd en geruild (illegaal).

Had Davilex geen golfspel?

Edit: mijn broer speelde nauwelijks echte grafische games, maar Elite, Alphaman en Nethack (die laatste kostte hem een studiejaar :') ).
En Prince of Persia.
pi_178354986
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2018 21:15 schreef Lunatiek het volgende:
Mijn broer kocht in die tijd een Ambra-computer, met cd-speler die ook cd-i aankon. Was volgens mij ook een tower en een 468.

Van de spellen daarop kan ik me niet veel herinneren. Er was toen via de universiteit al internet en ik weet dat er werd gedownload en gekopieerd en geruild (illegaal).

Had Davilex geen golfspel?
Die spellen ga ik niet allemaal meer kunnen achterhalen, ook doordat sommige spellen te vaag in mijn hoofd zitten. Prince of Persia, CD-man, dat golf spel zit nog wel goed in mijn hoofd. Ik dacht eerlijk gezegd dat ze misschien door de fabrikant er bij geleverd waren ofzo. Maar ik denk dat iemand die vroeger bij ons in de buurt woonden dit er op gezet heeft voor hem, die heeft voor mij destijds ook nog gesleuteld toen ik zelf nog een kleine Dennis was.

Betreft die pc, zal nog wel eens googlen naar die van jou. Doordat mijn broer aangaf dat het een merkpc was lijkt het me geen hoge wiskunde om te achterhalen wel merk/model het was. Het was geen zelfbouw.
  vrijdag 6 april 2018 @ 21:33:23 #29
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_178355301
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 21:13 schreef dennissch het volgende:
Ik dacht persoonlijk dat rond 1992/1993 juist vooral merkpc's verkocht werden ipv zelfbouw. Maar dan vergis ik mij blijkbaar. Maar mijn broer zei dus vanavond dat het wel een merkpc was. Dat lijkt mij ook. Ik kan me niet voorstellen dat gemeentes zelfbouwcomputers nemen. Volgens mijn broer is het dus een pc die hij in 1992 of 1993 heeft gekocht en het was dus een merkpc.
In principe is alles wat niet IBM is een "kloon". Je had destijds een aantal grote fabrikanten die internationaal opereren (en sommige nog steeds), zoals HP, Compaq, en het Nederlandse "Tulip" en "Laser", die nationaal (en internationaal) PC's verkochten. Gateway was ook een populair merk destijds.... allang overgenomen door Acer, maar de Gateway PC kun je nog steeds kopen in de VS (en Azië, blijkbaar...)

Maar in 99/100 gevallen dat je een grijze toren ziet.... is het een lokale computerboer. Tja, wat is dan een "merk" PC volgens jou? Alle PC's dragen natuurlijk een "merk", ik bouwde destijds computers voor Hacom in Hilversum, en het "merk" was gewoon een vierkant stickertje die je zo bij de powerknop op de computer kon zetten, samen met een mooie "Intel Inside" sticker of zoiets.

Je had destijds dus allerlei "merk" PC's, die gewoon door een lokale computer winkel in elkaar werden gezet. Je had ook nog ketens die in meerdere plaatsen te vinden waren, zoals Escom. (bestaan die nog?). Ik kwam er laatst achter dat Paradigit nog steeds bestaat.

Er destijds in ieder geval VEEL computer bouwers, die zichzelf allemaal "merk" noemden, maar gewoon dus tien-in-een-dozijn computerboeren waren.

Ik bouw al sinds de jaren 90 zelf PC's, en dat doe ik nog steeds. :)
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_178355443
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 april 2018 21:33 schreef maartena het volgende:

[..]

In principe is alles wat niet IBM is een "kloon". Je had destijds een aantal grote fabrikanten die internationaal opereren (en sommige nog steeds), zoals HP, Compaq, en het Nederlandse "Tulip" en "Laser", die nationaal (en internationaal) PC's verkochten. Gateway was ook een populair merk destijds.... allang overgenomen door Acer, maar de Gateway PC kun je nog steeds kopen in de VS (en Azië, blijkbaar...)

Maar in 99/100 gevallen dat je een grijze toren ziet.... is het een lokale computerboer. Tja, wat is dan een "merk" PC volgens jou? Alle PC's dragen natuurlijk een "merk", ik bouwde destijds computers voor Hacom in Hilversum, en het "merk" was gewoon een vierkant stickertje die je zo bij de powerknop op de computer kon zetten, samen met een mooie "Intel Inside" sticker of zoiets.

Je had destijds dus allerlei "merk" PC's, die gewoon door een lokale computer winkel in elkaar werden gezet. Je had ook nog ketens die in meerdere plaatsen te vinden waren, zoals Escom. (bestaan die nog?). Ik kwam er laatst achter dat Paradigit nog steeds bestaat.

Er destijds in ieder geval VEEL computer bouwers, die zichzelf allemaal "merk" noemden, maar gewoon dus tien-in-een-dozijn computerboeren waren.

Ik bouw al sinds de jaren 90 zelf PC's, en dat doe ik nog steeds. :)
Dank voor de opheldering. Dus het zou zomaar kunnen zijn dat een bedrijf in de regio (of in elk geval in NL) voor die gemeente waar mijn broer werktte (en nog steeds werkt) die pc's samenstelde?
pi_178355526
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 21:18 schreef dennissch het volgende:

[..]

Betreft die pc, zal nog wel eens googelen naar die van jou. Doordat mijn broer aangaf dat het een merk pc was lijkt het me geen hoge wiskunde om te achterhalen wel merk/model het was. Het was geen zelfbouw.
Bijt je nou niet zo vast in dat idee dat het een 'merk' computer was, dat hoeft helemaal niet. Zoals verschillende mensen je al hebben gezegd was het assembleren van computers destijds heel gebruikelijk, ook voor computers die via PC privé projecten werden aangeschaft. Die letters zeggen ook helemaal niets want elke computerboer had z'n eigen schildje om op de kast te plakken.

Je gaat er niets mee opschieten om te achterhalen wat het precies is geweest, en als je de harde schijf destijds niet eruit hebt gehaald om deze te bewaren dan is alle informatie die erop stond ook weg. Daar heb je toen zelf voor gekozen, deal with it.
pi_178355673
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 april 2018 21:33 schreef maartena het volgende:
Escom. (bestaan die nog?).
Nee, die zijn halverwege de jaren 90 al kopje onder gegaan.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_178355894
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 april 2018 20:48 schreef maartena het volgende:
Er waren in de jaren 90 letterlijk honderden "kloon" bouwers, zowat elke plaats had wel 1 of meerdere local computer winkels die zelf PC's in elkaar zetten voor klanten. Dat kan natuurlijk nog steeds, en er zijn nog steeds bedrijven die dat doen..... maar het overgrote deel van dat soort bedrijven zijn er of mee gestopt, of zijn een andere richting op gegaan, zoals het re-sellen van andere hardware.

Er zou dus best wel eens een kloon-boer in de buurt van jouw woonplaats bestaan kunnen hebben die de letters AKE in de naam had.
Alles wat geen IBM was noemde men in die jaren "kloon", maar dat wist je vast wel ;)
Mijn ouders waren in de jaren 80 lid van de Consumentenbond, ik kan mij nog oude testen van PC`s herinneren, prijzen waren iets van 4000/5000 gulden, wat toen een vermogen was natuurlijk.
IBM was natuurlijk een van de merken die getest werden en dan de "klonen" (zo werden ze ook genoemd) als Tulip, Philips, Compaq, HP en Siemens
pi_178355954
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 21:44 schreef Riparius het volgende:

[..]

Bijt je nou niet zo vast in dat idee dat het een 'merk' computer was, dat hoeft helemaal niet. Zoals verschillende mensen je al hebben gezegd was het assembleren van computers destijds heel gebruikelijk, ook voor computers die via PC privé projecten werden aangeschaft. Die letters zeggen ook helemaal niets want elke computerboer had z'n eigen schildje om op de kast te plakken.

Je gaat er niets mee opschieten om te achterhalen wat het precies is geweest, en als je de harde schijf destijds niet eruit hebt gehaald om deze te bewaren dan is alle informatie die erop stond ook weg. Daar heb je toen zelf voor gekozen, deal with it.
Die spellen die er op stonden enzo boeien me niet heel veel. Ik ben gewoon benieuwd of ik kan achterhalen welke pc het is geweest. Het zou natuurlijk kunnen dat de gemeente waar hij werkt destijds de pc's op maat heeft laten maken, je hoort het tegenwoordig niet veel dat bedrijven op maat gemaaktte pc's nemen, zeker niet bij gemeentes en dergelijke, maar misschien toen wel.

https://imgur.com/a/XhhbU ff foto'ke gemaakt vanuit de fotoboek haha. Beetje jaren 90 gevoel ook als je die foto zo ziet ofniet dan :P
pi_178365883
Lijkt me ook echt geen merk-PC. Dit had ik vroeger in 2000 thuis bij mijn ouders op mijn kamer, AMD K6 300 Mhz, 128 MB RAM en een 20 GB harde schijf. Gebouwd door 'BCS', maar echt geen merk-PC en inferieure goedkope componenten zover ik wist.



Geheel period correct met The Matrix screensaver
url
pi_178366219
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 15:51 schreef Drommelsch85 het volgende:
Lijkt me ook echt geen merk-PC. Dit had ik vroeger in 2000 thuis bij mijn ouders op mijn kamer, AMD K6 300 Mhz, 128 MB RAM en een 20 GB harde schijf. Gebouwd door 'BCS', maar echt geen merk-PC en inferieure goedkope componenten zover ik wist.

[ afbeelding ]

Geheel period correct met The Matrix screensaver
Zou goed kunnen, ik was eerst in de veronderstelling dat gemeentes en dergelijke net als momenteel gewoon pc's kopen van met name HP en Dell, en in die tijd IBM, HP, Fujitsu. Maar hier in dit topic gaven mensen al aan dat het goed kan zijn dat in die tijd de gemeente hun pc's wel op maat heeft laten bouwen omdat dat toen gebruikelijk was.

Ook het feit dat ik na intensief googlen en met meerdere termen die behuizing niet vind lijkt het er op dat het een of andere no-name behuizing was. En AKE staat er op zo te zien, misschien dat dit ooit een computerbedrijf was in NL dan?
pi_178372201
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 20:37 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Toen waren er nog computerzaakjes die je op maandag nog wel een bon voor vrijdag waren geven. :')
Vertelt die nou pas :(
pi_178375122
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 20:13 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Vertelt die nou pas :(
Was toen gewoon op het journaal.
:P
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_178375633
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 21:56 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Was toen gewoon op het journaal.
:P
Zou best wel eens kunnen.
Enfin; heb toen een prima pc gekocht van 1400 gulden en daar 600 voor betaald. Was een goeie tijd :P
pi_178375769
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 22:18 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Zou best wel eens kunnen.
Enfin; heb toen een prima pc gekocht van 1400 gulden en daar 600 voor betaald. Was een goeie tijd :P
Op zich was dat een prima deal, ware het niet dat PC's snel verouderden en je toen relatief onder de streep meer kwijt was, ondanks het belastingvoordeeltje,
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_178376257
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 22:24 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Op zich was dat een prima deal, ware het niet dat PC's snel verouderden en je toen relatief onder de streep meer kwijt was, ondanks het belastingvoordeeltje,
In die tijd had ik meer tijd dan ik geld had. Voor 900 gulden kon je leuke upgrades doen en je had in die tijd nog een cirkel van amateurs, die elkaar hielpen.
Een 2,5" floppy drive bijvoorbeeld van 85 gulden nieuw haalde je bij een liefhebber voor 40 gulden via het weekblaadje De Particulier. :P
En jij had ook weer iets voor hem.
pi_178376629
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 22:42 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

In die tijd had ik meer tijd dan ik geld had. Voor 900 gulden kon je leuke upgrades doen en je had in die tijd nog een cirkel van amateurs, die elkaar hielpen.
Een 2,5" floppy drive bijvoorbeeld van 85 gulden nieuw haalde je bij een liefhebber voor 40 gulden via het weekblaadje De Particulier. :P
En jij had ook weer iets voor hem.
je kon toen kiezen tussen een 3,5 inch of een 5,25 inch.... 2,5 inch is er nooit geweest?
pi_178376835
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 22:57 schreef akatar het volgende:

[..]

je kon toen kiezen tussen een 3,5 inch of een 5,25 inch.... 2,5 inch is er nooit geweest?
Bedoel ik :)
Overigens had je van bijv. Sony al schijven met een diameter van pakweg 40 cm. Op school hebben we nog ergens zo'n exemplaar liggen.
pi_178377148
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 23:05 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Bedoel ik :)
Overigens had je van bijv. Sony al schijven met een diameter van pakweg 40 cm. Op school hebben we nog ergens zo'n exemplaar liggen.
als je daar een linkje van hebt graag,

ook afwijkend waren de zip drive en de orb drive
pi_178377197
nu jullie het daarover hebben, bij die pc lagen toen der tijd ook 5,25 inch schijven een paar, ik snap nog altijd niet waarom die bij die pc lagen want die pc had enkel een diskettestation voor normale kleine diskettes van 1,44 MB. (is dat nu 2.5 of 3.5 inch? 3.5 toch?)

Overigens heb ik vandaag nog wat filmpjes doorgespit, ik kwam weer wat leuke spellen tegen die ik vroeger speelde, niet in dos enkel maar vooral in windows 95/98 oid.

Network Q-rally, speelde ik soms zelfs tussen de middag als ik van de ochtendlessen af kwam op de basisschool :')

BoxWorld!

Caesar 2

p.s. dat Golf spel was denk ik van MS, Microsoft Golf 2.0 denk ik zo als ik de plaatjes bekijk op internet.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 7 april 2018 @ 23:28:21 #46
22592 crew  Ole
pi_178377278
tulip?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_178377499
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 23:21 schreef akatar het volgende:

[..]

als je daar een linkje van hebt graag,

ook afwijkend waren de zip drive en de orb drive
Zal in de krochten van de school eens rondkijken. En er dan een foto van maken. De drive zat er ook nog bij; gigantisch ding, uiteraard alleen te betalen door het bedrijfsleven, niet voor particulier gebruik
pi_178377838
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 23:28 schreef Ole het volgende:
tulip?
Denk het niet, had daar ook op gegoogled. En een aantal hier gaven al aan dat ze dachten dat dit geen merk pc was, maar eerder een zelfbouw. Die foto van imgur daar is de kast best goed zichtbaar

https://imgur.com/a/XhhbU
pi_178379142
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 23:23 schreef dennissch het volgende:
kleine diskettes van 1,44 MB. (is dat nu 2.5 of 3.5 inch? 3.5 toch?)
Dat is 3.5" Overigens zijn niet alle 3.5" diskettes 1,44 MB dat is enkel aan de HD diskettes voorbehouden.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_178379368
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 01:42 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Dat is 3.5" Overigens zijn niet alle 3.5" diskettes 1,44 MB dat is enkel aan de HD diskettes voorbehouden.
Thanks. Overigens op Tweakers is er ook zo’n oude pc’s topic, ik heb daar ook gepost. Daar is iemand die zegt 80% zeker te weten dat het een pc van databyte is geweest en anders van memo gezien waar mijn broer werkt. (Gemeente Drimmelen, dat is in Made, west-brabant)
  zondag 8 april 2018 @ 02:31:58 #51
16505 KP
KwaliteitsPoster
pi_178379586
quote:
1s.gif Op zondag 8 april 2018 00:06 schreef dennissch het volgende:

[..]

Denk het niet, had daar ook op gegoogled. En een aantal hier gaven al aan dat ze dachten dat dit geen merk pc was, maar eerder een zelfbouw. Die foto van imgur daar is de kast best goed zichtbaar

https://imgur.com/a/XhhbU
Logo doet enigszins denken aan ICL.
There's a #filosofie spirit in everyone.
pi_178379599
quote:
3s.gif Op zondag 8 april 2018 02:31 schreef KP het volgende:

[..]

Logo doet enigszins denken aan ICL.
Er staat in elk geval geen ICL. :p Zo te zien AKE. Maar de eerste letter is wat onduidelijk.
  zondag 8 april 2018 @ 02:44:23 #53
16505 KP
KwaliteitsPoster
pi_178379638
quote:
1s.gif Op zondag 8 april 2018 02:34 schreef dennissch het volgende:

[..]

Er staat in elk geval geen ICL. :p Zo te zien AKE. Maar de eerste letter is wat onduidelijk.
De "I" in het ICL-logo is een kleine afgehakte i.

De tweede letter lijkt me eerder een C dan een K. En de derde eerder I, T of L dan E.

Maar een vaag merk lijkt me waarschijnlijker.
There's a #filosofie spirit in everyone.
pi_178380831
quote:
1s.gif Op zondag 8 april 2018 02:44 schreef KP het volgende:

[..]

De "I" in het ICL-logo is een kleine afgehakte i.

De tweede letter lijkt me eerder een C dan een K. En de derde eerder I, T of L dan E.

Maar een vaag merk lijkt me waarschijnlijker.
Heb nog even gegoogled, iCL had een blauw logo. Stel dat het nu wel AKE, of KE is, misschien is het een afkorting van een computerbedrijf destijds.
  zondag 8 april 2018 @ 11:01:30 #55
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_178382065
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 13:10 schreef dennissch het volgende:
2. Er zaten toen ook wat leuke spelletjes op, oa CD-MAN en nog een hoop spelletjes waarvan ik mij de meeste helaas niet in detail meer herinner. Zaten die spellen out-of-the-box in Win 3.x? Nee toch? Het kan ook een dos spellen zijn geweest ik weet het niet meer. Dat is ook een vraag die mij bezig houd. Of zaten er op zulk soort pc's standaard wat games ingebakken door de fabrikant?
Nee, standaard werden bij computers helemaal geen games geleverd. Patience en Mijnenveger zijn sinds Windows natuurlijk wel gemeengoed op vrijwel elke Windows computer.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 15:45 schreef dop het volgende:
comp

[..]

compaq of hewelt packert waren naast ibm wel een beetje de merken
Compaq was helemaal nog niet zo groot in Nederland begin jaren '90.

Die merken deden overigens maar één van deze drie dingen:
1. Apple computers maken (Apple)
2. IBM computers maken (IBM)
3. IBM clone computers maken (de rest)

De onderlinge verschillen waren dan ook bijzonder klein in die tijd, veel keuze in (leveranciers van) onderdelen (zoals nu) was er dan ook niet.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 19:50 schreef dennissch het volgende:
M'n broer zei dus dat het een merk pc was. En mijn moeder zei ook dat mijn broer die toen bij zijn werk kocht (hij werkt bij een gemeente) en diezelfde pc's kochten de gemeentes ook voor bij hun. Dus ik ga er vanuit dat het geen onbekend type/merk pc was.
Genoeg gemeentes die in die tijd een computer kochten bij de lokale computerboer. Onder het mom dat technische ondersteuning dan dichtbij zou zijn als de eigen ICT medewerkers er niet meer uit zouden komen. (Voor zover daar überhaupt al over nagedacht werd in die tijd).

En welke PC het is weet je inmiddels toch:
Leverancier: AKE
CPU: 486
Geheugen: 4MB (vrijwel standaard)
Harde schijf: ±100MB (vrijwel standaard)
Beeldscherm: 14" VGA
Videokaart: VGA (met meer specs was men toen niet bezig)

Gezien er geen speakers staan kunnen we er vanuit gaan dat er geen geluidskaart in zat en communicatiekaarten waren verre van gebruikelijk.
Enige wat je imho nog kan uitzoeken of het een 486DX of 486DX2 was en de bijbehorende snelheid.
So we just called him Fred
pi_178382715
quote:
7s.gif Op zondag 8 april 2018 11:01 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Nee, standaard werden bij computers helemaal geen games geleverd. Patience en Mijnenveger zijn sinds Windows natuurlijk wel gemeengoed op vrijwel elke Windows computer.

[..]

Compaq was helemaal nog niet zo groot in Nederland begin jaren '90.

Die merken deden overigens maar één van deze drie dingen:
1. Apple computers maken (Apple)
2. IBM computers maken (IBM)
3. IBM clone computers maken (de rest)

De onderlinge verschillen waren dan ook bijzonder klein in die tijd, veel keuze in (leveranciers van) onderdelen (zoals nu) was er dan ook niet.

[..]

Genoeg gemeentes die in die tijd een computer kochten bij de lokale computerboer. Onder het mom dat technische ondersteuning dan dichtbij zou zijn als de eigen ICT medewerkers er niet meer uit zouden komen. (Voor zover daar überhaupt al over nagedacht werd in die tijd).

En welke PC het is weet je inmiddels toch:
Leverancier: AKE
CPU: 486
Geheugen: 4MB (vrijwel standaard)
Harde schijf: ±100MB (vrijwel standaard)
Beeldscherm: 14" VGA
Videokaart: VGA (met meer specs was men toen niet bezig)

Gezien er geen speakers staan kunnen we er vanuit gaan dat er geen geluidskaart in zat en communicatiekaarten waren verre van gebruikelijk.
Enige wat je imho nog kan uitzoeken of het een 486DX of 486DX2 was en de bijbehorende snelheid.
Volgens mij zat er wel een geluidskaart in, ik meen dat ik er boxen op aangesloten waren. En volgens mij was de cpu 16 mhz. Die schijf twijfel ik over, ergens spookt 640 mb door mijn hoofd, maar dit kan ook bij een latere pc zijn geweest.

De leverancier kan AKE zijn geweest. Maar dan ben ik benieuwd welk bedrijf ake gebruiktte als huismerk. En welk merk case het was
  zondag 8 april 2018 @ 11:48:10 #57
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_178383002
quote:
1s.gif Op zondag 8 april 2018 11:32 schreef dennissch het volgende:
Volgens mij zat er wel een geluidskaart in, ik meen dat ik er boxen op aangesloten waren. En volgens mij was de cpu 16 mhz. Die schijf twijfel ik over, ergens spookt 640 mb door mijn hoofd, maar dit kan ook bij een latere pc zijn geweest.
Dan was het een 486SX :)
640MB bestond in die tijd nog niet.

quote:
De leverancier kan AKE zijn geweest. Maar dan ben ik benieuwd welk bedrijf ake gebruiktte als huismerk. En welk merk case het was
Die case is een 1-uit-1000 IBM Clone AT mini-tower die door verschillende leveranciers werd gebruikt.
So we just called him Fred
pi_178383133
quote:
7s.gif Op zondag 8 april 2018 11:48 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dan was het een 486SX :)
640MB bestond in die tijd nog niet.

[..]

Die case is een 1-uit-1000 IBM Clone AT mini-tower die door verschillende leveranciers werd gebruikt.
Ah zo, maar AKE werdt dan toch als huismerk gebruikt door 1 bedrijf of was een merk van e.o.a merk case
  zondag 8 april 2018 @ 12:06:15 #59
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_178383336
quote:
1s.gif Op zondag 8 april 2018 11:55 schreef dennissch het volgende:

[..]

Ah zo, maar AKE werdt dan toch als huismerk gebruikt door 1 bedrijf of was een merk van e.o.a merk case
Ik ken AKE niet als leverancier van cases.

Sowieso heeft het imho weinig zin om de focussen op "merken", in die tijd kochten veel mensen een "kloon" en maakten ze zich niet druk welk stickertje de leverancier op de case had geplakt.
So we just called him Fred
pi_178383576
quote:
7s.gif Op zondag 8 april 2018 12:06 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ik ken AKE niet als leverancier van cases.

Sowieso heeft het imho weinig zin om de focussen op "merken", in die tijd kochten veel mensen een "kloon" en maakten ze zich niet druk welk stickertje de leverancier op de case had geplakt.
Helder! :)
  † In Memoriam † zondag 8 april 2018 @ 13:03:37 #61
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_178384337
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 21:13 schreef dennissch het volgende:

[..]

Ik dacht persoonlijk dat rond 1992/1993 juist vooral merkpc's verkocht werden ipv zelfbouw. Maar dan vergis ik mij blijkbaar. Maar mijn broer zei dus vanavond dat het wel een merkpc was. Dat lijkt mij ook. Ik kan me niet voorstellen dat gemeentes zelfbouwcomputers nemen. Volgens mijn broer is het dus een pc die hij in 1992 of 1993 heeft gekocht en het was dus een merkpc.

Hij lijkt redelijk op deze http://www.biocomp.net/vintage_vesa_cpu.jpg ook zo'n groene knop. En een vergelijkbaar display. Ik kan die foto uit het fotoboek wel halen, en dan terugplaatsen door fotohoekjes te plaatsen, maar je hebt er vrij weinig aan want het merk is niet te lezen. Behalve dat AKE, AKF, AEE oid.

Betreft die games, da's een hele rits die je uit je mouw schud haha. Prince of Persia stond er wel op, die herinner ik me wel. Die andere zeggen mij niet allemaal heel veel, een deel wel maar die stonden er dacht ik niet op.
Wat versta jij eigenlijk onder een merk pc, zelfs in een zogenaamde merk pc als Dell, HP etc etc zitten gewoon o.a. dezelfde merken onderdelen, Intel, AMD, MSI, Asus, WD en/of seagate, kortom er wass maar weinig Dell en HP aan zo'n bak, ze draaiden ook allemaal op Microsoft.
Zoals al eerder hier door iemand gezegd werd, het enige wat er eigen merk aan was, was hooguit de kast en in vele gevallen zelfs maar hooguit het merkstickertje op die kast.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_178385453
quote:
2s.gif Op zondag 8 april 2018 13:03 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Wat versta jij eigenlijk onder een merk pc, zelfs in een zogenaamde merk pc als Dell, HP etc etc zitten gewoon o.a. dezelfde merken onderdelen, Intel, AMD, MSI, Asus, WD en/of seagate, kortom er wass maar weinig Dell en HP aan zo'n bak, ze draaiden ook allemaal op Microsoft.
Zoals al eerder hier door iemand gezegd werd, het enige wat er eigen merk aan was, was hooguit de kast en in vele gevallen zelfs maar hooguit het merkstickertje op die kast.
Met merkpc's bedoel ik inderdaad HP/DELL etc, ik weet ook wel dat de onderdelen van andere fabrikanten zijn zoals Intel, Asus, Foxconn etc. :)

Dat merkstickertje dat AKE (ik denk dat dat er dat staat) is dus gebruikt door één bedrijf in NL destijds? Maar die kasten waren waarschijnlijk dus ''no name kasten'' als ik het goed begrijp.
  † In Memoriam † zondag 8 april 2018 @ 14:37:40 #63
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_178386299
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 13:56 schreef dennissch het volgende:

[..]

Met merkpc's bedoel ik inderdaad HP/DELL etc, ik weet ook wel dat de onderdelen van andere fabrikanten zijn zoals Intel, Asus, Foxconn etc. :)

Dat merkstickertje dat AKE (ik denk dat dat er dat staat) is dus gebruikt door één bedrijf in NL destijds? Maar die kasten waren waarschijnlijk dus ''no name kasten'' als ik het goed begrijp.
Daar ga ik vanuit, zo had ik bijvoorbeeld ooit (in de 90's) een 'RECOM' pc, dat stond namelijk op de kast, ding was gekocht bij een zaak met de naam 'Regenboog Computers' vandaar de naam RECOM, maar er zat geen enkel onderdeel van het merk RECOM in, domweg omdat het geen merk was dat onderdelen maakt.
Kortom, de pc was gewoon door 'Regenboog Computers' geassembleerd mbv allerlei hardware van o.a. Intel, Asus en Seagate, en voorzien van een stickertje.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_178386387
quote:
2s.gif Op zondag 8 april 2018 14:37 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Daar ga ik vanuit, zo had ik bijvoorbeeld ooit (in de 90's) een 'RECOM' pc, dat stond namelijk op de kast, ding was gekocht bij een zaak met de naam 'Regenboog Computers' vandaar de naam RECOM, maar er zat geen enkel onderdeel van het merk RECOM in, domweg omdat het geen merk was dat onderdelen maakt.
Kortom, de pc was gewoon door 'Regenboog Computers' geassembleerd mbv allerlei hardware van o.a. Intel, Asus en Seagate, en voorzien van een stickertje.
Daarom, dus het kan zomaar dat ake een afkorting is van het bedrijf destijds
  † In Memoriam † zondag 8 april 2018 @ 14:47:13 #65
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_178386495
quote:
1s.gif Op zondag 8 april 2018 14:42 schreef dennissch het volgende:

[..]

Daarom, dus het kan zomaar dat ake een afkorting is van het bedrijf destijds
Yep.

Kan me nog herinneren dat een maat van me destijds een Dell pc had en de mijne nogal afkraakte omdat dat geen 'echt merk' zou zijn. :')
Uiteindelijk heeft die van mij het langer uitgehouden dan de zijne :+ hij durfde de kast niet eens zelf open te schroeven en had nul kennis van de inhoud, terwijl ik die van mij nog een upgrade gegeven heb dmv meer geheugen en een grotere HD erin te proppen. :s)
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_178386965
quote:
2s.gif Op zondag 8 april 2018 14:47 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Yep.

Kan me nog herinneren dat een maat van me destijds een Dell pc had en de mijne nogal afkraakte omdat dat geen 'echt merk' zou zijn. :')
Uiteindelijk heeft die van mij het langer uitgehouden dan de zijne :+ hij durfde de kast niet eens zelf open te schroeven en had nul kennis van de inhoud, terwijl ik die van mij nog een upgrade gegeven heb dmv meer geheugen en een grotere HD erin te proppen. :s)
Haha zelfbouw is altijd het beste, althans als je een beetje slim onderdelen koopt. Dus niet een of andere gare voeding bv. Heb sinds 2011 ook m’n eigen systemen gaan bouwen. Tussendoor nog wat geupgrade maar ze draaien beide nog goed. Een heeft een amd phenom x4 955 BE en de andere een i3-6100
  zondag 8 april 2018 @ 16:07:31 #67
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_178388304
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 13:21 schreef TourOfData het volgende:
Dat spelletje in je screenshot doet mij denken aan de milieuman, een Nederlands spel waarin je onderwezen werd om op verantwoorde manier zuinig om te gaan met de nutsvoorzieningen en afval in je huis.
Zorg om het water _0_

Cd man had ik ook, alleen werkte dat niet goed ofzo.

Verder heb ik trouwens geen idee, maar graag gekickt :)
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_178391633
quote:
2s.gif Op zondag 8 april 2018 13:03 schreef Mo_Muffin het volgende:
kortom er wass maar weinig Dell en HP aan zo'n bak,
Ze hadden natuurlijk wel hun eigen moederborden (wat dan vaak moederborden van de grote taiwaneese OEM's waren met enkele modificaties) en ze staken natuurlijk ook wat meer in R&D dan de computerzaak op de hoek. Niet dat daarmee hun computers geheel probleemloos waren, maar o.a. vanwege hun schaalgrote waren veelvoorkomende problemen bij merkcomputers makkelijker te achterhalen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_178392336
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 april 2018 21:00 schreef maartena het volgende:

[..]

Nee, je kocht gewoon een "lege" PC met DOS en/of Windows er op, en misschien 1 of 2 andere pakketten zoals een tekstverwerker. Spelletjes moest je of kopen, of kopiëren van vrienden. Je gaat met het achterhalen van het merk niet weten wat voor spellen er op stonden.

Wat betreft jaren 90, bij mij waren deze spellen erg populair: (Even uit het hoofd.....)

- Warlords 2 DeLuxe.
- Ramparts
- Stunts
- Wolfenstein 3D
- Doom 1 en Doom 2
- Monkey Island 1 en 2.
- Civilization 1
- Lemmings
- Dune 1 en 2
- Commander Keen (meerdere versies)
- Jazz Jackrabbit
- Scorched Earth
- Day of the Tentacle
- SimCity
- Warcraft 1, 2
- Descent
- Grand Prix
- Transport Tycoon (kun je nu nog steeds spelen als OpenTTD! - veel beter dan het origineel)
- Wacky Wheels
- Tie Fighter
- Xwing Commander
- Duke Nukem 3D (de oude DOS versie natuurlijk)
- Panzer General
- Heretic
- Prince of Persia
- Alle Kings Quest, Police Quest, Leisure Suit Larry en andere Sierra adventures.
- Golden Axe

Er komen nog meer namen in me op, maar anders blijf ik typen.... :')
Ik had wel een pc met een doosje demo dvd's. Zaten ook een paar spelletjes tussen. Was een packard bell toen een dvd speler nog cutting edge was. Zat ook een losse cd brander in, dvd branden ging nog niet. Dus huurde je dvd bij de videotheek en die kon je kleiner maken en op een cd-r branden :D Op de hdd was natuurlijk nog niet genoeg ruimte voor een hele film.
  zondag 8 april 2018 @ 19:15:49 #70
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_178392941
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 april 2018 21:00 schreef maartena het volgende:

[..]

Nee, je kocht gewoon een "lege" PC met DOS en/of Windows er op, en misschien 1 of 2 andere pakketten zoals een tekstverwerker. Spelletjes moest je of kopen, of kopiëren van vrienden. Je gaat met het achterhalen van het merk niet weten wat voor spellen er op stonden.

Wat betreft jaren 90, bij mij waren deze spellen erg populair: (Even uit het hoofd.....)

- Warlords 2 DeLuxe.
- Ramparts
- Stunts
- Wolfenstein 3D
- Doom 1 en Doom 2
- Monkey Island 1 en 2.
- Civilization 1
- Lemmings
- Dune 1 en 2
- Commander Keen (meerdere versies)
- Jazz Jackrabbit
- Scorched Earth
- Day of the Tentacle
- SimCity
- Warcraft 1, 2
- Descent
- Grand Prix
- Transport Tycoon (kun je nu nog steeds spelen als OpenTTD! - veel beter dan het origineel)
- Wacky Wheels
- Tie Fighter
- Xwing Commander
- Duke Nukem 3D (de oude DOS versie natuurlijk)
- Panzer General
- Heretic
- Prince of Persia
- Alle Kings Quest, Police Quest, Leisure Suit Larry en andere Sierra adventures.
- Golden Axe

Er komen nog meer namen in me op, maar anders blijf ik typen.... :')
scorched earth, the mother of all games O+
Beste spel ooit
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')