abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_178328096


Cryptocoins?
Bitcoin is het bekendste voorbeeld van cryptocurrency. Naast Bitcoins zijn er nog heel veel 'altcoins' kijk hier maar eens voor een overzicht; CryptoCurrency Market Capitalizations. Bitcoin is bedoeld als betaalmiddel, je kan geld (Bitcoin) naar iemand overmaken zonder tussenkomst van een bank. De transactie is anoniem en binnen enkele minuten geregeld. Dit gebeurt allemaal door middel van een blockchain.

Blockchain?
De blockchain kun je zien als een kasboek dat wordt gecontroleerd door iedereen die gebruik maakt hiervan. Je kan in dat kasboek elke transactie zien die ooit heeft plaatsgevonden. De blockchain wordt door heel veel pc's gecontroleerd en is niet achteraf wijzigbaar. Een systeem wat moeilijk te manipuleren is dus.
In elk block in de blockchain zitten transacties van coins. Kijk maar eens hier om zelf een kijkje te nemen in zo`n blockchain; Bitcoin Block Explorer - Blockchain

Wie houdt de blockchain bij?
De blockchain wordt bijgehouden door zogeheten 'miners'. Deze (groepen van) pc's stoppen transacties in een block en voegen die toe aan de blockchain. De miner die het block uiteindelijk maakt wordt beloond met Bitcoin.
Dit is natuurlijk kort door de bocht; bekijk dit filmpje maar eens voor een uitgebreidere uitleg;


Er zijn tegenwoordig twee verschillende technieken die worden gebruikt om de blockchain bij te houden, namelijk; Proof of Work (PoW) en (Leased) Proof of Stake (LPoS of PoS). Wil je meer weten hierover dan ga je dit maar Googlen. :P

Minen levert dus geld op?
Ja. Maar op kleine schaal is het minen van Bitcoin eigenlijk niet meer rendabel door de kosten van aanschaf van hardware, stroomkosten etc. Dit omdat het minen van Bitcoin ook steeds moeilijker wordt en er veel concurrentie is. Wellicht als Bitcoin in de toekomst nog veel meer waard word dat het weer rendabel wordt. Het minen van sommige altcoins op kleine schaal kan wel rendabel zijn, helemaal met wellicht een prijsstijging in het verschiet.

En wat zijn de verschillen tussen Bitcoin en verschillende altcoins?
De verschillen tussen al die coins zijn soms minimaal en soms gigantisch groot. Op de verschillende websites van de coin is informatie te vinden over de technische werking of de visie van het team erachter.


groeten

Oké. Hoe kom ik aan cryptocurrency?
Cryptocurrency kun je kopen via bedrijven of via een exchange. De laatstgenoemde is eigenlijk een soort AEX maar dan alleen voor cryptocurrency. Kopen via een exchange is meestal goedkoper dan het kopen van een bedrijf. Dit omdat je nu geen tussenpersoon hebt maar rechtstreeks van een andere gebruiker koopt.

En hoe sla ik mijn digitale geld nu veilig op?
In een wallet. En dat kan op verschillende manieren en plekken, elk met zijn eigen voor en nadelen.
Je kan het in je wallet op een exchange bewaren maar de geschiedenis heeft geleerd dat dit niet altijd een goed idee is. Je kan bij je wallet door middel van een private key, alleen hiermee kun je transacties doen. Omdat de exchange jouw private key beheerd kan de eigenaar van die exchange er in theorie dus met al het geld vandoor gaan. Google maar eens op 'mt. Gox' voor een voorbeeld.

Wil je dagelijks handelen met crypto dan is het handiger om je coins op een exchange te laten. Koop je ze voor de lange termijn dan kun je het beter opslaan in een ander soort wallet.

Wallet? Offline wallet? Hardware wallet? Paper wallet? Wat?
Een wallet komt in verschillende vormen. Je kan een walletprogramma voor desbetreffende coin installeren op je pc / laptop / telefoon / tablet en daar je coin in opslaan. Maakt wel een backup van je private key zodat als deze crasht je je coins nog wel van recoveren.

Daarnaast zijn er ook hardware wallets tekoop zoals de Trezor of de Nano Ledger.

Een paper wallet is heel simpel. Je maakt online een bitcoinadres aan en stuurt naar dat adres je coins. Je print je private key uit. Deze sla je op een aantal plekken veilig op en je coins staan nu op dat adres in de blockchain opgeslagen. Met die key kun je op een later tijdstip een wallet installeren en bij je coins.

Meer info: https://www.coindesk.com/information/paper-wallet-tutorial/

Probeer 3rd party wallets te vermijden. Dit zijn Wallets die zijn gemaakt door een partij die niet in eerste instantie bij het team zit dat desbetreffende coin heeft ontwikkeld. Het verleden heeft uitgewezen dat hier nog wel eens misbruikt van is gemaakt.

Wat een hoop info. Waarom moet ik instappen?
Omdat je bank 0.1% rente per jaar geeft en omdat de blockchain de toekomst heeft. Het is niet voor niks dat er steeds meer geld in cryptocurrency omgaat. To the moon motherfuckers!

En wat zorgt er nou voor dat een coin waarde krijgt?
De markt bepaalt de waarde van een coin. Hoe meer mensen er heil in zien, hoe meer het waard wordt.

Maar nu even serieus, ik snap er nog steeds niks van!
Lees hier een uitleg, handleidingen, crypto-woordenboek etc,
Bekijk hier stap voor stap handleidingen:
BTC / [N00B] Crypto beginnerstopic #1 Voor al je kleine en grote vragen

Hoe claim ik een geforkte munt?
Door je private key in een wallet te importeren die de nieuwe munt support (wel eerst je Bitcoins verplaasen naar een ander adres!). Gedetailleerde uitleg voor Bitcoin Cash en Bitcoin Gold: BTC / [N00B] Crypto beginnerstopic #2 Voor al je kleine en grote vragen

Afkortingen en jargon
FOMO - Fear of missing out - Paniekreactie omdat een coin opeens erg veel in waarde stijgt. Paniekaankoop.
FUD - Fear, uncertainty, doubt. Op het moment dat er angst en onzekerheid in de markt zit dan gaan vaak veel mensen hun geld omzetten naar fiat. Dit zorgt voor een dalende trend of crash in de markt.
ICO - Initial Coin Offering. Een nieuwe munt wordt geïntroduceerd. Hier is geld voor nodig. Vroege investeerders kunnen in een ICO investeren in de hoop dat de munt daarna een veelvoud waard wordt.
Fee - Om een transactie te doen moet er fee worden betaald. Dit is een bedrag dat ervoor zorgt dat jouw transactie in behandeling wordt genomen. Sommige exchanges rekenen ook fee om uit te laten betalen.
Hodlen - Je cryptomunten altijd houden (holden).

Shorten? Long gaan? Margin trading? Leverage?
Geen zin om nu deze termen nu uit te leggen. Google er maar op :').

Exchanges;
Kraken | Buy, Sell and Margin Trade Bitcoin (BTC) and Ethereum (ETH) - Buy, Sell, Trade Bitcoin
Bittrex.com - Bittrex, The Next Generation Digital Currency Exchange
Binance - Chinese exchange, werkt goed voor handelen tussen crpytomunten

Bedrijven waar je crypto kan kopen buiten een exchange om?
Bitcoins Kopen en Verkopen met iDEAL, Bancontact of SEPA | LiteBit
Bitonic
Bitcoins kopen - iDEAL, Banktransfer of Creditcard | BTC Direct

Bitcoin block explorers
Blockchain.info
BlockExplorer.com
CryptoGraffiti.info

Crypto koersen
Coinmarketcap.com - CryptoCurrency Market Capitalizations
Cryptodashboard.io - Lichtgewicht versie van Coinmarketcap met auto refresh
cryptowat.ch - Live koersen van de belangrijkste exchanges

Gedetailleerde crypto statistieken
fork.lol
coin.dance
Statoshi.info
Cryptocurrency Mining Profitability
BitcoinWisdom.com

Crypto nieuws
Bitcoin Magazine
Coindesk
CoinTelegraph
/r/CryptoCurrency
/r/Bitcoin (Bitcoin.org / Bitcoin aanhangers)
/r/btc (Bitcoin.com / Bitcoin Cash aanhangers)

Bitcoin resources (websites)

Bitcoin en belastingaangifte

Bitcoins als vermogen: box 3
Het bezit van bitcoins en andere cryptovaluta wordt gezien als vermogen. Vermogen moet worden opgegeven in box 3.

De waarde die u opgeeft is de waarde (in euro’s) van uw cryptovaluta op 1 januari van het fiscale jaar. Bij uw belastingaangifte over het jaar 2016, geeft u dus aan hoeveel uw ‘coins’ op 1 januari waard waren. Wij adviseren u om altijd al uw currencies op te geven, ook als het om kleine bedragen gaat. Immers kan uw cryptovaluta in een jaar sterk in waarde stijgen, als u het niet eerder heeft opgegeven dan kampt u in de toekomst wellicht met een voor de belastingdienst onverklaarbaar vermogen.

Voor meer informatie kunt u kijken op de website van de Belastingdienst.

Starten met het kopen van Bitcoin of Altcoins
- Open een account op bijv Binance.(Zie hierboven)
- Bij de tab 'Deposits/withdrawals' kies je 'Deposit' bij Ether. Kopieer het wallet-adres.
- Koop Ether (bijvoorbeeld bij BTC-direct of Bitonic). Verzend het naar het adres van Binance. Betaal met iDeal.
- Na de verwerkingstijd (meestal 20-30 min) staat je saldo in Ether op Binance. Via de Exchanges kan je Ether kopen/verkopen voor andere Crypto.
(Elke transactie -dus koop/verkoop van crypto op Binance- kost je 0,1% van de transactiesom aan fee. Lagere fee (0,05%) is mogelijk als je BNB-crypto gekocht hebt. In dat geval gaan deze fees direct van je BNB-saldo af.)

DISCLAIMER:
Cryptocurrency is een erg jonge en volatiele markt. Nog meer dan voor elke andere markt geldt hier dat je je goed moet inlezen en investeer enkel geld dat je kan missen. Don't invest recklessly.

  donderdag 5 april 2018 @ 18:35:30 #2
131603 Afwazig
Serious business
pi_178328442
Ik heb in de wandelgangen gehoord dat Shell de petrodollar wil gaan vervangen door Verge.
Doe afstand van je account en kom nooit meer terug.
pi_178328446
Ja hoorde ik laatst ook:
Verge Paypal
Vakman pur sang
pi_178328544
Is er wellicht iemand die een bl3p invite over heeft en die aan mij wil geven?
pi_178328694
Iemand nog tips voor een goeien internetprovider, geen TV, geen bellen?
pi_178328802
Was weer een geslaagd dagje koukleumen :)

Anna van der Breggen was ook wel tevreden zo te zien :P



[ Bericht 22% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-04-2018 19:34:12 ]
  donderdag 5 april 2018 @ 19:11:42 #8
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_178328973
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 18:51 schreef Harry_Turtle het volgende:
Is er wellicht iemand die een bl3p invite over heeft en die aan mij wil geven?
Ik wel, stuur me 0,2 ETH, stuur ik je 2 ETH en een bl3p-invite terug.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_178329121
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 19:11 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

Ik wel, stuur me 0,2 ETH, stuur ik je 2 ETH en een bl3p-invite terug.
Wow wat een deal!

Werkt het ook als ik je 1 ETH stuur? Dat ik dan 10 ETH terugkrijg ????? :9~ :9~
  Knapste mannelijke user 2022 donderdag 5 april 2018 @ 19:24:36 #10
206731 Mortaxx
Doomer
pi_178329241
quote:
5s.gif Op donderdag 5 april 2018 18:58 schreef Weissmania het volgende:
Iemand nog tips voor een goeien internetprovider, geen TV, geen bellen?
gewoon onbeperkt mobiel data, enige wat je nodig hebt
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_178329622
Paar maanden schommelen rond de 7k...
pi_178329814
IBM’s New Computer Is the Size of a Grain of Salt and Costs Less Than 10 Cents'
https://singularityhub.co(...)71agqcyeww9zog772wmc

Ohjee, lijkt wel alsof VEN concurrentie heeft op de markt van kleine chips en supply chains.
  donderdag 5 april 2018 @ 19:46:18 #13
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_178329831
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 19:19 schreef TwztId het volgende:

[..]

Wow wat een deal!

Werkt het ook als ik je 1 ETH stuur? Dat ik dan 10 ETH terugkrijg ????? :9~ :9~
Nee, ik moet het beperken tot 5 mensen die elk 2 ETH krijgen, beetje eerlijkheid in de wereld en zo. Overmaken op 0xdf114d41c1c09297e80fdcdcb249d69f8aacabea, heb nog wel een beetje ETH erop staan om terug te sturen, maar snel zijn hoor!!!!
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_178330479
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 19:46 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

Nee, ik moet het beperken tot 5 mensen die elk 2 ETH krijgen, beetje eerlijkheid in de wereld en zo. Overmaken op 0xdf114d41c1c09297e80fdcdcb249d69f8aacabea, heb nog wel een beetje ETH erop staan om terug te sturen, maar snel zijn hoor!!!!
Fok op met deze sjit hier
Vakman pur sang
pi_178330941
Gaat litecoin nog wat leuks doen komende tijd?
  donderdag 5 april 2018 @ 20:27:35 #16
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_178330950
quote:
5s.gif Op donderdag 5 april 2018 18:58 schreef Weissmania het volgende:
Iemand nog tips voor een goeien internetprovider, geen TV, geen bellen?
Wou ik toevallig vanavond naar gaan kijken. Over een maand ga ik m'n nieuwe bedrijfspand in.

Al wat gevonden ? :+
pi_178330970
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 20:27 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Wou ik toevallig vanavond naar gaan kijken. Over een maand ga ik m'n nieuwe bedrijfspand in.

Al wat gevonden ? :+
https://tweakers.net/revi(...)de-uitslag-is-bekend!.html

kwam dit tegen

tele2 en online.nl vermijden!

voor de rest weet ik het niet :)
pi_178331077
quote:
10s.gif Op donderdag 5 april 2018 20:28 schreef Weissmania het volgende:

[..]

https://tweakers.net/revi(...)de-uitslag-is-bekend!.html

kwam dit tegen

tele2 en online.nl vermijden!

voor de rest weet ik het niet :)
WiFi code van de buren kraken?
Vakman pur sang
  donderdag 5 april 2018 @ 20:33:45 #19
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_178331091
quote:
10s.gif Op donderdag 5 april 2018 20:28 schreef Weissmania het volgende:

[..]

https://tweakers.net/revi(...)de-uitslag-is-bekend!.html

kwam dit tegen

tele2 en online.nl vermijden!

voor de rest weet ik het niet :)
Altijd Ziggo gehad, vaak wat duurder dan de rest maar nooit gezeik mee gehad.
pi_178331125
KPN glas hier, niet de goedkoopste maar goed te spreken over, helpdesk ook snel
Vakman pur sang
  donderdag 5 april 2018 @ 20:40:23 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178331241
Tele2 hier. De goedkoopste. En 4K streaming video kan hij foutloos aan. Wat wil je nog meer dan?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_178331310
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 20:40 schreef LXIV het volgende:
Tele2 hier. De goedkoopste. En 4K streaming video kan hij foutloos aan. Wat wil je nog meer dan?
Die torrentz met 20 megabyte/sec binnen halen toch.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_178331348
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 20:42 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Die torrentz met 20 megabyte/sec binnen halen toch.
OOK GEDECENTRALISEERD HE!
pi_178331367
quote:
6s.gif Op donderdag 5 april 2018 19:45 schreef Typisch het volgende:
IBM’s New Computer Is the Size of a Grain of Salt and Costs Less Than 10 Cents'
https://singularityhub.co(...)71agqcyeww9zog772wmc

Ohjee, lijkt wel alsof VEN concurrentie heeft op de markt van kleine chips en supply chains.
Mooi spul :)
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_178331374
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 20:43 schreef KappenBakken het volgende:

[..]

OOK GEDECENTRALISEERD HE!
ZOEK NOG EEN GOEIE PRIVACYTRACKER TIPS??!?!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')