abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 5 april 2018 @ 15:15:53 #51
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_178324356
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 14:38 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Hier zit veel meer nuance in dan hoe het in de OP werd voorgesteld. Ik snap wel dat je niet met twee of drie zetels bij een partij wil kruipen die er 14 heeft. Dan heb je de facto niks te zeggen. En ik krijg het gevoel het EVB hier zich wat nederiger had op kunnen stellen en een formateur van buitenaf had moeten voorstellen, dan kan je nooit de schijn tegen krijgen en haal je veel mogelijke weerstand weg.

Ik voorspel hier gewoon een coalitie van EVB + twee partijen.
Ja, met die voorspelling ga ik mee. Of één partij met twee wethouders.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 5 april 2018 @ 16:22:10 #52
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_178325617
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 15:15 schreef Ryon het volgende:
Het is vrij eenvoudig politiek spel. Het heeft ermee te maken hoe een formatie tot stand komt. Natuurlijk zou het ook kunnen zijn dat de onderlinge verstandhoudingen in Barendrecht (wie kent het niet) verstoord zijn, maar dan was dat als reden genoemd.

Korte uitleg:

EVB kan dankzij haar gigantische zetelaantal het volledige college-akkoord schrijven. Zij kan vervolgens elke andere partij onder druk zetten om met het minimale genoeg te hebben aan eigen inspraak. Een wethouder mogen leveren die weinig tot niets te zeggen heeft is uiteindelijk meer dan geen enkele wethouder leveren. Een beproefde methode die in meerdere gemeenten terugkomt bij dit type uitslagen.

Alle andere partijen zijn zich hier van bewust. Om hun positie te versterken moeten zij een alternatief bieden. Dat kan een minderheidscollege zijn of juist een regenboogakkoord.

Voor elke losstaande partij is dat gunstig, want zij kunnen in een dergelijk breed akkoord per partij alsnog meer invloed (of zelfs een wethouder!) krijgen dan als zij afzonderlijk met EVB in zee zouden gaan. Het risico is alleen wel dat mensen allemaal ruzie krijgen. Komt helaas vaak voor.

Het EVB wordt hoe dan ook gedwongen om hun "extra" partij meer ruimte te gunnen of misschien zelfs een tweede wethouder. Anders wordt het aanlokkelijker voor een andere partijen om toch te kiezen voor een minderheidscollege.
Dat is het ja, veel ophef over gewoon wat pokeren.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 5 april 2018 @ 21:20:02 #53
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_178332561
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 16:22 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Dat is het ja, veel ophef over gewoon wat pokeren.
Boos krijsen dat het partijkartel de burger de kanker laat krijgen is natuurlijk veel leuker dan er enigszins genuanceerd naar kijken
Laffe huichelaar
pi_178345115
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 10:52 schreef timmmmm het volgende:

[..]

De kiezer voelt zich altijd bedrogen.

Ik heb geen idee wat voor partij dat EVB is, er zijn dagen dat ik de verkiezingen in Barendrecht niet volg, maar als het weer zo'n rare rechtspopulistische partij is, kan ik me bijvoorbeeld heel goed voorstellen dat een PvdA of een Groenlinks meer standpunten op moet geven dan in dt 'monsterverbond' met partijen die beduidend minder voor hun achterban rare dingen vinden
Je hebt een rare obsessie met rechts.

EVB is ontstaan uit een teleurgestelde VVD'er en 2 PvdA'ers. Hun speerpunten bij hun eerste verkiezing waren het voorkomen van ondergrondse opslag van CO2 en het voorkomen van uitbreiding van een winkelcentrum.

Het hele links-rechts gebeuren speelt niet in Barendrecht en je kan EVB onmogelijk objectief links of rechts noemen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_178345620
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 10:34 schreef timmmmm het volgende:
TS weet hoe onze democratie werkt?

Een coalitie bestaat uit partijen die samen de meerderheid van de stemmen hebben gekregen. Dit zodat de meerderheid het 'voor het zeggen' heeft.
:')

Er is volgens jou totaal niets opzienbarends aan het uitsluiten van een partij die letterlijk de meerderheid -1 zetel heeft; om vervolgens met 6 minderheden+1 een 50%+1 te vormen.

Volgens mij ben je gewoon recalcitrant de boel aan het ontkennen.
pi_178345744
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 10:12 schreef Braindead2000 het volgende:
Barendrecht denkt ook aan coalitie zónder EVB

De Barendrechtse politiek praat woensdagavond in een openbare vergadering verder over de vorming van een nieuwe coalitie. De (in-)formatie wordt door de meeste partijen als bijzonder lastig ervaren, omdat Echt voor Barendrecht met 14 van de 29 zetels met afstand de grootste is geworden en de andere zes partijen niet echt staan te springen de winnaar van de verkiezingen aan een meerderheid te helpen. In ieder geval wil niemand alleen met EVB verder.

Al één dag na de stembusstrijd van 21 maart schoven de andere zes partijen uit de Barendrechtse raad (CDA, SGP/ChristenUnie, VVD, PvdA, GroenLinks en D66) bij elkaar aan tafel om te overleggen hoe om te gaan met de almachtige EVB.

Volgens CDA-leider Peter Luijendijk, zijn partij is met vier zetels de nummer twee in Barendrecht, liggen er verschillende opties. Gedacht kan worden aan een combinatie van EVB met twee of meer partijen, een zogenoemd zakenkabinet, maar ook aan een coalitie zonder de EVB.

In EVB-kringen is deze optie van een zogenoemd 'monsterverbond' verkeerd gevallen. EVB-lijsttrekker Lennart van der Linden noemde de ontwikkeling zorgelijk. In het geval van 'iedereen tegen de EVB' is er nog maar een oppositiepartij. Verder zou een dergelijke coalitie allerminst stabiel zijn en niet de uitslag van de verkiezingen juist weergeven.

Duidelijkheid
De zes partijen zonder de EVB (CDA, SGP/CU, VVD, PvdA, GroenLinks en D66) hebben aangegeven woensdag meer duidelijkheid te zullen geven over de mogelijke voortgang van de formatie en hun wensen. Er wordt gestreefd naar een 'betrouwbaar, evenwichtig en stabiel' bestuur voor de komende periode.

Eerder haakte de beoogde informateur Simon Zuurbier (EVB) af nadat was gebleken was de rest van de raad niet op zijn inbreng zat te wachten. Een tweede kandidaat, wiens naam niet naar buiten wordt gebracht, zou ook al afgewezen zijn.
https://www.ad.nl/rotterd(...)e-nder-evb~a8e6e695/

Zetelverdeling in Barendrecht:

[ afbeelding ]

Echt voor Barendrecht heeft een monsterzege gehaald in Barendrecht. Van de 29 zetels bezetten ze er 14. Meest voor de hand liggende coalitie voor het partijkartel: Een coalitie zonder EVB. Democratie in Nederland. :')
En een minderheidskabinet dan? Vereist wat constructieve verantwoordelijkheid van de oppositiepartijen maar het zou moeten kunnen.
pi_178345788
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 10:48 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Maar dat die partijen hun kiezers verloochenen en bedriegen zie je niet als een probleem?
Zolang "rechts" ermee buitenspel gezet kan worden is ons timmetje helemaal happy en is alles zo democratisch als maar kan. Waarom dit opmerkelijk is kan hij zich -zogenaamd natuurlijk- dan ook niet voorstellen.
pi_178345823
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 10:49 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Hoe doen ze dat dan precies?
Jij denkt dat het FvD niet kan regeren met andere partijen want "te extreem", maar een coalitie met 6 partijen waaronder SGP en GL kan volgens jou prima, en ook nog zonder de idealen te laten verwateren.

Het is moeilijk je nog serieus te nemen. Ik doe het in ieder geval niet meer.
pi_178345849
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 10:55 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat jij dat echt gelooft.
Precies dit dus.
pi_178345899
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:00 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Ik heb geen flauw idee. Zoals ik al zei, ik heb geen idee wat EVB voor partij is. Als het zo'n domme rechtspopulistische artij is als de PVV of dat partijtje van baudet weet ik wel zeker dat mensen liever die coalitie zien dan een coalitie met EVB.

Als het gewoon een normale partij is die geen gekke dingen roept zal een deel van die stemmers toch liever een coalitie zijn met hen.

Ik weet het niet, want ik volg de Barendrechtse politiek niet
Ik denk dat de rechtse vleugel van de VVD en de SGP daar eerder voor te porren zijn dan een coalitie met GL. Weet niet hoor, maar dat lijkt me dichter bij elkaar liggen dan GL en PvdA... Als het al een "domrechts populistische partijtje" is.
pi_178345929
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:10 schreef timmmmm het volgende:

[..]


De standpunten zijn altijd een watigere, slappe versie van wat men echt wil.
Het hele idee van standpunten is juist het tegenovergestelde...

Man man wat laat je jezelf weer kennen.
pi_178345947
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:14 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Waarom is het nu gelijk weer rechtspopulistisch, en hoor ik je nooit over linkspopulistische partijen als GroenLinks ?

Ga toch moderator van ONZ worden als je toch niet objectief kunt zijn in een politiek sub-forum :{w
Dan hadden ze nooit uitgesloten geworden natuurlijk dus zo gek is de aanname niet.
  Moderator vrijdag 6 april 2018 @ 14:29:45 #63
54278 crew  Tijger_m
42
pi_178345972
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2018 14:15 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

:')

Er is volgens jou totaal niets opzienbarends aan het uitsluiten van een partij die letterlijk de meerderheid -1 zetel heeft; om vervolgens met 6 minderheden+1 een 50%+1 te vormen.

Volgens mij ben je gewoon recalcitrant de boel aan het ontkennen.
Letterlijk een meerderheid behalve dat het letterlijk een minderheid is? Dus, eigenlijk is het letterlijk helemaal geen meerderheid.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_178346108
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 12:15 schreef RM-rf het volgende:

[..]


Dat _is_ gewoon hoe een democratie in de praktijk functioneert...
Of je dat leuk vind of niet.
al die klagertjes moeten dat gewoon eens goed leren en kunnen beter ophouden die gemakkelijke slachtofferrol de hele tijd zo snel op te zoeken
Je gaat mij echt niet wijsmaken dat jij er schouderophalend bij zou zitten als jouw partij de meerderheid -1 haalt en er dan vervolgens wordt gezegd: nope we gaan voor verwaterde onherkenbaarheid met de anderen.
pi_178346154
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 14:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Letterlijk een meerderheid behalve dat het letterlijk een minderheid is? Dus, eigenlijk is het letterlijk helemaal geen meerderheid.
Niet "letterlijk de meerderheid"-1
Maar letterlijk "de meerderheid-1"

Vergelijk met "de meerderheid+1"
Aangezien het ook theoretisch wordt gebruikt, "men moet de meerderheid+1 behalen", koos ik ervoor het woord letterlijk te gebruiken. Literally.

Grappig, nu je dit zo ziet, lijkt het misschien alsof er 2 zetels missen. Echter is het maar eentje.

Misschien had letterlijk "letterlijk de meerderheid -0,5" beter geweest.

[ Bericht 6% gewijzigd door Mr.Major op 06-04-2018 14:47:15 ]
pi_178346303
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 13:08 schreef RM-rf het volgende:

[..]

waarom kan je dat niet begrijpen?

dat is gewoon de werkelijkheid.
[..] bv de politieke bestuurscultuur werkt wel zo. Het besturen van een gemeente wordt gedaan door een coalitie die een meerderheid in een vertegenwoordigend orgaan kan behalen;
Je doet nu alsof het enkel een soort wiskundig principe is: de helft+1. Dat is natuurlijk in de praktijk niet correct.

Men moet rekening houden met pragmatiek, het behouden van idealen, het vertrouwen van de kiezer, de effectiviteit van het college, en andere aspecten.
  vrijdag 6 april 2018 @ 14:53:46 #67
33189 RM-rf
1/998001
pi_178346627
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2018 14:34 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Je gaat mij echt niet wijsmaken dat jij er schouderophalend bij zou zitten als jouw partij de meerderheid -1 haalt en er dan vervolgens wordt gezegd: nope we gaan voor verwaterde onherkenbaarheid met de anderen.
waarom zou jij daarover een mening willen hebben? en waarom zou ik jou iets moeten willen 'wijsmaken'

nogmaals, als je politiek niet begrijpt moet je niet gaan janken...
als een coalitie geen meerderheid haalt en een andere wel, is dat een gevolg van een normaal politiek proces,

Uiteindelijk heeft de politieke partij die een grote score, maar geen absolute meerderheid haalt gewoon ook genoeg te zeggn in een onderhandelingsproces, maar ze zullen dat op een slimme wijze zelf moeten aangaan.

Ik geef zelf enkel aan dat ik weinig op heb met mensen die zich wel met politiek bezig willen houden, maar hardnekkig zich vastkitten in een slachtofferrol (overigens van alle kanten van het politieke spectrum, dat is niet voorbehouden aan één richting, maar kennelijk is het momenteel bij veel partijen ongekend bon-ton om daarmee veel publiciteit te halen en ook zijn in politieke discussies de 'huilertjes' ongekend actief)

quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2018 14:42 schreef Mr.Major het volgende:

Men moet rekening houden met pragmatiek, het behouden van idealen, het vertrouwen van de kiezer, de effectiviteit van het college, en andere aspecten.
'Men' _moet_ helemaal niks

[ Bericht 15% gewijzigd door RM-rf op 06-04-2018 16:02:23 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 6 april 2018 @ 15:59:50 #68
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_178348238
Ineens 5 quotemeldingen. Hier is iemand héél mad :D :')
Laffe huichelaar
pi_178348241
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 14:38 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Hier zit veel meer nuance in dan hoe het in de OP werd voorgesteld. Ik snap wel dat je niet met twee of drie zetels bij een partij wil kruipen die er 14 heeft. Dan heb je de facto niks te zeggen. En ik krijg het gevoel het EVB hier zich wat nederiger had op kunnen stellen en een formateur van buitenaf had moeten voorstellen, dan kan je nooit de schijn tegen krijgen en haal je veel mogelijke weerstand weg.

Ik voorspel hier gewoon een coalitie van EVB + twee partijen.
Dat denk ik ook ja. Het alternatief van een grote coalitie van alle andere partijen is vooral voor de onderhandelingspositie. Maar er kan natuurlijk best iets meespelen van 'wij landelijke partijen, het baken van de democratie, tegen die nare lokalen'. Dat zou niet moeten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178350166
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 15:59 schreef timmmmm het volgende:
Ineens 5 quotemeldingen. Hier is iemand héél mad :D :')
Meer verbaast hoor... Kom d'r toch nooit
pi_178350261
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 14:53 schreef RM-rf het volgende:

[..]

waarom zou jij daarover een mening willen hebben? en waarom zou ik jou iets moeten willen 'wijsmaken'

nogmaals, als je politiek niet begrijpt moet je niet gaan janken...
als een coalitie geen meerderheid haalt en een andere wel, is dat een gevolg van een normaal politiek proces,

Uiteindelijk heeft de politieke partij die een grote score, maar geen absolute meerderheid haalt gewoon ook genoeg te zeggn in een onderhandelingsproces, maar ze zullen dat op een slimme wijze zelf moeten aangaan.

Ik geef zelf enkel aan dat ik weinig op heb met mensen die zich wel met politiek bezig willen houden, maar hardnekkig zich vastkitten in een slachtofferrol (overigens van alle kanten van het politieke spectrum, dat is niet voorbehouden aan één richting, maar kennelijk is het momenteel bij veel partijen ongekend bon-ton om daarmee veel publiciteit te halen en ook zijn in politieke discussies de 'huilertjes' ongekend actief)

[..]

'Men' _moet_ helemaal niks
Nee, je denkt te makkelijk. Je downplayed bewust danwel onbewust belangrijke aspecten uit de politiek. Dit is niet hoe het systeem bedoeld is, hoewel het uiteraard wel zo zou kunnen uitkomen. Het is dan ook niet tegen de wet of iets dergelijks.

Met jouw argumentatie zou je bijv. ook de benoeming van Selmayer goed kunnen praten; hij houdt zich aan de regels van het proces. Het is echter erg flauw om dan maar te doen alsof het ook zo hoort.

En ik geloof gewoon niet dat jij daar tevreden mee zou zijn als het jouw partij betreft, omdat het wel zo "mag" maar niet zo hoort. Jij hoeft me daar niks over wijs te maken hoor.

Anderen dan uitmaken voor huilertjes is gewoon zielig. Sommige mensen hechten er schijnbaar waarde aan dat het op een manier gaat die zij goed vinden. Wie ben jij om te vertellen dat het dan huilertjes zijn? Mag hoor, daar niet van, maar ik vind het een beetje sneu.
  vrijdag 6 april 2018 @ 17:54:33 #72
33189 RM-rf
1/998001
pi_178350791
Ah kostelijk.. het is een héél ingewikkeld Barendrechts complot dat ik bewust aan het downplayen ben...

:D

Nuja, you've got me there... dat is geheel de waarheid :D
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_178351245
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 17:54 schreef RM-rf het volgende:
Ah kostelijk.. het is een héél ingewikkeld Barendrechts complot dat ik bewust aan het downplayen ben...

:D

Nuja, you've got me there... dat is geheel de waarheid :D
Als jij een dermate ernstige ridiculisatie nodig hebt om je eigen stellingname te kunnen verantwoorden moet je dat vooral doen.

Inhoudelijk reageren blijft een kunst zijn schijnbaar
pi_178359437
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 13:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Je hebt een rare obsessie met rechts.

EVB is ontstaan uit een teleurgestelde VVD'er en 2 PvdA'ers. Hun speerpunten bij hun eerste verkiezing waren het voorkomen van ondergrondse opslag van CO2 en het voorkomen van uitbreiding van een winkelcentrum.

Het hele links-rechts gebeuren speelt niet in Barendrecht en je kan EVB onmogelijk objectief links of rechts noemen.
De blauwe man slaat de plank dus finaal mis.

Maar eens zien wat eruit komt. Tactisch is het natuurlijk niet heel slim om meteen hijgerig bij EVB aan tafel te gaan zitten.

En al komt er zo'n bonte coalitie. Een zeteltje overschot ben je in de gemeenteraad zo kwijt.
pi_178360027
Ik heb vast iets gemist. Waarom is het interessant wat er in fucking Barendrecht gebeurt? Is dat een of andere nieuw FOK!-ding zoals hont, braddie, friet/patat, rip aan de nabestaanden en fipo?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')