abonnement Unibet Coolblue
  maandag 2 april 2018 @ 16:11:46 #1
396299 Tshot
Dwazerik.
pi_178259011
Hallo, ik woon in een gebied waar alleen ADSL internet beschikbaar is. Nu heb ik al sinds jaar en dag een platte dsl kabel in gebruik, alleen de laatste maanden is het internet thuis erg slecht. Daarom gebeld met de helpdesk van mijn provider Online.nl. Allereerst is de modem vervangen, maar dit bleek niet de oplossing. Nu geven zij aan dat het mogelijk komt omdat ik gebruik maak van een platte kabel en dat ronde DSL kabels vaak zorgen voor een betere, stabielere verbinding. Nu wil ik dus wel een ronde kabel aanschaffen, maar hoe werkt dit dan precies?

De huidige aansluitingen zijn gebaseerd op een rj11 aansluiting, zowel de ingang van de modem als bij de splitter die ik momenteel gebruik. Volgens mij zijn de ronde dsl kabels altijd CAT5 (of CAT6 kabels) en daar zit een RJ45 aansluiting aan. Moet ik dan nog een aparte adapter of iets dergelijks halen? Ik zie namelijk online geen ronde kabels met RJ11 aansluiting?

Iemand die hier ervaring mee heeft en weet wat te doen? Alvast veel dank!
Is het weer om te lachen?
  maandag 2 april 2018 @ 16:32:08 #2
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_178259346
Klinkt mij als totale Bullshit in de oren, tenzij je een extreeem lange RJ11 kabel gebruikt om je modem aan te sluiten. En met lang bedoel ik vijf meter of langer. Er zijn wel ronde telefoon kabels te koop, maar ik heb niet het idee dat die betere v shielding hebben dan platte.

Trouwens, ADSL kabels bestaan niet. Je hebt vier aderige telefoonkabels, met een RJ11 connector, of een netwerkkabel met acht aders en een RJ45 connector. Binnen netwerk kabels heb je dan weer verschillende CAT specificaties waaraan ze kunnen voldoen, waarbij de maximum snelheid en soms maximum afstand de verschillen zijn.

Maak eens een schets van je netwerk, welke apparatuur is aangesloten met afstanden erbij, en omschrijf uitgebreid wat precies de problemen zijn.
pi_178259569
Sturen ze gratis op toch?
  maandag 2 april 2018 @ 18:50:29 #4
396299 Tshot
Dwazerik.
pi_178261941
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 16:32 schreef versterker het volgende:
Klinkt mij als totale Bullshit in de oren, tenzij je een extreeem lange RJ11 kabel gebruikt om je modem aan te sluiten. En met lang bedoel ik vijf meter of langer. Er zijn wel ronde telefoon kabels te koop, maar ik heb niet het idee dat die betere v shielding hebben dan platte.

Trouwens, ADSL kabels bestaan niet. Je hebt vier aderige telefoonkabels, met een RJ11 connector, of een netwerkkabel met acht aders en een RJ45 connector. Binnen netwerk kabels heb je dan weer verschillende CAT specificaties waaraan ze kunnen voldoen, waarbij de maximum snelheid en soms maximum afstand de verschillen zijn.

Maak eens een schets van je netwerk, welke apparatuur is aangesloten met afstanden erbij, en omschrijf uitgebreid wat precies de problemen zijn.
Ja ik heb inderdaad een kabel van een meter of 10. De telefoonkabel komt namelijk bij de voordeur het huis in en daar is geen plek en stroom voor de router dus vandaar dat ik een langere kabel nodig had. Maar ik heb momenteel inderdaad een telefoonkabel, maar is deze dan te vervangen door een netwerkkabel?
Is het weer om te lachen?
pi_178263112
Wat vooral de reden is om een "ronde" kabel te gebruiken, is dat dit twisted aderparen zijn. Platte telefoonkabel is recht en daarmee is er kans op overspraak.

Je kunt prima CAT5E kabel gebruiken. Wat voor ISRA heb je? Is dit moet schroefconnector? Zo ja, dan kun je (normaal gesproken) het blauwe aderpaar hiervan aanstrippen en aansluiten. Aan de andere zijde zou ik een opbouwdoosje monteren, vaak ook meegeleverd met een DSL modem voor particulieren. Vanaf daar kun je een rond RJ11 kabeltje tussen opbouwdoosje en modem plaatsen.
  maandag 2 april 2018 @ 19:44:40 #6
396299 Tshot
Dwazerik.
pi_178263113
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2018 16:45 schreef tailfox het volgende:
Sturen ze gratis op toch?
Ja, als je een korte kabel nodig hebt wel inderdaad, maar ik heb dus minimaal 10 meter nodig.
Is het weer om te lachen?
  maandag 2 april 2018 @ 19:59:12 #7
396299 Tshot
Dwazerik.
pi_178263423
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 19:44 schreef Hugo__Boss het volgende:
Wat vooral de reden is om een "ronde" kabel te gebruiken, is dat dit twisted aderparen zijn. Platte telefoonkabel is recht en daarmee is er kans op overspraak.

Je kunt prima CAT5E kabel gebruiken. Wat voor ISRA heb je? Is dit moet schroefconnector? Zo ja, dan kun je (normaal gesproken) het blauwe aderpaar hiervan aanstrippen en aansluiten. Aan de andere zijde zou ik een opbouwdoosje monteren, vaak ook meegeleverd met een DSL modem voor particulieren. Vanaf daar kun je een rond RJ11 kabeltje tussen opbouwdoosje en modem plaatsen.
Had tot zojuist nog nooit van ISRA gehoord, weet niet precies wat je nu wilt weten? Ik heb in ieder geval geen ISDN, maar ik werk met een splitter. Ik kan zo niet zien of het met een schroefconnector werkt. De aansluiting zit echt in de kruipruimte (beetje vreemd, maar zo is het nou eenmaal), dus moet eerst onder de grond als je wil weten hoe het er precies uit ziet allemaal.
Is het weer om te lachen?
pi_178263579
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 19:44 schreef Hugo__Boss het volgende:
Wat vooral de reden is om een "ronde" kabel te gebruiken, is dat dit twisted aderparen zijn. Platte telefoonkabel is recht en daarmee is er kans op overspraak.

Je kunt prima CAT5E kabel gebruiken. Wat voor ISRA heb je? Is dit moet schroefconnector? Zo ja, dan kun je (normaal gesproken) het blauwe aderpaar hiervan aanstrippen en aansluiten. Aan de andere zijde zou ik een opbouwdoosje monteren, vaak ook meegeleverd met een DSL modem voor particulieren. Vanaf daar kun je een rond RJ11 kabeltje tussen opbouwdoosje en modem plaatsen.
ik zou gewoon een utp CAT6 kabel pakken
pi_178264380
Wat laat voor een 1 april grap. Er is wel verschil tussn de ene en de andere kabel maar tussen rond of plat IIRC niet. Kwaliteit is wat telt.

En je kunt wel een netwerkkabel gebruiken, maar een nette telefoonkabel van 10 meter is misschien handiger omdat je dan geen stekkers hoeft te maken.
  maandag 2 april 2018 @ 21:13:48 #10
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_178265377
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 19:59 schreef Tshot het volgende:

[..]

Had tot zojuist nog nooit van ISRA gehoord, weet niet precies wat je nu wilt weten? Ik heb in ieder geval geen ISDN, maar ik werk met een splitter. Ik kan zo niet zien of het met een schroefconnector werkt. De aansluiting zit echt in de kruipruimte (beetje vreemd, maar zo is het nou eenmaal), dus moet eerst onder de grond als je wil weten hoe het er precies uit ziet allemaal.
Als ik jou was haalde ik er iemand bij die er verstand van had en liet ik die het oplossen. Je hebt geen flauw benul waarmee je bezig bent en je kan ook ons niet vertellen wat we moeten weten om goede adviezen te geven.

Als je toch wil weten wat je zelf kan doen, dan zal je onder je huis moeten kruipen en een duidelijke foto moeten maken van het aansluitpunt. En daarnaast een tekening van je netwerk.

Je zal je modem het beste kunnen verplaatsen, want tien meter kabel is vragen om problemen.

quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2018 20:08 schreef tailfox het volgende:

[..]

ik zou gewoon een utp CAT6 kabel pakken
Praat geen onzin. We hebben het over gebruik van een netwerkkabel om een analoog telefoonsignaal te transporteren. Een gewone cat 5 is meer dan voldoende.
pi_178266118
Platte telefoonkabel is vaak stranded (bestaat uit vele dunne draadjes) en dat is voor grote afstanden niet aan te raden. Het is echter wel flexibel en dat maakt het handig als verlengsnoer.
Korte stukjes tot 2 meter gaan vaak wel.
ADSL kan op zich wel wat hebben, bij een minder signaal wordt het trager door op een lagere snelheid in te trainen. Als het wegvalt is je kabel dus al fors te lang.

Je hebt ook telefoonkabel met een massieve koperkern, die is vaak rond.
Dat is vast wat de helpdesk bedoelde.

Voordeel is dat je dan minder verlies hebt over een lange afstand.
Nadeel is dat het minder soepel is.

Ik zou zelf er voor kiezen om het modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt (KPN hoofdaansluiting) aan te sluiten en maximaal 2 meter lengte aan te houden. Vanaf het modem kan je dan gerust netwerkkabels van 100 meter trekken, of die 10 meter kabel naar een telefoon.

Mocht je twijfelen of het helpt, maak dan een testopstelling: zet je modem met een stroomverlengsnoer bij de hoofdaansluiting, gebruik een korte kabel (zit mss nog in het DHZ pakket?) en test de snelheid en stabiliteit een paar dagen.

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-04-2018 21:43:46 ]
pi_178266908
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 21:13 schreef versterker het volgende:

[..]

Als ik jou was haalde ik er iemand bij die er verstand van had en liet ik die het oplossen. Je hebt geen flauw benul waarmee je bezig bent en je kan ook ons niet vertellen wat we moeten weten om goede adviezen te geven.

Als je toch wil weten wat je zelf kan doen, dan zal je onder je huis moeten kruipen en een duidelijke foto moeten maken van het aansluitpunt. En daarnaast een tekening van je netwerk.

Je zal je modem het beste kunnen verplaatsen, want tien meter kabel is vragen om problemen.

[..]

Praat geen onzin. We hebben het over gebruik van een netwerkkabel om een analoog telefoonsignaal te transporteren. Een gewone cat 5 is meer dan voldoende.
sorry bedoel een 5 ofcourse.
pi_178274239
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 19:44 schreef Tshot het volgende:

[..]

Ja, als je een korte kabel nodig hebt wel inderdaad, maar ik heb dus minimaal 10 meter nodig.
dan zet je je modum daar neer
pi_178337838
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 18:50 schreef Tshot het volgende:

[..]

Ja ik heb inderdaad een kabel van een meter of 10. De telefoonkabel komt namelijk bij de voordeur het huis in en daar is geen plek en stroom voor de router dus vandaar dat ik een langere kabel nodig had. Maar ik heb momenteel inderdaad een telefoonkabel, maar is deze dan te vervangen door een netwerkkabel?
Nee; de DSL kabel, die 4 aderige kabel, is voldoende. Daarmee moet je moeiteloos 10 meter mee kunnen overbruggen.
Het kan zijn dat de kabel een defect of zwak punt heeft, maar meestal valt dat wel mee. Te controleren met een kabeltester.

Veel mensen hebben de routermodem in de meterkast staan , waar de telefoonlijn het huis binnenkomt (isra punt). Vind ik zelf nogal stupide.

Bij de installatie bij mij thuis(door KPN) heb ik het Israpunt laten verleggen tot in mijn werk/studeerkamer. Is pakweg ook 10 meter kabel. Werkt perfect en ik heb een overzicht van de ledjes van mijn router/modem.

Is overigens een ronde kabel, maar het is geen twisted pair; gewoon rechttoe rechtaan.

Jij hebt ADSL (=asynchronish digital subscriber line). Je zou kunnen opwaarderen naar VDSL (= very high bandwith digital subscriber line).
Overal waar je 4 van die dunne kutkabeltjes (rj11) hebt liggen kan je vdsl krijgen.

Via de KPN heb ik nu een verbinding van minimaal 40 Mbits per seconde via die 4 kabeltjes/aders.

Ik weet een en ander van netwerkverbindingen, maar vind het nog steeds ongelofelijk hoe ze tegenwoordig via die kabeltjes, die in eerste instantie zijn aangelegd voor telefoongesprekken, zoveel data kunnen versturen (=CSMA). Het is geweldig. :)
pi_178338006
Als het eerst jaren goed werkte en nu niet, is het maar de vraag of het aan je kabel binnenshuis ligt. Zou natuurlijk ook best in de kabels onder de grond kunnen liggen. Tegenwoordig steken ze geen geld meer in onderhoud. ADSL is een afgelopen zaak.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 6 april 2018 @ 20:09:52 #16
396299 Tshot
Dwazerik.
pi_178353670
Bedankt voor alle reacties. Ik ga eens kijken of mijn modem niet dichter bij de splitter kan plaatsen, kijken of dat wat oplost. Keep u posted!
Is het weer om te lachen?
  zondag 15 april 2018 @ 22:14:59 #17
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_178541866
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 01:23 schreef gepromoveerT het volgende:
Bij de installatie bij mij thuis(door KPN) heb ik het Israpunt laten verleggen tot in mijn werk/studeerkamer. Is pakweg ook 10 meter kabel. Werkt perfect en ik heb een overzicht van de ledjes van mijn router/modem.

Is overigens een ronde kabel, maar het is geen twisted pair; gewoon rechttoe rechtaan.
Bedoel je niet Norm 88? Of bedoel je UTP met 2 aderparen zoals onderstaand? Beide zijn getwist om storingen te onderdrukken. Ongetwiste kabels, zoals de bekende platte telefoonkabel zijn erg gevoelig voor storingsbronnen zoals stroomadapters, aquariumpompen, babyfoons, etc, etc, etc. 10 meter lengte hoeft bij ADSL geen probleem te zijn zolang het maar een getwiste kabel is. Bij een snelle VVDSL-verbinding zou ik de kabel kort houden.

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_178562649
quote:
5s.gif Op zondag 15 april 2018 22:14 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Bedoel je niet Norm 88? Of bedoel je UTP met 2 aderparen zoals onderstaand? Beide zijn getwist om storingen te onderdrukken. Ongetwiste kabels, zoals de bekende platte telefoonkabel zijn erg gevoelig voor storingsbronnen zoals stroomadapters, aquariumpompen, babyfoons, etc, etc, etc. 10 meter lengte hoeft bij ADSL geen probleem te zijn zolang het maar een getwiste kabel is. Bij een snelle VVDSL-verbinding zou ik de kabel kort houden.

[ afbeelding ]
Zal dan Norm 88 zijn, omdat het geen twisted pair is.
De twist zit er overigens in om cross talk (overspraak) tussen de kabels onderling tegen te gaan.

Bij mogelijke invloed van buitenaf, zoals jij noemt kan je beter STP (=Shielded Twisted Pair) of FTP (=Foiled Twisted Pair) gebruiken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar

Grappig weetje:
In een heel ver verleden had een antenne monteur bij mijn ouders thuis de twee aderige kabel,langs de muur, om de meter een twist gegeven.
Toen ik dat zag vond ik dat zo lelijk dat ik het ter plekke weer netjes rechttoe rechtaan gemonteerd heb.
Wist ik veel als jochie :)
  maandag 16 april 2018 @ 22:13:53 #19
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_178565786
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 20:40 schreef gepromoveerT het volgende:
Zal dan Norm 88 zijn, omdat het geen twisted pair is.
De twist zit er overigens in om cross talk (overspraak) tussen de kabels onderling tegen te gaan.
Norm 88 is getwist in een stergroep en herken je aan de aderkleuren, dat staat n.b. ook in de link die je gaf. Het gehele telefoonnetwerk gebruikt getwiste kabels. Weliswaar niet zo sterk getwist als en netwerkkabel, maar dat hoeft ook niet omdat de gebruikte frequenties lager zijn.
quote:
Bij mogelijke invloed van buitenaf, zoals jij noemt kan je beter STP (=Shielded Twisted Pair) of FTP (=Foiled Twisted Pair) gebruiken.
Dat is altijd beter. De ondergrondse kabels hebben deze afscherming ook.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')