abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_178471516
Dus het plan is nu om een dictator te steunen die zijn eigen bevolking met gifgas beschiet nadat er een burgeroorlog is ontstaan omdat de inwoners van zijn land meer democratie wilden, want dat is beter voor de bevolking die dus van hem af wilden en nu massaal voor hem op de vlucht zijn.

Tja, wellicht dat het alternatief ook niet verloopt zoals gepland, maar dit vind ik wel een erg cynische houding.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_178471598
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 16:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, het begin was 2011 Arabische Lente die oversloeg op SyriŽ.
Nu is de hele Arabische Lente natuurlijk niet die uitdrukking geweest van de wens naar een liberale-democratie die we dachten dat het was. Maar ik denk toch wel dat op het moment dat duidelijk werd dat de reactie van Assad er ťťn werd van bloedig neerslaan van iedere vorm van protest er toch ingegrepen had moeten worden. Ten nadele van Assad ofschoon niet per se door regime-change.
Echter dat betekent natuurlijk nog niet direct dat je dan uit de brand bent geholpen: getuige LybiŽ.
Hier komt ook nog bij dat de VS helemaal niet zaten te wachten op ingrijpen en dat de SyriŽgangers al bepakt en bezakt klaar stonden om naar SyriŽ te vertrekken en IS ondertussen bezig was in het ontstane machtsvacuŁm in het noordelijke deel een eigen variant gruweldictatuur te vestigen.

Niettemin zou ik, terugkijkend hierop, daar toch voor gekozen hebben.
Voor nu zou ik zeggen dat Assad in ieder geval te besmet is geraakt om aan te blijven. Dus misschien is het tijd voor een opvolger met iets minder bloed aan de handen. Misschien is die dan wel enigszins acceptabel. Maar ja, die zal wel niet aanwezig zijn.
Bij de constatering dat de Arabische lente een Arabische herfst bleek te zijn begint de ellende al. In hoeverre is onze visie toen de correcte geweest? Enkel in de verste uithoek, waar het relatief soepel ging allemaal, heeft een verbetering plaats gevonden. Vergelijkbaar met andere landen is het maar weinig.

Er was niet ťťn moment dat dat duidelijk werd. Echter was het natuurlijk niet te verwachten dat het regime zich over zou geven. Dat er een militair conflict zou ontstaan was dan ook evident. Een middenweg tussen regimechange en Assad aan de macht is er overigens niet. Het is alles of niets, voor Assad, en daarmee voor het land.

De ontwikkelingen tot IS daarna waren ook niet overnacht gekomen. Bewapening van rebellen en het aansturen op regimechange was de strategie die door het westen werd aangestuurd. De dictatoriale regimes moesten weg. Zoals je zei: in LibiŽ is dat gelukt zonder gewenst resultaat. Extra cynisch daarbij is de beeldvorming omtrend de "gematide rebellen"; dat waren dezelfde rebellen, waaruit een jaar later IS zou ontstaan. Een kalifaat daden werden verricht die zijn weerga niet kennen.

Ik kan dan ook de argumentatie absoluut niet volgen, en zie geen enkele reden om toch voor deze strategie te kiezen. Niet alleen omdat hij niet succesvol is gebleken, maar ook omdat hij dat nooit kon zijn. Assad is nooit omgekomen, en dat we de daaropvolgende ellende binnen SyriŽ nooit hebben hoeven waarnemen, leidt er mogelijk toe dat sommigen nog steeds het idee hebben dat dat beter zou zijn. Een reden om aan te nemen dat dat ook zo zou zijn, is er echter niet.
pi_178471663
quote:
7s.gif Op donderdag 12 april 2018 16:48 schreef Ludachrist het volgende:
Dus het plan is nu om een dictator te steunen die zijn eigen bevolking met gifgas beschiet nadat er een burgeroorlog is ontstaan omdat de inwoners van zijn land meer democratie wilden, want dat is beter voor de bevolking die dus van hem af wilden en nu massaal voor hem op de vlucht zijn.

Tja, wellicht dat het alternatief ook niet verloopt zoals gepland, maar dit vind ik wel een erg cynische houding.
Helaas wel.

Je kan wel zeggen: zo iemand gaan we niet steunen, maar dan steun je dus het alternatief. Ik vind het nog cynischer om het alternatief te steunen. Het alternatief is instabiliteit, extremisme en geweld.

Als Assad stevig in het zadel zit, zal de instabiliteit en het extremisme stoppen. Het geweld zal slechts gericht zijn tegen hen die die situatie bedreigen. Dat is al met al, de weg van het minste kwaad. Aan het begin van het conflict werd al gezegd: dit gaat leiden tot het grijpen naar de macht van gewelddadige en extreme oppositie. Het is keihard uitgekomen, en men wil die gevolgen niet zien. Men durft de consequenties niet aan te kijken.

Als je Khadaffi niet steunde, steunde je dus wat nu in LibiŽ aan de hand is. Het is pijnlijk dat zo uit te spreken, maar is wel de feitelijke situatie.
pi_178471998
Sowieso strookt zo'n opstelling ook niet echt met Baudets denken hier in Nederland.

Baudet ziet het volk als de baas van het land, en de politiek is er om de belangen van het volk te dienen. Dan zou je dus zeggen dat hij het afzetten van Assad zou moeten steunen, want alles begon met de protesten tegen zijn regime, en veel populairder is hij niet geworden. De volkswil is dus het verwijderen van Assad.

Daarnaast moet de natie volgens Baudet soeverein zijn, en moet dus zijn eigen beslissingen kunnen nemen zonder dat andere landen daar zeggenschap over hebben.

Dan is het op die gronden toch raar om te zeggen dat mensen in SyriŽ pech hebben als ze Assad weg willen, want wij bepalen vanaf hier wel dat het alternatief niet beter is. Beetje patroniserend, dat 'wij weten beter wat goed voor jullie is dan jullie zelf'.
  donderdag 12 april 2018 @ 17:25:27 #205
13387 Ryan3
Get rekt Wilders!
pi_178472121
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 16:52 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Bij de constatering dat de Arabische lente een Arabische herfst bleek te zijn begint de ellende al. In hoeverre is onze visie toen de correcte geweest? Enkel in de verste uithoek, waar het relatief soepel ging allemaal, heeft een verbetering plaats gevonden. Vergelijkbaar met andere landen is het maar weinig.
Er waren wel mensen in die landen waarin de Arabische Lente uitbrak, die voorstander waren van een liberale-democratie natuurlijk. Alleen een kleine minderheid was dat, van vaak (in het westen) hoogopgeleide personen. De misconceptie bestond eigenlijk voornamelijk bij westerlingen die het voorbeeld van het vallen van de muur in 1989 als voorbeeld zagen van wat daar ontstond. Dit was een fundamenteel verkeerde inschatting. Het was geen opstand van democraten tegen dictators, maar van islam tegen westerse handlangers. Uitzondering misschien TunesiŽ.
De vraag blijft wel nog bestaan: moeten we dan nu tevreden zijn als zo'n land andermaal terecht komt in een wrede dictatuur gesteund door het westen? Tevreden niet. Maar wellicht is er dus geen andere keus. Het is dat of... nou ja kijk maar wat er gebeurt in SyriŽ: een perpetuele oorlog van allen tegen allen waarbij iedereen die zich er mee bemoeit zich op den duur op vergaloppeert.
pi_178472331
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 16:55 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Helaas wel.

Je kan wel zeggen: zo iemand gaan we niet steunen, maar dan steun je dus het alternatief. Ik vind het nog cynischer om het alternatief te steunen. Het alternatief is instabiliteit, extremisme en geweld.

Als Assad stevig in het zadel zit, zal de instabiliteit en het extremisme stoppen.
Waarom zou dat zo zijn? Zijn optreden als regeringsleider heeft nou juist geleid tot deze situatie. Net of hij na alles wat er is gebeurd, straks weer rustig aan het hoofd kan staan van een stabiele natie.

Dat is wel heel naÔef. Denk je dat die mensen daar gek zijn?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 12 april 2018 @ 17:37:14 #207
168304 Mani89
We try not to sexualize him.
pi_178472357
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 17:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom zou dat zo zijn? Zijn optreden als regeringsleider heeft nou juist geleid tot deze situatie. Net of hij na alles wat er is gebeurd, straks weer rustig aan het hoofd kan staan van een stabiele natie.

Ik denk vooral dat de hele bevolking de oorlog spuugzat is en weer toe is aan stabiliteit. Hoe dan ook.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_178472454
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 17:37 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Ik denk vooral dat de hele bevolking de oorlog spuugzat is en weer toe is aan stabiliteit. Hoe dan ook.
Denk niet dat zomaar wordt vergeten dat Assad zonder blikken of blozen zijn eigen volk terroriseerde. Er kan onder zijn leider geen stabiel SyriŽ meer ontstaan, zelfs al wint hij deze burgeroorlog.

Tenzij hij dissidenten straks zuivert en keihard onder de duim houdt.
  donderdag 12 april 2018 @ 17:43:55 #209
168304 Mani89
pi_178472471
quote:
7s.gif Op donderdag 12 april 2018 16:48 schreef Ludachrist het volgende:

Hoeveel van het deel van de bevolking dat anti-Assad was zijn dit inmiddels nog steeds als ze er achter zijn dat de alternatieven Al-Qaida en IS zijn? En laten we eerst maar eens een gedegen onderzoek afwachten over dat gifgas, Assad heeft geen enkel (rationeel) motief om het te gebruiken, de ander zijde hebben dat bij uitstek.

HaraldDoornbos twitterde op donderdag 12-04-2018 om 17:33:57 Goede ontwikkeling dit. Ter plekke onderzoek door neutrale partij in plaats van afgaan op propagandaverhaal van rebellen of propagandaverhaal van Assad. 👇 https://t.co/yPbWmMGv5H reageer retweet
AFP twitterde op donderdag 12-04-2018 om 17:06:55 #BREAKING First group of OPCW chemical weapons experts will arrive in Syria today: Syria's UN envoy reageer retweet
  donderdag 12 april 2018 @ 17:49:34 #210
168304 Mani89
pi_178472560
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 17:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Denk niet dat zomaar wordt vergeten dat Assad zonder blikken of blozen zijn eigen volk terroriseerde. Er kan onder zijn leider geen stabiel SyriŽ meer ontstaan, zelfs al wint hij deze burgeroorlog.

Denk terug aan Irak, na jarenlangen bloedvergieten sinds het regime change spelletje van Amerika hoorde je vanuit de bevolking ook opeens weer stemmen dat, ondanks de gruwelijkheden, het onder Hoessein misschien wel beter was omdat er tenminste orde en veiligheid was. Er is in die contreien denk ik op dit moment geen "mooie" uitkomst mogelijk. Het is of kut, of nog kutter. En zeker kijkend naar ons eigen gebied lijkt het me beter dat daar een nationalistische dictator aan de macht is dan een stel gestoorde jihadisten die hun haat over de wereld willen verspreiden.
pi_178472567
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 17:43 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Hoeveel van het deel van de bevolking dat anti-Assad was zijn dit inmiddels nog steeds als ze er achter zijn dat de alternatieven Al-Qaida en IS zijn? En laten we eerst maar eens een gedegen onderzoek afwachten over dat gifgas, Assad heeft geen enkel (rationeel) motief om het te gebruiken, de ander zijde hebben dat bij uitstek.

HaraldDoornbos twitterde op donderdag 12-04-2018 om 17:33:57 Goede ontwikkeling dit. Ter plekke onderzoek door neutrale partij in plaats van afgaan op propagandaverhaal van rebellen of propagandaverhaal van Assad. 👇 https://t.co/yPbWmMGv5H reageer retweet
AFP twitterde op donderdag 12-04-2018 om 17:06:55 #BREAKING First group of OPCW chemical weapons experts will arrive in Syria today: Syria's UN envoy reageer retweet
Volgens de VN zijn er minimaal 33 aanvallen met gifgas geweest, waarvan er 27 toe te schrijven zijn aan het regime van Assad. Zelfs als deze laatste niet van hem is staat gewoon vast dat hij wel degelijk chemische wapens heeft ingezet.
pi_178472736
quote:
7s.gif Op donderdag 12 april 2018 17:49 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Volgens de VN zijn er minimaal 33 aanvallen met gifgas geweest, waarvan er 27 toe te schrijven zijn aan het regime van Assad. Zelfs als deze laatste niet van hem is staat gewoon vast dat hij wel degelijk chemische wapens heeft ingezet.
Maar volgens Baudet kloppen ook die onderzoeken niet.
Op woensdag 7 februari 2018 11:59 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik vind eerlijk gezegd de denkbeelden van die Taylor best meevallen.
pi_178473229
quote:
9s.gif Op donderdag 12 april 2018 18:00 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Maar volgens Baudet kloppen ook die onderzoeken niet.
Bron of link graag waar hij zegt dat die onderzoeken niet kloppen.
Ik zit al een tijdje te zoeken maar kom het nergens tegen.
pi_178474770
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:36 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Welke veiligheidsdiensten versta je onder "elke veiligheidsdienst" en kan ik daar ergens meer over lezen? Artikels oid?
De Franse, de VN, de Nederlandse (maar daar wordt geen verdere informatie over gegeven), de Amerikaanse, de Engelse, de Duitse.
pi_178478292
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 17:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En welke groep gaat dat wel voor elkaar krijgen? Welke groep die niet extreem is krijgt de macht na een militair conflict?
pi_178478548
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 17:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zijn optreden als regeringsleider is pas geŽscaleerd toen hij de keuze kreeg af te treden of militair in te grijpen. De oppositie kreeg daarvoor inderdaad haar zin niet en er was ook geweld, maar het land was stabiel.

Maar niemand ontkent dat Assad een verschrikking is. Er is alleen geen realistisch alternatief, laat staan dat je dat alternatief op zijn plek gaat krijgen. Zijn positie verzwakken is een doodlopende weg die ook nog een een mogelijkheid biedt voor allerlei extremisten.
pi_178478656
quote:
7s.gif Op donderdag 12 april 2018 19:42 schreef nostra het volgende:

[..]

De Franse, de VN, de Nederlandse (maar daar wordt geen verdere informatie over gegeven), de Amerikaanse, de Engelse, de Duitse.
Ik weet niet hoe het met de andere veiligheidsdiensten zit, maar de Nederlandse beschikt niet over bewijsmatriaal. Zij gaan mee in de conclusie van andere diensten; daarom ook de opmerking van Baudet: die hebben het wel vaker mis gehad.
pi_178480627
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 18:31 schreef Sylv3se het volgende:

[..]

Bron of link graag waar hij zegt dat die onderzoeken niet kloppen.
Ik zit al een tijdje te zoeken maar kom het nergens tegen.
Dat zegt-ie nog tegen Blok die noemt dat uit onderzoek blijkt dat Asser gifgassen gebruikte. Baudet gelooft dat niet.
Op woensdag 7 februari 2018 11:59 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik vind eerlijk gezegd de denkbeelden van die Taylor best meevallen.
pi_178480784
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 21:57 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Zijn optreden als regeringsleider is pas geŽscaleerd toen hij de keuze kreeg af te treden of militair in te grijpen. De oppositie kreeg daarvoor inderdaad haar zin niet en er was ook geweld, maar het land was stabiel.

Maar niemand ontkent dat Assad een verschrikking is. Er is alleen geen realistisch alternatief, laat staan dat je dat alternatief op zijn plek gaat krijgen. Zijn positie verzwakken is een doodlopende weg die ook nog een een mogelijkheid biedt voor allerlei extremisten.
Wie zijn wij om te bepalen dat er geen 'realistisch alternatief' is? Jij ziet direct een IS-achtige club voor ons die de macht grijpt en bepaalt vervolgens dat dictator/massamoordenaar Assad de beste optie is.

Ik vind dat nogal arrogant.
  vrijdag 13 april 2018 @ 00:33:09 #220
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_178481456
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 23:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wie zijn wij om te bepalen dat er geen 'realistisch alternatief' is? Jij ziet direct een IS-achtige club voor ons die de macht grijpt en bepaalt vervolgens dat dictator/massamoordenaar Assad de beste optie is.

Ik vind dat nogal realistisch. En ik ben verre van fan van deze user.

Assad is het minste vd kwaden. Land was voor het conflict vrij liberaal (niet voor tegenstanders en, nee Assad is geen lieverdje). Liever dat dan een totaal verismaliseerd land.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Moderator / Redactie FP vrijdag 13 april 2018 @ 05:35:13 #221
221644 crew  timmmmm
Cremeren moet weer leuk worden
pi_178483229
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 00:33 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik vind dat nogal realistisch. En ik ben verre van fan van deze user.

Assad is het minste vd kwaden. Land was voor het conflict vrij liberaal (niet voor tegenstanders en, nee Assad is geen lieverdje). Liever dat dan een totaal verismaliseerd land.
Wie heeft jou wijsgemaakt dat dst de enige twee smaken zijn?
Kan je een beetje leuk schrijven? Waarom niet voor FOK! Mail even naar [email protected]
pi_178488389
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 05:35 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dat heeft de ervaring in het Midden Oosten ons geleerd de afgelopen 70 jaar. Hoe vaak wil je nog de ezel zijn die zich stoot aan dezelfde steen?
pi_178490650
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 23:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wie zijn wij om te bepalen dat er iemand weg moet? Jij ziet direct iemand beter dan Assad -die niet bestaat- voor ons die de macht gedoneerd krijgt en bepaalt vervolgens toch dat Assad de mindere optie is.

Ik vind dat nogal irritant.

Mijn analyse klopt helaas wel gewoon. Met terugwerkende kracht had het pro-Assad kamp gelijk. Dat zou op zijn minst erkent moeten worden. En dan moeten er sterke argumenten worden getoond dat het nu anders zal gaan.

[ Bericht 6% gewijzigd door Mr.Major op 13-04-2018 15:10:51 ]
pi_178490684
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 14:53 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Jij ziet niemand beter dan Assad voor ons die de macht krijgt en bepaalt vervolgens toch dat Assad de mindere optie is.
Wat staat hier?
pi_178490692
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 05:35 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Welke smaak is er volgens jou dan? Jij schijnt een alternatief te kennen waar de internationale gemeenschap nog niet van heeft gehoord. Ik ben benieuwd. Wie is hij en hoe gaat deze lieverd de macht krijgen tussen al dit wapengekletter?
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')