abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_178220111
Laten we in dit topic theoretiseren over een permanente maanbasis waar je voor altijd kan wonen. Ik zie graag jullie voorstellen tegemoet.

Ik had eerder al voorgesteld om de maanbasis op een van de twee polen te bouwen omdat je daar altijd licht hebt. Op alle andere plaatsen is het 15 dagen licht en 15 dagen donker

Je begint klein en je gaat steeds verder uitbouwen.

Het is een optie om de basis grotendeels ondergronds te bouwen. Dan heb je minder last van dodelijke straling.

Je kan een productiehal neerzetten met geavanceerde 3D printers. Gronstoffen probeer je op de maan te vinden. Met deze 3D printers kan je andere maanbasissen bouwen.

Je gaat op zoek naar water. Naast dat we water moeten drinken, kunnen we water ook splitsen in O2 en H2 met electrolyse.

Als je meerdere maanbasissen hebt gebouwd, zou je de tunnels middels ondergrondse tunnels aan elkaar kunnen verbinden. Of je kan bovengrondse wegen bouwen.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 20:45:15 #2
468509 _--_
In varietate concordia
pi_178220182
De maan is toch een astroïde? Daar vind je waarschijnlijk niet veel grondstoffen.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_178220266
Wat denk je dat dit is, jong. Command & Conquer?

Wat voor grondstoffen denk je te vinden op de maan die je kan toepassen in 3D-printers?

Er is vermoedelijk wel water te vinden rond de polen, maar dat zit dan diep in de enorme kraters die daar zijn. Daar is het praktisch altijd donker. Het is nog maar de vraag of het zich makkelijk drinkbaar laat maken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 20:59:53 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_178220498
Kun je geen atmosfeer maken op de maan?
pi_178220513
quote:
ah, maar dan nemen ze wel zelf lijm mee om maanstof mee te verlijmen tot een "gebouw".
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 21:01:09 #7
468509 _--_
In varietate concordia
pi_178220530
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 20:59 schreef BasEnAad het volgende:
Kun je geen atmosfeer maken op de maan?
Door miljarden te investeren, ja.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_178220553
En af en toe een meteoriet die neerkomt en je kan weer opnieuw beginnen.
.
pi_178220629
Ik zou eerst een ruimtestation bouwen waarin bemanningsleden minste 5 jaar zal verblijven. Samen met lading tientallen satellieten, robotten, zonnepanelen en 3d printer. Richting maan of mars.
Station zal rond de planeet cirkelen en de robot op afstand besturen. Over 5 jaar is basis kant en klaar voor de permanente inwoners. Inclusief landbouw in de complex. Alleen de kernreactor moet het nog komen.

Na 5 jaar keert het terug bij Aarde en is het tijd voor de vernieuwen van station (update). Uiteindelijk wederop richting volgende planeet en andere locatie hetzelfde doen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_178220688
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 21:00 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

ah, maar dan nemen ze wel zelf lijm mee om maanstof mee te verlijmen tot een "gebouw".
Zout water, is er ook zout op de maan?
pi_178220790
Maar de ESA streeft dus ook naar een maanbasis:
ESA:
http://m.esa.int/Our_Acti(...)ase_with_3D_printing


https://www.popularmechan(...)urope-plan-moon-base

De NASA gaat voor Mars, maar de Chinezen gaan ook voor de maan:

https://gbtimes.com/livin(...)onceptual-lunar-base

En de Sovjets:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 9% gewijzigd door WodanIsGroot op 02-04-2018 04:37:16 ]
pi_178228488
Ik zou wat verder vliegen en pas beginnen indien je een planeet hebt die ongeveer hetzelfde als de aarde is.

https://www.space.com/187(...)-catalog-photos.html


Kepler-22b heeft mijn voorkeur;


Kepler-22b
While Kepler-22b is bigger than Earth, it circles a star that is quite close in size and temperature to Earth's sun. Kepler-22b is 2.4 times Earth's size and, assuming its greenhouse effect is similar to Earth's, has an estimated surface temperature of 72 degrees Fahrenheit (22 degrees Celsius.) Its star system is about 600 light-years away from Earth's sun, in the constellation Cygnus.

[ Bericht 75% gewijzigd door Graf..Coudenhove..Kalergi op 01-04-2018 09:33:33 ]
pi_178248607
Als je Maglevbanen aanlegt kan je zonder energieverlies tussen maanbasissen reizen.
  donderdag 5 april 2018 @ 00:08:14 #14
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178315535
quote:
14s.gif Op zondag 1 april 2018 09:17 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Ik zou wat verder vliegen en pas beginnen indien je een planeet hebt die ongeveer hetzelfde als de aarde is.

https://www.space.com/187(...)-catalog-photos.html

Kepler-22b heeft mijn voorkeur;

Kepler-22b
While Kepler-22b is bigger than Earth, it circles a star that is quite close in size and temperature to Earth's sun. Kepler-22b is 2.4 times Earth's size and, assuming its greenhouse effect is similar to Earth's, has an estimated surface temperature of 72 degrees Fahrenheit (22 degrees Celsius.) Its star system is about 600 light-years away from Earth's sun, in the constellation Cygnus.

Beetje (te) ver weg hè , laten we eerst maar 's kijken of iets op een paar dagen afstand is te doen.

Zelf denk ik dat er op de maan weinig tot niets te halen is dan wat al aanwezig is op deze Aarde. Interessant kan wel zijn om er een soort observatorium neer te zetten waarmee je gelijk "onze" vaardigheid in stand houdt om in de ruimte te reizen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_178315575
Ik denk dat we eigenlijk beter een eigen planeet kunnen lanceren. Die kunnen we dan op aarde al voorzien van alle voorzieningen. Dan hoeven we niet tussen de polen te kiezen, maar kunnen we gewoon rondom bouwen op een planeet van een geschikter formaat.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_178317560
quote:
12s.gif Op donderdag 5 april 2018 00:08 schreef Vallon het volgende:

[..]

Beetje (te) ver weg hè , laten we eerst maar 's kijken of iets op een paar dagen afstand is te doen.

Zelf denk ik dat er op de maan weinig tot niets te halen is dan wat al aanwezig is op deze Aarde. Interessant kan wel zijn om er een soort observatorium neer te zetten waarmee je gelijk "onze" vaardigheid in stand houdt om in de ruimte te reizen.
Je moet het ook zien als iets wat na een grote sprong in de ruimtevaart gedaan kan worden.
Nu is het reizen gewon nog te traag.

Maar een mogelijke dampkring en een temperatuur van 22 Celsius is wel handig vergeleken met ijskoude of brandende planeten,
  donderdag 5 april 2018 @ 12:44:39 #17
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178321590
quote:
19s.gif Op donderdag 5 april 2018 07:24 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Je moet het ook zien als iets wat na een grote sprong in de ruimtevaart gedaan kan worden.
Nu is het reizen gewon nog te traag.

Maar een mogelijke dampkring en een temperatuur van 22 Celsius is wel handig vergeleken met ijskoude of brandende planeten,
Ik snap dat waarbij het maar zeer de vraag is of die planeet ook maar in de buurt komt van enige (over)leefbaarheid. Op een afstand is onze blauwe bal ook prima te doen maar wanneer hier bent, vrees je met grote vreze of het ooit nog goed komt.

Voorts hebben we nog een "dingetje" met zeg zuurstof wat relatief, in onze hoeveelheden 20.95% (veroorzaak door ons bloeirijke fauna) , een tamelijk afwijkend verschijnsel is. Spaar mij de luchtfietsverhalen van FF terravormen, totaal onhaalbaar met onze (on)mogelijkheden, laat staan alleen al de afstand.

Wil je wat proberen, Venus of Mars (allebei geëquipeerd met iets van een atmosfeer) zijn dichterbij of neem desnoods één van de manen van Jupiter. Of toch maar eerst flink gaan oefenen met een basis op de maan en het probleem oplossen hoe je op groter schaal dingen daar (ver)krijgt ?

Vwb bereisbaarheid, waar men nogal laconiek overheen stapt, moet ik eerst nog maar 's zien of en wanneer wij de beschikking krijgen over een aandrijving die NIET afhankelijk is van zwaartekrachtverplaatsing (!!) en relativistische limieten kan negeren om het in tijd bereikbaar te houden.

Er zijn nog wat (meer) fundamentele probleempjes op te lossen waar we we met de beste wil van de wereld nog niet eens een glimp van een oplossing voor hebben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_178405076
quote:
14s.gif Op zondag 1 april 2018 09:17 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Ik zou wat verder vliegen en pas beginnen indien je een planeet hebt die ongeveer hetzelfde als de aarde is.

https://www.space.com/187(...)-catalog-photos.html

Kepler-22b heeft mijn voorkeur;

Kepler-22b
While Kepler-22b is bigger than Earth, it circles a star that is quite close in size and temperature to Earth's sun. Kepler-22b is 2.4 times Earth's size and, assuming its greenhouse effect is similar to Earth's, has an estimated surface temperature of 72 degrees Fahrenheit (22 degrees Celsius.) Its star system is about 600 light-years away from Earth's sun, in the constellation Cygnus.

Kut voor de eerste generaties wiens harten kapot gaan door de zwaartekracht.
  maandag 9 april 2018 @ 14:37:15 #19
476677 DatDitKanJoh
Dat wist ik heel nie!
pi_178407126
Behalve dan dat de maan een mooie experimentele plek is voor een ruimtebasis, wat zou je er nog meer kunnen doen?
De enige grondstoffen wat we op aarde bijna niet hebben is helium-3 waar we goed gebruik van kunnen maken.
Als er nu dieper in de maan nog wat andere nuttige grondstoffen zijn (metalen bijvoorbeeld) zou je die grondstoffen kunnen delven en door de lage zwaartekracht veel gemakkelijker van de maan af kunnen krijgen. Vervolgens zou je dat weer kunnen gebruiken voor de bouw van ruimtestations/ruimtevoertuigen.

Dan zou je dus brandstof en zware basismaterialen niet meer van de aarde hoeven te lanceren wat veel te veel gaat kosten. Grotere ruimteprojecten zouden dan gerealiseerd kunnen worden.

Ofzo...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')