DeaDLocK2K | zaterdag 31 maart 2018 @ 19:43 |
ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! | |
MTL | zaterdag 31 maart 2018 @ 19:50 |
Foto dan maar. Belangrijke deel rechts. Icoontje stroomafnemers neer is de locatie waar, goh, de stroomafnemers neer moeten voor de spanningssluis en als ik het niet zelf doe, doet het systeem het voor mij. Icoontje 0 met een kruis er door mag je niet stoppen, oftewel in dit geval een tunnel. Gele streepje geeft aan waar ik moet gaan remmen voor de snelheidsverlaging. Kind kan de was doen, toch? | |
DeaDLocK2K | zaterdag 31 maart 2018 @ 20:01 |
Maar het gaat dus niet automagisch? Of begrijp ik dat verkeerd? | |
Duvel | zaterdag 31 maart 2018 @ 20:18 |
"als ik het niet zelf doe, doet het systeem het voor mij" Hoeveel woorden heb je nog meer nodig? | |
DeaDLocK2K | zaterdag 31 maart 2018 @ 20:31 |
Dan moeten ze stoppen met het argument gebruiken want dat slaat nergens meer op dus. | |
MTL | zaterdag 31 maart 2018 @ 20:44 |
Problemen zijn dan ook niet met de spanningssluis zelf. Wat wel een probleem kan vormen is de dataverbinding tussen de trein en de "wal". Eerst ga je van ATB naar Level 1 (info via balises). Tegelijkertijd wordt de dataverbinding opgezet en ga je even later naar level 2 om vlak daarna door de spanningssluis te rijden. Over het algemeen gaat dit uiteraard goed. Echter in een enkel geval kan het gebeuren dat de dataverbinding niet of niet op tijd opgezet is voor de overgang van level 1 naar level 2. De beveiliging zal in dat geval automagisch de trein stil zetten. En het is vrij handig ontworpen, want áls dat gebeurd, dan sta je dus midden in de spanningssluis stil. De spanningssluis is geen oorzaak in het gebeuren, maar wel een "verergerfactor", waardoor het langer duurt. Zo. En nu moet ik weer even de trein naar huis rijden, dus de reacties lees ik thuis weer | |
Peterselieman | zaterdag 31 maart 2018 @ 20:59 |
Eigenlijk zou je dus eerder verbinding met level 1 willen hebben, waardoor de omschakeling naar level 2 naar voren gehaald kan worden? Of is de ruimte daar niet voor? | |
James1988 | zaterdag 31 maart 2018 @ 21:02 |
Dual signalling op het HRN zodat er van Breda tot in Schiphol onder ERTMS gereden kan worden? | |
Duvel | zaterdag 31 maart 2018 @ 21:12 |
Dat zou pas echt helpen. | |
ACT-F | zaterdag 31 maart 2018 @ 21:28 |
En, wordt er 's nachts getoeterd? | |
ACT-F | zaterdag 31 maart 2018 @ 21:29 |
Ik ben voor. Al is het maar om een begin te maken met de transitie naar ERTMS. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 31 maart 2018 @ 21:42 |
Goed idee! Moet met een paar maanden te realiseren zijn. Gelijk doortrekken over de volledige Brabantroute dan ook. | |
MTL | zaterdag 31 maart 2018 @ 21:49 |
De transitie van ATB via Level 1 naar Level 2 is eigenlijk een noodgreep. Toen de HSL werd aangelegd was er nog geen kennis/mogelijkheid ontwikkeld om tegelijktijdig level 1 en 2 naast elkaar te hebben draaien, zoals dat bijvoorbeeld in België inmiddels het geval is. Eigenlijk is wat mij betreft de meest handige oplossing om de hele HSL op te krikken naar een nieuwe ERTMS versie (baseline 3 release 2, die ook op het HRN uitgerold zal gaan worden), level 1 en 2 naast elkaar wordt dan, net als het HRN in toekomst, level 2 only. De transitie van ATB naar Level 2 kan dan op hetzelfde stuk blijven liggen, maar omdat je dus al direct van ATB naar L2 gaat, heb je dus niet meer de kans om bij een mislukte dataverbinding direct in de spanningssluis te stranden. Naar voren halen van de transities is erg lastig, tenzij je dan een piepklein stuk dual signalling gaat aanleggen. | |
Peterselieman | zaterdag 31 maart 2018 @ 21:52 |
mja, daar kan de kennis voor gebruikt worden die tussen Bijlmer en Utrecht opgedaan is. | |
James1988 | zaterdag 31 maart 2018 @ 21:53 |
De HSL upgraden stond ook als één van de aanbevelingen in het rapport dat onlangs is uitgekomen. Dan mag je echter wel weer met Infraspeed om de tafel gaan zitten. | |
MTL | zaterdag 31 maart 2018 @ 22:01 |
Jep, vooral InfraSpeed is een drama. Elke verandering gaat heel erg moeizaam. Na jaren hebben we het nu eindelijk voor elkaar dat ze paar extra infill balises willen neerleggen, zodat onder Level 1 de rijweg al vóór het SMB/sein opgehaald kan worden, om zo al eerder snelheid te kunnen maken en op die manier bij glad spoor strandingen in de spanningssluis te voorkomen. Als zoiets al zolang duurt wil ik niet eens weten hoe lang een volledige upgrade gaat duren qua tijd (even afgezien van de kosten). | |
trein2000 | zaterdag 31 maart 2018 @ 22:13 |
Wat is s’nachts? Laat in de avond valt het mee. De eerste treinen s’ochtends wel | |
b2py | zaterdag 31 maart 2018 @ 23:19 |
Volgens mij ligt er geen Bombardier meuk op de HSL Zuid | |
James1988 | zaterdag 31 maart 2018 @ 23:33 |
Op de HSL ligt ERTMS van Siemens en Thales. | |
Bitlord | zaterdag 31 maart 2018 @ 23:38 |
2900-serie tussen Bijlmer en Utrecht met een VIRM4. Ik kan niet zitten. Waar komt al dat reizigersaanbod vandaan? Ik heb nog nooit moeten staan om half 12 in de avond. | |
Peterselieman | zondag 1 april 2018 @ 00:03 |
Goed punt. Die twee hebben in Nederland verder geen ERMTS liggen, maar in het buitenland opgedane kennis zouden ze wel kunnen gebruiken | |
Dr_Flash | zondag 1 april 2018 @ 00:29 |
Het hele idee van ERTMS was toch één Europabrede standaard? Dan boeit het toch niet wie het aangelegd heeft? Of is iedereen nou toch weer zijn eigen wiel aan het uitvinden waardoor we straks toch weer tachtig losse en vooral incompatibele ERTMS-eilandjes hebben? Dat zou wel mooi zijn. 20, 30, 40 (?) jaar verder, weet ik hoeveel miljard uitgegeven, en geen ene reet opgeschoten | |
James1988 | zondag 1 april 2018 @ 00:53 |
De trein-baan-integratie van ERTMS is steeds beter aan het worden, in de eerdere specificaties zaten veel open eindjes waardoor twee leveranciers volledige conforme ERTMS-implementaties konden opleveren die niet met elkaar konden praten. Met de laatste baselines is dat niet meer het geval. In dit geval gaat het om de combinatie van ERTMS+ATB op de baan, wat weer aan de interlocking hangt. Tot nu toe hebben alleen Bombardier (Amsterdam - Utrecht) en Alstom (Lelystad - Zwolle) dat geleverd. | |
dennistd | zondag 1 april 2018 @ 01:12 |
Vandaag moest ik in Amersfoort zijn voor een overleg. Bij het uitstappen zag ik dat er naast mijn trein iets in Locon-kleurstelling stond, dus maar even gewacht tot de IC verdwenen was richting Hilversum. Het bleek loc 1829 van Rail Force One (de voormalige Locon 9909) te zijn met een keteltrein vanuit Bad Bentheim richting Rotterdam, die hem mooi geparkeerd had voor een plaatje samen met de 6703 van Jacko Fijn Techniek, de 1251 van Railexperts (beide in voormalige ACTS-uitdossing) en de voormalige HSL 1832 die nu eigendom is van Rail Rolling Stock. Al met al toch een leuk plaatje op deze laatste dag van maart. | |
Salatrel | zondag 1 april 2018 @ 08:30 |
Yreal | zondag 1 april 2018 @ 09:23 |
Vannacht een nieuwe zwartrij-held gezien Gegrepen door s&v, belt ie 112 en begint de schreeuwen dat ie gegrepen is door een Turk en een Marokkaan en dat ze hem gaan vermoorden S&v mannetjes keken hem echt zo aan van "haha deze man". Al het trein publiek keek elkaar zo aan van "die is niet goed ". Hoe bedoel je jezelf nog een extra boete aanpraten | |
Dr_Flash | zondag 1 april 2018 @ 11:31 |
Goeie film jonguh | |
Adrie072 | zondag 1 april 2018 @ 13:03 |
http://www.dumpert.nl/med(...)e_trein_gestapt.html | |
dennistd | zondag 1 april 2018 @ 13:48 |
SBB pakt onaangename geuren van de remmen aan | |
dennistd | zondag 1 april 2018 @ 14:40 |
In België begint binnenkort pas de rechtszaak over het treinongeval bij Buizingen, in februari 2010... https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180330_03438656 | |
DeaDLocK2K | zondag 1 april 2018 @ 17:28 |
Ik vond dit wel grappig! https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2018/barcelona/ Waarschijnlijk late train though. | |
nijnja | zondag 1 april 2018 @ 17:43 |
Pisvolk is het. Stap gewoon niet in/uit ma het fluitsignaal, zeker niet als de deuren ook nog herrie beginnen te maken... | |
DeaDLocK2K | zondag 1 april 2018 @ 17:50 |
Op Schiphol stoppen ze mensen fysiek als ze na het fluitsignaal nog in willen stappen bij drukte. Sorry maar na vier gemiste treinen ga je dan echt wel aan de kook. Eigenlijk moet er gewoon een pendel op Schiphol zijn voor mensen naar centraal. Of metro voor het centrum ofzo. | |
nijnja | zondag 1 april 2018 @ 17:54 |
Hoe mis je 4 treinen? Ik kom eigenlijk alleen maar met ICs op Schiphol, en dan staat iedereen bij maximaal 3 deuren. Ookal heb je 10 bakken of meer mee... Buiten dat lijkt dit perron niet op het perron van schiphol? | |
DeaDLocK2K | zondag 1 april 2018 @ 17:57 |
Omdat alles stipt op tijd moest vertrekken. Ik hoefde niet naar Centraal dus ik heb het alleen aangekeken. | |
Kansenjongere | zondag 1 april 2018 @ 17:59 |
Als mensen niet meer instappen na het fluitsignaal dan mag in de spits, waar conducteurs het fluitsignaal nog steeds misbruiken om reizigers aan te sporen haast te maken met instappen, de helft van de reizigers niet mee. | |
DeaDLocK2K | zondag 1 april 2018 @ 18:04 |
Alvast gaan fluiten als mensen nog ruim aan het instappen zijn en zo een nog grotere chaos creëren is ook een mooie ergernis. | |
Kansenjongere | zondag 1 april 2018 @ 18:06 |
Ik kreeg vrijdag trouwens bizarre reisinformatie in de trein van Amsterdam naar Maastricht. Na een kwartier kan de HC er blijkbaar ook een keer achter dat de trein niet verder kon rijden dan Utrecht (stond al kort na vertrek op de informatieschermen en in de app) wat voor haar aanleiding was om dan maar meteen om te roepen dat er überhaupt geen treinen meer zouden rijden tussen Utrecht en Den Bosch. Advies was de stopbus naar Geldermalsen en vanaf daar verder reizen per trein of omreizen via Arnhem. Kort voor aankomst in Utrecht werd dat advies nog eens herhaald. Ik ben benieuwd of mensen die dat advies hebben opgevolgd (en dus de trein naar Heerlen namen die 10 minuten later wel gewoon vertrok) nog wel in aanmerking komen voor GTBV, maar ik vrees dat die dubbel genaaid zijn. | |
DeaDLocK2K | zondag 1 april 2018 @ 18:08 |
Niet geschoten is altijd mis en soms helpt bezwaar maken wel mocht je niet direct gelijk krijgen. Zet zo gedetailleerd mogelijk op papier waarom je dit gedaan hebt, advies gevolgd. Voor de meeste storingen is er zo'n overgangsperiode natuurlijk, dat omrijden langer gaat duren dan wachten op de volgende bus, dus ze zijn het wel gewend. | |
Kansenjongere | zondag 1 april 2018 @ 18:11 |
Maar die situatie was vrijdag niet aan de orde, er reden minder treinen tussen Utrecht en Den Bosch, maar het verkeer is geen enkel moment volledig gestremd geweest. Ik vraag me dus oprecht af waar die informatie vandaan kwam. | |
nijnja | zondag 1 april 2018 @ 18:47 |
Goed punt. Dat wil er bij sommigen ook niet in en maakt situaties alleen maar onduidelijk. Je hebt gelijk | |
DeaDLocK2K | zondag 1 april 2018 @ 19:20 |
Wow http://www.railwaygazette(...)e-moves-forward.html Allemaal van die mooie ERTMS eilanden in NL, behale Luxemburg-België als België echt over is officieel geloof ik. En wat losse lijnen die over de grens gaan. | |
JDude | zondag 1 april 2018 @ 19:39 |
Lekker vlot. Heeft me toen nog een 1e klas ritje door de Kanaaltunnel opgeleverd . | |
Eix | zondag 1 april 2018 @ 20:43 |
Waarschijnlijk de Bijlmer Bierhal of de Ziggo die dan net leegloopt. Of beiden tegelijk. Concerten daar zijn altijd rond elf uur afgelopen. Nu al een paar keer gezien dat NS na afloop van concerten de trein naar Eindhoven desondanks zo kort mogelijk rijdt. Terwijl er dan wel een hele volksstam met dat ding meewilt. De dienstregeling helpt trouwens daar ook niet echt aan mee met een gat van 51 minuten (v22:32; v 23:23). | |
GlenSpey | zondag 1 april 2018 @ 23:19 |
Toevallig een paar dagen terug daar wat over gelezen. Die treinen zijn 'kort' (lees: normale lengte onder normale omstandigheden) omdat de organisaties van die evenementen hun feestjes niet bij de spoorvervoerders aanmelden | |
ReisT | zondag 1 april 2018 @ 23:25 |
Mogen we van spoorvervoerders niet meer verwachten dat ze zelf initiatief nemen? Het is niet alsof die evenementen niet lang van te voren zijn aangekondigd.Zolang er gewoon nog een trein om 23:02 vertrekt is dat gat echt maar 21 minuten. | |
DeaDLocK2K | zondag 1 april 2018 @ 23:29 |
Is niet te doen. Dan moeten ze kennis gaan opbouwen van het type bezoeker per evenement. Laat dat lekker aan de organisatoren van de evenementen over zou ik zeggen. | |
Peter | zondag 1 april 2018 @ 23:30 |
en aanmelden is extra betalen voor meer capaciteit? | |
ReisT | zondag 1 april 2018 @ 23:34 |
Dan vraagt NS dat aan de organisatoren? | |
DeaDLocK2K | zondag 1 april 2018 @ 23:39 |
Het gaat om duizenden mogelijke plekken. Vind je echt dat daar geld aan uit moet worden gegeven? Ik zie de inkomsten van mijn abonnement liever naar een ander doel gaan. | |
GlenSpey | zondag 1 april 2018 @ 23:56 |
Wat Deadlock al zei, het is een dagtaak om van alle evenementen en feestjes in Nederland bij te gaan houden wanneer, hoeveel mensen, hoeveel extra netto reizigers etc. Er zijn organisaties die dat veel beter weten en zouden kunnen doorgeven, namelijk de organisaties van die feestjes zelf. | |
ReisT | maandag 2 april 2018 @ 00:13 |
Wat ik al zei, dat hoeft de vervoerder dus niet helemaal zelf allemaal bij te houden, dat kunnen ze aan die organisaties vragen. En ja, ik vind echt dat hier inkomsten van mijn abonnement aan mogen worden besteed want dit is nu juist één van de redenen dat ik een abonnement heb. | |
Kansenjongere | maandag 2 april 2018 @ 00:15 |
Ik vind het ook wel krom dat NS van mij als abonnementhouder die dagelijks hetzelfde traject aflegt verwacht dat ik elke dag opnieuw eerst in de reisplanner kijk of er niet toevallig calamiteiten, werkzaamheden of andere wijzigingen op mijn traject zijn, maar dat NS anderzijds niet bereid is om zelf even te checken of er wellicht evenementen zijn die een grote invloed hebben op de hoeveelheid reizigers. | |
Peter | maandag 2 april 2018 @ 00:19 |
Is dat niet 1 van de kerntaken van de NS? En vast ook van specifieke functies bij de planning.. Voor zover ik weet moeten organisatoren extra betalen om extra treinen te laten rijden/stoppen... waarom zou je dat dan doen als de NS er ook extra aan verdient als er meer mensen reizen? | |
DeaDLocK2K | maandag 2 april 2018 @ 00:30 |
Ja, maar NS kan niet een betere inschatting maken dan de organisatoren. Die moeten verstand hebben van wat ze op welke oppervlakte organiseren en hoeveel mensen er op afkomen. Als je dit heel specifiek moet gaan uitvragen aan al die oneindige hoeveelheid evenementen-organisatoren van enig formaat, daar heb je meerdere FTE extra voor nodig.... Geld kan maar één keer uitgegeven worden. [ Bericht 5% gewijzigd door DeaDLocK2K op 02-04-2018 00:45:44 ] | |
Peterselieman | maandag 2 april 2018 @ 00:40 |
En daarnaast weten organisatoren ook beter wanneer concerten afgelopen zijn. Stel een artiest begint een half uur te laat, dan verschuift de reizigerspiek. De NS kan dat natuurlijk van te voren niet aan zien komen. Als ze extra materieel ingepland hebben kan het dus te vroeg en dus vrijwel leeg rijden, terwijl latere treinen alsnog bommetje vol zitten. | |
dennistd | maandag 2 april 2018 @ 08:17 |
DB trekt het menu van het Bordrestaurand en de Bordbistro gelijk, en heeft nu ook meeneemgerechten: https://www.zugreiseblog.de/bahn-speisewagen-service/ Hier de hele kaart: https://db-bordgastronomi(...)isekarte_2018-04.pdf Voor velen hier het belangrijkste product: halve liter Bitburger voor ¤3,80 | |
b2py | maandag 2 april 2018 @ 08:28 |
De organisator vaak ook niet | |
Dr_Flash | maandag 2 april 2018 @ 10:29 |
ja dan kun je als vervoerder maar beter helemaal niks regelen | |
SevenWonders | maandag 2 april 2018 @ 10:43 |
In het geval van Amsterdam Bijlmer hebben ze toch inmiddels wel de nodige ervaring opgebouwd. Het maakt niet uit wie er speelt, maar als er evenementen tegelijkertijd in de ArenA en Ziggo zijn, dan zijn die beiden tussen 22:30u en 23:00u afgelopen. Die paar 1000 uit de Bierhal even vergetend. Je weet inmiddels allang wat het reizigersaanbod zal zijn. Ja, bij Justin Bieber is het misschien wat drukker met papa-taxi's die de kinders komen ophalen, maar voor de rest valt het prima in te schatten. Kwestie van logisch nadenken, anticiperen. Is mijns inziens ook een taak van een openbaar vervoerder. Ook door de materiaalplanning van NS. Al slaan die de plan vaak mis, op Goede Vrijdag in middagspits korte treinen (4 bakken tussen A'dam en Vlissingen) inzetten (iedereen toch niet aan het werk), maar vergeten dat de rolkoffersmaffia en grijs-op-reis wel met de trein gaat :-)_ | |
ikweetnietwat | maandag 2 april 2018 @ 19:20 |
Dat heet een verwachtingspatroon, de conducteur had waarschijnlijk niet zoveel zin, ziet even snel dat de trein niet verder rijdt en gaat al direct van een bepaald scenario uit zonder na te denken. | |
cherrycoke | maandag 2 april 2018 @ 20:40 |
rijden die dm90's of rode duivels nog ergens heb ze al een tijd niet meer gezien | |
MTL | maandag 2 april 2018 @ 20:43 |
Rode duivels? En nee. DM90 rijdt niet meer. Die zijn verkocht aan Roemenië. | |
cherrycoke | maandag 2 april 2018 @ 20:44 |
die plan U diesels van vroegah | |
DeaDLocK2K | maandag 2 april 2018 @ 20:45 |
Dieseldrie. Nee, al eventjes niet meer. | |
Dr_Flash | maandag 2 april 2018 @ 23:05 |
Toen het algemeen publiek zich nog bewust was van de baksamenstelling alschmede de tractievorm der spoorvoertuigen | |
Duvel | dinsdag 3 april 2018 @ 08:09 |
Mijn opa noemde de elektrische varianten "diesel-elektrisch". Dat diesel was er lastig uit te krijgen. | |
Frozen-assassin | dinsdag 3 april 2018 @ 08:25 |
Eens dat het niet te doen is voor NS om alle evenementen bij te houden. Maar dat klinkt dan weer erg breed. Ze kunnen best bijhouden wanneer Ajax speelt of wanneer er een concert is in Ziggo Dome of in Ahoy. De grotere podia kunnen ze makkelijk bijhouden, festivals kan je evt vragen of zij dat aangeven. NS dient er te zijn voor de reizigers dus wanneer er vraag is moeten ze daar ook op kunnen inspelen in plaats van zeggen dat de organisatoren het maar moeten betalen. Dat slaat nergens op. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 3 april 2018 @ 09:27 |
Bijlmer ArenA is inderdaad laaghangend fruit. En als ze dat niet lukt moeten ze maar gewoon standaard lange en extra treinen inzetten. Het is wat anders bij een driedaags festival in Schubbekutteveen wat eens per jaar in een ander weekend plaatsvindt. NS kan daarvan niet ruiken hoe en wat. | |
b2py | dinsdag 3 april 2018 @ 11:04 |
Gaat lekker met staken in Frankrijk las ik bij de NOS? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 3 april 2018 @ 11:25 |
36 dagen tot ergens in juni leggen ze het werk neer. | |
Salatrel | dinsdag 3 april 2018 @ 11:25 |
ik staak ook tot een uur of 16:00 | |
Mr_Klaasje | dinsdag 3 april 2018 @ 11:31 |
Late dienst | |
MTL | dinsdag 3 april 2018 @ 11:32 |
Dan staak ik de hele dag tot morgenochtend 8:30 uur | |
GlenSpey | dinsdag 3 april 2018 @ 11:35 |
Ik heb 2 weken lang gestaakt. Morgenavond weer aan t werk. | |
MTL | dinsdag 3 april 2018 @ 11:39 |
Ja, je hebt altijd nóg luiere mensen. Waarom zouden die Fransen anders staken? | |
Salatrel | dinsdag 3 april 2018 @ 11:47 |
ik heb al 3 dagen staking achter de rug | |
MTL | dinsdag 3 april 2018 @ 11:50 |
Ik ook | |
spectrumanalyser | dinsdag 3 april 2018 @ 12:37 |
de spoorwegen hebben niet stil gezeten. zo zijn er 3 stuks gedemonteerde 1700 locs overgebracht van Eindhoven naar de Houtrakpolder. kortom, het terrein van ACT is weer goed gevuld. begint maart was er nog een persconferentie over de goederenlijn Amsterdam-China, en dus moest zoveel mogelijk van dat spul even opzij (bron: https://www.flickr.com/photos/denniskoster/39781801405/) En ik lees over DDZ motorwagens die een revisie nodig hebben omdat de laagspanningsbekabeling vervangen dient te worden? bron: https://www.flickr.com/photos/berthollander/41131523411 | |
Maegrim | dinsdag 3 april 2018 @ 12:39 |
ik staak sowieso tot volgende week maandag | |
Adrie072 | dinsdag 3 april 2018 @ 12:55 |
Heeft dat serieus met sterkere verlichting te maken? | |
MTL | dinsdag 3 april 2018 @ 13:24 |
De laagspanningsbekabeling wordt inderdaad vervangen, maar met de verlichting heeft dat niet te maken, voor zover ik weet. De mDDM is nooit de meest betrouwbare loc geweest en daar hoopt men nu wat verandering in te brengen, waardoor de beschikbaarheid omhoog moet gaan. Ik kan mij hooguit voorstellen dat de airconditioning die er bij is gekomen een stukje meer stroom vreet dan de luchthappers die er eerst op zaten, maar daar hoeft niet de laagspanning in de mDDM voor vervangen te worden. De airco wordt juist door de hoogspanningskabel naar de rijtuigen gevoed, met de statische omzetters die in het stuurrijtuig zitten. [ Bericht 2% gewijzigd door MTL op 03-04-2018 13:34:01 ] | |
Eix | dinsdag 3 april 2018 @ 18:36 |
Die rijdt slechts tot Utrecht. Dat vind ik maar een raar verhaal. Ticketmaster verkoopt namelijk treintickets gelijk bij het kopen van een concertticket. Dat gaat lastig zonder medewerking van beide partijen. Alleen al aan die verkoop zou je als vervoerder ook kunnen afleiden wanneer het druk wordt. Zal je natuurlijk wel een factor moeten toepassen voor mensen die met reguliere tickets reizen. Maar afijn, genoeg manieren om als vervoerder je betalende klanten ook daadwerkelijk te vervoeren. Te kort rijden is dan ook gewoon een keuze / onwil. | |
derLudolf | dinsdag 3 april 2018 @ 18:59 |
Je zou toch ook een treinstel kunnen stallen bij het station waarbij het concert plaats vind Zodat je snel een er bij aan kunt koppelen indien nodig | |
Frozen-assassin | dinsdag 3 april 2018 @ 19:13 |
Dat vergt nadenken en bijsturen Te hoog gegrepen | |
Peterselieman | dinsdag 3 april 2018 @ 19:14 |
Als er al ruimte en mankracht voor is | |
MTL | dinsdag 3 april 2018 @ 19:24 |
Zolang de organisatoren maar samenwerken met NS is er een hoop mogelijk. Zo zijn er in Rotterdam bijvoorbeeld de speciale voetbaldiensten. Voor de aanvoer rijden pendeltreinen en stoppen er ook diverse reguliere treinen extra op Rotterdam Stadion, voor de afvoer worden en een aantal lange treinen neergezet die na afloop richting Rotterdam en Dordrecht rijden. Die treinen blijven wachten tot ze vol zijn en hebben in die zin dus geen echte dienstregeling (natuurlijk hebben ze die wel, maar daar wordt los mee omgegaan). Er staat telkens één trein langs het perron in beide richtingen, zodra die vol is rijdt die weg en komt de volgende trein die op de opstelsporen net buiten stadion stond te wachten de rest ophalen. Ook voor de Ziggodome/Ahoy zijn dit soort dingen echt wel mogelijk. Ik heb daar vorig jaar meerdere malen na een evenement met VIRM-12 van Bijlmer ArenA via Utrecht naar Den Bosch en Eindhoven gereden en daar ging het eigenlijk hetzelfde. Wachten tot de trein vol was, daarna verder rijden. | |
Fred | dinsdag 3 april 2018 @ 19:57 |
; Dus stiekem kunnen ze het wel bij NS, écht spoorboekloos rijden Alles kan, zolang er maar iemand bereid is om er voor te betalen. Er gaat bijna 1800 man in een VIRM6+6. En stel dat die allemaal om en nabij de randstad moeten zijn, dan betalen ze gemiddeld 12,50 voltarief, dat is dan zo'n 22.500 euro per trein. En dan blijkbaar is dat dan nog niet eens genoeg om kostendekkend te rijden. Voor datzelfde bedrag rijden ca 2200 auto's (met max 5 man) zo'n 80 kilometer. En daar wringt dan ook de schoen, de alternatieven zijn goedkoper. De auto is gewoon altijd goedkoper, als je met 2 of meer gaat dan is zelfs het rijden incl parkeergeld goedkoper dan de trein.. Voor wie het wel loont om met de trein te gaan zijn mensen die op de een of andere manier korting krijgen, waardoor de inkomsten al helemaal niet meer opwegen tegen de kosten. (en dan laat ik aspecten als reistijd en "vrijheid in beweging" nog buiten beschouwing) | |
Dr_Flash | dinsdag 3 april 2018 @ 20:08 |
Momentje, even een auto kopen | |
Fred | dinsdag 3 april 2018 @ 20:25 |
Ik zeg toch helemaal niet dat je een auto moet kopen. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat het voor OV-bedrijven niet interessant is om extra treinen na evenementen te laten rijden omdat het voor de meeste bezoekers van zo'n evenement niet interessant is en de bezoekers waarvoor het wél interessant is om de trein te nemen dat vaak doen omdat ze toch al korting krijgen. (Dal vrij, Altijd vrij, Weekend vrij, Traject vrij, Dal voordeel, Altijd voordeel etc.) Inkomsten zijn dus laag voor vervoerder, kosten relatief hoog voor de gemiddelde bezoeker en zolang er geen partij is die in dat gaat wil springen rijdt er dus geen trein (of ander OV). Bij voetbalwedstrijden in de Kuip is het de gemeente Rotterdam die bijspringt omdat die er bij gebaat is dat de voetbalsupporters zo gemakkelijk mogelijk van en naar het stadion komen (want minder files en minder verspreiding van eventueel boze supporters). Uiteindelijk kost het te stad minder en zijn de bewoners blij. Bij een aantal evenementen betaalt de organisatie van het evenement de extra kosten (lees: in elk ticket (of je nou met de auto of de trein komt) zit dan al een bedrag verwerkt om extra OV te laten rijden.) | |
dennistd | dinsdag 3 april 2018 @ 20:49 |
Het probleem van niet willen betalen voor extra treinen speelt ook bij FC Twente. NS reed voor eigen rekening de stopper Apeldoorn-Almelo door naar Enschede voor en na de wedstrijd, maar nu Syntus de lijn naar Zwolle heeft doet NS dit niet meer. Syntus wil wel extra treinen inzetten (naast het op maximale lengte rijden wat wel gebeurd) maar FC Twente wil er niet voor betalen. En gezien de opzet van de concessie (Syntus een vast bedrag, inkomsten naar de Provincie) snap ik wel dat Syntus niet extra gaat rijden. | |
Isane | dinsdag 3 april 2018 @ 22:49 |
Ach, volgend seizoen is het toch overbodig | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 3 april 2018 @ 23:04 |
Ze willen hun pensioen met 52 niet kwijt. Kan ik mee inkomen. | |
ACT-F | dinsdag 3 april 2018 @ 23:36 |
In mijn stad hoef ik niet eens extra materieel in te zetten. Als het stadion leeg loopt heb ik voldoende aan het huidige materieel. Die prutsers van de NS kunnen gewoon niet plannen | |
Adrie072 | dinsdag 3 april 2018 @ 23:52 |
Merci! | |
Pino112 | woensdag 4 april 2018 @ 06:34 |
https://nieuws.ns.nl/apri(...)n-disneyland-parijs/ | |
James1988 | woensdag 4 april 2018 @ 09:01 |
Goedemorgen! The journey begins. | |
Dr_Flash | woensdag 4 april 2018 @ 09:27 |
Ik zeg alleen maar dat er veel te makkelijk geschermd wordt met "alternatieven" die soms helemaal niet bestaan | |
JDude | woensdag 4 april 2018 @ 10:15 |
| |
#ANONIEM | woensdag 4 april 2018 @ 10:17 |
| |
Duvel | woensdag 4 april 2018 @ 10:45 |
Nee natuurlijk niet. Die tekst slaat als een lul op een sluisdeur. | |
Dr_Flash | woensdag 4 april 2018 @ 11:09 |
Jeeej goodies | |
Fred | woensdag 4 april 2018 @ 11:45 |
Tja, je kan het ook anders bekijken, zonder het relatief goedkope transportmiddel "auto" had het evenement waar je heen zou willen waarschijnlijk helemaal niet bestaan omdat het voor de meeste mensen simpelweg te duur zou zijn om er te komen. Daarnaast blijft het onwaarschijnlijk dat als de trein hét transportmiddel zou zijn, er na evenementen wél treinen zouden rijden. Omdat er dan zoveel mensen afhankelijk van zouden zijn om überhaupt te kunnen werken moet de prijs wel laag zijn, maar door die lagere tarieven is er ondanks het grotere reizigersaantal niet direct meer inkomsten om laat in de avond voor nog steeds een beperkte groep mensen treinen te laten rijden. | |
James1988 | woensdag 4 april 2018 @ 13:17 |
Mooi zeg, vanaf Londen alles op tijd en vlak voor Amsterdam Centraal moeten we wachten op een vertraagde ICd | |
Frozen-assassin | woensdag 4 april 2018 @ 13:25 |
We hebben het telkens over de kosten Maar NS is er VOOR de reizigers. En maakt miljoenen winst elke jaar weer. Maar een extra trein laten rijden zodat mensen naar huis kunnen is een brug te ver. Welke abonnementen die mensen hebben is volstrekt irrelevant. Zij hebben ervoor betaald dus mogen ook best service verwachten. | |
DeaDLocK2K | woensdag 4 april 2018 @ 14:40 |
24 miljoen winst waarvan een derde naar algemene middelen vloeit middels dividenden voor het Rijk. Dat is niet bepaald een marge waar je u tegen zegt. | |
James1988 | woensdag 4 april 2018 @ 15:01 |
Eindoordeel na een rit Londen -> Amsterdam in een e320: wat een bazentrein. | |
nijnja | woensdag 4 april 2018 @ 15:41 |
Dan wacht je nog ergens voor. Vaak genoeg staan wachten op leeg mat. Dat is ook erg leuk . Ja ok, dan wacht je ook ergens voor, maar toch ... | |
Maegrim | woensdag 4 april 2018 @ 16:10 |
In die ICMmetjes die naar 13b komen? | |
Fred | woensdag 4 april 2018 @ 16:14 |
Tja, we zijn nu eenmaal geen communistisch land, dus draait het uiteindelijk altijd om de knaken. NS rijdt nou eenmaal niet gratis. De conducteurs, machinisten en ander personeel dat nodig is om de trein te laten rijden willen ook graag een salaris voor het werk wat ze verrichten. De NS (en elke andere vervoerder) heeft alleen de verplichting om treinen conform de gewonnen (of toebedeelde) concessies te vervoeren, aangevuld met andere (commerciële) contracten. In de huidige opzet zijn reizigers dan ook het lijdend voorwerp en niet het onderwerp van spoorvervoer. De extra treinen voor evenementen zijn geen onderdeel van de concessie en is er geen enkele reden voor de NS om zonder meer treinen te laten rijden. Die "service" krijgen ze toch ook: abonnementhouders mogen in elk trein stappen die voldoet aan de voorwaarden van hun abonnement. En áls de NS extra treinen laat rijden dan mogen ze ook gewoon mee. | |
James1988 | woensdag 4 april 2018 @ 16:43 |
| |
James1988 | woensdag 4 april 2018 @ 16:51 |
Het treinstel dat vanochtend van Londen naar Amsterdam is gereden (4013/4014) is hetzelfde treinstel dat 2 jaar geleden als eerste e320 bij Roosendaal de grens over kwam voor testritten. Toeval, of expres zo gepland? | |
spectrumanalyser | woensdag 4 april 2018 @ 17:12 |
dat zijn de goodies die van Londen naar Amsterdam meekomen. naar Londen gaan vreemde pillen, zakjes 'bakpoeder' en kleine zakjes groen spul. | |
Ireyon | woensdag 4 april 2018 @ 17:23 |
Vanochtend vanuit Amsterdam geen goodies gekregen. Wel een apple turnover en een kopje thee n de Standard Premier klasse. Overigens kreeg ik in de Thalys erna toch wel beter te vreten: Maar in vergelijking met de e320, wat een ouderwetse armoe is zo'n Thalys opeens. | |
James1988 | woensdag 4 april 2018 @ 17:27 |
Dit was het ontbijt in de Eurostar: Ze kwamen tussentijds nog een keer langs om te vragen of je nog een broodje wilde (graag), en ze kwamen ook nog een paar keer met koffie, thee en water. In Brussel was er een wisseling van treinpersoneel, en nam een Nederlandse crew het over. Toen kwamen ze nog langs met wijn (of frisdrank/fruitsap voor de liefhebbers) en nootjes. | |
spectrumanalyser | woensdag 4 april 2018 @ 17:31 |
dit was wat ik kreeg met de bakkerbart actie | |
bork | woensdag 4 april 2018 @ 17:35 |
die kleur beginnen we maar niet over, maar hoe voelt het? In de thalys heb ik altijd een benauwde gevoel alof ik bij mijn oma in haar woonkamer zit, is dit meer ICE-3 gevoel? | |
James1988 | woensdag 4 april 2018 @ 17:41 |
Ik vind de Eurostar e320 een prima trein. Het is inderdaad meer een ICE3-gevoel: het is wat minder 'warm' dan de Thalys, maar kil zou ik het zeker niet noemen. De stoel waar ik op zat vond ik prima voor de rit die toch ruim 3,5 uur duurde. De ligging van de trein op de baan vond ik ook prima. Op HS1 vond ik 'm stabieler aanvoelen dan een Eurostar TGV-TMST, die wat beweeglijker is. Ook op de LGV-1, HSL-4 en HSL-Zuid was de ligging subliem. En het ding accelereert als een raket. | |
Ireyon | woensdag 4 april 2018 @ 17:46 |
Poeh lastig te omschrijven. Sowieso veel beter dan de Thalys, aanzienlijk meer licht(inval) en een stuk minder benauwd opgezet. In vergelijking met de ICE3 zijn de stoelen, in ieder geval 1ste klas, nog een flink stuk ruimer en de (klap)tafels tenminste degelijk materiaal in plaats van plastic fantastic. Het is wel opgedeeld in een stuk meer compartimenten, gescheiden door ondoorzichtige tussendeuren, waardoor het geheel niet direct zo ruimtelijk aanvoelt als de ICE. En hij rijdt verder heerlijk. Trekt ook bizar snel op; bij het ringvaartaquaduct (waar de HSL vanuit Hoofddorp de A4 ontmoet) zat-ie al op de 280 km/h! Tenslotte natuurlijk een geweldige dienstregeling. Gewoon Schiphol en Antwerpen, hetzij op een bescheiden tempo, voorbij rijden. Ook Rotterdam kan gewoon eruit worden gegooid trouwens, die stop voegde voor niemand iets toe. | |
James1988 | woensdag 4 april 2018 @ 17:50 |
Wat me negatief opviel aan de e320: de stoelopstelling is niet overal goed afgestemd op de ramen. Ik zat in Standard Premier (1e klas), de helft van mijn "uitzicht" bestond uit een plastic zijpaneel. Dat had niet gehoeven.Niet mee eens. De ritten zitten nu vol met mensen die de hele route Amsterdam - Londen willen doen "omdat het kan", wanneer het nieuwe eraf is en de Rotterdammerts ontdekken dat er een rechtstreekse trein is van/naar hun stad zal die steeds meer gebruikt gaan worden. Rotterdam heeft net zo veel vervoerswaarde als Amsterdam. Misschien nog wel meer, als je kijkt naar het achterland (Utrecht, Den Haag) dat vanuit Rotterdam beter bereikbaar is dan met een omweg via Amsterdam. | |
dennistd | woensdag 4 april 2018 @ 18:06 |
Het uitzicht op een wand is sowieso een trend van de laatste jaren, je ziet het bij vrijwel alle nieuwe en gemoderniseerde treinen... | |
Ireyon | woensdag 4 april 2018 @ 18:22 |
Stom is dat inderdaad. Maar kon je dan niet zelf een zitplek uitzoeken? Ik heb specifiek Coach 3, Stoel 65 gepakt met behulp van die seatplan. | |
Dr_Flash | woensdag 4 april 2018 @ 18:23 |
Ben ik in CUL beland of zo? | |
James1988 | woensdag 4 april 2018 @ 18:26 |
Een maat van me had de tickets gekocht. Toen we vanochtend bij het poortje stonden mochten we er niet in, "see member of staff". Eenmaal bij het loket bleek dat we nieuwe zitplaatsen toegewezen hadden gekregen. Krijg je honger? | |
Dr_Flash | woensdag 4 april 2018 @ 18:31 |
Beetje | |
bork | woensdag 4 april 2018 @ 19:01 |
Bedankt guys, ik vind dat jullie het goed uitgelegd hebben, ik heb nu een veel beter beeld. Ik was afgelopen weekend in Duitsland om het nieuwe stuk tussen Erfurt en Nürnberg (VDE8) mee te maken en in Frankfurt stond er een Zwitsers stel dat de ritten rijdt naar Milaan en terug. | |
nijnja | woensdag 4 april 2018 @ 19:11 |
Ook ja... bah | |
dennistd | woensdag 4 april 2018 @ 19:49 |
Vorige maand zag ik in Hannover ook nog een Zwitsers stel, die was wel wat uit de richting geloof ik... | |
Dr_Flash | woensdag 4 april 2018 @ 20:34 |
Maar nog wel genoeg om ELKE dag van het jaar 2 extra treinen te kunnen laten rijden. | |
Peterselieman | woensdag 4 april 2018 @ 21:18 |
De nieuwe Friesenbrücke ligt er mogelijk ook in 2024 nog niet. Duitsland wil eerst een onderzoek, omdat de brug volgens een nieuwe standaard gebouwd moet worden https://www.oogtv.nl/2018(...)et-uitstel-bedreigd/ | |
Fer | woensdag 4 april 2018 @ 22:05 |
Rijden die oude Fyra treinstellen al? Of krijgen ze een enketje middellandse zeebodem? | |
Peterselieman | woensdag 4 april 2018 @ 22:07 |
de toelatingsprocedure is nog gaande | |
dennistd | woensdag 4 april 2018 @ 22:21 |
De Blauwe Engel gaat dit weekend op pad: Heen op 7 april: Utrecht Maliebaan: v 10.21 Amersfoort: a 10:45 v 11.13 Hilversum: d 11.28 Amsterdam Bijlmer Arena: d 12.00 Woerden: d 12.19 Gouda: a. 12.30 v. 12.39 Leidschendam: a. 13.07 Terug op 8 april: Leidschendam: v. 10.30 Gouda: d. 10.58 Woerden: d. 11.11 Diemen Zuid: d. 11.36 Hilversum: d. 12.02 Amersfoort: a. 12.17 v. 12:53 Utrecht Maliebaan: 13.31
[ Bericht 37% gewijzigd door dennistd op 04-04-2018 22:48:50 ] | |
Darkwing_Duck | woensdag 4 april 2018 @ 22:30 |
https://youtu.be/8G_n0VX2C Aanrander | |
dennistd | woensdag 4 april 2018 @ 22:32 |
Doetutnie | |
Darkwing_Duck | woensdag 4 april 2018 @ 22:40 |
| |
Adrie072 | donderdag 5 april 2018 @ 16:37 |
Door een trein ingehaald worden op het andere spoor Beverwijk-Haarlem is ook een eerste keer 🙃 | |
Mr_Klaasje | donderdag 5 april 2018 @ 17:35 |
In Apeldoorn wachten op het vertrek van de Pimpel express uit Deventer terwijl die deze week (gepland) niet rijdt is ook zoiets.. | |
dennistd | donderdag 5 april 2018 @ 19:46 |
Uit de bio van die laatste: Communicatie (nieuwe) treinen Hogesnelheidslijn: Eurostar, IC Brussel, IC direct & IC Den Haag-E’hoven. Zal voorlopig nog wel puinhoop worden met de Benelux dus vanaf dit weekend | |
Adrie072 | donderdag 5 april 2018 @ 23:33 |
Moet je met een fucking vliegtuig doen.... | |
James1988 | vrijdag 6 april 2018 @ 02:01 |
Je bent het accu-akkefietje met de 787 vergeten? | |
Fred | vrijdag 6 april 2018 @ 09:27 |
De Comet, DC-10 en A320 hadden ook een moeilijke start. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 6 april 2018 @ 11:18 |
De DC10 zou in deze tijd direct aan de grond gehouden zijn en het project geschrapt | |
Dr_Flash | vrijdag 6 april 2018 @ 12:04 |
Wel een beetje kansloos dat we nu al gewaarschuwd worden niet te mopperen, voor iets wat er over 3 maanden, en tegen die tijd 13 jaar te laat, misschien eindelijk gaat komen Ik bedoel, het minste wat je mag verwachten is dat in die 13 jaar extra de kinderziektes eruit gehaald zijn. Toch? Maar weet je: Het gaat ook juli niet worden hoor Want dan is het weer zomervakantie en de rails gaan smelten en de lintjesknipper is met vakantie en alles Maar niet mopperen! | |
Peterselieman | vrijdag 6 april 2018 @ 12:06 |
We moeten Geert Dales dankbaar zijn dat Amsterdam jarenlang een bouwput is geweest | |
ReisT | vrijdag 6 april 2018 @ 15:57 |
Die Eurobahn hat ein Ausstiegsproblem Deutsche Gründlichkeit: er is een perronnetje dat niet aan een of andere norm voldoet, dat is uiteraard een probleem waar een oplossing voor moet worden gevonden. Dus moet nu elke keer als er een Flirt in Wissingen stopt, de conducteur eerst een super zinvol extra treetje neerzetten, voordat de passagiers mogen uitstappen. | |
nijnja | vrijdag 6 april 2018 @ 17:45 |
Dus de conducteur moet daarna weer door zijn knieën om het treetje/krukje te pakken... Mag dat arbotechnisch wel? | |
Dr_Flash | vrijdag 6 april 2018 @ 19:23 |
En wie draait er op voor de bijbehorende vertraging? | |
Dr_Flash | vrijdag 6 april 2018 @ 19:25 |
het hoogteverschil tussen de trein en de gewone tree is nog steeds groter dan tussen de gewone tree en het perron, dus welk probleem hier nu mee opgelost moet zijn....? Maar het kan vast wel nog gekker want ik heb Realer Irrsinn er nog niet over gehoord | |
James1988 | vrijdag 6 april 2018 @ 19:41 |
| |
Goverman | vrijdag 6 april 2018 @ 21:43 |
Dat perron zou in Nederland ook al zijn afgekeurd vanwege de breedte (of het gebrek daaraan...). | |
Peterselieman | vrijdag 6 april 2018 @ 21:47 |
Stations als Dronryp wel eens gezien? | |
Fred | vrijdag 6 april 2018 @ 21:48 |
Dan had er op zijn minst nog een hekje moeten staan. | |
Stefanovic83 | vrijdag 6 april 2018 @ 22:29 |
Wat voor mat rijdt er tegenwoordig de IC Zwolle - Leeuwarden? VIRM? Ik reis aanstaande maandag vlak na de ochtendspits | |
Peterselieman | vrijdag 6 april 2018 @ 22:30 |
DDZ en ICM. Alleen in uitzonderingssituaties VIRM | |
Mr_Klaasje | vrijdag 6 april 2018 @ 23:43 |
Daar rijden ze niet zo hard als in Beilen. Het einde van het perron is daar nog geen meter. | |
Dr_Flash | vrijdag 6 april 2018 @ 23:52 |
Alsof iemand de moeite neemt om dat te gaan keuren | |
Stefanovic83 | zaterdag 7 april 2018 @ 08:24 |
ok mooi, dankje. Lekker zitten in de 1e klasse | |
James1988 | zaterdag 7 april 2018 @ 18:27 |
Voor de liefhebbers, versnelde cabrides van de Virgin Trains-routes: | |
Bitlord | zaterdag 7 april 2018 @ 18:51 |
Leuke verrassing, was er in het geheel niet naar op zoek en wist niet eens dat ze ook op Sicilië terecht waren gekomen. De ex NMBS 5132 vanmiddag. Een echte Cockerill! | |
Dr_Flash | zaterdag 7 april 2018 @ 19:06 |
Die kutmaffiosen jatten ook ALLES | |
James1988 | zaterdag 7 april 2018 @ 19:38 |
Leuke verrassing | |
Goverman | zaterdag 7 april 2018 @ 21:28 |
Je moest eens weten wat ProRail voor kaders, richtlijnen en protocollen heeft. En hoe goed ze zijn in het veranderen daarvan zonder consequenties op tijd, ruimte en geld in beeld te brengen... En ja, er is een projectteam bij ProRail bezig om van ALLE perrons op ALLE stations te bepalen hoe veilig die zijn... Los daarvan, qua perronbreedte is er wel een dingetje op sommige stations. Denk aan breedtes, obstakels etc. Het meest gevaarlijk zijn smalle eilandperrons waar aan de ene kant bijna een trein binnenkomt en aan de andere kant een intercity vanuit de andere richting komt rijden. In de buurt van Deventer is Raalte wel een aardig voorbeeld. En idd de nodige perrons in Fryslan, maar ook Amsterdam Zuid en zelfs Utrecht CS hebben hun aandachtspunten. | |
James1988 | zaterdag 7 april 2018 @ 21:33 |
Zoals in Gilze-Rijen ten tijde van dienstregeling 2016? Stoptrein komt binnen terwijl een IC voorbij raast in de andere richting. Tegenwoordig ligt het symmetriepunt van de sprinters in Gilze-Rijen. | |
Goverman | zaterdag 7 april 2018 @ 21:42 |
Dat idee idd. Tilburg Universiteit was dat tot voor kort ook, maar die is verbouwd en opgelost. | |
James1988 | zaterdag 7 april 2018 @ 21:45 |
Tilburg Universiteit is flink verbeterd Zijn er eigenlijk concrete plannen om iets in Gilze-Rijen te gaan doen? Het eilandperron daar is niet al te breed. | |
Dr_Flash | zaterdag 7 april 2018 @ 22:14 |
| |
Peterselieman | zaterdag 7 april 2018 @ 22:26 |
Het blijft verwonderlijk dat ze een katholieke universiteit in Tilburg vestigden | |
Dr_Flash | zaterdag 7 april 2018 @ 22:46 |
Het zou veel verwonderlijker zijn als ze daar een protestantse universiteit zouden vestigen. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 7 april 2018 @ 22:59 |
Euh... | |
Peterselieman | zaterdag 7 april 2018 @ 23:06 |
het gaat puur om het gekunstel met de naam. Die is meermalen gewijzigd totdat ze in 2010 de huidige naam aannamen | |
Dr_Flash | zaterdag 7 april 2018 @ 23:15 |
Ja de KUT hue hue hue | |
DeaDLocK2K | zaterdag 7 april 2018 @ 23:17 |
Wil je hiermee zeggen dat de Friesche medemens het niveau van een puberale Nederlander nooit kan ontstijgen? | |
Peterselieman | zaterdag 7 april 2018 @ 23:28 |
Als jij die conclusie wilt trekken, be my guest. | |
Dr_Flash | zaterdag 7 april 2018 @ 23:30 |
Zeg gewoon wat je denkt kuthomoos | |
dennistd | zondag 8 april 2018 @ 01:52 |
Vandaag toog ik voordat ik aan de arbeid mocht nog even naar Amersfoort voor de Blauwe Engel. Deze werd zoals aangekondigd overgebracht van het Spoorwegmuseum naar de werkplaats Leidschendam. Een paar minuten voor geplande aankomsttijd kwam de DE-1 41 al binnen als trein 82101 vanuit Utrecht Maliebaan. In tegenstelling tot de meeste kopmakende treinen reed deze wel verder door, waardoor ook eens een plaatje met de gebouwen op het middenperron mogelijk was. Terwijl de dieselmotorwagen aan spoor 4 stond kop te maken kwam er een melding binnen dat ook de Mat'54 766 onderweg zou zijn naar de Keistad. Een snelle rondvraag leverde het aankomstspoor 12 op, dus een snelle verhuizing naar de kop van spoor 7 was noodzakelijk. Hier komt de Hondekop binnen na bij de Vlasakkers al naar het linkerspoor gewisseld te zijn. Na de binnenkomst van de Mat'54 766 was ik nog precies op tijd terug op de kop van spoor 2 voor het vertrek van de DE-1 41 richting Hilversum. Als trein 82102 wordt hier de fraaie kap van het middenperron gepasseerd, de nodige dieseldampen achterlatend. | |
James1988 | zondag 8 april 2018 @ 02:58 |
Begin deze week was ik in Engeland, en omdat ik wat tijd over had ben ik daar nog wat aan het spotten geweest. Te Birmingham International heb ik deze Virgin Pendolino, 390 008 "Charles Rennie Mackintosh", op de foto kunnen zetten. Sinds 2017 wordt de hele vloot van een nieuwe verflaag voorzien, op aanraden van bouwer Alstom. Let trouwens ook even op het bordje rechts: dat is in het Intercity Swallow-kleurenschema en als je goed kijkt zie je er een silhouet van een zwaluw naast. Een zeldzaam overblijfsel uit het British Rail-tijdperk. [ Bericht 7% gewijzigd door James1988 op 08-04-2018 05:11:57 ] | |
Salatrel | zondag 8 april 2018 @ 09:38 |
Ik vind die snor voorop veel leuker | |
desbarts | zondag 8 april 2018 @ 10:20 |
Vandaag een dagje door de ardennen met de trein om uiteindelijk de laatste ic brussel terug te nemen. Zie ik nog mede-fokkers in de eerste klas? | |
dennistd | zondag 8 april 2018 @ 11:11 |
Nee, ik zit vandaag eerste klas in de bus | |
Wertha | zondag 8 april 2018 @ 11:19 |
Geinig, dat snorretje. | |
Dr_Flash | zondag 8 april 2018 @ 12:33 |
Ik vraag me alleen af wat er "International" kan zijn aan Birmingham Gaat er soms een boemeltje Wales in of zo? | |
freako | zondag 8 april 2018 @ 13:19 |
Het is het station bij het vliegveld van Birmingham, dat heet ook "Birmingham International". . | |
bork | zondag 8 april 2018 @ 13:20 |
correct
| |
Dr_Flash | zondag 8 april 2018 @ 13:53 |
Aha | |
James1988 | zondag 8 april 2018 @ 14:36 |
Dat is correct en tevens juist. Fles heeft ook gelijk, te Birmingham International stoppen treinen die naar Wales en Schotland rijden | |
James1988 | zondag 8 april 2018 @ 18:42 |
BN DeStem, de regionale krant van West-Brabant en Zeeland, heeft een spoorbijlage gemaakt over de Beneluxtrein omdat deze vanaf morgen via Breda zal rijden ipv via Roosendaal. | |
b2py | zondag 8 april 2018 @ 19:14 |
De trein is heus niet zo schoner dan het vliegtuig: https://www.nrc.nl/nieuws(...)-een-boeing-a1598474 | |
dennistd | zondag 8 april 2018 @ 20:10 |
Ik vind het wel heel erg veel aannames voor zo'n vergelijking... Het moet toch niet zo moeilijk zijn om het aantal kilo's kerosine en de hoeveelheid KWh te achterhalen lijkt me? | |
b2py | zondag 8 april 2018 @ 20:19 |
Dat staat er toch? | |
MTL | zondag 8 april 2018 @ 20:34 |
Zelfs al verbruikt een TGV meer dan een vliegtuig, elektriciteit kan met wind- en zonne-energie opgewekt worden. Verbrandingsmotoren zijn daardoor per definitie meer belastend voor het klimaat. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 april 2018 @ 20:38 |
Ain't that the truth | |
Fred | zondag 8 april 2018 @ 20:56 |
Voor een complete vergelijking moet je dan natuurlijk ook alle vervuiling meerekenen die het vervaardigen van de infrastructuur heeft gekost. Vliegtuigterminals, start/landingsbanen stations, rails, bruggen, transformatorhuisjes etc staan er niet vanzelf. Ook het vervaardigen van een windmolen kost aardig wat energie en ook een tunnel of een brug heeft blijvende impact op de natuur die vaak niet meegerekend wordt. | |
desbarts | zondag 8 april 2018 @ 20:59 |
Op de laatste echte BeNeLux! [ Bericht 1% gewijzigd door desbarts op 08-04-2018 22:25:33 ] | |
dennistd | zondag 8 april 2018 @ 21:00 |
Ja, zie jij staan hoeveel kilo kerosine een A320 en hoeeel KWh een Eurostar gebruikt voor de rit Amsterdam-Londen? Dat is iets wat je wil weten, want met dat soort cijfers kun je verder rekenen. Maar ze komen aanzetten met cijfers over een vlucht van 5000km, dat is helemaal geen interessante afstand voor de trein. En met cijfers over een IC met 160km/h, ook al niet vergelijkbaar met een hogesnelheidstrein | |
dennistd | zondag 8 april 2018 @ 21:01 |
Je zit erin, niet erop En zet eens een h voor de .jpg want deze grootte is nergens voor nodig | |
James1988 | zondag 8 april 2018 @ 21:03 |
En hoezo "de laatste echte Benelux"? Er rijdt vanaf morgen nog altijd een IC tussen Rotterdam en Antwerpen die er net zo lang over doet. | |
dennistd | zondag 8 april 2018 @ 21:09 |
En de echte Benelux bestaat al jaren niet meer, Luxemburg is al geschrapt nadat bleek dat Mat'57 (de Benelux-Hondekoppen) het steile traject naar het groothertogdom niet aankon. | |
Adrie072 | zondag 8 april 2018 @ 21:14 |
dat wist ik niet, toch grappig had ik nooit gedacht. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 april 2018 @ 21:24 |
Luxemburg is alleen een wens geweest. Tijdens praktische testen bleek dat het materieel met geen mogelijkheid op een normale manier de Ardennen kon beklimmen. | |
Adrie072 | zondag 8 april 2018 @ 21:28 |
Maar waarom is die naam dan zo 'ingeburgerd?' | |
DeaDLocK2K | zondag 8 april 2018 @ 21:45 |
Promotie confederale Benelux? | |
MTL | zondag 8 april 2018 @ 21:53 |
Alleen treinhobbyisten noemen het ding nog zo, meen ik. De naam is al jaren officieel IC Brussel. | |
James1988 | zondag 8 april 2018 @ 21:56 |
En in België "d'n Amsterdammer". | |
Fred | zondag 8 april 2018 @ 22:46 |
Is het dan wel überhaupt écht het plan geweest om naar Luxemburg te rijden? Of was het tijdens de planstudies al duidelijk dat er niet genoeg vraag is naar doorgaande tickets tussen Nederland en Luxemburg om zo'n trein levensvatbaar te houden en was het "materiaal dat niet sterk genoeg was" een mooi excuus om van het plan af te komen? Best suf om als je een trein maakt (speciaal voor de Benelux), die vervolgens dan niet in staat blijkt te zijn het hele traject af te leggen. Maar ja, aan de andere kant: 50 jaar later waren de NS en NMBS óók niet in staat om een trein te kopen voor hun nieuwe gezamenlijke spoorlijn... | |
Peterselieman | zondag 8 april 2018 @ 22:50 |
Er heeft in de jaren'90 met het ICR wel een weekendverbinding Amsterdam-Luxemburg gereden | |
dennistd | zondag 8 april 2018 @ 22:54 |
Maar die reed dan weer over Maastricht en heeft ook nooit de Benelux geheten. | |
Dr_Flash | zondag 8 april 2018 @ 23:12 |
Zou wel een prima verbinding zijn om weer opnieuw in te stellen Beter dan Den Haag C.S. - Bad Harzburg om eens wat te noemen. | |
Bitlord | zondag 8 april 2018 @ 23:13 |
Het komt mij ook niet bekend voor. Overigens is de lijn naar Luxemburg wel in dezelfde tijd geëlektrificeerd (1956), het is allicht ooit een proefballonnetje geweest van (de vrouw van) F.Q. den Hollander. | |
Dr_Flash | zondag 8 april 2018 @ 23:20 |
Je bedoelt, die vrouw die aan de keukentafel naar analogie van een ei verantwoordelijk was voor Plan T, U, V, de Motorposten post-PEC, de eerste Beneluxstellen, de TEE-stellen, en zo nog wat dingen meer? | |
Bitlord | zondag 8 april 2018 @ 23:46 |
Jazeker; niet alleen Elena was destijds een vrouw met invloed. Overigens: hier een vergelijking met de Beneluxtrein van 50 jaar geleden. (Tabel 8) Ondanks de HSL en de tunnel onder Antwerpen is de reistijd gelijk of iets langer tussen Rotterdam en Brussel. http://www.tassignon.be/trains/documentation/documentation.php (zoek op pagina naar "Internationale".) [ Bericht 2% gewijzigd door Bitlord op 08-04-2018 23:51:34 ] | |
Fred | zondag 8 april 2018 @ 23:59 |
En zonder Schiphollijn, Willemspoortunnel, slechts 2 sporen tussen Zwijndrecht en Leiden. | |
Bitlord | maandag 9 april 2018 @ 00:02 |
Laten we Schengen niet vergeten. Interessant trouwens dat systeem met koersrijtuigen. Prachtige bestemmingen als Helsinki, Moskou, Boekarest, Split en Rimini. Haast niet meer voor te stellen met het huidige spoornet. [ Bericht 15% gewijzigd door Bitlord op 09-04-2018 00:14:50 ] | |
GlenSpey | maandag 9 april 2018 @ 01:44 |
Wat een grappig feitje, gelijk maar even wat foto's bij gezocht | |
dennistd | maandag 9 april 2018 @ 02:16 |
Over het kopen van oude stations in Duitsland en wat het allemaal voor ellende met zich mee kan brengen (of niet, als je geluk hebt): | |
Pinnenmutske | maandag 9 april 2018 @ 05:48 |
Ik noem die 'den Ollander' | |
TjjWester | maandag 9 april 2018 @ 07:27 |
Ik lees dat meester jos de eerste rit mag rijden, die is ook behoorlijk gepiepeld. | |
Hr-Flip | maandag 9 april 2018 @ 09:26 |
MeesterJos.... als mensen zichzelf zo op het internet gaan noemen, spoor je volgens mij niet echt. Een kerel van veel bla bla, ziet zichzelf graag heel belangrijk doen. | |
TjjWester | maandag 9 april 2018 @ 09:30 |
Het was een tweet van iemand anders, geen idee of meester jos actief is op het internet. | |
MTL | maandag 9 april 2018 @ 09:41 |
In de spoorwereld is meester een doodnormale aanspreektitel voor de machinist. Heeft weinig te maken met "veel bla bla". Edit: behalve bij 'meesteres Salatrel' | |
DeaDLocK2K | maandag 9 april 2018 @ 10:00 |
Schengen/De EU is gemodelleerd op de Benelux. Grenscontroles tussen België, Nederland en Luxemburg werden in de praktijk al veel minder uitgevoerd. De Benelux gaat ook een heel stuk verder dan de EU, Schengen of EER. Zo mogen de agenten van de drie landen in alle drie de landen hun wapen trekken en gebruiken als dat nodig is, dat is in Duitsland voor een Nederlandse agent nog steeds ten strengste verboden tijdens een normale werkdag. Mensen die in de jaren '90 en daarvoor nog Tienertoerden; kom er maar in. | |
Ireyon | maandag 9 april 2018 @ 10:27 |
Waren het nu ook maar diezelfde locomotieven, die halen tenminste een fatsoenlijk tempo ook | |
TjjWester | maandag 9 april 2018 @ 10:29 |
In welk jaar leef jij? https://duitslandinstituu(...)ns-open-voor-politie https://www.nu.nl/algemee(...)en-in-nederland.html | |
DeaDLocK2K | maandag 9 april 2018 @ 10:38 |
In 2018. Wat jij hier beschrijft gaat over grensregios. De Benelux gaat veel verder dan dat. | |
Bitlord | maandag 9 april 2018 @ 13:00 |
Doe dan de leuke variant toen Troisvierges - Luxemburg nog zonder bovenleiding was. | |
Maegrim | maandag 9 april 2018 @ 13:09 |
an jpg | |
DeaDLocK2K | maandag 9 april 2018 @ 13:34 |
Haarlem-Luxemburg zelfs. Later Maastricht-Luxemburg. En het buitenlandse gedeelte werd soms gereden met drie hele ICR-rijtuigen. | |
TemulMelvin | maandag 9 april 2018 @ 13:42 |
IenW is de opdrachtgever van Prorail. Hoe sturen jullie hierin? | |
Salatrel | maandag 9 april 2018 @ 13:51 |
Het pas, in recordtempo, opgeleverde perron 2 in Rotterdam kan wel wat aandacht gebruiken want een hoop tegels liggen scheef en los | |
TjjWester | maandag 9 april 2018 @ 13:53 |
Heeft meester jos brussel al bereikt??? | |
spectrumanalyser | maandag 9 april 2018 @ 14:00 |
Iemand weleens station Heiloo van dichtbij bekeken. Klinkers bij de perronopgang steken daar opzettelijk omhoog. Kan gedaan zijn om het lopen langs de poortjes te... Ehmm.. ontmoedigen. Blijft een vreemd gezicht, alsof de stratenmaker dacht aan vroeg weekend en geen zin had om ze passend te maken | |
DeaDLocK2K | maandag 9 april 2018 @ 14:50 |
https://www.theguardian.c(...)d-roll-away-at-speed | |
GlenSpey | maandag 9 april 2018 @ 15:19 |
Vraag me af hoe het remsysteem daar inelkaar steekt dat die rijtuigen gewoon blijven rollen | |
Dr_Flash | maandag 9 april 2018 @ 15:41 |
Kansloos 2.0 | |
SevenWonders | maandag 9 april 2018 @ 19:20 |
Wij, in Dordrecht :-(((( noemden hem altijd ' de Belg' ... | |
Koen66 | dinsdag 10 april 2018 @ 04:11 |
begint het in mijn voormalige woonplaats al rustiger te worden op het station nu zoveel treinen Dordt mijden? | |
SevenWonders | dinsdag 10 april 2018 @ 06:12 |
Nee, juist drukker in de IC's die wel rijden :-) | |
MTL | dinsdag 10 april 2018 @ 10:00 |
Hey Maegrim, wat is dat nou met die ICD stam die op de Watergraafsmeer staat met twee NMBS locs? Bij die dingen is de TBL1 er uit gesloopt en de software is de ICD 7J software. Ook de B in het toelatingsraster is doorgestreept. Extra inzet van die NMBS locs voor de ICD binnenkort? | |
Maegrim | dinsdag 10 april 2018 @ 10:16 |
Ik ben er al ff niet geweest, zal morgen eens kijken | |
Koen66 | dinsdag 10 april 2018 @ 14:27 |
Er was toch juist software intussen waarmee ze overal mochten/konden rijden? | |
MTL | dinsdag 10 april 2018 @ 14:44 |
Dat moet software 9.4 worden, maar die zijn ze nog aan het testen en verbeteren. Afgelopen weekend zijn er weer tests uitgevoerd, als het goed is. Toen ik vorige vrijdag op de Watergraafsmeer was, was een monteur van Bombardier bezig om de teststam van de laatste update van de nieuwe software te voorzien, maar dat ging geloof ik niet helemaal goed, dus hij was druk bezig om de update weer terug te draaien en het daarna nog een keer te proberen | |
Maegrim | dinsdag 10 april 2018 @ 16:16 |
dat hoort toch bij bombardier | |
Dr_Flash | dinsdag 10 april 2018 @ 16:21 |
Ik wou zeggen. Bij AnsaldoBreda gaat alles als een tierelier hoor | |
TjjWester | dinsdag 10 april 2018 @ 19:01 |
Hoe gaat het met de ic brussel? Ik hoor weinig gedonder? | |
dennistd | dinsdag 10 april 2018 @ 19:10 |
Geen trein, maar je kunt je vanaf vanavond aanmelden voor testritten op de Noordzuidlijn: https://gvb.crmplatform.nl/nzl/aanmelden.vm | |
Mr_Klaasje | dinsdag 10 april 2018 @ 19:24 |
Zojuist met een Thalys een Intercity naar Brussel ingehaald die net in België stilstond. | |
James1988 | dinsdag 10 april 2018 @ 20:24 |
Dat is zo te zien de 9256, die had om 19:00 in Noorderkempen moeten zijn. Staat er zo te zien aan de NMBS-reisinformatie nog steeds. http://www.belgianrail.be(...)04/2018&stationname= | |
Bitlord | dinsdag 10 april 2018 @ 21:27 |
Waarom moet er nog iemand langskomen bij zo'n loc? Als ik met mn telefoon hele films kan downloaden dan moet dat bij een loc toch ook kunnen? | |
Duvel | dinsdag 10 april 2018 @ 21:33 |
Nee. Onmogelijk veilig te krijgen. En niet alleen wegens cybersecurity. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 10 april 2018 @ 21:50 |
Ze doen het met zeeschepen ook. Mijn vorige buurman was hydrodynamicus (wat een fan-fuckng-tastisch woord) en had daarnaast een ingenieursdiploma en daarbij ook goed leren programmeren, echt een 100% whizzkid en MacGuyver in een, nog nooit zoiets meegemaakt. Anyway, die vertelde dat het veruit de ideale situatie is maar dat het voor een aantal soorten transporten alleen op die manier mogelijk is. Dan gaat alles remote via een dataverbinding. Maar die analyses moeten wel eerst met de hand gemaakt worden op een aparte computer, daarna verzameld en verstuurd, vanwege beveiliging. | |
Duvel | dinsdag 10 april 2018 @ 21:59 |
Eh ja, maar in de treinsoftware zit ook ETCS en STM-ATB, etc. | |
MTL | dinsdag 10 april 2018 @ 22:00 |
Een loc is iets anders dan een telefoon (ivm vereiste SIL beschikbaarheid, certificeringen en weet ik het allemaal), maar ik heb mij laten vertellen dat de Traxx in principe uitgelezen en geüpdatet kan worden via de draadloze verbinding. Die functie is echter voor de NS Traxx-en uitgeschakeld, dus het is ouderwetsch laptopje inpluggen en gaan. Plus als het mis gaat, zal je er toch bij moeten zijn. Daarnaast zijn er met 9.4 ook hardwarematige wijzigingen. Die monteur zat deels ook nog te wachten op een levering vanuit Duitsland die er aan zou komen. We kunnen overigens wel bijvoorbeeld remote diagnose uitvoeren, en alle Traxx-en worden binnenkort uitgerust met een nieuw netwerk, waardoor dat ook real-time zal kunnen, in plaats van met een korte vertraging. | |
James1988 | dinsdag 10 april 2018 @ 22:22 |
Komen ze dan ook weer op treinenradar.nl te staan? | |
MTL | dinsdag 10 april 2018 @ 22:29 |
Nee. Dat heeft daarmee niets te maken. Die site maakte gebruik van een illegale datafeed die alweer een paar jaar geleden uitgezet had moeten worden en nu uiteindelijk echt uit is gezet. Intern is er uiteraard een vervanger van die feed. Pas als de Traxx GPS geïntegreerd wordt in de officiële feed, zullen ze weer te zien zijn. Wanneer zou ik niet weten. | |
James1988 | dinsdag 10 april 2018 @ 22:36 |
Jammer | |
Fred | dinsdag 10 april 2018 @ 23:06 |
Een loc is niks anders dan een ding dat op de juiste momenten tractie moet leveren, inhouden, moet remmen en als het even kan ingesteld staat op de juiste spanning. Dat zoveel software updates nodig zijn betekent eigenlijk alleen maar het te ingewikkeld is geworden voor de programmeurs die er aan werken en onder druk van directeuren toch maar iets opgeleverd moet worden. In mijn branch zijn dit soort dingen uit den boze. Niks geen gepruts met updates en patches die misschien gaan werken. Zodra software in de operatie moet worden gebruikt dan moet het gewoon 100% goed zijn en doen wat het moet doen. (Das maar goed ook, want het falen van een "ding" betekent in dit geval een stuk meer impact dan een trein die stil staat) | |
Dr_Flash | dinsdag 10 april 2018 @ 23:58 |
Wat was er illegaal aan? Behalve jankiejankie over "bedrijfskritische en concurrentiegevoelige gegevens" wat totale onzin is? | |
cherrycoke | woensdag 11 april 2018 @ 01:00 |
Bij station waddinxveen is er een trein defect gegaan door het onweer er staat nu een gefrituurde trein op de overgang dus die blijft loeien, ik heb net contact gehad met prorail en die gaan het zo spoedig mogelijk verhelpen. | |
cherrycoke | woensdag 11 april 2018 @ 01:21 |
Er worden pogingen nu gedaan om de spoorwegovergang te overrrulen zonder resultaat | |
cherrycoke | woensdag 11 april 2018 @ 01:26 |
Er arriveren steeds meer busjes van prorail | |
cherrycoke | woensdag 11 april 2018 @ 05:26 |
Nog steeds staat de overgang te loeien, niet kunnen slapen vannacht. Ben nu compleet maar de klote. | |
b2py | woensdag 11 april 2018 @ 09:05 |
Balen man | |
MTL | woensdag 11 april 2018 @ 09:33 |
Het 'kraken' van een wachtwoord voor de decryptie van de datastroom Er was een interne app die de datafeed op een kaart liet zien en op een of andere manier is de apk daarvan in handen gekomen van de makers van die site. Die hebben de datafeed uit die app gepakt en hebben het versleutelingswachtwoord ook uit de app kunnen vissen, waardoor ze die datastroom dus op hun site konden gebruiken. Die datastroom stond toch al op de nominatie om uit gezet te worden en bevatte veel foutieve info en was daardoor niet zo interessant. Inmiddels is de feed dus offline en moet de nieuwe feed gebruikt worden, maar die lijkt nog niet in externe handen te zijn gekomen | |
DeaDLocK2K | woensdag 11 april 2018 @ 15:12 |
Kinderachtig om die data niet vrij te geven. | |
James1988 | woensdag 11 april 2018 @ 15:17 |
In het VK geeft Network Rail alle data over treinbewegingen vrij, inclusief goederentreinen. Bij een aantal goederenboeren zijn de nummers gescrambled, maar je kunt ze wel volgen terwijl ze van blok naar blok gaan. In sommige gebieden kun je zelfs de stand van de seinen zien (open/dicht) en de stand van wissels. Dat levert dan weer dit soort dingen op: https://traksy.uk/live/M+8+DAWLISH | |
Maegrim | woensdag 11 april 2018 @ 15:31 |
in engeland is alles beter | |
DeaDLocK2K | woensdag 11 april 2018 @ 15:33 |
Behalve dan zo'n beetje alles! | |
Xetran | woensdag 11 april 2018 @ 15:36 |
Wat moet een consument er mee, werkelijk? | |
DeaDLocK2K | woensdag 11 april 2018 @ 15:51 |
Ik snap niet zo goed wat je punt is? Het is data die er alleen is vanwege het investeren van belastinggeld en aangezien er geen vertrouwelijk karakter aan hangt betekent dat per definitie dat het openbaar moet zijn (er kunnen nog andere bezwaren zijn zoals veiligheid, maar dat geldt hier niet). Wat maakt het uit wat een consument ermee doet? Als die het wil uitprinten en dan de ster er mee wil poetsen dan is men welkom dat te doen. Trouwens, het zou niet voor het eerst zijn dat een uit de hand gelopen hobbyproject voor data-analyse van een paar slimmeriken resultaten oplevert die daadwerkelijk ingezet kunnen worden in de echte leven. | |
JDude | woensdag 11 april 2018 @ 15:54 |
Goed punt. Je had ooit ovtijden.com of zo waar je de samenstelling van je trein al kon opzoeken voor de NS app dat ging aanbieden. En ja, somda deed dat vijftien jaar geleden al maar daar word je al geband als je een komma verkeerd zet dus dat telt niet. | |
Maegrim | woensdag 11 april 2018 @ 15:55 |
ik vond het best handig dat zichtbaar was waar op het terrein zo'n loc stond... | |
dennistd | woensdag 11 april 2018 @ 16:00 |
Vergeet ook niet het succes van OVinfo en rijdendetreinen. Beide worden veel gebruikt omdat ze informatie handiger of beter aanbieden dan 9292 of de NS reisplanner. | |
Maegrim | woensdag 11 april 2018 @ 16:07 |
niet gekeken, sorry moest tussen het pendelen door m'n manager stalken voor een handtekening (reiskosten) wat is die nieuwe lipton thee smerig zeg | |
MTL | woensdag 11 april 2018 @ 16:09 |
Moet je je even aanmelden voor de nieuwe versie Oh en tss niet eens even tijd maken | |
James1988 | woensdag 11 april 2018 @ 17:12 |
Bijna alles. Leuk land, jammer van de Brexit. | |
DeaDLocK2K | woensdag 11 april 2018 @ 17:19 |
Echt oprecht bijna niets is objectief beter in Engeland | |
Maegrim | woensdag 11 april 2018 @ 17:26 |
mee eens | |
James1988 | woensdag 11 april 2018 @ 17:34 |
Ze hebben pubs? | |
DeaDLocK2K | woensdag 11 april 2018 @ 17:45 |
Met tapijt op de vloer van de toiletten. En om 23:00 sluiten. met iets wat bier moet voorstellen op kamertemperatuur. | |
Ou-Tannu | woensdag 11 april 2018 @ 19:33 |
hendig tijdens heppiehour :p .1 het is toch al lauw .2 het is toch al zo dood als t maar kan | |
DeaDLocK2K | woensdag 11 april 2018 @ 19:35 |
En lekker vroeg thuus. | |
Ou-Tannu | woensdag 11 april 2018 @ 19:37 |
hier begin je niet voor 23:00u | |
Dr_Flash | woensdag 11 april 2018 @ 20:06 |
Maak je geen zorgen, kwestie van tijd. Weinig tijd | |
Dr_Flash | woensdag 11 april 2018 @ 20:07 |
Dat ja Maar goed, andere discussie | |
Duvel | woensdag 11 april 2018 @ 21:00 |
Het spijt me, maar zo werkt het niet. | |
GlennQuagmire | donderdag 12 april 2018 @ 01:32 |
De kilometerkampioenwedstrijd is dit jaar anders. Probeer zo ver mogelijk te komen voor 150 euro Op zich wel een leuk idee, ga eens wat proberen denk ik. | |
TjjWester | donderdag 12 april 2018 @ 08:28 |
Ik lees in de belgische pers dat de trein naar antwerpen is gesleept en dat de reizigers de trein moesten verlaten via de nooduitgangen. Ik kan me hier weinig bij voorstellen, icr heeft geen nooduitgangen toch? | |
James1988 | donderdag 12 april 2018 @ 08:33 |
Waarschijnlijk bedoelen ze: één of twee deuren zijn met de hand geopend door het treinpersoneel en daarlangs moest iedereen naar buiten. Als die hele trein dood was zal de centrale ontgrendeling vanuit de cabine niet hebben gewerkt. | |
DeaDLocK2K | donderdag 12 april 2018 @ 09:53 |
Dat rijdt onder UIC0 modus dus dat betekent automagisch ontgrendelen bij 0km/u? | |
Maegrim | donderdag 12 april 2018 @ 11:05 |
op de zaanstraat is de afgelopen weken een spoortje doorgetrokken waar vanaf vanochtend de SNG in delen van de vrachtwagen gelost kan worden potato cam: | |
Mr_Klaasje | donderdag 12 april 2018 @ 12:07 |
Op de HSL is treinstelmodus verplicht. Dus geen UIC0-modus. | |
MTL | donderdag 12 april 2018 @ 14:39 |
Sinds afgelopen november wordt er zowaar in Treinstelmodus gereden. Een revolutie in Belgenland | |
Peterselieman | donderdag 12 april 2018 @ 18:34 |
Dat spoortje is zo te zien een flink eind doorgetrokken. Op Maps staat het spoortje nog tot halverwege de grote loods | |
Maegrim | donderdag 12 april 2018 @ 18:55 |
80 meter langer inderdaad | |
spectrumanalyser | donderdag 12 april 2018 @ 21:34 |
Zelfs de treinen zelf komen met de auto. https://twitter.com/ns_machinist/status/984488870715764736?s=19 | |
MTL | donderdag 12 april 2018 @ 21:50 |
Jep. Frankrijk doet nogal moeilijk over uitzonderlijke transporten. Ik heb mij laten vertellen dat die dingen minimaal een paar maanden van te voren aangekondigd moeten worden. Bij aflevering van treinen wordt dat dan een uitdaging omdat je nooit maanden van te voren kan weten wanneer je precies die trein klaar hebt voor vervoer. Nu worden de treinen per containerschip naar Nederland vervoerd, waarna de treinen per vrachtwagen naar een speciaal spoortje op de Zaanstraat werkplaats worden gebracht om daar ter plekke in elkaar gezet te worden. | |
DeaDLocK2K | donderdag 12 april 2018 @ 21:54 |
Natuurlijk weet je dat wel. Je weet jaren van te voren hoe dik de orderportefeuille gevuld is. Je kan daar vrij eenvoudig bij afspreken dat je bepaalde transporten altijd op dagen X, Y en Z uitvoert. Het is niet alsof die treinen verplicht in een bepaalde volgorde afgeleverd moeten worden. En het breedspoor is echt geen ding meer, ze rijden de Vectrons voor Finland ook naar de boot dwars door Europa. Bij schadeherstel in de fabriek wordt dat anders natuurlijk, maar daar zou je een retourtransport voor kunnen inboeken, want die meuk waarmee getransporteerd is, moet ook terug. | |
spectrumanalyser | donderdag 12 april 2018 @ 21:55 |
Er zijn er nu een klein aantal gereed en nu is er een pauze ingelast. Zo kan er getest worden en eventuele verbeterpunten kunnen dan meegenomen worden bij de verdere bouw van de treinen. Bron: Twitter draadje zie boven | |
spectrumanalyser | donderdag 12 april 2018 @ 21:55 |
Was de spoorbreedte in Spanje ook een probleem? | |
DeaDLocK2K | donderdag 12 april 2018 @ 21:59 |
Niet meer. En als de transporten 's nachts worden gedaan kan het grotendeels over normaalspoor. Ik weet niet waar die dingen in elkaar worden gezet maar Madrid-Narvik kan alvast gewoon over normaalspoor. | |
MTL | donderdag 12 april 2018 @ 21:59 |
Neu. Is iets ingewikkelder, omdat de afbouw en afname van die dingen pas klaar is als de testtreinen hier in Nederland goedgekeurd zijn. Er is één treinstel die binnen staat in de Zaanstraat waarin alle opmerkingen van de tests verwerkt worden. Zodra dat allemaal is goedgekeurd en de toelating ook rond is, kan pas de serieproductie op gang komen. Is er dus een probleem met de toelating of onderdelen, dan wordt de hele tijdsplanning naar achteren geschoven om het probleem op te lossen. Gevolg is dus dat de aflevering die een half jaar geleden nog op dag X gepland stond verschoven wordt naar dag Y. En aangezien alles nu zo snel mogelijk afgeleverd gaat worden zodra alles in orde is, is de boot op korte termijn planning de beste en uiteraard ook de meest goedkope manier. |