Wat Deadlock al zei, het is een dagtaak om van alle evenementen en feestjes in Nederland bij te gaan houden wanneer, hoeveel mensen, hoeveel extra netto reizigers etc. Er zijn organisaties die dat veel beter weten en zouden kunnen doorgeven, namelijk de organisaties van die feestjes zelf.quote:Op zondag 1 april 2018 23:25 schreef ReisT het volgende:
Mogen we van spoorvervoerders niet meer verwachten dat ze zelf initiatief nemen? Het is niet alsof die evenementen niet lang van te voren zijn aangekondigd.
Is dat niet 1 van de kerntaken van de NS? En vast ook van specifieke functies bij de planning..quote:Op zondag 1 april 2018 23:56 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Wat Deadlock al zei, het is een dagtaak om van alle evenementen en feestjes in Nederland bij te gaan houden wanneer, hoeveel mensen, hoeveel extra netto reizigers etc.
Voor zover ik weet moeten organisatoren extra betalen om extra treinen te laten rijden/stoppen... waarom zou je dat dan doen als de NS er ook extra aan verdient als er meer mensen reizen?quote:Er zijn organisaties die dat veel beter weten en zouden kunnen doorgeven, namelijk de organisaties van die feestjes zelf.
Ja, maar NS kan niet een betere inschatting maken dan de organisatoren. Die moeten verstand hebben van wat ze op welke oppervlakte organiseren en hoeveel mensen er op afkomen. Als je dit heel specifiek moet gaan uitvragen aan al die oneindige hoeveelheid evenementen-organisatoren van enig formaat, daar heb je meerdere FTE extra voor nodig.... Geld kan maar één keer uitgegeven worden.quote:Op maandag 2 april 2018 00:19 schreef Peter het volgende:
[..]
Is dat niet 1 van de kerntaken van de NS? En vast ook van specifieke functies bij de planning..
De organisator vaak ook nietquote:Op maandag 2 april 2018 00:40 schreef Peterselieman het volgende:
En daarnaast weten organisatoren ook beter wanneer concerten afgelopen zijn. Stel een artiest begint een half uur te laat, dan verschuift de reizigerspiek. De NS kan dat natuurlijk van te voren niet aan zien komen.
Als ze extra materieel ingepland hebben kan het dus te vroeg en dus vrijwel leeg rijden, terwijl latere treinen alsnog bommetje vol zitten.
ja dan kun je als vervoerder maar beter helemaal niks regelenquote:
In het geval van Amsterdam Bijlmer hebben ze toch inmiddels wel de nodige ervaring opgebouwd. Het maakt niet uit wie er speelt, maar als er evenementen tegelijkertijd in de ArenA en Ziggo zijn, dan zijn die beiden tussen 22:30u en 23:00u afgelopen. Die paar 1000 uit de Bierhal even vergetend. Je weet inmiddels allang wat het reizigersaanbod zal zijn. Ja, bij Justin Bieber is het misschien wat drukker met papa-taxi's die de kinders komen ophalen, maar voor de rest valt het prima in te schatten. Kwestie van logisch nadenken, anticiperen. Is mijns inziens ook een taak van een openbaar vervoerder. Ook door de materiaalplanning van NS. Al slaan die de plan vaak mis, op Goede Vrijdag in middagspits korte treinen (4 bakken tussen A'dam en Vlissingen) inzetten (iedereen toch niet aan het werk), maar vergeten dat de rolkoffersmaffia en grijs-op-reis wel met de trein gaat :-)_quote:Op zondag 1 april 2018 23:29 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Is niet te doen. Dan moeten ze kennis gaan opbouwen van het type bezoeker per evenement. Laat dat lekker aan de organisatoren van de evenementen over zou ik zeggen.
Dat heet een verwachtingspatroon, de conducteur had waarschijnlijk niet zoveel zin, ziet even snel dat de trein niet verder rijdt en gaat al direct van een bepaald scenario uit zonder na te denken.quote:Op zondag 1 april 2018 18:11 schreef Kansenjongere het volgende:
Maar die situatie was vrijdag niet aan de orde, er reden minder treinen tussen Utrecht en Den Bosch, maar het verkeer is geen enkel moment volledig gestremd geweest. Ik vraag me dus oprecht af waar die informatie vandaan kwam.
die plan U diesels van vroegahquote:Op maandag 2 april 2018 20:43 schreef MTL het volgende:
Rode duivels?
En nee. DM90 rijdt niet meer. Die zijn verkocht aan Roemenië.
Dieseldrie.quote:Op maandag 2 april 2018 20:43 schreef MTL het volgende:
Rode duivels?
En nee. DM90 rijdt niet meer. Die zijn verkocht aan Roemenië.
Toen het algemeen publiek zich nog bewust was van de baksamenstelling alschmede de tractievorm der spoorvoertuigenquote:
Mijn opa noemde de elektrische varianten "diesel-elektrisch". Dat diesel was er lastig uit te krijgen.quote:Op maandag 2 april 2018 23:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Toen het algemeen publiek zich nog bewust was van de baksamenstelling alschmede de tractievorm der spoorvoertuigen
ik heb al 3 dagen staking achter de rugquote:Op dinsdag 3 april 2018 11:32 schreef MTL het volgende:
Dan staak ik de hele dag tot morgenochtend 8:30 uur
Heeft dat serieus met sterkere verlichting te maken?quote:Op dinsdag 3 april 2018 12:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
de spoorwegen hebben niet stil gezeten. zo zijn er 3 stuks gedemonteerde 1700 locs overgebracht van Eindhoven naar de Houtrakpolder. kortom, het terrein van ACT is weer goed gevuld. begint maart was er nog een persconferentie over de goederenlijn Amsterdam-China, en dus moest zoveel mogelijk van dat spul even opzij (bron: https://www.flickr.com/photos/denniskoster/39781801405/)
En ik lees over DDZ motorwagens die een revisie nodig hebben omdat de laagspanningsbekabeling vervangen dient te worden?
bron: https://www.flickr.com/photos/berthollander/41131523411
Die rijdt slechts tot Utrecht.quote:Op zondag 1 april 2018 23:25 schreef ReisT het volgende:
Zolang er gewoon nog een trein om 23:02 vertrekt is dat gat echt maar 21 minuten.
Dat vind ik maar een raar verhaal. Ticketmaster verkoopt namelijk treintickets gelijk bij het kopen van een concertticket. Dat gaat lastig zonder medewerking van beide partijen. Alleen al aan die verkoop zou je als vervoerder ook kunnen afleiden wanneer het druk wordt. Zal je natuurlijk wel een factor moeten toepassen voor mensen die met reguliere tickets reizen. Maar afijn, genoeg manieren om als vervoerder je betalende klanten ook daadwerkelijk te vervoeren. Te kort rijden is dan ook gewoon een keuze / onwil.quote:Op zondag 1 april 2018 23:19 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Toevallig een paar dagen terug daar wat over gelezen. Die treinen zijn 'kort' (lees: normale lengte onder normale omstandigheden) omdat de organisaties van die evenementen hun feestjes niet bij de spoorvervoerders aanmelden
Dat vergt nadenken en bijsturenquote:Op dinsdag 3 april 2018 18:59 schreef derLudolf het volgende:
Je zou toch ook een treinstel kunnen stallen bij het station waarbij het concert plaats vind
Zodat je snel een er bij aan kunt koppelen indien nodig
Zolang de organisatoren maar samenwerken met NS is er een hoop mogelijk. Zo zijn er in Rotterdam bijvoorbeeld de speciale voetbaldiensten. Voor de aanvoer rijden pendeltreinen en stoppen er ook diverse reguliere treinen extra op Rotterdam Stadion, voor de afvoer worden en een aantal lange treinen neergezet die na afloop richting Rotterdam en Dordrecht rijden. Die treinen blijven wachten tot ze vol zijn en hebben in die zin dus geen echte dienstregeling (natuurlijk hebben ze die wel, maar daar wordt los mee omgegaan).quote:Op dinsdag 3 april 2018 18:59 schreef derLudolf het volgende:
Je zou toch ook een treinstel kunnen stallen bij het station waarbij het concert plaats vind
Zodat je snel een er bij aan kunt koppelen indien nodig
;quote:Op dinsdag 3 april 2018 19:24 schreef MTL het volgende:
Zolang de organisatoren maar samenwerken met NS is er een hoop mogelijk. Zo zijn er in Rotterdam bijvoorbeeld de speciale voetbaldiensten. Voor de aanvoer rijden pendeltreinen en stoppen er ook diverse reguliere treinen extra op Rotterdam Stadion, voor de afvoer worden en een aantal lange treinen neergezet die na afloop richting Rotterdam en Dordrecht rijden. Die treinen blijven wachten tot ze vol zijn en hebben in die zin dus geen echte dienstregeling (natuurlijk hebben ze die wel, maar daar wordt los mee omgegaan).
Alles kan, zolang er maar iemand bereid is om er voor te betalen.quote:Ook voor de Ziggodome/Ahoy zijn dit soort dingen echt wel mogelijk. Ik heb daar vorig jaar meerdere malen na een evenement met VIRM-12 van Bijlmer ArenA via Utrecht naar Den Bosch en Eindhoven gereden en daar ging het eigenlijk hetzelfde. Wachten tot de trein vol was, daarna verder rijden.
Ik zeg toch helemaal niet dat je een auto moet kopen.quote:
Ach, volgend seizoen is het toch overbodigquote:Op dinsdag 3 april 2018 20:49 schreef dennistd het volgende:
Het probleem van niet willen betalen voor extra treinen speelt ook bij FC Twente. NS reed voor eigen rekening de stopper Apeldoorn-Almelo door naar Enschede voor en na de wedstrijd, maar nu Syntus de lijn naar Zwolle heeft doet NS dit niet meer. Syntus wil wel extra treinen inzetten (naast het op maximale lengte rijden wat wel gebeurd) maar FC Twente wil er niet voor betalen. En gezien de opzet van de concessie (Syntus een vast bedrag, inkomsten naar de Provincie) snap ik wel dat Syntus niet extra gaat rijden.
Ze willen hun pensioen met 52 niet kwijt. Kan ik mee inkomen.quote:Op dinsdag 3 april 2018 11:39 schreef MTL het volgende:
Ja, je hebt altijd nóg luiere mensen. Waarom zouden die Fransen anders staken?
Merci!quote:Op dinsdag 3 april 2018 13:24 schreef MTL het volgende:
De laagspanningsbekabeling wordt inderdaad vervangen....
https://nieuws.ns.nl/apri(...)n-disneyland-parijs/quote:April 2019: directe Thalys naar luchthaven Charles de Gaulle én Disneyland Parijs
[…]
Dagelijks rijden nu (in beide richtingen) 14 Thalys treinen via de Hogesnelheidslijn richting Brussel met stops in Nederland op Schiphol Airport en Rotterdam Centraal. 10 daarvan rijden door naar Parijs. 2 treinen rijden straks door naar Disneyland Parijs en 2 treinen keren in Brussel. De reistijden van Amsterdam naar Marne la Vallée wordt 3 uur 41 minuten en vanaf Rotterdam 2 uur 58 minuten. Met de vroege trein vanuit Amsterdam (07:15 uur) of Rotterdam (07:58 uur) sta je om 10:56 uur al bijna voor de kassa’s van Disneyland Parijs. Thalys treinen richting Nederland vertrekken hier vanaf april 2019 weer om 12:04 uur of 20:04 uur.
Ik zeg alleen maar dat er veel te makkelijk geschermd wordt met "alternatieven" die soms helemaal niet bestaanquote:Op dinsdag 3 april 2018 20:25 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ik zeg toch helemaal niet dat je een auto moet kopen.
Wat ik duidelijk probeer te maken is dat het voor OV-bedrijven niet interessant is om extra treinen na evenementen te laten rijden omdat het voor de meeste bezoekers van zo'n evenement niet interessant is en de bezoekers waarvoor het wél interessant is om de trein te nemen dat vaak doen omdat ze toch al korting krijgen. (Dal vrij, Altijd vrij, Weekend vrij, Traject vrij, Dal voordeel, Altijd voordeel etc.)
Inkomsten zijn dus laag voor vervoerder, kosten relatief hoog voor de gemiddelde bezoeker en zolang er geen partij is die in dat gaat wil springen rijdt er dus geen trein (of ander OV).
Bij voetbalwedstrijden in de Kuip is het de gemeente Rotterdam die bijspringt omdat die er bij gebaat is dat de voetbalsupporters zo gemakkelijk mogelijk van en naar het stadion komen (want minder files en minder verspreiding van eventueel boze supporters). Uiteindelijk kost het te stad minder en zijn de bewoners blij.
Bij een aantal evenementen betaalt de organisatie van het evenement de extra kosten (lees: in elk ticket (of je nou met de auto of de trein komt) zit dan al een bedrag verwerkt om extra OV te laten rijden.)
quote:Op woensdag 4 april 2018 09:01 schreef James1988 het volgende:
Goedemorgen! The journey begins.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 3 april 2018 22:49 schreef Isane het volgende:
[..]
Ach, volgend seizoen is het toch overbodig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |