ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Foto dan maar. Belangrijke deel rechts. Icoontje stroomafnemers neer is de locatie waar, goh, de stroomafnemers neer moeten voor de spanningssluis en als ik het niet zelf doe, doet het systeem het voor mij. Icoontje 0 met een kruis er door mag je niet stoppen, oftewel in dit geval een tunnel. Gele streepje geeft aan waar ik moet gaan remmen voor de snelheidsverlaging.
Problemen zijn dan ook niet met de spanningssluis zelf.
Wat wel een probleem kan vormen is de dataverbinding tussen de trein en de "wal". Eerst ga je van ATB naar Level 1 (info via balises). Tegelijkertijd wordt de dataverbinding opgezet en ga je even later naar level 2 om vlak daarna door de spanningssluis te rijden. Over het algemeen gaat dit uiteraard goed. Echter in een enkel geval kan het gebeuren dat de dataverbinding niet of niet op tijd opgezet is voor de overgang van level 1 naar level 2. De beveiliging zal in dat geval automagisch de trein stil zetten. En het is vrij handig ontworpen, want áls dat gebeurd, dan sta je dus midden in de spanningssluis stil. De spanningssluis is geen oorzaak in het gebeuren, maar wel een "verergerfactor", waardoor het langer duurt.
Zo. En nu moet ik weer even de trein naar huis rijden, dus de reacties lees ik thuis weer
Eigenlijk zou je dus eerder verbinding met level 1 willen hebben, waardoor de omschakeling naar level 2 naar voren gehaald kan worden? Of is de ruimte daar niet voor?
Op zaterdag 31 maart 2018 21:02 schreef James1988 het volgende: Dual signalling op het HRN zodat er van Breda tot in Schiphol onder ERTMS gereden kan worden?
Dat zou pas echt helpen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zaterdag 31 maart 2018 21:02 schreef James1988 het volgende: Dual signalling op het HRN zodat er van Breda tot in Schiphol onder ERTMS gereden kan worden?
Ik ben voor. Al is het maar om een begin te maken met de transitie naar ERTMS.
Op zaterdag 31 maart 2018 21:02 schreef James1988 het volgende: Dual signalling op het HRN zodat er van Breda tot in Schiphol onder ERTMS gereden kan worden?
Goed idee! Moet met een paar maanden te realiseren zijn. Gelijk doortrekken over de volledige Brabantroute dan ook.
Op zaterdag 31 maart 2018 20:59 schreef Peterselieman het volgende: Eigenlijk zou je dus eerder verbinding met level 1 willen hebben, waardoor de omschakeling naar level 2 naar voren gehaald kan worden? Of is de ruimte daar niet voor?
De transitie van ATB via Level 1 naar Level 2 is eigenlijk een noodgreep. Toen de HSL werd aangelegd was er nog geen kennis/mogelijkheid ontwikkeld om tegelijktijdig level 1 en 2 naast elkaar te hebben draaien, zoals dat bijvoorbeeld in België inmiddels het geval is. Eigenlijk is wat mij betreft de meest handige oplossing om de hele HSL op te krikken naar een nieuwe ERTMS versie (baseline 3 release 2, die ook op het HRN uitgerold zal gaan worden), level 1 en 2 naast elkaar wordt dan, net als het HRN in toekomst, level 2 only. De transitie van ATB naar Level 2 kan dan op hetzelfde stuk blijven liggen, maar omdat je dus al direct van ATB naar L2 gaat, heb je dus niet meer de kans om bij een mislukte dataverbinding direct in de spanningssluis te stranden.
Naar voren halen van de transities is erg lastig, tenzij je dan een piepklein stuk dual signalling gaat aanleggen.
Jep, vooral InfraSpeed is een drama. Elke verandering gaat heel erg moeizaam. Na jaren hebben we het nu eindelijk voor elkaar dat ze paar extra infill balises willen neerleggen, zodat onder Level 1 de rijweg al vóór het SMB/sein opgehaald kan worden, om zo al eerder snelheid te kunnen maken en op die manier bij glad spoor strandingen in de spanningssluis te voorkomen. Als zoiets al zolang duurt wil ik niet eens weten hoe lang een volledige upgrade gaat duren qua tijd (even afgezien van de kosten).
2900-serie tussen Bijlmer en Utrecht met een VIRM4. Ik kan niet zitten. Waar komt al dat reizigersaanbod vandaan? Ik heb nog nooit moeten staan om half 12 in de avond.
Het hele idee van ERTMS was toch één Europabrede standaard? Dan boeit het toch niet wie het aangelegd heeft? Of is iedereen nou toch weer zijn eigen wiel aan het uitvinden waardoor we straks toch weer tachtig losse en vooral incompatibele ERTMS-eilandjes hebben?
Dat zou wel mooi zijn. 20, 30, 40 (?) jaar verder, weet ik hoeveel miljard uitgegeven, en geen ene reet opgeschoten
De trein-baan-integratie van ERTMS is steeds beter aan het worden, in de eerdere specificaties zaten veel open eindjes waardoor twee leveranciers volledige conforme ERTMS-implementaties konden opleveren die niet met elkaar konden praten. Met de laatste baselines is dat niet meer het geval.
In dit geval gaat het om de combinatie van ERTMS+ATB op de baan, wat weer aan de interlocking hangt. Tot nu toe hebben alleen Bombardier (Amsterdam - Utrecht) en Alstom (Lelystad - Zwolle) dat geleverd.
Vandaag moest ik in Amersfoort zijn voor een overleg. Bij het uitstappen zag ik dat er naast mijn trein iets in Locon-kleurstelling stond, dus maar even gewacht tot de IC verdwenen was richting Hilversum.
Het bleek loc 1829 van Rail Force One (de voormalige Locon 9909) te zijn met een keteltrein vanuit Bad Bentheim richting Rotterdam, die hem mooi geparkeerd had voor een plaatje samen met de 6703 van Jacko Fijn Techniek, de 1251 van Railexperts (beide in voormalige ACTS-uitdossing) en de voormalige HSL 1832 die nu eigendom is van Rail Rolling Stock. Al met al toch een leuk plaatje op deze laatste dag van maart.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Gegrepen door s&v, belt ie 112 en begint de schreeuwen dat ie gegrepen is door een Turk en een Marokkaan en dat ze hem gaan vermoorden
S&v mannetjes keken hem echt zo aan van "haha deze man". Al het trein publiek keek elkaar zo aan van "die is niet goed ". Hoe bedoel je jezelf nog een extra boete aanpraten
Pisvolk is het. Stap gewoon niet in/uit ma het fluitsignaal, zeker niet als de deuren ook nog herrie beginnen te maken...
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+ Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_ Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
Pisvolk is het. Stap gewoon niet in/uit ma het fluitsignaal, zeker niet als de deuren ook nog herrie beginnen te maken...
Op Schiphol stoppen ze mensen fysiek als ze na het fluitsignaal nog in willen stappen bij drukte. Sorry maar na vier gemiste treinen ga je dan echt wel aan de kook. Eigenlijk moet er gewoon een pendel op Schiphol zijn voor mensen naar centraal. Of metro voor het centrum ofzo.
Op Schiphol stoppen ze mensen fysiek als ze na het fluitsignaal nog in willen stappen bij drukte. Sorry maar na vier gemiste treinen ga je dan echt wel aan de kook. Eigenlijk moet er gewoon een pendel op Schiphol zijn voor mensen naar centraal. Of metro voor het centrum ofzo.
Hoe mis je 4 treinen? Ik kom eigenlijk alleen maar met ICs op Schiphol, en dan staat iedereen bij maximaal 3 deuren. Ookal heb je 10 bakken of meer mee...
Buiten dat lijkt dit perron niet op het perron van schiphol?
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+ Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_ Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
Pisvolk is het. Stap gewoon niet in/uit ma het fluitsignaal, zeker niet als de deuren ook nog herrie beginnen te maken...
Als mensen niet meer instappen na het fluitsignaal dan mag in de spits, waar conducteurs het fluitsignaal nog steeds misbruiken om reizigers aan te sporen haast te maken met instappen, de helft van de reizigers niet mee.
Ik kreeg vrijdag trouwens bizarre reisinformatie in de trein van Amsterdam naar Maastricht. Na een kwartier kan de HC er blijkbaar ook een keer achter dat de trein niet verder kon rijden dan Utrecht (stond al kort na vertrek op de informatieschermen en in de app) wat voor haar aanleiding was om dan maar meteen om te roepen dat er überhaupt geen treinen meer zouden rijden tussen Utrecht en Den Bosch. Advies was de stopbus naar Geldermalsen en vanaf daar verder reizen per trein of omreizen via Arnhem. Kort voor aankomst in Utrecht werd dat advies nog eens herhaald.
Ik ben benieuwd of mensen die dat advies hebben opgevolgd (en dus de trein naar Heerlen namen die 10 minuten later wel gewoon vertrok) nog wel in aanmerking komen voor GTBV, maar ik vrees dat die dubbel genaaid zijn.
Niet geschoten is altijd mis en soms helpt bezwaar maken wel mocht je niet direct gelijk krijgen. Zet zo gedetailleerd mogelijk op papier waarom je dit gedaan hebt, advies gevolgd. Voor de meeste storingen is er zo'n overgangsperiode natuurlijk, dat omrijden langer gaat duren dan wachten op de volgende bus, dus ze zijn het wel gewend.
Maar die situatie was vrijdag niet aan de orde, er reden minder treinen tussen Utrecht en Den Bosch, maar het verkeer is geen enkel moment volledig gestremd geweest. Ik vraag me dus oprecht af waar die informatie vandaan kwam.
Als mensen niet meer instappen na het fluitsignaal dan mag in de spits, waar conducteurs het fluitsignaal nog steeds misbruiken om reizigers aan te sporen haast te maken met instappen , de helft van de reizigers niet mee.
Goed punt. Dat wil er bij sommigen ook niet in en maakt situaties alleen maar onduidelijk. Je hebt gelijk
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+ Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_ Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
Wow http://www.railwaygazette(...)e-moves-forward.html Allemaal van die mooie ERTMS eilanden in NL, behale Luxemburg-België als België echt over is officieel geloof ik. En wat losse lijnen die over de grens gaan.
Lekker vlot. Heeft me toen nog een 1e klas ritje door de Kanaaltunnel opgeleverd .
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op zaterdag 31 maart 2018 23:38 schreef Bitlord het volgende: 2900-serie tussen Bijlmer en Utrecht met een VIRM4. Ik kan niet zitten. Waar komt al dat reizigersaanbod vandaan? Ik heb nog nooit moeten staan om half 12 in de avond.
Waarschijnlijk de Bijlmer Bierhal of de Ziggo die dan net leegloopt. Of beiden tegelijk. Concerten daar zijn altijd rond elf uur afgelopen. Nu al een paar keer gezien dat NS na afloop van concerten de trein naar Eindhoven desondanks zo kort mogelijk rijdt. Terwijl er dan wel een hele volksstam met dat ding meewilt. De dienstregeling helpt trouwens daar ook niet echt aan mee met een gat van 51 minuten (v22:32; v 23:23).
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Waarschijnlijk de Bijlmer Bierhal of de Ziggo die dan net leegloopt. Of beiden tegelijk. Concerten daar zijn altijd rond elf uur afgelopen. Nu al een paar keer gezien dat NS na afloop van concerten de trein naar Eindhoven desondanks zo kort mogelijk rijdt. Terwijl er dan wel een hele volksstam met dat ding meewilt. De dienstregeling helpt trouwens daar ook niet echt aan mee met een gat van 51 minuten (v22:32; v 23:23).
Toevallig een paar dagen terug daar wat over gelezen. Die treinen zijn 'kort' (lees: normale lengte onder normale omstandigheden) omdat de organisaties van die evenementen hun feestjes niet bij de spoorvervoerders aanmelden
Mogen we van spoorvervoerders niet meer verwachten dat ze zelf initiatief nemen? Het is niet alsof die evenementen niet lang van te voren zijn aangekondigd.
Op zondag 1 april 2018 23:25 schreef ReisT het volgende: Mogen we van spoorvervoerders niet meer verwachten dat ze zelf initiatief nemen? Het is niet alsof die evenementen niet lang van te voren zijn aangekondigd.
Is niet te doen. Dan moeten ze kennis gaan opbouwen van het type bezoeker per evenement. Laat dat lekker aan de organisatoren van de evenementen over zou ik zeggen.
Toevallig een paar dagen terug daar wat over gelezen. Die treinen zijn 'kort' (lees: normale lengte onder normale omstandigheden) omdat de organisaties van die evenementen hun feestjes niet bij de spoorvervoerders aanmelden
en aanmelden is extra betalen voor meer capaciteit?
Is niet te doen. Dan moeten ze kennis gaan opbouwen van het type bezoeker per evenement. Laat dat lekker aan de organisatoren van de evenementen over zou ik zeggen.
Het gaat om duizenden mogelijke plekken. Vind je echt dat daar geld aan uit moet worden gegeven? Ik zie de inkomsten van mijn abonnement liever naar een ander doel gaan.
Op zondag 1 april 2018 23:25 schreef ReisT het volgende: Mogen we van spoorvervoerders niet meer verwachten dat ze zelf initiatief nemen? Het is niet alsof die evenementen niet lang van te voren zijn aangekondigd.
Wat Deadlock al zei, het is een dagtaak om van alle evenementen en feestjes in Nederland bij te gaan houden wanneer, hoeveel mensen, hoeveel extra netto reizigers etc. Er zijn organisaties die dat veel beter weten en zouden kunnen doorgeven, namelijk de organisaties van die feestjes zelf.
Ik vind het ook wel krom dat NS van mij als abonnementhouder die dagelijks hetzelfde traject aflegt verwacht dat ik elke dag opnieuw eerst in de reisplanner kijk of er niet toevallig calamiteiten, werkzaamheden of andere wijzigingen op mijn traject zijn, maar dat NS anderzijds niet bereid is om zelf even te checken of er wellicht evenementen zijn die een grote invloed hebben op de hoeveelheid reizigers.
Wat Deadlock al zei, het is een dagtaak om van alle evenementen en feestjes in Nederland bij te gaan houden wanneer, hoeveel mensen, hoeveel extra netto reizigers etc.
Is dat niet 1 van de kerntaken van de NS? En vast ook van specifieke functies bij de planning..
quote:
Er zijn organisaties die dat veel beter weten en zouden kunnen doorgeven, namelijk de organisaties van die feestjes zelf.
Voor zover ik weet moeten organisatoren extra betalen om extra treinen te laten rijden/stoppen... waarom zou je dat dan doen als de NS er ook extra aan verdient als er meer mensen reizen?
Is dat niet 1 van de kerntaken van de NS? En vast ook van specifieke functies bij de planning..
Ja, maar NS kan niet een betere inschatting maken dan de organisatoren. Die moeten verstand hebben van wat ze op welke oppervlakte organiseren en hoeveel mensen er op afkomen. Als je dit heel specifiek moet gaan uitvragen aan al die oneindige hoeveelheid evenementen-organisatoren van enig formaat, daar heb je meerdere FTE extra voor nodig.... Geld kan maar één keer uitgegeven worden.
[ Bericht 5% gewijzigd door DeaDLocK2K op 02-04-2018 00:45:44 ]
En daarnaast weten organisatoren ook beter wanneer concerten afgelopen zijn. Stel een artiest begint een half uur te laat, dan verschuift de reizigerspiek. De NS kan dat natuurlijk van te voren niet aan zien komen.
Als ze extra materieel ingepland hebben kan het dus te vroeg en dus vrijwel leeg rijden, terwijl latere treinen alsnog bommetje vol zitten.
Op maandag 2 april 2018 00:40 schreef Peterselieman het volgende: En daarnaast weten organisatoren ook beter wanneer concerten afgelopen zijn. Stel een artiest begint een half uur te laat, dan verschuift de reizigerspiek. De NS kan dat natuurlijk van te voren niet aan zien komen.
Als ze extra materieel ingepland hebben kan het dus te vroeg en dus vrijwel leeg rijden, terwijl latere treinen alsnog bommetje vol zitten.
Is niet te doen. Dan moeten ze kennis gaan opbouwen van het type bezoeker per evenement. Laat dat lekker aan de organisatoren van de evenementen over zou ik zeggen.
In het geval van Amsterdam Bijlmer hebben ze toch inmiddels wel de nodige ervaring opgebouwd. Het maakt niet uit wie er speelt, maar als er evenementen tegelijkertijd in de ArenA en Ziggo zijn, dan zijn die beiden tussen 22:30u en 23:00u afgelopen. Die paar 1000 uit de Bierhal even vergetend. Je weet inmiddels allang wat het reizigersaanbod zal zijn. Ja, bij Justin Bieber is het misschien wat drukker met papa-taxi's die de kinders komen ophalen, maar voor de rest valt het prima in te schatten. Kwestie van logisch nadenken, anticiperen. Is mijns inziens ook een taak van een openbaar vervoerder. Ook door de materiaalplanning van NS. Al slaan die de plan vaak mis, op Goede Vrijdag in middagspits korte treinen (4 bakken tussen A'dam en Vlissingen) inzetten (iedereen toch niet aan het werk), maar vergeten dat de rolkoffersmaffia en grijs-op-reis wel met de trein gaat :-)_
Op zondag 1 april 2018 18:11 schreef Kansenjongere het volgende: Maar die situatie was vrijdag niet aan de orde, er reden minder treinen tussen Utrecht en Den Bosch, maar het verkeer is geen enkel moment volledig gestremd geweest. Ik vraag me dus oprecht af waar die informatie vandaan kwam.
Dat heet een verwachtingspatroon, de conducteur had waarschijnlijk niet zoveel zin, ziet even snel dat de trein niet verder rijdt en gaat al direct van een bepaald scenario uit zonder na te denken.
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
rijden die dm90's of rode duivels nog ergens heb ze al een tijd niet meer gezien
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
En nee. DM90 rijdt niet meer. Die zijn verkocht aan Roemenië.
die plan U diesels van vroegah
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
Eens dat het niet te doen is voor NS om alle evenementen bij te houden. Maar dat klinkt dan weer erg breed. Ze kunnen best bijhouden wanneer Ajax speelt of wanneer er een concert is in Ziggo Dome of in Ahoy. De grotere podia kunnen ze makkelijk bijhouden, festivals kan je evt vragen of zij dat aangeven. NS dient er te zijn voor de reizigers dus wanneer er vraag is moeten ze daar ook op kunnen inspelen in plaats van zeggen dat de organisatoren het maar moeten betalen. Dat slaat nergens op.
Bijlmer ArenA is inderdaad laaghangend fruit. En als ze dat niet lukt moeten ze maar gewoon standaard lange en extra treinen inzetten. Het is wat anders bij een driedaags festival in Schubbekutteveen wat eens per jaar in een ander weekend plaatsvindt. NS kan daarvan niet ruiken hoe en wat.
de spoorwegen hebben niet stil gezeten. zo zijn er 3 stuks gedemonteerde 1700 locs overgebracht van Eindhoven naar de Houtrakpolder. kortom, het terrein van ACT is weer goed gevuld. begint maart was er nog een persconferentie over de goederenlijn Amsterdam-China, en dus moest zoveel mogelijk van dat spul even opzij (bron: https://www.flickr.com/photos/denniskoster/39781801405/)
Op dinsdag 3 april 2018 12:37 schreef spectrumanalyser het volgende: de spoorwegen hebben niet stil gezeten. zo zijn er 3 stuks gedemonteerde 1700 locs overgebracht van Eindhoven naar de Houtrakpolder. kortom, het terrein van ACT is weer goed gevuld. begint maart was er nog een persconferentie over de goederenlijn Amsterdam-China, en dus moest zoveel mogelijk van dat spul even opzij (bron: https://www.flickr.com/photos/denniskoster/39781801405/)
De laagspanningsbekabeling wordt inderdaad vervangen, maar met de verlichting heeft dat niet te maken, voor zover ik weet. De mDDM is nooit de meest betrouwbare loc geweest en daar hoopt men nu wat verandering in te brengen, waardoor de beschikbaarheid omhoog moet gaan.
Ik kan mij hooguit voorstellen dat de airconditioning die er bij is gekomen een stukje meer stroom vreet dan de luchthappers die er eerst op zaten, maar daar hoeft niet de laagspanning in de mDDM voor vervangen te worden. De airco wordt juist door de hoogspanningskabel naar de rijtuigen gevoed, met de statische omzetters die in het stuurrijtuig zitten.
[ Bericht 2% gewijzigd door MTL op 03-04-2018 13:34:01 ]
Toevallig een paar dagen terug daar wat over gelezen. Die treinen zijn 'kort' (lees: normale lengte onder normale omstandigheden) omdat de organisaties van die evenementen hun feestjes niet bij de spoorvervoerders aanmelden
Dat vind ik maar een raar verhaal. Ticketmaster verkoopt namelijk treintickets gelijk bij het kopen van een concertticket. Dat gaat lastig zonder medewerking van beide partijen. Alleen al aan die verkoop zou je als vervoerder ook kunnen afleiden wanneer het druk wordt. Zal je natuurlijk wel een factor moeten toepassen voor mensen die met reguliere tickets reizen. Maar afijn, genoeg manieren om als vervoerder je betalende klanten ook daadwerkelijk te vervoeren. Te kort rijden is dan ook gewoon een keuze / onwil.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op dinsdag 3 april 2018 18:59 schreef derLudolf het volgende: Je zou toch ook een treinstel kunnen stallen bij het station waarbij het concert plaats vind
Zodat je snel een er bij aan kunt koppelen indien nodig
Op dinsdag 3 april 2018 18:59 schreef derLudolf het volgende: Je zou toch ook een treinstel kunnen stallen bij het station waarbij het concert plaats vind
Zodat je snel een er bij aan kunt koppelen indien nodig
Zolang de organisatoren maar samenwerken met NS is er een hoop mogelijk. Zo zijn er in Rotterdam bijvoorbeeld de speciale voetbaldiensten. Voor de aanvoer rijden pendeltreinen en stoppen er ook diverse reguliere treinen extra op Rotterdam Stadion, voor de afvoer worden en een aantal lange treinen neergezet die na afloop richting Rotterdam en Dordrecht rijden. Die treinen blijven wachten tot ze vol zijn en hebben in die zin dus geen echte dienstregeling (natuurlijk hebben ze die wel, maar daar wordt los mee omgegaan). Er staat telkens één trein langs het perron in beide richtingen, zodra die vol is rijdt die weg en komt de volgende trein die op de opstelsporen net buiten stadion stond te wachten de rest ophalen.
Ook voor de Ziggodome/Ahoy zijn dit soort dingen echt wel mogelijk. Ik heb daar vorig jaar meerdere malen na een evenement met VIRM-12 van Bijlmer ArenA via Utrecht naar Den Bosch en Eindhoven gereden en daar ging het eigenlijk hetzelfde. Wachten tot de trein vol was, daarna verder rijden.
Op dinsdag 3 april 2018 19:24 schreef MTL het volgende: Zolang de organisatoren maar samenwerken met NS is er een hoop mogelijk. Zo zijn er in Rotterdam bijvoorbeeld de speciale voetbaldiensten. Voor de aanvoer rijden pendeltreinen en stoppen er ook diverse reguliere treinen extra op Rotterdam Stadion, voor de afvoer worden en een aantal lange treinen neergezet die na afloop richting Rotterdam en Dordrecht rijden. Die treinen blijven wachten tot ze vol zijn en hebben in die zin dus geen echte dienstregeling (natuurlijk hebben ze die wel, maar daar wordt los mee omgegaan).
; Dus stiekem kunnen ze het wel bij NS, écht spoorboekloos rijden
quote:
Ook voor de Ziggodome/Ahoy zijn dit soort dingen echt wel mogelijk. Ik heb daar vorig jaar meerdere malen na een evenement met VIRM-12 van Bijlmer ArenA via Utrecht naar Den Bosch en Eindhoven gereden en daar ging het eigenlijk hetzelfde. Wachten tot de trein vol was, daarna verder rijden.
Alles kan, zolang er maar iemand bereid is om er voor te betalen. Er gaat bijna 1800 man in een VIRM6+6. En stel dat die allemaal om en nabij de randstad moeten zijn, dan betalen ze gemiddeld 12,50 voltarief, dat is dan zo'n 22.500 euro per trein. En dan blijkbaar is dat dan nog niet eens genoeg om kostendekkend te rijden.
Voor datzelfde bedrag rijden ca 2200 auto's (met max 5 man) zo'n 80 kilometer.
En daar wringt dan ook de schoen, de alternatieven zijn goedkoper. De auto is gewoon altijd goedkoper, als je met 2 of meer gaat dan is zelfs het rijden incl parkeergeld goedkoper dan de trein.. Voor wie het wel loont om met de trein te gaan zijn mensen die op de een of andere manier korting krijgen, waardoor de inkomsten al helemaal niet meer opwegen tegen de kosten.
(en dan laat ik aspecten als reistijd en "vrijheid in beweging" nog buiten beschouwing)
Ik zeg toch helemaal niet dat je een auto moet kopen. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat het voor OV-bedrijven niet interessant is om extra treinen na evenementen te laten rijden omdat het voor de meeste bezoekers van zo'n evenement niet interessant is en de bezoekers waarvoor het wél interessant is om de trein te nemen dat vaak doen omdat ze toch al korting krijgen. (Dal vrij, Altijd vrij, Weekend vrij, Traject vrij, Dal voordeel, Altijd voordeel etc.) Inkomsten zijn dus laag voor vervoerder, kosten relatief hoog voor de gemiddelde bezoeker en zolang er geen partij is die in dat gaat wil springen rijdt er dus geen trein (of ander OV). Bij voetbalwedstrijden in de Kuip is het de gemeente Rotterdam die bijspringt omdat die er bij gebaat is dat de voetbalsupporters zo gemakkelijk mogelijk van en naar het stadion komen (want minder files en minder verspreiding van eventueel boze supporters). Uiteindelijk kost het te stad minder en zijn de bewoners blij. Bij een aantal evenementen betaalt de organisatie van het evenement de extra kosten (lees: in elk ticket (of je nou met de auto of de trein komt) zit dan al een bedrag verwerkt om extra OV te laten rijden.)
Het probleem van niet willen betalen voor extra treinen speelt ook bij FC Twente. NS reed voor eigen rekening de stopper Apeldoorn-Almelo door naar Enschede voor en na de wedstrijd, maar nu Syntus de lijn naar Zwolle heeft doet NS dit niet meer. Syntus wil wel extra treinen inzetten (naast het op maximale lengte rijden wat wel gebeurd) maar FC Twente wil er niet voor betalen. En gezien de opzet van de concessie (Syntus een vast bedrag, inkomsten naar de Provincie) snap ik wel dat Syntus niet extra gaat rijden.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op dinsdag 3 april 2018 20:49 schreef dennistd het volgende: Het probleem van niet willen betalen voor extra treinen speelt ook bij FC Twente. NS reed voor eigen rekening de stopper Apeldoorn-Almelo door naar Enschede voor en na de wedstrijd, maar nu Syntus de lijn naar Zwolle heeft doet NS dit niet meer. Syntus wil wel extra treinen inzetten (naast het op maximale lengte rijden wat wel gebeurd) maar FC Twente wil er niet voor betalen. En gezien de opzet van de concessie (Syntus een vast bedrag, inkomsten naar de Provincie) snap ik wel dat Syntus niet extra gaat rijden.
Op dinsdag 3 april 2018 11:39 schreef MTL het volgende: Ja, je hebt altijd nóg luiere mensen. Waarom zouden die Fransen anders staken?
Ze willen hun pensioen met 52 niet kwijt. Kan ik mee inkomen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
In mijn stad hoef ik niet eens extra materieel in te zetten. Als het stadion leeg loopt heb ik voldoende aan het huidige materieel. Die prutsers van de NS kunnen gewoon niet plannen
April 2019: directe Thalys naar luchthaven Charles de Gaulle én Disneyland Parijs
[…] Dagelijks rijden nu (in beide richtingen) 14 Thalys treinen via de Hogesnelheidslijn richting Brussel met stops in Nederland op Schiphol Airport en Rotterdam Centraal. 10 daarvan rijden door naar Parijs. 2 treinen rijden straks door naar Disneyland Parijs en 2 treinen keren in Brussel. De reistijden van Amsterdam naar Marne la Vallée wordt 3 uur 41 minuten en vanaf Rotterdam 2 uur 58 minuten. Met de vroege trein vanuit Amsterdam (07:15 uur) of Rotterdam (07:58 uur) sta je om 10:56 uur al bijna voor de kassa’s van Disneyland Parijs. Thalys treinen richting Nederland vertrekken hier vanaf april 2019 weer om 12:04 uur of 20:04 uur.
Ik zeg toch helemaal niet dat je een auto moet kopen. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat het voor OV-bedrijven niet interessant is om extra treinen na evenementen te laten rijden omdat het voor de meeste bezoekers van zo'n evenement niet interessant is en de bezoekers waarvoor het wél interessant is om de trein te nemen dat vaak doen omdat ze toch al korting krijgen. (Dal vrij, Altijd vrij, Weekend vrij, Traject vrij, Dal voordeel, Altijd voordeel etc.) Inkomsten zijn dus laag voor vervoerder, kosten relatief hoog voor de gemiddelde bezoeker en zolang er geen partij is die in dat gaat wil springen rijdt er dus geen trein (of ander OV). Bij voetbalwedstrijden in de Kuip is het de gemeente Rotterdam die bijspringt omdat die er bij gebaat is dat de voetbalsupporters zo gemakkelijk mogelijk van en naar het stadion komen (want minder files en minder verspreiding van eventueel boze supporters). Uiteindelijk kost het te stad minder en zijn de bewoners blij. Bij een aantal evenementen betaalt de organisatie van het evenement de extra kosten (lees: in elk ticket (of je nou met de auto of de trein komt) zit dan al een bedrag verwerkt om extra OV te laten rijden.)
Ik zeg alleen maar dat er veel te makkelijk geschermd wordt met "alternatieven" die soms helemaal niet bestaan
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Ik zeg alleen maar dat er veel te makkelijk geschermd wordt met "alternatieven" die soms helemaal niet bestaan
Tja, je kan het ook anders bekijken, zonder het relatief goedkope transportmiddel "auto" had het evenement waar je heen zou willen waarschijnlijk helemaal niet bestaan omdat het voor de meeste mensen simpelweg te duur zou zijn om er te komen.
Daarnaast blijft het onwaarschijnlijk dat als de trein hét transportmiddel zou zijn, er na evenementen wél treinen zouden rijden. Omdat er dan zoveel mensen afhankelijk van zouden zijn om überhaupt te kunnen werken moet de prijs wel laag zijn, maar door die lagere tarieven is er ondanks het grotere reizigersaantal niet direct meer inkomsten om laat in de avond voor nog steeds een beperkte groep mensen treinen te laten rijden.
Maar NS is er VOOR de reizigers. En maakt miljoenen winst elke jaar weer. Maar een extra trein laten rijden zodat mensen naar huis kunnen is een brug te ver. Welke abonnementen die mensen hebben is volstrekt irrelevant. Zij hebben ervoor betaald dus mogen ook best service verwachten.
Op woensdag 4 april 2018 13:17 schreef James1988 het volgende: Mooi zeg, vanaf Londen alles op tijd en vlak voor Amsterdam Centraal moeten we wachten op een vertraagde ICd
Dan wacht je nog ergens voor. Vaak genoeg staan wachten op leeg mat. Dat is ook erg leuk .
Ja ok, dan wacht je ook ergens voor, maar toch ...
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+ Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_ Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
Tja, we zijn nu eenmaal geen communistisch land, dus draait het uiteindelijk altijd om de knaken. NS rijdt nou eenmaal niet gratis. De conducteurs, machinisten en ander personeel dat nodig is om de trein te laten rijden willen ook graag een salaris voor het werk wat ze verrichten.
quote:
Maar NS is er VOOR de reizigers. En maakt miljoenen winst elke jaar weer. Maar een extra trein laten rijden zodat mensen naar huis kunnen is een brug te ver.
De NS (en elke andere vervoerder) heeft alleen de verplichting om treinen conform de gewonnen (of toebedeelde) concessies te vervoeren, aangevuld met andere (commerciële) contracten. In de huidige opzet zijn reizigers dan ook het lijdend voorwerp en niet het onderwerp van spoorvervoer.
De extra treinen voor evenementen zijn geen onderdeel van de concessie en is er geen enkele reden voor de NS om zonder meer treinen te laten rijden.
quote:
Welke abonnementen die mensen hebben is volstrekt irrelevant. Zij hebben ervoor betaald dus mogen ook best service verwachten.
Die "service" krijgen ze toch ook: abonnementhouders mogen in elk trein stappen die voldoet aan de voorwaarden van hun abonnement. En áls de NS extra treinen laat rijden dan mogen ze ook gewoon mee.
Het treinstel dat vanochtend van Londen naar Amsterdam is gereden (4013/4014) is hetzelfde treinstel dat 2 jaar geleden als eerste e320 bij Roosendaal de grens over kwam voor testritten.
Ze kwamen tussentijds nog een keer langs om te vragen of je nog een broodje wilde (graag), en ze kwamen ook nog een paar keer met koffie, thee en water.
In Brussel was er een wisseling van treinpersoneel, en nam een Nederlandse crew het over. Toen kwamen ze nog langs met wijn (of frisdrank/fruitsap voor de liefhebbers) en nootjes.
Wel een apple turnover en een kopje thee n de Standard Premier klasse. [ afbeelding ]
Overigens kreeg ik in de Thalys erna toch wel beter te vreten: [ afbeelding ]
Maar in vergelijking met de e320, wat een ouderwetse armoe is zo'n Thalys opeens.
die kleur beginnen we maar niet over, maar hoe voelt het? In de thalys heb ik altijd een benauwde gevoel alof ik bij mijn oma in haar woonkamer zit, is dit meer ICE-3 gevoel?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik vind de Eurostar e320 een prima trein. Het is inderdaad meer een ICE3-gevoel: het is wat minder 'warm' dan de Thalys, maar kil zou ik het zeker niet noemen. De stoel waar ik op zat vond ik prima voor de rit die toch ruim 3,5 uur duurde.
De ligging van de trein op de baan vond ik ook prima. Op HS1 vond ik 'm stabieler aanvoelen dan een Eurostar TGV-TMST, die wat beweeglijker is. Ook op de LGV-1, HSL-4 en HSL-Zuid was de ligging subliem. En het ding accelereert als een raket.
Poeh lastig te omschrijven. Sowieso veel beter dan de Thalys, aanzienlijk meer licht(inval) en een stuk minder benauwd opgezet. In vergelijking met de ICE3 zijn de stoelen, in ieder geval 1ste klas, nog een flink stuk ruimer en de (klap)tafels tenminste degelijk materiaal in plaats van plastic fantastic. Het is wel opgedeeld in een stuk meer compartimenten, gescheiden door ondoorzichtige tussendeuren, waardoor het geheel niet direct zo ruimtelijk aanvoelt als de ICE.
En hij rijdt verder heerlijk. Trekt ook bizar snel op; bij het ringvaartaquaduct (waar de HSL vanuit Hoofddorp de A4 ontmoet) zat-ie al op de 280 km/h!
Tenslotte natuurlijk een geweldige dienstregeling. Gewoon Schiphol en Antwerpen, hetzij op een bescheiden tempo, voorbij rijden. Ook Rotterdam kan gewoon eruit worden gegooid trouwens, die stop voegde voor niemand iets toe.
Op woensdag 4 april 2018 17:46 schreef Ireyon het volgende: Ook Rotterdam kan gewoon eruit worden gegooid trouwens, die stop voegde voor niemand iets toe.
Niet mee eens. De ritten zitten nu vol met mensen die de hele route Amsterdam - Londen willen doen "omdat het kan", wanneer het nieuwe eraf is en de Rotterdammerts ontdekken dat er een rechtstreekse trein is van/naar hun stad zal die steeds meer gebruikt gaan worden.
Rotterdam heeft net zo veel vervoerswaarde als Amsterdam. Misschien nog wel meer, als je kijkt naar het achterland (Utrecht, Den Haag) dat vanuit Rotterdam beter bereikbaar is dan met een omweg via Amsterdam.
Stom is dat inderdaad. Maar kon je dan niet zelf een zitplek uitzoeken? Ik heb specifiek Coach 3, Stoel 65 gepakt met behulp van die seatplan.
Een maat van me had de tickets gekocht. Toen we vanochtend bij het poortje stonden mochten we er niet in, "see member of staff". Eenmaal bij het loket bleek dat we nieuwe zitplaatsen toegewezen hadden gekregen.
Bedankt guys, ik vind dat jullie het goed uitgelegd hebben, ik heb nu een veel beter beeld. Ik was afgelopen weekend in Duitsland om het nieuwe stuk tussen Erfurt en Nürnberg (VDE8) mee te maken en in Frankfurt stond er een Zwitsers stel dat de ritten rijdt naar Milaan en terug.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+ Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_ Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
Op woensdag 4 april 2018 14:40 schreef DeaDLocK2K het volgende: 24 miljoen winst waarvan een derde naar algemene middelen vloeit middels dividenden voor het Rijk. Dat is niet bepaald een marge waar je u tegen zegt.
Maar nog wel genoeg om ELKE dag van het jaar 2 extra treinen te kunnen laten rijden.
De nieuwe Friesenbrücke ligt er mogelijk ook in 2024 nog niet. Duitsland wil eerst een onderzoek, omdat de brug volgens een nieuwe standaard gebouwd moet worden
Heen op 7 april: Utrecht Maliebaan: v 10.21 Amersfoort: a 10:45 v 11.13 Hilversum: d 11.28 Amsterdam Bijlmer Arena: d 12.00 Woerden: d 12.19 Gouda: a. 12.30 v. 12.39 Leidschendam: a. 13.07
Terug op 8 april: Leidschendam: v. 10.30 Gouda: d. 10.58 Woerden: d. 11.11 Diemen Zuid: d. 11.36 Hilversum: d. 12.02 Amersfoort: a. 12.17 v. 12:53 Utrecht Maliebaan: 13.31
SPOILER: Uitgebreider maar met afkortingen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uit de bio van die laatste: Communicatie (nieuwe) treinen Hogesnelheidslijn: Eurostar, IC Brussel, IC direct & IC Den Haag-E’hoven. Zal voorlopig nog wel puinhoop worden met de Benelux dus vanaf dit weekend
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Uit de bio van die laatste: Communicatie (nieuwe) treinen Hogesnelheidslijn: Eurostar, IC Brussel, IC direct & IC Den Haag-E’hoven. Zal voorlopig nog wel puinhoop worden met de Benelux dus vanaf dit weekend
Wel een beetje kansloos dat we nu al gewaarschuwd worden niet te mopperen, voor iets wat er over 3 maanden, en tegen die tijd 13 jaar te laat, misschien eindelijk gaat komen
Ik bedoel, het minste wat je mag verwachten is dat in die 13 jaar extra de kinderziektes eruit gehaald zijn. Toch?
Maar weet je: Het gaat ook juli niet worden hoor Want dan is het weer zomervakantie en de rails gaan smelten en de lintjesknipper is met vakantie en alles Maar niet mopperen!
Die Eurobahn hat ein Ausstiegsproblem Deutsche Gründlichkeit: er is een perronnetje dat niet aan een of andere norm voldoet, dat is uiteraard een probleem waar een oplossing voor moet worden gevonden. Dus moet nu elke keer als er een Flirt in Wissingen stopt, de conducteur eerst een super zinvol extra treetje neerzetten, voordat de passagiers mogen uitstappen.
Op vrijdag 6 april 2018 15:57 schreef ReisT het volgende: Die Eurobahn hat ein Ausstiegsproblem Deutsche Gründlichkeit: er is een perronnetje dat niet aan een of andere norm voldoet, dat is uiteraard een probleem waar een oplossing voor moet worden gevonden. Dus moet nu elke keer als er een Flirt in Wissingen stopt, de conducteur eerst een super zinvol extra treetje neerzetten, voordat de passagiers mogen uitstappen.
Dus de conducteur moet daarna weer door zijn knieën om het treetje/krukje te pakken... Mag dat arbotechnisch wel?
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+ Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_ Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
het hoogteverschil tussen de trein en de gewone tree is nog steeds groter dan tussen de gewone tree en het perron, dus welk probleem hier nu mee opgelost moet zijn....? Maar het kan vast wel nog gekker want ik heb Realer Irrsinn er nog niet over gehoord
Op vrijdag 6 april 2018 15:57 schreef ReisT het volgende: Die Eurobahn hat ein Ausstiegsproblem Deutsche Gründlichkeit: er is een perronnetje dat niet aan een of andere norm voldoet, dat is uiteraard een probleem waar een oplossing voor moet worden gevonden. Dus moet nu elke keer als er een Flirt in Wissingen stopt, de conducteur eerst een super zinvol extra treetje neerzetten, voordat de passagiers mogen uitstappen.