abonnement Unibet Coolblue
pi_178218818


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
avatar12.jpg Igen: Elektrische tractie ftw!
lock.gif MTL, Speelt wel eens met echte treintjes *O*
eye.jpg FredvZ Eeuwig chagrijnige forens


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

Bier.
pi_178219000
Foto dan maar. Belangrijke deel rechts.

Icoontje stroomafnemers neer is de locatie waar, goh, de stroomafnemers neer moeten voor de spanningssluis en als ik het niet zelf doe, doet het systeem het voor mij.
Icoontje 0 met een kruis er door mag je niet stoppen, oftewel in dit geval een tunnel.
Gele streepje geeft aan waar ik moet gaan remmen voor de snelheidsverlaging.

Kind kan de was doen, toch?
pi_178219226
Maar het gaat dus niet automagisch? Of begrijp ik dat verkeerd?
Bier.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 20:18:10 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_178219615
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 20:01 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Maar het gaat dus niet automagisch? Of begrijp ik dat verkeerd?
"als ik het niet zelf doe, doet het systeem het voor mij"

Hoeveel woorden heb je nog meer nodig?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_178219887
Dan moeten ze stoppen met het argument gebruiken want dat slaat nergens meer op dus.
Bier.
pi_178220163
Problemen zijn dan ook niet met de spanningssluis zelf.

Wat wel een probleem kan vormen is de dataverbinding tussen de trein en de "wal".
Eerst ga je van ATB naar Level 1 (info via balises). Tegelijkertijd wordt de dataverbinding opgezet en ga je even later naar level 2 om vlak daarna door de spanningssluis te rijden.
Over het algemeen gaat dit uiteraard goed.
Echter in een enkel geval kan het gebeuren dat de dataverbinding niet of niet op tijd opgezet is voor de overgang van level 1 naar level 2. De beveiliging zal in dat geval automagisch de trein stil zetten. En het is vrij handig ontworpen, want áls dat gebeurd, dan sta je dus midden in de spanningssluis stil.
De spanningssluis is geen oorzaak in het gebeuren, maar wel een "verergerfactor", waardoor het langer duurt.

Zo. En nu moet ik weer even de trein naar huis rijden, dus de reacties lees ik thuis weer :P
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 31 maart 2018 @ 20:59:27 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_178220489
Eigenlijk zou je dus eerder verbinding met level 1 willen hebben, waardoor de omschakeling naar level 2 naar voren gehaald kan worden? Of is de ruimte daar niet voor?
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 31 maart 2018 @ 21:02:56 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_178220561
Dual signalling op het HRN zodat er van Breda tot in Schiphol onder ERTMS gereden kan worden?
  zaterdag 31 maart 2018 @ 21:12:40 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_178220766
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 21:02 schreef James1988 het volgende:
Dual signalling op het HRN zodat er van Breda tot in Schiphol onder ERTMS gereden kan worden?
Dat zou pas echt helpen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 31 maart 2018 @ 21:28:53 #10
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_178221232
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 18:39 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik vanuit m’n achtertuin
En, wordt er 's nachts getoeterd?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 31 maart 2018 @ 21:29:56 #11
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_178221259
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 21:02 schreef James1988 het volgende:
Dual signalling op het HRN zodat er van Breda tot in Schiphol onder ERTMS gereden kan worden?
Ik ben voor. Al is het maar om een begin te maken met de transitie naar ERTMS.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_178221578
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 21:02 schreef James1988 het volgende:
Dual signalling op het HRN zodat er van Breda tot in Schiphol onder ERTMS gereden kan worden?
Goed idee! Moet met een paar maanden te realiseren zijn. Gelijk doortrekken over de volledige Brabantroute dan ook.
Bier.
pi_178221750
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 20:59 schreef Peterselieman het volgende:
Eigenlijk zou je dus eerder verbinding met level 1 willen hebben, waardoor de omschakeling naar level 2 naar voren gehaald kan worden? Of is de ruimte daar niet voor?
De transitie van ATB via Level 1 naar Level 2 is eigenlijk een noodgreep. Toen de HSL werd aangelegd was er nog geen kennis/mogelijkheid ontwikkeld om tegelijktijdig level 1 en 2 naast elkaar te hebben draaien, zoals dat bijvoorbeeld in België inmiddels het geval is.
Eigenlijk is wat mij betreft de meest handige oplossing om de hele HSL op te krikken naar een nieuwe ERTMS versie (baseline 3 release 2, die ook op het HRN uitgerold zal gaan worden), level 1 en 2 naast elkaar wordt dan, net als het HRN in toekomst, level 2 only. De transitie van ATB naar Level 2 kan dan op hetzelfde stuk blijven liggen, maar omdat je dus al direct van ATB naar L2 gaat, heb je dus niet meer de kans om bij een mislukte dataverbinding direct in de spanningssluis te stranden.

Naar voren halen van de transities is erg lastig, tenzij je dan een piepklein stuk dual signalling gaat aanleggen.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 31 maart 2018 @ 21:52:03 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_178221805
mja, daar kan de kennis voor gebruikt worden die tussen Bijlmer en Utrecht opgedaan is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 31 maart 2018 @ 21:53:23 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_178221827
De HSL upgraden stond ook als één van de aanbevelingen in het rapport dat onlangs is uitgekomen.

Dan mag je echter wel weer met Infraspeed om de tafel gaan zitten.
pi_178221984
Jep, vooral InfraSpeed is een drama. Elke verandering gaat heel erg moeizaam. Na jaren hebben we het nu eindelijk voor elkaar dat ze paar extra infill balises willen neerleggen, zodat onder Level 1 de rijweg al vóór het SMB/sein opgehaald kan worden, om zo al eerder snelheid te kunnen maken en op die manier bij glad spoor strandingen in de spanningssluis te voorkomen.
Als zoiets al zolang duurt wil ik niet eens weten hoe lang een volledige upgrade gaat duren qua tijd (even afgezien van de kosten).
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 31 maart 2018 @ 22:13:32 #17
408813 crew  trein2000
pi_178222248
quote:
5s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 21:28 schreef ACT-F het volgende:

[..]

En, wordt er 's nachts getoeterd?
Wat is s’nachts? Laat in de avond valt het mee. De eerste treinen s’ochtends wel
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_178223494
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 21:52 schreef Peterselieman het volgende:
mja, daar kan de kennis voor gebruikt worden die tussen Bijlmer en Utrecht opgedaan is.
Volgens mij ligt er geen Bombardier meuk op de HSL Zuid
  zaterdag 31 maart 2018 @ 23:33:55 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_178223802
Op de HSL ligt ERTMS van Siemens en Thales.
pi_178223930
2900-serie tussen Bijlmer en Utrecht met een VIRM4. Ik kan niet zitten. Waar komt al dat reizigersaanbod vandaan? Ik heb nog nooit moeten staan om half 12 in de avond.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 1 april 2018 @ 00:03:13 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_178224641
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 23:19 schreef b2py het volgende:

[..]

Volgens mij ligt er geen Bombardier meuk op de HSL Zuid
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 23:33 schreef James1988 het volgende:
Op de HSL ligt ERTMS van Siemens en Thales.
Goed punt. Die twee hebben in Nederland verder geen ERMTS liggen, maar in het buitenland opgedane kennis zouden ze wel kunnen gebruiken
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 1 april 2018 @ 00:29:37 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_178225324
Het hele idee van ERTMS was toch één Europabrede standaard? Dan boeit het toch niet wie het aangelegd heeft? Of is iedereen nou toch weer zijn eigen wiel aan het uitvinden waardoor we straks toch weer tachtig losse en vooral incompatibele ERTMS-eilandjes hebben? :?

Dat zou wel mooi zijn. 20, 30, 40 (?) jaar verder, weet ik hoeveel miljard uitgegeven, en geen ene reet opgeschoten :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 1 april 2018 @ 00:53:33 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_178225778
De trein-baan-integratie van ERTMS is steeds beter aan het worden, in de eerdere specificaties zaten veel open eindjes waardoor twee leveranciers volledige conforme ERTMS-implementaties konden opleveren die niet met elkaar konden praten. Met de laatste baselines is dat niet meer het geval.

In dit geval gaat het om de combinatie van ERTMS+ATB op de baan, wat weer aan de interlocking hangt. Tot nu toe hebben alleen Bombardier (Amsterdam - Utrecht) en Alstom (Lelystad - Zwolle) dat geleverd.
  Redactie Sport zondag 1 april 2018 @ 01:12:52 #24
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_178226150
Vandaag moest ik in Amersfoort zijn voor een overleg. Bij het uitstappen zag ik dat er naast mijn trein iets in Locon-kleurstelling stond, dus maar even gewacht tot de IC verdwenen was richting Hilversum.

Het bleek loc 1829 van Rail Force One (de voormalige Locon 9909) te zijn met een keteltrein vanuit Bad Bentheim richting Rotterdam, die hem mooi geparkeerd had voor een plaatje samen met de 6703 van Jacko Fijn Techniek, de 1251 van Railexperts (beide in voormalige ACTS-uitdossing) en de voormalige HSL 1832 die nu eigendom is van Rail Rolling Stock. Al met al toch een leuk plaatje op deze laatste dag van maart.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')