abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_178212116
Beste Fokkers,

Naar aanleiding van deze video:


Heb ik voor school een opdracht gekregen om "dingen" op te stellen die Romeinen hebben geïmplementeerd/bedacht en wat we daar vandaag de dag nog van zien. Nu heb ik op het internet al het een en het ander gevonden zoals de "dingen" in deze link:

https://www.history.com/n(...)t-built-ancient-rome


En een heel scala aan soortgelijke links, echter kan ik in al die artikelen niets vinden over "dingen" die de Romeinen hebben ingevoerd/bedacht met betrekking op het financiële gebied & economie. Hebben de Romeinen iets ingevoerd met betrekking op dat gebied en is daar vandaag de dag nog iets van te merken? Ik heb een beetje inspiratie nodig :@ , ik kan het zelf niet vinden in ieder geval.

Bij voorbaat dank.

EDIT: Ik heb nog deze link gevonden met een lijst aan uitvindingen van de Romeinen maar niets op het gebied van fianciën en economie: https://en.wikipedia.org/wiki/Roman_technology

[ Bericht 8% gewijzigd door bleepie op 31-03-2018 13:51:39 ]
ben nieuw
  zaterdag 31 maart 2018 @ 14:01:19 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_178212403
Waarom moet het perse over financiën gaan?
Ik denk dat nu juist één van de weinige dingen is waar de Romeinen niet zo vernieuwend in waren.

Misschien dat ze door de jaren heen wat betere manieren hebben bedacht om belasting te innen, en om handel te drijven of zo. Maar daar houd het wel een beetje mee op.

Volgens mij was juist een groot gedeelte van hun systeempje gebaseerd op dat van de oude Grieken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_178212458
Het hoeft niet specifiek over financiën & economie te gaan maar het leek mij interessant om in ieder geval één onderdeel er bij te betrekken over dat onderwerp. Maar als blijkt dat de Romeinen verder zijn geborduurd op zaken die voor hun tijd al bedacht zijn dan kan ik dat onderwerp waarschijnlijk wel laten vallen.
ben nieuw
  zaterdag 31 maart 2018 @ 14:12:26 #4
468509 _--_
In varietate concordia
pi_178212546
Pecunia :)
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_178245570
quote:
De Romeinen introduceerden het muntstelsel in ons land en met de Romeinen verdween het ook weer. De economie viel niet onmiddellijk terug op de ruilhandel maar rond het begin van de middeleeuwen hadden we toch weer een economie die vooral dreef op ‘natura’.
https://financieel.infonu(...)pen-tot-karel-v.html
pi_178245763
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 21:56 schreef Bluesdude het volgende:
De economie viel niet onmiddellijk terug op de ruilhandel maar rond het begin van de middeleeuwen hadden we toch weer een economie die vooral dreef op ‘natura’.
Hoe ging dat destijds dan als je bij een hoer was geweest? :@
Moest je dan na de daad nóg een keer er over heen om het in natura te betalen of wat? :@ :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_178245808
quote:
11s.gif Op zondag 1 april 2018 22:02 schreef Geralt het volgende:

[..]

Hoe ging dat destijds dan als je bij een hoer was geweest? :@
Moest je dan na de daad nóg een keer er over heen om het in natura te betalen of wat? :@ :@
je moest dan vooroverbukken en dan kwam dr pooier langs.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  zondag 1 april 2018 @ 22:06:21 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178245855
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 1 april 2018 @ 22:17:39 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178246113
quote:
11s.gif Op zondag 1 april 2018 22:02 schreef Geralt het volgende:

[..]

Hoe ging dat destijds dan als je bij een hoer was geweest? :@
Moest je dan na de daad nóg een keer er over heen om het in natura te betalen of wat? :@ :@
Een zij spek? Een zak tarwe?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 5 april 2018 @ 11:10:09 #10
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_178320073
Het burgerlijk wetboek, althans grote delen daarvan voeren terug naar het Corpus Iuris Civilis
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Corpus_Iuris_Civilis

Zekerheidsrechten als fiduciare eigendom, pand en hypotheek voeren vooral terug op de Romeinse tradities.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
  donderdag 5 april 2018 @ 18:54:49 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178328614
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:10 schreef Kopstoot het volgende:
Het burgerlijk wetboek, althans grote delen daarvan voeren terug naar het Corpus Iuris Civilis
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Corpus_Iuris_Civilis

Zekerheidsrechten als fiduciare eigendom, pand en hypotheek voeren vooral terug op de Romeinse tradities.
We kennen in de westerse wereld twee vormen van rechtspraak, keltisch recht en Romeins recht.
Waar bv in de VS hun rechtspraak grotendeels berust op de jury en jurisprudentie, en je verzamelklachten kan hebben zijn in Duitsland verzamelklachten onmogelijk, moet ieder individueel geval behandeld worden en is jurisprudentie vrijwel niet van toepassing. Duitsland hangt zeer aan het Romeinse recht ook omdat de nazi’s er vreselijk tegen waren met hun gesundes volksempfinden (wat terug gaat in de 19e eeuw en geen uitvinding van de nazis was)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178328655
architectuur


En SPQR
  donderdag 5 april 2018 @ 18:57:44 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178328667
quote:
Waar recht tweetalig gesproken wordt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178328721
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 18:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar recht tweetalig gesproken wordt
Het ging me meer om de zuilen :p en dit gebouw zie ik elke dag dus vandaar
  donderdag 5 april 2018 @ 19:05:06 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178328823
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 18:59 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Het ging me meer om de zuilen :p en dit gebouw zie ik elke dag dus vandaar
Er was ooit een Venetiaans architect die naar Rome ging en gebouwen met zuilen zag en dacht dat het huizen waren en niet doorhad dat de Romeinen alleen de tempels met zuilen bouwden.
Hij ontwierp terug in Venetië landhuizen voor rijke Venetianen in de streek om Venetië. Engelse adel die een grand tour deden dachten, heee, das mooi en statige landhuizen in GB werden voortaan ook met zuilen gebouwd en het werd mode over heel Europa.
Statige gebouwen moeten zuilen hebben was het dogma.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')