abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_178152744
Ik ben 27 en woon nog thuis bij mijn moeder, heb geen rijbewijs en ben werkloos.

Rond mijn 24e heb ik een MBO-4 opleiding afgerond aan het Grafisch Lyceum Utrecht. Game Artist. Achteraf heb ik spijt van die keuze, maar destijds vond ik opleiding leuk en het was ook een leuke opleiding om te doen. Het is alleen een branche waarin je niet zo makkelijk een baan krijgt.

De meeste vacatures in deze richting vragen om relevante werkervaring en een goed gevuld portfolio. Beide heb ik niet. Tijdens mijn opleiding hield ik me alleen bezig met de school opdrachten en projecten, en te laat realiseerde ik me dat om succesvol te zijn, je ook in je vrije tijd continu bezig moet zijn met je eigen werk. Mijn werk op school was voldoende, maar niet bijzonder. Het resultaat daarvan was dat ik geen goede stageplekken kon vinden. Meestal is een succesvolle stage een goede basis voor het vinden van een baan, maar van de stages die ik liep heb ik niks geleerd. Het enige wat ik eraan gehad heb is dat ik mijn briefjes kon afvinken en examen kon doen.

Nadat ik was afgestudeerd koos ik ervoor om niet door te leren. Ik voelde dat ik wel klaar was met school en wilde eigenlijk gaan werken, geld verdienen. Maar werk kon ik niet vinden. Zeker niet in de richting van de opleiding die ik gevolgd had. Toen heb ik maar een tijdje bij van alles en nog wat gesolliciteerd, maar ook dat liep op niks uit. Kruidvat, Hema, weet ik veel wat nog meer, zelfs daar werd ik niet aangenomen. Misschien was ik al te oud.

Uiteindelijk heb ik me ingeschreven bij verschillende uitzendbureaus. Tempo Team, Randstad. Maar ik liep steeds weer tegen dezelfde muur aan: Ik weet niet wat ik wil. Of ja, ik weet wel wat ik wil, maar ik voldoe niet aan de eisen om het te doen. En als jij niet weet wat je wil, is het voor een uitzendbureau ook lastig om je verder te helpen. Mijn zwager wist toevallig van een kleiner uitzendbureau wat ook in de buurt zat, dus heb ik me daar in laten schrijven. Via dat uitzendbureau ben ik in augustus 2016 terecht gekomen bij de sociale werkplaats. Tergend, hersendodend werk, maar de collega's waren aardig en er waren nog een paar uitzendkrachten van rond mijn leeftijd waar ik goed mee op kon schieten. En voor het eerst verdiende ik wat geld.

Maar des te langer je zulk werk doet, des te meer je je afvraagt wat je aan het doen bent met je leven. Wil ik hier de rest van mijn leven staan? Dit achterlijke werk doen wat iedereen met een halve hersencel kan doen? En natuurlijk, het nadeel van een uitzendbureau is dat je geen vast contract hebt. Het kan zomaar weer afgelopen zijn. En dat gebeurde regelmatig. Meestal een paar weken geen werk daar, maar daarna kon ik weer terug. Maar nu is er sinds begin februari 2018 al geen werk meer, en nu zit ik nog steeds thuis. Het heeft nog nooit zolang geduurd voor ik weer kon beginnen. Moet ik gaan zitten wachten, hopen dat ze me weer oproepen? Het voelt zo doelloos.

Maar zelfs als ik daar weer aan de slag kan, mijn leven staat stil. Tuurlijk, ik verdien een aardig beetje geld (rond de 280 euro per week als ik vier dagen werk), maar niet genoeg om op mezelf te gaan wonen. Bovendien kan ik niet eens een hypotheek afsluiten als mijn werk van de ene op de andere dag over kan zijn.

Ik wil verder met mijn leven. Ik wil mijn rijbewijs halen, op mezelf gaan wonen, zelfstandig zijn. Maar ik weet gewoon even niet meer wat ik moet doen. Ik heb regelmatig spijt van de opleiding die ik heb gedaan, en denk steeds dat als ik iets als ICT had gedaan, ik waarschijnlijk makkelijker werk had gevonden. Maar daar heb ik nu niks meer aan. Ik vraag me wel eens af of ik misschien nog een opleiding moet gaan doen, maar dat is lastig om meerdere redenen. Ik heb al een studieschuld van zo'n ±18.000 euro van mijn vorige studie, die ik nog steeds moet afbetalen. Ik heb geen geld om nog een nieuwe studie te gaan doen. Bovendien ben ik nu 27. Ik voel me te oud voor school, tegen de tijd dat ik dat heb afgerond ben ik over de 30. Wie gaat er nog iemand van begin 30 aannemen met nul werkervaring?

Mijn moeder vind dat ik maar moet gaan werken bij een distributiecentrum, van de Lidl of de Zeeman. Maar dat is slavenwerk. Ik weet niet of ik dat mijn hele leven volhoudt.

Ik wil wel solliciteren, maar ik weet niet waarop. ICT lijkt me leuk. Grafisch vormgever lijkt me leuk. Video's monteren en editen lijkt me leuk. Fotografie lijkt me leuk. Maar ik heb hier de kwalificaties niet voor. Ik wordt alleen maar ouder, en een kans op werk waar ik plezier in heb kleiner.

Sorry voor de wall of text. Ik heb geen idee of het iets oplevert om dit hier te plaatsen. Maar ik moest even mijn hart luchten.

[ Bericht 0% gewijzigd door BeachBum op 28-03-2018 23:59:34 ]
  woensdag 28 maart 2018 @ 17:57:02 #2
370352 I
Eye for an I
pi_178152897
En als je nou eens gewoon aanklopt bij bedrijven waar je zou kunnen doen wat je wilt, en aangeeft dat je graag wilt laten zien wat je kan? Inplaats van jezelf inschrijven bij uitzendbureau's die alleen maar documenten en papieren van je eisen? Dat interesseert zo'n bedrijf uiteindelijk geen reet, zolang je maar kwaliteit levert.
pi_178152953
Dus je wil heel veel resultaat, maar net als op school er niet voor werken?

En hoezo werk je maar 4 dagen en kun je met 280 per week niet op jezelf? Huur een kamer

Ik hoor heel veel excuses en 0 actie
Waarom denkt iedereen ook maar dat we allemaal onze droombaan zouden moeten hebben? Ga wat doen
  Moderator woensdag 28 maart 2018 @ 18:03:35 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_178153006
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 18:00 schreef Allures het volgende:
Dus je wil heel veel resultaat, maar net als op school er niet voor werken?

En hoezo werk je maar 4 dagen en kun je met 280 per week niet op jezelf? Huur een kamer

Ik hoor heel veel excuses en 0 actie
Waarom denkt iedereen ook maar dat we allemaal onze droombaan zouden moeten hebben? Ga wat doen
Dit inderdaad.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_178153073
Je kunt proberen of je een onbetaalde stage kunt volgen bij een bedrijf dat je leuk lijkt in de richting waar je voor geleerd hebt. Proactief benaderen dus. Is voor hen geen risico, want het is onbetaald. Jij hebt weer werkervaring voor op je CV en wie weet zijn ze tevreden en krijg je een baan aangeboden. (zo niet heb je toch je CV aangevuld)

Zolang je moeder je nog financieel wil onderhouden tenminste..
pi_178153136
Je hebt dus mbo. Kun je geen zelfstudie Java doen? Je hebt toch niks te doen, Java is erg leuk en er is vraag naar Java programmeurs. Ik doe het ook, effe doorbijten, maar het staat leuk op je cv.

18 miljoen studieschuld? Waaaauuuwww..
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_178153218
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 18:00 schreef Allures het volgende:
Dus je wil heel veel resultaat, maar net als op school er niet voor werken?

En hoezo werk je maar 4 dagen en kun je met 280 per week niet op jezelf? Huur een kamer

Ik hoor heel veel excuses en 0 actie
Waarom denkt iedereen ook maar dat we allemaal onze droombaan zouden moeten hebben? Ga wat doen
Kop en spijker enzo.
  woensdag 28 maart 2018 @ 18:16:08 #8
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_178153234
Nou, als je het echt wilt moet je gewoon weer gaan studeren. Ik word 26 in het eerste jaar van mijn nieuwe studie, omdat ik qua opleiding bijna in hetzelfde schuitje zit (art & design ipv game design).

Over dat thuiswonen: op kamers gaan en jezelf als de wiedeweerga inschrijven bij een woningcorporatie. Als je dat nog niet gedaan hebt, althans.
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
pi_178153278
Het begint allemaal met werk. Zorg dat je aan het werk komt. Maakt niet uit wat. Zodra je bij een uitzendbureau werkt doen ze vaak ook wat meer moeite om je aan het werk te houden zodra werk op houdt. En elk ding dat je doet kan weer op je cv erbij. Ook al is niet al het werk leuk, neem het toch aan. Elke dag die je wel werkt is weer een dag geld er bij. En mocht je werk krijgen kan je ondertussen altijd verder zoeken niet iets dat beter bij je past.
  woensdag 28 maart 2018 @ 19:00:11 #10
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_178154076
Misschien werken en leren? En dan een concreet beroep, elektromonteur, verpleger etc. Er zijn trajecten wat dat betreft. Is geen vetpot maar zolang je thuis woont is dat prima. Kun je zelfs een beetje sparen. Zodra je dan klaar bent zul je op termijn een modaal salaris binnenhalen en een goed leven hebben.

Je bent pas 27, je mag nog minimaal 40 jaar werken. Genoeg tijd om te scholen. En waarschijnlijk zul je nog wel 1-2 keer omscholen in de huidige tijd. Een leve lang leren, jippi!
pi_178154098
Nou TS, er staan hier heel wat goede suggesties. Maar volgens mij is de essentie: word actief! Van afwachten raak je alleen maar verder achterop en wordt de sleur moeilijker om te doorbreken.
pi_178162147
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 18:09 schreef Sigaartje het volgende:
Je hebt dus mbo. Kun je geen zelfstudie Java doen? Je hebt toch niks te doen, Java is erg leuk en er is vraag naar Java programmeurs. Ik doe het ook, effe doorbijten, maar het staat leuk op je cv.

18 miljoen studieschuld? Waaaauuuwww..
18.000, typfout
pi_178162174
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 18:00 schreef Allures het volgende:
Dus je wil heel veel resultaat, maar net als op school er niet voor werken?

En hoezo werk je maar 4 dagen en kun je met 280 per week niet op jezelf? Huur een kamer

Ik hoor heel veel excuses en 0 actie
Waarom denkt iedereen ook maar dat we allemaal onze droombaan zouden moeten hebben? Ga wat doen
Ik werkte eerst 5 dagen, maar op een gegeven moment werd ik knettergek. Dus ben ik 4 dagen gaan werken. De andere uitzendkrachten die daar werkten deden dat overigens ook. En hoezo huur een kamer? Als in, 1 kamer? Hoe moet ik daarin leven? Dan kan ik mijn bed en misschien mijn kledingkast kwijt, wat doe ik met de rest van mijn spullen? En hoe betaal ik de huur als mijn werk ineens stopt?

[ Bericht 3% gewijzigd door BeachBum op 29-03-2018 00:10:12 ]
pi_178162223
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 18:19 schreef Kemestry het volgende:
Het begint allemaal met werk. Zorg dat je aan het werk komt. Maakt niet uit wat. Zodra je bij een uitzendbureau werkt doen ze vaak ook wat meer moeite om je aan het werk te houden zodra werk op houdt. En elk ding dat je doet kan weer op je cv erbij. Ook al is niet al het werk leuk, neem het toch aan. Elke dag die je wel werkt is weer een dag geld er bij. En mocht je werk krijgen kan je ondertussen altijd verder zoeken niet iets dat beter bij je past.
Er is voor mij een grens. Op een gegeven moment hebben ze mij een job aangeboden bij een particuliere hovenier in de groenvoorziening, die had voor drie dagen een partner nodig. Halverwege de eerste dag waren de beste hovenier en ik het erover eens dat dit niks voor mij was en heb ik het opgezegd. Ik ben echt niet te beroerd om dom of zwaar werk te doen (ik heb het tenslotte bijna twee jaar volgehouden bij de sociale werkplaats) maar er is een grens.
pi_178162244
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 18:16 schreef broccoli. het volgende:
Nou, als je het echt wilt moet je gewoon weer gaan studeren. Ik word 26 in het eerste jaar van mijn nieuwe studie, omdat ik qua opleiding bijna in hetzelfde schuitje zit (art & design ipv game design).

Over dat thuiswonen: op kamers gaan en jezelf als de wiedeweerga inschrijven bij een woningcorporatie. Als je dat nog niet gedaan hebt, althans.
Maar dan nogmaals de vraag, wie neemt er een afgestudeerde man van begin 30 aan met geen werkervaring? Jongere krachten zijn veel goedkoper.
  donderdag 29 maart 2018 @ 00:13:47 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178162326
Je hebt geen werkervaring en geen portfolio. Kun je terwijl je werkloos thuis zit niet zelf aan dat portfolio gaan werken? Ik weet niet wat je studie precies inhoudt, maar het lijkt me dat je iets als concept art voor een game kunt maken en dat uit kunt werken. Zoek iemand die een game wil maken (game idee, programmeur?) en werk het uit. Al is het maar een simpele game, het gaat erom dat je laat zien wat je in huis hebt.
  donderdag 29 maart 2018 @ 00:32:27 #17
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_178162537
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 00:01 schreef BeachBum het volgende:

[..]

Ik werkte eerst 5 dagen, maar op een gegeven moment werd ik knettergek. Dus ben ik 4 dagen gaan werken. De andere uitzendkrachten die daar werkten deden dat overigens ook. En hoezo huur een kamer? Als in, 1 kamer? Hoe moet ik daarin leven? Dan kan ik mijn bed en misschien mijn kledingkast kwijt, wat doe ik met de rest van mijn spullen? En hoe betaal ik de huur als mijn werk ineens stopt?
Ja. Een kamer. Een. Net zoals veel studenten doen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_178162636
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 00:32 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Ja. Een kamer. Een. Net zoals veel studenten doen.
Ok, zie het overige gedeelte van mijn post om te lezen waarom dat niet gaat
  donderdag 29 maart 2018 @ 00:58:07 #19
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178162721
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 00:43 schreef BeachBum het volgende:

[..]

Ok, zie het overige gedeelte van mijn post om te lezen waarom dat niet gaat
Als je zelfstandig woont in een studio is die minimaal 12m2, wat voor megabed heb je dat er dan alleen nog maar een kast in past. Wat heb jij voor zooi zonder normaal inkomen dat niet mee zou kunnen, de halve huisraad van je ouderlijk huis of zo?
Je krijgt dan bijstand voor alleenstaanden als je geen werk hebt, is het een studio dan kun je huurtoeslag ontvangen.
Dus je argumenten gelden niet.

Je lijkt wel heel erg bang te zijn om op jezelf te gaan wonen en je werkloosheid gebruik je als smoes daarvoor (cognitieve dissonantie). Het zal niet makkelijk zijn met een laag inkomen maar je moet ergens beginnen. Is voor je ouders ook beter.
pi_178162811
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 00:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als je zelfstandig woont in een studio is die minimaal 12m2, wat voor megabed heb je dat er dan alleen nog maar een kast in past. Wat heb jij voor zooi zonder normaal inkomen dat niet mee zou kunnen, de halve huisraad van je ouderlijk huis of zo?
Je krijgt dan bijstand voor alleenstaanden als je geen werk hebt, is het een studio dan kun je huurtoeslag ontvangen.
Dus je argumenten gelden niet.

Je lijkt wel heel erg bang te zijn om op jezelf te gaan wonen en je werkloosheid gebruik je als smoes daarvoor (cognitieve dissonantie). Het zal niet makkelijk zijn met een laag inkomen maar je moet ergens beginnen. Is voor je ouders ook beter.
Bijstand voor alleenstaanden? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Als je de huur niet kan betalen moeten je ouders toch garant staan?
  donderdag 29 maart 2018 @ 01:59:37 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178162980
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 01:17 schreef BeachBum het volgende:

[..]

Bijstand voor alleenstaanden? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Als je de huur niet kan betalen moeten je ouders toch garant staan?
Je bent geen 18 meer...

Hoe denk je dat andere alleenstaande volwassen overleven als ze werkloos zijn?
pi_178163148
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 01:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je bent geen 18 meer...

Hoe denk je dat andere alleenstaande volwassen overleven als ze werkloos zijn?
Onder een brug?
  donderdag 29 maart 2018 @ 03:38:08 #23
370352 I
Eye for an I
pi_178163239
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 03:03 schreef BeachBum het volgende:

[..]

Onder een brug?
Doe die oogkleppen eens af en doe eens even wat research. Met dit topic lijk je te hopen dat anderen je problemen wel voor je gaan oplossen, maar zo werkt dat natuurlijk niet, al denk je misschien wel dat het zo werkt omdat je nog bij je ouders woont.

Tijd om zelfstandig te worden knul.
pi_178163270
Ik lees met name dat je niet zo goed weet wat je wil. Maar je hebt op dit moment niks te willen.
Ben 26, werk ook elke dag vroeg. Nog vóórdat ik naar school ga. Is lichamelijk ook zwaar. Denk je dat ik dat voor m'n lol doe? Geld rolt niet vanzelf.
Ik weet niet hoe jij het voor elkaar krijgt om zo'n grote studieschuld op te bouwen. Zeker als je nog bij je moeder woont.

Wees niet zo'n luie donder en ga solliciteren bij elk bedrijfje dat op je pad ligt. En al is het de Zeeman. Je moet werken voor je centen. Die schuld wordt nu alleen maar groter. Op deze manier ga je nooit zelfstandig worden.
pi_178163276
Werken bij een distributiecentrum hoef je ook niet de rest van je leven vol te houden, terwijl je daar werkervaring opdoet kan je aan je attitude werken en verder leren/solliciteren.
pi_178164665
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 04:14 schreef Aalscholver het volgende:
Ik lees met name dat je niet zo goed weet wat je wil. Maar je hebt op dit moment niks te willen.
Ben 26, werk ook elke dag vroeg. Nog vóórdat ik naar school ga. Is lichamelijk ook zwaar. Denk je dat ik dat voor m'n lol doe? Geld rolt niet vanzelf.
Ik weet niet hoe jij het voor elkaar krijgt om zo'n grote studieschuld op te bouwen. Zeker als je nog bij je moeder woont.

Wees niet zo'n luie donder en ga solliciteren bij elk bedrijfje dat op je pad ligt. En al is het de Zeeman. Je moet werken voor je centen. Die schuld wordt nu alleen maar groter. Op deze manier ga je nooit zelfstandig worden.
Als ik een luie donder was dan had ik wel tegen het uitzendbureau gezegd dat ik geen interesse had bij alles wat ze me aanboden. Weet je wat voor types er werken bij de sociale werkplaats? Mannen van in de 40 die meisjes stalken op Facebook. Sex offenders met een dwangbevel omdat ze een veel jonger meisje lastigvielen. Ik heb nooit tegen niemand geklaagd over het werken daar, is ook nergens voor nodig. Maar je hebt er een zekere mate van geestelijk en lichamelijk uithoudingsvermogen voor nodig.

Maar zoals ik al zei, er is voor mij een grens. Ik ga niet elk kutbaantje aannemen wat er te krijgen is. Wat jij doet moet jij weten.

En die studieschuld: Ook geen idee. Mijn ouders hebben dat geregeld voordat ik aan de opleiding begon, want zij betaalden mijn school. Iets met aanvullende lening of whatever. Ik dacht aanvankelijk dat die studieschuld je zou worden kwijtgescholden als je binnen 10 jaar je diploma haalde, maar blijkbaar niet. Dus tja.

[ Bericht 8% gewijzigd door BeachBum op 29-03-2018 07:58:46 ]
  donderdag 29 maart 2018 @ 07:54:41 #27
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178164676
Maar de opmerking over aan je portfolio werken negeer je.
pi_178164683
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 04:31 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Werken bij een distributiecentrum hoef je ook niet de rest van je leven vol te houden, terwijl je daar werkervaring opdoet kan je aan je attitude werken en verder leren/solliciteren.
Diezelfde werkervaring doe ik nu ook op via het uitzendbureau. Maar je hebt geen drol aan werkervaring in een distributiecentrum als je totaal iets anders wil gaan doen. Het gaat werknemers om relevante werkervaring, niet een bewijs dat je bereid bent om te werken van 8 tot 5.
pi_178164695
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 07:54 schreef Lunatiek het volgende:
Maar de opmerking over aan je portfolio werken negeer je.
Die opmerking neem ik ten harte en dat was goed advies. Ik ga de vrije tijd die ik nu heb gebruiken om dat te doen en ondertussen zoeken naar een baantje die ik wel kan krijgen en niet mensonterend is.
pi_178165266
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 00:01 schreef BeachBum het volgende:

[..]

Ik werkte eerst 5 dagen, maar op een gegeven moment werd ik knettergek. Dus ben ik 4 dagen gaan werken. De andere uitzendkrachten die daar werkten deden dat overigens ook. En hoezo huur een kamer? Als in, 1 kamer? Hoe moet ik daarin leven? Dan kan ik mijn bed en misschien mijn kledingkast kwijt, wat doe ik met de rest van mijn spullen? En hoe betaal ik de huur als mijn werk ineens stopt?
hoe denk je dat andere mensen dat doen? Half Nederland begint op een kamer :?
pi_178165285
Zie in ieder geval alweer veel smoesjes :')
pi_178165289
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 00:05 schreef BeachBum het volgende:

[..]

Er is voor mij een grens. Op een gegeven moment hebben ze mij een job aangeboden bij een particuliere hovenier in de groenvoorziening, die had voor drie dagen een partner nodig. Halverwege de eerste dag waren de beste hovenier en ik het erover eens dat dit niks voor mij was en heb ik het opgezegd. Ik ben echt niet te beroerd om dom of zwaar werk te doen (ik heb het tenslotte bijna twee jaar volgehouden bij de sociale werkplaats) maar er is een grens.
prima, maar dan is er ook een grens aan dingen als je inkomen en de mogelijkheid om bepaalde doelen te behalen als je rijbewijs

Je gaat een beetje voorbij aan dat je niets te eisen hebt.
Je hebt geen diploma of vaardigheden of ervaring waar mensen op zitten te wachten
Dan moet je of genoegen nemen met wat er voor je is, of zorgen dat je een of meer van die 3 dingen hebt
Het niet hebben en gewoon zeggen 'maar ik wil een huis en bepaald werk niet doen' is een vlieger die helaas niet op gaat
pi_178165362
Met MBO kom je gewoon nergens meer, dan zal je onderaan moeten beginnen en je op moeten werken door erbij te studeren. Maar je bent nog jong, je zal nu 4-5 jaar moeten investeren in niet bijzonder werk en een studie erbij. Daarna kan je leuke dingen gaan doen.

Doe je dit niet zal je vast blijven zitten in je situatie.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_178166930
Mijn vriendin heeft algemene cultuurwetenschappen gedaan. Daar is dus echt geen werk in te vinden. Is daarna in de zorg terechtgekomen als helpdeskmedewerker. Is daar met ideeën gekomen en projectmedewerker geworden. Daarna heeft ze zichzelf bewezen en is functioneel beheerder geworden. Nodige netwerkevenementen verder kwamen recruiters kijken en nu is ze intussen bij een grote IT organisatie functioneel beheerder en bezig met implementatie van nieuwe softwarepakketten. Daarnaast krijgt ze mogelijkheden om certificaten te halen op verschillende IT vlakken.

Ook zonder IT kennis en met de juiste wil kan je zeker de goede kant uit gaan.
  donderdag 29 maart 2018 @ 11:48:28 #35
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_178167455
Sommige mensen zijn nou eenmaal geboren voor een dubbeltje en worden nooit een kwartje. Accepteer het en probeer er iets van te maken.
pi_178168241
18.000 euro studieschuld terwijl je thuis woont. Treurig :')
“There is no good and evil, there is only power and those too weak to seek it.”
pi_178168301
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 12:42 schreef LordVoldermort het volgende:
18.000 euro studieschuld terwijl je thuis woont. Treurig :')
dit
En als volgens jou je ouders die financiën deden zou ik toch eens gaan navragen hoe dit kan
  donderdag 29 maart 2018 @ 12:47:47 #38
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_178168317
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 00:07 schreef BeachBum het volgende:

[..]

Maar dan nogmaals de vraag, wie neemt er een afgestudeerde man van begin 30 aan met geen werkervaring? Jongere krachten zijn veel goedkoper.
Als je zo negatief, onwillend en verdedigend in het leven staat gebeurt dat niet zo gauw nee.

Het is als je een nieuwe studie begint een teken van doorzettingsvermogen en het erkennen en oplossen van eigen fouten. Iemand die iets negatiefs omzet in iets positiefs. Dat je aan jezelf hebt gewerkt en vooruit gekomen bent, noem het maar op. En daarbij vinden sommige werkgevers een ouder iemand juist fijn, omdat die volwassener zijn en meer levenservaring hebben.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 11:07 schreef Molleman het volgende:
Mijn vriendin heeft algemene cultuurwetenschappen gedaan. Daar is dus echt geen werk in te vinden. Is daarna in de zorg terechtgekomen als helpdeskmedewerker. Is daar met ideeën gekomen en projectmedewerker geworden. Daarna heeft ze zichzelf bewezen en is functioneel beheerder geworden. Nodige netwerkevenementen verder kwamen recruiters kijken en nu is ze intussen bij een grote IT organisatie functioneel beheerder en bezig met implementatie van nieuwe softwarepakketten. Daarnaast krijgt ze mogelijkheden om certificaten te halen op verschillende IT vlakken.

Ook zonder IT kennis en met de juiste wil kan je zeker de goede kant uit gaan.
Goed voorbeeld _O_ en dan nog niet eens omdat het it-gerelateerd is, maar omdat de vriendin van Molleman ervoor heeft gewerkt en niet is blijven hangen in haar eigen wereldje.
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
pi_178168359
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 07:52 schreef BeachBum het volgende:

[..]

Maar zoals ik al zei, er is voor mij een grens. Ik ga niet elk kutbaantje aannemen wat er te krijgen is. Wat jij doet moet jij weten.

En die studieschuld: Ook geen idee. Mijn ouders hebben dat geregeld voordat ik aan de opleiding begon, want zij betaalden mijn school. Iets met aanvullende lening of whatever. Ik dacht aanvankelijk dat die studieschuld je zou worden kwijtgescholden als je binnen 10 jaar je diploma haalde, maar blijkbaar niet. Dus tja.
Ja goed hoor, grenzen stellen. Net of al die mensen met een kutbaantje niet liever een relaxtere baan zouden willen hebben. Soms is het niet anders dan onderaan te beginnen. Iedereen zou het liefst gelijk op het gemiddelde willen zitten. Maar zo werkt het niet. Zeker met een mbo diploma zit de kans er dik in dat je harder moet werken voor je centen.

Waarom duurde het overigens meer dan 10 jaar tot jij je diploma had dan als ik vragen mag?
  donderdag 29 maart 2018 @ 13:12:20 #40
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_178168683
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 12:42 schreef LordVoldermort het volgende:
18.000 euro studieschuld terwijl je thuis woont. Treurig :')
En dat voor een (waardeloos) mbo4 diploma.
pi_178169277
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 09:09 schreef Allures het volgende:

[..]

prima, maar dan is er ook een grens aan dingen als je inkomen en de mogelijkheid om bepaalde doelen te behalen als je rijbewijs

Je gaat een beetje voorbij aan dat je niets te eisen hebt.
Je hebt geen diploma of vaardigheden of ervaring waar mensen op zitten te wachten
Dan moet je of genoegen nemen met wat er voor je is, of zorgen dat je een of meer van die 3 dingen hebt
Het niet hebben en gewoon zeggen 'maar ik wil een huis en bepaald werk niet doen' is een vlieger die helaas niet op gaat
Dan fuck my life. Ik ga toch echt bepaald werk niet doen. Ik hoef heus geen licht werk waarbij ik de hele dag op mijn reed kan zitten. Ben heus niet bang om vieze handen te krijgen. Maar er zijn baantjes die ik niet aanpak.
pi_178169331
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 12:46 schreef Allures het volgende:

[..]

dit
En als volgens jou je ouders die financiën deden zou ik toch eens gaan navragen hoe dit kan
Mijn vader is inmiddels dood en mijn moeder weet ook niet meer hoe het allemaal precies zat. Maar hey iemand die weinig heeft kan ook weinig afbetalen, en gelukkig is Duo hier niet lullig in. Bovendien schelden ze de rest van je schuld kwijt als je het na 15 jaar nog niet hebt afbetaald. Dus slow and steady as she goes.
  Moderator donderdag 29 maart 2018 @ 13:51:54 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_178169346
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 13:48 schreef BeachBum het volgende:

[..]

Dan fuck my life. Ik ga toch echt bepaald werk niet doen. Ik hoef heus geen licht werk waarbij ik de hele dag op mijn reed kan zitten. Ben heus niet bang om vieze handen te krijgen. Maar er zijn baantjes die ik niet aanpak.
Ja joh, want je eerdere beslissingen hebben al zo goed uitgepakt voor je he.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_178169369
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 12:50 schreef Aalscholver het volgende:

[..]

Ja goed hoor, grenzen stellen. Net of al die mensen met een kutbaantje niet liever een relaxtere baan zouden willen hebben. Soms is het niet anders dan onderaan te beginnen. Iedereen zou het liefst gelijk op het gemiddelde willen zitten. Maar zo werkt het niet. Zeker met een mbo diploma zit de kans er dik in dat je harder moet werken voor je centen.

Waarom duurde het overigens meer dan 10 jaar tot jij je diploma had dan als ik vragen mag?
Ik hoef geen relaxt baantje. Ik pak alleen niet elk baantje aan. Er is een verschil.

Het duurde niet meer dan 10 jaar, hoe kom je daarbij? Ik ben op mijn 18e gaan studeren, deed toen Multimedia Vormgeving, na een jaar zag ik Game Design en dat leek me leuker. Toen ben ik overgestapt, heb tijdens die opleiding nog een jaartje over moeten doen, en in 2014 afgestudeerd.
pi_178169389
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 13:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja joh, want je eerdere beslissingen hebben al zo goed uitgepakt voor je he.
Mwah, behalve dat ik nog thuis woon ben ik best oke. Ik sta nog niet in het rood en heb nog 10.000 aan spaargeld. Er zijn mensen die het erger hebben.
pi_178169411
Allemaal wel dikke haat hier op TS maar eingelijk is het ook gewoon treurig hoor.

Kijk hoe de overheid zonder veel gezeur iemand veel geld laat lenen voor een "investering" op een MBO opleiding. Om er vervolgens later achter te komen dat die opleiding niets meer voorstelt of dan ook maar iets waard is.
Mensen die vroeger een mts opleiding hadden bijvoorbeeld stonden er helemaal niet zo slecht voor en hebben heel wat neer gezet in Nederland. Tegenwoordig wordt je behandeld als een debiel.

Kijk naar hoeveel banen er in Nederland zijn waar je amper wat betaalt krijgt terwijl je wel gewoon kennis/vaardigheid moet hebben (techniek sector bijvoorbeeld), maar je vooruitzichten zijn eigenlijk gewoon 3x niks. De marges zijn laag tot nietbestaand en het aantal mensen uit het buitenland die voor minder hetzelfde werk willen doen zijn eindeloos..

En dan moet je in die situatie een huis kopen/huren waarbij de overheid schaarste creërt om vooral de huidige woning bezitters waarde te laten behouden en de banken tevreden te houden (lees niet heel het financiële systeem in elkaar te laten donderderen).
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_178169598
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 13:56 schreef ITrade het volgende:
Allemaal wel dikke haat hier op TS maar eingelijk is het ook gewoon treurig hoor.

Kijk hoe de overheid zonder veel gezeur iemand veel geld laat lenen voor een "investering" op een MBO opleiding. Om er vervolgens later achter te komen dat die opleiding niets meer voorstelt of dan ook maar iets waard is.
Mensen die vroeger een mts opleiding hadden bijvoorbeeld stonden er helemaal niet zo slecht voor en hebben heel wat neer gezet in Nederland. Tegenwoordig wordt je behandeld als een debiel.

Kijk naar hoeveel banen er in Nederland zijn waar je amper wat betaalt krijgt terwijl je wel gewoon kennis/vaardigheid moet hebben (techniek sector bijvoorbeeld), maar je vooruitzichten zijn eigenlijk gewoon 3x niks. De marges zijn laag tot nietbestaand en het aantal mensen uit het buitenland die voor minder hetzelfde werk willen doen zijn eindeloos..

En dan moet je in die situatie een huis kopen/huren waarbij de overheid schaarste creërt om vooral de huidige woning bezitters waarde te laten behouden en de banken tevreden te houden (lees niet heel het financiële systeem in elkaar te laten donderderen).
Ben ik het ook wel mee eens, TS is wel het schoolvoorbeeld van de ongelukkige generatie. Begonnen aan een 'fun' opleiding in de tijd dat het allemaal niet op kon, en klaar tijdens de crisis. Zo zijn er velen, inmiddels is het aantal opleidingen zonder arbeidsperspectief sterk terug gedrongen en wordt er op middelbare scholen geïnformeerd over baanzekerheid.

Wat dat betreft heeft TS wel pech gehad, maar is niet de enige en met klagen en blijven dwalen op dat het allemaal tegen zit kom je nergens. Het is kut met peren, maar toch maar stappen blijven zetten.
pi_178169628
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 13:52 schreef BeachBum het volgende:

[..]

Ik hoef geen relaxt baantje. Ik pak alleen niet elk baantje aan. Er is een verschil.

Het duurde niet meer dan 10 jaar, hoe kom je daarbij? Ik ben op mijn 18e gaan studeren, deed toen Multimedia Vormgeving, na een jaar zag ik Game Design en dat leek me leuker. Toen ben ik overgestapt, heb tijdens die opleiding nog een jaartje over moeten doen, en in 2014 afgestudeerd.
Ah verkeerd gelezen, ben te lang wakker :@

quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 13:54 schreef BeachBum het volgende:

[..]

Mwah, behalve dat ik nog thuis woon ben ik best oke. Ik sta nog niet in het rood en heb nog 10.000 aan spaargeld. Er zijn mensen die het erger hebben.
Je zou dat geld toch kunnen gebruiken voor een (versnelde) hbo opleiding? Als grafisch vormgeven je wat lijkt, waarom niet? Vormgevers zoeken ze vrijwel overal.
Maar blijf erbij dat je ook daar echt een goed portfolio zult moeten opbouwen/bijhouden!
pi_178169757
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 13:50 schreef BeachBum het volgende:

[..]

Mijn vader is inmiddels dood en mijn moeder weet ook niet meer hoe het allemaal precies zat. Maar hey iemand die weinig heeft kan ook weinig afbetalen, en gelukkig is Duo hier niet lullig in. Bovendien schelden ze de rest van je schuld kwijt als je het na 15 jaar nog niet hebt afbetaald. Dus slow and steady as she goes.
maar dit is wel een perfect voorbeeld van waarom het je niet wil lukken

Het wil er bij jou niet echt in dat je volwassen bent. Jij bent verantwoordelijk voor je zaken nu. Je toekomt. Je inkomsten/schulden, je carrière, je woonruimte.
Ga eens ergens verantwoordelijkheid voor dragen
pi_178169782
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 13:54 schreef BeachBum het volgende:

[..]

Mwah, behalve dat ik nog thuis woon ben ik best oke. Ik sta nog niet in het rood en heb nog 10.000 aan spaargeld. Er zijn mensen die het erger hebben.
je bedoeld dat je dat aan de duo hoort te geven? Want daar heb je een schuld

Die niet afbetalen omdat je een laag inkomen hebt en zij niet weten van dat spaargeld en dan je tijd uit zitten tot ze je schuld kwijtschelden is echt :r

Jouw shit, jouw schuld. Betaal hem af kladloper
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')