abonnement Unibet Coolblue
pi_178148822
Beste Fokkers,

Ik ben nieuw hier en ik heb een vraag, waar jullie mij hopelijk bij kunnen helpen. Ik zal jullie voor altijd dankbaar zijn. Het betreft het volgende;

Ik ben aan het afstuderen maar loop elke keer maar vast, ik kan namelijk geen passende hoofdvraag en deelvraag opstellen. Ik krijg het maar niet goedgekeurd door school en zij willen me niet verder helpen, wantja zelfstandigheid (HBO).

Bedrijf X wilt graag haar online vindbaarheid vergroten, door het inzetten van SEO/SEA. Nou vereist school dat het rust op de customer journey. Nou moet ik hier dus een hoofdvraag bij vinden, maar alles wordt afgekeurd.

Zelf zat ik in de richting van: "Hoe kan bedrijf X de online customer journey zo optimaliseren dat de online vindbaarheid wordt vergroot?"
Hebben jullie nog suggesties voor deelvragen, of eventueel opmerkingen/aanmerkingen voor de hoofdvraag?

Alvast hartstikke bedankt voor eventueel advies! Mocht ik jullie ook ergens bij kunnen helpen, hoor ik het graag.

Groet,
pi_178149298
Ten eerste is online vindbaarheid erg vaag. Wanneer is je doelstelling behaald? Ik doe CE en heb ook online marketing gedaan en mij lijkt het beter om de vraag zo te formuleren:

Hoe kan bedrijf X de online customer journey optimaliseren om zo X% nieuwe websitebezoekers te krijgen?

Dan wordt het al een stukje duidelijker. In de customer journey kun je SEO en SEA sowieso gebruiken.
pi_178149456
Beste Sacioli,

Allereerst bedankt voor je antwoord. Erg blij dat je de moeite hebt genomen om mijn stuk door te lezen en te antwoorden.

Een echte doelstelling heeft het bedrijf niet, zolang het maar wordt verbetert ten opzichte van de huidige situatie. Maar idd kan ik zelf een doelstelling formuleren.

Een deelvraag zou dan worden:
1: Hoe ziet de huidige online customer journey eruit?
2: Hoe zien de huidige website statistieken eruit?
3:
4:

Lastig is om hier een concreet iets te krijgen omdat het zo breed is en school zo streng is:(
pi_178149746
Ik snap dat er geen doelstelling is voor het bedrijf, maar je moet het natuurlijk wel voor jezelf afbakenen. Hoe ga je anders een implementatie plan schrijven en baten/kosten etc.?

Ik weet niet hoeveel producten/diensten het bedrijf verkoopt, maar je kunt ze natuurlijk nooit allemaal in 20 weken analyseren en verbeteren als ze meerdere producten en diensten hebben. Iemand die een wasmachine wilt kopen, heeft een andere customer journey dan iemand die bijv. kleding koopt.

Op mijn school is een doelstelling zeker verplicht en het is ook logisch, want je wilt natuurlijk meten in hoeverre jouw scriptie haalbaar is en of het gelukt is. Dit kan natuurlijk zijn in een % van extra gebruikers of % conversie. Deze bepaal je eigenlijk door van te voren beetje desk research te doen en dit aan te geven in je inleiding/theoretisch kader hoe je op dit % ben gekomen.

Verder praat jij over een huidige situatie (IST) en gewenste situatie (SOLL). Dit is dus al een methodologie die je kunt gebruiken voor je scriptie. Dan praat je in principe over een aantal hoofd deelvragen en sub deelvragen.

1. Hoe ziet de huidige customer journey eruit?
1.1 subdeelvraag
1.2 subdeelvraag
1.3 etc.

2. Hoe ziet de gewenste customer journey eruit?
2.1 subdeelvraag
2.2 etc.

Dan heb je natuurlijk nog overige deelvragen die niks te maken hebben met de huidige en gewenste situatie.

Er zijn natuurlijk veel scripties geschreven over customer journey. Check bijv. is deze link https://www.hbo-kennisban(...)55-8b93-7b324b5c46df en kijk is hoe hij of zij het heeft gedaan.
pi_178149938
Sacioli,

Dankje!! Je helpt me een goed eind op weg, super fijn.
Het bedrijf levert 1 dienst, en heeft maar 1(brede) doelgroep. Dus voor iedereen zal deze customer journey hetzelfde zijn neem ik aan.

Zou je de deelvragen richten op de touchpoints? Want de vindbaarheid heeft maar te maken met een aantal touchpoints en niet met alle touchpoints. Allicht is een deelvraag als "
1: hoe kan de touchpoints "website" worden ingericht?

Groetjes
pi_178150186
Ik zou wel persona('s) maken van de doelgroep. Dit is sowieso belangrijk om later de relevante mensen te interviewen/enquêteren.

Ik zou niet alle deelvragen richten op touchpoints, maar omdat het onderzoek gaat over de vindbaarheid zou je bijv iets doen van:

Hoe is bedrijf X vindbaar voor de klanten?
Welke touchpoints zijn relevant?
Hoe is de SEO/SEA ingericht?
Welke zoekwoorden zijn belangrijk voor de doelgroep?

Het is natuurlijk belangrijk om te weten wat de doelgroep doet en waar ze op zoeken. Als jouw bedrijf een SEA campagne heeft lopen op de verkeerde zoekwoorden, dan kan dat al een verbeterpunt zijn voor je scriptie. Als je de goede zoektermen gebruikt, kom je hoger in Google en het is meer relevant voor je doelgroep.

Het is belangrijk dat je eerst de huidige customer journey in kaart brengt, daarna welke customer journey de klanten éigenlijk beleven. Welke touchpoints, zoekwoorden, beweging op de website, campagnes, etc. en als je dat weet, is het relatief simpel, want dan geef jij je advies over wat ze eigenlijk zouden moeten doen. Dus welke woorden moeten ze gebruiken, welke campagnes moeten ze starten?
pi_178150746
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  woensdag 28 maart 2018 @ 16:32:44 #8
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_178150851
Je moet het specifieker verwoorden.

De online vindbaarheid vergroten kan ook met 0.01% zijn. Het is beter om het, zoals aangegeven door Sacioli, het een beetje te kwantificeren.
pi_178151147
Beste Sacioli

Thanks! Het enige waar ik nou nog een beetje tegen aan loop is dat ik de customer journey in kaart heb gebracht in het vooronderzoek. Ik zal mijn onderzoek iets duidelijker beschrijven.

Uit de SWOT kwam namelijk dat er problemen waren op het online marketing gebied van bedrijf X. Na deze customer journey te hebben opgesteld, bleek dat er juist met de online touchpoints problemen waren.

Nu wil ik dus mijn hoofdvraag richten op deze customer journey, en de online touchpoints (want hier liggen de problemen bij de inrichting hiervan). Wat ik dus had opgesteld was het volgende:

Hoofdvraag: Hoe kunnen de online touchpoints, in de eerste 3 fasen van de customer journey, zo worden ingezet dat de online vindbaarheid onder de doelgroep wordt vergroot?
1. Hoe kan de touchpoint 'website' worden ingericht?
2. Hoe kan de touchpoint 'social media' worden ingericht?
3: Hoe kan de touchpoint 'zoekmachine' worden ingericht?

Maar dit is dus afgekeurd omdat het te specifiek is. Ik durf het je bijna niet te vragen, maar heb je enig idee hoe ik dit beter in kan vullen nu je wat meer info hebt?

Dankjewel alvast!
Groetjes
pi_178151800
Het probleem is dus dat hen huidige customer journey niet aansluit op het online gedrag van de doelgroep. Wat ik nog niet begrijp is de customer journey van wat? Van hoe ze oriënteren?

Ten eerste zijn de deelvragen 1 en 3 precies hetzelfde, want je website wordt automatisch opgenomen in je zoekmachine. In principe is dit SEO of bedoel je met zoekmachine SEA?

De eerste fases onderzoeken kan wel, alleen vraag ik me af of het dan wel scriptie waardig is? Daar kun je redelijk snel doorheen, denk ik zo.

Ik zou de hoofdvraag iets in deze trant doen: Hoe kan bedrijf X zijn customer journey optimaliseren wat ertoe lijdt dat de website met X% meer bezocht wordt door de doelgroep?

Omdat je al iets zegt over bezocht worden en niet over conversie, heb je al alleen het begin van de customer journey.

Je hebt dus al een huidige situatie, dat is mooi. Ik neem aan dat je ook de doelgroep weet? Een brede doelgroep kan wel, maar misschien moet je dan verschillende persona's maken. Oudere mensen hebben ander online surfgedrag dan jongeren.

Deelvragen? Uitgaande dat je de doelgroep weet.
1: Welke zoekwoorden zijn relevant voor de markt? (Link altijd in een paragraaf terug naar wat jouw bedrijf al doet, belangrijk voor je deelconclusie)
2: Welke SEA campagnes heeft het bedrijf lopen? (Je kunt hier ook al kijken naar welke zoekwoorden ze wel of niet gebruiken en welke relevant kunnen worden)
3: Welke Social Media kanalen gebruikt het bedrijf en hoeveel klanten klikken door naar de website? (Logisch om te weten, want misschien komen er wel veel mensen via Social Media)
4: Wat doet de concurrentie? (Altijd belangrijk om te weten, natuurlijk)

Dit is even snel wat ik er zo van kan maken. En vergeet niet om echt een percentage in je doelstelling te zetten. Online marketing is heel makkelijk om te meten, dus dat zou er toch echt in moeten!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')