abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 27 maart 2018 @ 22:47:46 #1
430653 Shittieboy
Allround mafketel
pi_178135509
Even geleden heb ik een crossbrommer aangeschaft, met enkele problemen. Deze liepen van roestvorming tot aan benzineverlies. De roestvorming is zonder verdere problemen opgelost, maar bij het oplossen van het benzineverlies kwam er een nieuw probleem voor terug, welke ik niet helemaal kan verklaren.
Het probleem is als volgt:
Bij een stoplicht moet ik wachten waarbij het blokje niet helemaal stationair loopt. Hierna loopt het blok vast, waarna deze enkel te starten valt door te rennen en langzaamaan te koppelen. Ook zag ik dat de carb een beetje overliep, waardoor het lek alsnog niet helemaal opgelost is. Naast dit alles is het verbruik hoger dan verwacht. Als laatste, wanneer het gas vol open getrokken wordt gaat ie niet in toeren omhoog.

Na online iets te zoeken kwam ik uit op een te grote sproeier, maar van dit blok is mij (wegens het zijn van een tweedehands, vorige eigenaar is nul-technisch) de juiste/originele maat onbekend. Het gaat hier om een Lifan 50cc motorblok met een staande cilinder. Voor zover ik begreep wordt deze ookwel gebruikt als imitatie Honda-blok. Het is een 4-takt, kleppen moeten nog gesteld worden maar dat zou volgens mij geen invloed moeten hebben.

Elk idee, hulp, beetje uitleg is mooi meegenomen. Bij voorbaat dank!
pi_178135628
Verhouding bezine/lucht niet juist. Sproeier inderdaad, valse lucht? Ik zou eens beginnen met de carb te reinigen, nieuwe bougie etc. Krijgt hij smering?
  dinsdag 27 maart 2018 @ 23:19:45 #3
430653 Shittieboy
Allround mafketel
pi_178136234
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 22:52 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Verhouding bezine/lucht niet juist. Sproeier inderdaad, valse lucht? Ik zou eens beginnen met de carb te reinigen, nieuwe bougie etc. Krijgt hij smering?
Bougie zal ik checken en zo nodig vervangen, kost maar n paar euries. Ding smeert als het goed is zichzelf, gezien 4-takt, olie erin paar keer kicken en gaan. Olie zit er nog genoeg al dan niet te veel in.
Valse lucht kan komen door slechte pakkingen? Lijkt mij dat die nog goed zijn, <4kkm mee gereden totaal.

Vraag van dit topic is ook een beetje of iemand kan vertellen welke sproeiermaat er in hoort. Jij toevallig een idee waar je aan kan zien welke maat het is?
  woensdag 28 maart 2018 @ 20:28:32 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178156662
Als je nou meteen begint met 'lijkt me dat die goed zijn', dan kom je niet ver ;)

En die kleppen kunnen er wel degelijk mee te maken hebben.

Er kunnen best veel dingen mis zijn, tot aan een versleten zuiger en/of cilinder aan toe.. het is een chinese brommer, en die staan niet bepaald bekend om hun degelijkheid en duurzaamheid.

Die carb is gewoon een vlotterkamer die overloopt.. gaat ie ook niet beter van lopen meestal, dus daar zou ik eerst mee beginnen.

Kun je geen filmpje maken van hoe hij loopt/rijdt?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 29 maart 2018 @ 11:00:07 #5
430653 Shittieboy
Allround mafketel
pi_178166847
quote:
14s.gif Op woensdag 28 maart 2018 20:28 schreef Sounddragon het volgende:
Als je nou meteen begint met 'lijkt me dat die goed zijn', dan kom je niet ver ;)

En die kleppen kunnen er wel degelijk mee te maken hebben.

Er kunnen best veel dingen mis zijn, tot aan een versleten zuiger en/of cilinder aan toe.. het is een chinese brommer, en die staan niet bepaald bekend om hun degelijkheid en duurzaamheid.

Die carb is gewoon een vlotterkamer die overloopt.. gaat ie ook niet beter van lopen meestal, dus daar zou ik eerst mee beginnen.

Kun je geen filmpje maken van hoe hij loopt/rijdt?
Je hebt gelijk dat die uitspraak niet heel handig is. Het gaat om een brommer van 2013, die echter niet al (bijna) 5 jaar rijdt. In de tussentijd heeft hij een tijd bij de dealer (teruggebracht) gestaan en de vorige (tweede) eigenaar heeft hem ook een half jaar stil gezet maar nog rijdend. Toen hij bij de dealer weer vertrok is er een nieuw blok op gezet, inclusief carburateur, luchtfilter, name it.
Nu komt echter het mooie, de vorige eigenaar claimt de carb schoongemaakt te hebben (3kkm nadat dat eigenlijk al had moeten gebeuren). Aangezien meneer niet heel technisch was verwacht ik dat hier het probleem nu vandaan komt.

Kleppen stellen gaat gebeuren, spullen zijn er, moet alleen nog even tijd vinden met iemand die kan helpen.

Zoals aangegeven is het blok relatief nieuw en verwacht ik om die reden dat het geen versleten onderdelen zijn.
Het gaat hier om een Orion, waarvan eigenlijk overgedimensieerd is op het blok na wegens regelementen. (Frame en onderdelen van een 125/250cc crosser waar een 50cc blok in gezet is)

Carb gaat net als de kleppen naar gekeken worden, zelfde verhaal.

Filmpje heb ik, kan eventueel proberen al rijdend er een te maken zodat het probleem te zien is. Voor uploaden zal ik echter wat op moeten zoeken gezien ik daar niet zo bekend mee ben.
  donderdag 29 maart 2018 @ 11:07:46 #6
475857 Thatcarguy0297
Wat ruikt beter dan benzine?
pi_178166929
Het is toch niet toevallig een orion he ;(
  donderdag 29 maart 2018 @ 13:18:53 #7
430653 Shittieboy
Allround mafketel
pi_178168807
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 11:07 schreef Thatcarguy0297 het volgende:
Het is toch niet toevallig een orion he ;(
Jawel, zoals te lezen in de post ervoor. Vanwaar deze reactie?
  donderdag 29 maart 2018 @ 13:49:07 #8
475857 Thatcarguy0297
Wat ruikt beter dan benzine?
pi_178169296
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 13:18 schreef Shittieboy het volgende:

[..]

Jawel, zoals te lezen in de post ervoor. Vanwaar deze reactie?
Omdat ze bekend staan om alle ellende, ik zou hem verkopen nu hij nog goed is en een 2e hands derbi halen o.i.d. Deze gaan langer mee, hebben een betere restwaarde en vergen minder onderhoud.
  vrijdag 30 maart 2018 @ 15:00:21 #9
430653 Shittieboy
Allround mafketel
pi_178194014
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 13:49 schreef Thatcarguy0297 het volgende:

[..]

Omdat ze bekend staan om alle ellende, ik zou hem verkopen nu hij nog goed is en een 2e hands derbi halen o.i.d. Deze gaan langer mee, hebben een betere restwaarde en vergen minder onderhoud.
Ergens snap ik de reactie, alleen het volgende; verzekering van derbi is bijna 3 keer meer en in verbruik zijn de ook 2 keer duurder. Daarnaast is derbi in onderhoud ook nog eens duurder, ondanks het mindere onderhoud.

Ik vind het ook niet erg dat ie problemen vertoont, daar leer ik iets van, maar ik kom nu niet verder en vraag om die reden hulp.

Toch bedankt voor je input.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')