abonnement Unibet Coolblue
pi_178728953
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 19:14 schreef Burdie het volgende:
Dat snap ik :P maar hoe maak je dat dan? Gewoon de leiding splitsen? En de afvoer in het toilet?
De waterleiding splits je m.b.v. een T-knelkoppeling 12 mm bij de stortbak:



De afvoer van de fontein sluit je bijv. met een sok aan op het (110mm) riool van de toilet:

Sok in een gat lijmen en afvoerbuis in sok lijmen.

[ Bericht 20% gewijzigd door blomke op 25-04-2018 09:56:38 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178729075
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 09:30 schreef nanuk het volgende:
Ik zou in de kleine ruimte niet eens de moeite nemen om een wasbakje op te hangen, zit alleen maar in de weg. Handen wassen kan ook in de keuken.
Bah, vies.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178729152
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 19:32 schreef Burdie het volgende:

[..]

Alleen deze (we hebben de sleutel nog niet):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ff in een spoiler omdat ik mobiel fok en niet precies weet hoe groot het plaatje is.
zo te zien zit je onder de trap, is de ruimte onder de trap nog vrij?
anders zou je daar een gat in de muur kunnen maken (een nis) en daar dan je fonteintje plaatsen/bouwen. neemt het ook gene ruimte in je toilet in.
pi_178729417
Punt is, dat de WC afvoerrioolbuis in de toiletruimte (zo te zien) niet toegankelijk is. Moet je toch onder de vloer of ergens anders de fonteinafvoer op aansluiten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178729426
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 09:30 schreef nanuk het volgende:
Ik zou in de kleine ruimte niet eens de moeite nemen om een wasbakje op te hangen, zit alleen maar in de weg. Handen wassen kan ook in de keuken.
Idd.. ik heb ook geen fontein beneden. Als ik de aanbouw aan pak, komt dat er wel, maar dan moet het troon hok groter.
pi_178729514
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 09:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Bah, vies.
Das waar, in de meeste huizen is de gootsteen smeriger dan de wc.
https://www.margriet.nl/w(...)n-dan-de-toiletbril/

quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 21:02 schreef Piles het volgende:

[..]

Dat idd.
Sowieso een hekel aan fonteintjes, daar past niet eens 1 hand onder, dus normaal je handen wassen is onmogelijk.
pi_178731130
Tja, met name deurkrukken worden vies als je je handen in de keuken moet wassen. ;)
pi_178731474
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 12:14 schreef archito het volgende:
Tja, met name deurkrukken worden vies als je je handen in de keuken moet wassen. ;)
Daarom dus een fonteintje in de toiletruimte
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 25 april 2018 @ 12:51:02 #111
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_178731640
De vraag is niet óf ik er een fonteintje wil, maar hoe :+.
Ik wil dat mijn kinderen hun handen in de wc kunnen wassen.
Maar ik heb nu een idee hoe het aan te pakken, bedankt *O*.
KuikenGuppy
pi_178731749
quote:
1s.gif Op woensdag 25 april 2018 12:51 schreef Burdie het volgende:
De vraag is niet óf ik er een fonteintje wil, maar hoe :+.
Ik wil dat mijn kinderen hun handen in de wc kunnen wassen.
Maar ik heb nu een idee hoe het aan te pakken, bedankt *O*.
Kinderen passen wel "onder de trap". Een volwassene stoot wellicht sneller zijn hoofd daar? Zo'n geïntegreerde wasbak boven de stortbak is ook niet praktisch idd. Is er nog ruimte rechts tussen de deur en de wc (of er half boven)? Dat is optisch misschien niet logisch, maar wel loze ruimte qua bewegen/staan?
pi_178731819
Als het echt maar van korte duur is dan kun je ook een priktapkraantje overwegen om een aftapping te maken, ipv een T-stuk ertussen
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  woensdag 25 april 2018 @ 13:05:23 #114
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_178731854
Of zoiets :+

Ik vind dit serieus voor tijdelijk nog best een heel leuk idee :D opvangbakje met klein reservoirtje eronder, alles vast zetten en voila.

[ Bericht 27% gewijzigd door Burdie op 25-04-2018 13:40:22 ]
KuikenGuppy
pi_178731995
quote:
1s.gif Op woensdag 25 april 2018 12:58 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Kinderen passen wel "onder de trap". Een volwassene stoot wellicht sneller zijn hoofd daar? Zo'n geïntegreerde wasbak boven de stortbak is ook niet praktisch idd. Is er nog ruimte rechts tussen de deur en de wc (of er half boven)? Dat is optisch misschien niet logisch, maar wel loze ruimte qua bewegen/staan?
ik bedoel natuurlijk een gat in de wcmuur, daar maak je een nis voor je fonteintje. dus geen fonteintje in de hal onder de trap.
pi_178732215
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 13:15 schreef akatar het volgende:

[..]

ik bedoel natuurlijk een gat in de wcmuur, daar maak je een nis voor je fonteintje. dus geen fonteintje in de hal onder de trap.
Dan ben je dus nog dieper "onder" de trap? Is meer kans dat je je hoofd stoot? Al valt dat voor kinderen wellicht mee.
  donderdag 26 april 2018 @ 08:23:54 #117
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_178748973
Eergisteren mijn eerste eigen huis gevonden, dus binnenkort ga ik na wellicht iets te lang blijven hangen de ouders verlaten :D
Nou heb ik wat betreft klussen geen twee linkerhanden, maar gewoon GEEN handen, dus ik zal hier nog wel wat vaker terug komen de komende tijd :+ in ieder geval hier alvast de eerste vraag.

De aansluiting voor de wasmachine zit in de keuken. Niet onder het aanrecht oid, maar helemaal apart in een hoek. In principe wil ik overal laminaat gaan leggen en ik kan mij zo voorstellen dat een wasmachine op laminaat neerzetten niet echt een goed idee voor de vloer is. In eerste instantie zat ik te denken aan een lekbak, maar daar lees ik gemixte ervaringen over. Zijn er andere constructies of is het gewoon een kwestie van een matje neerleggen tegen het "lopen" van de wasmachine en dan gaan?
pi_178749916
Die van ons staat in een lekbak op laminaat (op zolder). Zolang ie netjes waterpas staat is dat geen probleem toch?
pi_178750066
die van ons staat op kaal beton wel op een laminaat vloer.

ik heb de vloer doorgelegd en waar wasmachine komt heb ik met gatenzaag gaten gemaakt voor de voetjes.
geen lekbak oid, wel een waterstop erop gezet.

voor laminaat maak ik me niet zon zorgen maar wel over het door trillen zeker als je een wat zwaardere machine hebt, laminaat met ondervloer beweegt nou eenmaal wat meer mee dan kaal beton.
pi_178758467
Hoi,

Weten jullie misschien iets om mijn keukenafvoer te ontstoppen?

Zie KLB / Afvoer verstopt ...

Wat ik al heb geprobeerd;

Soda met heet water helpt niet.
HG keukenafvoer ontstopper (volgens gebruiksaanwijzing ) helpt niet.
Met een ontstoppingsveer kom ik dus een anderhalve meter ver wat inhoud ongeveer 50 centimeter in de betonnen vloer.

Wat ik ook probeer met de veer (draaien stoten heen en weren et cetera) ik kom niet verder.

Ps de kleur van wat er aan de veer blijft hangen is wit (vet? zeep?).
  Moderator vrijdag 27 april 2018 @ 10:16:01 #121
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178769383
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 19:43 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Hoi,

Weten jullie misschien iets om mijn keukenafvoer te ontstoppen?

Zie KLB / Afvoer verstopt ...

Wat ik al heb geprobeerd;

Soda met heet water helpt niet.
HG keukenafvoer ontstopper (volgens gebruiksaanwijzing ) helpt niet.
Met een ontstoppingsveer kom ik dus een anderhalve meter ver wat inhoud ongeveer 50 centimeter in de betonnen vloer.

Wat ik ook probeer met de veer (draaien stoten heen en weren et cetera) ik kom niet verder.

Ps de kleur van wat er aan de veer blijft hangen is wit (vet? zeep?).
Heb je er wat bijzonders in weggegooid of liep hij al een tijdje niet door ?
Vrees dat je toch een ontstoppingsbedrijf moet laten komen, maar dat zou ik dan in ieder geval zeker niet vandaag doen om het nog enigszins betaalbaar te houden :+
pi_178773525
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 19:43 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Hoi,

Weten jullie misschien iets om mijn keukenafvoer te ontstoppen?

Zie KLB / Afvoer verstopt ...

Wat ik al heb geprobeerd;

Soda met heet water helpt niet.
HG keukenafvoer ontstopper (volgens gebruiksaanwijzing ) helpt niet.
Met een ontstoppingsveer kom ik dus een anderhalve meter ver wat inhoud ongeveer 50 centimeter in de betonnen vloer.

Wat ik ook probeer met de veer (draaien stoten heen en weren et cetera) ik kom niet verder.

Ps de kleur van wat er aan de veer blijft hangen is wit (vet? zeep?).
Dat witte duidt i.d.d. op zeep/vetresten.

Wat soda betreft: heb je al geprobeerd om, als de bak leeg is, een half zakje soda in de opening te plempen en dan kokend heet water van een waterkoker erover? Vaak wordt een veel te lage sodaconcentratie gebruikt en dat werkt niet. Verder tijd in laten weken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178773580
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 08:23 schreef Irritatie100 het volgende:
De aansluiting voor de wasmachine zit in de keuken. Niet onder het aanrecht oid, maar helemaal apart in een hoek. In principe wil ik overal laminaat gaan leggen en ik kan mij zo voorstellen dat een wasmachine op laminaat neerzetten niet echt een goed idee voor de vloer is. In eerste instantie zat ik te denken aan een lekbak, maar daar lees ik gemixte ervaringen over. Zijn er andere constructies of is het gewoon een kwestie van een matje neerleggen tegen het "lopen" van de wasmachine en dan gaan?
Wat hierboven gezegd wordt: als de machine perfect staat afgeregeld, zou 't moeten kunnen. Wil je toch iets anders, zou je aan een plaat multiplex kunnen denken die de plaats van het laminaat overneemt ter plekke van de wasmachine . Vastschroeven aan de ondergrond en machine waterpas stellen. Moet werken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 27 april 2018 @ 13:14:11 #124
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178773624
Wasmiddel voor de witte was met heet water doet het ook vaak prima.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178807531
Ok een update vloeistoffen hielpen niet en gels ook niet.

Nu ben ik bezig nadat de ontstoppingsgel 1 nahct heeft gestaan in de wasbak.
Die dus geen druppel leger is gelopen...

Dus alles eruit geëmmerd wat een geëmmer was dat zeg :') ;(

En weer met de veer aan de slag, ik kwam dus niet verder dan 1,5 meter dus ik dacht weet je wat ik knip de draaikop eraf en probeer het dan met de veer alleen die is immers dunner dan de draaikop.

Nou dat lukte dus niet want de veer bleef steken in de tweede bocht.

vanwege blijkbaar de scherp afgeknipte veer.

En ja dus ik een ijzerveil erbij en tangen en eerst zoveel mogelijk de afgeknipte punt naar het midden buigen en vervolgens de punt minder scherp veilen

en TADAAAAaaa *O* *O* *O* *O*

Ik ben door de verstopping heen geboord!!

*O* *O* *O*

Zo alles weer vastzetten en spoelen :)
pi_178807646
Okay ik heb net dus poep aan mijn handen gehad zo ver zat veer dus :N :X ;(

En ook poep op de keukenvloer lekker fris :D :') :') :Y)
pi_178807944
Ehm het gaat niet zoals ik wil

Mijn kraan is gaan lekker zeg maar de boog van de kraan.

En nog erger het loopt nog niet door :( :( WTF de veer kan er doorheen maar eenmaal aangesloten gaat er geen water door :( :X }:|
  zondag 29 april 2018 @ 14:09:10 #128
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_178809231
wacht ff, de popcorn is nog niet klaar :P .

enne, met de veer erdoorheen prikken is geen oplossing he. je moet die geheel verstopping kwijt. Nu heb je in een verstopping van minimaal 40mm doorsnede een gaatje weten te prikken van 8mm. Dat gaatje zit in no time weer vol met rommel.
pi_178810031
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 14:09 schreef bleiblei het volgende:
wacht ff, de popcorn is nog niet klaar :P .

enne, met de veer erdoorheen prikken is geen oplossing he. je moet die geheel verstopping kwijt. Nu heb je in een verstopping van minimaal 40mm doorsnede een gaatje weten te prikken van 8mm. Dat gaatje zit in no time weer vol met rommel.
het loopt niet door helaas -O-
pi_178813555
Ik zou iemand laten komen :+
  Moderator zondag 29 april 2018 @ 16:52:12 #131
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178814959
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 14:35 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

het loopt niet door helaas -O-
Het enigste wat je nu nog kunt doen is een ontstoppingsbedrijf bellen -O-
pi_178815506
Het stroomt weer door :D *O* *O* *O*

Wat was nu de truc?

De bovenkant van de wasbak heeft van die ontluchtings/overstroom gaten erin zitten waardoor met de plopper er geen druk gezet kan worden.

Ik heb dus ijzertape bij de bouwmarkt gehaald en eerst de bak ontvet en gedroogd en daarna goed en veel tape erover gedaan vervolgens een stuk of 30 keer met de plopper heen en weer en toen schoot er iets weg waardoor het weer door liep :D

Het was echt zo van PLOP ! sluuuuuuuurp :D
  Moderator zondag 29 april 2018 @ 19:33:03 #133
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178819064
quote:
10s.gif Op zondag 29 april 2018 17:16 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Het stroomt weer door :D *O* *O* *O*

Wat was nu de truc?

De bovenkant van de wasbak heeft van die ontluchtings/overstroom gaten erin zitten waardoor met de plopper er geen druk gezet kan worden.

Ik heb dus ijzertape bij de bouwmarkt gehaald en eerst de bak ontvet en gedroogd en daarna goed en veel tape erover gedaan vervolgens een stuk of 30 keer met de plopper heen en weer en toen schoot er iets weg waardoor het weer door liep :D

Het was echt zo van PLOP ! sluuuuuuuurp :D
^O^ *O*
pi_178878690
Een vraagje:

In ons nieuwe huis vond ik de volgende situatie:
Een schakelaar met stopcontact ineen, achter het frontje zag ik dat er 4 draadjes onder 2 schroefjes zaten gedraaid. Een rode en groene voor de originele schakelaar/wcd en een blauwe en bruine die vervolgens over de muur naar een volgend stopcontact lopen. Achter dit stopcontact zit een kroonsteentje dat ook nog eens is doorgelusd naar een stopcontact precies aan de andere kant van de muur. Dat dit niet gebruikelijk is lijkt me helder, maar is het ook gevaarlijk?


De schakelaar met wcd rechts en het stopcontact links. Achter het stopcontact zit dus nog een stopcontact in de andere ruimte:
  Moderator woensdag 2 mei 2018 @ 06:17:02 #135
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178883284
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 22:30 schreef archito het volgende:
Een vraagje:

In ons nieuwe huis vond ik de volgende situatie:
Een schakelaar met stopcontact ineen, achter het frontje zag ik dat er 4 draadjes onder 2 schroefjes zaten gedraaid. Een rode en groene voor de originele schakelaar/wcd en een blauwe en bruine die vervolgens over de muur naar een volgend stopcontact lopen. Achter dit stopcontact zit een kroonsteentje dat ook nog eens is doorgelusd naar een stopcontact precies aan de andere kant van de muur. Dat dit niet gebruikelijk is lijkt me helder, maar is het ook gevaarlijk?


De schakelaar met wcd rechts en het stopcontact links. Achter het stopcontact zit dus nog een stopcontact in de andere ruimte:
[ afbeelding ]
Dit is zeker geen normale en veilige constructie/manier van installeren. Het snoer is ook al niet bepaald stevig vastgezet !
  woensdag 2 mei 2018 @ 06:18:34 #136
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_178883288
Ja. Dat is niet correct aangelegd en een brandrisico.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator woensdag 2 mei 2018 @ 06:28:21 #137
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178883302
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 06:18 schreef Gieliovd het volgende:
Ja. Dat is niet correct aangelegd en een brandrisico.
En er zijn materialen gebruikt daar waar je ze niet voor mag toepassen !
pi_178897951
Vind het een beetje overdreven om hier een topic voor aan te maken.

Ik wil graag zo’n soort vuurpit in mijn tuin maken:


Hoeveel afstand moet ik tot mijn schutting houden? :+ :@ Hij komt zo’n 15m van de huizen af.
pi_178903158
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 06:17 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dit is zeker geen normale en veilige constructie/manier van installeren. Het snoer is ook al niet bepaald stevig vastgezet !
Ik haal de draad onder uit de schakelaar zodat de wcd’s afgesloten zijn en ga er elektricien naar laten kijken hoe het op te lossen. Misschien een nieuwe leiding tussen de balklaag van de verdiepingsvloer?

Heb ik meteen een volgende vraag:

Verkoper gaf aan dat ze internet hadden aangesloten op deze plek in het huis. Is dat gewoon een kwestie van telefoonstekker erin en aansluiten op modem? We hebben Telfort en hebben dus zowel televisie als internet via de internetkabel.



[ Bericht 0% gewijzigd door archito op 03-05-2018 08:13:46 ]
  Moderator donderdag 3 mei 2018 @ 06:23:13 #140
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178906576
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 22:47 schreef archito het volgende:

[..]

Ik haal de draad onder uit de schakelaar zodat de wcd’s afgesloten zijn en ga er elektricien naar laten kijken hoe het op te lossen. Misschien een nieuwe leiding tussen de balklaag van de verdiepingsvloer?

Heb ik meteen een volgende vraag:

Verkoper gaf aan dat ze internet hadden aangesluiten op deze plek in het huis. Is dat gewoon een kweste van telefoonstekker erin en aansluiten op modem? We hebben Telfort en hebben dus zowel televisie als internet via de internetkabel.

[ afbeelding ]
In theorie geloof ik wel, al verschilt de manier waarop per aanbieder. Je hebt stiekem geen glasvezel aansluiting ergens zitten ?
pi_178907030
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 06:23 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

In theorie geloof ik wel, al verschilt de manier waarop per aanbieder. Je hebt stiekem geen glasvezel aansluiting ergens zitten ?
Nee helaas, dat is hier nog niet aangelegd binnen de bebouwde kom.

Ik kom van een nieuwbouw appartement en ga naar een jaren 30 woning, dus het is nog even wennen aan de chaos en onduidelijkheid aan aansluitingen. ;)
pi_178929923
Meteen een volgende vraag:
In de woonkamer zit aan 1 kant een halfsteensmuur naar een onderdoorgang (gang van straat naar tuin maar op de eerste verdieping zit daar gewoon slaapkamer). Daar is in het verleden een voorzetwand gemaakt. Bij de wcd zie ik dat het maar 4cm piepschuim met een gipsplaat is. Is dat de moeite waard om te vervangen voor hoogwaardige isolatie?

Ps: er gaat gestuct worden, de inbouwdozen zitten nog in de oude buitenmuur
pi_178984791
Voordeur geverfd waarbij er helaas verf op de matte kant van het glas is gekomen. Betreft Alkydverf.
Ik heb al van alles geprobeerd om het er af te krijgen, terpentine, wasbenzine, verfkrabber. Ik blijf echter resten zien. :(

Iemand nog goede ideeën?

Ik had nog iets gelezen over een natte doek in schelpenzand dippen en het dan schoonwrijven (schuren dus eigenlijk). Iemand daar misschien ervaringen mee?
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_179244967
Ik zoek advies. In mijn keuken heb ik een inbouwvaatwasser, met een eigen groep.

Graag zou ik een wasmachine kunnen aansluiten. Het probleem is dat ik nergens anders in mijn appartement een echte wasmachinekraan aan kan sluiten.

Is het een idee om een y-stuk op de kraan van de vaatwasser te zetten, en dan met verlengde slangen de wasmachine ergens dichtbij neer te zetten?



Lange benen koud hoofd.
  vrijdag 18 mei 2018 @ 21:24:30 #145
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_179249300
Dat is een idee ja. Geen reden waarom het niet kan. Alleen heeft een wasmachine ook graag een eigen groep.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 19 mei 2018 @ 07:44:07 #146
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_179256522
Vraag over het binnenbrengen van elektra in mijn tuinhuis/hobbyruimte.

Over 3 weken wordt mijn houten loods gezet, dat kon toevallig op zo’n korte termijn. *O*
Nou heb ik alleen nog geen elektiricien, en ik ben een beetje bezorgd dat dat ook niet lukt.
Hoe kan ik tijdens de bouw zorgen dat er straks makkelijk iemand elektra aan kan leggen?

Grondkabel? Of kan ik ook gewoon een gat maken in de (geïsoleerde) wand tzt?
Of moet ik bijvoorbeel een buis eronder leggen waar ik daarna kabels doorheen kan trekken?
Ik weet niet wat de juiste methode is :@

Subvraag: klopt het dat je aan kunt houden dat als je wattages optelt en dan onder de 3500 blijft dat dit op 1 groep kan? Dat las ik ergens op internet, dus of dat waar is weet ik niet :)
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  zaterdag 19 mei 2018 @ 09:37:05 #147
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_179257784
Als het kan doe je er slim aan een flinke pvc pijp te leggen voor toekomstige uitbreiding.

Nu grondkabel erin trekken kan natuurlijk ook.

En je hebt het goed. Één groep op 230 volt en 16 ampère afgezekerd kan 3680 Watt belast worden.

Houd wel rekening met apparatuur dat aanloopstroom heeft etc. Een compressor van 3,5 kw kan hoogstwaarschijnlijk niet bijvoorbeeld. Maar ook een grote slijptol geeft vaak al problemen.

Wat wordt het voor loods?
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 19 mei 2018 @ 09:43:14 #148
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_179257818
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 09:37 schreef Gieliovd het volgende:
Als het kan doe je er slim aan een flinke pvc pijp te leggen voor toekomstige uitbreiding.
Kan ik dat het beste doen via de vloer of via de wand?
De vloer wordt geïsoleerd met folie en isolatiespul en het lijkt mij zo raar om daar een gat in te maken :@
quote:
[...]

En je hebt het goed. Één groep op 230 volt en 16 ampère afgezekerd kan 3680 Watt belast worden.
Top! :)
quote:
Houd wel rekening met apparatuur dat aanloopstroom heeft etc. Een compressor van 3,5 kw kan hoogstwaarschijnlijk niet bijvoorbeeld. Maar ook een grote slijptol geeft vaak al problemen.

Wat wordt het voor loods?
Het wordt een webwinkelloods, dus het is voornamelijk computers, stuk verwarming en licht.
De verwarming baart mij het meeste zorgen wat dat betreft. Want ik ben daar wel de hele dag.
Dus ik ga iets met infraroodpanelen doen. Ik heb een goede elektrische kachel nu, maar die trekt in z'n eentje al 2500W.
Gelukkig wordt er wel optimaal geïsoleerd, wanden/vloer/dak.

[ Bericht 2% gewijzigd door jajablahblah op 19-05-2018 09:50:36 ]
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  Moderator zaterdag 19 mei 2018 @ 09:57:45 #149
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179257936
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 09:43 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Kan ik dat het beste doen via de vloer of via de wand?
De vloer wordt geïsoleerd met folie en isolatiespul en het lijkt mij zo raar om daar een gat in te maken :@

[..]

Top! :)

[..]

Het wordt een webwinkelloods, dus het is voornamelijk computers, stuk verwarming en licht.
De verwarming baart mij het meeste zorgen wat dat betreft. Want ik ben daar wel de hele dag.
Dus ik ga iets met infraroodpanelen doen. Ik heb een goede elektrische kachel nu, maar die trekt in z'n eentje al 2500W.
Gelukkig wordt er wel optimaal geïsoleerd, wanden/vloer/dak.
Ga je in de loods een onderverdeelinrichting plaatsen die vanuit huis gevoed word ? Of ga je alle benodigde groepen van het huis apart naar de loods brengen ? Weet niet hoe ver het geheel uit elkaar staat qua afstand :)

Ik zou de leiding door de vloer leggen en op een punt ergens in de hoek nabij de deur weer uit laten komen. Dan kun je daar eventueel een meterkast/onderverdeling realiseren
  zaterdag 19 mei 2018 @ 10:25:43 #150
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_179258367
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 09:57 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ga je in de loods een onderverdeelinrichting plaatsen die vanuit huis gevoed word ? Of ga je alle benodigde groepen van het huis apart naar de loods brengen ? Weet niet hoe ver het geheel uit elkaar staat qua afstand :)

Ik zou de leiding door de vloer leggen en op een punt ergens in de hoek nabij de deur weer uit laten komen. Dan kun je daar eventueel een meterkast/onderverdeling realiseren
Ik heb een grondkabel liggen voor de tuinverlichting die ik nog niet aangesloten heb.
Die kabel komt in mijn kelder uit en die moet nog de meterkast in (logistiek kan dat allemaal makkelijk, maar het is nog niet aangesloten). Dat heb ik (gelukkig) laten doen toen de boel bestraat werd.
De kabel heeft een lengte van ongeveer 50 meter gok ik zo.
Ik hoopte eigenlijk met die ene kabel de boel te kunnen regelen :@
Kun je aan een meterkast zien of er een groep vrij is?
Ik voel me een beetje onnozel hierin :D

Er kan natuurlijk best wat bijgelegd worden maar dan moet de oprit open en dat zou ik liever niet doen. Zeker omdat ik dat zelf niet (fatsoenlijk) kan.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  zaterdag 19 mei 2018 @ 11:41:42 #151
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_179259418
Onderverdeler is wel heel netjes maar dat levert wel problemen op met selectiviteit.

Qua verwarming zou je ook naar een warmtepomp kunnen kijken. Je hebt al een lucht-lucht warmtepomp, dus gewoon een airco die ook kan verwarmen, voor ¤400. Die vraagt afhankelijk van het vermogen veel minder dan een simpele elektrische wandconvector. Voordeel is natuurlijk ook in de zomer te kunnen koelen.

Als je buis gaat trekken dan via de vloer. Maar als je daarvoor je hele tuin open moet graven is dat niet ideaal.

Ik dacht eraan dat je dan eventueel water erin kon trekken, internet, etc.

Of er een groep vrij is is vaak wel te zien aan een groep die nu uit staat of als er reserve bij staat. Grote kans dat er gewoon nog geen automaat in zit.

Zo niet is dat het werk niet. Met moderne kasten klik je deze zo in de rail en is het een kwestie van kaneel in de kast voeren en draden aansluiten.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 19 mei 2018 @ 15:06:05 #152
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_179264655
Ik moet zeggen, dat graven kan eigenlijk best, dus ik denk dat het dat wel gaat worden.
Dus, als ik een paar van die flexibele buizen van buiten onder de vloer door naar binnen leg, dan ben ik er?
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  zaterdag 19 mei 2018 @ 18:41:17 #153
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_179269936
Of een hard pvc 110 in de grond of flex mantelbuis. Zo groot mogelijk. Dan kun je later nog wat erin trekken.

Het mooiste is nu al een trekdraad erin.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')