abonnement Unibet Coolblue
pi_178112985
Het is een vraag die ongetwijfeld vaak genoeg voorbij is gekomen, ik ben nu al een tijd bezig met googlen wat ik nu verder moet, maar ik denk ik maak maar een keer zelf een topic omdat ik momenteel behoorlijk vast zit.

Mijn verhaal in het kort. Ik ben nu 23 jaar. Woon thuis bij mijn ouders. 5 Jaar geleden heb ik mijn HAVO diploma gehaald, zesjes en zeventjes op de exacte vakken. De laatste paar jaar van mijn HAVO waren op zijn zachtst gezegd niet leuk en mijn motivatie leed er zwaar onder. Een half jaartje HBO Informatica gedaan direct na de HAVO, informatica omdat ik iets moest kiezen...., verkeerde keus + weer omstandigheden... De jaren daarna heb ik gewerkt. In deze tussentijd heb ik altijd een verlangen gehad om weer te gaan studeren en wetenschap heeft mij altijd heel erg getrokken. In deze tijd ben ik veel meer in aanraking gekomen met Natuurkunde(via boeken en internet) en ik heb een diepe interesse voor dit vak gekregen.

Nu op dit moment ben ik eindelijk een paar maanden bezig met serieus studeren. Ik heb ook het gamen volledig afgezworen, die eindeloze afleiding ben ik eindelijk kwijt. Hiernaast werk ik nog 40 uur. Er is een aantal maanden geleden bij mij een knop omgegaan waardoor ik eindelijk serieus en gemotiveerd bezig kan gaan(Jordan Peterson iemand?). Ik ben ruim een jaar bezig, met horten en stoten, met Khan Academy voor mijn wiskunde. Verder heb ik eindelijk mijn LOI boeken voor de wiskunde geopend. En als laatste ben ik op dit moment druk bezig met mijn Engels. Moeilijke boeken lezen, leren lezen en hieruit woordjes leren. Daarnaast heb ik nog LOI boeken voor Natuurkunde en scheikunde liggen.

Ik sta hier nu helemaal alleen in. Ik heb geen vrienden, familie of kennissen die ik om advies kan vragen. Dus ik gooi het hier maar even op. Dit is een onderwerp waar ik heel onzeker over ben en een hoop stress oproept. Ik weet even niet wat ik wil vragen. Ik wil ernaar toe werken dat ik aan de Rijksuniversiteit Groningen Natuurkunde studeren kan. Reacties misschien, ervaringen misschien? En ik weet nu wel aardig goed dat het een zware studie is, dat is er bij mij nu wel ingehamerd. Sullig met alleen een HBO propedeuse naar de universiteit gaan is niet mijn plan.
pi_178113170
"Met horten en stoten", bedoel je daarmee dat je moeite hebt met de stof (wiskunde) zelf?
pi_178113281
Je hebt dus geen hbo propedeuse en ook al zou je dat hebben zul je waarschijnlijk testen moeten doen om toegelaten te worden voor een bachelor.
Dit staat op de website van de universiteit zelf ook.
https://www.rug.nl/fse/be(...)ing/colloquiumdoctum
pi_178113355
Nee, met motivatie. Met mijn wiskunde gaat het nu erg goed. Op Khan Academy zit ik nu halverwege de stof van de Amerikaanse High School. En in de LOI boeken van VWO WiB zit ik nog in de eerste hoofdstukken, maar aangezien ik het ook op Khan Academy heb gehad vlieg ik momenteel door deze eerste hoofdstukken heen.

De afgelopen jaren heb ik zelfstudie veel vooruit geschoven, omdat het aangaan hiervan een hoop stress geeft.
pi_178113709
Khan academy is leuk natuurlijk maar ik zou toch een boek of cursus er bij pakken.
Want US high school wiskunde zegt niet zoveel want het kan gaan van redelijk simpel tot wat moeilijker.
Kijk even hier : https://frp.home.xs4all.nl/CCVX/Voorbereidingsmogelijkheden.html
pi_178120257
Misschien is het een idee om in elk geval de exacte vakken bij te spijkeren via Wismon of Boswell Beta? :) Ik heb zelf ervaring met Wismon, en die cursussen bereiden je voor op het CCVX examen van dat vak. Dat examen wordt door vrijwel alle universiteiten geaccepteerd. (Het is per vak/cursus wel vrij intensief, dus je zou even moeten kijken hoe je dat met het werken ernaast gaat redden.)
pi_178127936
Niets mis met gamen je moet ook ontspannen want heledagen blokken werkt niet.
Vergeet niet te bedenken wat je wilt doen als baan na je studie.
En vergeet niet dat je voor Colloquium Doctum dus ook Scheikunde (Natuut & Techniek ) of Biologie (Natuur & Gezondheid ) examen moet doen.
pi_178135956
Moeilijk moeilijk moeilijk.
Ten eerste zie ik voor mijzelf één grote vraag. Is het haalbaar om aankomend studiejaar met Natuurkunde te beginnen, of moet ik het jaar opvullen met een andere studie. En ik twijfel aan de haalbaarheid om aankomend studiejaar met Natuurkunde te beginnen, dat is veel inhalen in een klein half jaartje.

Ik ben nu 23 jaar. Zeg, ik ga eerst iets anders doen het aankomend studiejaar, aantal vakken op vavo?, dan ben ik 24 jaar wanneer ik met natuurkunde begin, 2019. Een aardig deprimerende gedachte, of valt het nog mee? Ik heb een vervelende tijd achter de rug en ik wil echt niet mijn toekomst laten tekenen door hoe de afgelopen jaren voor mij gelopen zijn, dat is hoe ik er nu in sta.

Met 24 jaar aan een WO studie beginnen, tussen de 18 jarigen. Jullie gedachten hierover???

En Lonsjes, voor mij is gamen absoluut een slechte invloed, een afleiding die constant mijn aandacht roept. 2 Maanden geleden de stroomstekkers uit mijn game pc getrokken, sindsdien doe ik alles op mijn laptopje. Maar ik heb momenteel andere manieren van ontspanning gevonden.
pi_178136059
Wat is de reden dat je niet eerst een propedeuse wil halen op hbo om daarmee over te stappen naar wo? Dan kan je al een beetje peilen of het bevalt.
pi_178136514
Je wilt te snel, nee het is niet haalbaar om aankomend studiejaar te beginnen.
Ten eerste zul je examens moeten halen op vwo niveau dit gaat je niet lukken binnen een half jaar als je ook werkt.
Als je geen hbo propedeuse of vwo hebt zul je via Colloquium Doctum (21+) de universiteit moeten binnenkomen.
Dus zul je waarschijnlijk Engels, Natuurkunde, Scheikunde en Wiskunde examen moeten halen dit kan per universiteit verschillen ik keek even op de website van University of Groningen.

Je bent pas 23 jaar, er studeren genoeg mensen in de 30+ dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Wil je onderzoek doen in het vak natuurkunde zul je toch een PhD moeten halen en ben je nog wel even zoet met leren.
Je zou ook kunnen kijken of ze bij de open universiteit natuurkunde aanbieden al zul je wel moeten betalen per EC en moet je natuurlijk ook de kennis hebben om te beginnen.
pi_178136712
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 23:08 schreef creatieve_gebruikersnaam het volgende:
Ik ben nu 23 jaar. Zeg, ik ga eerst iets anders doen het aankomend studiejaar, aantal vakken op vavo?, dan ben ik 24 jaar wanneer ik met natuurkunde begin, 2019. Een aardig deprimerende gedachte, of valt het nog mee?
Ik was 19 toen ik met geneeskunde begon, gestopt op mijn 21e, tussenjaar gehad, lucht en ruimtevaarttechniek begonnen op mijn 22e, bachelor pas gehaald op mijn 27e, master op 29. En dan was ik nog niet eens de oudste op de opleiding, en nu heb ik leuk werk in mijn vakgebied dat ik mij de rest van m'n leven wel zie doen.

Als je op je 24e begint en alles in 1x haalt ben je even snel klaar als ik was. Welke gedachte vindt je depressiever: studie beginnen op je 24e, of er nooit aan beginnen en de rest van je leven genoegen nemen met baantjes waar je eigenlijk geen interesse in hebt? Je leeft maar 1x, en je twintiger jaren zijn ervoor om je te oriënteren. Waarom zo'n haast om snel te beginnen met werken als je dat de rest van je leven nog kan (moet) doen?
pi_178137392
Om te beginnen moet je aan best veel ingangseisen voldoen. Bij een Boswell instituut zou je zeer waarschijnlijk al natuurkunde / vwo c examen op vwo niveau moeten doen om (deels) in aanmerking te komen. Je Engels moet ook vrij goed ontwikkeld zijn.

Ik denk dat het geen kwaad kan bij jezelf ten rade te gaan wat nou echt verstandig is. Zie je jezelf echt keihard blokken, jarenlang? Wat voor werk zou je wel willen doen? Er zijn op het hbo ook genoeg interessante/uitdagende ingenieursopleidingen waar je alle ruimte hebt je wiskunde/natuurkunde vaardigheden te ontwikkelen en toe te passen. En daar kun je gelijk beginnen, en heb je over 4/5 jaar in ieder geval een diploma op zak.
pi_178144495
Goed om te zien dat je je zo inzet om stappen vooruit te maken! Dat is iets wat veel mensen al niet kunnen..

Ik raad je aan om een gesprek in te plannen met een studieadviseur bij de RUG, met die persoon kan je waarschijnlijk een plan voor de komende jaren opstellen. Dan kan je er zeker van zijn dat je het op een manier aanpakt die handig en efficiënt is.
pi_178149784
Natuurkunde WO is akelig pittig.

Kleine stapjes TS. Toegepaste natuurkunde op hbo niveau stond bekend als een van de lastigste studies op hbo niveau, en ik heb meerdere ex-WOers over de studie zien struikelen (al was dat wel 25 jaar geleden :) ). Begin daar eens mee. Als je dat af hebt, kun je nog altijd verder gaan met een Master in de natuurkunde op WO niveau.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_178151714
Op de site van de RUG is te zien dat je niet per se staatsexamens hoeft te doen (onnodig voor jou als je geen geheel VWO diploma wilt halen), maar ook gebruik kunt maken van losse CCVX/Boswell testimonia.

Je hebt Engels, Wiskunde B, Natuurkunde en Scheikunde nodig. Engels zou ik me niet al te druk om maken op VWO niveau. Als je nu kijkt naar lectures van Jordan Peterson zal je Engels heus niet bagger zijn en als je dat gewoon blijft verbeteren door gamen, podcasts, lezen etc. moet dat geen probleem zijn om volgend jaar te doen.

Ik heb zelf ook d.m.v. zelfstudie staatsexamens VWO gedaan en zo een heel diploma gehaald in 4 jaar dus het is in principe goed te doen om een paar vakken te halen. Ik deed zelf 3/4 vakken per jaar met geen enkele voorkennis bij het beginnen van een nieuw vak, maar ik deed het wel voltijd.
Jij hebt al wat voorkennis, maar ook 40 uur minder per week dus hoeveel slomer/sneller het zal gaan kan ik niet echt inschatten.

Mijn advies zou zijn om dit jaar nog niet na te denken over examens. Begin met wiskunde B en koop gewoon de schoolboeken (liefst getal en ruimte) en gebruik als supplementen daarop Youtube/Khan en het “basisboek wiskunde” van Jan van de Craats. Dit is zeker voldoende.

Als je getal en ruimte hebt doorgenomen zou ik een examenbundel kopen en alle opgaven doornemen. De stof kennen is een ding, maar examens maken is ook een vaardigheid die je kan ontwikkelen door gewoon veel opgaven te maken. Het is uiteindelijk bij wiskunde B een hoop van hetzelfde.

Ik zou even aankijken hoe dat gaat. Het is heel moeilijk om voor een ander te bepalen hoe snel jij een vak kunt afronden. Kijk wanneer je de examenbundel uit hebt is even naar de datum en denk dan na over de haalbaarheid van nog een vak halen in 2019. Je zal (denk ik) twee jaar nodig hebben voor deze vakken, maar 2019 is niet onmogelijk (zeker niet als je jezelf gewoon voor meerdere toetsmoment voor hetzelfde vak inschrijft). Je hoeft geen 10 te halen, maar ik zou deze vakken wel serieus nemen. De wiskunde en natuurkunde zullen toch aan de basis staan van je vervolgstudie dus probeer veel aandacht te besteden aan je inzicht en niet alleen te focussen op hoe je examenopgaven oplost.

Succes met alles, als je als 25/26 jarige begint zal ik je over dat leeftijdsverschil niet te druk maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Consiliumpetens op 28-03-2018 17:12:18 ]
pi_178267678
Wil je eigenlijk Theoretische of Technische Natuurkunde studeren? In groningen kun je voor beide kiezen :)

Bedenk ook dat vrij veel natuurkundigen uiteindelijk niet iets natuurkundigs gaan doen. Veel van mijn oud-collega's zijn nu b.v consultant, actuaris of ICT'er.
-
pi_178267837
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 23:08 schreef creatieve_gebruikersnaam het volgende:


Met 24 jaar aan een WO studie beginnen, tussen de 18 jarigen. Jullie gedachten hierover???

Is geen uitzondering volgens mij. Tijdens mijn studie waren er ook mensen van deze leeftijd, en ook nu als docent op een HBO maken we dit regelmatig (en nog veel ouder) mee.
-
pi_178337634
Even een week niet gereageerd, veel te druk op het werk en thuis, maar dat is nu eerst klaar.

Maarja... Ik denk nu aan twee dingen. Wat zijn de mogelijkheden voor komend jaar met studie en waarom denk ik aan een WO i.p.v. HBO studie.
Ten eerste heb ik nog helemaal geen plannen om uit huis te gaan, financieel is er dus niets ernstigs aan de hand. Dus ik hoef mij helemaal niet aan een 40 urige werkweek vast te houden, dat was ik ook niet van plan.

En ik zit ook te denken waarom ik mij zo richt op de universiteit. En dit is mij ook niet 100 procent helder. Maar goed, de wereld van hoge scholen is en blijft voor mij een redelijk onbekende wereld.
Maar mijn gedachtegang gaat een beetje als volgt wanneer ik hier een antwoord op probeer te vinden. Sinds de middelbare school ben ik erg, heel erg geïnteresseerd in het kritisch denken, de bekende wereld kritisch bekijken, de wereld wat beter te leren begrijpen. Ik kwam via het internet in aanraking met het kritische denken, wat dit voortgebracht heeft enzovoort. Richard Dawkins, James Randi, zo even twee namen. En dit heeft mij toentertijd erg geïnteresseerd. Ik kwam in aanraking met moeilijke maatschappelijke vraagstukken, niet dat ik er veel mee kon, maar het interesseerde mij wel heel erg, om er kritisch naar te kijken, het voor mijzelf wat beter te proberen te doorgronden. En op een gegeven moment kwam ik in aanraking met Neil Degrasse Tyson en daarna Feynman en ook Carl Sagan. En zij laten mij een zo ontzettende interessante beeld van de realiteit zien. En nu kom ik Jordan Peterson tegen die weer een hele andere inkijk op de wereld geeft.

En zo ben ik nu al lange tijd op deze manier geïnteresseerd bezig. En ik weet van mijzelf dat ik op zijn minst zeker niet dom ben. En dan komt bij mij de vraag naar boven, HBO of WO. En als ik kijk hoe ik de afgelopen jaren zo geïnteresseerd bezig ben geweest met dit soort moeilijke onderwerpen, als ik kijk hoe die hoog opgeleide mensen mij zo interesseren, fascineren, heb ik op zijn minst vaag het idee dat ik ook daarnaar toe wil streven. En ik heb mij op het moment geen enkele echte baan of richting voor ogen waar ik naartoe wil streven. Ik zeg nu Natuurkunde en ik denk dat Feynman daar een grote rol in speelt.

Maar goed. HBO of WO. Laat ik maar even zeggen, voor WO ben ik slim genoeg. En met mijn interesse die jaren terug gaat. En met het feit dat ik nu de motivatie heb om echt serieus bezig te gaan. In mijn fantasie denk ik dan WO>HBO. Niet een praktische opleiding op iets specifieks gericht, maar een veel bredere studie waarin ik mijn interesses veel meer kan ontwikkelen.

Ik weet het niet. Is mijn gedachtegang enigszins realistisch? Kunnen jullie hier wat mee? Is dit een zinnige motivatie?? Ik weet niet precies waar ik naartoe wil werken, maar is dit een goede eerste stap om te zetten? Mij als eerste vol inzetten om op het WO te komen?

In ieder geval, jullie helpen mij enorm met deze input. School is voor mij een vervelend onderwerp om aan te gaan en het is heel fijn om een hoop zinnige reacties op mijn vragen en ideeën te krijgen. Bedankt.
pi_178337954
Die filmpjes van mensen die wetenschap populariseren/uitleggen (Sagon/Feynman) of een soort life coach zijn (Peterson) zullen je wellicht fascineren omdat je een interesse hebt in wetenschap, maar vertellen weinig over de te verdragen studielast van WO natuurkunde en of jij dat wel/niet aankunt. Niemand hier kan dat zeggen. Je motivaties vertellen daar ook niet veel over. Die vertellen je slechts dat je dit graag wilt doen omdat natuurkunde je blijkbaar leuk lijkt.

Wat betreft het realistische: er zijn zat mensen die deze studie volgen en daar succesvol in zijn met een VWO achtergrond. Als jij jezelf VWO natuurkunde, scheikunde en wiskunde B kunt eigen maken zal je denk ik een prima kans hebben om die opleiding te volgen. Als je er voor wilt gaan zou je wellicht wat minder kunnen gaan werken zodat je die vakken sneller kunt halen. Ik heb zo ook via zelfstudie een geheel VWO diploma gehaald dus weet dat het goed te doen is als je er de tijd voor neemt en discipline aanhoudt.

PS:

als je echt geen praktische opleiding wilt volgen lijkt HBO me niet geschikt, maar ik zou HBO niet afslaan omdat je denkt WO>HBO of omdat je denkt dat je WO moet doen als je dat aankunt. Technische HBO studies kunnen uitdagend zijn en staan hoger aangeschreven in het bedrijfsleven als tal van WO α-studies. Uiteindelijk zal jij het best tot ontwikkeling komen als je echt doet wat jij wilt doen. Ik zou me niet teveel blindstaren op instituten of papiertjes om het prestigieuze.
pi_178338364
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 01:03 schreef creatieve_gebruikersnaam het volgende:
Even een week niet gereageerd, veel te druk op het werk en thuis, maar dat is nu eerst klaar.

Maarja... Ik denk nu aan twee dingen. Wat zijn de mogelijkheden voor komend jaar met studie en waarom denk ik aan een WO i.p.v. HBO studie.
Ten eerste heb ik nog helemaal geen plannen om uit huis te gaan, financieel is er dus niets ernstigs aan de hand. Dus ik hoef mij helemaal niet aan een 40 urige werkweek vast te houden, dat was ik ook niet van plan.

En ik zit ook te denken waarom ik mij zo richt op de universiteit. En dit is mij ook niet 100 procent helder. Maar goed, de wereld van hoge scholen is en blijft voor mij een redelijk onbekende wereld.
Maar mijn gedachtegang gaat een beetje als volgt wanneer ik hier een antwoord op probeer te vinden. Sinds de middelbare school ben ik erg, heel erg geïnteresseerd in het kritisch denken, de bekende wereld kritisch bekijken, de wereld wat beter te leren begrijpen. Ik kwam via het internet in aanraking met het kritische denken, wat dit voortgebracht heeft enzovoort. Richard Dawkins, James Randi, zo even twee namen. En dit heeft mij toentertijd erg geïnteresseerd. Ik kwam in aanraking met moeilijke maatschappelijke vraagstukken, niet dat ik er veel mee kon, maar het interesseerde mij wel heel erg, om er kritisch naar te kijken, het voor mijzelf wat beter te proberen te doorgronden. En op een gegeven moment kwam ik in aanraking met Neil Degrasse Tyson en daarna Feynman en ook Carl Sagan. En zij laten mij een zo ontzettende interessante beeld van de realiteit zien. En nu kom ik Jordan Peterson tegen die weer een hele andere inkijk op de wereld geeft.

En zo ben ik nu al lange tijd op deze manier geïnteresseerd bezig. En ik weet van mijzelf dat ik op zijn minst zeker niet dom ben. En dan komt bij mij de vraag naar boven, HBO of WO. En als ik kijk hoe ik de afgelopen jaren zo geïnteresseerd bezig ben geweest met dit soort moeilijke onderwerpen, als ik kijk hoe die hoog opgeleide mensen mij zo interesseren, fascineren, heb ik op zijn minst vaag het idee dat ik ook daarnaar toe wil streven. En ik heb mij op het moment geen enkele echte baan of richting voor ogen waar ik naartoe wil streven. Ik zeg nu Natuurkunde en ik denk dat Feynman daar een grote rol in speelt.

Maar goed. HBO of WO. Laat ik maar even zeggen, voor WO ben ik slim genoeg. En met mijn interesse die jaren terug gaat. En met het feit dat ik nu de motivatie heb om echt serieus bezig te gaan. In mijn fantasie denk ik dan WO>HBO. Niet een praktische opleiding op iets specifieks gericht, maar een veel bredere studie waarin ik mijn interesses veel meer kan ontwikkelen.

Ik weet het niet. Is mijn gedachtegang enigszins realistisch? Kunnen jullie hier wat mee? Is dit een zinnige motivatie?? Ik weet niet precies waar ik naartoe wil werken, maar is dit een goede eerste stap om te zetten? Mij als eerste vol inzetten om op het WO te komen?

In ieder geval, jullie helpen mij enorm met deze input. School is voor mij een vervelend onderwerp om aan te gaan en het is heel fijn om een hoop zinnige reacties op mijn vragen en ideeën te krijgen. Bedankt.
Klinkt zeker realistisch, maar is toch niet helemaal een antwoord op mijn vraag. Zonder te willen suggereren dat je WO Natuurkunde niet aan zou kunnen (dat weet ik namelijk helemaal niet), wil ik benadrukken dat het niveau van die opleiding niet te vergelijken is met vele andere WO-studies. Zoals de user hierboven ook zegt: zelfs het niveau van HBO Natuurkunde wordt hoger aangeschreven dan verschillende (niet-technische) WO-studies. Vrije vrijdagen (zoals bij veel andere opleidingen) kan je waarschijnlijk ook wel vergeten.

Daarom zou mijn gedachte zijn: stap in op HBO Natuurkunde en probeer je propedeuse in het eerste jaar te halen. Als je in dat jaar het gevoel hebt dat de uitdaging onvoldoende is en dat je nog veel meer aankan (wat betreft tijd, inzet en motivatie), kan je na dat jaar overstappen naar de universiteit. Maar wellicht valt het eerste jaar op HBO al zwaarder dan je had verwacht.
Vergis je ook niet in hoe lastig het kan zijn om na een aantal jaar werken weer aan een studie te beginnen, dat is op z'n minst enorm wennen.

Overigens krijg ik bij deze post van jou ook een beetje een filosofisch gevoel.
pi_178339663
Om een idee te krijgen van de wiskunde: hier,

http://www.math.rug.nl/~top/

bv de site van Jaap Top. Het dictaat Differentiaal en Integraalrekening wordt gebruikt voor het allereerste wiskundevak bij Natuurkunde.

Ik zou overigens, als je gemotiveerd genoeg bent, het zeker overwegen om gelijk WO te proberen. Je kunt wel eerst HBO doen, maar dan is de overgang naar WO alsnog hoog.
-
pi_178339688
Bedenk ook dat een academische baan krijgen (onderzoek) een uitermate lastig traject is en met jouw achtergrond alleen maar lastiger wordt. Pin je daar dus niet op vast als je begint met je studie :)
-
pi_178358374
Niet om jou of je kwaliteiten de grond in te boren, maar volgens mij onderschat je drastisch het niveau dat gevraagd wordt voor een WO natuurkunde studie. Het is écht pittig, en ik kan me niet voorstellen dat je het eerste jaar door komt als je alleen maar havo hebt gedaan. Als je daarnaast ook nog aangeeft dat je problemen hebt met motivatie ga je het gewoon echt niet redden.

Ik was zelf erg goed in exacte vakken op de middelbare school (als in negens op vwo) en ik studeer technische natuurkunde. Ivm wat motivatieproblemen heb al ik 5 jaar over mijn bachelor gedaan (inmiddels 1e jaar master, gaat een stuk beter en goede cijfers). Dat jij de opleiding binnen 5-6 jaar zal halen lijkt me daarom totaal onrealistisch.

Edit: ik zie dat je met hbo-p wil instromen? Ik zou je zelf aanraden om een volledige hbo bachelor natuurkunde te doen. Mocht je die echt goed afronden dan kan je altijd nog een pre-master doen en daarna een universitaire master volgen. Over dat hele kritisch denken verhaal hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken, praktisch de hele universitaire bachelor staat toch vooral in het teken van een goede theoretische basis krijgen met her en der wat experimentele vaardigheden opdoen.

Edit 2: of doe je vwo op de vavo? In beide gevallen blijf ik gezien je verhaal toch bij mijn punt dat je beter een volledige hbo bachelor kan doen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Baretta00 op 07-04-2018 00:20:50 ]
pi_178363861
Ik heb het idee dat TS pop science en natuurkunde studeren een klein beetje aan het romantiseren is.
Ik zal zeggen begin met het leren voor die examens en als je er doorheen fietst dan zou ik lekker natuurkunde bachelor gaan doen maar als het niet gaat dan zou ik hbo natuurkunde doen.
Gewoon doen wat je wilt doen en anders is hbo ook een optie.
pi_178363934
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 april 2018 00:08 schreef Baretta00 het volgende:

Edit: ik zie dat je met hbo-p wil instromen? Ik zou je zelf aanraden om een volledige hbo bachelor natuurkunde te doen. Mocht je die echt goed afronden dan kan je altijd nog een pre-master doen en daarna een universitaire master volgen. Over dat hele kritisch denken verhaal hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken, praktisch de hele universitaire bachelor staat toch vooral in het teken van een goede theoretische basis krijgen met her en der wat experimentele vaardigheden opdoen.

Edit 2: of doe je vwo op de vavo? In beide gevallen blijf ik gezien je verhaal toch bij mijn punt dat je beter een volledige hbo bachelor kan doen.
Uit de laatste zin van de OP begreep ik dat hij juist niet met een propedeuse van HBO naar de universiteit wil, maar gewoon direct naar de universiteit.
pi_178380708
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 april 2018 00:08 schreef Baretta00 het volgende:
Niet om jou of je kwaliteiten de grond in te boren, maar volgens mij onderschat je drastisch het niveau dat gevraagd wordt voor een WO natuurkunde studie. Het is écht pittig, en ik kan me niet voorstellen dat je het eerste jaar door komt als je alleen maar havo hebt gedaan. Als je daarnaast ook nog aangeeft dat je problemen hebt met motivatie ga je het gewoon echt niet redden.

Ik was zelf erg goed in exacte vakken op de middelbare school (als in negens op vwo) en ik studeer technische natuurkunde. Ivm wat motivatieproblemen heb al ik 5 jaar over mijn bachelor gedaan (inmiddels 1e jaar master, gaat een stuk beter en goede cijfers). Dat jij de opleiding binnen 5-6 jaar zal halen lijkt me daarom totaal onrealistisch.

Edit: ik zie dat je met hbo-p wil instromen? Ik zou je zelf aanraden om een volledige hbo bachelor natuurkunde te doen. Mocht je die echt goed afronden dan kan je altijd nog een pre-master doen en daarna een universitaire master volgen. Over dat hele kritisch denken verhaal hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken, praktisch de hele universitaire bachelor staat toch vooral in het teken van een goede theoretische basis krijgen met her en der wat experimentele vaardigheden opdoen.

Edit 2: of doe je vwo op de vavo? In beide gevallen blijf ik gezien je verhaal toch bij mijn punt dat je beter een volledige hbo bachelor kan doen.
Ik ging natuurkunde studeren met twee klasgenoten die allebei ook erg goede cijfers haalden op de middelbare school. Ik niet. Uiteindeindelijk zijn zij gestopt en ben ik gepromoveerd. Dat vuurtje ging trouwens pas echt branden in m'n 3e jaar nadat ik vakken als relativistische QM, snaartheorie en algemene relativiteit ging volgen. Toen ging ik ook veel hogere cijfers halen. Wat ik maar wil zeggen: het kwartje kan pas later vallen. Wel had ik de intelligentie om ook zonder dat kwartje m'n vakken meestal te halen :P

Cijfers op de middelbare school zeggen niet altijd wat. Het is een combi van Intelligentie, Interesse en Inzet. TS moet zelf maar bedenken hoe dit bij hem is verdeeld.
-
  zondag 8 april 2018 @ 09:34:54 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178380772
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 23:46 schreef creatieve_gebruikersnaam het volgende:
Het is een vraag die ongetwijfeld vaak genoeg voorbij is gekomen, ik ben nu al een tijd bezig met googlen wat ik nu verder moet, maar ik denk ik maak maar een keer zelf een topic omdat ik momenteel behoorlijk vast zit.

Mijn verhaal in het kort. Ik ben nu 23 jaar. Woon thuis bij mijn ouders. 5 Jaar geleden heb ik mijn HAVO diploma gehaald, zesjes en zeventjes op de exacte vakken. De laatste paar jaar van mijn HAVO waren op zijn zachtst gezegd niet leuk en mijn motivatie leed er zwaar onder. Een half jaartje HBO Informatica gedaan direct na de HAVO, informatica omdat ik iets moest kiezen...., verkeerde keus + weer omstandigheden... De jaren daarna heb ik gewerkt. In deze tussentijd heb ik altijd een verlangen gehad om weer te gaan studeren en wetenschap heeft mij altijd heel erg getrokken. In deze tijd ben ik veel meer in aanraking gekomen met Natuurkunde(via boeken en internet) en ik heb een diepe interesse voor dit vak gekregen.

Nu op dit moment ben ik eindelijk een paar maanden bezig met serieus studeren. Ik heb ook het gamen volledig afgezworen, die eindeloze afleiding ben ik eindelijk kwijt. Hiernaast werk ik nog 40 uur. Er is een aantal maanden geleden bij mij een knop omgegaan waardoor ik eindelijk serieus en gemotiveerd bezig kan gaan(Jordan Peterson iemand?). Ik ben ruim een jaar bezig, met horten en stoten, met Khan Academy voor mijn wiskunde. Verder heb ik eindelijk mijn LOI boeken voor de wiskunde geopend. En als laatste ben ik op dit moment druk bezig met mijn Engels. Moeilijke boeken lezen, leren lezen en hieruit woordjes leren. Daarnaast heb ik nog LOI boeken voor Natuurkunde en scheikunde liggen.

Ik sta hier nu helemaal alleen in. Ik heb geen vrienden, familie of kennissen die ik om advies kan vragen. Dus ik gooi het hier maar even op. Dit is een onderwerp waar ik heel onzeker over ben en een hoop stress oproept. Ik weet even niet wat ik wil vragen. Ik wil ernaar toe werken dat ik aan de Rijksuniversiteit Groningen Natuurkunde studeren kan. Reacties misschien, ervaringen misschien? En ik weet nu wel aardig goed dat het een zware studie is, dat is er bij mij nu wel ingehamerd. Sullig met alleen een HBO propedeuse naar de universiteit gaan is niet mijn plan.
https://www.uva.nl/onderw(...)lloquium-doctum.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178395386
quote:
1s.gif Op zondag 8 april 2018 09:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik ging natuurkunde studeren met twee klasgenoten die allebei ook erg goede cijfers haalden op de middelbare school. Ik niet. Uiteindeindelijk zijn zij gestopt en ben ik gepromoveerd. Dat vuurtje ging trouwens pas echt branden in m'n 3e jaar nadat ik vakken als relativistische QM, snaartheorie en algemene relativiteit ging volgen. Toen ging ik ook veel hogere cijfers halen. Wat ik maar wil zeggen: het kwartje kan pas later vallen. Wel had ik de intelligentie om ook zonder dat kwartje m'n vakken meestal te halen :P

Cijfers op de middelbare school zeggen niet altijd wat. Het is een combi van Intelligentie, Interesse en Inzet. TS moet zelf maar bedenken hoe dit bij hem is verdeeld.
Ik wil TS ook niet ontmoedigen, ik heb enkel het idee dat hij het niveau ontzettend onderschat en niet door heeft hoe veel dieper het gaat t.o.v. de populair geschreven verhalen.

Daarnaast was mijn verhaaltje over cijfers natuurlijk volledig anekdotisch. Wat ik in ieder geval duidelijk wil maken is dat als je een studie natuurkunde fatsoenlijk af wil ronden je het met alleen intelligentie of alleen motivatie niet/moeilijk redt en je dus echt beide nodig hebt. Mijn voorbeeld was dat ik met 2 vingers in de neus hoge punten haalde op de middelbare school en ook echt wel slim genoeg ben, maar dat mijn motivatie niet altijd mee heeft gewerkt.
pi_178395534
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 15:50 schreef Lyrebird het volgende:
Natuurkunde WO is akelig pittig.

Kleine stapjes TS. Toegepaste natuurkunde op hbo niveau stond bekend als een van de lastigste studies op hbo niveau, en ik heb meerdere ex-WOers over de studie zien struikelen (al was dat wel 25 jaar geleden :) ). Begin daar eens mee. Als je dat af hebt, kun je nog altijd verder gaan met een Master in de natuurkunde op WO niveau.
Dit vind ik nou een goed advies. Hiermee komt TS wellicht ook echt verder. De stap van havo met zesjes naar een van de moeilijkere universitaire studies... mwoah. Als je hedt echt wilt kan het vast, maar het pad zal wat langer zijn vermoed ik.
Whatever...
  zondag 8 april 2018 @ 21:20:55 #30
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178395648
Je zou kunnen beginnen met een certificaat natuurkunde of wiskunde op vwo-niveau, of oefenexamens maken. Gewoon om te kijken of je dat niveau (al) aankan. Zo nee > eerst verder leren. Zo ja > praten met een studieadviseur.
Mogelijk hebben ze in Groningen ook zomerschool met bijspijkercursussen of zo.
pi_178395707
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 21:16 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dit vind ik nou een goed advies. Hiermee komt TS wellicht ook echt verder. De stap van havo met zesjes naar een van de moeilijkere universitaire studies... mwoah. Als je hedt echt wilt kan het vast, maar het pad zal wat langer zijn vermoed ik.
Hier sluit ik me ook bij aan. Vanuit het hbo kan je altijd nog doorstromen naar een master als blijkt dat je dat gewoon aan kan. Het lijkt me realistischer om met de achtergrond van TS op hbo te beginnn. Dan komt hij er meteen achter hoe goed zijn intelligentie en interesse aansluiten bij zijn studie en vanuit daar kan je vervolgens verder kijken wat je wil.
pi_178396092
Haushofer op dit forum hier zou je eens een berichtje moeten sturen. Is gepromoveerd in natuurkunde én geeft les op een wat pittiger hbo studie. Hij kan vast een bruikbaar advies geven.

Beter dan ik in iede rgeval.
Whatever...
  woensdag 2 mei 2018 @ 00:15:35 #33
473865 Naxiss
No limit
pi_178881041
Jahaa, natuurkunde. Prachtige studie. Vond ik uiteindelijk nog mooier dan wiskunde :7
Get right witcha
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')