Ik zou de auto gewoon naar een garage brengen en de rekening naar hem sturen.quote:Op zondag 25 maart 2018 21:55 schreef halfway het volgende:
Laat je collega maar een nieuwe accu halen.
Dat is geen accuzuur hoor.quote:Op zondag 25 maart 2018 21:59 schreef Klepper272 het volgende:
En kijk uit met die vloeistof die er uitkomt, dat is nog al link spul accuzuur
Jiij hebt duidelijk geen idee waar over je praat !quote:
quote:Op zondag 25 maart 2018 23:34 schreef paddestoelensoep het volgende:
Ik zou met een auto die accuzuur lekt niet doorrijden. Dat kan wel eens heel veel schade gaan opleveren.
Accuzuur wel ja, gedemineraliseerd water niet.quote:Op zondag 25 maart 2018 23:14 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Jiij hebt duidelijk geen idee waar over je praat !
Accuzuur is een zwaar bijtende stof, kijk uit met aanraaking met de huid ! ,
Tevens is het accuzuur sterk corrosief voor diverse metalen in je auto.
Het probleem is niet dat men het verschil niet weet, maar dat jij meent dat er geen zwavelzuur (ook wel accuzuur genoemd) in loodaccu’s zit.quote:Op maandag 26 maart 2018 04:33 schreef Embraer89 het volgende:
Wel grappig dat mensen het verschil niet kennen. Al die zelfbenoemde auto experts hier
Als het niveau te laag staat mag je een accu bijvullen met gedemineraliseerd water. Wil niet zeggen dat er geen accuzuur in zit.quote:Op maandag 26 maart 2018 04:32 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Accuzuur wel ja, gedemineraliseerd water niet.
En sinds wanneer reageert demiwater met loodplaten?quote:Op maandag 26 maart 2018 04:33 schreef Embraer89 het volgende:
Wel grappig dat mensen het verschil niet kennen. Al die zelfbenoemde auto experts hier
Gevaarlijke mening.quote:
quote:Hoe kan in de accu het zuurniveau dalen?
Zoals uit bovenstaande blijkt gaat (wanneer er tenminste niet gemorst wordt) nooit zuur uit de accu verloren. Zodat dit gedurende de gehele levensduur van de batterij niet aangevuld behoeft te worden. Omdat er tijdens het laden water ontleed wordt en als gas ontwijkt, en er bovendien ook door verdamping nog iets verloren gaat, dient toch regelmatig het zuurniveau gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd te worden. Dit gebeurd door het toevoegen van gedestilleerd water. Elke andere vloeistof dan gedistilleerd water is zeer schadelijk voor de batterij, omdat er een grote reeks van onzuiverheden, een funeste invloed hebben op het plaatmateriaal. Wanneer toch vreemde stoffen in het elektrolyt worden aangetroffen zal de totale garantie vervallen.
Lees jij eerst dit maar eens door, wordt je misschien iets wijzer door.quote:Op maandag 26 maart 2018 04:33 schreef Embraer89 het volgende:
Wel grappig dat mensen het verschil niet kennen. Al die zelfbenoemde auto experts hier
quote:Werking
Elke cel heeft (in geladen toestand) een elektrode van fijn verdeeld zuiver lood (Pb) en een elektrode van lood(IV)oxide (PbO2), die zich bevinden in een elektrolyt van ongeveer 37 massaprocent zwavelzuur (H2SO4). Het elektrodemateriaal is aangebracht op loden platen die zelf niet aan de elektrochemische processen bijdragen.
Tijdens de ontlading vormt zich een laag loodsulfaat op beide materialen. Tijdens het opladen wordt het loodsulfaat weer omgezet in lood en lood(IV)oxide.
De chemische reacties zijn (links geladen, rechts ontladen):
De volgende reactie voltrekt zich naar rechts aan de anode bij ontladen (oxidatie) en naar links aan de kathode bij opladen (reductie):
Pb ( s ) + SO 4 2 − ( aq ) ⟷ PbSO 4 ( s ) + 2 e − {\displaystyle {\ce {{Pb (s)}+ SO4^{2-}(aq) <-> {PbSO4 (s)}+ 2 e^-}}} {\displaystyle {\ce {{Pb (s)}+ SO4^{2-}(aq) <-> {PbSO4 (s)}+ 2 e^-}}}
waarbij ε0 = −0,356 V
De volgende reactie voltrekt zich naar rechts aan de kathode bij ontladen (reductie) en naar links aan de anode bij opladen (oxidatie):
PbO 2 ( s ) + SO 4 2 − ( aq ) + 4 H + + 2 e − ⟷ PbSO 4 ( s ) + 2 H 2 O ( l ) {\displaystyle {\ce {{PbO2(s)}+{SO4^{2-}(aq)}+4{H+}+2e^{-}<->{PbSO4(s)}+2H2O(l)}}} {\displaystyle {\ce {{PbO2(s)}+{SO4^{2-}(aq)}+4{H+}+2e^{-}<->{PbSO4(s)}+2H2O(l)}}}
waarbij ε0 = 1,685 V
In ontladen toestand bestaan beide elektroden uit lood(II)sulfaat. De elektrolyt verandert dan in water, waardoor ontladen loodaccu's bevriezingsschade kunnen ondervinden.
Misschien niet heel handig van je collega maar hij heeft geprobeerd voor nop je auto te maken. Hem dan de rekening van de garage presenteren lijkt me nogal ver gaan. Wees blij dat deze vriendendienst je in het ergste geval een nieuwe accu kost. En vermeld in de toekomst auto problemen niet meer aan deze collega.quote:Op maandag 26 maart 2018 10:26 schreef LiVegirl het volgende:
Bedankt voor de reacties!
Dat doe je echt maar 1 keer in je leven iemand anders er naar laten kijken😠
Ik ben bij de garage geweest en hij zegt dat het geen kwaad kan. Het gat zit vlak bij het lucht filter ofzo en het kan dus geen kwaad. 👍
Maar al zou mn auto maar iets van problemen geven met de accu komende tijd. Die collega hoort daar van!
Onderhoudsvrije accu's hebben zo'n drukdeksel bovenop, ook die worden gevuld, alleen komen daar geen draaidoppies op, maar één langwerpig ding wat erin klikt.. Die krijg je er vaak niet meer uit, en dat heeft hij ws geprobeerd en een stukje afgebroken. Niet heel dramatisch.quote:Op maandag 26 maart 2018 17:27 schreef Fer het volgende:
Raar verhaal, dat plastic van de accu is best stevig, daar prik je niet zo snel doorheen hoor. Ben benieuwd wat ze echt gesloopt hebben.
Vermoed dat het gaat om een accubak deksel en niet de bovenzijde van de accu zelf..quote:Op maandag 26 maart 2018 19:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Onderhoudsvrije accu's hebben zo'n drukdeksel bovenop, ook die worden gevuld, alleen komen daar geen draaidoppies op, maar één langwerpig ding wat erin klikt.. Die krijg je er vaak niet meer uit, en dat heeft hij ws geprobeerd en een stukje afgebroken. Niet heel dramatisch.
Dénk ik.
Ik vermoed van niet, en zo lang we geen foto van het desbetreffende item hebben, blijft het gokkenquote:Op maandag 26 maart 2018 20:21 schreef Acryl het volgende:
[..]
Vermoed dat het gaat om een accubak deksel en niet de bovenzijde van de accu zelf..
Inderdaad, lastig te beoordelen vanachter een achermpje.quote:Op maandag 26 maart 2018 20:26 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik vermoed van niet, en zo lang we geen foto van het desbetreffende item hebben, blijft het gokken
Die gaat wel een stuk makkelijker kapot. Maar er schijnt "water" uit te lopen als ie de accu ondersteboven houdt. Al is het wel raar dat zijn garage er geen probleem in ziet als er daadwerkelijk een gat in de accu zelf zit.quote:Op maandag 26 maart 2018 20:21 schreef Acryl het volgende:
[..]
Vermoed dat het gaat om een accubak deksel en niet de bovenzijde van de accu zelf..
Damn..quote:Op zondag 25 maart 2018 21:31 schreef LiVegirl het volgende:
enigsinds
start probleem
de deksel
opsekop
agossie, dat duurdte nog lang..quote:
Wat mankeerde er nou uiteindelijk aan je auto?quote:Op zondag 25 maart 2018 21:31 schreef LiVegirl het volgende:
Hallo,
Een collega die enigsinds technisch is. Heeft vanmiddag naar mijn auto gekeken. En dacht dat het start probleem aan de accu lag omdat er te weinig water in zou zitten. Hij heeft geprobeerd deze open te maken met een schroevendraaier. Hierbij is hij door de deksel heen gegaan.
Toen hij opsekop op de grond stond kwam er vloeistof uit. Als hij recht staat volgens mij niet.
Mijn collega zei dat het geen kwaad kon. Maar ja dat zou ik ook zeggen als ik hem was.
Ben absoluut geen auto techneut! Misschien dat iemand het hier weet?
Auto doet het overigens nu prima.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |