abonnement Unibet Coolblue
pi_178086643
Hallo,

Een collega die enigsinds technisch is. Heeft vanmiddag naar mijn auto gekeken. En dacht dat het start probleem aan de accu lag omdat er te weinig water in zou zitten. Hij heeft geprobeerd deze open te maken met een schroevendraaier. Hierbij is hij door de deksel heen gegaan.
Toen hij opsekop op de grond stond kwam er vloeistof uit. Als hij recht staat volgens mij niet.
Mijn collega zei dat het geen kwaad kon. Maar ja dat zou ik ook zeggen als ik hem was.

Ben absoluut geen auto techneut! Misschien dat iemand het hier weet?
Auto doet het overigens nu prima.
pi_178087272
Hedendaagse accu's zijn "onderhouds vrij", wat simpelweg betekend dat je ze niet hoeft bij te vullen met gedeminiraliseerd water.
Waarschijnlijk heeft je fijne collega je accu om zeep geholpen.
"Don't waste your time, always searching for those wasted years beers"
pi_178087290
Laat je collega maar een nieuwe accu halen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178087327
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 21:55 schreef halfway het volgende:
Laat je collega maar een nieuwe accu halen.
Ik zou de auto gewoon naar een garage brengen en de rekening naar hem sturen.
pindazakje
pi_178087377
En kijk uit met die vloeistof die er uitkomt, dat is nog al link spul accuzuur
pi_178087574
Accu's moet je niet met normaal water bijvullen. Maar goed, is je accu tientallen jaren oud?

Dat bijvullen enz stamt nog uit de tijd van de ouderwetse 'natte' accu's. De huidige accu's zijn allemaal onderhoudsvrij, en ik gok dat jij ook zo'n ding hebt.

Klinkt iig als een gevalletje nieuwe accu halen. Was je collega een automonteur die de laatste jaren onder een steen lag?

Hoe wou je een accu met een schroevendraaier openen? Dat zijn altijd draaidopjes. Het ontbreken daarvan zegt al iets.....
pi_178087755
Ik zou inderdaad zsm de accu laten vervangen, dit keer wel door iemand die er verstand van heeft. :')
"Don't waste your time, always searching for those wasted years beers"
pi_178088397
Accu kun je naar het oudijzer brengen.
Het water klotst er gewoon uit met optrekken en afremmen, en er zit zuur bij dus is zeer slecht voor je auto. (en handen)
Laat er maar een nieuwe in zetten en zeg tegen je ''handige'' collega dat die beter met zijn poten van auto's af blijft.
pi_178088448
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 21:59 schreef Klepper272 het volgende:
En kijk uit met die vloeistof die er uitkomt, dat is nog al link spul accuzuur
Dat is geen accuzuur hoor.
pi_178088480
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 22:52 schreef Embraer89 het volgende:

[..]

Dat is geen accuzuur hoor.
Nee wat dan? Water?
8)7
pi_178088524
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 22:54 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Nee wat dan? Water?
8)7
ja
pi_178088799
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 22:57 schreef Embraer89 het volgende:

[..]

ja
Jiij hebt duidelijk geen idee waar over je praat !

Accuzuur is een zwaar bijtende stof, kijk uit met aanraaking met de huid ! ,

Tevens is het accuzuur sterk corrosief voor diverse metalen in je auto.
pi_178089031
Ik zou met een auto die accuzuur lekt niet doorrijden. Dat kan wel eens heel veel schade gaan opleveren.
pi_178089077
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 23:34 schreef paddestoelensoep het volgende:
Ik zou met een auto die accuzuur lekt niet doorrijden. Dat kan wel eens heel veel schade gaan opleveren.
pi_178090092
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 23:14 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Jiij hebt duidelijk geen idee waar over je praat !

Accuzuur is een zwaar bijtende stof, kijk uit met aanraaking met de huid ! ,

Tevens is het accuzuur sterk corrosief voor diverse metalen in je auto.
Accuzuur wel ja, gedemineraliseerd water niet.
pi_178090093
Wel grappig dat mensen het verschil niet kennen. Al die zelfbenoemde auto experts hier
  maandag 26 maart 2018 @ 07:32:59 #17
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_178091457
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 04:33 schreef Embraer89 het volgende:
Wel grappig dat mensen het verschil niet kennen. Al die zelfbenoemde auto experts hier
Het probleem is niet dat men het verschil niet weet, maar dat jij meent dat er geen zwavelzuur (ook wel accuzuur genoemd) in loodaccu’s zit.
Het zuur is verdund met demiwater, maar het is nog steeds een zuur.
pi_178091482
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 04:32 schreef Embraer89 het volgende:

[..]

Accuzuur wel ja, gedemineraliseerd water niet.
Als het niveau te laag staat mag je een accu bijvullen met gedemineraliseerd water. Wil niet zeggen dat er geen accuzuur in zit. :W
pi_178093515
Bedankt voor de reacties!
Dat doe je echt maar 1 keer in je leven iemand anders er naar laten kijken😠

Ik ben bij de garage geweest en hij zegt dat het geen kwaad kan. Het gat zit vlak bij het lucht filter ofzo en het kan dus geen kwaad. 👍

Maar al zou mn auto maar iets van problemen geven met de accu komende tijd. Die collega hoort daar van!
pi_178093561
En garage zij dat deze accu nooit bijgevuld hoeft te worden.
pi_178094298
Normaal hoef je nooit bij te vullen, maar normaal zit er ook geen gat in het deksel en normaal hou je een accu niet op zijn kop (zeker niet met een gat erin) en normaal loopt er nooit vloeistof uit.

Gewoon vervangen en de rekening naar de "handige" collega.
  maandag 26 maart 2018 @ 11:30:01 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178094673
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 04:33 schreef Embraer89 het volgende:
Wel grappig dat mensen het verschil niet kennen. Al die zelfbenoemde auto experts hier
En sinds wanneer reageert demiwater met loodplaten?

Klok, klepel, echt geen flauw idee he?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_178094989
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 22:52 schreef Embraer89 het volgende:

[..]

Dat is geen accuzuur hoor.
Gevaarlijke mening.

Leer eerst eens wat bij voor je onzin uitkraamt.

https://www.autoweetjes.com/Auto-accu.html

quote:
Hoe kan in de accu het zuurniveau dalen?

Zoals uit bovenstaande blijkt gaat (wanneer er tenminste niet gemorst wordt) nooit zuur uit de accu verloren. Zodat dit gedurende de gehele levensduur van de batterij niet aangevuld behoeft te worden. Omdat er tijdens het laden water ontleed wordt en als gas ontwijkt, en er bovendien ook door verdamping nog iets verloren gaat, dient toch regelmatig het zuurniveau gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd te worden. Dit gebeurd door het toevoegen van gedestilleerd water. Elke andere vloeistof dan gedistilleerd water is zeer schadelijk voor de batterij, omdat er een grote reeks van onzuiverheden, een funeste invloed hebben op het plaatmateriaal. Wanneer toch vreemde stoffen in het elektrolyt worden aangetroffen zal de totale garantie vervallen.
  maandag 26 maart 2018 @ 12:02:40 #24
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_178095466
Die collega van je klinkt helemaal niet zo technisch eigenlijk.

Accu bijvullen... Dat is letterlijk iets uit de vorige eeuw.
And so is the past
pi_178098007
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 04:33 schreef Embraer89 het volgende:
Wel grappig dat mensen het verschil niet kennen. Al die zelfbenoemde auto experts hier
Lees jij eerst dit maar eens door, wordt je misschien iets wijzer door.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu

quote:
Werking

Elke cel heeft (in geladen toestand) een elektrode van fijn verdeeld zuiver lood (Pb) en een elektrode van lood(IV)oxide (PbO2), die zich bevinden in een elektrolyt van ongeveer 37 massaprocent zwavelzuur (H2SO4). Het elektrodemateriaal is aangebracht op loden platen die zelf niet aan de elektrochemische processen bijdragen.

Tijdens de ontlading vormt zich een laag loodsulfaat op beide materialen. Tijdens het opladen wordt het loodsulfaat weer omgezet in lood en lood(IV)oxide.

De chemische reacties zijn (links geladen, rechts ontladen):

De volgende reactie voltrekt zich naar rechts aan de anode bij ontladen (oxidatie) en naar links aan de kathode bij opladen (reductie):

Pb ( s ) + SO 4 2 − ( aq ) ⟷ PbSO 4 ( s ) + 2 e − {\displaystyle {\ce {{Pb (s)}+ SO4^{2-}(aq) <-> {PbSO4 (s)}+ 2 e^-}}} {\displaystyle {\ce {{Pb (s)}+ SO4^{2-}(aq) <-> {PbSO4 (s)}+ 2 e^-}}}
waarbij ε0 = −0,356 V

De volgende reactie voltrekt zich naar rechts aan de kathode bij ontladen (reductie) en naar links aan de anode bij opladen (oxidatie):

PbO 2 ( s ) + SO 4 2 − ( aq ) + 4 H + + 2 e − ⟷ PbSO 4 ( s ) + 2 H 2 O ( l ) {\displaystyle {\ce {{PbO2(s)}+{SO4^{2-}(aq)}+4{H+}+2e^{-}<->{PbSO4(s)}+2H2O(l)}}} {\displaystyle {\ce {{PbO2(s)}+{SO4^{2-}(aq)}+4{H+}+2e^{-}<->{PbSO4(s)}+2H2O(l)}}}
waarbij ε0 = 1,685 V

In ontladen toestand bestaan beide elektroden uit lood(II)sulfaat. De elektrolyt verandert dan in water, waardoor ontladen loodaccu's bevriezingsschade kunnen ondervinden.
pi_178098582
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 10:26 schreef LiVegirl het volgende:
Bedankt voor de reacties!
Dat doe je echt maar 1 keer in je leven iemand anders er naar laten kijken😠

Ik ben bij de garage geweest en hij zegt dat het geen kwaad kan. Het gat zit vlak bij het lucht filter ofzo en het kan dus geen kwaad. 👍

Maar al zou mn auto maar iets van problemen geven met de accu komende tijd. Die collega hoort daar van!
Misschien niet heel handig van je collega maar hij heeft geprobeerd voor nop je auto te maken. Hem dan de rekening van de garage presenteren lijkt me nogal ver gaan. Wees blij dat deze vriendendienst je in het ergste geval een nieuwe accu kost. En vermeld in de toekomst auto problemen niet meer aan deze collega.

Als de accu geen vuldoppen heeft zou ik denken dat je collega aan het "ruitje" heeft zitten klooien. Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Als zou ik eerst gewoon wisselen met mijn eigen accu om te kijken of dat het probleem verhelpt. (en duidelijk vermelden dat ik maar wat aanklooi en mogelijk de situatie vererger.)

Weet je nou wel wat er mis is met je auto? Als het aan de accu lag ben je niet echt verder van huis.

[ Bericht 3% gewijzigd door autoknutselaar op 26-03-2018 15:02:03 ]
pi_178103297
Raar verhaal, dat plastic van de accu is best stevig, daar prik je niet zo snel doorheen hoor. Ben benieuwd wat ze echt gesloopt hebben.
.
  maandag 26 maart 2018 @ 19:34:20 #28
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178106126
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 17:27 schreef Fer het volgende:
Raar verhaal, dat plastic van de accu is best stevig, daar prik je niet zo snel doorheen hoor. Ben benieuwd wat ze echt gesloopt hebben.
Onderhoudsvrije accu's hebben zo'n drukdeksel bovenop, ook die worden gevuld, alleen komen daar geen draaidoppies op, maar één langwerpig ding wat erin klikt.. Die krijg je er vaak niet meer uit, en dat heeft hij ws geprobeerd en een stukje afgebroken. Niet heel dramatisch.

Dénk ik.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_178107357
quote:
14s.gif Op maandag 26 maart 2018 19:34 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Onderhoudsvrije accu's hebben zo'n drukdeksel bovenop, ook die worden gevuld, alleen komen daar geen draaidoppies op, maar één langwerpig ding wat erin klikt.. Die krijg je er vaak niet meer uit, en dat heeft hij ws geprobeerd en een stukje afgebroken. Niet heel dramatisch.

Dénk ik.
Vermoed dat het gaat om een accubak deksel en niet de bovenzijde van de accu zelf..
"Don't waste your time, always searching for those wasted years beers"
  maandag 26 maart 2018 @ 20:26:54 #30
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178107508
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 20:21 schreef Acryl het volgende:

[..]

Vermoed dat het gaat om een accubak deksel en niet de bovenzijde van de accu zelf..
Ik vermoed van niet, en zo lang we geen foto van het desbetreffende item hebben, blijft het gokken :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')