abonnement Unibet Coolblue
pi_178254629
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2018 09:08 schreef Kornolio het volgende:

[..]

Hoe ziet zo'n bewijs er uit? Als je het hier kunt samenvatten zou geweldig zijn, dat zou deze eeuwenlange discussie mooi oplossen en een paar hele fundamentele vragen beantwoorden ^O^

Ik moet zeggen dat ik ook wel eens wat pogingen tot 'bewijzen' voor deze kwestie heb gezien, maar dat waren allemaal halfslachtige broddelwerken die
jammerlijk tekort schoten. Dus ik ben intussen vrij sceptisch geworden t.a.v. claims over dat soort bewijzen.
Is zo'n bewijs nodig.

Nogmaals, als er niets is dan hebben we er na onze dood geen enkele weet van want niets.

Mocht er toch iets zijn dan zien we het dan wel.
pi_178255730
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 21:22 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Daar zit hem precies de crux: dat is helemaal niet zo. Het is totaal niet duidelijk dat dat zo is. Het bewustzijn is geen logisch gevolg van hersenactiviteit. Er zit duidelijk een correlatie, maar het causale verband blijft een mysterie.

Dat is een feit, of je nou bang bent voor de dood of niet.
Ik zie vaak in documentaire series over moordzaken waarbij de politie gebruikmaakt van mediums om achter de namen van de moordenaar(s) te komen en in de meeste gevallen krijgen de mediums alles door behalve de namen van de dader (s). Als er echt leven na de dood bestaat en geesten zijn daar bewust van, dan denk ik dat de geesten geen namen van de dader(s) willen doorgeven, omdat ze zelf de dader(s) willen straffen en daarbij misschien ook het nageslacht van de daders.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_178256162
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 13:53 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Ik zie vaak in documentaire series over moordzaken waarbij de politie gebruikmaakt van mediums om achter de namen van de moordenaar(s) te komen en in de meeste gevallen krijgen de mediums alles door behalve de namen van de dader (s). Als er echt leven na de dood bestaat en geesten zijn daar bewust van, dan denk ik dat de geesten geen namen van de dader(s) willen doorgeven, omdat ze zelf de dader(s) willen straffen en daarbij misschien ook het nageslacht van de daders.
Klinkt logisch, alles doorgeven behalve namen omdat je als geest zijnde ze zelf wil straffen. Ook al zou ik als geest en ik zou die persoon willen straffen juist wel de naam geven of juist helemaal niks maar oke. Zal wel iets niet snappen
pi_178256392
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 14:12 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:

[..]

Klinkt logisch, alles doorgeven behalve namen omdat je als geest zijnde ze zelf wil straffen. Ook al zou ik als geest en ik zou die persoon willen straffen juist wel de naam geven of juist helemaal niks maar oke. Zal wel iets niet snappen
Geesten (vooral die geesten die ongelovig zijn ) weten bliksems goed dat het rechtssysteem in Nederland en het Openbaar Ministerie niet deugt, dus rekenen ze het zelf af met de daders en degenen die hen het leven hebben zuur gemaakt gedurende hun leven op aarde.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_178256521
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 14:23 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Geesten (vooral die geesten die ongelovig zijn ) weten bliksems goed dat het rechtssysteem in Nederland en het Openbaar Ministerie niet deugt, dus rekenen ze het zelf af met de daders en degenen die hen het leven hebben zuur gemaakt gedurende hun leven op aarde.
Oke maar waarom zouden ze dan uberhaupt informatie geven over de daders?
pi_178258012
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 14:28 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:

[..]

Oke maar waarom zouden ze dan uberhaupt informatie geven over de daders?
Behalve hun namen krijgen mediums indrukken door hoe het gebeurd is en waar het gebeurd is, omdat emotionele indrukken worden geabsorbeerd door materie en de omgeving. Het is net een film die keer op keer wordt herhaald. Hier is er sprake van helderhorendheid, heldervoelendheid en helderziendheid. Het ligt eraan in welke mate deze eigenschappen van een medium ontwikkeld is.

[ Bericht 5% gewijzigd door Begripvol op 02-04-2018 15:37:31 ]
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_178258232
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 15:30 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Behalve hun namen krijgen mediums indrukken door hoe het gebeurd is en waar het gebeurd is, omdat emotionele indrukken worden geabsorbeerd door materie en de omgeving. Het is net een film die keer op keer wordt herhaald. Hier is er sprake van helderhorendheid, heldervoelendheid en helderziendheid. Het ligt eraan in welke mate deze eigenschappen van een medium ontwikkeld is.
Heerlijk helder heineken

Mediums bestaan niet, en die programma's die beweren dat de politie hulp heeft gekregen van mediums liegen.
pi_178258278
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 15:39 schreef Berjan.G het volgende:

[..]

Heerlijk helder heineken

Mediums bestaan niet, en die programma's die beweren dat de politie hulp heeft gekregen van mediums liegen.
Je staat vrij om te geloven in wat je wil. Een ding is zeker: Alleen de stervende gelooft in de dood.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_178262508
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 15:41 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Een ding is zeker: Alleen de stervende gelooft in de dood.
Hmm dat is iets wat ik niet zomaar geloof maar moet checken.
Alleen de stervende gelooft in de dood.. hmmm
pi_178262732
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 19:18 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:

[..]

Hmm dat is iets wat ik niet zomaar geloof maar moet checken.
Alleen de stervende gelooft in de dood.. hmmm
Bijvoorbeeld: Als iemand een spuitje krijgt of een zelfdodingspoeder inneemt om in te slapen,dan gelooft hij niet alleen maar dan weet hij zeker dat hij doodgaat.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_178263048
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 19:26 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld: Als iemand een spuitje krijgt of een zelfdodingspoeder inneemt om in te slapen,dan gelooft hij niet alleen maar dan weet hij zeker dat hij doodgaat.
Oke dit is wat anders dan je zei maar okeee...
Maar als je daarbij zeker weet dat je doodgaat dan weet je dat van veel andere dingen toch ook? Als ik mijn baas in de zak trap dan krijg ik ontslag bijvoorbeeld. Is iets wat ik net zo zeker weet als dat ik doodga als ik heel veel van een giftig stof inneem ofzo.
pi_178263450
Bewijs voor leven na de dood is volgens mij niet te geven. De enige mogelijkheid is dat een wetenschappelijk bewezen geestesverschijning gezien en gehoord wordt die erover vertelt.
Tot nu toe zijn er wel berichten geweest van geestesverschijningen, maar niet wetenschappelijk overtuigend.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_178263871
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 19:41 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:

[..]

Oke dit is wat anders dan je zei maar okeee...
Maar als je daarbij zeker weet dat je doodgaat dan weet je dat van veel andere dingen toch ook? Als ik mijn baas in de zak trap dan krijg ik ontslag bijvoorbeeld. Is iets wat ik net zo zeker weet als dat ik doodga als ik heel veel van een giftig stof inneem ofzo.
Maar geloven dat de dood werkelijk bestaat, is een feit. Dat je je baas in zijn zak trapt, betekent niet dat hij jou een doodschop zal verkopen, maar wel dat je de zak krijgt.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_178263912
Hmm ja daarin heb je dan ook wel weer gelijk ja
pi_178264036
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 20:00 schreef Sigaartje het volgende:
Bewijs voor leven na de dood is volgens mij niet te geven. De enige mogelijkheid is dat een wetenschappelijk bewezen geestesverschijning gezien en gehoord wordt die erover vertelt.
Tot nu toe zijn er wel berichten geweest van geestesverschijningen, maar niet wetenschappelijk overtuigend.
Er bestaan wel heel gevoelige apparaturen die geestverschijningen bewijzen, maar het ligt eraan wie dat verklaart. Alleen die mensen die ermee geconfronteerd worden, geloven daarin. Het zou je maar overkomen.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  maandag 2 april 2018 @ 22:22:37 #216
469775 Kornolio
the great
pi_178267233
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 12:58 schreef Elzies het volgende:
Is zo'n bewijs nodig.
Iemand zei dat hij genoeg bewijzen hiervoor had gezien, daar ben ik dan wel benieuwd naar.

quote:
Nogmaals, als er niets is dan hebben we er na onze dood geen enkele weet van want niets.

Mocht er toch iets zijn dan zien we het dan wel.
Ja zo kun je alles wel wegredeneren. Ook al zullen we het antwoord niet vinden (want dat zogenaamde bewijs bestaat natuurlijk helemaal niet) vind ik het toch interessante materie om over te filosoferen.
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
  maandag 2 april 2018 @ 22:25:18 #217
469775 Kornolio
the great
pi_178267294
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 20:30 schreef Begripvol het volgende:
Er bestaan wel heel gevoelige apparaturen die geestverschijningen bewijzen,
Wat?? :?

Wat meet zo'n apparaat dan precies? Electromagnetische straling? (welk deel van het spectrum?)
Of magnetische flux? Radioactiviteit? Luchtdruk misschien?

Of is het een 'heel speciaal' apparaat, dat niet-fysische zaken kan meten :')
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_178268363
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 22:25 schreef Kornolio het volgende:

[..]

Wat?? :?

Wat meet zo'n apparaat dan precies? Electromagnetische straling? (welk deel van het spectrum?)
Of magnetische flux? Radioactiviteit? Luchtdruk misschien?

Of is het een 'heel speciaal' apparaat, dat niet-fysische zaken kan meten :')
Als de geest verschijnt, zie hem in skelet vorm. Hij kan op commando zijn hoofd, armen en benen bewegen. Dat zie je dan op het scherm. Hij kan ook op je staan of je lichaam binnendringen, maar dan heb je het heel erg koud en voel je je misselijk, bezwaard, zwak en verdrietig. Want hij zuigt je energie uit je lichaam. Maar hij kan je ook akelig krabben. Hij beantwoordt ook vragen, maar hij is vaak niet aardig. Een goede geest blijft op een afstand van je en straalt warmte af en hij is aardig.

[ Bericht 3% gewijzigd door Begripvol op 03-04-2018 00:22:14 ]
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_178269525
Ik heb zojuist een geest door een hoepel leren springen, ga goed geld verdienen in het circus hiermee.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  dinsdag 3 april 2018 @ 02:27:50 #220
469775 Kornolio
the great
pi_178269766
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 23:20 schreef Begripvol het volgende:
Als de geest verschijnt, zie hem in skelet vorm. Hij kan op commando zijn hoofd, armen en benen bewegen. Dat zie je dan op het scherm. Hij kan ook op je staan of je lichaam binnendringen, maar dan heb je het heel erg koud en voel je je misselijk, bezwaard, zwak en verdrietig. Want hij zuigt je energie uit je lichaam. Maar hij kan je ook akelig krabben. Hij beantwoordt ook vragen, maar hij is vaak niet aardig. Een goede geest blijft op een afstand van je en straalt warmte af en hij is aardig.
Aaah ok, zo ja, nu is het helder. Bedankt, ik ben overtuigd! ^O^

Ik zag toevallig dat er volgende week een geestmeter in de aanbieding is bij de Mediamarkt, dus ik ga er ook maar eentje kopen denk ik ^O^
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_178271952
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2018 02:27 schreef Kornolio het volgende:

[..]

Aaah ok, zo ja, nu is het helder. Bedankt, ik ben overtuigd! ^O^

Ik zag toevallig dat er volgende week een geestmeter in de aanbieding is bij de Mediamarkt, dus ik ga er ook maar eentje kopen denk ik ^O^
Dan moet je de Kinect bewegingssensor van de Xbox nemen, die gebruiken ze ook bij Ghost Adventures :Y

Mannen en hun speeltjes :P
-
pi_178273583
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 22:22 schreef Kornolio het volgende:

[..]

Iemand zei dat hij genoeg bewijzen hiervoor had gezien, daar ben ik dan wel benieuwd naar.

[..]

Ja zo kun je alles wel wegredeneren. Ook al zullen we het antwoord niet vinden (want dat zogenaamde bewijs bestaat natuurlijk helemaal niet) vind ik het toch interessante materie om over te filosoferen.
Zekers, maar tot een definitief antwoord kom je simpelweg niet.

Niemand weet het voor de volle 100% zeker.

Er wordt nul hard bewijs geleverd voor degene die geloven dat er meer is.

Zo simpel is het.
pi_178275150
Hersenactiviteit na de dood?
Is er een licht aan het einde van een tunnel? Zie je opa en oma? Weet je dat je de aarde verlaat? Kortom, wat gebeurt er nu precies als we komen te overlijden? Het blijft een raadsel waar we waarschijnlijk allemaal ooit een antwoord op krijgen. Tot die tijd worden er onderzoeken uitgevoerd en daaruit kwamen recentelijk bijzondere uitkomsten.

Er werd een onderzoek gedaan door de University van Southampton en hieruit kwam naar voren dat waar eerder werd gedacht dat je nadat je doodverklaard werd nog ongeveer 30 seconden hersenactiviteit vertoonde, dit zelfs 3 minuten blijken te zijn. Voor de duidelijkheid: je wordt klinisch doodverklaard wanneer je hart stopt met kloppen en er geen bloedtoevoer meer naar je hersenen gaat.

Ook werden er personen die een hartaanval overleefden geļnterviewd en zij gaven een gedetailleerd verslag van hun bijna-doodervaring. 40% van deze personen was al klinisch doodverklaard en kwamen 'terug op aarde' en hadden hierbij herinneringen. Volgens Dokter Parnia: "Dit suggereert dat meerdere mensen hersenactiviteit vertonen maar de herinneringen hieraan verloren zijn gegaan, bijvoorbeeld door de hersenbeschadiging of door de medicijnen die tijdens het proces zijn toegediend."

Een klein percentage beschreef de ervaring daadwerkelijk als een ervaring waarbij ze buiten het lichaam traden en dit bewust meemaakten. Er was zelfs iemand die zo gedetailleerd kon vertellen wat er gebeurd was en dit alles bleek ook nog te kloppen, dat je je haast wel moet aannemen dat leven na de dood bestaat! Zou het zo zijn?

Het is zeker niet voor het eerst dat onderzoekers voor een verrassing komen te staan wanneer ze een beter beeld proberen te krijgen van wat er na het intreden van de dood in het menselijk lichaam gebeurt. Zo ontdekten wetenschappers eerder dit jaar nog dat sommige genen in het menselijk lichaam tot wel twee dagen na de dood nog hyperactief worden.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_178275371
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2018 02:27 schreef Kornolio het volgende:

[..]

Aaah ok, zo ja, nu is het helder. Bedankt, ik ben overtuigd! ^O^

Ik zag toevallig dat er volgende week een geestmeter in de aanbieding is bij de Mediamarkt, dus ik ga er ook maar eentje kopen denk ik ^O^
Ik zou er niet aan beginnen. Je kunt het vergelijken met en Ouija bord. je raakt er gedeprimeerd door.
Maar ik wens je toch heel veel plezier ermee.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_178286215
Oke nou ja ik neem even aan dat als je eenmaal in de hemel bent je niet teruggezogen kan worden naar je lichaam. Dat zou wel heel cru zijn anders.
Dus mensen die doodgaan hebben hersenen die sterven en zien allerlei dingen. Net als iemand wiens hersenen onder drugs dingen zien.
  woensdag 4 april 2018 @ 15:38:08 #226
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178303539
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 12:22 schreef Begripvol het volgende:
Hersenactiviteit na de dood?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goede post wat ook duidelijk maakt dat BDE/NDE's niet zo onverklaarbaar zijn als beweerd wordt.

Opvallend is ook dat allerlei leven na de dood(servaring) wordt beschreven in herkenbare constellaties die (direct) verbonden zijn met de ( verwachtingen, van eigen) persoon zoals Opa gezien, golf van liefde, 77 maagden en een paard met vleugels. Constructies die men maakt op basis van (te verwachten, zg. bovennatuurlijke) indrukken die men alhier (volgens Hume, filosoof) eerder heeft opgedaan.

Ook het moment van "dood" is iets wat gemoederen bezighoudt, hartdood, klinisch dood, hersendood of is dat pas wanneer (al) je cellen zijn afgestorven. Zorgelijke (of fijne) gedachte, ben je 'dood' wanneer je hebt gedoneerd ?

Ik vermoed dat de veronderstelde hersenwerking nog wel wat langer zal aanhouden dan die 3 minuten, in principe aflopend totdat de "hersencellen" zelf zijn overgegaan in een andere (decompositie) staat. De vraag is natuurlijk wat hersenwerking is en hoe je dat moment van "stoppen" daarvan (aantoonbaar) preciseert. Moet hierbij denken aan mensen die bang zijn "levend" begraven te worden en daarom kiezen voor de zekerheid van "crematie".
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_178311225
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 april 2018 01:02 schreef bedachtzaam het volgende:
Ik heb zojuist een geest door een hoepel leren springen, ga goed geld verdienen in het circus hiermee.
Je bent dus bijziend met heel dikke glazen.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_178311782
quote:
14s.gif Op woensdag 4 april 2018 15:38 schreef Vallon het volgende:

[..]

Goede post wat ook duidelijk maakt dat BDE/NDE's niet zo onverklaarbaar zijn als beweerd wordt.

Opvallend is ook dat allerlei leven na de dood(servaring) wordt beschreven in herkenbare constellaties die (direct) verbonden zijn met de ( verwachtingen, van eigen) persoon zoals Opa gezien, golf van liefde, 77 maagden en een paard met vleugels. Constructies die men maakt op basis van (te verwachten, zg. bovennatuurlijke) indrukken die men alhier (volgens Hume, filosoof) eerder heeft opgedaan.

Ook het moment van "dood" is iets wat gemoederen bezighoudt, hartdood, klinisch dood, hersendood of is dat pas wanneer (al) je cellen zijn afgestorven. Zorgelijke (of fijne) gedachte, ben je 'dood' wanneer je hebt gedoneerd ?

Ik vermoed dat de veronderstelde hersenwerking nog wel wat langer zal aanhouden dan die 3 minuten, in principe aflopend totdat de "hersencellen" zelf zijn overgegaan in een andere (decompositie) staat. De vraag is natuurlijk wat hersenwerking is en hoe je dat moment van "stoppen" daarvan (aantoonbaar) preciseert. Moet hierbij denken aan mensen die bang zijn "levend" begraven te worden en daarom kiezen voor de zekerheid van "crematie".
Sommige wetenschappers denken dat er nog 10 minuten - nadat je hersendood bent verklaard - hersenactiviteiten aanwezig kunnen zijn.

En men kiest voor crematie denk ik, om de volgende redenen:
1. Om het rouwproces voor de nabestaanden te verkorten.
2. Omdat het goedkoper is.
3. Omdat men het een nare gedachte vindt om door wormen opgevreten te worden.
4. Om sneller tot stof over te gaan.
5. Wegens ruimtegebrek
6. Het idee dat je je geliefde in asvorm aan een halsketting kan dragen, in huis kan hebben of op andere wijze.
7. Wegens godsdienstige reden.
8. De zekerheid dat je echt dood bent en later niet wakker wordt in je kist.
9. Er geen sectie meer verricht kan worden op het lichaam, meestal als er sprake is van een misdrijf om de bewijslast te vernietigen.
10. Wegens een besmettelijke ziekte.

[ Bericht 1% gewijzigd door Begripvol op 04-04-2018 22:18:58 ]
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_178317804
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 21:20 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Je bent dus bijziend met heel dikke glazen.
Nee, dubbelziend met grote glazen
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_178335716
quote:
7s.gif Op donderdag 5 april 2018 08:10 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Nee, dubbelziend met grote glazen
Dan is er groot kans dat tweeling spoken ziet.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_178335948
Nee. Dood is dood. Je cellen en je atomen en bacteriėn waar je uit opgebouwd bent leven voort
pi_178339538
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 12:22 schreef Begripvol het volgende:
Hersenactiviteit na de dood?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stel dat de gelovigen gelijk hebben en God of de duivel aan de andere kant wachten. Schrikken voor de goddelozen!

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2018 07:42:12 ]
pi_178341435
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 21:41 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Sommige wetenschappers denken dat er nog 10 minuten - nadat je hersendood bent verklaard - hersenactiviteiten aanwezig kunnen zijn.

En men kiest voor crematie denk ik, om de volgende redenen:
1. Om het rouwproces voor de nabestaanden te verkorten.
2. Omdat het goedkoper is.
3. Omdat men het een nare gedachte vindt om door wormen opgevreten te worden.
4. Om sneller tot stof over te gaan.
5. Wegens ruimtegebrek
6. Het idee dat je je geliefde in asvorm aan een halsketting kan dragen, in huis kan hebben of op andere wijze.
7. Wegens godsdienstige reden.
8. De zekerheid dat je echt dood bent en later niet wakker wordt in je kist.
9. Er geen sectie meer verricht kan worden op het lichaam, meestal als er sprake is van een misdrijf om de bewijslast te vernietigen.
10. Wegens een besmettelijke ziekte.
Hoofdreden: armoede. Crematie past totaal niet in de Nederlandse cultuur...
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2018 07:40 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Stel dat de gelovigen gelijk hebben en God of de duivel aan de andere kant wachten. Schrikken voor de goddelozen!
Laten we hopen dat ze gelijk hebben. Zijn een hoop mensen die verdienen om een enkeltje hel te krijgen. Echter vrees ik dat er oordeel na de dood plaatsvindt.
pi_178342584
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 23:05 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Dan is er groot kans dat tweeling spoken ziet.
Wie is tweeling?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_178353938
'De dood is gewoon een stap verder om thuis te komen.'
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_178354302
De ondervindingen die ik heb opgedaan in dit leven hinderen mij vaker om het eens te zijn met deze wereld.
(Begripvol)

[ Bericht 3% gewijzigd door Begripvol op 08-04-2018 15:11:00 ]
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_178358035
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 20:41 schreef Begripvol het volgende:
De ondervindingen die ik heb opgedaan in dit leven hinderen mij voortdurend om het eens te zijn met deze wereld.
(Begripvol)
Mee eensch, constant hetzelfde gezever qua taalgebruik.
pi_178385166
quote:
14s.gif Op woensdag 4 april 2018 15:38 schreef Vallon het volgende:

[..]

Goede post wat ook duidelijk maakt dat BDE/NDE's niet zo onverklaarbaar zijn als beweerd wordt.

Opvallend is ook dat allerlei leven na de dood(servaring) wordt beschreven in herkenbare constellaties die (direct) verbonden zijn met de ( verwachtingen, van eigen) persoon zoals Opa gezien, golf van liefde, 77 maagden en een paard met vleugels. Constructies die men maakt op basis van (te verwachten, zg. bovennatuurlijke) indrukken die men alhier (volgens Hume, filosoof) eerder heeft opgedaan.

Ook het moment van "dood" is iets wat gemoederen bezighoudt, hartdood, klinisch dood, hersendood of is dat pas wanneer (al) je cellen zijn afgestorven. Zorgelijke (of fijne) gedachte, ben je 'dood' wanneer je hebt gedoneerd ?

Ik vermoed dat de veronderstelde hersenwerking nog wel wat langer zal aanhouden dan die 3 minuten, in principe aflopend totdat de "hersencellen" zelf zijn overgegaan in een andere (decompositie) staat. De vraag is natuurlijk wat hersenwerking is en hoe je dat moment van "stoppen" daarvan (aantoonbaar) preciseert. Moet hierbij denken aan mensen die bang zijn "levend" begraven te worden en daarom kiezen voor de zekerheid van "crematie".
Vraag blijft natuurlijk openstaan waarom het brein zo geėvolueerd is om een BDE te kunnen creėren. Waarom zou het brein zo'n toneelstuk voor zichzelf moeten opvoeren wanneer de dood onvermijdelijk is? Omdat het brein bang is om dood te gaan? Lijkt me onwaarschijnlijk. Dus nog genoeg openstaande- en onbeantwoorde vragen.

Al vind ik jouw crematie-argument wel erg grappig. :)

Inderdaad, nooit het zekere voor het onzekere nemen.
pi_178387223
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2018 23:45 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Mee eensch, constant hetzelfde gezever qua taalgebruik.
Een gemis aan ervaring? In dat geval zal het vallen en opstaan om uiteindelijk wijs te worden nog een lange tijd voortduren, soms wel onverdraaglijk lang.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  zondag 8 april 2018 @ 21:01:24 #240
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178395122
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 10:13 schreef Anthonie1 het volgende:
[..]
Hoofdreden: armoede. Crematie past totaal niet in de Nederlandse cultuur...
Hmmm, een crematie is goedkoper of is qua kosten vergelijkbaar met een (kale) begrafenis. De kosten van de laatste kunnen (zelfs) extreem oplopen door grafsteen, grafhuur en onderhoud.

De cultuur is iig aan het veranderen. Vanaf 2003 zijn er in NL meer crematies dan begrafenissen (Bron: uitvaartcijfers)
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 8 april 2018 @ 21:11:31 #241
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178395410
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 13:42 schreef Elzies het volgende:

[..]

Vraag blijft natuurlijk openstaan waarom het brein zo geėvolueerd is om een BDE te kunnen creėren. Waarom zou het brein zo'n toneelstuk voor zichzelf moeten opvoeren wanneer de dood onvermijdelijk is? Omdat het brein bang is om dood te gaan? Lijkt me onwaarschijnlijk. Dus nog genoeg openstaande- en onbeantwoorde vragen.
Ik weet niet of ons brein is geėvolueerd om een BDE te creėren, wel dat ons brein zich van alles een voorstelling maakt en de "gaten" daarin vrolijk weet op te vullen om toch een coherent beeld te krijgen.

Ik vermoed overigens dat ons brein de dood juist niet accepteert omdat het is ingesteld om altijd te overleven, ook wanneer je dat niet meer wilt.. Wanneer je ziet (of meemaakt, nofi) hoe een mens kan vechten om in leven te blijven, is dat instinct heel erg diep geworteld.

Ik vermoed dat ons "brein" ons in die doodstrijd, de nodige verdoving toedient en/of ons (pijnlijke) details doet "vergeten" om ons zoveel mogelijk te beschermen tegen "nare" ervaringen.

quote:
Al vind ik jouw crematie-argument wel erg grappig. :)
In welke context ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_178395690
quote:
12s.gif Op zondag 8 april 2018 21:11 schreef Vallon het volgende:

Ik vermoed dat ons "brein" ons in die doodstrijd, de nodige verdoving toedient en/of ons (pijnlijke) details doet "vergeten" om ons zoveel mogelijk te beschermen tegen "nare" ervaringen.


Was dat maar zo.
  maandag 9 april 2018 @ 00:02:03 #243
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178398546
quote:
7s.gif Op zondag 8 april 2018 21:22 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Was dat maar zo.
Want ons brein houdt ons niet voor de "gek" met onjuiste informatie etc, laat staan lichaamseigen drugs ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_178399764
quote:
5s.gif Op maandag 9 april 2018 00:02 schreef Vallon het volgende:

[..]

Want ons brein houdt ons niet voor de "gek" met onjuiste informatie etc, laat staan lichaamseigen drugs ?
Dat deel van je tekst quotte ik niet.
pi_178401240
quote:
12s.gif Op zondag 8 april 2018 21:11 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik weet niet of ons brein is geėvolueerd om een BDE te creėren, wel dat ons brein zich van alles een voorstelling maakt en de "gaten" daarin vrolijk weet op te vullen om toch een coherent beeld te krijgen.

Ik vermoed overigens dat ons brein de dood juist niet accepteert omdat het is ingesteld om altijd te overleven, ook wanneer je dat niet meer wilt.. Wanneer je ziet (of meemaakt, nofi) hoe een mens kan vechten om in leven te blijven, is dat instinct heel erg diep geworteld.

Ik vermoed dat ons "brein" ons in die doodstrijd, de nodige verdoving toedient en/of ons (pijnlijke) details doet "vergeten" om ons zoveel mogelijk te beschermen tegen "nare" ervaringen.

[..]

In welke context ?
Als het duidelijk is dat de dood onvermijdelijk is (op de zeer korte termijn) produceert je brein een paniekaanval, niet een BDE. De BDE gebeurt bij mensen die al klinisch dood zijn, vroeger ging iedereen dood bij klinisch dood tot reanimatietechnieken werden toegepast. De BDE ontstaat dus niet als evolutionair mechanisme om de ''nare'' dood te verdoven. De dood staat in jouw wereldbeeld gelijk aan bewusteloosheid, de mensen met een hartstilstand zouden allemaal bewusteloos moeten zijn. Er is geen reden voor je brein om de ''nare'' ervaring van bewusteloosheid te verdoven, anesthesie is juist ontwikkeld om bewusteloosheid te induceren om ''nare'' ervaringen te verdoven.

Plus evolutie wordt gedreven door bewustzijn dus het feit dat men een BDE ervaart tijdens klinische dood zou best wel een seintje van God kunnen wezen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Libertarisch op 09-04-2018 09:19:43 ]
pi_178412907
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 09:05 schreef Libertarisch het volgende:
Plus evolutie wordt gedreven door bewustzijn
Als dit zo is dan zou dat dus betekenen dat de eerste levensvorm (welke dat ook heeft mogen zijn) direct al bewust was? Of snap ik iets niet? Dacht altijd dat evolutie geen doel had etc, ook onafhankelijk was van omstandigheden (dus ook van bewustzijn), het gebeurt gewoon en alles wat eruit voortkomt is evolutie. Wist niet dat bewustzijn nodig was op welke manier dan ook..
pi_178412984
Wel irritant trouwens dat ik alles door zou moeten lezen om ook nog maar een idee te hebben van wat nou de kern van de zaak is, vandaar dat ik maar even gewoon op de laatste reactie reageer.

Kan iemand niet gewoon even de belangrijkste argumenten en tegenargumenten samenvatten
  maandag 9 april 2018 @ 21:36:42 #248
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178415673
quote:
7s.gif Op maandag 9 april 2018 05:19 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Dat deel van je tekst quotte ik niet.
Wat was dan maar wel zo ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 9 april 2018 @ 21:56:11 #249
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178416216
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 09:05 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Als het duidelijk is dat de dood onvermijdelijk is (op de zeer korte termijn) produceert je brein een paniekaanval, niet een BDE. De BDE gebeurt bij mensen die al klinisch dood zijn, vroeger ging iedereen dood bij klinisch dood tot reanimatietechnieken werden toegepast. De BDE ontstaat dus niet als evolutionair mechanisme om de ''nare'' dood te verdoven. De dood staat in jouw wereldbeeld gelijk aan bewusteloosheid, de mensen met een hartstilstand zouden allemaal bewusteloos moeten zijn. Er is geen reden voor je brein om de ''nare'' ervaring van bewusteloosheid te verdoven, anesthesie is juist ontwikkeld om bewusteloosheid te induceren om ''nare'' ervaringen te verdoven.

Plus evolutie wordt gedreven door bewustzijn dus het feit dat men een BDE ervaart tijdens klinische dood zou best wel een seintje van God kunnen wezen.
Wat je doet, zijn veronderstelde maatstaven hanteren als (gods)bewijs.

De iemand klinisch dood is, zie ik niet als "overleden", dat is wat wij er uit praktische overwegingen van gemaakt hebben. Je moet als maatschappij ergens een grens trekken. Zelf trek ik die grens later wanneer de lichaamscellen niet langer operationeel zijn of zeg dat je DNA uiteen is gevallen. Dit laatste kan best een tijd duren......

Allereerst ontbreken bewijzen van "spirituele" aspecten van een BDE/NDE en ik laat de religie maar even voor wat die ter geruststelling van anderen waard is. Wanneer iemand wil geloven in engelen, prima maar niet als feit aub. Je kunt niet discussiėren over subjectiviteit.

In fysische zin kan een NDE/BDE ervaring zich voordoen omdat het "brein" zichzelf nu eenmaal een oplossing toe wil dienen voor een onhanteerbare (crisis)situatie. Je gaat zeg maar in de shock-stand.

Dat je wanneer je verdoofd bent, je (gevoels)zintuigen zijn uitgeschakeld; betwijfel ik ten stelligste. Genoeg mensen die stijf van spierverslappers, hulpeloos werden geopereerd.
Dat je je er niets/weinig van kunt herinneren van een ingreep is een buiten een handig "beschermingsmaatregel", wat anders.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 9 april 2018 @ 22:20:10 #250
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178416735
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 19:33 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:
Wel irritant trouwens dat ik alles door zou moeten lezen om ook nog maar een idee te hebben van wat nou de kern van de zaak is, vandaar dat ik maar even gewoon op de laatste reactie reageer.

Kan iemand niet gewoon even de belangrijkste argumenten en tegenargumenten samenvatten
Heb je even....samengevat: to be or not to be, that's the question.

Volgens mij we discussieren vaag over wat dood is, over de "indrukken" die mensen daarbij (vermoeden te) hebben waarbij dat proces van doodgaan is onderbroken geweest en/of daarmee opgedane ervaringen (onder)delen zijn van een (vervolg)leven na de dood.

Vervolgens krijg de de welbekende rationele (veronderstelde) objectiviteit gemixt met spirituele (zingevende) subjectiviteit en doen we een poging te haarkloven niet als doel maar als middel het scherp te krijgen.

Je hebt dan dood is dood en pas dan wanneer ashes-to-dust is ? of is er wat anders faar/voor op te merken om je tijdelijk aanwezigheid hier een zinnige reden tot bewustzijn te geven.
Kortom waar (filosofie)wetenschappers als Aristoteles tot Hume e.a. zich hun leven mee bezig hebben gehouden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')