abonnement Unibet Coolblue
pi_178059176
Hallo allen,

In mijn woning is voor de verwarming gekozen voor een Brink warme lucht verwarming. Deze is inmiddels al wat ouder en zal binnen nu en een paar jaar vervangen moeten worden.
Nou ben ik totaal niet tevreden met dit systeem (en met mij velen in de buurt waar ik woon) en heb mij voorgenomen deze te vervangen voor een CV installatie met op de begane grond vloerverwarming als hoofdverwarming en op de verdiepingen radiatoren.

Ik wil een groot gedeelte zelf aan gaan leggen, ben erg handig en geen domme jonge, maar kom hier en daar wat info te kort. De vloerverwarming laat ik aanleggen, maar de CV plaatsen, de radiatoren en het leidingwerk wil ik zelf gaan doen.

1. Moet ik bij de CV een verdeler instaleren om de aan- en afvoer naar de vloerverwarming en de aan- en afvoer naar de radiatoren te splisten?

2. doe ik er verstandig aan dan een 3 verdeler te nemen zodat ik ook een aparte groep per verdieping heb?

3. welke verdeler kan ik dan het beste gebruiken gebruiken?

Alvast dank voor elke reactie.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 16:59:41 #2
476938 wandena27
huiselijk geweld
pi_178059481
*edit*

Reageer dan gewoon niet.

[ Bericht 72% gewijzigd door Vonkenboer op 24-03-2018 17:35:23 ]
wat kan je er tegen doen en hoe ga je hiermee om?
  zaterdag 24 maart 2018 @ 17:09:32 #3
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_178059690
Zit je te kijken voor een fossiele ketel of een warmtepomp?
pi_178059697
Dit is het internet
pi_178060129
Hier is op iedere verdieping een verdeler voor de radiatoren en een aparte verdeler/wisselaar voor de vloerverwarming. Langs de verdelers loopt dan een leiding vanaf de ketel en natuurlijk een retour.

Maar verdiep je in warmtepompen en LTV, want anno 2017 een fosiel systeem aanleggen is onzinnig en scheelt weer een wisselaar.
.
  Moderator zaterdag 24 maart 2018 @ 17:36:37 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178060132
Weet je zeker dat je enkel en alleen wilt investeren in een cv ketel ? Heb je geen mogelijkheden tot het plaatsen van een warmtepomp ? Met het oog op dat alles van het gas moet in de toekomst ?
pi_178060180
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 16:43 schreef Rechterhandjes het volgende:

1. Moet ik bij de CV een verdeler instaleren om de aan- en afvoer naar de vloerverwarming en de aan- en afvoer naar de radiatoren te splisten?

2. doe ik er verstandig aan dan een 3 verdeler te nemen zodat ik ook een aparte groep per verdieping heb?

3. welke verdeler kan ik dan het beste gebruiken gebruiken?

Alvast dank voor elke reactie.
1) I.h.a. sluit je radiatoren en verdeler aan op aan- resp. afvoer vanaf de CV ketel, dus de verdeler plaats je op de BG voor de vloerverwarming aldaar
2) Voor de verdiepingen heb je dus (zie1) ) geen verdelers nodig
3) Zoek een op hydraulisch neutraal resp. actief verdeler. Het schijnt dat de eerste soort beter werkt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178060321
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 17:36 schreef Fer het volgende:
Hier is op iedere verdieping een verdeler voor de radiatoren en een aparte verdeler/wisselaar voor de vloerverwarming. Langs de verdelers loopt dan een leiding vanaf de ketel en natuurlijk een retour.

Maar verdiep je in warmtepompen en LTV, want anno 2017 een fosiel systeem aanleggen is onzinnig en scheelt weer een wisselaar.
Een warmtepomp is het meeste verschrikkelijke apparaat dat je je maar kunt voorstellen. Dag en nacht dat gebonk en gebrom van die pomp. Niet aan beginnen.
pi_178060428
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 17:36 schreef Vonkenboer het volgende:
Weet je zeker dat je enkel en alleen wilt investeren in een cv ketel ? Heb je geen mogelijkheden tot het plaatsen van een warmtepomp ? Met het oog op dat alles van het gas moet in de toekomst ?
Ze kunnen zoveel willen maar dat gaat echt niet gebeuren.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator zaterdag 24 maart 2018 @ 17:58:50 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178060525
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 17:53 schreef halfway het volgende:

[..]

Ze kunnen zoveel willen maar dat gaat echt niet gebeuren.
Dan gaat men het gas e.d. wel zo duur maken dat mensen die dat kunnen; in ltv of warmtepompen gaan investeren. En de gewone werkman de rekening krijgt. Maar dat is een andere discussie :)
pi_178061164
Helaas zit een warmtepomp er niet in. Kan alleen een buitenunit aan de voorgevel plaatsen en dat vindt de gemeente niet goed, ondanks dat ze wel willen dat je verduurzaamd.
Een installateur stelde wel voor om na te vragen wat je aan subsidie kan krijgen voor een elektrische CV met zonnepanelen, maar daar wil de gemeente niet echt aan meewerken: max ¤750 subsidie is wat ze geven. wordt voor mij een te hoge investering.
pi_178061178
Maar allen bedankt voor het meedenken. Meer tips altijd welkom.
pi_178062117
Zelfs zonder warmtepomp zou ik met oog op de toekomst wel een LTV systeem aan leggen, dus zonder speciale vloerverdelers en eigen pomp, maar een compleet systeem dat werkt op 35c aanvoer, Alles op de cv-pomp, daar heb je zelfs met een gasketel voordeel van en klaar voor de toekomst.

Kijk ook eens bij wandverwarming.
.
pi_178063405
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 19:33 schreef Fer het volgende:
Zelfs zonder warmtepomp zou ik met oog op de toekomst wel een LTV systeem aan leggen, dus zonder speciale vloerverdelers en eigen pomp, maar een compleet systeem dat werkt op 35c aanvoer,
Dus een warmtepomp werkt op 35 graden?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178076780
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 20:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus een warmtepomp werkt op 35 graden?
Warmtepomp werkt standaard op een lagere temperatuur. Je hebt ze wel die ook de temperaturen van een C.V.-installatie halen maar die zijn veel duurder en ook nog eens veel minder efficient. Dat is dus dom om te doen als je een nieuw systeem nu gaat aanleggen. (En zelfs bij een bestaand systeem is het waarschijnlijk slimmer om bijvoorbeeld een paar jaga LTV-radiatoren op te hangen).
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_178079051
Ik had voor de verdieping 2 jaga Mini confectoren vanwege schuine dak, 1 Jaga tempo voor de 3de slaapkamer en voor de badkamer weet ik het nog niet. Voor de zolder At ik ook aan een Jaga Tempo te denken.

Nog een vraagje: voor de aan- en afvoer van de vloerverwarming, welke dikte buis (Alupex) is verstandig?
pi_178081477
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 17:47 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Een warmtepomp is het meeste verschrikkelijke apparaat dat je je maar kunt voorstellen. Dag en nacht dat gebonk en gebrom van die pomp. Niet aan beginnen.
Kan je hier inhoudelijk op ingaan of kom je alleen even je gal spuwen?

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 18:32 schreef Rechterhandjes het volgende:
Helaas zit een warmtepomp er niet in. Kan alleen een buitenunit aan de voorgevel plaatsen en dat vindt de gemeente niet goed, ondanks dat ze wel willen dat je verduurzaamd.
Een installateur stelde wel voor om na te vragen wat je aan subsidie kan krijgen voor een elektrische CV met zonnepanelen, maar daar wil de gemeente niet echt aan meewerken: max ¤750 subsidie is wat ze geven. wordt voor mij een te hoge investering.
Wat versta je onder een elektrische cv? Een doos met verwarmingselementen is in aanschaf best te doen maar in gebruik redelijk kostbaar. Er bestaan ook warmtepompen zonder buitendeel, gaat dan door middel van ventilatielucht.

Zoals vonkenboer al aangeeft denk ik ook dat gas onaantrekkelijker gemaakt wordt door middel van geleidelijke prijsverhoging.
pi_178083354
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 18:21 schreef markje1 het volgende:
Kan je hier inhoudelijk op ingaan of kom je alleen even je gal spuwen?
Ja, ik zal er even inhoudelijk op ingaan. Een warmtepomp is een verschrikkelijk ding, dat een continue bron van ergernis is wegens de bonkende geluidsoverlast die zo'n apparaat veroorzaakt. Een misdaad tegen de menselijkheid.
pi_178083961
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 17:47 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Een warmtepomp is het meeste verschrikkelijke apparaat dat je je maar kunt voorstellen. Dag en nacht dat gebonk en gebrom van die pomp. Niet aan beginnen.
Indien goed geplaatst heb je daar echt geen last van.

Alleen wanneer hij hier volle bak staat te draaien hoor ik heel zacht iets in de keuken, als er verder geen keukenapparatuur aan staat. De buitenunit met compressor staat op het platte dak van de keuken.

Verder is het een heel fijn apparaat. 3000 kWh per jaar aan stroom houdt mijn huis warm. Kost dus nog geen 600 euro. Voorheen was daar 1500m3 gas voor nodig. Kosten: 950 euro per jaar, exclusief 180 euro vastrecht.

Besparing is dus dik 500 euro per jaar.
pi_178084282
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 20:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus een warmtepomp werkt op 35 graden?
Niet perse. Een warmtepomp werkt het meest efficiënt bij lage temperaturen in het afgiftesysteem. De meeste warmtepompen kunnen ook wel een aanvoertemperatuur van 50 tot 60 graden halen, alleen kost dat dus fors meer energie. Je hebt het dan over 30 tot 40% meer stroomverbruik voor dezelfde hoeveelheid kWh's aan warmte.

In de meeste huizen hoef je dus niet perse veel aan te passen om de overstap naar een warmtepomp te maken, maar wil je ook nog geld besparen dan is het raadzaam om ook een LTV systeem aan te leggen. Vloerverwarming is uitstekend geschikt hiervoor.
pi_178084324
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 19:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Alleen wanneer hij hier volle bak staat te draaien hoor ik heel zacht iets in de keuken, als er verder geen keukenapparatuur aan staat. De buitenunit met compressor staat op het platte dak van de keuken.
De vraag is of je buren er last van hebben.
pi_178084358
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 18:32 schreef Rechterhandjes het volgende:
Helaas zit een warmtepomp er niet in. Kan alleen een buitenunit aan de voorgevel plaatsen en dat vindt de gemeente niet goed, ondanks dat ze wel willen dat je verduurzaamd.
Een installateur stelde wel voor om na te vragen wat je aan subsidie kan krijgen voor een elektrische CV met zonnepanelen, maar daar wil de gemeente niet echt aan meewerken: max ¤750 subsidie is wat ze geven. wordt voor mij een te hoge investering.
Een elektrische Cv-ketel wil je echt niet. Dat is in gebruik bijna 2,5 a 3 keer zo duur als stoken op gas en 4 keer zo duur als het energieverbruik van een warmtepomp.

Waarom kan de buitenunit alleen aan de voorgevel? Heb je geen andere gevels? Heb je geen dak? Of gewoon op de grond in de tuin, eventueel met een halfopen ombouw er omheen zodat de unit minder opvalt?

En anders een binnenopstelling overwegen die heeft wel een lucht aan- en afvoer nodig met flinke diameter.
pi_178085549
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 19:33 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Ja, ik zal er even inhoudelijk op ingaan. Een warmtepomp is een verschrikkelijk ding, dat een continue bron van ergernis is wegens de bonkende geluidsoverlast die zo'n apparaat veroorzaakt. Een misdaad tegen de menselijkheid.
Als bij mij de cv stookt dan hoor ik dat ik de woonkamer, kloteding. Als ze domweg een apparaat ergens plaatst kan het zijn dat je er last van hebt. Van veel warmtepompen heb je nauwelijks last maar vooral de wat oudere/goedkopere kunnen meer resoneren.
pi_178303061
Het schuine dak aan de achterzijde van het huis begin al na de BG. En de buitenunits in de tuin krijg ik er niet door bij mijn vrouwtje. Maar een warmtepomp zonder noodzakelijke buitenunit vindt ik wel interessant. Ga hier meer info over zoeken.
pi_178303663
Ik zou zelf wachten met de warmtepomp, gaan nog veel goedkoper worden.
Wel een LTV systeem aanleggen inderdaad, vloeverwarming BG en overbemeten radiatoren op de andere verdiepingen.
Ook ervoor zorgen dat je isolatie goed op orde is, zeker bij vloerverwarming kijken naar goede vloerisolatie anders stook je de kruipruimte warm.
Gevel en dakisolatie is ook belangrijk, niet alleen voor besparing maar ook voor comfort.

2021 gaan ze er niet doorheen krijgen, is praktisch niet mogelijk.
En als je een warmtepomp neemt ben je eigenlijk ook verplicht om elektrisch te gaan koken.
Anders betaal je vastrecht voor gas waarmee je alleen kookt.

Hybride oplossing vind ik niets, als je het goed gewoon goed isoleren en dan gasloos.
De komende jaren gaan de prijzen voor warmtepomp stevig zakken en wellicht de subsidies omhoog.

Een CV ketel kostte lang geleden ook 1500 euro, nu koop je een A merk cv ketel voor ¤ 800,-.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')