abonnement Unibet Coolblue
pi_178054197
CPU = i5 6600 @ 3.3 ghz (3.6 ghz turbo 4 core) 3.7 ghz singlecore
GPU= 980M (latest nvidia drivers)
OS= Win10 X64 Latest

Volgens mij merkte ik met mijn game wolfen stein new colusses opeens flink een stuk minder fps te halen. De nieuwe game Ni No Kuni 2 krijg ik 30 fps +- op max details. en als ik alles uitzet op full hd res, zit nog steeds op sommige stukken 45 fps. welliswaar vaker op 60 fps maar alsnog..
Voelt alsof er iets mis is...

https://www.notebookcheck(...)Review.150989.0.html

Volgens deze testen moet ik 9800 Firestrike score halen. Nu op internet lees ik scores van 8200- tot in de 9000.

Mijn firestike score is 5000... Default settings.
Nu zie ik bij firestike dat MSAA enabled is... maar zodra ik dat uit zet veranderd de test naar "custom" dus dat lijkt me ook niet de bedoeling.. Zonder MSAA haal ik 6554 ( 7442 graphics score)

Temperaturen komen tijdens test niet boven de 79 GPU en 76 CPU Dat kan het ook niet zijn lijkt me...

EDIT:
CINEBENCH R15.038_RC184115
142 Single core
588 Multi Core

CPU score in 3dmark firestike = 7248
(online staat dat deze processor 6890 haalt)

Mijn eigen scores zojuist getest.

Lijkt vrij dicht bij de 6600K te liggen in de link hierboven..
Dit en de score bij 3dmark lijkt het probleem niet bij de CPU te liggen maar bij de GPU performance...

[ Bericht 8% gewijzigd door KaleOssan op 24-03-2018 12:28:35 ]
pi_178054828
Windows opnieuw installeren en nogmaals proberen.
pindazakje
pi_178054846
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 12:31 schreef Hyaenidae het volgende:
Windows opnieuw installeren en nogmaals proberen.
Altijd een slecht advies, als windows verder normaal werkt ligt het echt niet daar aan.

Eerder zal het de laatste nvidia drivers zijn die om wat voor reden dan ook ellendig werken.
Het is immers vooral het grafische component in het verhaal wat voor TS opvalt.
pi_178054893
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 12:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Altijd een slecht advies, als windows verder normaal werkt ligt het echt niet daar aan.
Sluit je wel een hoop mee uit met een clean install en verse drivers.
Het hoeft niet aan Windows te liggen maar wel aan de troep die er allemaal op is gezet.
pindazakje
pi_178054986
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 12:35 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Sluit je wel een hoop mee uit met een clean install en verse drivers.
Het hoeft niet aan Windows te liggen maar wel aan de troep die er allemaal op is gezet.
Not really, ik bedoel dan kun je beter de uh volgens mij heet het AMX folders opschonen, daarin staan allerlei oude drivers (die soms toch nodig kunnen zijn overigens dus meh) en windows heeft een ingebouwd tooltje ervoor.

Ligt ook maar net aan hoe het voor TS zit.
Als hij twee schijven heeft, bijv een SSD met windows erop en een tweede met andere meuk, dan valt het wel mee allemaal en gaat er bijzonder weinig mis met windows.

Zo heb ik het tenminste al sinds 2015, nooit windows opnieuw hoeven installeren, werkt perfect.
Hoewel ik vermoed dat het ook komt omdat MS ieder half jaar eigenlijk windows 10 opnieuw installeert (daar komt het toch op neer) met de grotere updates.
pi_178055015
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 12:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Altijd een slecht advies, als windows verder normaal werkt ligt het echt niet daar aan.

Eerder zal het de laatste nvidia drivers zijn die om wat voor reden dan ook ellendig werken.
Het is immers vooral het grafische component in het verhaal wat voor TS opvalt.
Inderdaad word best boos als dit "advies" gegeven word. Want dat gebeurd nogal vaak. Dat is geen troubleshooting!! Maarja ik snap idd soms het een en ander uitsluit. Maar dat is de "nuclear" optie..die ik ook wel had kunnen bedenken.
Tevens heb ik teveel dingen die ik verlies als ik dit doe en heb ik dit probleem ook in mijn andere OS windows 7 die ik vrij weinig gebruik.
Nvdia drivers heb ik vandaag ge update en clean install gedaan...
pi_178055655
Unigine Heaven Benchmark test net gedaan:

FPS: 29
Score 730
Min fps: 15.7
Max fps 60.2

full hd res 8x AA fullscreen
Ultra quality
Tesselation Extreme

in deze video met schijnbaar dezelfde settings word er gewoon 22.2 fps meer gehaald ik mis zowat de helft van mijn performance!!! en dit is precies de ervaring die ik had in Wolfenstein... Want die draaide vrij soepel maxed out.

pi_178055724
Ik weet niet hoe oud de laptop is maar na een jaar of 2 intensief gebruik kan er wel eens stof ophopen rond de fans. De CPU en GPU gaan dan tijdens gamen (of andere zware toepassingen) de snelheid terugschakelen om niet oververhit te raken.
pi_178055767
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 13:18 schreef MaGNeT het volgende:
Ik weet niet hoe oud de laptop is maar na een jaar of 2 intensief gebruik kan er wel eens stof ophopen rond de fans. De CPU en GPU gaan dan tijdens gamen (of andere zware toepassingen) de snelheid terugschakelen om niet oververhit te raken.
Begin 2016. Naja als dat zo is dan zou ik dit toch terug moeten zijn in de temps en de MHZ van de GPU? De GPU en mem clock staan op normale speeds in 3dmark en Ungine....
Dus dat lijkt me dan niet het geval?
Temp zitten onder de 80 inde bench.
pi_178055836
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 13:20 schreef KaleOssan het volgende:

[..]

Begin 2016. Naja als dat zo is dan zou ik dit toch terug moeten zijn in de temps en de MHZ van de GPU? De GPU en mem clock staan op normale speeds in 3dmark en Ungine....
Dus dat lijkt me dan niet het geval?
Temp zitten onder de 80 inde bench.
Wat ik al zeg, CPU en GPU klokken zichzelf terug om niet te warm te worden, dus dat ze rond de 80 graden blijven is dan wel te verklaren.

En nee, ik zeg niet dat je fans vol stof zitten maar het kan een reden zijn.
Bij sommige laptops kan je met een zaklamp van buitenaf door het koperen rooster schijnen. Zie je dan aan het eind een stofmatje zitten dan heb je je (mede-) oorzaak.
pi_178055861
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 13:23 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wat ik al zeg, CPU en GPU klokken zichzelf terug om niet te warm te worden.
Ja oke, maar dan zou dat te zien moeten zijn in de benchs qua MHZ. en dat is hier niet het geval.
pi_178055881
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 13:24 schreef KaleOssan het volgende:

[..]

Ja oke, maar dan zou dat te zien moeten zijn in de benchs qua MHZ. en dat is hier niet het geval.
Dat klopt, de frequenties (en voltages) zouden omlaag moeten gaan.

Zijn die frequenties wel lager als je gewoon niets doet, op de desktop van Windows?
pi_178055900
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 13:25 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat klopt, de frequenties (en voltages) zouden omlaag moeten gaan.
Heel bizar... kan toch gewoon niet zomaar 40-50% FPS kwijt zijn??
pi_178056123
3DMark11 gedraait... Performance preset score: P6927
Mis weer 40% van mijn performance.
Zou 11 -12.5 K moeten zijn van wat ik zie.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 14:29:56 #15
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_178056897
Wat zijn je instellingen bij energiebeheer?
pi_178057065
En wat zijn de temperaturen als je computer niets doet? Dus idle temperaturen?

Het kan zijn dat je laptop moeite heeft met afkoelen, dat kan aan stof liggen natuurlijk of er iets mis met de koeling om andere redenen.

Toch verdenk ik zelf je drivers, was dit ook met oudere drivers? (en kun je nog naar een eerdere versie terugrollen?)
pi_178062565
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 14:29 schreef Mano_ het volgende:
Wat zijn je instellingen bij energiebeheer?
High performance. zowel in energie als nvidia.
pi_178062581
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 14:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
En wat zijn de temperaturen als je computer niets doet? Dus idle temperaturen?

Het kan zijn dat je laptop moeite heeft met afkoelen, dat kan aan stof liggen natuurlijk of er iets mis met de koeling om andere redenen.

Toch verdenk ik zelf je drivers, was dit ook met oudere drivers? (en kun je nog naar een eerdere versie terugrollen?)
Ik ben achter de fout gekomen. Ik snap het nog steeds niet geheel.
Maar ik heb de laptop opengemaakt ontstoft en koelpasta vervangen.

Nu zijn mijn benchmarks:

CINEBENCH R15.038_RC184115
156 Single core
605 Multi Core

3DMark11 Performance test
P10876
Graphics Score 12659
Phsysics 7543
Combined 7808

3Dmark Firestrike

8083
Graphics score 9651
Phsycs score 7914
Combined Score 3698

Ungine Heaven 47 FPS
De scores lijken normaal in de Heaven youtube video haalt hij 51.2 FPS. maar dat lijkt te attributen aan het feit dat hij benchmarkt met een 4 GHZ processor. En de heaven benchmark is combined dus.

Dus prima! en lijkt mijn performance terug.
Maar waarom waren mijn clockrates gewoon normaal VOOR dat ik hem schoon maakte en NA dat ik hem schoonmaakte??! Als hij daadwerkelijk iets throttled lijkt me dat hij de snelheid en dus de mhz clocksnelheid van het een en ander aanpast... Dat leek niet te gebeuren.. maar toch een langzamere laptop...
Heel vreemd.
Iedergeval ben ik superblij het opgelost te hebben.

Als iemand nog dat feitje beter kan uitleggen dan zou dat interessant zijn.

Idle temp is 45-50 graden nu.
pi_178064317
Ben niet super bekend met laptops maar ik vind die idle temp (van de grafische kaart?) Best hoog.

Als van cpu is dan is t wel okay op zich.

Ter vergelijking, mijn gtx980 (desktop) zit op 32 a 33 graden bij idlen.
pi_178069631
Wat nog wel kan schelen is om je windows defender tijdelijk uit te schakelen of het programma te whitelisten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')