Girlmusic | vrijdag 23 maart 2018 @ 18:43 |
Ik wil een tweedehandse auto halen. Nu blijkt dat het een ketting heeft ipv riem. Iemand ervaring ? Wat heeft jullie voorkeur? | |
Het_Bokje | vrijdag 23 maart 2018 @ 18:46 |
Google zal wel stuk zijn bij TS: https://www.anwb.nl/exper(...)n-distributieketting | |
Jordy-B | vrijdag 23 maart 2018 @ 18:47 |
Ketting. Een ketting zou in principe een levenlang mee moeten gaan, terwijl een riem periodiek een kostbare vervanging kent. Verhaal gaat echter niet altijd op, want er zijn een paar motoren bekend met slechte kettingen. Met name een aantal modellen van Peugeot, maar een betrouwbaar merk kent dat niet. | |
halfway | vrijdag 23 maart 2018 @ 18:56 |
Een riem is pure geldklopperij voor alle merken er zijn ook aanzienlijke verschillen in geadviseerde intervallen voor vervanging, mijn voorkeur gaat altijd uit naar een ketting. | |
halfway | vrijdag 23 maart 2018 @ 18:57 |
Beetje rare reactie. | |
Girlmusic | vrijdag 23 maart 2018 @ 18:57 |
Google is niet stuk bij TS. Ik heb altijd een distributieriem gehad maar ik wil graag persoonlijke ervaringen van anderen horen. | |
spectrumanalyser | vrijdag 23 maart 2018 @ 18:57 |
bij een motor met ketting is er onderhoud nodig aan de kettinggeleider en kettingspanner. het is verstandig de kettingspanning te laten nakijken om de zoveel jaar. dat een ketting een leven lang mee gaat, klopt niet altijd. van meerdere motoren van Mercedes weet ik dat de ketting toch wel vervangen dient te worden bij een bepaald aantal kilometers. overigens, volkswagen heeft ook last gehad van uitrekkende kettingen bij de 1.0 tfsi motoren. een nieuwe revisie ketting zou dit verhelpen. echter is er geen terugroepactie geweest. de dealer zou bij regulier onderhoud de ketting kosteloos vervangen. mijn voorkeur is evengoed een ketting. de ketting krijgt smering middels motorolie. | |
Jordy-B | vrijdag 23 maart 2018 @ 18:58 |
Ik adviseer dus ook een ketting, maar waarschuw even dat je wel even naar de geschiedenis moet kijken. Als er na weinig kilometers (minder dan anderhalve ton) een nieuwe ketting geplaatst is, zou ik weglopen. Bij alle motoren is onderhoud nodig. | |
Girlmusic | vrijdag 23 maart 2018 @ 19:17 |
Dank voor de reacties tot nu toe. Is het vervangen van een riem tzt even duur als vervangen van een ketting? Of is een ketting meer werk? Auto die ik op het oog heb, heeft 165.000km gereden. Ik ben een type die mijn auto goed onderhoud dus ik zou op termijn wel de ketting willen vervangen. | |
Metalfreak | vrijdag 23 maart 2018 @ 19:19 |
Waarom Die hoef je niet te vervangen als dat niet nodig is door productiefouten of defecten... | |
Girlmusic | vrijdag 23 maart 2018 @ 19:25 |
Hahah, zoals je leest heb ik het idee dus dat je moet vervangen als bij distributieriem. Waar ik vanaf moet. Helder! | |
halfway | vrijdag 23 maart 2018 @ 19:26 |
Zolang die niet rammelt lekker laten zitten. Riemen gaan van ¤350-600 Van mijn oude Opel was het of 4 jaar of 60.000km Ford gaat maar zo tot 10 jaar 160.000 km zie tabel https://www.fordwensink.n(...)ributieriemtabel.pdf | |
Hyperdude | vrijdag 23 maart 2018 @ 19:32 |
Heb hier diverse BMW's en Alfa's met kettingen gehad. Max. km. stand tot 4 ton. Nooit een probleem gehad met kettingen. Moderne meuk is misschien iets minder over-gedimensioneerd en daardoor iets minder lang houdbaar. Ben nu bezig met revisie-projectje. Chk. de nieuwe ketting. Daar kwam na 200000 km. de originele ketting uit. Bij nameten voldeed ie nog makkelijk aan de specificaties. [ Bericht 46% gewijzigd door Hyperdude op 23-03-2018 19:44:35 ] | |
valentijn101 | vrijdag 23 maart 2018 @ 19:35 |
Ik. Heb een toyota paseo gehad met ketting. Nu rijdt een kennis van me ermee. Hij heeft nu al meer als 2 ton op de teller staan zonder problemen. | |
Chinless | vrijdag 23 maart 2018 @ 21:36 |
En er zijn riemen die 240.000km meegaan. Dan is het 1x of 2x vervangen in het levensjaar van de auto. Dat geintje is 350 euro, altijd goedkoper dan nieuwe koppelingsplaten. | |
blomke | vrijdag 23 maart 2018 @ 22:31 |
Ketting. Altijd betrouwbaarder en goedkoper door langer onderhoudsinterval, indien al niet oneindig veel km's. | |
Fer | vrijdag 23 maart 2018 @ 23:38 |
Ketting is beter, maar alleen vroeger uit de jaren 80/90. Moderne kettingen gaan allemaal kapot, dan kun je beter een riem nemen ipv een nieuwetse ketting. | |
TheFreshPrince | zaterdag 24 maart 2018 @ 00:02 |
M'n V50 doet 180.000km met een riem, ¤ 0,0027 per kilometer. Waar hebben we het over... | |
Glijdt_licht | zaterdag 24 maart 2018 @ 00:47 |
Mijn C30 staat inmiddels op 222k met ketting . | |
Glijdt_licht | zaterdag 24 maart 2018 @ 00:50 |
Die 350 is ook wel een goedkope. Ze zijn er waar je gewoon lang bezig bent, en waar dus het arbeidsloon flink op kan lopen. | |
TheFreshPrince | zaterdag 24 maart 2018 @ 00:50 |
Dan nog, per gereden km is het peanuts. | |
Glijdt_licht | zaterdag 24 maart 2018 @ 00:54 |
En dat hangt weer af van de vervangingstermijn. Heb je het over een 1.6hdi met 240k termijn, of over een alfa Romeo Busso met een vervangingstermijn van 60k en 16u vervangingstijd? | |
Fer | zaterdag 24 maart 2018 @ 01:17 |
250¤ voor alleen de riem bij een standaardauto. 400¤ Als de spanrollen en waterpomp ook meegenomen worden. Ketting zou een levenlang meegaan, maar een ketting van V6 TDi kost ook 2000 piek om te vervangen. | |
eXplorer1 | zaterdag 24 maart 2018 @ 08:13 |
3800 als je het goed wilt laten doen, bij mijn v6 tdi heeft het 3800 gekost | |
Fer | zaterdag 24 maart 2018 @ 08:22 |
Doe mij maar een V8 met een centrale nokkenas en pushrods | |
Hyperdude | zaterdag 24 maart 2018 @ 09:33 |
Proost | |
vannelle | zaterdag 24 maart 2018 @ 10:56 |
Want die nokkenas hoeft niet op tijd te staan? Al vind ik het geluid uit zo'n V8 echt prachtig! | |
Fer | zaterdag 24 maart 2018 @ 11:02 |
Nee die ketting is simpeler dan die van je fiets, in tegenstelling tot die van een moderne V6 met 4 bovenliggende nokkenassen. [ Bericht 17% gewijzigd door Fer op 24-03-2018 11:08:55 ] | |
TheFreshPrince | zaterdag 24 maart 2018 @ 12:48 |
Ik heb het over auto's. | |
Glijdt_licht | zaterdag 24 maart 2018 @ 16:45 |
Hoe heeft dit niet met auto's te maken? | |
vannelle | zaterdag 24 maart 2018 @ 17:06 |
Dat is nog steeds een distributieketting met een spanner en ook al is die volgens jou simpeler: Ook deze slijt, net als de spanners. Het zit anders in elkaar maar het principe is hetzelfde. | |
eXplorer1 | zondag 25 maart 2018 @ 22:20 |
gelukkig door de vorige eigenaar gedaan | |
Geralt | zondag 25 maart 2018 @ 22:26 |
Busso | |
T42 | maandag 26 maart 2018 @ 17:39 |
Stoterstangen of tandwielen. | |
Hyperdude | maandag 26 maart 2018 @ 17:46 |
Nieuwerwets gedoe. Koningsassen; die moet je hebben. | |
Fer | maandag 26 maart 2018 @ 17:49 |
Het kost ieder geval geen 3800 om te vervangen. | |
lipje | maandag 26 maart 2018 @ 21:09 |
gewoon balansassen | |
vannelle | dinsdag 27 maart 2018 @ 14:54 |
Niet iedereen betaalt veel te veel. Dan heb je nog steeds te maken met een distributie riem of -ketting. | |
TheFreshPrince | dinsdag 27 maart 2018 @ 15:07 |
Ook daar is al 80 jaar een oplossing voor En nog steeds nieuw leverbaar (blok / parts) | |
vannelle | dinsdag 27 maart 2018 @ 15:18 |
Leuk filmpje. Ik snap alleen niet welk punt je nu wil maken, sorry Nog een leuke fuckup van mezelf: Voor mijn motor (Honda VFR 750) was ik destijds op zoek naar een distributieketting. En dat terwijl er met koeieletters "geardriven cams" op de kuip stond. | |
TheFreshPrince | dinsdag 27 maart 2018 @ 15:22 |
Mijn punt? Precies hetzelfde als met je Honda: | |
vannelle | dinsdag 27 maart 2018 @ 15:30 |
Kee dan, was in het filmpje niet duidelijk en ik heb zelf nooit aan zo'n blok gesleuteld dus dit wist ik niet. Nu wel, thanks. | |
TheFreshPrince | dinsdag 27 maart 2018 @ 15:48 |
Hehe, ja, het is best een mooi en simpel ontwerp De "zwakke plek" is dan misschien wel de v-riem van de dynamo. Mocht die kapot gaan dan moet je niet denken "ik rij nog even door naar de volgende parkeerplaats". De koelfan (die op de as van de dynamo zit) in het koelhuis wordt er namelijk ook door aangedreven. En het is een luchtgekoeld blok, dus dan kom je niet zo ver meer. Zo'n v-riem hoort dus wel standaard in je toolkit te zitten als je ver van huis gaat. | |
vannelle | dinsdag 27 maart 2018 @ 16:08 |
Nu ik er over nadenk is het sowieso niet verkeerd om een extra multiriem in de auto te hebben... Ooit eens gehad dat die onderweg stuk ging dus de accu werd niet meer geladen maar ook de waterpomp en stuurbekrachtiging zaten op diezelfde riem. Gewoon op de accu rijden gaat dan nog wel een tijdje goed maar de waterpomp kun je dus écht niet missen. En stuurbekrachtiging die niet aangedreven wordt werkt behoorlijk in je nadeel, stuurt ineens een heel stuk zwaarder dan een auto zonder stuurbekrachtiging. Die koelvin waar jij het over hebt is ook aardig cruciaal idd, als je V-riem kapot gaat kun je alleen nog maar hele korte stukjes rijden en dan heel lang af laten koelen voor je weer verder kunt, best wel een belangrijke riem idd! | |
Hyperdude | dinsdag 27 maart 2018 @ 16:30 |
G'woon nog een paar tandwielen monteren. Dynamo zit onder het hart van de fan. [ Bericht 9% gewijzigd door Hyperdude op 27-03-2018 17:07:13 ] | |
Diqiu-Long | dinsdag 27 maart 2018 @ 17:47 |
Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je auto een distributieriem of ketting heeft, alleen die riem moet wel periodiek vervangen worden. Die ketting niet, maar dat wil niet zeggen dat je er geen problemen mee zou krijgen. Dus daar zou ik geen auto voor laten staan. Gewoon opletten, of er een recente distributieriem op de auto zit en anders preventief vervangen. | |
Fer | dinsdag 27 maart 2018 @ 17:50 |
VAG PSA BMW gingen met die ketting revival aardig de mist in, dus liever maar een riem op moderne auto. Hoe zit het eigenlijk met Mercedes, zijn die nog aan de ketting? | |
Sounddragon | dinsdag 27 maart 2018 @ 20:11 |
De mijne wel, maar de nieuwere weet ik eigenlijk niet.. | |
Glijdt_licht | dinsdag 27 maart 2018 @ 20:39 |
Mazda skyactiv is ook ketting. | |
T42 | donderdag 29 maart 2018 @ 16:02 |
stoter stangen alleen lekkages gehad nooit problemen. en mijn diesel heeft dus gewoon tandwielen | |
Hyperdude | donderdag 29 maart 2018 @ 16:17 |
Mijn grasmaaier heeft nog dikkere tandwielen. 😇 | |
spectrumanalyser | donderdag 29 maart 2018 @ 20:50 |
T42 | vrijdag 30 maart 2018 @ 13:48 |
was de motor van mijn tandenborstel | |
Hyperdude | vrijdag 30 maart 2018 @ 13:52 |
Die tandenborstel heeft mijn vriendin ook. | |
T42 | vrijdag 30 maart 2018 @ 13:52 |
die ja leuk speelgoed | |
Hyperdude | vrijdag 30 maart 2018 @ 13:53 |
Duesenberg w12 marine btw. | |
oldford | vrijdag 30 maart 2018 @ 14:50 |
Zeker weten dat het een W12 is? Volgens mij is het een W24. https://oldmachinepress.c(...)-w-24-marine-engine/ | |
Hyperdude | vrijdag 30 maart 2018 @ 15:39 |
Goed gezien Had plaatje, toevallig, elders gezien. Daar stond W12.
|