abonnement Unibet Coolblue
pi_178040376
Ik wil een tweedehandse auto halen. Nu blijkt dat het een ketting heeft ipv riem. Iemand ervaring ? Wat heeft jullie voorkeur?
pi_178040444
Google zal wel stuk zijn bij TS:

https://www.anwb.nl/exper(...)n-distributieketting
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_178040459
Ketting. Een ketting zou in principe een levenlang mee moeten gaan, terwijl een riem periodiek een kostbare vervanging kent.

Verhaal gaat echter niet altijd op, want er zijn een paar motoren bekend met slechte kettingen. Met name een aantal modellen van Peugeot, maar een betrouwbaar merk kent dat niet.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_178040587
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 18:47 schreef Jordy-B het volgende:
Ketting. Een ketting zou in principe een levenlang mee moeten gaan, terwijl een riem periodiek een kostbare vervanging kent.

Verhaal gaat echter niet altijd op, want er zijn een paar motoren bekend met slechte kettingen. Met name een aantal modellen van Peugeot, maar een betrouwbaar merk kent dat niet.
Een riem is pure geldklopperij voor alle merken er zijn ook aanzienlijke verschillen in geadviseerde intervallen voor vervanging, mijn voorkeur gaat altijd uit naar een ketting.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178040601
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 18:46 schreef Het_Bokje het volgende:
Google zal wel stuk zijn bij TS:

https://www.anwb.nl/exper(...)n-distributieketting
Beetje rare reactie.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178040603
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 18:46 schreef Het_Bokje het volgende:
Google zal wel stuk zijn bij TS:

https://www.anwb.nl/exper(...)n-distributieketting
Google is niet stuk bij TS.

Ik heb altijd een distributieriem gehad maar ik wil graag persoonlijke ervaringen van anderen horen.
pi_178040606
bij een motor met ketting is er onderhoud nodig aan de kettinggeleider en kettingspanner. het is verstandig de kettingspanning te laten nakijken om de zoveel jaar.
dat een ketting een leven lang mee gaat, klopt niet altijd. van meerdere motoren van Mercedes weet ik dat de ketting toch wel vervangen dient te worden bij een bepaald aantal kilometers.

overigens, volkswagen heeft ook last gehad van uitrekkende kettingen bij de 1.0 tfsi motoren. een nieuwe revisie ketting zou dit verhelpen. echter is er geen terugroepactie geweest. de dealer zou bij regulier onderhoud de ketting kosteloos vervangen.

mijn voorkeur is evengoed een ketting. de ketting krijgt smering middels motorolie.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_178040619
Ik adviseer dus ook een ketting, maar waarschuw even dat je wel even naar de geschiedenis moet kijken. Als er na weinig kilometers (minder dan anderhalve ton) een nieuwe ketting geplaatst is, zou ik weglopen.

Bij alle motoren is onderhoud nodig.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_178040962
Dank voor de reacties tot nu toe.

Is het vervangen van een riem tzt even duur als vervangen van een ketting? Of is een ketting meer werk?

Auto die ik op het oog heb, heeft 165.000km gereden. Ik ben een type die mijn auto goed onderhoud dus ik zou op termijn wel de ketting willen vervangen.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 19:19:18 #10
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_178041000
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 19:17 schreef Girlmusic het volgende:
dus ik zou op termijn wel de ketting willen vervangen.
Waarom :? Die hoef je niet te vervangen als dat niet nodig is door productiefouten of defecten...
Don't let my username fool you...
pi_178041156
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 19:19 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Waarom :? Die hoef je niet te vervangen als dat niet nodig is door productiefouten of defecten...
Hahah, zoals je leest heb ik het idee dus dat je moet vervangen als bij distributieriem. Waar ik vanaf moet. Helder!
pi_178041175
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 19:17 schreef Girlmusic het volgende:
Dank voor de reacties tot nu toe.

Is het vervangen van een riem tzt even duur als vervangen van een ketting? Of is een ketting meer werk?

Auto die ik op het oog heb, heeft 165.000km gereden. Ik ben een type die mijn auto goed onderhoud dus ik zou op termijn wel de ketting willen vervangen.
Zolang die niet rammelt lekker laten zitten.
Riemen gaan van ¤350-600 Van mijn oude Opel was het of 4 jaar of 60.000km
Ford gaat maar zo tot 10 jaar 160.000 km zie tabel https://www.fordwensink.n(...)ributieriemtabel.pdf
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 23 maart 2018 @ 19:32:38 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_178041327
Heb hier diverse BMW's en Alfa's met kettingen gehad. Max. km. stand tot 4 ton. Nooit een probleem gehad met kettingen. Moderne meuk is misschien iets minder over-gedimensioneerd en daardoor iets minder lang houdbaar.

Ben nu bezig met revisie-projectje. Chk. de nieuwe ketting. :P

Daar kwam na 200000 km. de originele ketting uit. Bij nameten voldeed ie nog makkelijk aan de specificaties.

[ Bericht 46% gewijzigd door Hyperdude op 23-03-2018 19:44:35 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_178041404
Ik. Heb een toyota paseo gehad met ketting. Nu rijdt een kennis van me ermee. Hij heeft nu al meer als 2 ton op de teller staan zonder problemen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_178044966
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 18:47 schreef Jordy-B het volgende:
Ketting. Een ketting zou in principe een levenlang mee moeten gaan, terwijl een riem periodiek een kostbare vervanging kent.

Verhaal gaat echter niet altijd op, want er zijn een paar motoren bekend met slechte kettingen. Met name een aantal modellen van Peugeot, maar een betrouwbaar merk kent dat niet.
En er zijn riemen die 240.000km meegaan. Dan is het 1x of 2x vervangen in het levensjaar van de auto. Dat geintje is 350 euro, altijd goedkoper dan nieuwe koppelingsplaten.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_178046408
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 19:17 schreef Girlmusic het volgende:
Auto die ik op het oog heb, heeft 165.000km gereden. Ik ben een type die mijn auto goed onderhoud dus ik zou op termijn wel de ketting willen vervangen.
Ketting. Altijd betrouwbaarder en goedkoper door langer onderhoudsinterval, indien al niet oneindig veel km's.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178048116
Ketting is beter, maar alleen vroeger uit de jaren 80/90. Moderne kettingen gaan allemaal kapot, dan kun je beter een riem nemen ipv een nieuwetse ketting.
.
pi_178048674
M'n V50 doet 180.000km met een riem, ¤ 0,0027 per kilometer.
Waar hebben we het over...
pi_178049597
Mijn C30 staat inmiddels op 222k met ketting :).
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_178049647
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 21:36 schreef Chinless het volgende:

[..]

En er zijn riemen die 240.000km meegaan. Dan is het 1x of 2x vervangen in het levensjaar van de auto. Dat geintje is 350 euro, altijd goedkoper dan nieuwe koppelingsplaten.
Die 350 is ook wel een goedkope. Ze zijn er waar je gewoon lang bezig bent, en waar dus het arbeidsloon flink op kan lopen.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_178049661
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:50 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Die 350 is ook wel een goedkope. Ze zijn er waar je gewoon lang bezig bent, en waar dus het arbeidsloon flink op kan lopen.
Dan nog, per gereden km is het peanuts.
pi_178049729
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:50 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dan nog, per gereden km is het peanuts.
En dat hangt weer af van de vervangingstermijn.
Heb je het over een 1.6hdi met 240k termijn, of over een alfa Romeo Busso :~ met een vervangingstermijn van 60k en 16u vervangingstijd?
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_178050057
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:54 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

En dat hangt weer af van de vervangingstermijn.
Heb je het over een 1.6hdi met 240k termijn, of over een alfa Romeo Busso :~ met een vervangingstermijn van 60k en 16u vervangingstijd?
250¤ voor alleen de riem bij een standaardauto. 400¤ Als de spanrollen en waterpomp ook meegenomen worden.

Ketting zou een levenlang meegaan, maar een ketting van V6 TDi kost ook 2000 piek om te vervangen.
.
pi_178051655
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 01:17 schreef Fer het volgende:

[..]

250¤ voor alleen de riem bij een standaardauto. 400¤ Als de spanrollen en waterpomp ook meegenomen worden.

Ketting zou een levenlang meegaan, maar een ketting van V6 TDi kost ook 2000 piek om te vervangen.
3800 als je het goed wilt laten doen, bij mijn v6 tdi heeft het 3800 gekost :')
life happens while you're pusing the throttle.
pi_178051781
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 08:13 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

3800 als je het goed wilt laten doen, bij mijn v6 tdi heeft het 3800 gekost :')
Doe mij maar een V8 met een centrale nokkenas en pushrods :P
.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 09:33:18 #26
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_178052604
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 08:13 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

3800 als je het goed wilt laten doen, bij mijn v6 tdi heeft het 3800 gekost :')
Proost -O-
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_178053512
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 08:22 schreef Fer het volgende:

[..]

Doe mij maar een V8 met een centrale nokkenas en pushrods :P
Want die nokkenas hoeft niet op tijd te staan?
Al vind ik het geluid uit zo'n V8 echt prachtig! ^O^
pi_178053620
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 10:56 schreef vannelle het volgende:

[..]

Want die nokkenas hoeft niet op tijd te staan?
Al vind ik het geluid uit zo'n V8 echt prachtig! ^O^
Nee die ketting is simpeler dan die van je fiets, in tegenstelling tot die van een moderne V6 met 4 bovenliggende nokkenassen.








[ Bericht 17% gewijzigd door Fer op 24-03-2018 11:08:55 ]
.
pi_178055184
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:54 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

En dat hangt weer af van de vervangingstermijn.
Heb je het over een 1.6hdi met 240k termijn, of over een alfa Romeo Busso :~ met een vervangingstermijn van 60k en 16u vervangingstijd?
Ik heb het over auto's.
pi_178059198
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 12:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb het over auto's.
Hoe heeft dit niet met auto's te maken?

so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_178059622
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 11:02 schreef Fer het volgende:

[..]

Nee die ketting is simpeler dan die van je fiets, in tegenstelling tot die van een moderne V6 met 4 bovenliggende nokkenassen.


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]
Dat is nog steeds een distributieketting met een spanner en ook al is die volgens jou simpeler: Ook deze slijt, net als de spanners.
Het zit anders in elkaar maar het principe is hetzelfde.
pi_178087822
quote:
11s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 09:33 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Proost -O-
gelukkig door de vorige eigenaar gedaan >:)
life happens while you're pusing the throttle.
pi_178087930
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 16:45 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Hoe heeft dit niet met auto's te maken?

[ afbeelding ]
O+ Busso O+
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  maandag 26 maart 2018 @ 17:39:25 #34
53151 T42
Pinball Wizard
pi_178103587
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 18:43 schreef Girlmusic het volgende:
Ik wil een tweedehandse auto halen. Nu blijkt dat het een ketting heeft ipv riem. Iemand ervaring ? Wat heeft jullie voorkeur?
Stoterstangen of tandwielen.
  maandag 26 maart 2018 @ 17:46:08 #35
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_178103752
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 17:39 schreef T42 het volgende:

[..]

Stoterstangen of tandwielen.
Nieuwerwets gedoe.
Koningsassen; die moet je hebben. :7
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_178103827
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 17:06 schreef vannelle het volgende:

[..]

Dat is nog steeds een distributieketting met een spanner en ook al is die volgens jou simpeler: Ook deze slijt, net als de spanners.
Het zit anders in elkaar maar het principe is hetzelfde.
Het kost ieder geval geen 3800 om te vervangen.
.
  maandag 26 maart 2018 @ 21:09:42 #37
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_178108842
quote:
12s.gif Op maandag 26 maart 2018 17:46 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Nieuwerwets gedoe.
Koningsassen; die moet je hebben. :7
gewoon balansassen :7
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_178124573
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 17:49 schreef Fer het volgende:

[..]

Het kost ieder geval geen 3800 om te vervangen.
Niet iedereen betaalt veel te veel.

quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 21:09 schreef lipje het volgende:

[..]

gewoon balansassen :7
Dan heb je nog steeds te maken met een distributie riem of -ketting.
pi_178124766
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 14:54 schreef vannelle het volgende:

[..]

Niet iedereen betaalt veel te veel.

[..]

Dan heb je nog steeds te maken met een distributie riem of -ketting.
Ook daar is al 80 jaar een oplossing voor ;)


En nog steeds nieuw leverbaar (blok / parts)
pi_178125012
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:07 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ook daar is al 80 jaar een oplossing voor ;)


En nog steeds nieuw leverbaar (blok / parts)
Leuk filmpje. ^O^
Ik snap alleen niet welk punt je nu wil maken, sorry :@

Nog een leuke fuckup van mezelf:
Voor mijn motor (Honda VFR 750) was ik destijds op zoek naar een distributieketting.
En dat terwijl er met koeieletters "geardriven cams" op de kuip stond. :+
pi_178125104
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:18 schreef vannelle het volgende:

[..]

Leuk filmpje. ^O^
Ik snap alleen niet welk punt je nu wil maken, sorry :@

Nog een leuke fuckup van mezelf:
Voor mijn motor (Honda VFR 750) was ik destijds op zoek naar een distributieketting.
En dat terwijl er met koeieletters "geardriven cams" op de kuip stond. :+
Mijn punt?

Precies hetzelfde als met je Honda:

pi_178125241
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Mijn punt?

Precies hetzelfde als met je Honda:

[ afbeelding ]
Kee dan, was in het filmpje niet duidelijk en ik heb zelf nooit aan zo'n blok gesleuteld dus dit wist ik niet.
Nu wel, thanks. :)
pi_178125605
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:30 schreef vannelle het volgende:

[..]

Kee dan, was in het filmpje niet duidelijk en ik heb zelf nooit aan zo'n blok gesleuteld dus dit wist ik niet.
Nu wel, thanks. :)
Hehe, ja, het is best een mooi en simpel ontwerp :)

De "zwakke plek" is dan misschien wel de v-riem van de dynamo.
Mocht die kapot gaan dan moet je niet denken "ik rij nog even door naar de volgende parkeerplaats". De koelfan (die op de as van de dynamo zit) in het koelhuis wordt er namelijk ook door aangedreven. En het is een luchtgekoeld blok, dus dan kom je niet zo ver meer.
Zo'n v-riem hoort dus wel standaard in je toolkit te zitten als je ver van huis gaat.
pi_178125962
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hehe, ja, het is best een mooi en simpel ontwerp :)

De "zwakke plek" is dan misschien wel de v-riem van de dynamo.
Mocht die kapot gaan dan moet je niet denken "ik rij nog even door naar de volgende parkeerplaats". De koelfan (die op de as van de dynamo zit) in het koelhuis wordt er namelijk ook door aangedreven. En het is een luchtgekoeld blok, dus dan kom je niet zo ver meer.
Zo'n v-riem hoort dus wel standaard in je toolkit te zitten als je ver van huis gaat.
Nu ik er over nadenk is het sowieso niet verkeerd om een extra multiriem in de auto te hebben...
Ooit eens gehad dat die onderweg stuk ging dus de accu werd niet meer geladen maar ook de waterpomp en stuurbekrachtiging zaten op diezelfde riem.
Gewoon op de accu rijden gaat dan nog wel een tijdje goed maar de waterpomp kun je dus écht niet missen.
En stuurbekrachtiging die niet aangedreven wordt werkt behoorlijk in je nadeel, stuurt ineens een heel stuk zwaarder dan een auto zonder stuurbekrachtiging.

Die koelvin waar jij het over hebt is ook aardig cruciaal idd, als je V-riem kapot gaat kun je alleen nog maar hele korte stukjes rijden en dan heel lang af laten koelen voor je weer verder kunt, best wel een belangrijke riem idd!
  dinsdag 27 maart 2018 @ 16:30:57 #45
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_178126434
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hehe, ja, het is best een mooi en simpel ontwerp :)

De "zwakke plek" is dan misschien wel de v-riem van de dynamo.
Mocht die kapot gaan dan moet je niet denken "ik rij nog even door naar de volgende parkeerplaats". De koelfan (die op de as van de dynamo zit) in het koelhuis wordt er namelijk ook door aangedreven. En het is een luchtgekoeld blok, dus dan kom je niet zo ver meer.

G'woon nog een paar tandwielen monteren. :P

Dynamo zit onder het hart van de fan.



[ Bericht 9% gewijzigd door Hyperdude op 27-03-2018 17:07:13 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_178128118
Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je auto een distributieriem of ketting heeft, alleen die riem moet wel periodiek vervangen worden.

Die ketting niet, maar dat wil niet zeggen dat je er geen problemen mee zou krijgen. Dus daar zou ik geen auto voor laten staan.

Gewoon opletten, of er een recente distributieriem op de auto zit en anders preventief vervangen.
pi_178128173
VAG PSA BMW gingen met die ketting revival aardig de mist in, dus liever maar een riem op moderne auto. Hoe zit het eigenlijk met Mercedes, zijn die nog aan de ketting?
.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 20:11:32 #48
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178131069
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 17:50 schreef Fer het volgende:
VAG PSA BMW gingen met die ketting revival aardig de mist in, dus liever maar een riem op moderne auto. Hoe zit het eigenlijk met Mercedes, zijn die nog aan de ketting?
De mijne wel, maar de nieuwere weet ik eigenlijk niet..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_178131804
Mazda skyactiv is ook ketting.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  donderdag 29 maart 2018 @ 16:02:38 #50
53151 T42
Pinball Wizard
pi_178171876
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Mijn punt?

Precies hetzelfde als met je Honda:

[ afbeelding ]
stoter stangen ;) alleen lekkages gehad nooit problemen.
en mijn diesel heeft dus gewoon tandwielen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')