Een riem is pure geldklopperij voor alle merken er zijn ook aanzienlijke verschillen in geadviseerde intervallen voor vervanging, mijn voorkeur gaat altijd uit naar een ketting.quote:Op vrijdag 23 maart 2018 18:47 schreef Jordy-B het volgende:
Ketting. Een ketting zou in principe een levenlang mee moeten gaan, terwijl een riem periodiek een kostbare vervanging kent.
Verhaal gaat echter niet altijd op, want er zijn een paar motoren bekend met slechte kettingen. Met name een aantal modellen van Peugeot, maar een betrouwbaar merk kent dat niet.
Beetje rare reactie.quote:Op vrijdag 23 maart 2018 18:46 schreef Het_Bokje het volgende:
Google zal wel stuk zijn bij TS:
https://www.anwb.nl/exper(...)n-distributieketting
Google is niet stuk bij TS.quote:Op vrijdag 23 maart 2018 18:46 schreef Het_Bokje het volgende:
Google zal wel stuk zijn bij TS:
https://www.anwb.nl/exper(...)n-distributieketting
Waarom Die hoef je niet te vervangen als dat niet nodig is door productiefouten of defecten...quote:Op vrijdag 23 maart 2018 19:17 schreef Girlmusic het volgende:
dus ik zou op termijn wel de ketting willen vervangen.
Hahah, zoals je leest heb ik het idee dus dat je moet vervangen als bij distributieriem. Waar ik vanaf moet. Helder!quote:Op vrijdag 23 maart 2018 19:19 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Waarom Die hoef je niet te vervangen als dat niet nodig is door productiefouten of defecten...
Zolang die niet rammelt lekker laten zitten.quote:Op vrijdag 23 maart 2018 19:17 schreef Girlmusic het volgende:
Dank voor de reacties tot nu toe.
Is het vervangen van een riem tzt even duur als vervangen van een ketting? Of is een ketting meer werk?
Auto die ik op het oog heb, heeft 165.000km gereden. Ik ben een type die mijn auto goed onderhoud dus ik zou op termijn wel de ketting willen vervangen.
En er zijn riemen die 240.000km meegaan. Dan is het 1x of 2x vervangen in het levensjaar van de auto. Dat geintje is 350 euro, altijd goedkoper dan nieuwe koppelingsplaten.quote:Op vrijdag 23 maart 2018 18:47 schreef Jordy-B het volgende:
Ketting. Een ketting zou in principe een levenlang mee moeten gaan, terwijl een riem periodiek een kostbare vervanging kent.
Verhaal gaat echter niet altijd op, want er zijn een paar motoren bekend met slechte kettingen. Met name een aantal modellen van Peugeot, maar een betrouwbaar merk kent dat niet.
Ketting. Altijd betrouwbaarder en goedkoper door langer onderhoudsinterval, indien al niet oneindig veel km's.quote:Op vrijdag 23 maart 2018 19:17 schreef Girlmusic het volgende:
Auto die ik op het oog heb, heeft 165.000km gereden. Ik ben een type die mijn auto goed onderhoud dus ik zou op termijn wel de ketting willen vervangen.
Die 350 is ook wel een goedkope. Ze zijn er waar je gewoon lang bezig bent, en waar dus het arbeidsloon flink op kan lopen.quote:Op vrijdag 23 maart 2018 21:36 schreef Chinless het volgende:
[..]
En er zijn riemen die 240.000km meegaan. Dan is het 1x of 2x vervangen in het levensjaar van de auto. Dat geintje is 350 euro, altijd goedkoper dan nieuwe koppelingsplaten.
Dan nog, per gereden km is het peanuts.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 00:50 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Die 350 is ook wel een goedkope. Ze zijn er waar je gewoon lang bezig bent, en waar dus het arbeidsloon flink op kan lopen.
En dat hangt weer af van de vervangingstermijn.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 00:50 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dan nog, per gereden km is het peanuts.
250¤ voor alleen de riem bij een standaardauto. 400¤ Als de spanrollen en waterpomp ook meegenomen worden.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 00:54 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
En dat hangt weer af van de vervangingstermijn.
Heb je het over een 1.6hdi met 240k termijn, of over een alfa Romeo Busso met een vervangingstermijn van 60k en 16u vervangingstijd?
3800 als je het goed wilt laten doen, bij mijn v6 tdi heeft het 3800 gekostquote:Op zaterdag 24 maart 2018 01:17 schreef Fer het volgende:
[..]
250¤ voor alleen de riem bij een standaardauto. 400¤ Als de spanrollen en waterpomp ook meegenomen worden.
Ketting zou een levenlang meegaan, maar een ketting van V6 TDi kost ook 2000 piek om te vervangen.
Doe mij maar een V8 met een centrale nokkenas en pushrodsquote:Op zaterdag 24 maart 2018 08:13 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
3800 als je het goed wilt laten doen, bij mijn v6 tdi heeft het 3800 gekost
Proostquote:Op zaterdag 24 maart 2018 08:13 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
3800 als je het goed wilt laten doen, bij mijn v6 tdi heeft het 3800 gekost
Want die nokkenas hoeft niet op tijd te staan?quote:Op zaterdag 24 maart 2018 08:22 schreef Fer het volgende:
[..]
Doe mij maar een V8 met een centrale nokkenas en pushrods
Nee die ketting is simpeler dan die van je fiets, in tegenstelling tot die van een moderne V6 met 4 bovenliggende nokkenassen.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 10:56 schreef vannelle het volgende:
[..]
Want die nokkenas hoeft niet op tijd te staan?
Al vind ik het geluid uit zo'n V8 echt prachtig!
Ik heb het over auto's.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 00:54 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
En dat hangt weer af van de vervangingstermijn.
Heb je het over een 1.6hdi met 240k termijn, of over een alfa Romeo Busso met een vervangingstermijn van 60k en 16u vervangingstijd?
Hoe heeft dit niet met auto's te maken?quote:
Dat is nog steeds een distributieketting met een spanner en ook al is die volgens jou simpeler: Ook deze slijt, net als de spanners.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 11:02 schreef Fer het volgende:
[..]
Nee die ketting is simpeler dan die van je fiets, in tegenstelling tot die van een moderne V6 met 4 bovenliggende nokkenassen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bussoquote:Op zaterdag 24 maart 2018 16:45 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Hoe heeft dit niet met auto's te maken?
[ afbeelding ]
Stoterstangen of tandwielen.quote:Op vrijdag 23 maart 2018 18:43 schreef Girlmusic het volgende:
Ik wil een tweedehandse auto halen. Nu blijkt dat het een ketting heeft ipv riem. Iemand ervaring ? Wat heeft jullie voorkeur?
Nieuwerwets gedoe.quote:
Het kost ieder geval geen 3800 om te vervangen.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 17:06 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dat is nog steeds een distributieketting met een spanner en ook al is die volgens jou simpeler: Ook deze slijt, net als de spanners.
Het zit anders in elkaar maar het principe is hetzelfde.
gewoon balansassenquote:Op maandag 26 maart 2018 17:46 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Nieuwerwets gedoe.
Koningsassen; die moet je hebben.
Niet iedereen betaalt veel te veel.quote:Op maandag 26 maart 2018 17:49 schreef Fer het volgende:
[..]
Het kost ieder geval geen 3800 om te vervangen.
Dan heb je nog steeds te maken met een distributie riem of -ketting.quote:
Ook daar is al 80 jaar een oplossing voorquote:Op dinsdag 27 maart 2018 14:54 schreef vannelle het volgende:
[..]
Niet iedereen betaalt veel te veel.
[..]
Dan heb je nog steeds te maken met een distributie riem of -ketting.
Leuk filmpje.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ook daar is al 80 jaar een oplossing voor
En nog steeds nieuw leverbaar (blok / parts)
Mijn punt?quote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:18 schreef vannelle het volgende:
[..]
Leuk filmpje.
Ik snap alleen niet welk punt je nu wil maken, sorry
Nog een leuke fuckup van mezelf:
Voor mijn motor (Honda VFR 750) was ik destijds op zoek naar een distributieketting.
En dat terwijl er met koeieletters "geardriven cams" op de kuip stond.
Kee dan, was in het filmpje niet duidelijk en ik heb zelf nooit aan zo'n blok gesleuteld dus dit wist ik niet.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mijn punt?
Precies hetzelfde als met je Honda:
[ afbeelding ]
Hehe, ja, het is best een mooi en simpel ontwerpquote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:30 schreef vannelle het volgende:
[..]
Kee dan, was in het filmpje niet duidelijk en ik heb zelf nooit aan zo'n blok gesleuteld dus dit wist ik niet.
Nu wel, thanks.
Nu ik er over nadenk is het sowieso niet verkeerd om een extra multiriem in de auto te hebben...quote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hehe, ja, het is best een mooi en simpel ontwerp
De "zwakke plek" is dan misschien wel de v-riem van de dynamo.
Mocht die kapot gaan dan moet je niet denken "ik rij nog even door naar de volgende parkeerplaats". De koelfan (die op de as van de dynamo zit) in het koelhuis wordt er namelijk ook door aangedreven. En het is een luchtgekoeld blok, dus dan kom je niet zo ver meer.
Zo'n v-riem hoort dus wel standaard in je toolkit te zitten als je ver van huis gaat.
G'woon nog een paar tandwielen monteren.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hehe, ja, het is best een mooi en simpel ontwerp
De "zwakke plek" is dan misschien wel de v-riem van de dynamo.
Mocht die kapot gaan dan moet je niet denken "ik rij nog even door naar de volgende parkeerplaats". De koelfan (die op de as van de dynamo zit) in het koelhuis wordt er namelijk ook door aangedreven. En het is een luchtgekoeld blok, dus dan kom je niet zo ver meer.
De mijne wel, maar de nieuwere weet ik eigenlijk niet..quote:Op dinsdag 27 maart 2018 17:50 schreef Fer het volgende:
VAG PSA BMW gingen met die ketting revival aardig de mist in, dus liever maar een riem op moderne auto. Hoe zit het eigenlijk met Mercedes, zijn die nog aan de ketting?
stoter stangen alleen lekkages gehad nooit problemen.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mijn punt?
Precies hetzelfde als met je Honda:
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |