abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_178036643
Mijn moeder heeft per ongeluk de glazen kap van haar plafonnière in de hal laten vallen. Het is verder niet een heel bijzondere lamp. De glazen kap heeft de vorm van een kegel aan een messing.koperkleurige houder.

Ik heb ff met Paint 3D vlug een model gemaakt hoe hij er ongeveer uitzag



Qua doorsnede had de glazen kap de volgende vorm. De koperen kap heeft een gat in het midden die over de bovenkant van de glazen kap geschoven moest worden en dan schroef je de kap vast aan een lamphouder die aan het plafond is bevestigd. Daardoor blijft de koperen kap ook op zijn plaats en hij bedekt de lamphouder uit het zicht.

Het is niet echt een bijzondere lamp. Het punt is dat de hal van mijn moeder nogal klassiek is en een ongeverfd houten plafond heeft. (Voor de beeldvorming. Er gaat ook in de hal een open trap naar boven. Het is maar een gedeelte met een houten plafond, dus de hal is niet een benauwende jaren 40 hal.)

Toch is het moeilijk om een geschikte vervangende lamp te zoeken en een losse kap kan ik dus ook niet vinden. Het is allemaal of te modern of juist te kitsch, ook naar de smaak van mijn moeder.

Wat ik kan doen is een goedkope plafonnière ergens kopen en de kap daarvan gebruiken. Ik moet dan wel een heel ander lampsysteem gaan toepassen, maar met wat creativiteit kan ik wel wat verzinnen. So far zijn de glazen kappen die ik kon vinden vaak net ff wat te groot.

Als ik nou niks kan vinden, heb ik een idee in mijn hoofd wat weleens wordt gebruikt met knutselen. (Niet lachen a.u.b. als dit een heel raar idee is :') ) Maar als mensen iets ronds willen maken, blazen ze een ballon op, smeren ze er een soort lijm overheen en als dat hard is geworden, prikken ze de ballon kapot.

Is het mogelijk om eventueel op die manier een geschikte lampekap te maken? Welk spul heb ik daar dan voor nodig? Of gaat dat bij voorbaat erg lelijk worden?
  vrijdag 23 maart 2018 @ 15:46:40 #2
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_178036783
3d printen met transparante filament of laag % infill.
pi_178038825
Ik heb bij een lampenzaak gewerkt en kregen vaak vragen via de mail voor losse onderdelen, waaronder ook lampenkappen. Als je wat info hebt zoals een foto en maten wat betreft diameter en merk/model (eventueel oude kassabon oid) dan zou zo'n zaak na kunnen gaan of de kap los te bestellen is en wat het eventueel gaat kosten.

Het is wellicht het proberen waard.
Op vrijdag 19 december 2014 13:42 schreef SilentChaos het volgende:
CG O+ Louter kwaliteitsposts _O_
Op dinsdag 8 september 2015 14:08 schreef ieniminimuis het volgende:
Jij bent de allerleukste van dit topic, hiep hé hoera hoezee *O*
  vrijdag 23 maart 2018 @ 19:25:21 #4
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_178041135
Als je alle glasscherven nog hebt kan je ook glaslijm gebruiken. Ik heb in het verleden ook wel eens een glazen kap gelijmd met glaslijm en de breukvlakken waren na het lijmen onzichtbaar geworden.
De lijm hard uit onder invloed van uv licht. Aangezien ik geen uv lamp had heb ik de boel na het lijmen gewoon buiten in de zon gezet. Nu 3 jaar later zit de kap nog steeds in elkaar en als ik ga zoeken naar de breukvlakken moet ik er een loupe bij gebruiken :)
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_178042373
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:46 schreef VenusFlyTrap het volgende:
3d printen met transparante filament of laag % infill.
wil je absoluut niet hebben. 3d printen geeft een lage oppervlakte kwaliteit, wat je absoluut niet wilt hebben voor een verlichtingsproduct, als je al in een stof kunt printen met de benodigde translucentie,

Eventueel kan TS kijken naar thermovormen. Hij zou dan van hout mallen kunnen maken. Verre van ideaal en ik betwijfel of hij de benodigde kwaliteit kan halen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')