abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_178035761


Crowdfunding is hot! In 2017 is in Nederland 223 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 170 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Crowdestate (CET), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Lenderspender, peer-to-peer lending
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal op Maat
Samen in Geld
Horeca Crowdfunding Nederland
Waarde voor je Geld
Investormatch

Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
E-mail alerts
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een service die nieuwe projecten bijhoudt en een alert stuurt per @mail.

Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar subscribe@crowdfundmailer.nl.
Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl.
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 23-03-2018 15:42:36 ]
pi_178035773
Bootje uit 1927 met 1e hypotheek op crowdpartners:
https://mijn.crowdpartner(...)m_campaign=ms_belumi

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 23-03-2018 15:08:55 ]
pi_178036611
Start projecten GvE vanaf nu ook in het weekend:
quote:
Projecten waarvan de 48-uurs inzagetermijn afloopt in het weekend, zullen ook in het weekend opengaan voor investeringen. Dit gebeurt automatisch. Over het opengaan van deze projecten versturen we geen apart bericht via whatsapp.
pi_178036681
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:38 schreef djh77 het volgende:
Start projecten GvE vanaf nu ook in het weekend:

[..]

Zou het dan ook eindelijk op tijd gaan gebeuren en niet 1 tot 6 minuten te laat?
pi_178038376
Nieuw GvE project:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=17726
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=17993
Aankoop beleggingspand Amsterdam

Ik moet ze nog morgen nog even op mijn gemakje bekijken maar mijn eerste indruk is over beide projecten (ander onderpand) wel positief.

[ Bericht 15% gewijzigd door Horsemen op 23-03-2018 17:14:27 ]
pi_178038547
Peter Verhaar meldt:
quote:
inzake Procede (via @CollinCrowdfund ): krijg bericht dat betalingen bij platform binnen zijn, maar nog niet op de rekening
Zou mooi zijn als het project weer gaat betalen, want dan behoud ik mijn cleansheet bij Collin.

De 60-maanden variant van de nieuwe GvE-projecten zie ik op zich wel zitten, alleen erger ik me altijd aan de onoverzichtelijkheid van GvE-pitches en het ontbreken van de duidelijke informatie over bijvoorbeeld de solvabiliteit.

[ Bericht 13% gewijzigd door Mynheer007 op 23-03-2018 17:12:12 ]
pi_178038728
dubbel
pi_178038826
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:55 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw GvE project:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=17726
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=17993
Aankoop beleggingspand Amsterdam

Ik moet ze nog morgen nog even op mijn gemakje bekijken maar mijn eerste indruk is over beide projecten (ander onderpand) wel positief.
Naar mijn mening is het allemaal wel erg hoog gefinancierd.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_178042671
Nog even voor de mensen die hem in de vorige serie hadden gemist:
https://www.collincrowdfu(...)75a5879209b37de12cf5
pi_178042848
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 20:25 schreef Dwarsindeweg het volgende:
Nog even voor de mensen die hem in de vorige serie hadden gemist:
https://www.collincrowdfu(...)75a5879209b37de12cf5
Al bijna 20k!. De coaches zijn dat niet de twee bekende heren of vergis ik mij?
pi_178043285
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 20:31 schreef ML45 het volgende:

[..]

Al bijna 20k!. De coaches zijn dat niet de twee bekende heren of vergis ik mij?
Zijn dit coaches met een smetje?
pi_178043975
https://horecacrowdfundin(...)ys-drachten-de1cabe0

Chantal, wat is de reden dat je na 3 dagen de rente heb verhoogd?
pi_178044081
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:01 schreef djh77 het volgende:
Bootje uit 1927 met 1e hypotheek op crowdpartners:
https://mijn.crowdpartner(...)m_campaign=ms_belumi
zwakke pitch: ltv 120%, geen eigen inbreng. De hypotheek op het schip heeft een waarde van..... wat de gek er voor geeft bij gedwongen verkoop.
pi_178044709
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:55 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw GvE project:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=17726
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=17993
Aankoop beleggingspand Amsterdam

Ik moet ze nog morgen nog even op mijn gemakje bekijken maar mijn eerste indruk is over beide projecten (ander onderpand) wel positief.
Thanks dat je aangaf dat het onderpand anders is. Ik las eerst alleen de 10jaars en was gestopt met lezen omdat ik er vanuit ging dat het onderpand voor beide leningen hetzelfde was.

Ik hou ze op mijn lijstje
pi_178045027
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 21:28 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Thanks dat je aangaf dat het onderpand anders is. Ik las eerst alleen de 10jaars en was gestopt met lezen omdat ik er vanuit ging dat het onderpand voor beide leningen hetzelfde was.

Ik hou ze op mijn lijstje
het onderpand voor beide leningen( 250k aflos vrij en 210 ann) is ook het zelfde pand: Nieuwe Nieuwstraat 4b te Amsterdam met een getaxeerde waarde van ¤ 465.000.
pi_178045102
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 21:28 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Thanks dat je aangaf dat het onderpand anders is. Ik las eerst alleen de 10jaars en was gestopt met lezen omdat ik er vanuit ging dat het onderpand voor beide leningen hetzelfde was.

Ik hou ze op mijn lijstje
maar wat zijn de huidige netto huuropbrengsten? 7395 of 8500?
Herfinanciering is nog onduidelijk.
De hypotheek geeft daarnaast wel enige rust.
pi_178045437
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 21:37 schreef ML45 het volgende:

[..]

het onderpand voor beide leningen( 250k aflos vrij en 210 ann) is ook het zelfde pand: Nieuwe Nieuwstraat 4b te Amsterdam met een getaxeerde waarde van ¤ 465.000.
Nee hoor, toch nog even opnieuw lezen ;)
pi_178045508
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 20:31 schreef ML45 het volgende:

[..]

Al bijna 20k!. De coaches zijn dat niet de twee bekende heren of vergis ik mij?
Aan het eind van de ochtend (11.15uur) een vraag gesteld mbt de hoogte van de gevestigde hypotheek door Rabo. Wordt pas geplaatst na beoordeling door redactie.... Kennelijk vonden ze het niet nodig om dat voor het weekend te doen..

Ik voel nattigheid en blijf voorlopig ver weg van deze.
pi_178045642
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 21:37 schreef ML45 het volgende:

[..]

het onderpand voor beide leningen( 250k aflos vrij en 210 ann) is ook het zelfde pand: Nieuwe Nieuwstraat 4b te Amsterdam met een getaxeerde waarde van ¤ 465.000.
10 jaarslening is voor objecten 3 en 5
pi_178045796
quote:
10 jaarslening is voor objecten 3 en 5
Hè, voor de 5 jaarslening is de verkoop van objecten 3 & 5 een mogelijke aflossingsstrategie?
pi_178046084
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 17:17 schreef ITrade het volgende:

[..]

Naar mijn mening is het allemaal wel erg hoog gefinancierd.
Ik heb het net nog even doorgelezen maar wat mij betreft valt dat nog wel mee. Als er hier verder geen rare zaken boven komen drijven neem ik ze beide mee.

Ook voor vergelijkbare woningen in de directe omgeving worden volgens mij vergelijkbare prijzen gevraagd.

[ Bericht 8% gewijzigd door Horsemen op 23-03-2018 22:24:02 ]
pi_178046397
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 22:07 schreef optrandje het volgende:

[..]

Hè, voor de 5 jaarslening is de verkoop van objecten 3 & 5 een mogelijke aflossingsstrategie?
Volgens zeggen een waarde van 310k met dan hypo van 210k (rente wordt niet meegenomen?) welke 5 jaar aflossing heeft gehad. Er zal bij verkoop v 3 en 5 mogelijk een behoorlijk bedrag vrijkomen (uitgaande van een waarde v 310k) en natuurlijke tussentijdse aflossing van de 10jaarslening
pi_178049808
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 22:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]Ik heb het net nog even doorgelezen maar wat mij betreft valt dat nog wel mee. Als er hier verder geen rare zaken boven komen drijven neem ik ze beide mee.
Dat is ook mijn gedachte, allebei een deel. Op zich redelijke rente voor dit niet al te risicovolle project.
Pecunia non olet
pi_178051092
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 21:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nee hoor, toch nog even opnieuw lezen ;)
Dank je, ik las te snel. De hypotheekrechten zijn over verschillende panden voor de aankoop van het zelfde pand.

[ Bericht 2% gewijzigd door ML45 op 24-03-2018 09:24:02 ]
pi_178052045
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:59 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat is ook mijn gedachte, allebei een deel. Op zich redelijke rente voor dit niet al te risicovolle project.
Ik begrijp dat de pitch in grote lijnen gelijk is maar door de volstrekt verschillende zekerheden zijn het eigenlijk 2 volstrekt afzonderlijke projecten. De enige echte overeenkomst is dat ze de zelfde eigenaar hebben (zoals veelvuldig bij SiG voorkomt). Volgens mij beide inderdaad niet al te risicovol.
pi_178053065
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 08:44 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik begrijp dat de pitch in grote lijnen gelijk is maar door de volstrekt verschillende zekerheden zijn het eigenlijk 2 volstrekt afzonderlijke projecten. De enige echte overeenkomst is dat ze de zelfde eigenaar hebben (zoals veelvuldig bij SiG voorkomt). Volgens mij beide inderdaad niet al te risicovol.
Ik ga voor de 5 jaars afossingsvrije lening. LTV van 54% geeft voor mij voldoende zekerheid. Woz waarde per 010117 is overigens 441k.
pi_178056368
Iemand een idee waarom het 2 jaar project in Mongolië op Lendahand niet echt vol wil komen?
Rente is niet verkeerd in vergelijking met de spaarrekening.

Of zou iedereen wachten met inleggen tot het einde in zicht komt?

Dat is ook het nadeel van O.a. het project op all4funding.
pi_178057274
“Mijn naam is Lorenzo Lumaye Schuld. Idereen noemt mij Lorenzo.“ & “Ik ben ooit begonnen met het simlockvrij maken van Iphones“
https://www.kapitaalopmaat.nl/Telefoondiscounter-nl#zekerheden

Verder een bijna starter en een vaag verhaal. Kansloos.
pi_178057426
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 14:49 schreef Dwarsindeweg het volgende:
“Mijn naam is Lorenzo Lumaye Schuld. Idereen noemt mij Lorenzo.“ & “Ik ben ooit begonnen met het simlockvrij maken van Iphones“
https://www.kapitaalopmaat.nl/Telefoondiscounter-nl#zekerheden
Kansloos.
Maar niet voor een vermelding in de OP ^O^
Pecunia non olet
pi_178057506
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 13:52 schreef wouterde het volgende:
Iemand een idee waarom het 2 jaar project in Mongolië op Lendahand niet echt vol wil komen?
Rente is niet verkeerd in vergelijking met de spaarrekening.
Tsja ik heb het enthousiasme nooit helemaal begrepen om voor a lousy 3% je geld naar de binnenlanden van een héél ver ontwikkelingsland te sturen. Is toch meer liefdadigheid dan wijs vermogensbeheer.
Die 3% weegt natuurlijk nooit op tegen het risico. Het fiasco op de Philipijnen heeft dit alleen maar extra benadrukt.
Pecunia non olet
pi_178058034
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 21:05 schreef prins01 het volgende:
https://horecacrowdfundin(...)ys-drachten-de1cabe0

Chantal, wat is de reden dat je na 3 dagen de rente heb verhoogd?
Chantal ben je er nog? 😀
  zaterdag 24 maart 2018 @ 16:12:23 #32
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_178058790
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 14:59 schreef obligataire het volgende:

[..]

Tsja ik heb het enthousiasme nooit helemaal begrepen om voor a lousy 3% je geld naar de binnenlanden van een héél ver ontwikkelingsland te sturen. Is toch meer liefdadigheid dan wijs vermogensbeheer.
Die 3% weegt natuurlijk nooit op tegen het risico. Het fiasco op de Philipijnen heeft dit alleen maar extra benadrukt.
Je kijkt wel eens door een wat rozere bril. :)
Mee eens, dat het meer liefdadigheid is dan vermogensbeheer. Ik laat bewust "wijs" weg. Het ligt er maar aan wat je wijs noemt. Dat zal toch niet alleen en uitsluitend zijn, dat je je vermogen wilt laten groeien. Wijs kan bijv. ook zijn: een ander laten profiteren.
Dat het NPFC-project een fiasco is, vind ik wel wat sterk aangezet. Tot nog toe komt er met flinke druppels wat terug. Met horten en stoten. Maar toch lijken de leningen nog steeds niet afgeschreven te hoeven worden.
3,7% van de uitstaande leningen staat nu nog bij NPFC. Een vrij gering deel dus. Ik denk niet dat je één geval model moet zetten voor alles buiten Noord-West Europa.
Natuurlijk zijn de zekerheden anders dan bij ons. En wat blijken "onze" zekerheden tot nog toe waard te zijn?
pi_178059133
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 16:12 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Je kijkt wel eens door een wat rozere bril. :)
Mee eens, dat het meer liefdadigheid is dan vermogensbeheer. Ik laat bewust "wijs" weg. Het ligt er maar aan wat je wijs noemt. Dat zal toch niet alleen en uitsluitend zijn, dat je je vermogen wilt laten groeien. Wijs kan bijv. ook zijn: een ander laten profiteren.
Dat het NPFC-project een fiasco is, vind ik wel wat sterk aangezet. Tot nog toe komt er met flinke druppels wat terug. Met horten en stoten. Maar toch lijken de leningen nog steeds niet afgeschreven te hoeven worden.
3,7% van de uitstaande leningen staat nu nog bij NPFC. Een vrij gering deel dus. Ik denk niet dat je één geval model moet zetten voor alles buiten Noord-West Europa.
Natuurlijk zijn de zekerheden anders dan bij ons. En wat blijken "onze" zekerheden tot nog toe waard te zijn?
Op 31 januari was er nog een achterstand van 630K (5,2%). Nu, twee maanden later is die 467K (3,7%). Althans: volgens de site van Lendahand.
Voor mijn gevoel gaat het echter niet zo hard: 27/38K in februari/maart.
Ik kan de verschillen tussen de site van Lendahand en de werkelijke terugbetalingen niet verklaren.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 16:56:08 #34
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_178059392
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 16:40 schreef Camogli het volgende:

[..]

Op 31 januari was er nog een achterstand van 630K (5,2%). Nu, twee maanden later is die 467K (3,7%). Althans: volgens de site van Lendahand.
Voor mijn gevoel gaat het echter niet zo hard: 27/38K in februari/maart.
Ik kan de verschillen tussen de site van Lendahand en de werkelijke terugbetalingen niet verklaren.
Dat is nogal een verschil! Bijna 100K. Is wel heel raar.
Ik ben heel benieuwd hoe dat is te verklaren. Maandag eens vragen naar het hoe of wat.
pi_178059553
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 16:56 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Dat is nogal een verschil! Bijna 100K. Is wel heel raar.
Ik ben heel benieuwd hoe dat is te verklaren. Maandag eens vragen naar het hoe of wat.
Tis eigenlijk nog erger: de stand van zaken op de site is van 28-2-2018. Op mijn fotootje van de site van Lendahand van 31-1-2018 staat een achterstand van 630. Alleen de betaling van februari is daar nu vanaf en dus zou de achterstand 603K moeten zijn. Dus 136K meer.

Ik wacht even op de update op 1 april. Die zou dan nu moeten uitkomen op een achterstand van ongeveer 429K (467 minus de terugbetaling van 38,5 in maart 2018) volgens Lendahand.
pi_178059970
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 13:52 schreef wouterde het volgende:
Iemand een idee waarom het 2 jaar project in Mongolië op Lendahand niet echt vol wil komen?
Rente is niet verkeerd in vergelijking met de spaarrekening.

Of zou iedereen wachten met inleggen tot het einde in zicht komt?

Dat is ook het nadeel van O.a. het project op all4funding.
Hier wil ik best wel een centje instoppen, maar ik heb genoeg projecten die per april gaan beginnen. Mocht deze niet volkomen voorlopig, wil ik best in april wat inleggen zodat hij per mei kan gaan lopen.
Ik heb gewoon een max wat ik doe per maand.
pi_178062515
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 13:52 schreef wouterde het volgende:
Iemand een idee waarom het 2 jaar project in Mongolië op Lendahand niet echt vol wil komen?
Rente is niet verkeerd in vergelijking met de spaarrekening.

Of zou iedereen wachten met inleggen tot het einde in zicht komt?

Dat is ook het nadeel van O.a. het project op all4funding.
Ik ben gestopt met Lendahand na de NPFC bekendmaking.
Je investeert dus puur in een tussenpersoon en de projectjes die er staan is puur marketing.
Nu met NPFC blijkt dat je beter het bedrag wat je bij hen had uitstaan in een zo vroeg mogelijke lening te hebben dan heb je de meeste kans om je geld terug te zien.

Vraag me ook af hoe goed ze de tussenpersonen in de gaten houden. Er was nogal een lijst leningen 1a2 maanden voor de bekendmakingen dat er grootse maatregelen nodig waren.

Met een beperkt aantal leningnemers (ik noem het bewust geen tussenpersonen meer) zou je er toch korter op moeten kunnen zitten (ook al zitten ze in het buitenland)
pi_178062748
HENGELSPORTCENTRUM VAN BENTHEM (CCF)

Waarom ik waarschijnlijk stop met crowdfunding!

-Door deze onderneming wordt sinds juli 2017 niks meer betaald.
-Winkel/onderneming gestopt sinds september 2017.
-Volgens bronnen nog wel een vuurwerkverkoop geweest in de winkel eind december.
-Schijnbaar gehele hengelsport inventaris verkocht aan naaste buren.
-Volgens mij niet failliet verklaard.

In mijn ogen hebben ze gewoon een betalingsverplichting, zo lang je niet failliet bent verklaard.
Van Collin krijg je via mail weinig info.
Waarom geen maandelijkse updates Collin?

Je maakt mij niet wijs bij dit project dat er zo maar gratis geld gegeven is, en dat de ondernemers er zo maar mee wegkomen. Als dit wel zo is CCF dan zijn jullie niet professioneel bezig.
pi_178070593
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 20:07 schreef quepos het volgende:
HENGELSPORTCENTRUM VAN BENTHEM (CCF)

Waarom ik waarschijnlijk stop met crowdfunding!

-Door deze onderneming wordt sinds juli 2017 niks meer betaald.
-Winkel/onderneming gestopt sinds september 2017.
-Volgens bronnen nog wel een vuurwerkverkoop geweest in de winkel eind december.
-Schijnbaar gehele hengelsport inventaris verkocht aan naaste buren.
-Volgens mij niet failliet verklaard.

In mijn ogen hebben ze gewoon een betalingsverplichting, zo lang je niet failliet bent verklaard.
Van Collin krijg je via mail weinig info.
Waarom geen maandelijkse updates Collin?

Je maakt mij niet wijs bij dit project dat er zo maar gratis geld gegeven is, en dat de ondernemers er zo maar mee wegkomen. Als dit wel zo is CCF dan zijn jullie niet professioneel bezig.
Was dit niet het project van de jonge dame die eerst bij Regiofund niet geslaagd is om geld op te halen en daarna via Collin wel succesvol was met haar CF project?

Als de dame zonder faillissement in de schuldsanering terecht komt ziet het er somber uit.
Wel schandalig dat je niet op de hoogte gehouden wordt door Collin.
pi_178072617
En geen enkele info, typisch crowdfunding helaas...
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_178073534
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:04 schreef Aster1X het volgende:
En weer een nieuwe Klussenier op CC
Het verhaal achter de Klussenier ziet er goed uit maar het stelt me wel teleur dat hij geen eigen inbreng heeft, sterker nog dat hij twee maandsalarissen moet lenen om de opstart door te komen......

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moet dan meteen weer aan de steigerbouwer denken (hoe staat het daar trouwens mee?)

Hij heeft overwaarde op de eigen woning. Geen idee hoeveel. Maar al met al onvoldoende reden om hier minstens 500 euro in te stoppen m.i.

Hij zal toch wel weer in een minuutje of twee volzitten desondanks.
Pecunia non olet
pi_178073749
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

En bijna vol na een dag, sommige investeerders zouden met onmiddellijke ingang onder curatele geplaatst moeten worden _O-
Pecunia non olet
pi_178074008
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
Aanschaf installaties

Op zich wel interessant maar véél te lage rente voor een bedrijf zonder doorlopende (herhalings) inkomsten. 5% netto, dan kun je vanmiddag beter bij GVE meedoen aan die panden m.i.
Pecunia non olet
pi_178074042
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 11:23 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het verhaal achter de Klussenier ziet er goed uit maar het stelt me wel teleur dat hij geen eigen inbreng heeft, sterker nog dat hij twee maandsalarissen moet lenen om de opstart door te komen......

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moet dan meteen weer aan de steigerbouwer denken (hoe staat het daar trouwens mee?)

Hij heeft overwaarde op de eigen woning. Geen idee hoeveel. Maar al met al onvoldoende reden om hier minstens 500 euro in te stoppen m.i.

Hij zal toch wel weer in een minuutje of twee volzitten desondanks.
Geen nieuws over de steigerbouwer. Al met al is de recoveryrate van IVM vergelijkbaar met die van andere platformen. Goed informeren door IVM is fijn, maar als het evenmin euro's oplevert heb ik daar ook niet veel aan. Hopelijk komt er nog een verrassing, maar ik heb de steigerbouwer afgeboekt.
pi_178074103
Bootje bij Crowdpartners staat open..
pi_178074144
Harm van AGD heeft afgelopen woensdag een update gestuurd over twee projecten:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij is daar op deze plaats nog niets over gemeld. Laat ik beginnen met het positieve nieuws: ik vind het geweldig dat AGD - ondanks dat het platform zelf gestopt is - zich nog steeds inspant om het maximale voor haar investeerders eruit te halen. Van beide updates word ik als investeerder echter niet vrolijk. Bij project 1 denk ik dat ik akkoord zal gaan om mijn naam te noemen op de faillissementsaanvraag. Bij zowel project 1 als project 2 heb ik het idee dat de leningnemers proberen het crowdfundingplatform met een kluitje in het riet te sturen of proberen de zaak net zo lang te vertragen totdat het platform opgeeft. Ik denk dat zij zich bij een bank heel wat coöperatiever zouden hebben opgesteld.
pi_178074147
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 10:55 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als ik dat zo allemaal lees zou ik al deze info maar eens delen met Collin en vragen wat zij met deze info gaan doen en wanneer er doorgepakt wordt om de de betaling dan we aflossing van totale lening te bewerkstellen.
Er zijn toch genoeg aanknopingspunten punten om tot inning over te gaan lijkt mij.
Dat lijkt mij ook. Ik zou snel Collin om opheldering vragen en op zijn minst aangeven dat je verwacht dat de maandelijkse rente voldaan gaat worden en ingelopen gaat worden.
pi_178074229
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 11:34 schreef obligataire het volgende:
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

En bijna vol na een dag, sommige investeerders zouden met onmiddellijke ingang onder curatele geplaatst moeten worden _O-
Ja, fantastisch project. Kortlopende schulden in 2017 opgelopen tot 80% van de jaaromzet. Qua businessmodel een zeer vaag verhaal.
Verbazend weer hoeveel investeerders er bereid zijn te investeren!
pi_178074326
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 11:52 schreef kopersneek het volgende:
Bootje bij Crowdpartners staat open..
Leerzaam te zien dat een schip met bouwjaar 1927 nog steeds in de vaart is en blijkbaar door regelmatig onderhoud toch nog een ton waard is (als het waar is). Dit omdat we een schip uit 1962 eerder al aan de oude kant vonden. Onderhoud is alles..........
Maar ga het niet doen, inderdaad véél te hoge LTV, al te veel schepen in mijn porto. Wel ondernemers met hoge gunfactor.
Pecunia non olet
pi_178079576
de beleggingspanden in adam staan nu open op GVE
edit: althans de projecten voor aankoop zelfde pand (maar ander onderpand)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')