abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 23 maart 2018 @ 12:48:20 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_178033176
quote:
Begrafenisondernemer eist 6.500 euro voor uitvaart met lege kist: “Onaanvaardbaar”

Er lag dan wel geen lichaam in de kist, voor een Oost-Vlaamse begrafenisondernemer is dat geen reden om de factuur van de uitvaart te annuleren. De man eiste gisteren op de rechtbank 6.500 euro van de nabestaanden, die zes jaar geleden zonder het te weten afscheid namen van een lege kist. Zij reageren furieus.

Op 4 februari 2012 brachten Katrien, Martine en Marc Fermont in de kerk van Wachtebeke een laatste groet aan hun overleden moeder. Tenminste, dat dáchten ze. Want terwijl de familie rouwde bij de kist, lagen de stoffelijke resten van Simonne Vermeersch 12 kilometer verderop in een crematorium in Lochristi.

Schoonzoon Nico Albers ontdekte dit de avond na de dienst. “Het was die dag -16 graden. Er was niet gestrooid en de wegen waren spekglad. Toch was de begrafenisondernemer in een mum van tijd van Wachtebeke naar Lochristi en terug gereden om ‘ons ma’ te cremeren en ons de urn te bezorgen. De tijdsduur klopte niet.” Nico’s vermoeden bleek te kloppen. Begrafenisondernemer Freddy Ongena had het lichaam al voor de kerkdienst laten cremeren. Vanwege het slechte weer en de drukte in het crematorium, klinkt het. “Mijn cliënt heeft dat niet meegedeeld aan de familie Fermont omdat hij het rouwproces niet wilde verlengen”, zegt Ongena’s advocaat Bart Raes.

‘Bedankt voor alles’
Onaanvaardbaar, vinden de nabestaanden. “Voor moeder was de kerk heilig. Ze was erg betrokken en zat in het kerkkoor. Die afscheidsplechtigheid in de kerk was dus belangrijk”, zegt dochter Katrien. “Ik heb haar nog gegroet en gezegd: ‘Mama, bedankt voor alles.’ Als je dan nadien hoort dat ze niet in die kist lag, is dat erg confronterend”, vult dochter Martine aan. De familie sleepte de begrafenisondernemer voor de rechter wegens misbruik van vertrouwen. In eerste aanleg werd Ongena veroordeeld tot drie maanden cel met uitstel en 600 euro boete, maar twee jaar geleden werd hij in hoger beroep alsnog vrijgeproken. De rechter oordeelde toen dat er wettelijk geen sprake was van misbruik van vertrouwen, want een lichaam is juridisch gezien geen ‘handelsgoed’. En dus was er geen misdrijf.

Gisteren stond de familie Fermont opniéuw in de rechtbank tegenover de advocaat van de begrafenisondernemer. Deze keer was het Freddy Ongena die de nabestaanden had laten dagvaarden. Zes jaar na de begrafenis eist hij nog altijd 6.500 euro voor de geleverde diensten. “De crematie, de kerkdienst en de plaatsing van de urn zijn uitgevoerd zoals afgesproken”, zegt meester Raes. “Die willen we dan ook betaald zien.”

De tegenpartij gunt de begrafenisondernemer geen cent, omdat hij zich niet aan z’n beloftes gehouden heeft. “De afspraak was: een dienst om 10 uur in Wachtebeke en daarna de crematie in Lochristi. Hij heeft het andersom gedaan”, zegt schoonzoon Nico. Om zijn verhaal te staven, sleepte hij drie dozen met samen achttien mappen bewijsmateriaal op een karretje de rechtbank binnen. De rechtbank gaat de documenten nu bestuderen. De nabestaanden eisen op hun beurt 15.000 euro schadevergoeding van Ongena, vanwege het leed dat hij veroorzaakt heeft.

Nieuwe uitbater
Ongena’s onderneming in Wachtebeke is inmiddels overgenomen. “Wij hebben niets meer met hem te maken en dat willen we zo houden”, zegt de nieuwe eigenaar, die liever anoniem blijft. “Het heeft lang geduurd voor we zijn slechte reputatie hadden afgeschud.”

https://m.hln.be/de-krant(...)nvaardbaar~a0502f35/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 23 maart 2018 @ 12:48:31 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_178033180
Wtf
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 23 maart 2018 @ 13:24:41 #3
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_178033848
En dan nog 6.500 euro durven te vragen :')
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_178034133
Niet zo integer gehandeld door die begrafenisondernemer.

En omdat de gemaakte fout voor emotioneel leed zorgt en bovendien niet recht te zetten is, is het terecht dat de diensten niet betaald worden.

Ja, de begrafenisondernemer heeft diverse werkzaamheden uitgevoerd. Maar die werkzaamheden hebben niet geleid tot het afscheid van de overledene op de manier waarop de nabestaanden met de ondernemer waren overeengekomen.
pi_178034800
Tja, eigenlijk wel normaal dat die familie gewoon dient te betalen.
Alle diensten zijn gewoon geleverd.
Beetje anders dan gedacht en het was wel even prettig om te informeren, maar ja.

Als die familie niet zo ongelofelijk gek ging nazoeken over de tijden en alles, raar ook
dat je daar op zo'n moment over nadenkt, dan had er geen mens naar gekraait.
  Moderator vrijdag 23 maart 2018 @ 14:18:05 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_178034979
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:07 schreef bianconeri het volgende:
Tja, eigenlijk wel normaal dat die familie gewoon dient te betalen.
Alle diensten zijn gewoon geleverd.
Beetje anders dan gedacht en het was wel even prettig om te informeren, maar ja.

Als die familie niet zo ongelofelijk gek ging nazoeken over de tijden en alles, raar ook
dat je daar op zo'n moment over nadenkt, dan had er geen mens naar gekraait.
Als de bakker bloem in de oven gooit en dan het as gaat kneden en aflevert ga je er ook niet voor betalen. Volgorde maakt veel uit.

Dit is echt belachelijk zo ga je niet met lichamen van doden en nabestaanden om.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_178035007
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:18 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Als de bakker bloem in de oven gooit en dan het as gaat kneden en aflevert ga je er ook niet voor betalen. Volgorde maakt veel uit.

Dit is echt belachelijk zo ga je niet met lichamen van doden en nabestaanden om.
Pun intended?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator vrijdag 23 maart 2018 @ 14:23:40 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_178035059
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:20 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Pun intended?
Ik wou eigenlijk een pizzabakker vergelijking maken met oven erin.

Als een pizzabakker de bodem in de oven legt en daarna de rauwe ingredienten erop ga je ook niet betalen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_178035061
quote:
Om zijn verhaal te staven, sleepte hij drie dozen met samen achttien mappen bewijsmateriaal
Euh, drie dozen met 18 mappen als bewijsmateriaal? Ben benieuwd wat daar allemaal in staat dan.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 14:23:50 #10
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_178035064
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:07 schreef bianconeri het volgende:
Tja, eigenlijk wel normaal dat die familie gewoon dient te betalen.
Alle diensten zijn gewoon geleverd.
Beetje anders dan gedacht en het was wel even prettig om te informeren, maar ja.

Als die familie niet zo ongelofelijk gek ging nazoeken over de tijden en alles, raar ook
dat je daar op zo'n moment over nadenkt, dan had er geen mens naar gekraait.
trololololol
wooblabalurg
  vrijdag 23 maart 2018 @ 14:31:03 #11
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_178035170
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:07 schreef bianconeri het volgende:
Tja, eigenlijk wel normaal dat die familie gewoon dient te betalen.
Alle diensten zijn gewoon geleverd.
Beetje anders dan gedacht en het was wel even prettig om te informeren, maar ja.

Als die familie niet zo ongelofelijk gek ging nazoeken over de tijden en alles, raar ook
dat je daar op zo'n moment over nadenkt, dan had er geen mens naar gekraait.
Jij ligt ook alleen in een tweepersoons bed of niet? Kun je zelfs dwarsliggen als je slaapt...
pi_178035983
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:07 schreef bianconeri het volgende:
Tja, eigenlijk wel normaal dat die familie gewoon dient te betalen.
Alle diensten zijn gewoon geleverd.
Beetje anders dan gedacht en het was wel even prettig om te informeren, maar ja.

Als die familie niet zo ongelofelijk gek ging nazoeken over de tijden en alles, raar ook
dat je daar op zo'n moment over nadenkt, dan had er geen mens naar gekraait.
Wat een bullshit. Het gaat niet om de inspanningen maar om het resultaat.

Als de schilder eerst je kozijnen en deuren gaat schilderen en daarna alles netjes gaat opschuren en plamuren, dan denk ik niet dat jij de schilder gaat betalen voor zijn klus. Maar de schilder heeft wel alle werkzaamheden die gedaan moesten worden 'netjes' uitgevoerd.

Hier is ook aan alle inspanningen voldaan, maar niet aan de resultaten die verwacht mogen worden. En aangezien terugdraaien en/of rechtzetten in dit geval niet mogelijk is, blijft er 1 optie open: overeenkomst ontbinden en schade vergoeden aan de partij die niet gekregen heeft wat hij mocht verwachten.
pi_178039866
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:10 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Wat een bullshit. Het gaat niet om de inspanningen maar om het resultaat.

Als de schilder eerst je kozijnen en deuren gaat schilderen en daarna alles netjes gaat opschuren en plamuren, dan denk ik niet dat jij de schilder gaat betalen voor zijn klus. Maar de schilder heeft wel alle werkzaamheden die gedaan moesten worden 'netjes' uitgevoerd.

Hier is ook aan alle inspanningen voldaan, maar niet aan de resultaten die verwacht mogen worden. En aangezien terugdraaien en/of rechtzetten in dit geval niet mogelijk is, blijft er 1 optie open: overeenkomst ontbinden en schade vergoeden aan de partij die niet gekregen heeft wat hij mocht verwachten.
Precies.
pi_178039914
Die schoft moeten ze zelf in een kist leggen.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 18:27:06 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_178040019
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:23 schreef Syd het volgende:

[..]

Euh, drie dozen met 18 mappen als bewijsmateriaal? Ben benieuwd wat daar allemaal in staat dan.
Dat intrigeerde mij ook. Hoe kom je in vredesnaam aan zo'n berg papier voor een zaak als deze?
***
pi_178040737
Freddy Ongena, toepasselijke naam...
quote:
Uit het Middelnederlandse ongenade: hardheid, onbarmhartigheid. Bijnaam voor iemand met een ongenadig karakter.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  vrijdag 23 maart 2018 @ 19:24:13 #17
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_178041098
Ze moeten Freddy drie dagen voor zijn dood cremeren. Dat komt toevallig goed uit vanwege het slechte weer en de drukte, en het maakt hem niet uit in welke volgorde je iets doet.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
  vrijdag 23 maart 2018 @ 19:26:56 #18
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_178041182
Overigens vind ik dit een vreemde redenering van de rechter:
quote:
De rechter oordeelde toen dat er wettelijk geen sprake was van misbruik van vertrouwen, want een lichaam is juridisch gezien geen ‘handelsgoed’. En dus was er geen misdrijf.
Het handelsgoed is uiteraard niet het lijk, maar de dienst die niet volgens afspraak geleverd is.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_178041766
Die Belgen weten zichzelf ook altijd te overtreffen...
  vrijdag 23 maart 2018 @ 20:00:12 #20
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_178042040
Wat is er eigenlijk met die kist gebeurd? Is die, leeg en wel, alsnog in de oven gestopt, of is die opnieuw gebruikt voor een ander lijk?
Non possumus non loqui
pi_178042153
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:07 schreef bianconeri het volgende:
Tja, eigenlijk wel normaal dat die familie gewoon dient te betalen.
Alle diensten zijn gewoon geleverd.
Beetje anders dan gedacht en het was wel even prettig om te informeren, maar ja.

Als die familie niet zo ongelofelijk gek ging nazoeken over de tijden en alles, raar ook
dat je daar op zo'n moment over nadenkt, dan had er geen mens naar gekraait.
Diensten zijn helemaal niet geleverd zoals afgesproken. Dit is weer typisch zo'n post van iemand die er even tegenin moet gaan terwijl elk normaal mens snapt dat dit gewoon echt niet kan.
pi_178042406
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:18 schreef Bosbeetle het volgende:

Als de bakker bloem in de oven gooit en dan het as gaat kneden en aflevert ga je er ook niet voor betalen. Volgorde maakt veel uit.

Dit is echt belachelijk zo ga je niet met lichamen van doden en nabestaanden om.
Whut?
De ondernemer heeft lijkt mij gewoon de urn met de as van de daadwerkelijke crematie geleverd heeft he......
Je illustratie gaat echt helemaal nergens over.
Die crematie was eigenlijk symbolisch een afscheidsmoment.

Natuurlijk allemaal niet zo netjes, als niemand er zo diep over nagedacht had was er niets aan het handje geweest, maar zo hoort hij er niet mee om te gaan dat absoluut. Toch is alles verder wel gedaan en dat er wat van betaling gedaan zou moeten worden vind ik niet gek.

quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:31 schreef AchJa het volgende:

Jij ligt ook alleen in een tweepersoons bed of niet? Kun je zelfs dwarsliggen als je slaapt...
Ook? Dus jij bent een dwarsligger :P
Wat is er nou dwarsliggen aan. Alles is praktisch gewoon gedaan, dus zo gek vind ik het niet.
Alleen ethisch gezien zeer slecht natuurlijk.

quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:10 schreef Ivo1985 het volgende:

Wat een bullshit. Het gaat niet om de inspanningen maar om het resultaat.

Als de schilder eerst je kozijnen en deuren gaat schilderen en daarna alles netjes gaat opschuren en plamuren, dan denk ik niet dat jij de schilder gaat betalen voor zijn klus. Maar de schilder heeft wel alle werkzaamheden die gedaan moesten worden 'netjes' uitgevoerd.

Hier is ook aan alle inspanningen voldaan, maar niet aan de resultaten die verwacht mogen worden. En aangezien terugdraaien en/of rechtzetten in dit geval niet mogelijk is, blijft er 1 optie open: overeenkomst ontbinden en schade vergoeden aan de partij die niet gekregen heeft wat hij mocht verwachten.
Die schilder doet de oplevering niet goed. Die heeft zijn werk gewoon volledig lopen verknallen.
Dat is in een mate in dit geval niet zo. De hele levering is gewoon gebracht. De echte urn is wel gegeven met het echte as.
Hele diensten zijn gegeven. Alleen de moeder lag er niet in, maar dat zag niet eens iemand.

Ontbinding?
Zou kunnen dat de rechter daar toe over zal gaan. Maar dat zal niet te maken hebben denk ik met niet leveren van (afhankelijk van hoe zo'n overeenkomst voor crematie is).
Ontbinding kan de rechter wel toe over gaan vanwege de ethische mislukking van deze ondernemer.
Maar hij leverde gewoon wat overeengekomen is: De 2 diensten (bij de crematie en kerk) en de crematie zelf (had hij zelf al eerder gedaan maar is gedaan).

quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 18:19 schreef madam-april het volgende:

[..]

Precies.
Zie boven.
pi_178042477
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 19:26 schreef Domnivoor het volgende:

Het handelsgoed is uiteraard niet het lijk, maar de dienst die niet volgens afspraak geleverd is.
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 20:04 schreef JimmyDean het volgende:

Diensten zijn helemaal niet geleverd zoals afgesproken. Dit is weer typisch zo'n post van iemand die er even tegenin moet gaan terwijl elk normaal mens snapt dat dit gewoon echt niet kan.
Jullie spreken daar allemaal wel zo mooi over, maar in hoe verre staat dat er in.
De dienst is gewoon geleverd aangezien de 2 rouwdiensten zijn geleverd in kerk en rouwcentrum bij crematie.
De crematie zelf is ook geleverd. De urn met het werkelijke as is ook geleverd.

Enige wat je nu niet kunt weten is in hoeverre het ethische hierbij vastgelegd is.
De diensten die hij zou moeten leveren zijn er geweest, echter op een maatschappelijk erg onwenselijke manier.
pi_178042483
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 20:00 schreef Knip het volgende:
Wat is er eigenlijk met die kist gebeurd? Is die, leeg en wel, alsnog in de oven gestopt, of is die opnieuw gebruikt voor een ander lijk?
Die is natuurlijk nogmaals gebruikt. En waarschijnlijk wel meer als een keer. Dat verhaal over slechte weersomstandigheden/ tijdsgebrek heeft die begraveningsondernemer natuurlijk opgehangen nadat hij een keer was gepakt.
pi_178042607
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 19:26 schreef Domnivoor het volgende:
Overigens vind ik dit een vreemde redenering van de rechter:

[..]

Het handelsgoed is uiteraard niet het lijk, maar de dienst die niet volgens afspraak geleverd is.
Dat vind ik ook een hele vreemde redenering.. :{
pi_178043168
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 20:18 schreef paddestoelensoep het volgende:

Die is natuurlijk nogmaals gebruikt. En waarschijnlijk wel meer als een keer. Dat verhaal over slechte weersomstandigheden/ tijdsgebrek heeft die begraveningsondernemer natuurlijk opgehangen nadat hij een keer was gepakt.
Nee want het is de familie vast niet opgevallen dat het heerlijk zonnig weer was die dag terwijl de ondernemer zei dat het sneeuwde :'(
pi_178043659
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 20:15 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Whut?
De ondernemer heeft lijkt mij gewoon de urn met de as van de daadwerkelijke crematie geleverd heeft he......
Je illustratie gaat echt helemaal nergens over.
Die crematie was eigenlijk symbolisch een afscheidsmoment.

Natuurlijk allemaal niet zo netjes, als niemand er zo diep over nagedacht had was er niets aan het handje geweest, maar zo hoort hij er niet mee om te gaan dat absoluut. Toch is alles verder wel gedaan en dat er wat van betaling gedaan zou moeten worden vind ik niet gek.

[..]

Ook? Dus jij bent een dwarsligger :P
Wat is er nou dwarsliggen aan. Alles is praktisch gewoon gedaan, dus zo gek vind ik het niet.
Alleen ethisch gezien zeer slecht natuurlijk.

[..]

Die schilder doet de oplevering niet goed. Die heeft zijn werk gewoon volledig lopen verknallen.
Dat is in een mate in dit geval niet zo. De hele levering is gewoon gebracht. De echte urn is wel gegeven met het echte as.
Hele diensten zijn gegeven. Alleen de moeder lag er niet in, maar dat zag niet eens iemand.

Ontbinding?
Zou kunnen dat de rechter daar toe over zal gaan. Maar dat zal niet te maken hebben denk ik met niet leveren van (afhankelijk van hoe zo'n overeenkomst voor crematie is).
Ontbinding kan de rechter wel toe over gaan vanwege de ethische mislukking van deze ondernemer.
Maar hij leverde gewoon wat overeengekomen is: De 2 diensten (bij de crematie en kerk) en de crematie zelf (had hij zelf al eerder gedaan maar is gedaan).

[..]

Zie boven.
Nee hij leverde niet wat overeengekomen was. Wat overeengekomen was, was dat het lichaam van de vrouw in de kist naar de kerk gebracht zou worden, waar ze afscheid zouden nemen van het lichaam van de vrouw. En dat zij daarna naar het crematorium gebracht zou worden om gecremeerd te worden. Het lichaam van de vrouw is niet naar de kerk gebracht, zij hebben daar geen afscheid kunnen nemen van het lichaam, dus is er niet geleverd wat overeengekomen was.
pi_178043741
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 13:24 schreef Rodgrod het volgende:
En dan nog 6.500 euro durven te vragen :')
'De rechter oordeelde toen dat er wettelijk geen sprake was van misbruik van vertrouwen, want een lichaam is juridisch gezien geen ‘handelsgoed’. En dus was er geen misdrijf.'

Hier is duidelijk sprake van schending van een overeenkomst. Hier zou de rechter gelijk een correctie moeten inbrengen in het belang van de benadeelden.

Is deze rechter soms ook een geïnfiltreerde politicus?
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  vrijdag 23 maart 2018 @ 21:32:41 #29
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_178044846
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 20:18 schreef paddestoelensoep het volgende:

[..]

Die is natuurlijk nogmaals gebruikt. En waarschijnlijk wel meer als een keer. Dat verhaal over slechte weersomstandigheden/ tijdsgebrek heeft die begraveningsondernemer natuurlijk opgehangen nadat hij een keer was gepakt.
Daar is door Bram en Freek in het verleden al eens een lied over gemaakt

Non possumus non loqui
pi_178049326
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 19:26 schreef Domnivoor het volgende:
Overigens vind ik dit een vreemde redenering van de rechter:

[..]

Het handelsgoed is uiteraard niet het lijk, maar de dienst die niet volgens afspraak geleverd is.
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 20:23 schreef madam-april het volgende:

[..]

Dat vind ik ook een hele vreemde redenering.. :{
Nog vreemder dat de familie de begrafenisondernemer voor de (straf)rechter kon slepen:
quote:
De familie sleepte de begrafenisondernemer voor de rechter wegens misbruik van vertrouwen. In eerste aanleg werd Ongena veroordeeld tot drie maanden cel met uitstel en 600 euro boete
pi_178049402
Deze begrafenisondernemer is een ordinaire schoft. Discussie gesloten.
pi_178049453
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 20:18 schreef bianconeri het volgende:

[..]

De dienst is gewoon geleverd aangezien de 2 rouwdiensten zijn geleverd in kerk en rouwcentrum bij crematie.
"Wij zijn hier bijeen om afscheid te nemen van madam Fermont. Zij was bladiebla ...." terwijl op hetzelfde moment madam Fermont al elders tot as was getransformeerd, dat noem jij een 'gewoon geleverde rouwdienst'? :? 8)7
quote:
De crematie zelf is ook geleverd. De urn met het werkelijke as is ook geleverd.
Ik ben niet zo thuis in het Belgisch recht maar betwijfel of dit niet gegaan is in strijd is met de equivalent van de Nederlandse Wet op de lijkbezorging.
pi_178049494
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 20:18 schreef bianconeri het volgende:
De diensten die hij zou moeten leveren zijn er geweest, echter op een maatschappelijk erg onwenselijke manier.
En niet conform overeenkomst. Een uitvaart zonder stoffelijk overschot is de facto geen uitvaart. Ook in België niet.
pi_178049574
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 20:56 schreef Begripvol het volgende:
Is deze rechter soms ook een geïnfiltreerde politicus?
Last van POL-issues kerel?
pi_178050309
Dat je dan nog het lef hebt om je rekening op te eisen bij de rechtbank, tering wat hondsbrutaal :')
pi_178050536
Zou ze in een kist de oven ingegaan zijn? Anders ook een makkelijke manier om extra geld te verdienen.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_178052368
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:39 schreef r_one het volgende:

"Wij zijn hier bijeen om afscheid te nemen van madam Fermont. Zij was bladiebla ...." terwijl op hetzelfde moment madam Fermont al elders tot as was getransformeerd, dat noem jij een 'gewoon geleverde rouwdienst'? :? 8)7

[..]

Ik ben niet zo thuis in het Belgisch recht maar betwijfel of dit niet gegaan is in strijd is met de equivalent van de Nederlandse Wet op de lijkbezorging.
De rouwdienst is geleverd, die rouwdienst an sich gaat niet veranderen om wat er wel of niet in die kist zelf ligt. Voor al wat jij weet ligt daar je buurman in.
Dat het allemaal niet zo hoort dat snappen we allemaal, ethisch kun je dit natuurlijk niet maken.
Het is wel geleverd, door blijkbaar iets van een overmacht anders dan gewenst.

Nou ken ik die NL wet al niet, zou prima kunnen dat er over ethische dingen gesproken wordt.
Maar verder zijn dus beide diensten gewoon geleverd, de crematie verricht en de urn met haar as (de lijkbezorging dus) ook.
pi_178053005
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:36 schreef Rangono het volgende:
Deze begrafenisondernemer is een ordinaire schoft. Discussie gesloten.
pi_178056761
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 09:15 schreef bianconeri het volgende:

[..]

De rouwdienst is geleverd, die rouwdienst an sich gaat niet veranderen om wat er wel of niet in die kist zelf ligt. Voor al wat jij weet ligt daar je buurman in.
Dat het allemaal niet zo hoort dat snappen we allemaal, ethisch kun je dit natuurlijk niet maken.
Het is wel geleverd, door blijkbaar iets van een overmacht anders dan gewenst.

Nou ken ik die NL wet al niet, zou prima kunnen dat er over ethische dingen gesproken wordt.
Maar verder zijn dus beide diensten gewoon geleverd, de crematie verricht en de urn met haar as (de lijkbezorging dus) ook.
De uitvaart is niet geleverd. Punt.
pi_178057010
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:39 schreef r_one het volgende:

[..]

"Wij zijn hier bijeen om afscheid te nemen van madam Fermont. Zij was bladiebla ...." terwijl op hetzelfde moment madam Fermont al elders tot as was getransformeerd, dat noem jij een 'gewoon geleverde rouwdienst'? :? 8)7

je kan ook afscheid nemen van een overledene zonder lijk. Bijvoorbeeld wanneer iemand in buitenland overleden is en niet eerst gerepatrieerd kon worden.
pi_178057576
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 14:36 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

je kan ook afscheid nemen van een overledene zonder lijk. Bijvoorbeeld wanneer iemand in buitenland overleden is en niet eerst gerepatrieerd kon worden.
Lijkt mij vreemd. Of op zijn minst zal de 'stalmeester' dat dan wel in zijn toespraak vermelden.
pi_178057690
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 14:36 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

je kan ook afscheid nemen van een overledene zonder lijk. Bijvoorbeeld wanneer iemand in buitenland overleden is en niet eerst gerepatrieerd kon worden.
In overeenstemming is dat een prima oplossing, dan wordt de nabestaanden ook geen rad voor de ogen gedraaid.
pi_178057693
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 15:03 schreef r_one het volgende:

[..]

Lijkt mij vreemd. Of op zijn minst zal de 'stalmeester' dat dan wel in zijn toespraak vermelden.
uiteraard is het dan bekend, maar een afscheidsceremonie zonder lijk is gewoon mogelijk. Er is geen verplichting dat er een lijk is
pi_178058115
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 15:09 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

uiteraard is het dan bekend, maar een afscheidsceremonie zonder lijk is gewoon mogelijk. Er is geen verplichting dat er een lijk is
Maar een uitvaart (waar i.c. de afscheidsceremonie onderdeel van zal zijn geweest) zonder lijk is de facto onmogelijk.
pi_178058239
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 15:28 schreef r_one het volgende:

[..]

Maar een uitvaart (waar i.c. de afscheidsceremonie onderdeel van zal zijn geweest) zonder lijk is de facto onmogelijk.
het lijk was er, want is gecremeerd. “Een uitvaart is het geheel van de handelingen en plechtigheden na het overlijden van een persoon. “
pi_178059060
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 15:34 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

het lijk was er, want is gecremeerd. “Een uitvaart is het geheel van de handelingen en plechtigheden na het overlijden van een persoon. “
Het lijk was niet bij het geheel van de handelingen en plechtigheden.
pi_178059938
Ik heb het vermoeden dat de volgorde niet specifiek in het contract stond... Het woordje "daarna" is cruciaal. En dan nog zou er in kunnen staan dat "de kist naar het crematorium gebracht wordt" wat ook nog eens waar is.
Ik ben benieuwd.
Waar het volgens de OT om gaat is dat iemand tegen een lege kist heeft staan praten/huilen. Daar had de overledene ook niets van meegekregen. Stond er in het contract dat iemand nog iets mocht zeggen in nabijheid van het onverbrande lijk?
Racist
pi_178061022
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 17:23 schreef Toga het volgende:
Ik heb het vermoeden dat de volgorde niet specifiek in het contract stond... Het woordje "daarna" is cruciaal. En dan nog zou er in kunnen staan dat "de kist naar het crematorium gebracht wordt" wat ook nog eens waar is.
Ik ben benieuwd.
Waar het volgens de OT om gaat is dat iemand tegen een lege kist heeft staan praten/huilen. Daar had de overledene ook niets van meegekregen. Stond er in het contract dat iemand nog iets mocht zeggen in nabijheid van het onverbrande lijk?
Waarschijnlijk stond in de overeenkomst wel iets als "gelegenheid voor belangstellenden om afscheid te nemen van overledene bij (gesloten) kist voorafgaande aan de dienst"

Of "afscheidsdienst van de overledene met aanwezigheid van de gesloten kist"

Aangezien het algemeen gebruik in de gehele branche is dat de overledene dan ook daadwerkelijk in die (gesloten) kist ligt, hoeft dat niet expliciet in de overeenkomst te worden gemeld en is dat simpelweg onderdeel van de overeenkomst.

Vergelijk het met het laten monteren van nieuwe banden op je auto. Als de garage daar een prijsopgave voor geeft, mag je er als klant vanuit gaan dat dat een prijs is voor de nieuwe banden met montage, inclusief ventielen en balanceren. Gewoon omdat bij de normale dienstverlening hoort.

Wanneer het de bedoeling is dat daarvan wordt afgeweken en er minder of andere werkzaamheden worden uitgevoerd dan gebruikelijk in de hele branche, zal juist die afwijking van het gebruikelijke nadrukkelijk in de overeenkomst vermeld moeten worden.
  zondag 25 maart 2018 @ 15:08:23 #49
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_178077347
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 21:32 schreef Knip het volgende:

[..]

Daar is door Bram en Freek in het verleden al eens een lied over gemaakt

Off-topic maar: ik google Bram en Freek, en het eerste wat ik tegenkom is mijn eigen avatar :D
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 28 juni 2018 @ 18:53:46 #50
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_180106790
quote:
Zes jaar later eindelijk duidelijkheid: uitvaart met lege kist? Familie moet kosten begrafenis niet betalen



De familie Fermont uit Wachtebeke moet geen factuur betalen voor de uitvaart van Simonne Vermeersch, de seniore die in 2012 overleed en al gecremeerd werd voor het afscheid in de kerk. De begrafenisondernemer gaf zijn fout toe, maar voor de plechtigheid met een lege kist wilde hij de kosten toch betaald zien.

2.032 dagen, of een dikke zes jaar. Zo lang geleden is het al sinds de familie Fermont afscheid nam van Simonne Vermeersch in de kerk van Wachtebeke. Een klassieke uitvaart was ook de laatste wens van de seniore, die diep gelovig was. Maar het lichaam van Vermeersch lag niet in de kist in Wachtebeke, op die dag in februari 2012. Haar stoffelijke overschotten waren in de uren voor de uitvaart al gecremeerd in Lochristi. Katrien, Martine en Marc Fermont brachten in de kerk geen laatste groet aan hun overleden moeder, maar aan een lege kist.

Vandaag, de volle 2.032 dagen later dus, stond de familie in het Gentse gerechtsgebouw tegenover de begrafenisondernemer. Voor de zoveelste keer al. De nabestaanden sleepten de begrafenisondernemer al voor de correctionele rechtbank, waar hij een voorwaardelijke straf kreeg. In beroep werd die straf uitgewist, omdat het hof zich ‘onbevoegd’ verklaarde. Ook op de hoogste trap van ons gerechtelijk systeem, voor het hof van cassatie, ving de familie Fermont bot. Vorig jaar was het de beurt aan de begrafenisondernemer om zelf te procederen: hij eiste voor de burgerlijke rechtbank dat de factuur van 6.562 euro alsnog betaald moest worden. De familie reageerde met een tegenvordering, en wil alle kosten van de voorbije jaren én een morele schadevergoeding van 15.000 euro betaald zien.

Familie krijgt gelijk, maar tekent beroep aan
Vandaag hakte de burgerlijke rechtbank de knoop door: de familie Fermont moet de factuur niét betalen. “De begrafenisondernemer heeft wetens en willens de indruk gewekt dat het stoffeljk overschot zich nog in de kist bevond”, klonk het oordeel. “Dat was een impliciete contractuele verbintenis, en het niet respecteren ervan rechtvaardigt de ontbinding van de overeenkomst.” In mensentaal: de familie krijgt gelijk. Daarenboven krijgen de nabestaanden 2.500 euro morele schadevergoeding. De kosten licht de rechtbank wel uit het dossier.

“Dit is dubbel”, vertellen ze. “Ja, we krijgen duidelijk gelijk. Maar we hebben al tienduizenden euro’s kosten gemaakt aan vervoer, doktersbezoeken, medicatie... Dit verhaal heeft een grote impact op onze levens.” Daarom zal de familie ook beroep aantekenen tegen het vonnis. “We vinden het jammer, want dit verlengt het rouwproces opnieuw. Maar we zijn niet tevreden met het vonnis en enkel de morele schadevergoeding, dus er zit niets anders op. We willen de kosten recuperen.”

Afspraak in september dus, voor de zoveelste aflevering van de procedureslag.

https://www.hln.be/nieuws(...)et-betalen~a5ca9f89/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 28 juni 2018 @ 19:36:45 #51
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_180107566
quote:
]“Dit is dubbel”, vertellen ze. “Ja, we krijgen duidelijk gelijk. Maar we hebben al tienduizenden euro’s kosten gemaakt aan vervoer, doktersbezoeken, medicatie... Dit verhaal heeft een grote impact op onze levens.
???? LIjkt me onzin hoor. Je zult er niet blij van worden maar dat je er ziek van wordt en dit hoge kosten met zich meebrengt dat is erg overdreven.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_180107581
We gaan nog door dus _O_
-nee-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')