abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_178040608
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 11:30 schreef Estrys het volgende:

[..]

Zijn hoofd zit altijd heel vol met vanalles volgens mij. Hij is negen en doet nu voor de tweede keer groep 4. Hij is nu in de molen voor een intelligentie test. Want juf weet het ook niet zo goed meer. In groep 3 dachten ze dat het misschien dyslexie was. Gingen ze dat onderzoeken. Veel aandacht voor het lezen. Maar als je niet goed kan lezen begin groep 4 dan loop je al snel achter de feiten aan. Daardoor miste aan het einde de basis voor groep 5. Manneke heeft het hele jaar op zijn tenen gelopen. En mooi weer gespeeld. ‘Ik vind school wel leuk mama. Ja hoor het was heel leuk.’ Einde van het jaar beter lezen maar nog altijd weinig resultaten met rekenen en spelling en hij was ontroostbaar. ‘Ik kan het niet, ik vind het niet leuk, het is zoooo moeilijk.’ Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan. En het maakt me zo verdrietig. Ik gun het hem zo dat het allemaal wat makkelijker gaat.

Nu is hij echt de oudste want hij wordt in januari 10. En zit dan in groep 5. Ik zeg steeds tegen mezelf dat leeftijd niks zegt maar ik vind het lastig. In zijn klas zitten ook kinderen van net 7. Het zegt niks, niet naar anderen kijken. Ik weet het wel maar het voelt toch ergens als falen. Wat ik dan ook weer stom vind van mezelf dat het zo voelt. Verwachtingen bijstellen. Het valt niet altijd mee.

Als ik nou wist waar het aan lag. Als het zijn niveau is dan is dat zi maar wat als het soort onderwijs (is ervaringsgericht onderwijs) niet bij hem past? En hebben we verkeerd gekozen? En als het dat laatste is... Is hij blijven zitten, zonder zijn allerbeste vriend (al vanaf dat ze 2 zijn) wat hem al ontroostbaar maakte en dan blijkt het straks de verkeerde schoolkeus te zijn, kan hij ook nog naar een andere school. Hoop dat de intelligentie test ons gaat helpen.

Positief afsluiten: De score van zijn DMT was wel van -V naar I gegaan laatste keer. *trots*
Oh Estrys, mijn hart huilt een beetje bij jouw verhaal. Ik kan me je zorgen en twijfels zo goed voorstellen, maar doe je dat zelf niet aan. Ik herken het ook omdat ik het bij mijn oudste ook wel zie gebeuren en ik bij haar ook zie wat een uitwerking het heeft als je het gevoel hebt dat je altijd tekort schiet. Het breekt een kind echt. Ik hoop dat je met de intelligentietest verder komt, maar ik hoop vooral dat school dit goed oppakt. Ik heb niet zo'n goed beeld bij ervaringsgericht onderwijs, maar wat ik bij mijn zoon zie (die pas heel laat is gaan lezen) is dat zowel de basisschool als de middelbare school daar nooit zo'n issue van heeft gemaakt. Hij heeft wel tijden gehad dat hij het heel erg vond dat hij niet goed kon lezen en spellen, maar tegenwoordig hoor ik hem er nooit meer over.

Als hij een toets heeft help ik hem met leren en lees ik de stof aan hem voor. Dat scheelt hem in de frustratie dat hij al zijn aandacht bij het lezen moet houden en daardoor niet aan het verwerken van de stof toekomt. Op school krijgt hij wat extra tijd voor toetsen en leesopdrachten. Zo mocht hij een boekverslag twee weken later inleveren dan de rest van de klas. En op die manier heeft hij zijn zelfvertrouwen weer teruggevonden en gaat ook het lezen eigenlijk wel steeds beter.
So much alone, so deeply by ourselves,
So far beyond the casual solitudes
Wallace Stevens
  zaterdag 24 maart 2018 @ 06:43:21 #27
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_178050809
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:47 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Nee klopt hoor, ik heb het op de 10 minutengesprekken ook wel gevraagd, maar kreeg er niet heel veel uit. En die kleurplaten had ze toen nog niet mee.

Sowieso vind ik de tijd die je hebt om met een leerkracht te praten zo weinig is. Ook wel logisch want iedereen is er natuurlijk op hetzelfde moment, dus als je echt iets hebt moet je je er ook voorgooien en je vraag stellen. Gewoon even een praatje aan het eind van de dag is echt niet aan de orde. Dat is overal zo denk ik?
Gewoon even een mailtje sturen: "Niets urgents, maar ik ben het overzicht een beetje kwijt over wat E op het moment doet, met name met [andere juf] en de 'kleuteruniversiteit' tekeningen. Heb je deze week misschien een keer een paar minuten om me daar meer over te vertellen?"

Kan zij zich voorbereiden, heb jij niet het gevoel dat je 'je ervoor moet gooien', kun je de kinderen een ergens stallen....
pi_178051227
Ik heb (ook) erg moeten wennen aan het verschil in informatieoverdracht tussen het kdv en school, LB. Onze juf was ook wat op een afstand (volgens mij doet ze dat expres bij verse kleutermoeders :+ ) Het is ook nogal een overgang.

Maar ik merkte ook dat het went, dat je minder weet en mijn kind werd ook beter in vertellen wat ze hadden gedaan op school. Het is ook vaste prik bij het avondeten dat iedereen over zijn dag verteld en met wat oefening en de goede vragen wordt het verhaal steeds helderder. En als je echt graag iets wil weten is er niets mis mee om daar (aangekondigd) juf even over aan tr schieten.
pi_178063401
registreer om deze reclame te verbergen
Bij ons kan je juf of meester prima vragen of ze op enig moment even tijd hebben en die tijd is er dan ook wel te vinden ergens.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_178122411
Estrys, wat een zorgen, terwijl je eigenlijk niet echt de vinger op het probleem kunt leggen.. Hopelijk helpen de testen om een beter beeld te krijgen. Kan je met school wel goed overleggen?

Hier heb je bij het brengen van de kleuters een moment dat je echt je kind "overdraagt" aan juf (zit bij de deur om handje te geven). Maar lange gesprekken kun je vaak na schooltijd wel plannen. Soms spontaan, als juf met de kinderen het schoolplein oploopt, en anders maak je dan een afspraak..

Vanaf groep 3 is dat iets minder. Dan breng je het kind als je wil naar de klas, maar juf is dan ook kort aanspreekbaar.. In de middag wacht je op het schoolplein, maar blijven de leerkrachten meestal boven. Dus dan moet je echt even naar binnen lopen, en hopen dat juf nog in de buurt van de klas is. Handigst is om gewoon in de ochtend even te vragen of je in de middag langs kunt komen om 5 minuutjes te overleggen. En dat is niet vaak een probleem.
pi_178122907
We hebben duidelijke afspraken daarover gemaakt met de juf. Wel nadat ik enorme stennis heb gemaakt over de communicatie. Tot aan de locatieleider toe. Alleen de continuïteit van de interne begeleiders laat te wensen over. Die kampen met veel ziekte en zo. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik dat wel begrijp dat het daarom moeizamer gaat maar dat ik vind dat kinderen daar in geen geval de dupe van zouden mogen worden.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_178123507
registreer om deze reclame te verbergen
Wel jammer als het even zo moeilijk moet. Als de IB-ers nogal wisselen, dan moet er in ieder geval een duidelijk plan liggen voor het kind. Dat er wel een continue aanpak is..

(Daan heeft luxe, met 1 IB-er voor het doortoetsten(scoort hoog), 1 extra IB-er die tijdelijk op school is ivm lage citoscore schoolbreed maar zijn casus ook bekijkt. 1 IB-er die naast de eerste IB-er werkt en volgend jaar haar werk overneemt, dan nog de juf die goed signaleert. En als hij inderdaad zo hoog scoort als verwacht, dan gaat hij naar een externe plusklas waar ook orthopedagogen etc meekijken.. Ik moet gewoon achterover gaan leunen en kijken of mijn kind nog blij naar school gaat :P


Edit: Als ik dit zo lees, lijkt het ineens of er een enorm probleem is rond dit kind.. Eigenlijk doet hij het vliegend, blij en vrolijk..

[ Bericht 5% gewijzigd door Deepfreeze op 27-03-2018 16:33:38 ]
pi_178126439
Ik hoor net dat dinsdag het onderzoek plaats gaat vinden.

Ja df, het klinkt soms bij ons ook alsof het enorm probleemgeval is. Terwijl het inderdaad gewoon een leuk, vrolijk en blij kind is.
ti amo più di ieri ma meno di domani
  dinsdag 27 maart 2018 @ 16:57:21 #34
100412 mefke79
komt goed!
pi_178127099
O Estrys het klinkt zo bekend allemaal. Oudste (groep 5) ging fluitend naar school. Wel elk jaar rond zijn verjaardag en rond Sint een paar weken zo gespannen als een snaar en daardoor veel conflicten, waardoor er weinig geleerd werd. Omdat school uitgaat van het individu was dat geen probleem, er werd rekening mee gehouden en het trok altijd weer bij.

Maar dit jaar dus niet meer. Hij kwam niet uit zijn verjaardagsdip en uiteindelijk hebben we in november samen met zijn mentor besloten alle druk eraf te halen. Hij hoefde geen 5 werkjes per dag meer te doen, maar maar 1 of 2. Eerst zorgen dat hij überhaupt weer aan leren toe kwam. Hij gaf zelf telkens aan 'mijn hoofd zit zo vol', had constant met iedereen problemen (en delfde daarin het onderspit, ondanks de rots en watertraining) en zag alles super zwart wit.

We zitten nu in de onderzoeken die via huisarts, orthopedagoog en school inmiddels bij het kinderpsychiatrisch centrum zijn. IQ test is geweest, nu allerlei spelobservaties etc.
En dan zou je toch verwachten dat zo'n jochie zegt dat ie echt niet naar school wil, maar hij gaat tot nu toe fluitend. Daar snap ik werkelijk niks van, maar het is echt zo. Ik heb ook wel getwijfeld aan onze keuze voor het afwijkende type onderwijs, maar van de andere kant, ik denk dat het bij ons er juist voor zorgt dat hij nog met plezier gaat. Hij krijgt de ruimte om de 'leuke' dingen gewoon te doen op het normale niveau terwijl hij bijvoorbeeld nog steeds veel moeite heeft met schrijven.

Wat misschien nog een idee is, we hebben op aanraden van de orthopedagoog een slaapkletsboekje gekocht. Elke avond vullen we het samen en het dwingt hem terug te kijken op de dag. Hij moet ook elke dag benoemen waar hij zichzelf een compliment voor moet geven en of het een leuke dag was. Dat vond hij heel moeilijk want in zijn ogen ging niets goed, maar inmiddels is er elke dag wel wat te bedenken. Het idee is dat hij zijn hoofd wat leger maakt voor het naar bed gaan.

Succes met het onderzoek (ik vermoed bij dezelfde organisatie als waar oudste de test had), oudste vond het heel leuk lekker spelletjes en puzzels maken en zag het dus niet als iets aparts. Hopelijk krijgen jullie resultaten waar je iets mee kan duiden.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  woensdag 28 maart 2018 @ 13:21:18 #35
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_178146591
Een tijdje geleden ging het hier over democratisch onderwijs toch? Zijn er nog mensen hier die daar inderdaad voor gekozen hebben?

Ik vroeg het me af n.a.v. een uitzending van De Monitor van gisteravond over de sekte-achtige beweging Avatar die blijkbaar nogal wat invloed heeft op een aantal democratische scholen. Hebben jullie het ook gezien? (Ik heb geen idee of die Avatar-wizards niet ook op andere scholen werken overigens).

zie ook hier en hier

En hier een artikel in 't NRC hierover.
in de haak.
pi_178147457
Gisteren een mail gehad en aanstaande dinsdag is het onderzoek.

Ik ga eens kijken naar zo’n slaapklets boekje. Lijkt me wel wat voor hem.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_178147858
Met L gaat het ook allemaal niet vanzelf.
Hij is behoorlijk pienter, als je met hem praat denk je eerder dat hij 8/9 is dan 5.

Maar lezen en rekenen zijn wel een probleem, hij is zo gewend dat alles vanzelf gaat en nu moet hij opeens moeite doen. Ook is hij een "jonge leerling" en bouwt liever "machines" zoals hij het noemt in de bouwhoek dan dat hij werkjes moet maken. De juffen zeggen dat hij de slimste is van alle kleuterklassen, maar met rekenen en taal komt het er dus niet uit. Het perfectionisme wat hij heeft zit hem ook enorm in de weg, hij moet iets super goed kunnen en anders laat maar... /zucht

Ik weet ook niet meer wat te doen, de juffen nu ook even niet.

Mijn moeder die kleuterjuf is, zegt "ja hij is er waarschijnlijk nog niet klaar voor" en "hij is het er vast zo een die het straks allemaal in 1x weet" Ik hoop maar dat ze gelijk heeft.

Laatst wel bij de schoolarts geweest en die ziet gelukkig ook wel wat de juffen en wij zien.
De schoolarts gaat nog contact opnemen met de juffen. Ben benieuwd of daar nog wat uitkomt.

Zijn grove & fijne motoriek blijft ook wat achter, maar ja, dat was altijd al zo ;)
Maar dat helpt ook niet bij het schrijven.

Dat verschil zie je ook zo duidelijk bij zijn broertje F die gewoon lekker mee komt met alles, maar niet zo voorloopt als Luc altijd deed. Die is motorisch vele malen sterker dan L maar F brabbelt nog steeds terwijl L dat eigenlijk nooit echt gedaan heeft, die ging gelijk met woorden praten en vrij snel zinnen...

Geen idee waarom ik dit hier nou precies neer zet, denk gewoon even van mij afschrijven.

Ik kan mij er soms wat zorgen over maken, hij moet wel naar groep 3 straks want de juffen zeiden ook al heel duidelijk dat hij echt geen jaar extra over de kleuterklas kan doen, daarvoor loopt hij nu met al het andere al veel te ver voor. Hij speelt op de BSO ook alleen maar met veel oudere kinderen en we hebben ook al opmerkingen gekregen dat we misschien maar een IQ test moeten laten doen.. Naja we moeten nog maar even zien.

Ik hoop ergens steeds stiekem dat het zich vanzelf wel oplost, maar ja, die kans is niet heel erg groot.

Wat mij ook opvalt is dat hij prima getallen en letters leest als hij niet zo doorheeft dat hij daarmee bezig is. Of opeens prima kan optellen en aftrekken als het om iets gaat wat wel zijn interesse heeft...
Life is what happens while you are busy making other plans...
  woensdag 28 maart 2018 @ 14:40:11 #38
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178148200
Mijn IQ-alarmbellen gaan wel af bij jouw verhaal Skoap. Vooral je tweede alinea.
Hij is nog erg jong voor een IQ test dacht ik, maar het gebeurt tegenwoordig wel vaker op jonge leeftijd. Ik zou contact opnemen met een orthopedagoge die kinderen kan testen, die kan dan naast het testen gewoon sws eens met hem aan de slag om te kijken wat zij ziet.
***
pi_178148888
Thnx BE! Ik zal eens op zoek gaan naar een orthopedagoge... kijken wat dat precies is, ik heb namelijk echt geen idee. We hebben al best wat problemen met L gehad qua ruzie en ellende thuis en zijn daarvoor bij een kindertherapeut geweest, dat heeft echt wonderen gedaan gelukkig.
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_178149270
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 13:21 schreef trui het volgende:
Een tijdje geleden ging het hier over democratisch onderwijs toch? Zijn er nog mensen hier die daar inderdaad voor gekozen hebben?

Ik vroeg het me af n.a.v. een uitzending van De Monitor van gisteravond over de sekte-achtige beweging Avatar die blijkbaar nogal wat invloed heeft op een aantal democratische scholen. Hebben jullie het ook gezien? (Ik heb geen idee of die Avatar-wizards niet ook op andere scholen werken overigens).

zie ook hier en hier

En hier een artikel in 't NRC hierover.
Wij zijn niet overgestapt, maar verwogen het wel. De democratische die wij overwogen, schijnt ook opgericht door een Avatar-wizard.
Maar ze eindigden de aflevering van De Monitor met de opmerking dat er meer dan duizendD leerkrachten in Nederland zijn die ook Avatar lid zijn. Het is dus niet louter bij democratische scholen dat dit Avatar-verhaal speelt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_178149309
Je kan ook eens contact opnemen met interne begeleiding of zoiets op school Skoap. Zij weten vaak ook wel waar je het beste heen kan.
ti amo più di ieri ma meno di domani
  woensdag 28 maart 2018 @ 15:31:45 #42
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178149365
Onze school heeft een verwijzen vaak naar een bepaalde orthopedagoge die ook op school dingen doet, maar idd gaat dat dan vaak ook op aangeven van de IB-er.
Het zou eventueel ook onder vergoede zorg kunnen vallen. Hebben wij in eerste instantie niet gedaan omdat mijn echtgenoot ons kind niet meteen als 'probleemgeval' ergens in de boeken wilden hebben. Maar inmiddels zijn we die schroom voorbij, het gaat nou eenmaal niet vanzelf en alle hulp daarbij is welkom.

Ik had trouwens ook geen idee wat een orthopedagoge deed hoor, voor we er terecht kwamen.
De wiki webdefinitie zegt:
De orthopedagogiek betreft een specialisatie in de pedagogiek die zich richt op de behandeling van mensen met een mentale en/of fysieke beperking en mensen die zich in een problematische leer- of opvoedingssituatie bevinden.

Maar volgens mij mist daar het stukje dat ze ook aan diagnostiek kunnen doen, iig kunnen ze een aantal toetsen en testen afnemen.
***
pi_178149606
Juf zei vanochtend tegen mij dat wij bij de kennismaking dinsdagochtend voorafgaand aan het onderzoek moeten zijn en dat ik ook vragen over de zwangerschap kan verwachten. Aan wat voor dingen zou ik dan moeten denken?
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_178150041
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 15:42 schreef Estrys het volgende:
Juf zei vanochtend tegen mij dat wij bij de kennismaking dinsdagochtend voorafgaand aan het onderzoek moeten zijn en dat ik ook vragen over de zwangerschap kan verwachten. Aan wat voor dingen zou ik dan moeten denken?
Of er bijzonderheden waren.
Te vroeg/overtijd of je natuurlijk zwanger bent geworden. Hoe de bevalling was. Vanzelf op gang gekomen of ingeleid. Lang/ks/ontsluiting die goed vorderde. Of hij een goede start had.

Succes met alles hopelijk komt er een goed plan uit.
  woensdag 28 maart 2018 @ 16:01:47 #45
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_178150047
Of er bijzonderheden waren tijdens de zwangerschap en bevalling denk ik, Estrys.
in de haak.
pi_178150581
Estrys wij hebben deze week zelfs anderhalf uur gepland staan voor wat ze noemen een ontwikkelingsanamnese. Ze gaan ons alles vragen over de ontwikkeling van oudste tot nu toe en wat daarin opvallend was en wat normaal. Ik heb daarvoor al een vragenlijst gehad met inderdaad vragen over de zwangerschap maar ook wanneer hij ging lopen en fietsen.

Skoap ik herken ook wel het een en ander. Jonge leerling maar echt klaar zijn met de kleuterklas, verbaal heel goed zijn (veel ouder klinken dus) en problemen of achterstand met de motoriek bijvoorbeeld. En dat perfectionisme. Zo heeft oudste tijdenlang geen tekening afgemaakt. Want als er ook maar 1 streepje fout stond dan stopte hij en verscheurde het blad. Op school is daar door de kunstjuf heel lang aan gewerkt. Dat het niet uitmaakt of iets perfect is maar dat je altijd trots moet zijn op wat je maakt. Ik kreeg bijvoorbeeld ook geen knutsel met Moederdag want dat sneuvelde altijd ergens tijdens het maken omdat het niet perfect genoeg was.

Onze orthopedagoge werkt bij alle scholen hier in de wijk (op afspraak) en wij kenden haar al van de slaapproblemen met jongste jaren terug. Ze heeft wat observaties gedaan omdat ze toch op school moest zijn en heeft ons toen teruggestuurd naar de huisarts omdat ze niet wilde behandelen zonder gedegen onderzoek. EN dat onderzoek gaat nu dus via het kinderpsychiatrisch centrum. Dit gaat allemaal via de gemeente nu en we zien nergens rekeningen van. Dus of dat komt nog of het is allemaal vergoed. En ik vond het echt erg om die drempel van dat centrum over te gaan, maar de poli waar wij komen is in onze woonplaats en het gebouw is leuk. Voor oudste is het allemaal leuk en een spelletje, hopelijk blijft hij dat zo voelen.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  woensdag 28 maart 2018 @ 18:05:30 #47
11682 Moonah
Jolie femme
pi_178153039
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 13:21 schreef trui het volgende:

Ik vroeg het me af n.a.v. een uitzending van De Monitor
Ik vond het een erg ongenuanceerde en sensatiebeluste uitzending. Ik ben nog steeds groot fan van democratisch onderwijs.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_178153797
Heb de uitzending nog niet gezien maar ging het de vorige keer niet over Avatar in de gemeenten? En de keer ervoor ook over 'niet standaard onderwijs' zoals democratisch onderwijs. Toen waren ze ook al zo ongenuanceerd. Alsof 'ander' onderwijs niet gecontroleerd wordt door de inspectie. Ik weet dat onze school en een heleboel andere 'andere' scholen gewoon de inspectie over de vloer krijgen en dat die ook echt inhoudelijk kijken. Dat het inspectiekader daar niet op is aangepast, kunnen de scholen vrij weinig aan doen. De 'andere' scholen passen niet in de hokjes en bij de vinkjes, maar dat wil nog niet zeggen dat er niet naar kwaliteit gekeken wordt. Misschien juist nog wel meer want ze moeten telkens bewijzen dat ze het goed doen ondanks dat ze niet gewoon vinkjes kunnen zetten.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_178156097
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 18:05 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik vond het een erg ongenuanceerde en sensatiebeluste uitzending. Ik ben nog steeds groot fan van democratisch onderwijs.
Ja, nou, ik ben ook nog steeds fan van de onderwijsvorm, maar ik zou niets te maken willen hebben met dat avatar gebeuren. Ook niet op een gewone school. Wat mij betreft ging het daar dan ook fout, want ze meldden wel dat er zo’n duizend leerkrachten met avatar-banden lesgeven, maar die werken dus niet allemaal in het democratisch onderwijs. Wellicht is het daar wel gemakkelijker infiltreren en zieltjes winnen, omdat het toch heel anders in elkaar zit dan regulier onderwijs.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_178168073
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 13:21 schreef trui het volgende:
Een tijdje geleden ging het hier over democratisch onderwijs toch? Zijn er nog mensen hier die daar inderdaad voor gekozen hebben?

Ik vroeg het me af n.a.v. een uitzending van De Monitor van gisteravond over de sekte-achtige beweging Avatar die blijkbaar nogal wat invloed heeft op een aantal democratische scholen. Hebben jullie het ook gezien? (Ik heb geen idee of die Avatar-wizards niet ook op andere scholen werken overigens).

zie ook hier en hier

En hier een artikel in 't NRC hierover.
Yes, onze kinderen zitten op een democratische school. School geeft aan dat zij, haar oprichters en de huidige directie op geen enkele wijze betrokken zijn of zijn geweest bij Avatar. Ik had er ook nog nooit van gehoord (maar ik ben wat wereldvreemd sinds ik nauwelijks nog online ben dus het kan aan mij liggen :') )
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')