abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 22 maart 2018 @ 11:42:11 #1
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_178008481
registreer om deze reclame te verbergen
Hier weer verder met alle kleuter- tot puberperikelen.

Tafeltests, judotoernooien en broodjes knakworst.....
  donderdag 22 maart 2018 @ 12:09:09 #2
12713 trui
aantrekkelijk!
pi_178009117
haha Gao, ik moest erg lachen om je 'zinnige test' opmerking in 't vorige deel.
in de haak.
  donderdag 22 maart 2018 @ 12:12:33 #3
12713 trui
aantrekkelijk!
pi_178009183
En dat vergeten broodje knakworst was ook hilarisch, amaranta! :D

Onze Willem zit momenteel in Frankrijk, in 't kader van een uitwisseling. Ik vind 't maar spannend hoor. Gelukkig zijn de berichten positief. Maar ik vermoed wel dat hij echt uitgeput is als hij terugkomt komend weekend. Afgelopen week waren de buitenlandse gasten al hier, dus dat was al behoorlijk vermoeiend, en dan meteen door daarnaartoe. Met tal van feestjes en erg vol geprogrammeerde dagen.
in de haak.
pi_178010035
Gaoxing geeft die prof ook tips hoe je wel tafels leert?
Op dinsdag 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op zaterdag 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe het volgende:
Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_178010130
Toch wel handig als je de tafeltjes geautomatiseerd hebt.
  donderdag 22 maart 2018 @ 15:25:17 #6
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_178013050
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 13:00 schreef Vanyel het volgende:
Gaoxing geeft die prof ook tips hoe je wel tafels leert?
:D Net het artikel weer opgeborgen |:( (het lag toevallig nog op m'n bureau, waar het niet hoorde).

Volgens mij hebben we het hier een paar maanden geleden ook over gehad (trui? toch?). Het gaat om het verschil tussen dingen uit je hoofd leren en gevoel voor getallen ontwikkelen. Zij schrijft dat je die feiten uiteindelijk wel leert, als je getallen in heel veel verschillende situaties tegenkomt. Dus heel veel verschillende activiteiten, spellen, vaak in een groepje. En ja, daar geeft ze ook heel concrete voorbeelden voor. Eigenlijk hetzelfde als dat we onze kinderen Nederlands leren: om goed te lezen en schrijven moet je heel veel woorden kennen, maar we laten zevenjarigen (toch? O is toch 7?) ook het woordenboek niet uit hun hoofd leren.

Tafeltjes automatiseren is uiteindelijk hartstikke nuttig, denk ik. Maar zij schrijft dat veel scholen er veel meer energie in stoppen dan dat verstandig is (want je kunt je tijd maar 1 keer gebruiken, en zij geeft dus de voorkeur aan de verschillende activiteiten). En dat we het vaak kinderen veel vroeger willen laten doen dan dat hun hersenen er klaar voor zijn. Wat haar betreft gaat dus experimenteren met cijfers en getallen voor. Als we boos worden op leerlingen omdat ze niet geautomatiseerd hebben, maar het op een andere manier berekenen, geven we ze het signaal dat er maar 1 manier is om het goed te doen, en het zijn juist leerlingen die heel veel manieren hebben ontwikkeld (en verschillende paden in de hersenen) die uiteindelijk de beste rekenaars worden.

Waar ze heel duidelijk in is, is dat snelheid niet leidend moet zijn: goede wiskundigen zijn zelden snel, volgens haar. Daarmee kom je ook op het gebied van rekenangst (is dat Nederlands? Maths anxiety....). Toen mijn kinderen in Bangkok op een hele goede school zaten hadden we een keer op een avond uitleg over hoe ze daar rekenen leerden. De avond begon met een test: "Laten we eens kijken wat jullie nog weten van de lagere school." Leraren liepen rond en spoorden ons aan om op te schieten, want de test was eigenlijk net te lang om in de aangegeven tijd op de lossen. Toen de tijd was afgelopen gingen we niet de antwoorden bekijken, maar was de vraag: "Hoe voel je je nu?" Opgejaagd en onzeker dus. Heb je de laatste tijd zoiets gedaan? Je kunt je de stomste dingen niet meer herinneren. Kinderen gebruiken maar een heel beperkt gedeelte van hun hersenen als ze onder invloed van adrenaline zijn, en het duurt nog best een tijdje (ik meen me 40 minuten te herinneren, maar het is een tijdje geleden dat ik dat heb gelezen) voordat dat effect voorbij is. Al die tijd kun je het dus bekijken, met je leren :P

En nu moet ik jongste verbinden want z'n duim is blauw, maar hij kan heus best wel naar basketball ;)
pi_178013491
quote:
7s.gif Op donderdag 22 maart 2018 13:05 schreef amaranta het volgende:
Toch wel handig als je de tafeltjes geautomatiseerd hebt.
Handig ja. Maar ik heb twee kinderen waarvan er één de tafels geautomatiseerd heeft en tot nog toe geen voldoende voor haar rekentoets gehaald heeft en de ander die de tafels niet geautomatiseerd heeft, maar die heel erg goed is in rekenen.

Mijn jongste berekent nog steeds de tafels, maar dan wel volgens een methode. Hij heeft de tafel van 1, van 5 en van 10 wel geautomatiseerd en berekent elke andere tafel aan de hand van de tafels die hij geautomatiseerd heeft.

Hij heeft het me wel eens uitgelegd en toen ik vervolgens zijn methode probeerde te begrijpen en ik op internet ging zoeken vond ik dit plaatje en toen zag ik dus pas wat hij me probeerde uit te leggen. Dit dus zo'n beetje. Het gaat misschien iets langzamer, maar hij doet het wel foutloos en wat misschien nog het belangrijkste is; hij vindt rekenen leuk. Hij gaat voor zijn lol rekenen als hij zich verveelt. Dus ja, geautomatiseerd is handig, maar niet persé noodzakelijk.

Tafelkaart.jpg

meer info
So much alone, so deeply by ourselves,
So far beyond the casual solitudes
Wallace Stevens
pi_178013600
Zo doet mijn man het volgens mij ook Livelink. En die is ook heel goed in rekenen. Ik niet, ik moet het zelf van automatiseren hebben. Maar we komen er maar niet uit wat voor onze oudste werkt. Het automatiseren wil ook niet echt bij hem. ‘Mijn hoofd is al zo vol’ zegt hij
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_178013759
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 15:53 schreef Estrys het volgende:
Zo doet mijn man het volgens mij ook Livelink. En die is ook heel goed in rekenen. Ik niet, ik moet het zelf van automatiseren hebben. Maar we komen er maar niet uit wat voor onze oudste werkt. Het automatiseren wil ook niet echt bij hem. ‘Mijn hoofd is al zo vol’ zegt hij
Ach gossie :D
Ik kan me die verzuchting zo goed voorstellen. Eigenlijk moeten die kinderen van ons ook best heel veel. Geen wonder dat zijn hoofd soms te vol zit.
Wallace Stevens
  donderdag 22 maart 2018 @ 16:00:38 #10
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_178013766
O is inderdaad 7, goed onthouden Gao :Y
Automatiseren van de tafels zit er wel in maar inderdaad 3 seconden per som daar voelt hij zich onzeker en opgejaagd door.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_178013993
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 16:00 schreef laziness het volgende:
O is inderdaad 7, goed onthouden Gao :Y
Automatiseren van de tafels zit er wel in maar inderdaad 3 seconden per som daar voelt hij zich onzeker en opgejaagd door.
Dat heeftie van mij ook. Vandaar dat haar DMT voor de cito ver beneden haar en het gemiddelde niveau ligt.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_178019866
Mijn oudste heeft de tafels ook niet geautomatiseerd, berekend ze. Voordeel is dat ze wel weet hoe ze iets uit moet rekenen, dus het duurt soms wat langer, maar ze komt er wel.

Jongste heeft ze wel aardig geautomatiseerd, waardoor het iets vlotter lukt.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_178030675
Mijn oudste heeft de tafels ook lang gerekend. Nu in groep 7 lijken de meeste toch te blijven plakken, of hij kan zo snel rekenen dat het weinig verschil maakt. Ook prima, juf vindt het vooral belangrijk dat ze het antwoord vlot vinden, en of je dat rekent of opdreunt maakt dan weinig uit. Als het je maar niet beperkt in je sommen maken..

Gisteren ouder gesprek voor de jongste.. En eigenlijk gaat hij vliegend. Als jong guppie binnengekomen in de 3-4-5 groep, moest in december nog 6 worden. Maar sociaal emotioneel trekt hij dat prima. En toen het cognitieve deel. We wisten dat het best een pienter jochie was, maar hij heeft juf ook verbaasd. Met spelling groep 3 is er een probleem, schoolbreed, waarschijnlijk omdat ze te weinig taal krijgen in groep 2. Ze zouden een DLE(zie spoiler) moeten hebben van 5, maar de meeste kinderen halen dat niet. Daan haalde een 9, dus scoorde net zo goed als een eind groep 3-er, prima dus. Zijn DMT, leestest, haalde hij 20 DLE, dus hij leest technisch net zo goed als een eind groep 4-er. Niet onverwacht, wel hoog. En toen kwam zijn rekenen. En dat had juf nog niet vaak meegemaakt, hij scoorde een DLE van 34. Dus hij heeft zijn cito zo goed gemaakt als je van een doorsnee groep 6-er zou verwachten. Hij is echt een autodidact, want heeft zichzelf inmiddels ook simpel engels leren lezen, en kan nieuwe info ook toepassen op andere situaties. Dan leer je ook heel snel nieuwe dingen natuurlijk
Het is nu dus alle hens aan dek om te kijken wat ze hier nou mee kunnen. De juf heeft zowel een interne als externe IB-er betrokken, en die zijn hem nu aan het doortoetsen. En dan kijken waar het schip strand. Hoever hij nou werkelijk is qua stof, en wat hij dus kan overslaan/compacten. Daarna kijken hoeveel tijd hij over houdt en wat je in die tijd aanbied. Hij wordt in ieder geval aangemeld voor de plusklas, maar dat is misschien niet genoeg voor hem.. Gelukkig zit juf er bovenop, en hoef ik zelf eigenlijk weinig te doen, school pikt dit echt zelf op.
En ondertussen heb ik een blij kind, gaat huppelend naar school en lijkt op alle gebieden zich prima te ontwikkelen.. Dus maar eens kijken waar dit hem gaat brengen..

DLE
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178031691
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 16:00 schreef livelink het volgende:

[..]

Ach gossie :D
Ik kan me die verzuchting zo goed voorstellen. Eigenlijk moeten die kinderen van ons ook best heel veel. Geen wonder dat zijn hoofd soms te vol zit.
Zijn hoofd zit altijd heel vol met vanalles volgens mij. Hij is negen en doet nu voor de tweede keer groep 4. Hij is nu in de molen voor een intelligentie test. Want juf weet het ook niet zo goed meer. In groep 3 dachten ze dat het misschien dyslexie was. Gingen ze dat onderzoeken. Veel aandacht voor het lezen. Maar als je niet goed kan lezen begin groep 4 dan loop je al snel achter de feiten aan. Daardoor miste aan het einde de basis voor groep 5. Manneke heeft het hele jaar op zijn tenen gelopen. En mooi weer gespeeld. ‘Ik vind school wel leuk mama. Ja hoor het was heel leuk.’ Einde van het jaar beter lezen maar nog altijd weinig resultaten met rekenen en spelling en hij was ontroostbaar. ‘Ik kan het niet, ik vind het niet leuk, het is zoooo moeilijk.’ Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan. En het maakt me zo verdrietig. Ik gun het hem zo dat het allemaal wat makkelijker gaat.

Nu is hij echt de oudste want hij wordt in januari 10. En zit dan in groep 5. Ik zeg steeds tegen mezelf dat leeftijd niks zegt maar ik vind het lastig. In zijn klas zitten ook kinderen van net 7. Het zegt niks, niet naar anderen kijken. Ik weet het wel maar het voelt toch ergens als falen. Wat ik dan ook weer stom vind van mezelf dat het zo voelt. Verwachtingen bijstellen. Het valt niet altijd mee.

Als ik nou wist waar het aan lag. Als het zijn niveau is dan is dat zi maar wat als het soort onderwijs (is ervaringsgericht onderwijs) niet bij hem past? En hebben we verkeerd gekozen? En als het dat laatste is... Is hij blijven zitten, zonder zijn allerbeste vriend (al vanaf dat ze 2 zijn) wat hem al ontroostbaar maakte en dan blijkt het straks de verkeerde schoolkeus te zijn, kan hij ook nog naar een andere school. Hoop dat de intelligentie test ons gaat helpen.

Positief afsluiten: De score van zijn DMT was wel van -V naar I gegaan laatste keer. *trots*
  vrijdag 23 maart 2018 @ 11:38:48 #15
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178031859
Oh Estrys, ik kan me zo goed voorstellen dat je aan het eind van zo'n jaar dan wel tegen de muur kunt lopen van ellende.... Maar je hebt natuurlijk gevolgd wat de school het beste leek, dat is toch heel logisch?

Ik hoop dat die test wat duidelijkheid verschaft. Het kan zoveel zijn he....
E & S
  vrijdag 23 maart 2018 @ 11:41:07 #16
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178031903
Wij hebben voor E (nu bijna 5) allerlei vragenlijsten in moeten vullen en die gaat nu op woensdag met een aantal andere kleuters naar een andere juf en daar gaan ze dan spelletjes doen. Maar dan meer tactisch spel kreeg ik te horen, Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik me erbij voor moet stellen. Ook komt ze met tekeningen / kleurplaten thuis waar 'kleuteruniversiteit' op staat. Staan dan twee vensterruiten op waar ze wat in heeft getekend. Klinkt dat iemand bekend in de oren?

Kleuter vertelt er natuurlijk niks over :') en ik heb niet zoveel met de juf dus die spreek ik ook niet snel.
E & S
pi_178035945
Die vragenlijsten zegt me niks maar de spelletjes klinkt een beetje als wat ze bij ons 'signaleren noemen. Spelletjes 1 op 1 of in kleine groepjes om een beetje het niveau te bepalen, kijken waar het kind staat.

Estys :* ik kan het me heel goed voorstellen. Maar eens met LB, jullie hebben echt gedaan wat je kon. Niet schuldig voelen maar blijf alert op wat het beste is voor je kind.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 15:40:53 #18
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_178036656
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 11:41 schreef LadyBlack het volgende:
... en ik heb niet zoveel met de juf dus die spreek ik ook niet snel.
Dat zou geen reden mogen zijn om het niet over de voortgang van je kind te hebben.
Kan je partner anders niet met haar in gesprek gaan? Als het je zo tegen staat?
  vrijdag 23 maart 2018 @ 15:42:55 #19
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_178036691
Ik had bij de laatste oudergesprekken een papa die wat over de flos ging omdat ik vertelde dat zijn zoon een DLE van rond de 20 had, waar het nu om en nabij 25 zou moeten zijn
pi_178038016
Ik heb geen idee van DLE. Meten ze dat standaard?
  vrijdag 23 maart 2018 @ 16:47:37 #21
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178038202
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:40 schreef amaranta het volgende:

[..]

Dat zou geen reden mogen zijn om het niet over de voortgang van je kind te hebben.
Kan je partner anders niet met haar in gesprek gaan? Als het je zo tegen staat?
Nee klopt hoor, ik heb het op de 10 minutengesprekken ook wel gevraagd, maar kreeg er niet heel veel uit. En die kleurplaten had ze toen nog niet mee.

Sowieso vind ik de tijd die je hebt om met een leerkracht te praten zo weinig is. Ook wel logisch want iedereen is er natuurlijk op hetzelfde moment, dus als je echt iets hebt moet je je er ook voorgooien en je vraag stellen. Gewoon even een praatje aan het eind van de dag is echt niet aan de orde. Dat is overal zo denk ik?
E & S
pi_178038435
Bij ons kan je gewoon binnenlopen voor een gesprekje hoor einde van de dag. Vinden ze bij ons zeker niet erg.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 17:10:31 #23
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178038685
Hier komen de kleuterklassen met juf naar buiten, alle ouders wachten dus op het schoolplein. Helpt ook niet dat ik dus 2 wegrennende koters in de gaten moet houden.

Maar juf zit dus niet rustig in de klas waar ik dan aan zou kunnen kloppen.
E & S
pi_178038767
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 17:10 schreef LadyBlack het volgende:
Hier komen de kleuterklassen met juf naar buiten, alle ouders wachten dus op het schoolplein. Helpt ook niet dat ik dus 2 wegrennende koters in de gaten moet houden.

Maar juf zit dus niet rustig in de klas waar ik dan aan zou kunnen kloppen.
Ik vraag dan 's ochtends of ze 's middags even tijd hebben. Kinderen kunnen dan gewoon in het lokaal of buiten op de gang spelen (daar is de bouwhoek).
  vrijdag 23 maart 2018 @ 17:15:51 #25
244125 laziness
pi_178038787
Ik zou even een mailtje sturen naar de juf met alvast je punt en vragen of ze na school even kort tijd wilt maken.
Hier komen ze ook allemaal naar buiten met juf en met 30 kinderen is het geen doen daar het gesprek aan te gaan.
pi_178040608
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 11:30 schreef Estrys het volgende:

[..]

Zijn hoofd zit altijd heel vol met vanalles volgens mij. Hij is negen en doet nu voor de tweede keer groep 4. Hij is nu in de molen voor een intelligentie test. Want juf weet het ook niet zo goed meer. In groep 3 dachten ze dat het misschien dyslexie was. Gingen ze dat onderzoeken. Veel aandacht voor het lezen. Maar als je niet goed kan lezen begin groep 4 dan loop je al snel achter de feiten aan. Daardoor miste aan het einde de basis voor groep 5. Manneke heeft het hele jaar op zijn tenen gelopen. En mooi weer gespeeld. ‘Ik vind school wel leuk mama. Ja hoor het was heel leuk.’ Einde van het jaar beter lezen maar nog altijd weinig resultaten met rekenen en spelling en hij was ontroostbaar. ‘Ik kan het niet, ik vind het niet leuk, het is zoooo moeilijk.’ Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan. En het maakt me zo verdrietig. Ik gun het hem zo dat het allemaal wat makkelijker gaat.

Nu is hij echt de oudste want hij wordt in januari 10. En zit dan in groep 5. Ik zeg steeds tegen mezelf dat leeftijd niks zegt maar ik vind het lastig. In zijn klas zitten ook kinderen van net 7. Het zegt niks, niet naar anderen kijken. Ik weet het wel maar het voelt toch ergens als falen. Wat ik dan ook weer stom vind van mezelf dat het zo voelt. Verwachtingen bijstellen. Het valt niet altijd mee.

Als ik nou wist waar het aan lag. Als het zijn niveau is dan is dat zi maar wat als het soort onderwijs (is ervaringsgericht onderwijs) niet bij hem past? En hebben we verkeerd gekozen? En als het dat laatste is... Is hij blijven zitten, zonder zijn allerbeste vriend (al vanaf dat ze 2 zijn) wat hem al ontroostbaar maakte en dan blijkt het straks de verkeerde schoolkeus te zijn, kan hij ook nog naar een andere school. Hoop dat de intelligentie test ons gaat helpen.

Positief afsluiten: De score van zijn DMT was wel van -V naar I gegaan laatste keer. *trots*
Oh Estrys, mijn hart huilt een beetje bij jouw verhaal. Ik kan me je zorgen en twijfels zo goed voorstellen, maar doe je dat zelf niet aan. Ik herken het ook omdat ik het bij mijn oudste ook wel zie gebeuren en ik bij haar ook zie wat een uitwerking het heeft als je het gevoel hebt dat je altijd tekort schiet. Het breekt een kind echt. Ik hoop dat je met de intelligentietest verder komt, maar ik hoop vooral dat school dit goed oppakt. Ik heb niet zo'n goed beeld bij ervaringsgericht onderwijs, maar wat ik bij mijn zoon zie (die pas heel laat is gaan lezen) is dat zowel de basisschool als de middelbare school daar nooit zo'n issue van heeft gemaakt. Hij heeft wel tijden gehad dat hij het heel erg vond dat hij niet goed kon lezen en spellen, maar tegenwoordig hoor ik hem er nooit meer over.

Als hij een toets heeft help ik hem met leren en lees ik de stof aan hem voor. Dat scheelt hem in de frustratie dat hij al zijn aandacht bij het lezen moet houden en daardoor niet aan het verwerken van de stof toekomt. Op school krijgt hij wat extra tijd voor toetsen en leesopdrachten. Zo mocht hij een boekverslag twee weken later inleveren dan de rest van de klas. En op die manier heeft hij zijn zelfvertrouwen weer teruggevonden en gaat ook het lezen eigenlijk wel steeds beter.
Wallace Stevens
  zaterdag 24 maart 2018 @ 06:43:21 #27
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_178050809
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:47 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Nee klopt hoor, ik heb het op de 10 minutengesprekken ook wel gevraagd, maar kreeg er niet heel veel uit. En die kleurplaten had ze toen nog niet mee.

Sowieso vind ik de tijd die je hebt om met een leerkracht te praten zo weinig is. Ook wel logisch want iedereen is er natuurlijk op hetzelfde moment, dus als je echt iets hebt moet je je er ook voorgooien en je vraag stellen. Gewoon even een praatje aan het eind van de dag is echt niet aan de orde. Dat is overal zo denk ik?
Gewoon even een mailtje sturen: "Niets urgents, maar ik ben het overzicht een beetje kwijt over wat E op het moment doet, met name met [andere juf] en de 'kleuteruniversiteit' tekeningen. Heb je deze week misschien een keer een paar minuten om me daar meer over te vertellen?"

Kan zij zich voorbereiden, heb jij niet het gevoel dat je 'je ervoor moet gooien', kun je de kinderen een ergens stallen....
pi_178051227
Ik heb (ook) erg moeten wennen aan het verschil in informatieoverdracht tussen het kdv en school, LB. Onze juf was ook wat op een afstand (volgens mij doet ze dat expres bij verse kleutermoeders :+ ) Het is ook nogal een overgang.

Maar ik merkte ook dat het went, dat je minder weet en mijn kind werd ook beter in vertellen wat ze hadden gedaan op school. Het is ook vaste prik bij het avondeten dat iedereen over zijn dag verteld en met wat oefening en de goede vragen wordt het verhaal steeds helderder. En als je echt graag iets wil weten is er niets mis mee om daar (aangekondigd) juf even over aan tr schieten.
pi_178063401
Bij ons kan je juf of meester prima vragen of ze op enig moment even tijd hebben en die tijd is er dan ook wel te vinden ergens.
pi_178122411
Estrys, wat een zorgen, terwijl je eigenlijk niet echt de vinger op het probleem kunt leggen.. Hopelijk helpen de testen om een beter beeld te krijgen. Kan je met school wel goed overleggen?

Hier heb je bij het brengen van de kleuters een moment dat je echt je kind "overdraagt" aan juf (zit bij de deur om handje te geven). Maar lange gesprekken kun je vaak na schooltijd wel plannen. Soms spontaan, als juf met de kinderen het schoolplein oploopt, en anders maak je dan een afspraak..

Vanaf groep 3 is dat iets minder. Dan breng je het kind als je wil naar de klas, maar juf is dan ook kort aanspreekbaar.. In de middag wacht je op het schoolplein, maar blijven de leerkrachten meestal boven. Dus dan moet je echt even naar binnen lopen, en hopen dat juf nog in de buurt van de klas is. Handigst is om gewoon in de ochtend even te vragen of je in de middag langs kunt komen om 5 minuutjes te overleggen. En dat is niet vaak een probleem.
pi_178122907
We hebben duidelijke afspraken daarover gemaakt met de juf. Wel nadat ik enorme stennis heb gemaakt over de communicatie. Tot aan de locatieleider toe. Alleen de continuïteit van de interne begeleiders laat te wensen over. Die kampen met veel ziekte en zo. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik dat wel begrijp dat het daarom moeizamer gaat maar dat ik vind dat kinderen daar in geen geval de dupe van zouden mogen worden.
pi_178123507
Wel jammer als het even zo moeilijk moet. Als de IB-ers nogal wisselen, dan moet er in ieder geval een duidelijk plan liggen voor het kind. Dat er wel een continue aanpak is..

(Daan heeft luxe, met 1 IB-er voor het doortoetsten(scoort hoog), 1 extra IB-er die tijdelijk op school is ivm lage citoscore schoolbreed maar zijn casus ook bekijkt. 1 IB-er die naast de eerste IB-er werkt en volgend jaar haar werk overneemt, dan nog de juf die goed signaleert. En als hij inderdaad zo hoog scoort als verwacht, dan gaat hij naar een externe plusklas waar ook orthopedagogen etc meekijken.. Ik moet gewoon achterover gaan leunen en kijken of mijn kind nog blij naar school gaat :P

Edit: Als ik dit zo lees, lijkt het ineens of er een enorm probleem is rond dit kind.. Eigenlijk doet hij het vliegend, blij en vrolijk..

[ Bericht 5% gewijzigd door Deepfreeze op 27-03-2018 16:33:38 ]
pi_178126439
Ik hoor net dat dinsdag het onderzoek plaats gaat vinden.

Ja df, het klinkt soms bij ons ook alsof het enorm probleemgeval is. Terwijl het inderdaad gewoon een leuk, vrolijk en blij kind is.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 16:57:21 #34
100412 mefke79
komt goed!
pi_178127099
O Estrys het klinkt zo bekend allemaal. Oudste (groep 5) ging fluitend naar school. Wel elk jaar rond zijn verjaardag en rond Sint een paar weken zo gespannen als een snaar en daardoor veel conflicten, waardoor er weinig geleerd werd. Omdat school uitgaat van het individu was dat geen probleem, er werd rekening mee gehouden en het trok altijd weer bij.

Maar dit jaar dus niet meer. Hij kwam niet uit zijn verjaardagsdip en uiteindelijk hebben we in november samen met zijn mentor besloten alle druk eraf te halen. Hij hoefde geen 5 werkjes per dag meer te doen, maar maar 1 of 2. Eerst zorgen dat hij überhaupt weer aan leren toe kwam. Hij gaf zelf telkens aan 'mijn hoofd zit zo vol', had constant met iedereen problemen (en delfde daarin het onderspit, ondanks de rots en watertraining) en zag alles super zwart wit.

We zitten nu in de onderzoeken die via huisarts, orthopedagoog en school inmiddels bij het kinderpsychiatrisch centrum zijn. IQ test is geweest, nu allerlei spelobservaties etc.
En dan zou je toch verwachten dat zo'n jochie zegt dat ie echt niet naar school wil, maar hij gaat tot nu toe fluitend. Daar snap ik werkelijk niks van, maar het is echt zo. Ik heb ook wel getwijfeld aan onze keuze voor het afwijkende type onderwijs, maar van de andere kant, ik denk dat het bij ons er juist voor zorgt dat hij nog met plezier gaat. Hij krijgt de ruimte om de 'leuke' dingen gewoon te doen op het normale niveau terwijl hij bijvoorbeeld nog steeds veel moeite heeft met schrijven.

Wat misschien nog een idee is, we hebben op aanraden van de orthopedagoog een slaapkletsboekje gekocht. Elke avond vullen we het samen en het dwingt hem terug te kijken op de dag. Hij moet ook elke dag benoemen waar hij zichzelf een compliment voor moet geven en of het een leuke dag was. Dat vond hij heel moeilijk want in zijn ogen ging niets goed, maar inmiddels is er elke dag wel wat te bedenken. Het idee is dat hij zijn hoofd wat leger maakt voor het naar bed gaan.

Succes met het onderzoek (ik vermoed bij dezelfde organisatie als waar oudste de test had), oudste vond het heel leuk lekker spelletjes en puzzels maken en zag het dus niet als iets aparts. Hopelijk krijgen jullie resultaten waar je iets mee kan duiden.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  woensdag 28 maart 2018 @ 13:21:18 #35
12713 trui
aantrekkelijk!
pi_178146591
Een tijdje geleden ging het hier over democratisch onderwijs toch? Zijn er nog mensen hier die daar inderdaad voor gekozen hebben?

Ik vroeg het me af n.a.v. een uitzending van De Monitor van gisteravond over de sekte-achtige beweging Avatar die blijkbaar nogal wat invloed heeft op een aantal democratische scholen. Hebben jullie het ook gezien? (Ik heb geen idee of die Avatar-wizards niet ook op andere scholen werken overigens).

zie ook hier en hier

En hier een artikel in 't NRC hierover.
in de haak.
pi_178147457
Gisteren een mail gehad en aanstaande dinsdag is het onderzoek.

Ik ga eens kijken naar zo’n slaapklets boekje. Lijkt me wel wat voor hem.
pi_178147858
Met L gaat het ook allemaal niet vanzelf.
Hij is behoorlijk pienter, als je met hem praat denk je eerder dat hij 8/9 is dan 5.

Maar lezen en rekenen zijn wel een probleem, hij is zo gewend dat alles vanzelf gaat en nu moet hij opeens moeite doen. Ook is hij een "jonge leerling" en bouwt liever "machines" zoals hij het noemt in de bouwhoek dan dat hij werkjes moet maken. De juffen zeggen dat hij de slimste is van alle kleuterklassen, maar met rekenen en taal komt het er dus niet uit. Het perfectionisme wat hij heeft zit hem ook enorm in de weg, hij moet iets super goed kunnen en anders laat maar... /zucht

Ik weet ook niet meer wat te doen, de juffen nu ook even niet.

Mijn moeder die kleuterjuf is, zegt "ja hij is er waarschijnlijk nog niet klaar voor" en "hij is het er vast zo een die het straks allemaal in 1x weet" Ik hoop maar dat ze gelijk heeft.

Laatst wel bij de schoolarts geweest en die ziet gelukkig ook wel wat de juffen en wij zien.
De schoolarts gaat nog contact opnemen met de juffen. Ben benieuwd of daar nog wat uitkomt.

Zijn grove & fijne motoriek blijft ook wat achter, maar ja, dat was altijd al zo ;)
Maar dat helpt ook niet bij het schrijven.

Dat verschil zie je ook zo duidelijk bij zijn broertje F die gewoon lekker mee komt met alles, maar niet zo voorloopt als Luc altijd deed. Die is motorisch vele malen sterker dan L maar F brabbelt nog steeds terwijl L dat eigenlijk nooit echt gedaan heeft, die ging gelijk met woorden praten en vrij snel zinnen...

Geen idee waarom ik dit hier nou precies neer zet, denk gewoon even van mij afschrijven.

Ik kan mij er soms wat zorgen over maken, hij moet wel naar groep 3 straks want de juffen zeiden ook al heel duidelijk dat hij echt geen jaar extra over de kleuterklas kan doen, daarvoor loopt hij nu met al het andere al veel te ver voor. Hij speelt op de BSO ook alleen maar met veel oudere kinderen en we hebben ook al opmerkingen gekregen dat we misschien maar een IQ test moeten laten doen.. Naja we moeten nog maar even zien.

Ik hoop ergens steeds stiekem dat het zich vanzelf wel oplost, maar ja, die kans is niet heel erg groot.

Wat mij ook opvalt is dat hij prima getallen en letters leest als hij niet zo doorheeft dat hij daarmee bezig is. Of opeens prima kan optellen en aftrekken als het om iets gaat wat wel zijn interesse heeft...
Life is what happens while you are busy making other plans...
  woensdag 28 maart 2018 @ 14:40:11 #38
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178148200
Mijn IQ-alarmbellen gaan wel af bij jouw verhaal Skoap. Vooral je tweede alinea.
Hij is nog erg jong voor een IQ test dacht ik, maar het gebeurt tegenwoordig wel vaker op jonge leeftijd. Ik zou contact opnemen met een orthopedagoge die kinderen kan testen, die kan dan naast het testen gewoon sws eens met hem aan de slag om te kijken wat zij ziet.
pi_178148888
Thnx BE! Ik zal eens op zoek gaan naar een orthopedagoge... kijken wat dat precies is, ik heb namelijk echt geen idee. We hebben al best wat problemen met L gehad qua ruzie en ellende thuis en zijn daarvoor bij een kindertherapeut geweest, dat heeft echt wonderen gedaan gelukkig.
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_178149270
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 13:21 schreef trui het volgende:
Een tijdje geleden ging het hier over democratisch onderwijs toch? Zijn er nog mensen hier die daar inderdaad voor gekozen hebben?

Ik vroeg het me af n.a.v. een uitzending van De Monitor van gisteravond over de sekte-achtige beweging Avatar die blijkbaar nogal wat invloed heeft op een aantal democratische scholen. Hebben jullie het ook gezien? (Ik heb geen idee of die Avatar-wizards niet ook op andere scholen werken overigens).

zie ook hier en hier

Wij zijn niet overgestapt, maar verwogen het wel. De democratische die wij overwogen, schijnt ook opgericht door een Avatar-wizard.
Maar ze eindigden de aflevering van De Monitor met de opmerking dat er meer dan duizendD leerkrachten in Nederland zijn die ook Avatar lid zijn. Het is dus niet louter bij democratische scholen dat dit Avatar-verhaal speelt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_178149309
Je kan ook eens contact opnemen met interne begeleiding of zoiets op school Skoap. Zij weten vaak ook wel waar je het beste heen kan.
  woensdag 28 maart 2018 @ 15:31:45 #42
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178149365
Onze school heeft een verwijzen vaak naar een bepaalde orthopedagoge die ook op school dingen doet, maar idd gaat dat dan vaak ook op aangeven van de IB-er.
Het zou eventueel ook onder vergoede zorg kunnen vallen. Hebben wij in eerste instantie niet gedaan omdat mijn echtgenoot ons kind niet meteen als 'probleemgeval' ergens in de boeken wilden hebben. Maar inmiddels zijn we die schroom voorbij, het gaat nou eenmaal niet vanzelf en alle hulp daarbij is welkom.

Ik had trouwens ook geen idee wat een orthopedagoge deed hoor, voor we er terecht kwamen.
De wiki webdefinitie zegt:
De orthopedagogiek betreft een specialisatie in de pedagogiek die zich richt op de behandeling van mensen met een mentale en/of fysieke beperking en mensen die zich in een problematische leer- of opvoedingssituatie bevinden.

Maar volgens mij mist daar het stukje dat ze ook aan diagnostiek kunnen doen, iig kunnen ze een aantal toetsen en testen afnemen.
pi_178149606
Juf zei vanochtend tegen mij dat wij bij de kennismaking dinsdagochtend voorafgaand aan het onderzoek moeten zijn en dat ik ook vragen over de zwangerschap kan verwachten. Aan wat voor dingen zou ik dan moeten denken?
pi_178150041
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 15:42 schreef Estrys het volgende:
Juf zei vanochtend tegen mij dat wij bij de kennismaking dinsdagochtend voorafgaand aan het onderzoek moeten zijn en dat ik ook vragen over de zwangerschap kan verwachten. Aan wat voor dingen zou ik dan moeten denken?
Of er bijzonderheden waren.
Te vroeg/overtijd of je natuurlijk zwanger bent geworden. Hoe de bevalling was. Vanzelf op gang gekomen of ingeleid. Lang/ks/ontsluiting die goed vorderde. Of hij een goede start had.

Succes met alles hopelijk komt er een goed plan uit.
  woensdag 28 maart 2018 @ 16:01:47 #45
12713 trui
aantrekkelijk!
pi_178150047
Of er bijzonderheden waren tijdens de zwangerschap en bevalling denk ik, Estrys.
in de haak.
pi_178150581
Estrys wij hebben deze week zelfs anderhalf uur gepland staan voor wat ze noemen een ontwikkelingsanamnese. Ze gaan ons alles vragen over de ontwikkeling van oudste tot nu toe en wat daarin opvallend was en wat normaal. Ik heb daarvoor al een vragenlijst gehad met inderdaad vragen over de zwangerschap maar ook wanneer hij ging lopen en fietsen.

Skoap ik herken ook wel het een en ander. Jonge leerling maar echt klaar zijn met de kleuterklas, verbaal heel goed zijn (veel ouder klinken dus) en problemen of achterstand met de motoriek bijvoorbeeld. En dat perfectionisme. Zo heeft oudste tijdenlang geen tekening afgemaakt. Want als er ook maar 1 streepje fout stond dan stopte hij en verscheurde het blad. Op school is daar door de kunstjuf heel lang aan gewerkt. Dat het niet uitmaakt of iets perfect is maar dat je altijd trots moet zijn op wat je maakt. Ik kreeg bijvoorbeeld ook geen knutsel met Moederdag want dat sneuvelde altijd ergens tijdens het maken omdat het niet perfect genoeg was.

Onze orthopedagoge werkt bij alle scholen hier in de wijk (op afspraak) en wij kenden haar al van de slaapproblemen met jongste jaren terug. Ze heeft wat observaties gedaan omdat ze toch op school moest zijn en heeft ons toen teruggestuurd naar de huisarts omdat ze niet wilde behandelen zonder gedegen onderzoek. EN dat onderzoek gaat nu dus via het kinderpsychiatrisch centrum. Dit gaat allemaal via de gemeente nu en we zien nergens rekeningen van. Dus of dat komt nog of het is allemaal vergoed. En ik vond het echt erg om die drempel van dat centrum over te gaan, maar de poli waar wij komen is in onze woonplaats en het gebouw is leuk. Voor oudste is het allemaal leuk en een spelletje, hopelijk blijft hij dat zo voelen.
  woensdag 28 maart 2018 @ 18:05:30 #47
11682 Moonah
Jolie femme
pi_178153039
quote:

Ik vroeg het me af n.a.v. een uitzending van De Monitor
Ik vond het een erg ongenuanceerde en sensatiebeluste uitzending. Ik ben nog steeds groot fan van democratisch onderwijs.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_178153797
Heb de uitzending nog niet gezien maar ging het de vorige keer niet over Avatar in de gemeenten? En de keer ervoor ook over 'niet standaard onderwijs' zoals democratisch onderwijs. Toen waren ze ook al zo ongenuanceerd. Alsof 'ander' onderwijs niet gecontroleerd wordt door de inspectie. Ik weet dat onze school en een heleboel andere 'andere' scholen gewoon de inspectie over de vloer krijgen en dat die ook echt inhoudelijk kijken. Dat het inspectiekader daar niet op is aangepast, kunnen de scholen vrij weinig aan doen. De 'andere' scholen passen niet in de hokjes en bij de vinkjes, maar dat wil nog niet zeggen dat er niet naar kwaliteit gekeken wordt. Misschien juist nog wel meer want ze moeten telkens bewijzen dat ze het goed doen ondanks dat ze niet gewoon vinkjes kunnen zetten.
pi_178156097
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 18:05 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik vond het een erg ongenuanceerde en sensatiebeluste uitzending. Ik ben nog steeds groot fan van democratisch onderwijs.
Ja, nou, ik ben ook nog steeds fan van de onderwijsvorm, maar ik zou niets te maken willen hebben met dat avatar gebeuren. Ook niet op een gewone school. Wat mij betreft ging het daar dan ook fout, want ze meldden wel dat er zo’n duizend leerkrachten met avatar-banden lesgeven, maar die werken dus niet allemaal in het democratisch onderwijs. Wellicht is het daar wel gemakkelijker infiltreren en zieltjes winnen, omdat het toch heel anders in elkaar zit dan regulier onderwijs.
pi_178168073
quote:

zie ook hier en hier

Yes, onze kinderen zitten op een democratische school. School geeft aan dat zij, haar oprichters en de huidige directie op geen enkele wijze betrokken zijn of zijn geweest bij Avatar. Ik had er ook nog nooit van gehoord (maar ik ben wat wereldvreemd sinds ik nauwelijks nog online ben dus het kan aan mij liggen :') )
pi_178168090
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 18:05 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik ook. De redactie van de Monitor niet zo geloof ik :D
pi_178169125
Ik heb goede vrienden die van Avatar zijn en zelfs hun kind wel eens hebben meegenomen naar Florida, waar het hoofdkantoor is, voor een kindercursus. Ik moet er zelf niets van hebben, maar het wordt inderdaad wel veel te overdreven en op sensatie gebracht. Die vrienden van ons zijn ook totaal niet bezig om ons te overtuigen of stiekem te indoctrineren. Ze zijn juist gewoon open over wat hen aanspreekt daarin en ook waarom ze het waardevol voor hun kind vinden. Nou prima, ieder z'n ding.

Belangrijkste is dat een school altijd open en duidelijk is over waar ze hun pedagogische en eventueel levensbeschouwelijke visie op baseren. Maar in NL is nu eenmaal die vrijheid van onderwijs. Reformatorische scholen mogen ook.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 29 maart 2018 @ 13:42:14 #53
12713 trui
aantrekkelijk!
pi_178169185
Dat laatste vind ik inderdaad wel erg belangrijk. Als je zelf bewust kiest voor een reformatorische school, allez. Maar als je denkt dat je kind op een openbare school zit en ondertussen worden er scientology achtige boodschappen meegegeven, daar zou ik als ouder wel erg van schrikken.

Maar inderdaad Miss_Sly, ik ben ook benieuwd op welke scholen er nog meer sprake van is. Duizenden is behoorlijk veel!
in de haak.
  donderdag 29 maart 2018 @ 13:42:35 #54
12713 trui
aantrekkelijk!
pi_178169195
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 12:28 schreef L-E het volgende:

[..]

Yes, onze kinderen zitten op een democratische school. School geeft aan dat zij, haar oprichters en de huidige directie op geen enkele wijze betrokken zijn of zijn geweest bij Avatar. Ik had er ook nog nooit van gehoord (maar ik ben wat wereldvreemd sinds ik nauwelijks nog online ben dus het kan aan mij liggen :') )
Gelukkig! :)
in de haak.
  Licht Ontvlambaar maandag 2 april 2018 @ 21:19:32 #55
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_178265557
Ik ben maar eens gaan googlen, had tot dit topic nog nooit van Avatar in combinatie met onderwijs gehoord :@
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_178266281
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 21:19 schreef Sjeen het volgende:
Ik ben maar eens gaan googlen, had tot dit topic nog nooit van Avatar in combinatie met onderwijs gehoord :@
Ik kende Avatar wel van een tekenfilm en van blauwe mensen in een andere film, maar nog niet als scientology-achtig iets.
Wallace Stevens
  dinsdag 3 april 2018 @ 10:29:23 #57
12713 trui
aantrekkelijk!
pi_178273305
Haha voor mij was 't ook nieuw hoor. 't NRC had er toevallig ook alweer een artikel over gisteren, het staat ineens wel erg in de belangstelling.
in de haak.
pi_178274331
Ik heb er hier op school nooit over gehoord. Wel kwam Daan donderdag met een verhaal thuis over god en de hemel. Zijn buurman komt uit een nogal gelovig gezin en wil daar blijkbaar graag over vertellen. Daan had geantwoord dat hij in de natuur geloofde :P
  dinsdag 3 april 2018 @ 19:18:44 #59
78680 Nielsch
zie signature
pi_178284224
Valt me op dat het Jeugdjournaal best vaak aandacht besteed aan dat mislukte sujet Rapper Boef. Best jammer eigenlijk.
zie ondertitel
  dinsdag 17 april 2018 @ 20:56:48 #60
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178586755
Ik kwam vandaag zoiets interessants tegen, de Blob Tree. Kent iemand dat?
Het zijn tekeningen van allerlei situaties (speeltuin, voetbalveld, klaslokaal) waarin allerlei verschillende poppetjes op verschillende manieren zijn afgebeeld. Bang, boos, blij, troostend, vrolijk, gemeen, boos, behulpzaam etc. etc.
Ik pakte er net eentje bij op mijn scherm en S en O gingen er gelijk helemaal los op: 'die zou ik niet willen zijn, want... maar die wel want...'
Echt een hele leuke manier om emoties en gedrag ter sprake te brengen.

5af2a4e44ea46862241b6cd67d856e14.jpg

Bij deze mijn 'tip van Flip' voor jullie. ;)
Hier vind je de uitleg van de 'filosofie' achter de Blobs van de maker:
https://www.blobtree.com/pages/frontpage
pi_178586955
De mijne ligt daar op de grond.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 17 april 2018 @ 21:12:10 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178587137
Oeh, mooie tekening idd.... ik zal hem eens printen en kijken wat we ermee kunnen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178587202
Kende het niet BE, maar wel interessant!
  dinsdag 17 april 2018 @ 21:23:18 #64
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178587364
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:12 schreef Leandra het volgende:
Oeh, mooie tekening idd.... ik zal hem eens printen en kijken wat we ermee kunnen.
Als je googlet kom je er meerdere tegen, dus ook van andere settings.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:05 schreef Ticootje het volgende:
De mijne ligt daar op de grond.
Wat zou er gebeuren als je haar zelf zou vragen hoe ze zichzelf ziet?
Die van mij kan namelijk ook veel en vaak boos zijn, maar toen hij laast een vragenlijstje in moest vullen gaf hij bij de vraag 'Hoe vaak ben jij boos?' het antwoord 'bijna nooit'. Ik heb op mijn tong moeten bijten, want ik mocht hem niet beinvloeden, maar ik was echt verbaasd. Later realiseerde ik me dat dat wat ik als boos interpreteer misschien wel ook vaak frustratie, onbegrip of verdriet is.
pi_178587452
Oh ja, maar dat uit zich hetzelfde.
  dinsdag 17 april 2018 @ 21:28:37 #66
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178587525
Oh ja, hier ook. Maar als ik er in een uitgeslapen, niet gestresste, vlaag van 'kijk-mij-eens-mindfull-richting-mijn-kind-zijn' dan net een andere nuance in aan kan brengen, kan ik er soms (!!!) ook net even anders op reageren dan dat hij gelijk ook bij mij mijn 'kap nou eens met dat altijd boze gedoe van jou' aanklikt. ;)

Ik heb meer van de 'kap nou eens'-dagen dan de mindfull-dagen hoor. :Y Die boosheid drijft me vaak genoeg tot wanhoop want je kan er zo weinig mee en door. Maar toevallig zit ik vandaag wat meer in mijn zen. ;)
pi_178587608
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:28 schreef Brighteyes het volgende:
Oh ja, hier ook. Maar als ik er in een uitgeslapen, niet gestresste, vlaag van 'kijk-mij-eens-mindfull-richting-mijn-kind-zijn' dan net een andere nuance in aan kan brengen, kan ik er soms (!!!) ook net even anders op reageren dan dat hij gelijk ook bij mij mijn 'kap nou eens met dat altijd boze gedoe van jou' aanklikt. ;)
Oh ja, min of meer in die toestand kan ik dat ook. Maar lang niet altijd, soms ben ik er ook gewoon wel klaar mee en maakt het me niet zoveel uit wat ze precies voelt, zolang ik maar niet 4x in week wordt aangesproken op haar gedrag. Lijdt in stilte zeg ik haar dan.
pi_178587651
Maar goed tegenwoordig heb ik meer last van het gejank van leyla dan de boze buien van jen.

Je hebt huilbabies, maar bestaat er ook een soort jankkind?

Ik kan echt wel wat hebben, maar gejank gaat echt door merg en been. Zeker als het om niks gaat en om alles is.
  dinsdag 17 april 2018 @ 21:34:24 #69
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178587669
Oh joh... dat lijkt me ook dodelijk vermoeiend. -O-
pi_178587724
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:34 schreef Brighteyes het volgende:
Oh joh... dat lijkt me ook dodelijk vermoeiend. -O-
Ja. Maar het gaat over toch? Toch?

Het zit m ook vooral in weerbaarheid. Ze valt overal een beetje tussen en komt eigenlijk weinig echt voor zichzelf op. Als ze het doet legt ze het af, qua verbale vaardigheid en kracht ook.

Ik hoop dat judo iets positiefs hierin bijdraagt. Qua pijn is het totaal geen jankzak, alleen emotioneel als het maar iets tegenzit gaat ze al.
  dinsdag 17 april 2018 @ 21:41:20 #71
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178587817
Tuurlijk, ze stopt er vast mee als ze zestien is! 8-)

Nee maar srsly, het schijnt wel een dingetje te zijn dat middelste kinderen wat sneller in de knoop zitten met zichzelf, dus daar zou het wel mee te maken kunnen hebben idd, wat jij ook zegt, ze valt er net overal tussen.

Hopelijk helpt judo.

Wij zijn ook iets dergelijks voor O aan het overwegen, maar dan iets pittiger dan judo. Kijken of dat hem kan helpen wat meer zekerheid over zichzelf te krijgen waardoor hij minder de neiging heeft zijn krachten (zowel fysiek als verbaal) te etaleren. Zeg maar zo zeker over jezelf zijn dat je het allemaal wel prima vindt wat anderen zeggen of doen. Wat meer autonoom en dingen van zich af laten glijden. Minder op dat rechtvaardigheidsgevoel, meer 'life sucks, you can't have it all'.
pi_178587914
Wat heb je in gedachte?
  dinsdag 17 april 2018 @ 22:16:32 #73
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178588562
Naar aanleiding van een hele korte presentatie van vrouw die met 9 jaar liever haar vuisten dan haar stem gebruikte dacht ik aan 'Kyokushinkai', de hardste (en vol contact) vorm van karate. Het is spijkerhard, maar juist ook uitgaande van de filosofie dat de geest het belangrijkste wapen is.
Maar zij gaf aan, toen ik haar aansprak een paar dagen later, dat het handiger was eerst te starten met toch een stapje minder omdat dit echt HEEL HEFTIG is zeg maar. We hadden al eerder naar iets van Taekwondo gekeken, dat vind hij zelf ook wel interessant, kijkt er wel eens youtube filmpjes van.

Ik heb zelf een stevige aversie tegen alles dat met vechtsporten te maken heeft, dus ik moet voor mezelf nog wel een drempeltje over. Hoewel ik rationeel echt weet, en genoeg ervaringen ook heb gelezen, dat het voor kinderen echt wel heel veel kan bieden, niet alleen op het gebied van lichamelijke kracht, maar juist ook voor mentale kracht en character building.
pi_178589431
Is capoeira dan misschien nog iets? Heeft alles van een vechtsport, maar zonder dat je elkaar raakt. Als je het goed beoefent en traint, vraagt het ook echt wat van je fysiek.
  dinsdag 17 april 2018 @ 23:07:37 #75
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178589585
Is ook een mooie sport volgens mij. Maar ik denk dat het voor O bij het gedeelte 'character building' wel goed is als hij fysiek ook hier en daar eens zijn match tegen komt en die beleving is bij capoeira toch net weer anders.
Hoewel hij natuurlijk ook rugby speelt en daar ook wel aardig wat fysieke tegenstand tegenkomt, maar daar is het tot nog toe toch nog wel vaak dat ze met 2-3 aan hem moeten hangen voor hij neer gaat. ;)
pi_178589681
Hij staat zijn mannetje wel, fysiek, dus.

Als ik de echte capoerista’s zie, dan geloof ik ook dat hun ‘gevecht’ meer een strijd is wie de meest acrobatische en knappe toeren uit kan halen. Dat gaat minder over fysieke overmacht.
pi_178589770
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:41 schreef Brighteyes het volgende:
Tuurlijk, ze stopt er vast mee als ze zestien is! 8-)

Nee maar srsly, het schijnt wel een dingetje te zijn dat middelste kinderen wat sneller in de knoop zitten met zichzelf, dus daar zou het wel mee te maken kunnen hebben idd, wat jij ook zegt, ze valt er net overal tussen.

Hopelijk helpt judo.

Wij zijn ook iets dergelijks voor O aan het overwegen, maar dan iets pittiger dan judo. Kijken of dat hem kan helpen wat meer zekerheid over zichzelf te krijgen waardoor hij minder de neiging heeft zijn krachten (zowel fysiek als verbaal) te etaleren. Zeg maar zo zeker over jezelf zijn dat je het allemaal wel prima vindt wat anderen zeggen of doen. Wat meer autonoom en dingen van zich af laten glijden. Minder op dat rechtvaardigheidsgevoel, meer 'life sucks, you can't have it all'.
En Kendo? Of Pencak Silat?
:)
  dinsdag 17 april 2018 @ 23:25:03 #78
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178589860
De laatste kende ik niet maar klinkt, na een snelle google ook wel interessant. Waar we een beetje tegenaanlopen ook is het vinden van een goede dojo. Dat is in sommige regio's niet zo heel simpel. Het valt of staat met een goede sensei (of hoe je de trainer in sommige gevallen ook noemt :@ ). O accepteert niet zomaar authoriteit van iedereen. :') :+
Maar goed, we zijn hier nu net een beetje over na aan het denken, binnenkort maar eens rondkijken en bellen. Even kijken hoe we het in gaan passen met 1 kind op honkbal (2x trainen plus wedstrijd), ander kind op rugby (2x trainen, plus wedstrijd, uiteraard zijn de trainingen op andere dagen en tijden) en beide op pianoles.
pi_178590232
Oh jemig daar kun je dan gerust een heel schema op los laten! Ik snap wel wat je bedoelt qua autoriteit accepteren/docent zoeken. Dat wordt dan wel gewoon proeflessen afgaan denk ik? Om een beetje kennis te maken en misschien toch ook gewoon specifiek op de man af vragen ofzo? Wat een zoektocht dan ja...

Ik ben voor E op zoek gegaan naar een andere viooldocent. Ik voelde me echt zo'n zeurende tigermom die dr net-niet-talentvolle bloedje per se ergens onder wil brengen ofzo. Duurde echt heel lang voordat ik voor mezelf toe durfde te geven dat het gewoon best prima is om voor die bijna 1000¤ per jaar die je betaalt wel een bepaalde kwaliteit te mogen verwachten.
Maar goed, na poos zoeken een docente vlakbij gevonden en gemaild voor kennismaking. Blijkt die vrouw niet zomaar iedereen te accepteren maar moest ze echt voorspelen en werd ze beoordeeld. Heb ik weer :+ toen was mn tigermom gevoel compleet natuurlijk. Maar goed, ze is wel geaccepteerd :s)
  dinsdag 17 april 2018 @ 23:55:21 #80
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178590303
Haha, mooi verhaal. Fijn dat ze geaccepteerd is en ja, je hebt inderdaad gelijk, een beetje goede les kost aardig wat en daar mag je dan ook wel wat kwaliteit voor verwachten inderdaad. :Y
pi_178592827
Met welke leeftijd is muziekles handig? Wanneer zijn jullie begonnen?
  woensdag 18 april 2018 @ 08:01:06 #82
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_178592915
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 23:25 schreef Brighteyes het volgende:
De laatste kende ik niet maar klinkt, na een snelle google ook wel interessant. Waar we een beetje tegenaanlopen ook is het vinden van een goede dojo. Dat is in sommige regio's niet zo heel simpel. Het valt of staat met een goede sensei (of hoe je de trainer in sommige gevallen ook noemt :@ ). O accepteert niet zomaar authoriteit van iedereen. :') :+
Maar goed, we zijn hier nu net een beetje over na aan het denken, binnenkort maar eens rondkijken en bellen. Even kijken hoe we het in gaan passen met 1 kind op honkbal (2x trainen plus wedstrijd), ander kind op rugby (2x trainen, plus wedstrijd, uiteraard zijn de trainingen op andere dagen en tijden) en beide op pianoles.
Is er niet een dojo waar hij alles een beetje kan uitproberen? Vooral het begin van karate en taekwondo is echt super-gecontroleerd. Ik weet niet of dat wat voor hem is. Pencak Silat ken ik van een andere FOK!ker, die dat inderdaad is gaan doen omdat karate hem te gecontroleerd en te 'lief' was. Maar wel toen hij een beetje ouder was. Kan hij z'n energie niet meer in rugby kwijt?
  woensdag 18 april 2018 @ 10:44:43 #83
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178595472
Voor het kwijtraken van energie is rugby prima. :Y Daar kan hij zich lekker uitleven. Maar daar draait het ook heel erg om het team-aspect, dus de bal afgeven ipv kijken hoe ver je zelf komt etc.
We denken dat een vechtsport hem zou kunnen helpen bij het mentale deel. Op jezelf aangewezen zijn etc.
  woensdag 18 april 2018 @ 13:27:06 #84
12713 trui
aantrekkelijk!
pi_178598327
Ons neefje zit ook op Pencak Silat, dat vindt hij leuker dan Karate. Ik vind het wel dapper dat je dit qua planning aandurft. Meer dan 1 sport en ook nog muziekles erbij, ik zou het zelf niet trekken.
Maar misschien kunnen ze steeds makkelijker zelf naar de training of muzieklessen toe?
in de haak.
  woensdag 18 april 2018 @ 16:11:15 #85
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178601801
Nou ja, dat is dus op zich wel een dingetje. Ik kreeg vanmorgen nog van iemand het advies mezelf niet al te veel uit het oog te verliezen in alle drukte, maar het feit blijft dat hij barst van de energie en heel erg behoefte heeft aan extra prikkels en input. Dat niet voeden levert ook 'gedoe' op. ;)

Pianoles is gelukkig hier thuis, op woensdag meteen na school, alletwee achter elkaar, dat scheelt weer gesjees.
  woensdag 18 april 2018 @ 16:47:54 #86
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_178602715
Hoe zijn jullie kinderen bij de sport uitgekomen waar ze nu op zitten? Anouk gaat voor de zomer nog afzwemmen en mag (moet is ook zo'n woord, maar eigenlijk vind ik dat wel ;) ) dan op een sport. Ze heeft het nu over streetdance, maar als ik de roosters bekijkt dan wordt dat nog best lastig (op dagen dat ze naar de BSO gaat etc). Hoe is dat bij jullie gegaan?
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  Licht Ontvlambaar woensdag 18 april 2018 @ 17:00:51 #87
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_178603008
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 07:44 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Isa heeft in groep 3 een jaar ‘Kies je favoriete muziekinstrument’ gedaan op de muziekschool. Daarna 2-3 jaar zangles in een groep, vervolgens 2 jaar keyboardles en individuele zangles. En nu sinds 2 jaar ‘alleen nog maar’ zangles.

Begonnen met een jaar of 6 dus.
pi_178603315
Ik vraag me bij al die clubjes en sport vooral af, HOE DAN? Hoe krijg je dat allemaal geregeld agendatechnisch? Vooral met meer dan een kind.Ik vraag me echt af hoe ik dat allemaal op 2 middagen gepland ga krijgen eigenlijk :?
pi_178603625
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 17:15 schreef Kyara het volgende:
Ik vraag me bij al die clubjes en sport vooral af, HOE DAN? Hoe krijg je dat allemaal geregeld agendatechnisch? Vooral met meer dan een kind.Ik vraag me echt af hoe ik dat allemaal op 2 middagen gepland ga krijgen eigenlijk :?
Er trainen er 2 op dinsdag om 18 voor judo. Paardrijden op woensdag om 14:30 en zwemmen op woensdag om 17. Woensdag is mijn “vrije” dag. Dinsdags zorg ik dat ik optijd in de auto zit, desnoods de laatste meeting met headset.
pi_178603655
Muziekles zou ik ze wel willen geven, maar ik zie even niet hoe inderdaad. Plus de kosten, paardrijden is een behoorlijke hap uit mn budget. (Maar ze doen het zo leuk)
pi_178603695
Ze trainen hier op dinsdag en vrijdag. Ik werk op dinsdag van half 8 tot 16.. dan ben ik op tijd.
♥ Amber ♥ & ♥ Tess ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  woensdag 18 april 2018 @ 17:43:13 #92
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_178603856
Een vriendin van ons was over rugby heel enthousiast, toen zijn we daar voor beide gaan kijken, maar met name voor de jongste. Het bleek voor de oudste idd niks, maar zijn vriendje speelde honkbal en dat wilde hij wel gaan proberen. En daar is hij toen gebleven. ;)

Piano is een beetje een idee van ons ook, maar vinden ze allebei erg leuk. O wilde heel graag drummen, maar dat trok ikzelf geluidstechnisch even niet. :@

quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 17:15 schreef Kyara het volgende:
Rugby is van 18.45-20.00, dus dat is vrij makkelijk. :+ Honkbal is van 16.30-18.00 en op 1 van de 2 dagen is het tijdens de BSO dag en rijdt hij met zijn coach mee. ;)
En met de wedstrijden in het weekend splitsen we ons op. F. met rugby mee en ik met honkbal.

En ja, het is aardig prijzig, dat is ook nog wel een dingetje. :+
pi_178603974
Oh ja, als ze ouder worden gaan ze natuurlijk ook later naar bed :D Dat is er ook meer mogelijk. Al zal ik dan ook meer een beroep moeten doen op mijn man denk ik want op werkdagen werk ik tot 17.30 omdat ik de kinderen eerst naar school breng.
  woensdag 18 april 2018 @ 18:02:07 #94
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_178604109
Ik ben ook mijn werkdagen laat thuis. Maar man ook zo rond 16.45, dus ook niet heel vroeg. Anouk is natuurlijk nog maar 6 (en een half ;) ) we hebben ook nog wel even. Agenda technisch vind ik het wel lastig inderdaad.
pi_178604121
Ik breng de kinderen vaak om 7 naar de opvang, daar ontbijten ze. Zo kan ik wel eerder van mn werk.
  woensdag 18 april 2018 @ 18:12:31 #96
244125 laziness
pi_178604263
Ja agenda technisch is het best lastig alles in te passen.
Eerst was het enige in onze woonplaats vooral op woensdagmiddag vroeg. Gebaseerd op klassieke schoolroosters. Dat werkt niet met een continue rooster.
Nu ons nieuwe schoolgebouw klaar is verhuurt de gemeente de gymzaal van school aan sportclubs. Halleluja _O_ direct uit school de gymzaal inschuiven en in principe kan hij dus nu al alleen. Doen we niet ;)

Muziekles hebben we nog niks gevonden op een tijdstip dat ons uitkomt.
We werken namelijk allebei minder uren vanuit de gedachte dat we tijd met ons kind willen doorbrengen en aandacht aan hem willen besteden. Dus we willen niet allebei alleen maar hem bij sport of muziek droppen.
  Licht Ontvlambaar woensdag 18 april 2018 @ 18:42:01 #97
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_178604710
In dat kader ben ik de volleybaltraining/coaching gaan geven aan het team van Isa. En ik heb vroeger orgel :X gespeeld, dus alle uren in de week naast die 20 minuten keyboardles konden we lekker ruzie maken over oefenen en of iets wel of niet goed klonk :')

Ik zie de meerwaarde wel van muziek en sport, zeker voor de algemene ontwikkeling, motoriek en sociale ontwikkeling. Maar ik begrijp zeker dat met meer dan een kind het planningstechnisch en financieel nog best een uitdaging kan zijn.
Ouder worden helpt wel, ze gaat tegenwoordig alleen naar zangles en volleybal :)
pi_178604980
T traint nu van 18.00 tot 19.15 en A van 19.15 tot 20.30.
In de zaal van 17.30 tot 18.30 en 18.30 tot 19.30.
M traint en coacht het team van A nu.
♥ Amber ♥ & ♥ Tess ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_178605240
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 18:12 schreef laziness het volgende:
Eerst was het enige in onze woonplaats vooral op woensdagmiddag vroeg. Gebaseerd op klassieke schoolroosters. Dat werkt niet met een continue rooster.
Nu ons nieuwe schoolgebouw klaar is verhuurt de gemeente de gymzaal van school aan sportclubs. Halleluja _O_ direct uit school de gymzaal inschuiven en in principe kan hij dus nu al alleen. Doen we niet ;)

We werken namelijk allebei minder uren vanuit de gedachte dat we tijd met ons kind willen doorbrengen en aandacht aan hem willen besteden. Dus we willen niet allebei alleen maar hem bij sport of muziek droppen.
Ik ben er gewoon bij als E. les heeft, ik help haar met oefenen thuis daarna elke dag. A. had les op hetzelfde moment dus daar ben ik (meestal) niet bij, maar ook met haar help ik met het oefenen. Zo brengen we wel gewoon tijd door met elkaar en krijgen ze aandacht. Er wordt hier thuis dagelijks geoefend.
pi_178605283
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 07:44 schreef watmoetikkiezen het volgende:
E. was 5 jaar en A. 7 jaar.
Kleine A begint straks wat mij betreft ook met 5.
  woensdag 18 april 2018 @ 19:24:11 #101
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_178605561
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 18:42 schreef Sjeen het volgende:
In dat kader ben ik de volleybaltraining/coaching gaan geven aan het team van Isa. En ik heb vroeger orgel :X gespeeld, dus alle uren in de week naast die 20 minuten keyboardles konden we lekker ruzie maken over oefenen en of iets wel of niet goed klonk :')

Ik zie de meerwaarde wel van muziek en sport, zeker voor de algemene ontwikkeling, motoriek en sociale ontwikkeling. Maar ik begrijp zeker dat met meer dan een kind het planningstechnisch en financieel nog best een uitdaging kan zijn.
Ouder worden helpt wel, ze gaat tegenwoordig alleen naar zangles en volleybal :)
Ik heb ook nog gekeken naar volleybal, helaas niet bij mijn eigen club mogelijk, maar volgens mij is volleybal vanaf 8 jaar meestal?
Ik zou dat uiteraard het leukste vinden, maar het gaat erom wat Anouk leuk vindt.
  woensdag 18 april 2018 @ 19:26:31 #102
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_178605607
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 18:12 schreef laziness het volgende:

Hier geen continu rooster, maar woensdagmiddag om 14.30 vind ik ook een rottijd. Geen mogelijkheid om die dag met andere kinderen te spelen, behalve de buurtkinderen en die ziet ze al het hele weekend. Vrijdag middag zit ze al op de BSO, dus zou ik het liefst iets vinden wat later op de woensdagmiddag plaats zou vinden. Maar nogmaals, als Anouk het leuk vindt uiteraard.
  Licht Ontvlambaar woensdag 18 april 2018 @ 19:28:58 #103
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_178605649
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 19:24 schreef Susie het volgende:

[..]

Ik heb ook nog gekeken naar volleybal, helaas niet bij mijn eigen club mogelijk, maar volgens mij is volleybal vanaf 8 jaar meestal?
Ik zou dat uiteraard het leukste vinden, maar het gaat erom wat Anouk leuk vindt.
CMV is vanaf 6 jaar, ze beginnen op badmintonveld en met gooien en vangen. Is erg leuk :Y
  woensdag 18 april 2018 @ 20:07:27 #104
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_178606709
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 19:28 schreef Sjeen het volgende:

[..]

CMV is vanaf 6 jaar, ze beginnen op badmintonveld en met gooien en vangen. Is erg leuk :Y
Dat zeker. Alleen in het ene dorp verderop staat echt vanaf 8 en in beide dorpen zijn de trainingen van 18 tot 19.30. Dat vind ik best aan de late kant eigenlijk. Nu nog dus.
pi_178607306
Ean heeft via school 2 proeflessen van volleybal gehad ze is nu nog 6. Training wel van 18:15 tot 19:30 ook laat want normaal ligt ze al om 19:00 in bed. Ze vond het wel erg leuk. Ik heb zelf ook altijd gevolleybald tot mijn schouder kapot ging.
pi_178608158
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 22:16 schreef Brighteyes het volgende:

Ik heb zelf een stevige aversie tegen alles dat met vechtsporten te maken heeft, dus ik moet voor mezelf nog wel een drempeltje over. Hoewel ik rationeel echt weet, en genoeg ervaringen ook heb gelezen, dat het voor kinderen echt wel heel veel kan bieden, niet alleen op het gebied van lichamelijke kracht, maar juist ook voor mentale kracht en character building.
Karate is geen vechtsport, het is een verdedigingssport... voor wat het waard is ;).
Mijn beide meiden zitten op karate (goju-ryu), oudste gaat er na anderhalf jaar ook weer mee stoppen, maar de jongste gaat denk ik voor de zomer haar oranje band halen (nu iets van 2,5 jaar bezig) en zegt soms dat ze ooit de zwarte band wil gaan halen...
Ik had het nooit bedacht zelf, maar de jongste kwam ermee omdat er kinderen uit haar klas karate deden en ze wilde wel eens kijken.
Nu denk ik dat we het wel getroffen hebben met degene die de training geeft. Die heeft zo goed door wat hij kan vragen van elk kind, bepaalt hij per kind waar hij de lat legt.

Ik denk dat ook wel veel uitmaakt wie de trainer is. Kwestie ook van proberen denk ik.
pi_178608187
Met te laat moet ik meteen denken aan iets dat ik laatst hoorde. Bedtijd schijnt iets heel nederlands te zijn. Wij sturen kinderen naar bed omdat het tijd is, in veel zuidelijke landen gaan kinderen naar bed omdat ze moe zijn. Dat is ook waarom je daar dus om half 10 / 10 uur nog vollop kinderen overal ziet.

Vind ik leuk, cultuurdingetjes.

Ik betrapte net mijn oudste dat ze dr laptop nog even had aangezet terwijl ze had moeten gaan lezen. J moet even de instellingen van de router nakijken :D
  woensdag 18 april 2018 @ 21:44:06 #108
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_178609466
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 21:12 schreef Ticootje het volgende:
Met te laat moet ik meteen denken aan iets dat ik laatst hoorde. Bedtijd schijnt iets heel nederlands te zijn. Wij sturen kinderen naar bed omdat het tijd is, in veel zuidelijke landen gaan kinderen naar bed omdat ze moe zijn. Dat is ook waarom je daar dus om half 10 / 10 uur nog vollop kinderen overal ziet.

Vind ik leuk, cultuurdingetjes
Ja tof joh... kinderen die gewoon in slaap vallen op school 🙁 Het is een van de weinige dingen die we altijd echt Nederlands hebben gedaan. Kinderen hebben gewoon echt die slaap nodig. Gaan slapen als je moe bent is leuk als je ook wakker kunt worden als je geen slaap meer hebt, maar zeker op internationale scholen in grote steden kan dat gewoon niet. En is zo’n kind een deel van de dag onbereikbaar, want veel te moe.

En wat organisatie betreft: hier gaat echt alles per auto. Dus wij rijden ‘s morgens om 7 uur naar school, en ik kom zo’n vier keer per week rond 9 uur ‘s avonds met het laatste kind thuis. Normaal (maar oudste heeft al in geen maanden gedanst vanwege ziekte; ik merk het echt aan m’n eigen vermoeidheid) eten we om 5:15, vertrekken met beide kinderen om 5:30. Oudste wordt dan om 7:30 opgehaald door mijn man en jongste balt tot 8:30, maar dat loopt meestal uit. Jongste moet eerst 45 minuten wachten, maar in die tijd red ik het niet om nog naar huis te rijden -door de spits- om hem te halen. Vroeger haalde ik ook oudste nog op, maar dan reed ik zo’n 75 km op een avond, en dat werd me echt te gek.

Jongste moet op het moment ook nog twee keer per week een uur later van school gehaald worden omdat hij dat de 10-jarigen traint. En op zaterdag beginnen de wedstrijden komende week weer. Hij wilde ook heel graag nog crosstraining doen op vrijdag, begin van de avond (terwijl vrijdag en zaterdag ons weekend zijn) maar dat heb ik ge-vetood: dat is een tojd waarop ik echt graag thuis ben. Dat begreep hij ook wel ❤

Nu oudste ziek was en steeds tussendoor naar dokters en fysio moest heb ik jongste trouwens een paar keer in onze versie van een Uber gezet (Uber hebben we ook maar vind ik aanmerkelijk minder prettig). Doodeng vond ik het de eerste keer, maar inmiddels geet het wat beter.
  woensdag 18 april 2018 @ 21:50:20 #109
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178609691
Soneal zit sinds vorige week op tennis, en ik geniet idd vooral van het feit dat hij er gewoon lopend naartoe kan :@
School: op de fiets (2,2 km)
Toneelles: op de fiets (3 km)
Tennis: lopend (300 meter)... priceless.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_178609880
Dir van mij breng ik zelfs naar school. Gokje, 1,5 km.

En pissig dat ze worden al oma een keer gaat lopen. Of als ze boterhammen meekrijgen.

Hmz.
  donderdag 19 april 2018 @ 09:23:23 #111
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_178616265
Maandag avond paardrijden minime. De les is van 19:00 tot 20:00 maar ze moet er al rond 18:30 ivm zadelen etc.
Dus meestal rond 18:15 van huis. Mijn man en ik gaan om en om mee.

Dinsdag basketbal iniminime. Papa is hulpcoach dus dan zijn ze samen meestal rond 18u weg. Les is van 18:30-19:30
Ikzelf heb naailes van 19:30-21:30

Woensdag Spaanse les. De een van 16:00-17:30 en de ander van 17:30-19:00

Vrijdag minime ballet. Ik zet haar om 17u af en papa haalt haar om 18u van uit zijn werk. En rijdt dan gelijk naar de friettent.

Muziek zit er voorlopig niet in. Naast dat de kinderen zelf er geen interesse in hebben.
  donderdag 19 april 2018 @ 09:24:26 #112
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_178616284
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 21:44 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Ja tof joh... kinderen die gewoon in slaap vallen op school 🙁 Het is een van de weinige dingen die we altijd echt Nederlands hebben gedaan. Kinderen hebben gewoon echt die slaap nodig. Gaan slapen als je moe bent is leuk als je ook wakker kunt worden als je geen slaap meer hebt, maar zeker op internationale scholen in grote steden kan dat gewoon niet. En is zo’n kind een deel van de dag onbereikbaar, want veel te moe.

En wat organisatie betreft: hier gaat echt alles per auto. Dus wij rijden ‘s morgens om 7 uur naar school, en ik kom zo’n vier keer per week rond 9 uur ‘s avonds met het laatste kind thuis. Normaal (maar oudste heeft al in geen maanden gedanst vanwege ziekte; ik merk het echt aan m’n eigen vermoeidheid) eten we om 5:15, vertrekken met beide kinderen om 5:30. Oudste wordt dan om 7:30 opgehaald door mijn man en jongste balt tot 8:30, maar dat loopt meestal uit. Jongste moet eerst 45 minuten wachten, maar in die tijd red ik het niet om nog naar huis te rijden -door de spits- om hem te halen. Vroeger haalde ik ook oudste nog op, maar dan reed ik zo’n 75 km op een avond, en dat werd me echt te gek.

Jongste moet op het moment ook nog twee keer per week een uur later van school gehaald worden omdat hij dat de 10-jarigen traint. En op zaterdag beginnen de wedstrijden komende week weer. Hij wilde ook heel graag nog crosstraining doen op vrijdag, begin van de avond (terwijl vrijdag en zaterdag ons weekend zijn) maar dat heb ik ge-vetood: dat is een tojd waarop ik echt graag thuis ben. Dat begreep hij ook wel ❤

Nu oudste ziek was en steeds tussendoor naar dokters en fysio moest heb ik jongste trouwens een paar keer in onze versie van een Uber gezet (Uber hebben we ook maar vind ik aanmerkelijk minder prettig). Doodeng vond ik het de eerste keer, maar inmiddels geet het wat beter.
Klinkt vermoeiend
  donderdag 19 april 2018 @ 09:24:41 #113
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_178616289
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 21:55 schreef Ticootje het volgende:
Dir van mij breng ik zelfs naar school. Gokje, 1,5 km.

En pissig dat ze worden al oma een keer gaat lopen. Of als ze boterhammen meekrijgen.

Hmz.
Wat eten ze dan?
  donderdag 19 april 2018 @ 09:26:43 #114
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_178616315
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 21:12 schreef Ticootje het volgende:

Vind ik leuk, cultuurdingetjes.

Ik betrapte net mijn oudste dat ze dr laptop nog even had aangezet terwijl ze had moeten gaan lezen. J moet even de instellingen van de router nakijken :D
Mijn kinderen hebben hun slaap wel echt nodig.
Minime laat haar iPad beneden liggen. En daar krijgt ze via iMessage (ze mag geen whatsapp) berichten op van een vriendin. Soms wel na 10 uur. Dan ligt ze echt al lang en breed te slapen.
En haar vriendin doet weleens “lelijk” dat ze zo vroeg naar bed gaat. Maar zoals ik al zei. Ze heeft het nodig.
pi_178616343
Ik wil mijn oudste ook op een buitenschoolse activiteit. Ze vind een hoop leuk maar het loopt iedere keer mis op dat er geen bekende kinderen voor haar zijn. Zo heeft ze een proefles Aikido gedaan. Danslessen eerst via school dat ging goed maar dat stopte en kon je zelf les nemen en vond ze wel wat maar geen kindjes uit school gingen mee. :{
pi_178616364
Die van mij gaan om 19:00 naar bed. De jongste heeft dat echt nodig (merkte ik gister maar weer) maar de oudste dus niet en hebben we vaak mot dat ze om 22:00 nog niet slaapt. Gaan we vandaag anders aanpakken heb ik gister besloten! Beide andere tijden dus. :)
pi_178616544
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 09:28 schreef Tally het volgende:
Ik wil mijn oudste ook op een buitenschoolse activiteit. Ze vind een hoop leuk maar het loopt iedere keer mis op dat er geen bekende kinderen voor haar zijn. Zo heeft ze een proefles Aikido gedaan. Danslessen eerst via school dat ging goed maar dat stopte en kon je zelf les nemen en vond ze wel wat maar geen kindjes uit school gingen mee. :{
Oh, vind ze dat zo belangrijk? Je kent op zo n club toch ook gauw genoeg kinderen?
pi_178617028
Oh dat is jammer zeg Tally! En is er niet iets waar vriendinnetjes ook al heen gaan? Mijn middelste vind dat ook wel spannend ja dat ze dan alleen is.

Hier op school worden musical-lessen gegeven. Zowel op school zelf als extracurriculaire activiteit maar ook na school als buitenschoolse activiteit. De meiden willen daar graag op. Ik vind het op zich echt superleuk. Het zit heel professioneel in elkaar, ieder jaar een grote opvoering en een kleintje halverwege. Zang, dans en toneel natuurlijk. Maar aan de andere kant wil ik geloof ik liever dat ze echt op een sport-sport gaan en ik merk dat ik dit niet echt als een sport zie. Hoewel ik wel direct geloof dat het intensief kan zijn hoor!

Qua sport zoek ik het echt hier op het dorp ook, ik wil dat ze daar straks zelf heen kunnen op de fiets of lopend.
  donderdag 19 april 2018 @ 10:19:00 #119
12713 trui
aantrekkelijk!
pi_178617036
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 09:43 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Oh, vind ze dat zo belangrijk? Je kent op zo n club toch ook gauw genoeg kinderen?
Precies, daar zou ik 't niet op laten vastlopen. Gewoon gaan en het is juist leuk dat je dan van dansles weer andere kinderen kent dan van school.

Ik ben blij dat die van ons al zelf naar voetbaltraining & badmintontraining kunnen. Scheelt een boel, en dan nog is 't qua timing van 't avondeten soms een gepuzzel. Zeker nu de oudste 2 avonden in de week een bijbaantje heeft (pizzakoerier op de fiets). Dan moet hij of heel vroeg eten, of na ons. Hoe dan ook een gedoe.
in de haak.
pi_178619057
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 09:43 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]

Ze maakt heel snel kennis. Ook als we op vakantie zijn of in de speeltuin. Maar bij zoiets vind ze het erg vervelend tot huilbuien toe. Ik heb geprobeerd om mee te gaan. Ik heb geprobeerd om haar er af te zetten en zelf weggaan. Maar beide geen succes. We stoppen niet! Er zal vast iets zijn dat ze zo leuk vind dat ze zich er overheen zet. Maar nu lukt het nog niet :{
pi_178619099
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 10:18 schreef mignonne het volgende:
Oh dat is jammer zeg Tally! En is er niet iets waar vriendinnetjes ook al heen gaan? Mijn middelste vind dat ook wel spannend ja dat ze dan alleen is?
Die zitten vaak dan al in hogere groepen omdat ze er langer op zitten. Andere band bij aikido. Groep 3 bij dansles. Zulke dingen. Ik probeer nu iets te zoeken waar een vriendinnetje ook naar toe wil. Alleen zit ik niet echt op dat kind te wachten. :') Kan zij niets aan doen maar die ouders zijn zo makkelijk dat ik straks elke keer de taxi ben en daar pas ik voor.
pi_178619127
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 10:19 schreef trui het volgende:

[..]

Precies, daar zou ik 't niet op laten vastlopen. Gewoon gaan en het is juist leuk dat je dan van dansles weer andere kinderen kent dan van school.
En dan elke keer een kind naar dansles of Aikido brengen die aan het huilen is? Kotsend van de buikpijn? Daar pas ik voor.

Zo is het tot nu toe namelijk wel gegaan. En laat ik het wel op vastlopen.
  donderdag 19 april 2018 @ 12:32:19 #123
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_178619185
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 12:28 schreef Tally het volgende:

[..]

En dan elke keer een kind naar dansles of Aikido brengen die aan het huilen is? Kotsend van de buikpijn? Daar pas ik voor.

Zo is het tot nu toe namelijk wel gegaan. En laat ik het wel op vastlopen.
Paardrijden dan? is wat minder team, denk ik.
  donderdag 19 april 2018 @ 12:32:45 #124
12713 trui
aantrekkelijk!
pi_178619192
Misschien gaat het dit keer wel anders. Dat zou ook nog kunnen?
in de haak.
pi_178619396
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 12:32 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Paardrijden dan? is wat minder team, denk ik.
Daar heb ik aan zitten denken ja. Dat is wat meer één op één. Maar wat een geld kost dat :X
pi_178619420
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 12:32 schreef trui het volgende:
Misschien gaat het dit keer wel anders. Dat zou ook nog kunnen?
We stoppen ook niet met zoeken :)
  donderdag 19 april 2018 @ 13:14:18 #127
298315 SacreCoeur
pi_178619834
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 12:44 schreef Tally het volgende:

[..]

Daar heb ik aan zitten denken ja. Dat is wat meer één op één. Maar wat een geld kost dat :X
10tje Per les meestal.

Maar dansles is ook al snel 40 p/m. althans hier wel
pi_178619870
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 09:24 schreef amaranta het volgende:

[..]

Wat eten ze dan?
Bolletjes.
pi_178619970
C zit nog steeds op extragym. kost 150 euro per jaar. En elke week 45 minuten buiten de schoolvakanties. Dat is in principe om zijn motoriek+sociaal emotionele ontwikkeling te ondersteunen, maar hij vindt het ook gewoon te leuk om te stoppen.
Hij heeft een jaar getennist, maar toen begon de leraar staat fanatieker te worden. Strafrondjes rennen als je verloren/mis geslagen had, en steeds weer vragen of hij niet toernooitjes wilde spelen. En dit kind heeft gewoon een hekel aan wedstrijdjes. Die laatste 10 weken waren wel een beetje lang ;)
We gaan binnenkort eens kijken bij ultimate frisbee, kleine club met kleine teams en veel fair play. Eens kijken of dat beter past. Voordeel is ook dat kinderen daar vaak ouder beginnen, dus dan zit je niet met vriendjes die groepjes vooruit zijn of dat je met kleintjes in de groep zit.. Kost 120 per jaar, dus ook prima te doen..

De jongste zit nog op zwemles, zal nog wel een jaartje duren. Als hij A heeft, mag hij op een andere sport. Hij denkt na over tennis (500 m fietsen), of misschien turnen of freerunnen. Hij is motorisch en sociaal minder beperkt dan grote broer, dus die kiest makkelijker..
pi_178620138
Wat vervelend zeg Tally! Kan me je bezwaar tav die andere ouders best indenken. Lijkt me goed om daar bij op je strepen te staan en duidelijke afspraken te maken. Kan natuurlijk heel fijn zijn om het samen te verdelen, dat de een haalt en de ander brengt ofzoiets. Maar je kunt ook van meet af aan gewoon besluiten zelf te halen en brengen en het andere kindje helemaal niet mee te nemen. Zou er zelf ook niet zo om staan te springen geloof ik, uitzonderingen daar gelaten.
pi_178620779
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 12:24 schreef Tally het volgende:

[..]

Ze maakt heel snel kennis. Ook als we op vakantie zijn of in de speeltuin. Maar bij zoiets vind ze het erg vervelend tot huilbuien toe. Ik heb geprobeerd om mee te gaan. Ik heb geprobeerd om haar er af te zetten en zelf weggaan. Maar beide geen succes. We stoppen niet! Er zal vast iets zijn dat ze zo leuk vind dat ze zich er overheen zet. Maar nu lukt het nog niet :{
Tjee vervelend zeg.. (begrijp me niet verkeerd hoor, lijkt me vooral voor haarzelf erg lastig)
W heeft dat haast omgekeerd. Die maakt uit zichzelf niet persé contact ofzo in een speeltuin. Maar alleen naar een nieuwe groep vind ze héél eventjes spannend, maar daarna niet meer..Zo bracht ik haar naar scouting. Bij binnenkomst kroop ze meteen op schoot. Eén van de leiding gaf aan dat de ouders er bij mogen blijven tot na het openingsliedje en dat als ze gingen aftellen je in de kring moest gaan staan. Zodra het aftellen begon holde ze naar de kring en ze heeft niet een keer omgekeken..
Maar mijne is nog maar een kleuter, dat kan ook verschil maken natuurlijk..
pi_178623155
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 13:14 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

10tje Per les meestal.

Maar dansles is ook al snel 40 p/m. althans hier wel
Ik betaal echt geen 10 euro per les. Dan deed ik het meteen. Ik woon om de hoek van een manege en die vraag 17,50 per les.

Voor dansles betaalde ik 36 euro voor een kwartaal :)
pi_178623204
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 13:27 schreef mignonne het volgende:
Wat vervelend zeg Tally! Kan me je bezwaar tav die andere ouders best indenken. Lijkt me goed om daar bij op je strepen te staan en duidelijke afspraken te maken. Kan natuurlijk heel fijn zijn om het samen te verdelen, dat de een haalt en de ander brengt ofzoiets. Maar je kunt ook van meet af aan gewoon besluiten zelf te halen en brengen en het andere kindje helemaal niet mee te nemen. Zou er zelf ook niet zo om staan te springen geloof ik, uitzonderingen daar gelaten.
Dat zijn dezelfde ouders als die mij in de vakantie op mijn enige vrije dag om half 8 uit bel bellen want ze wil zo graag samen spelen (bleken voor die dag geen oppas te hebben) en haalde haar om half 6 op.

Of op het kinderfeestje 10 minuten voor het einde bellen want ze heeft toch geen auto en kan dr toch niet op komen halen of we dr ff naar huis kunnen brengen.

:{
pi_178623398
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 16:32 schreef Tally het volgende:

[..]

Dat zijn dezelfde ouders als die mij in de vakantie op mijn enige vrije dag om half 8 uit bel bellen want ze wil zo graag samen spelen (bleken voor die dag geen oppas te hebben) en haalde haar om half 6 op.

Of op het kinderfeestje 10 minuten voor het einde bellen want ze heeft toch geen auto en kan dr toch niet op komen halen of we dr ff naar huis kunnen brengen.

Oh jemig... daar zou ik ook heel snel klaar mee zijn ja. Zoiets overkomt je 1 of 2 keer en daarna kijk je wel uit :{ Wat irritant zeg.
pi_178623580
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 16:32 schreef Tally het volgende:

[..]

Wat irritant... Je dan zo voor het blok zetten... :{ zou ik ook niet tof vinden.
pi_178623666
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 16:51 schreef Nijna het volgende:

[..]

Wat irritant... Je dan zo voor het blok zetten... :{ zou ik ook niet tof vinden.
Ik zou dr geloof ik terug voor het blok zetten op een bepaald moment :$
"Nee dat kan niet en we krijgen straks belangrijk bezoek dus je moet haar nu komen halen." oid. Flauw maar kans is wel groot dat ze t daarna niet meer doen (en een ander slachtoffer zoeken, dat ook...)
  donderdag 19 april 2018 @ 16:54:43 #137
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_178623668
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 16:29 schreef Tally het volgende:

[..]

Ik betaal echt geen 10 euro per les. Dan deed ik het meteen. Ik woon om de hoek van een manege en die vraag 17,50 per les.

Hier 114,50 voor 10 lessen
  donderdag 19 april 2018 @ 16:59:24 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178623765
Dat kan echt niet.
Ik bied het wel aan aan de moeder van een vriendje als er weer eens een staking is, en ze vraagt het ook wel eens als ze opvang nodig heeft en er die dag geen plek meer is op de BSO (ze heeft geen vaste dagen), en dat is geen probleem, aan de andere kant blijft Soneal ook regelmatig mee-eten als hij bij hen speelt (gaan wij samen uit eten :D).
Maar wel graag in overleg enzo, ik doe nergens moeilijk over.

Afgelopen najaar was ik een tijdje totaal kapot moe, zag ze me 's morgens op school, krijg ik even later een "Zal ik Soneal vanmiddag maar meenemen naar ons huis?" appje O+
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 19 april 2018 @ 17:07:53 #139
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_178623910
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 16:59 schreef Leandra het volgende:
Dat kan echt niet.
Ik bied het wel aan aan de moeder van een vriendje als er weer eens een staking is, en ze vraagt het ook wel eens als ze opvang nodig heeft en er die dag geen plek meer is op de BSO (ze heeft geen vaste dagen), en dat is geen probleem, aan de andere kant blijft Soneal ook regelmatig mee-eten als hij bij hen speelt (gaan wij samen uit eten :D).
Maar wel graag in overleg enzo, ik doe nergens moeilijk over.

Afgelopen najaar was ik een tijdje totaal kapot moe, zag ze me 's morgens op school, krijg ik even later een "Zal ik Soneal vanmiddag maar meenemen naar ons huis?" appje O+
Lief!
Zo hoop ik ook te zijn.

Overigens gaan onze kinderen naar een andere school dan onze buren/achterburen/overburen dus daar kan ik, al zou ik het willen, niet op terugvallen.
En smiddags om 15u zou ik ze nog wel alleen naar huis laten. Maar smorgens alleen naar school vertrouw ik er niet op dat ze om 8:15 ook daadwerkelijk gaan
  donderdag 19 april 2018 @ 17:15:23 #140
298315 SacreCoeur
pi_178624037
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 16:29 schreef Tally het volgende:

[..]

Dat is wel aan de prijs.
Zal wel net zo erg verschillen als zwemles, hier is paardrijden namelijk 10 euro per les :P
Dansen is 40 per maand.
Voetbal nog geen 30 euro per kwartaal.

Maar al met al blijft het lastig als je kind er moeite mee heeft om alleen ergens naartoe te gaan.
Ik was ook zo vroeger en ik heb daarom ook nooit echt leuk op een sport oid gezeten.
pi_178624562
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 16:54 schreef amaranta het volgende:

[..]

Hier 114,50 voor 10 lessen
Dat vind ik echt nog te doen. Ik heb ook verder weg gezocht maar kom niet onder de 15 euro per les.
  vrijdag 20 april 2018 @ 12:42:36 #142
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178639579
Twee dagen warm weer en mijn meisje zit weer compleet onder de bultjes en krabt zich een ongeluk ;(

Ze heeft altijd wel ergens wat eczeem, maar nu met dit weer barst het overal weer los. Vorig jaar op vakantie was het het ergst, toen zaten we in Italië waar een hittegolf was met mega luchtvochtigheid. Ik had toen de indruk dat ze een soort zonne-allergie had, want haar billen waren het enige deel van haar lijf waar geen bultjes zaten (soort kippenvel). Maar het kan natuurlijk ook van de zonnebrandcreme komen.... Ik gebruik Lovea, juist omdat dit aangeprezen werd als goed voor kindjes met een moeilijke huid.

Heeft iemand nog een andere tip, of bemoedigende verhalen dat het heus overgaat? O+
E & S
pi_178639655
De zonnebrandcrème van dr Leenarts al geprobeerd?
pi_178639927
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 12:42 schreef LadyBlack het volgende:
Twee dagen warm weer en mijn meisje zit weer compleet onder de bultjes en krabt zich een ongeluk ;(

Ze heeft altijd wel ergens wat eczeem, maar nu met dit weer barst het overal weer los. Vorig jaar op vakantie was het het ergst, toen zaten we in Italië waar een hittegolf was met mega luchtvochtigheid. Ik had toen de indruk dat ze een soort zonne-allergie had, want haar billen waren het enige deel van haar lijf waar geen bultjes zaten (soort kippenvel). Maar het kan natuurlijk ook van de zonnebrandcreme komen.... Ik gebruik Lovea, juist omdat dit aangeprezen werd als goed voor kindjes met een moeilijke huid.

Heeft iemand nog een andere tip, of bemoedigende verhalen dat het heus overgaat? O+
Eczeem hier (was niet zongerelateerd) verdween vanzelf toen we stopten met shampoo gebruiken.
Op dinsdag 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op zaterdag 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe het volgende:
  vrijdag 20 april 2018 @ 13:13:59 #145
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178640042
Shampoo gebruik ik zelden, we wassen haar doorgaans bij de wastafel, en in het weekend een keertje in bad als ze zin heeft (of zwart van de modder is uiteraard). Ik was dan nog niet altijd haar haren, en als we het wassen dan is het met baby badspul van Hipp.

Dr Leenarts zal ik eens bekijken ^O^
E & S
  vrijdag 20 april 2018 @ 13:18:27 #146
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_178640111
Klinkt als atopisch eczeem. Mijn dochter heeft tubes met crème van de huisarts gekregen daarvoor. Zal straks eens kijken wat er op staat.
pi_178640135
Heeft ze de bultjes niet waar ze gekleed is?
Isabel 21-5-10 ♥ & Tobias 1-11-12 ♥
  vrijdag 20 april 2018 @ 13:24:21 #148
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_178640185
Vaseline Cetomacrogol crème fna
  vrijdag 20 april 2018 @ 14:30:04 #149
244125 laziness
pi_178640999
Cetomacrogol of Lanettezalf inderdaad :Y
pi_178641046
En anders als ze veel jeuk en last heeft gewoon een hormoonzalf halen.
  vrijdag 20 april 2018 @ 15:29:18 #151
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178641734
Ja voor opvlammend eczeem hebben we triamcinolon hormoonzalf hoor. En tussendoor houden we die plekken vet met kokosolie.

Maar nu met die andere bultjes sta ik dus weer even voor een raadsel. Ze krijgt dan ook een wat opgezet gezicht met een strakke rode huid en wat pafferige oogjes... Ziet er superoncomfortabel uit, dus ik wil haar zo graag helpen -O-
E & S
  vrijdag 20 april 2018 @ 15:32:54 #152
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178641765
Overigens hebben de meeste eczeemsmeerseltjes een flink aandeel water, en dat is nou juist helemaal niet handig op een eczeemhuid :?

En vaseline mijd ik met een warmbloedig kind ook, anders gaat het maar lopen broeien onder die laag.

Ik was alleen in de veronderstelling dat zon goed was voor eczeem, maar dat lijkt hier niet het geval. Of ze heeft eczeem én zonne-allergie :')
E & S
  vrijdag 20 april 2018 @ 16:07:14 #153
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_178642130
Mijn eigen atopisch eczeem vlamt ontzettend op van zweten, kan dat het zijn?

Het pafferige gezicht doet me eerder aan hooikoorts denken...
  Licht Ontvlambaar vrijdag 20 april 2018 @ 19:19:47 #154
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_178644575
Hier zonneallergie, uit zich in het voorjaar bij de eerste warme dagen en op vakantie als het echt goed zonnig is weer. Antihistamine en koelen helpt een beetje...
  vrijdag 20 april 2018 @ 20:00:28 #155
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178645263
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 16:07 schreef kwakz0r het volgende:
Mijn eigen atopisch eczeem vlamt ontzettend op van zweten, kan dat het zijn?

Het pafferige gezicht doet me eerder aan hooikoorts denken...
Ah, ja dat klopt sowieso hoor Kwak, dat heeft ze het hele jaar door. Ik kan haar dus ook nooit leuke truien aandoen, of fijn met vestjes enzo werken. Het kind loopt de hele winter het liefst in een gewoon tricot shirt met een mouwloos hemdje eronder.

Ik zorg dus dat kleding nooit synthetisch is (ok, uitgezonderd de 100 tulen rokjes die ze heeft, daar kom ik niet onderuit :') ) en dat in de winter het onderlaagje bij voorkeur iets met wol is, dan is de kern iig warm en reguleert het wat als de school toch flink stookt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 19:19 schreef Sjeen het volgende:
Hier zonneallergie, uit zich in het voorjaar bij de eerste warme dagen en op vakantie als het echt goed zonnig is weer. Antihistamine en koelen helpt een beetje...
Kijk, dat vind ik dus een hoopgevend bericht. Dit zijn natuurlijk de eerste warme dagen en ik was al bang dat het dus tot september zo zou zijn :X Maar er is dus reden om aan te nemen dat het hierna weer even 'gewend' is?

Antihistamine had ik afgelopen jaar op vakantie ook al aan zitten denken. Ik zal eens informeren bij mijn huisarts ^O^
E & S
  vrijdag 20 april 2018 @ 23:31:22 #156
12713 trui
aantrekkelijk!
pi_178648760
Cetomacrogol lijkt me beter dan kokosolie. Hier ook een voorwaarde om eczeem buiten de deur te houden. Heel anders dan gewone vaseline hoor. Maareen zonne allergie kan het inderdaad ook best zijn, hopelijk werkt de antihistamine!
in de haak.
pi_178650029
Klinkt net als wat mijn jongste heeft. Vooral op zn armen. Het voelt ook heel bobbelig aan en ziet er rood uit. Jeuken als een malle.
Komt het door de warmte, Door zon, of toch iets gegeten waar hij niet tegen kon. Flink cetamacogrol gesmeerd. Hopelijk is het morgen wat beter

Qua sport, hier hebben we gezien wat het met het zelfvertrouwen kan doen als je ergens goed in bent. Onze oudste is zo gegroeid toen ze op turnen zat en daar goed in bleek. Inmiddels Door een blessure moeten stoppen met turnen maar inmiddels zit ze op acrogym, wat veel raakvlakken met turnen heeft.
Onze jongste is een echte voetballer. Een genot om naar te kijken.

En wat ideaal nu ze groter worden. Gaan zelf naar vriendjes, naar sport enz. Eerder voelde ik me net een taxi maar het wordt echt beter
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  zaterdag 21 april 2018 @ 13:17:04 #158
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_178654431
Zijn ee hier mensen met een trampoline in de tuin?

Ik wil er heel graag één (ja ik ja) en vriend vind het te gevaarlijk (die is nogal risicomijdend). Hoe kijken jullie daarnaar?

(Ik zou voor een rechthoekige ingraaf gaan)
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_178654876
Ja. Heel fijn, wij hebben m nog niet ingegraven (staat wel al bijna een jaar) maar wel een net eromheen. Kinderen vinden het lekker en volgens mij leren ze juist op een trampoline op een relatief veilige manier beter balanceren, vallen en dat soort dingen.
pi_178655416
Ook maar even hier, er is nu een centraal topic over muziek(les) voor kinderen.

OUD / Muziek(les) voor kinderen
  zaterdag 21 april 2018 @ 15:05:57 #161
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_178655719
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 13:17 schreef AwayTL het volgende:

Ik wil er heel graag één (ja ik ja) en vriend vind het te gevaarlijk (die is nogal risicomijdend). Hoe kijken jullie daarnaar?

Niet meer. Altijd wel gehad. Met net. Zonder net. Op een tegelvloer. Niet ingegraven

Je kan ook misstappen op de stoep en je enkel breken.
  zaterdag 21 april 2018 @ 20:08:19 #162
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_178660042
quote:

Wilde ik absoluut niet. Heb zelf jarenlang geturnd en we mochten nooit alleen trampolinespringen. Veel te gevaarlijk. Ook de turnclub van mijn dochter waarschuwt tegen tuintrampolines.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- Rikkert Zuiderveld
  Licht Ontvlambaar zaterdag 21 april 2018 @ 20:10:51 #163
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_178660106
We hebben een dubbele schommel, neergezet voordat tuintrampolines een dingetje werden. En daardoor geen plaats voor een trampoline, wel handig zo...
  zaterdag 21 april 2018 @ 20:20:11 #164
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_178660298
Mijn zus had er ook 1 ingegraven, alle kinderen zijn iig nog heel :+

Ik zou ook een trampoline nemen (ingegraven) als we een tuin zouden hebben.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  zaterdag 21 april 2018 @ 20:36:05 #165
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_178660597
ik ben echt tegen de meeste trampolines, die veren zijn levensgevaarlijk als er maar een cm van bloot komt te liggen en zeker als er 2 kinderen op springen zit er zo iets tussen.

Ze mogen dat van mij dus echt niet als de veren niet helemaal bedekt zijn.
Zo was dat altijd wel strijd bij de julianatoren
  zaterdag 21 april 2018 @ 20:49:41 #166
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_178660776
quote:

Wij hebben er een (ingegraven) sinds ik denk een klein jaartje, en het is voor ons echt de aankoop van de eeuw. Hoeveel uren ze daarop al gesprongen hebben... Ze vinden het nog net zo leuk als de eerste week, en ook altijd een hit bij kinderen die komen spelen. Glijbaan met het uiteinde op de rand is ook populair ^O^

We hebben niet eens zo'n grote, rond, diameter 244 cm, en springen / spelen met 2 a 3 kinderen gaat nu nog prima.
pi_178662055
Trampoline in de tuin, met een net (niet ingegraven). Rond diameter 306cm. Al een jaar of 5 denk ik, so far so good. En nog altijd een succes.
Inmiddels al een paar keer het net en de rand vervangen.
  zaterdag 21 april 2018 @ 22:05:26 #168
48000 Vlindur
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_178662382
quote:

Ja wij. Een gemiddelde van 270? Met net en rand. Ze zijn er nog steeds blij mee en de jongste kon dus al springen toen hij naar gekeken echt heel klein was 😍

Hij staat niet ingegraven trouwens.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_178662964
Hier ook. Een ronde van 305. Ik zou hem meteen vervangen mocht ie kapot gaan want dat ding wordt echt megaveel gebruikt hier. Door beide Kids.
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  zondag 22 april 2018 @ 07:29:39 #170
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_178667278
Ah top! Dan ga ik vriend nog even overhalen :+ .

Goede rand gaan we dan voor blijven zorgen!
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')