abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 21 maart 2018 @ 13:01:47 #1
448116 selousscout
Analog boy in a digital world
pi_177981787
Aangezien het laatste Finland topic meer dan 4 jaar oud is dacht ik laat ik is een nieuwe openen (kon ook niets toevoegen in het Finland #3 topic van 2014)

Ik zelf ben vanuit Stavanger Noorwegen eind vorig jaar deze kant op gekomen en woon en werk in tegenwoordig in Tampere. Wat tot op heden prima bevalt.

Waar ik in Stavanger nog wel is wat Nederlands opving op straat is het hier nog niet voorgekomen dus ik denk dat ik wel weet waarom het vorige topic is uitgestorven ;) maar je weet maar nooit dus ik dacht ik probeer het gewoon.

Tampere:

pi_177990086
Tampere is een leuke stad! Twee jaar terug op vakantie geweest, er een sport van gemaakt de kampaeläin-stickers te spotten. O+ Geen idee hoeveel Nederlanders er zitten, misschien ben je de enige? Lijkt me dat er toch nog wel een paar verdwaald landgenoten ergens verstopt zitten. Ben je ook Fins aan het leren? Hoe gaat dat? De taal was voor mij een reden om Finland een paar plekken lager te zetten op de emigratielijst. ;)
  donderdag 22 maart 2018 @ 08:06:17 #3
448116 selousscout
Analog boy in a digital world
pi_178004908
Ik leer nog geen Fins maar dat staat wel zeker op de planning voor dit jaar.
Heb het te druk met werk dat ik er nog geen tijd voor heb gehad. (en ook niet heel veel moeite voor heb gedaan)

In de "grote" steden kom je redelijk weg met Engels dus de taal hoeft geen drempel te zijn om hier te komen :) Vanuit de overheid is er de mogelijkheid om alle papier werk in het Fins of Zweeds te krijgen, en het Zweeds kan ik redelijk lezen dus dat scheelt.
En de meeste bedrijven hebben van het papierwerk een samenvatting in het Engels voor contracten en dergelijke.
pi_178051386
Fins kan je tenminste nog in Google translate gooien :P
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_178325339
Tip, leer zo snel mogelijk fins, het lijkt vaak dat je je wel red met engels, maar dat gaat je promoties en veel moeite kosten op de lange termijn.

Ik spreek hier uit ervaring, leefde eerst in Helsinki en dacht hetzelfde, maar schoot niks op.

Tegenwoordig woon ik in Savonlinna, (alweer bijna 6 jaar) en hier moet ik wel fins spreken, dat gaat vrij snel als je niet anders kan :D

fins werkt echt voor geen meter in g. translate, daar komen echt de meest vreemde vertalingen uit.
Make a man a fire and he will be warm for a day, set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')