abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  woensdag 21 maart 2018 @ 09:40:17 #1
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_177977799
Hoi,

Ik heb een kansloze diesel. Die gaf gisteren ineens aan dat er iets niet goed was in het motormanagement en dat bleek na uitlezen de EGR klep te zijn. Als ik een beetje rondlees is vervangen bijna nooit nodig.

Dan kom ik op schoon laten maken, of uitschakelen.

Ik zie op diverse websites dat je zo'n ding voor 150 euro uit kunt laten schakelen, inclusief software aanpassingen e.d. Maar ik lees ook dat er strengere regels zijn met de APK keuring. Voordat ik nou naar zo'n toko ga die ongetwijfeld aangeven dat het geen enkel probleem is: Is dit een probleem?

Voordelen zouden zijn: Beter verbruik, schonere lucht, minder vervuiling van de componenten.
Er zouden geen nadelen aan zitten.

Jullie ervaring/advies?

Het betreft een Volkswagen Polo 1.2tdi Bluemotion.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_177978239
APK gebeurt toch bij nieuwere auto's niet met zon ding in de uitlaat? Maar gewoon via de boordcomputer?

Dan moet je de boordcomputer laten geloven dat de klep er nog zit en werkt, dus de computer geeft geen storing, maar de klep moet in de realiteit uitgeschakeld zijn. Er zullen vast een paar mensen over nagedacht hebben :P

Dit is was mij ooit verteld is, of het ook op auto's werkt weet ik niet.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_177978248
Schonere lucht is natuurlijk bullshit eh; EGR is een milieu dingetje. ;)

Ik zou hem n keer laten schoonmaken, als je daarna nog/weer gezeik krijgt kun je hem altijd nog laten uitprogrammeren..
Torque makes life easy.
Team Jean
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:03:33 #4
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_177978412
quote:
14s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:56 schreef Sounddragon het volgende:
Schonere lucht is natuurlijk bullshit eh; EGR is een milieu dingetje. ;)
Schonere lucht in de motor, voor betere verbranding. :P.
Zo lees ik het.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_177979025
quote:
14s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:03 schreef Kreator het volgende:
Schonere lucht in de motor, voor betere verbranding. .

Ah, op die fiets.. schone lucht in jouw straatje, niet d straat :P
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_177984770
aangezien ik nu diesels aan het kietelen ben ben ik ook erachter gekomen dat EGR wat meer is dan alleen milieu.

Namelijk, EGR wordt gebruikt voor:
* mileu
* sneller opwarmen van de motor (warmtewisselaar zit ertussen, vooral bij CR diesels)
* rustigere motorloop

je kan EGR uitschakelen en hij zal zuiniger lopen, hij klinkt wel wat meer als een tractor stationair en zal langzamer op temperatuur komen maar verder geen gezeik.

als je EGR wil uitschakelen op de goede manier moet je ook SOI aan gaan passen (start van injectie), namelijk EGR heeft ook invloed op het verbrandingsproces, als men SOI aanpast zal hij NOG zuiniger gaan lopen.

maar voor jou TS, wat voor foutmelding heb je? EGR uitschakelen (as in 0% dutycycle) zullen de meeste foumeldingen gewoon weer terugkomen, dan moeten de foutcodes ook weg geprogrammeerd worden.

ikzelf heb het zo gedaan dat EGR actief is tot 1100rpm, komt de motor sneller op temperatuur en klinkt stationair gewoon zoals het hoort.

APK is overigens geen probleem want:
* diesels tot 2006 wordt alleen gekeken naar Roet, Nox etc boeit hun geen reet, zelfs je katalysator kan er rustig tussenuit
* na 2006 wordt alleen gekeken naar Roet en Engine Readiness, geen foutcode en roet is OK dan krijg je gewoon je APK.

Ik heb geen DPF erin, katalysator en einddempers gaan er bij mij uit, kan ik naar Stage 3 :Y)
life happens while you're pusing the throttle.
pi_177990472
Misschien met een oudere software versie, met sjoemel erin, doet het nog wel.
.
  donderdag 22 maart 2018 @ 09:33:35 #8
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_178005962
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 15:26 schreef eXplorer1 het volgende:
aangezien ik nu diesels aan het kietelen ben ben ik ook erachter gekomen dat EGR wat meer is dan alleen milieu.

Namelijk, EGR wordt gebruikt voor:
* mileu
* sneller opwarmen van de motor (warmtewisselaar zit ertussen, vooral bij CR diesels)
* rustigere motorloop

je kan EGR uitschakelen en hij zal zuiniger lopen, hij klinkt wel wat meer als een tractor stationair en zal langzamer op temperatuur komen maar verder geen gezeik.

als je EGR wil uitschakelen op de goede manier moet je ook SOI aan gaan passen (start van injectie), namelijk EGR heeft ook invloed op het verbrandingsproces, als men SOI aanpast zal hij NOG zuiniger gaan lopen.

maar voor jou TS, wat voor foutmelding heb je? EGR uitschakelen (as in 0% dutycycle) zullen de meeste foumeldingen gewoon weer terugkomen, dan moeten de foutcodes ook weg geprogrammeerd worden.

ikzelf heb het zo gedaan dat EGR actief is tot 1100rpm, komt de motor sneller op temperatuur en klinkt stationair gewoon zoals het hoort.

APK is overigens geen probleem want:
* diesels tot 2006 wordt alleen gekeken naar Roet, Nox etc boeit hun geen reet, zelfs je katalysator kan er rustig tussenuit
* na 2006 wordt alleen gekeken naar Roet en Engine Readiness, geen foutcode en roet is OK dan krijg je gewoon je APK.

Ik heb geen DPF erin, katalysator en einddempers gaan er bij mij uit, kan ik naar Stage 3 :Y)
Ok, bedankt voor de informatie. Ik neig toch maar naar schoonmaken/vervangen, afhankelijk van de daadwerkelijke foutcode die erin zit. Vanmiddag even naar de garage om uit te lezen en te bespreken.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
  donderdag 22 maart 2018 @ 09:34:04 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_178005965
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 19:35 schreef Fer het volgende:
Misschien met een oudere software versie, met sjoemel erin, doet het nog wel.
Dit is een 2011 model die geupdate is n.a.v. de sjoemelsoftware.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_178020538
quote:
14s.gif Op donderdag 22 maart 2018 09:34 schreef Kreator het volgende:

[..]

Dit is een 2011 model die geupdate is n.a.v. de sjoemelsoftware.
Juist en na de update is de EGR veel vaker en langer open, om de emisie te halen. Hierdoor is de kans op storingen en roet ook groter.
.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 08:44:45 #11
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_178028911
quote:
14s.gif Op donderdag 22 maart 2018 09:34 schreef Kreator het volgende:

[..]

Dit is een 2011 model die geupdate is n.a.v. de sjoemelsoftware.
Dus je rijdt een VAG? Toevallig een 1.2 TDI? Ik heb hetzelfde en las dat schoonmaken bij dit type weinig oplost. Aanbevolen wordt te vervangen a minstens 700 euro of eruit te laten schrijven.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_178029034
Ik heb ook een 1.2 TDI van VAG die een zelfde soort storing gaf.

Klep softwarematig laten uitschakelen, blindpakking er tussen en rijden maar.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 09:01:20 #13
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_178029103
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 08:44 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Dus je rijdt een VAG? Toevallig een 1.2 TDI?
quote:
5s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:40 schreef Kreator het volgende:
Het betreft een Volkswagen Polo 1.2tdi Bluemotion.
quote:
14s.gif Op donderdag 22 maart 2018 09:34 schreef Kreator het volgende:

[..]

Dit is een 2011 model die geupdate is n.a.v. de sjoemelsoftware.
Dus ja. :+.

Waar lees je terug dat dat geen zin heeft dan? Ik zie overigens het onderdeel op internet voor 250 euro staan, dus bij mijn garage zal dat geen 700 kosten. De dealer waar hij vandaan kwam gaf zelfs een prijsopgave van 800 euro. :').
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 09:02:16 #14
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_178029116
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 08:56 schreef unlimitedzxr het volgende:
Ik heb ook een 1.2 TDI van VAG die een zelfde soort storing gaf.

Klep softwarematig laten uitschakelen, blindpakking er tussen en rijden maar.
Hoe ervaar je het geluid? Qua idle draaien?
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 09:17:10 #15
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_178029323
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 09:01 schreef Kreator het volgende:

[..]


[..]


[..]

Dus ja. :+.

Waar lees je terug dat dat geen zin heeft dan? Ik zie overigens het onderdeel op internet voor 250 euro staan, dus bij mijn garage zal dat geen 700 kosten. De dealer waar hij vandaan kwam gaf zelfs een prijsopgave van 800 euro. :').
Ik heb dan wel een Ibiza met hetzelfde blok. Bij de Ibiza is het moeilijk om erbij te komen, vandaar de hoge prijs. Verwacht niet dat het bij een polo veel anders is eigenlijk.

Ik ga hem binnenkort ook laten uitschrijven, rijd al 20k probleemloos met deze ‘storing’ rond. :’)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 11:12:23 #16
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_178031295
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 09:17 schreef monsterd. het volgende:

Ik ga hem binnenkort ook laten uitschrijven, rijd al 20k probleemloos met deze ‘storing’ rond. :’)
Ik durf nooit lang rond te rijden met een motorstoring. :'). Mijn monteur zei ook dat het geen enkel probleem was om door te rijden, maar ja. Ik denk dan altijd dat als zo'n klep op een gegeven moment echt verstopt raakt, dat het niet goed is voor het blok e.d.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 12:48:01 #17
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_178033173
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 11:12 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik durf nooit lang rond te rijden met een motorstoring. :'). Mijn monteur zei ook dat het geen enkel probleem was om door te rijden, maar ja. Ik denk dan altijd dat als zo'n klep op een gegeven moment echt verstopt raakt, dat het niet goed is voor het blok e.d.
Je hebt al eerder of de functie van de klep kunnen lezen toch? Als je verder niets merkt in prestaties, verbruik, of roet uit je uitlaat zou ik me er niet zo druk om maken. En als je het voor je gemoedsrust wilt laten doen dan weet je wat je betaald. ;)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_178033718
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 11:12 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik durf nooit lang rond te rijden met een motorstoring. :'). Mijn monteur zei ook dat het geen enkel probleem was om door te rijden, maar ja. Ik denk dan altijd dat als zo'n klep op een gegeven moment echt verstopt raakt, dat het niet goed is voor het blok e.d.
goede monteur dan 8)7

als je EGR klep open blijft staan door de storing kan je wellicht een keer doei tegen je turbo zeggen.

namelijk, je EGR zit op de high pressure side, dus je gaat lekker gassen, turbodruk verdwijnt door je EGR traject weg (boostleak) en je turbo moet een stuk harder werken om dezelfde druk aan te houden, doei levensduur van de turbo :W

Edit: sterker nog, als je turbo niet de beoogde druk vast kunt houden gaat je waggie roken (roet door foute mengselverhouding), zie je bijna niet omdat alle roet door je DPF wordt opgevangen, ergo, doei levensduur van je DPF :W
life happens while you're pusing the throttle.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 13:27:15 #19
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_178033914
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 13:17 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

goede monteur dan 8)7

als je EGR klep open blijft staan door de storing kan je wellicht een keer doei tegen je turbo zeggen.

namelijk, je EGR zit op de high pressure side, dus je gaat lekker gassen, turbodruk verdwijnt door je EGR traject weg (boostleak) en je turbo moet een stuk harder werken om dezelfde druk aan te houden, doei levensduur van de turbo :W

Edit: sterker nog, als je turbo niet de beoogde druk vast kunt houden gaat je waggie roken (roet door foute mengselverhouding), zie je bijna niet omdat alle roet door je DPF wordt opgevangen, ergo, doei levensduur van je DPF :W
Na reset vd computer de afgelopen twee keer ging het lampje niet meteen branden, maar pas weer na 100 km ongeveer. Volgens de monteur betekent dit dat de klep niet vastzit, want dan zou hij meteen weer in storing gaan.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_178033979
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 13:27 schreef Kreator het volgende:

[..]

Na reset vd computer de afgelopen twee keer ging het lampje niet meteen branden, maar pas weer na 100 km ongeveer. Volgens de monteur betekent dit dat de klep niet vastzit, want dan zou hij meteen weer in storing gaan.
je monteur moet zijn diagnose baseren op de DTC's die hij uitleest, niet hoelang het duurt voordat het lampje aangaat :|W

anyhow, ben je er al over uit wat je wilt gaan doen?
life happens while you're pusing the throttle.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 13:33:02 #21
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_178034068
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 13:29 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

je monteur moet zijn diagnose baseren op de DTC's die hij uitleest, niet hoelang het duurt voordat het lampje aangaat :|W

anyhow, ben je er al over uit wat je wilt gaan doen?
Dat deed hij. Dit was de uitleg erbij. Niet zo negatief doen. ;(.

Ja. Ik ga hem eerst na laten kijken/schoonmaken. Als dat niet helpt of de storing komt snel weer terug, ga ik hem uit laten schakelen.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_178034139
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 15:26 schreef eXplorer1 het volgende:
Ik heb geen DPF erin, katalysator en einddempers gaan er bij mij uit, kan ik naar Stage 3 :Y)
Wat houdt een DPF in?
Ik overweeg een Focus 2008 1.6TDCI/2.0 TDCI te importeren uit Duitsland, en zag dat ze allemaal met DPF geleverd werden.
pi_178034202
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 13:36 schreef TourOfData het volgende:
Wat houdt een DPF in?
Ik overweeg een Focus 2008 1.6TDCI/2.0 TDCI te importeren uit Duitsland, en zag dat ze allemaal met DPF geleverd werden.
PF is Particle Filter (roetfilter), de "D" weet ik niet.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_178034324
Foutcodes uitlezen is iets heel anders als diagnose stellen.. in de autobranche is 'diagnose' het meest verkrachte woord ever. De gemiddelde monteur is al blij dat hij die reader aan de praat krijgt.. de betere snapt ook nog wat het ding zegt, en maar een enkele dealer heeft een ekte diagnose-specialist, laat staan een gede..
Een ekte diagnose specialist rijdt zich het schompes van de ene dealer naar de andere om overal uit te vogelen wat er nou cht aan een auto mankeert als de monteurs beginnen te hyperventileren en met laptops gooien enzo... Is geen flame richting anyone, is gewoon een feit.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 13:38 schreef blomke het volgende:

[..]

PF is Particle Filter (roetfilter), de "D" weet ik niet.
Ik gok: Diesel ;)
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_178034674
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 13:44 schreef Sounddragon het volgende:
Foutcodes uitlezen is iets heel anders als diagnose stellen.. in de autobranche is 'diagnose' het meest verkrachte woord ever. De gemiddelde monteur is al blij dat hij die reader aan de praat krijgt.. de betere snapt ook nog wat het ding zegt, en maar een enkele dealer heeft een ekte diagnose-specialist, laat staan een gede..
Een ekte diagnose specialist rijdt zich het schompes van de ene dealer naar de andere om overal uit te vogelen wat er nou cht aan een auto mankeert als de monteurs beginnen te hyperventileren en met laptops gooien enzo... Is geen flame richting anyone, is gewoon een feit.

[..]

Ik gok: Diesel ;)
exact :Y)

quote:
5s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 13:33 schreef Kreator het volgende:

[..]

Dat deed hij. Dit was de uitleg erbij. Niet zo negatief doen. ;(.

Ja. Ik ga hem eerst na laten kijken/schoonmaken. Als dat niet helpt of de storing komt snel weer terug, ga ik hem uit laten schakelen.
my bad, kusje derop? oO<
life happens while you're pusing the throttle.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')