abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 20 maart 2018 @ 23:10:54 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177972495
Normaal gesproken met een normale hdd of ssd kun je er gewoon eentje bij plaatsen, maar wat is nu het geval, mijn moederbord heeft maar 1 m.2 aansluiting. Hierop heb ik een Samsung 950 Pro 512GB NVME ssd. Op deze ssd heb ik uiteraard Windows 10, maar ook al mijn tools en games. Ik gebruik uiteraard Origin en Steam voor mijn games, maar de laatste tijd komen er zoveel updates binnen, vooral voor Battlefield 1, en daarvoor ook regelmatig voor GTA5, dat het behoorlijk hard gaat met de GB verbruik op de ssd. Ik had op den duur nog maar 40GB over, toen heb ik maar besloten Battlefield 4 te deinstalleren, want die speelde ik toch niet zo vaak meer. Dus ik heb nu weer 100GB ongeveer vrij, maar vroeg of laat zal ik toch weer tegen dit probleem aanlopen. Een 1TB m.2. ssd is reteduur. Deze ssd was met bijna 400 euro al fors prijzig en ik heb em gekocht in een tijd dat ik financieel er wat beter voor stond. Een 1TB reguliere SSD daarentegen is goedkoper, maar m.2. is wel sneller dan een reguliere sata ssd. Ik vraag me af of ik het verschil echt zou merken. De latency van m.2. is stukken lager. Maar dat zijn specificatie feiten, en gevoelsmatig denk ik niet dat ik veel verschil zou merken. Allicht in boottijd. Mijn computer boot in 10 seconden.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? De overige games wil ik niet kwijt. De enige oplossing die ik zou kunnen bedenken is Origin en Steam volledig deinstalleren, of in elk geval eentje daarvan, een aparte ssd kopen van 512GB en daar bv. Origin op installeren zodat de games daar ook op komen. Over het algemeen heb ik meer GB's aan games op Origin dan op Steam.
pi_177972679
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 20 maart 2018 @ 23:18:52 #3
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177972748
Eens zien wat dat oplevert. Normaal gesproken doe ik na een deinstallatie altijd even een paar rondjes met CCleaner.
pi_177972792
Het is zeker geen perfecte tool, maar veel crap zoals directx installaties en zo haalt ie makkelijk weg. Het scheelt aardig wat op mijn miezerige 120GB ssd.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 20 maart 2018 @ 23:23:08 #5
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177972862
Ik heb em gebruikt, hij heeft 1,2GB vrijgemaakt. Geen mega hoeveelheden, maar alle beetjes helpen.
pi_177973074
Je zou nog wat kunnen cleanen met de cleanmgr /sageset truuk en patch cleaner, maar dan houdt het eigenlijk wel een beetje op. Ook zeker niet perfect en kan bij verkeerd gebruik windows update kapot maken.

Met wiztree kom je er vrij snel achter wat de grootvebruikers zijn op je schijf.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_177973640
Naast je SSD een flinke HD installeren en wachten tot de SSD's geen reet meer kosten.
Dan start je game 50 seconden later; nou en?

Eventueel een externe HD op USB installeren.
Zit je bijvoorbeeld 8 uur achter mekaar te gamen; maakt die ene minuut opstarten ook niks uit!
Of doekoe er tegenaan gooien; tis maar net wat je wilt :P
pi_177974607
gewoon nog een goedkope grote SSD naast prikken..

ik heb er een sandiskje van 960GB naast zitten voor games, werkt perfect :)

hij was een paar tientjes goedkoper toen ik hem kocht, maar echt duur is het niet voor een 1TB SSD met redelijke snelheid (ja het is geen samsung evo of crucial)
  woensdag 21 maart 2018 @ 17:47:43 #9
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177987796
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 01:05 schreef mschol het volgende:
gewoon nog een goedkope grote SSD naast prikken..

ik heb er een sandiskje van 960GB naast zitten voor games, werkt perfect :)

hij was een paar tientjes goedkoper toen ik hem kocht, maar echt duur is het niet voor een 1TB SSD met redelijke snelheid (ja het is geen samsung evo of crucial)
Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken, enige minpunt is, dat ik dan al mijn games moet herinstalleren. En zoals je misschien weet betekent een herinstallatie van enkel GTA 5 en Battlefield 1 een gigantische update tijd. Maar kan dan wel mooi alle games kwijt. :)

Af en toe heb ik namelijk het idee dat die volle m.2 ssd Windows 10 iets laat vertragen. Nu heb ik verder in mijn computer nog 5x1TB in raid 0 staan (voor ongecomprimeerde gameplay opnames maken) en een 2TB schijf voor reguliere data (muziek, videootjes e.d) dus die schijven wil ik ongemoeid laten. Mag wel eerst eens checken of ik nog een sata poort over heb.

- 5x 1TB schijf
- 1x 2TB schijf
- 1x BD Brander
- 1x Alles in card reader
Oops, zit dan volgens mij al op m'n max, aangezien ik mijn dvd brander ook al ontkoppeld had. Dat wordt een sata controller er bij kopen... (Heb een asus X99-A bord)

Voor diegene die nieuwsgierig is, waarom 5 schijven van 1TB in raid 0. Nou, dat kwam nog uit de periode dat ik een 4K monitor had en ik wou graag 4K gameplay opnemen. Echter, als ik on-the-fly ging coderen merkte ik een aanzienlijke framedrop tijdens de gameplay, zakkend naar beneden de 30fps. Ik gebruikte toen de Nvidia NVENC codec in Bandicam. Toen schoot me wat te binnen; als ik de cpu en de gpu volledig kan ontlasten door ongecomprimeerd weg te schrijven blijft het aantal fps intact. Echter, om op 4K op 60FPS op te nemen, zo calculeerde ik had ik een medium nodig dat ongeveer 700MB/s kon wegschrijven. 2 SSD's in raid 0 zouden voldoende zijn geweest, maar aangezien het hier telkens om bergen data ging wist ik zeker dat die SSD's snel kapot zouden gaan. Dus kijken naar hdd's. Die moesten niet te duur, redelijk snel en een redelijke opslagcapaciteit hebben. Dus werden het 5 x 1TB WD Blue hdd's. En die konden met z'n vijven in raid 0 750MB/s wegschrijven. Probleem opgelost, gameplay ging weer vloeiend en het aantal fps bleef mooi tussen de 50 en 60 hangen. Bovendien ongecomprimeerd opnemen betekend een lossless opname. Dus ipv een snelle directe codering, waarbij toch wel veel kwaliteit verloren gaat koos ik liever voor een groter bestand later die ik dan langzamer kon coderen om meer kwaliteit te behouden. Dus dat is het verhaal achter de 5 x 1TB schijven, maar het werkt wel goed. :)
pi_177987863
gros van je games kan je m.b.v. je client (origin/steam) vaak gewoon verplaatsen, hoef je niks voor te herinstalleren

een card reader zit toch gewoon op je usbpoort? :D
  woensdag 21 maart 2018 @ 17:58:39 #11
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177988151
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 17:50 schreef mschol het volgende:
gros van je games kan je m.b.v. je client (origin/steam) vaak gewoon verplaatsen, hoef je niks voor te herinstalleren
Als dat zo dan moet ik even kijken hoe dat exact in z'n werk gaat. Liever dat dan alles herinstalleren. Inderdaad, het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om alles even te verplaatsen?
quote:
een card reader zit toch gewoon op je usbpoort? :D
Sommige readers wel maar die van mij werkt op sata.
Maar hij kan er wel af, want ik gebruik em eigenlijk nooit meer. En mocht de behoefte er nog wel voor komen dan kan ik altijd nog kijken naar een USB 3.0 variant.

Zo eentje (ongeveer), maar dan een 3,5" modelletje. :)

  woensdag 21 maart 2018 @ 20:07:04 #12
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_177991178
quote:
ik had 800mb aan shit staan :o
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_177991482
Ander moederbord nemen + schijfje erbij ^O^

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2018 20:19:45 ]
pi_177992185
quote:
14s.gif Op woensdag 21 maart 2018 20:07 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

ik had 800mb aan shit staan :o
10,561 GB :@
quote:
7s.gif Op woensdag 21 maart 2018 20:19 schreef -mosrednA het volgende:
Ander moederbord nemen + schijfje erbij ^O^
gewoon een sata kaartje erbij prikken voor meer poorten..
pi_178024076
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 17:47 schreef TechnoCat het volgende:

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken, enige minpunt is, dat ik dan al mijn games moet herinstalleren.
Je kunt ze ook gewoon verplaatsen hoor.

Origin games zijn wat moeilijker, maar wel te doen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Mr_Belvedere op 22-03-2018 22:48:34 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  vrijdag 23 maart 2018 @ 09:59:12 #16
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_178030042
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 22:42 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Je kunt ze ook gewoon verplaatsen hoor.

Origin games zijn wat moeilijker, maar wel te doen.
Klopt, ik had er al een filmpje van gezien. Blijkbaar kun je gewoon de installatie map van Origin veranderen en daarna de map van de betreffende game naar die map verplaatsen. Origin gaat em dan opnieuw downloaden maar zal er achter komen dat het spel al geïnstalleerd staat. Nu is het voor mij even een afweging wat te doen. Natuurlijk wil je je games vanaf een snelle ssd, een normale ssd voldoet prima, maar 1TB is dan niet strikt noodzakelijk. Ik laat dan bv. GTA5, die geen onderdeel uitmaakt van Origin gewoon op de C-schijf staan, maar alle Origin games zouden naar een D schijf kunnen, een ssd dus. En Steam games kunnen ook gewoon blijven staan. Dan zou ik toch met een 512GB ssd makkelijk uit kunnen?

Afgezien van de laadtijd heeft een ssd verder geen effect op de gameplay, dat is puur je videokaart en je processor die het werk doen. Ik heb een D schijf, dat is een normale hdd, een WD 2TB, die heeft nog genoeg ruimte over (>1TB), zou het veel uitmaken wat betreft laadtijden?
pi_178084629
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 09:59 schreef TechnoCat het volgende:

Afgezien van de laadtijd heeft een ssd verder geen effect op de gameplay, dat is puur je videokaart en je processor die het werk doen. Ik heb een D schijf, dat is een normale hdd, een WD 2TB, die heeft nog genoeg ruimte over (>1TB), zou het veel uitmaken wat betreft laadtijden?
Ik vermoed dat zo iets per game verschillend is. De één bestaat uit een mega groot bestand, de ander uit tienduizenden kleine bestandjes. Als de WD snel geneog is zal het denk ik meer een gevoelskwestie zijn. En je went snel aan een SSD, dus het zal voor je persoonlijke gevoel denk ik wel gaan tegenvallen. :)
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  zondag 25 maart 2018 @ 22:19:47 #18
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_178087800
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 27 maart 2018 @ 01:21:03 #19
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_178114433
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 20:22 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Ik vermoed dat zo iets per game verschillend is. De één bestaat uit een mega groot bestand, de ander uit tienduizenden kleine bestandjes. Als de WD snel geneog is zal het denk ik meer een gevoelskwestie zijn. En je went snel aan een SSD, dus het zal voor je persoonlijke gevoel denk ik wel gaan tegenvallen. :)
Dat laatste, true. Als geen ander weet ik het verschil tussen een hdd en een ssd. Ik ben nog steeds dagelijks wel bezig mensen te overtuigen, zowel in reallife als online de performance boost die een ssd kan leveren, zeker aan een iets oudere computer, van rond de 5 a 7 jaar oud, waarbij mensen komen en klagen over een knetterende harde schijf die maar niet ophoud. Dan leg ik ze uit hoe dat komt (iets met Windows + steeds meer updates + steeds meer processen + steeds minder ram over + een steeds vaker gebruikte wisselbestand op de hdd = meer lees en schrijfacties naar de hdd). Goede reden om een ssd aan te schaffen. Welnu, Technocat heeft het nog beter voor elkaar. Die heeft niet alleen een gewone ssd, maar een m.2 NVME ssd die tot 2500MB/s kan lezen / 1250MB/s kan schrijven, en bovendien van zijn magere 64GB ram 4GB gebruikt voor een ramdisk puur en alleen voor temp files. Hoe ontzie ik mijn pc en maak ik em zo snel mogelijk.

Maar goed, om op het onderwerp terug te komen, ik ga denk ik toch even wat geld sparen voor een 2e normale ssd, die is snel genoeg voor games, en dat zal dan een 1TB ssd worden, want je wilt niet na zoveel tijd weer zitten kloten met te weinig ruimte. Het moet ook dan in 1x goed zijn.

En even kijken naar een goede sata controller voor een zootje extra sata poorten want alles zit bomvol. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door TechnoCat op 27-03-2018 17:41:57 ]
pi_178124959
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 01:21 schreef TechnoCat het volgende:

zeker aan een iets oudere computer, van rond de 5 a 7 jaar oud
Ik heb al een aantal laptops voorzien van een very-cheap-crappy-ass-chinese Goldenfir ssdtje van 120gb. Geen snelheidsmonster en absoluut geen topkwaliteit, maar voor ¤34 kun je ook niet echt klagen.Maar start wel in 11 seconden helemaal op. :)
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 27 maart 2018 @ 21:15:35 #21
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_178132828
Waarom niet gewoon de gamedata op een externe SSD zetten en die aan je laptop hangen wanneer je gaat spelen? De Samsung T3 werkt hier goed voor.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 21:34:02 #22
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_178133401
Waarom niet een kleinere SSD kopen, daar windows op installeren en de oude SSD gewoon houden met alle games erop? Oude windows installatie kan daar dan weer vanaf.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')