abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 20 maart 2018 @ 19:38:07 #1
149959 SQ
snelle trees
pi_177964507
Welkom in het Peutertopic!!



Happy new topic!
disclaimer
  dinsdag 20 maart 2018 @ 19:46:16 #2
149959 SQ
snelle trees
pi_177964734
Zeg, heeft iemand nog ideeën om het eeuwige gejank een beetje tegen te gaan. Ik ben zó moe van altijd janken om alles dat "moet" (zoals kleren aan, of tanden poetsen, of geen snoep eten, of nou ja, alles. ) het zijn zooooo veel dramatische krijsbuien op een dag, en ik zie inmiddels echt tegen bepaalde momenten op :( zoals het bedritueel. Altijd gezeik en gejank. En dan niet een beetje. Alles wat mevrouw niet zint kan rekenen op achterlijk hard gebrul.

Of hebben alle driejarigen dit en hoort dit er ook weer bij?
disclaimer
pi_177964776
Hier is het op het moment precies hetzelfde, SQ.
pi_177964966
Hier ook veel gehuil momenteel, maar mevrouw heeft dan ook al 2 weken op en af koorts/griep/oorontsteking. Moedeloos word ik ervan. ;(

Voor jullie hoop ik dat het nog een korte fase is. :*
  dinsdag 20 maart 2018 @ 20:10:16 #5
171422 LadyBlack
paint it black
pi_177965552
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:46 schreef Stormqueen het volgende:
Zeg, heeft iemand nog ideeën om het eeuwige gejank een beetje tegen te gaan. Ik ben zó moe van altijd janken om alles dat "moet" (zoals kleren aan, of tanden poetsen, of geen snoep eten, of nou ja, alles. ) het zijn zooooo veel dramatische krijsbuien op een dag, en ik zie inmiddels echt tegen bepaalde momenten op :( zoals het bedritueel. Altijd gezeik en gejank. En dan niet een beetje. Alles wat mevrouw niet zint kan rekenen op achterlijk hard gebrul.

Of hebben alle driejarigen dit en hoort dit er ook weer bij?
Hahaha, ja ik vrees wel dat dat er een beetje bij hoort. Zeker als je een meisjemeteigenmening hebt....

Sleutel om het hier een beetje gezellig te houden is om haar ergens in het proces controle over iets te geven, en heel duidelijk afspraken te maken (heeft ze ook zelf controle over het nakomen van die afspraken namelijk).

En over het algemeen gaat het heel goed, maar soms gaat het hier zelfs bij de bijna vijfjarige nog wel eens goed mis. Vooral als ze moe is of, zoals deze week, de situatie andersdannormaal is (papa een week weg). Gisteravond barstte ze om het minste of geringste in echte tranen uit (niet de furie die het ook wel eens is). Dan is het ineens weer zo'n klein meisje dat nog niet echt vat op de situatie heeft..... O+
  dinsdag 20 maart 2018 @ 20:12:18 #6
171422 LadyBlack
paint it black
pi_177965648
Ohja, bovenstaande slaat dus op mijn inmiddels kleuter, maar de les heb ik geleerd tijdens haar peuterzijn.

En ik vermoed dat ik deze lessen ook weer kan gaan toepassen op haar broertje want allemachtig die kan er ook wat van zeg :X Stront-, maar dan ook stronteigenwijs! Is nu bezig met kleuren, en je hoeft hem heus niet te vertellen wat voor kleur iets heeft, dat maakt ie zelf wel uit _O-

Maar nog wel lief klein. Vanmiddag viel hij op mijn schoot in slaap toen we in de bus zaten, en daarna heb ik hem slapend in de tula kunnen hijsen, waar hij nog heerlijk doortukte *;
pi_177965686
Hier is ook wel veel gehuil, gedram en gezanik over vanalles. Maar meestal wel ‘verklaarbaar’ als in: ziek (deze heeeeeele winter zeg maar), kiezen, slecht slapen, teveel indrukken/aandacht gehad.
Mijn oplossing: negeren. Soms hoor ik het écht niet meer.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  dinsdag 20 maart 2018 @ 21:15:37 #8
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_177968327
Hier ook, echt elke minuut aandacht vragen. ‘Het luuuuukt niet!’ Of ze doet zichzelf weer eens pijn ofzo. En bij alles wat niet gaat zoals ze wil (verkeerde lepel aangeven oid) gelijk een dramatische Neeeeeee op krijsvolume. Pffff... vaak helpt het om haar af te leiden of rustig uit te leggen waarom iets moet, maar soms echt niet.
En eigenwijs check. ‘Nee, dat is niet een vierkant, is driehoek!’ Uhmmm.... als jij het zegt schat.

Maar tussendoor is ze ook heel lief en gezellig. Dus eigenlijk gaat het allemaal wel prima *O*
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_177968777
Brullen. Check. I feel you.
O is een week goed ziek geweest en we hebben haar toen best wel gepleased. Ze at en dronk niets en had pijn in dr knien enzo dus we hebben haar van alles lekkers gevoerd en de trap op gedragen. En nu is ze beter en wil ze nog steeds het snoepjesdieet volgen en de trap is lava. In vredestijd kan ik haar best vertellen dat mamma nu niet kan lopen. Maar als ze het in haar bol heeft verwacht ze dat ik kan heksen. Pff

Maar tips vroeg je. We hebben haar voor t eerst in de gang gezet (zaten er zelf bij). Nu is zeggen «wil je even afkoelen in de gang» al genoeg. Werkt al twee dagen, joehoe!
:’)
pi_177971483
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:46 schreef Stormqueen het volgende:
Zeg, heeft iemand nog ideeën om het eeuwige gejank een beetje tegen te gaan. Ik ben zó moe van altijd janken om alles dat "moet" (zoals kleren aan, of tanden poetsen, of geen snoep eten, of nou ja, alles. ) het zijn zooooo veel dramatische krijsbuien op een dag, en ik zie inmiddels echt tegen bepaalde momenten op :( zoals het bedritueel. Altijd gezeik en gejank. En dan niet een beetje. Alles wat mevrouw niet zint kan rekenen op achterlijk hard gebrul.

Of hebben alle driejarigen dit en hoort dit er ook weer bij?
Check. Ik zeg tegen Sjaak dat ik hem niet kan horen als hij te hard schreeuwt. Helpt soms. Verder probeer ik uit te leggen waarom hij moet slapen (want dan is het meestal). Aankleden doen we alleen als we weg moeten en bij dan krijsen loop ik de gang in en pak ik mijn jas vast. Dan is het even drama want “IK WIL OOK MEE!!!!” “Oh, dat wist ik niet! Snel aankleden dan!” Succes gegarandeerd hier in 75% van de gevallen.
pi_177971661
Mijn peuter wordt daar niet warm of koud van en zwaait me vrolijk uit in zo'n geval :')
pi_177971677
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:46 schreef Stormqueen het volgende:
Zeg, heeft iemand nog ideeën om het eeuwige gejank een beetje tegen te gaan. Ik ben zó moe van altijd janken om alles dat "moet" (zoals kleren aan, of tanden poetsen, of geen snoep eten, of nou ja, alles. ) het zijn zooooo veel dramatische krijsbuien op een dag, en ik zie inmiddels echt tegen bepaalde momenten op :( zoals het bedritueel. Altijd gezeik en gejank. En dan niet een beetje. Alles wat mevrouw niet zint kan rekenen op achterlijk hard gebrul.

Of hebben alle driejarigen dit en hoort dit er ook weer bij?
Ja, herkenbaar. Al is het hier met aankleden. Elke fucking dag aankleeddrama. En ja, ik zie er ook tegenop. Ik stel het zo lang mogelijk uit.

Naar bed gaat vrij makkelijk, inslapen dan weer wat minder. Het gaat weer feest worden als het zomertijd is want 'Kijk, het is nog licht buiten. Ik hoef nog niet naar bed'. Standaard in de zomertijd gaat ze pas rond 9 slapen :(
pi_177971712
Ik denk dat mijn buren denken dat ik een kindermishandelende tokkie ben met al dat gejank, gebrul, mijn geschreeuw en prinsesje stampvoet op de trap.

Situatie gisteren: het was koud buiten. Ik wilde 11 uur de deur uit. Om 10:30 begon ik met vragen of ze haar jas wilde pakken zodat we konden gaan. Om 11:30 stonden we dan eindelijk buiten. Lou aan het brullen en huilen, want ze mocht haar blauwe zomerjas niet aan. En vervolgens ook niet haar 3 maten te kleine regenlaarzen. Een uur vol frustratie }:|
En wat ík het frustrerende van alles vind: zodra ik zeg dat ze bijvoorbeeld haar zomerjas niet aan mag maar haar winterjas aan moet doen (want koud), begint ze te flippen en staat of ligt dan alleen maar te huilen. Geen beweging meer in te krijgen, laat staan dat er te praten valt. Het enige wat er dan uit Lou komt is "ik wil mijn blauwe jaaaaasssss :'( " en dat herhaalt ze dan 100 keer zonder adempauze.
pi_177971763
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 22:48 schreef Hupje het volgende:
Mijn peuter wordt daar niet warm of koud van en zwaait me vrolijk uit in zo'n geval :')
+1 :')

Óf ze gaat staan brullen dat ze ook mee wil, maar doet vervolgens niks om dat ook te kunnen.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 22:57:11 #15
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_177971969
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:46 schreef Stormqueen het volgende:
Zeg, heeft iemand nog ideeën om het eeuwige gejank een beetje tegen te gaan. Ik ben zó moe van altijd janken om alles dat "moet" (zoals kleren aan, of tanden poetsen, of geen snoep eten, of nou ja, alles. ) het zijn zooooo veel dramatische krijsbuien op een dag, en ik zie inmiddels echt tegen bepaalde momenten op :( zoals het bedritueel. Altijd gezeik en gejank. En dan niet een beetje. Alles wat mevrouw niet zint kan rekenen op achterlijk hard gebrul.

Of hebben alle driejarigen dit en hoort dit er ook weer bij?
Omg, dit is te herkenbaar. Elke, echt elke, keer als we sochtends of smiddags naar school moeten om grote broer weg te brengen of op te halen is het 1 groot drama. ‘Fijn’ te lezen dat het blijkbaar bij de leeftijd hoort (mijne is van sept 2014).
pi_177973880
Ik vind dat huilen tijdens het tandenpoetsen soms juist wel handig, kun je er iig bij! Ik merk hier wel dat rust s avonds (dus tv uit, op tijd eten) het bedritueel wel een stuk soepeler maakt en qua kleding krijgt hij altijd de keuze uit twee opties, kiest hij niet dan kies ik. Te kleine laarzen en zomerjassen zou ik overigens ergens anders bewaren. Uit het zicht is hier meestal uit het hart. Maar andere tips tegen keihard gillen en bewust stoute dingen doen (vooral met eten en drinken) zijn welkom.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_177976232
Oh, dat drama over jassen ;( dan móet die regenjas aan, terwijl het -4 is buiten }:|
En dat gesmijt met eten is hier ook heel erg, FF. Dat vind ik zo vervelend. Er hoeft echt niet netjes gegeten te worden, maar expres met eten gooien mag niet.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  woensdag 21 maart 2018 @ 08:04:46 #18
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_177976527
Dames, het wordt allemaal beter :P

Nee, serieus hier ook fases gehad dat ik zoiets van. Waar haal je het vandaan. De juf op de peuterspeelzaal vertelde me dat er tussen 3.5 - 4 jaar een grote sprong zit. Eenmaal doorheen heb je al zo'n beetje een kleuter. Ik moet eerlijk toegeven: ze had gelijk :) maar het gaat sindsdien écht weer stukken soepeler hier.. O+
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_177976603
Maar hij is net 2 :'( ;)

Ach, die lekkere peuterarmpjes om me heen vanmorgen waren dan wel weer heerlijk O+ En hij weet heel lief sorry te zeggen, daar val ik dan ook weer voor :')
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  woensdag 21 maart 2018 @ 08:19:53 #20
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_177976643
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 08:14 schreef LeSage het volgende:
Maar hij is net 2 :'( ;)

Ach, die lekkere peuterarmpjes om me heen vanmorgen waren dan wel weer heerlijk O+ En hij weet heel lief sorry te zeggen, daar val ik dan ook weer voor :')
Ook die tijd hebben we hier gehad en het bleek een flinke spraakontwikkeling te zijn 8-)

Ik zit me voor te bereiden op de kleutergrillen *), zondag wordt mijn dame 4 jaar en laten we weer een fase achter ons O+
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_177976707
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 23:56 schreef FlyingFish het volgende:
Ik vind dat huilen tijdens het tandenpoetsen soms juist wel handig, kun je er iig bij! Ik merk hier wel dat rust s avonds (dus tv uit, op tijd eten) het bedritueel wel een stuk soepeler maakt en qua kleding krijgt hij altijd de keuze uit twee opties, kiest hij niet dan kies ik. Te kleine laarzen en zomerjassen zou ik overigens ergens anders bewaren. Uit het zicht is hier meestal uit het hart. Maar andere tips tegen keihard gillen en bewust stoute dingen doen (vooral met eten en drinken) zijn welkom.
Het lag ook in mijn kledingkast, niet beneden in de hal ;) Die trekt ze af en toe stiekem open om te gaan speuren naar verloren schatten
  woensdag 21 maart 2018 @ 08:31:27 #22
149959 SQ
snelle trees
pi_177976742
Het doet me altijd deugd om over lou te lezen. Blijven toch een soort cosmic twins in elk aspect O+
disclaimer
pi_177979565
Oh man, zooooo herkenbaar dit allemaal :X

Maaaaarrrrrr... Wij zijn er redelijk overheen inmiddels *O* Natuurlijk niet ineens allemaal pais en vree, maar na zo’n 1 1/2 jaar heel veel drama en boze buien (op een goede dag een stuk of 4, op andere dagen allllll the f**** time :N ) is het de laatste paar weken ineens weer een stuk makkelijker en gezelliger!

J en ik kijken elkaar meerdere keren per dag stomverbaasd aan als we L iets vragen en hij ofwel na een keer ‘neeee, niet aankleden!’ ineens met een diepe zucht toch zelf naar ons toe komt of zelfs meteen zegt ‘ok, waar gaan we naartoe dan?’ :o _O_ O+ w/
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_177979591
“Nee mama, ik wil niet naar bed, ik heb nog energie.”

}:|
pi_177980018
Ketel is nog geen drie, maar de frustratie oh zo herkenbaar inderdaad. Hoewel dit denk ik vooral een nee-fase is. Bij ieder ding (aankleden, eten, schoenen aan, etc) gaat het ongeveer zo:
"Kom Ketel, tijd voor X."
"Nee."
"Oh, oké dan niet."
"Wel!"
"Oké, dan gaan we het doen."
"Nee."

Ad infinitum.
pi_177982548
Oooooohhh wat heerlijk die herkenning weer! En dan is het mijn tweede, dus ik wéét dat het overgaat, maar alsnog valt het me vies tegen :'). Het is zo onwijs vermoeiend en ik merk ook weer dat ik hele dagen op mijn tenen loop om maar niks 'verkeerds' te zeggen, zodat we niet in een 2 uur durende gil- en krijsbui belanden.

En ook midden in de nacht weer 3x wakker en onrustig. Plus precies dat welles-nietes spelletje wat luna hierboven schrijft.

Ik wil mijn knuffel!
Hier is hij.
NEEEE WIL NIET KNUFFEL *smijt*
Ok. Slaap lekker dan.
WEEEEEEEELLLLLLL!! :'( :'(
Zucht. *zoekt knuffel in het donker* Nou vooruit, nog 1x dan.
WIL NIET :( :( . *smijt* WEEEEEELLLLLLLL

:X }:| :X }:| Als het lang genoeg duurt, gil ik wel eens terug. GA F0KKING SLAPEN! :%
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_177983379
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 08:04 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Dames, het wordt allemaal beter :P

Nee, serieus hier ook fases gehad dat ik zoiets van. Waar haal je het vandaan. De juf op de peuterspeelzaal vertelde me dat er tussen 3.5 - 4 jaar een grote sprong zit. Eenmaal doorheen heb je al zo'n beetje een kleuter. Ik moet eerlijk toegeven: ze had gelijk :) maar het gaat sindsdien écht weer stukken soepeler hier.. O+
Nou, mijn middelste dame is inmiddels ruim 5... ik wacht er nog steeds op...

Maar ik kies mijn battles wel zorgvuldiger. En ik zorg dat er geen andere jas op de kapstok hangt en alle zomerkleding uit het zicht. Maar toch, ze vinden altijd iets. En al-tijd als je op het punt staat de deur uit te gaan.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_177984018
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 14:25 schreef Estrys het volgende:

[..]

Nou, mijn middelste dame is inmiddels ruim 5... ik wacht er nog steeds op...

Maar ik kies mijn battles wel zorgvuldiger. En ik zorg dat er geen andere jas op de kapstok hangt en alle zomerkleding uit het zicht. Maar toch, ze vinden altijd iets. En al-tijd als je op het punt staat de deur uit te gaan.
Dat ja... Denk je aan alles gedacht te hebben, is er wel iets anders waar ze over vallen. Ze zijn gewoon heel prikkelbaar / chagrijnig en dan zoeken ze het eerste het beste dat ze niet zint. Gewoon omdat de frustratie er toch wel uit moet. Of zo.

Als ik chagrijnig ben, dan kan ik ook uitvallen over iets waar ik me anders totaal niet aan stoor ):O.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_177984095
Haha, de herkenbaarheid

quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 13:44 schreef Phaidra het volgende:
Oooooohhh wat heerlijk die herkenning weer! En dan is het mijn tweede, dus ik wéét dat het overgaat, maar alsnog valt het me vies tegen :'). Het is zo onwijs vermoeiend en ik merk ook weer dat ik hele dagen op mijn tenen loop om maar niks 'verkeerds' te zeggen, zodat we niet in een 2 uur durende gil- en krijsbui belanden.

En ook midden in de nacht weer 3x wakker en onrustig. Plus precies dat welles-nietes spelletje wat luna hierboven schrijft.

Ik wil mijn knuffel!
Hier is hij.
NEEEE WIL NIET KNUFFEL *smijt*
Ok. Slaap lekker dan.
WEEEEEEEELLLLLLL!! :'( :'(
Zucht. *zoekt knuffel in het donker* Nou vooruit, nog 1x dan.
WIL NIET :( :( . *smijt* WEEEEEELLLLLLLL

:X }:| :X }:| Als het lang genoeg duurt, gil ik wel eens terug. GA F0KKING SLAPEN! :%
Ik laat dat mijn man doen. Dat maakt nogal indruk als Grote Held Papa dat op boze toon zegt :@ :@

Maar hier ook. Dan gaat de oppas-oma weg nadat ze heeft gezegd dat hij heel de dag ontzettend lief is geweest en zo meegaand. Oma is drie minuten de deur uit en dan is er wel iets wat meneer niet zint en wat groot-drama-waardig is.
pi_177984686
Nou mijnes mag dan mooi haar zomerkleren aan. Ik heb echt de energie niet om over kleding te zeuren. Ze moet immers ook leren welke kleding bij welk weer past, en dat is hier nog niet zo makkelijk. In het kdv ligt genoeg aan fleece en wol om er overheen aan te doen. Thuis ook trouwens :D

Na een hoop tantrums in de herfst heeft ze ineens een megasprong gemaakt qua taalontwikkeling. Nu ook gaat het echt met megavaart. Ze heeft goed zich op hoeveelheden (in een oogopslag aantal stippen op n bobbelsteen zien bv) en manlief en ik kunnen niet meer in het Engels smoezen :(

We moeten maar Frans leren ofzo.
pi_177985222
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 15:22 schreef Roomsnoes het volgende:
Nou mijnes mag dan mooi haar zomerkleren aan. Ik heb echt de energie niet om over kleding te zeuren. Ze moet immers ook leren welke kleding bij welk weer past, en dat is hier nog niet zo makkelijk. In het kdv ligt genoeg aan fleece en wol om er overheen aan te doen. Thuis ook trouwens :D

Na een hoop tantrums in de herfst heeft ze ineens een megasprong gemaakt qua taalontwikkeling. Nu ook gaat het echt met megavaart. Ze heeft goed zich op hoeveelheden (in een oogopslag aantal stippen op n bobbelsteen zien bv) en manlief en ik kunnen niet meer in het Engels smoezen :(

We moeten maar Frans leren ofzo.
Ja dit. Pas wilde W. GEEN jas. Het vroor, maar het was heel zonnig dus meneer vond het “warm buiten”.
Nou, dan ga je zonder jas he. Duurde 2 minuten, toen was het toch wel koud en wilde hij “jas wel aan”.

Brulpartijen zijn er hier ook zat. Ik word er regelmatig helemaal gek van, want het is om alles en niks en regelmatig gewoon echt puur om het brullen.

En dan ‘s nachts op het moment, dat is helemaal om gek te worden. Vannacht ging het zo: “Whaaaaaa! Mama!” *wat is er?* “moette plasse”. Goed, interne discussie; ik ben voor de hele zindelijkheidsontwikkeling enzo, maar nu moet ik midden in de nacht mn kind op de wc gaan zetten. Nou oké, toch maar doen. Kind moest heel niet plassen natuurlijk, zat wel zingend op de wc.
Uurtje later “maahamaaaaa [insert groot verdriet]”. Wat is er W? “Dorst mama!” Prima. Hier een slok water, weltrusten.
Weer wat later: “maahamaaaa [insert groot verdriet]” *ja W?* “auw mama!!” *oh jeej, wat doet er dan auw? Je buikje?* “hihihi, niet auw mama!”. :X
En vervolgens weer wat later:
“Maahmaaaa, moette plasse!” *nee W. Het is nacht, we gaan nu echt slapen*
En jahoor, gekrijs alom. Inclusief roepen: “mahama stohom! Pahapaaa! Papaa helpuh! Mama stohom!” Houdt ‘ie ook gerust 20 minuten vol. Feestje. Echt.
pi_177986082
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:46 schreef Stormqueen het volgende:
Zeg, heeft iemand nog ideeën om het eeuwige gejank een beetje tegen te gaan. Ik ben zó moe van altijd janken om alles dat "moet" (zoals kleren aan, of tanden poetsen, of geen snoep eten, of nou ja, alles. ) het zijn zooooo veel dramatische krijsbuien op een dag, en ik zie inmiddels echt tegen bepaalde momenten op :( zoals het bedritueel. Altijd gezeik en gejank. En dan niet een beetje. Alles wat mevrouw niet zint kan rekenen op achterlijk hard gebrul.

Of hebben alle driejarigen dit en hoort dit er ook weer bij?
Herkenbaar, hoewel Melba er al wat eerder mee begon en het nu een stuk beter lijkt te gaan.

Je ziet hem ook echt “the waterworks” aanzetten, janken zonder tranen, met een vervelende wheeeeeee.
Gillen om Alles en All The Time.
Als er echt verdriet is is t totaal anders!

Ik word / werd er ook doodziek van, en heb van alles geprobeerd, maar t ging pas wat beter toen hij laatst weer een praatupdate gehad bleek te hebben. Sorry.
Overigens gebeurt t nog steeds maar niet meer om alles.
Kwak
  woensdag 21 maart 2018 @ 16:34:42 #33
149959 SQ
snelle trees
pi_177986235
Ik vind de herkenning al zo fijn O+

Het gevoel dat je op eieren moet lopen omdat je de volgende driftbui wil voorkomen. Het oostindisch doof zijn voor alles wat niet in het peuterstraatje past. De meest achterlijke ideeën op de meest achterlijke momenten. Het elke 5 seconden "Mamaaaaa???" (Laat me nou verdomme eens rustig pissen joh :')). Het oefenen in dramatisch janken voor de spiegel. En het beste: ze kunnen je al manipuleren om jou het door hen gewenste antwoord te laten geven. En met loze beloftes kom je echt niet meer weg :')

Ik vraag me nog steeds af waarom ik dacht dat 1 baby / 1 dreumes zo'n uitdaging was. Ik heb inmiddels ook geleerd dat dit gevoel kennelijk nooit meer over gaat _O-
disclaimer
pi_177986451
Wij hebben vandaag zo’n verschrikkelijke dag. Het zal wel weer een sprong zijn ofzo, maar het is echt vreselijk vandaag. Op een gegeven moment ben ik in de badkamer gaan zitten met de iPad om even te netflixen met de deur op slot (vrouw was ook thuis).
Ik hoop dat deze sprong heel veel gaat brengen, want ik vind het nu al niet leuk meer.

SQ, heb je nog behang over? We kunnen het gebruiken.
pi_177986677
Oooh de herkenbaarheid! _O_
Heb de puf niet voor anekdotes van hier, maar één en al herkenning! Vooral dat zoeken naar een reden voor drama, of het antwoord nu ja of nee was :D

Wat niet helpt is dat verkoudheid hier letterlijk op de Minions oren slaat en ze ons dus weliswaar de helft van de tijd negeert, maar de helft van de tijd ook gewoon oprecht niet hoort :')
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_177986686
Wij kregen gisteren van t KDV bij het jaargesprekje terug dat M. naast dat hij een heerlijk kind is het toch ook best wel moeilijk heeft.

Ze vertelde heel veel wat ik 100% van mezelf herken, en dat was zo confronterend. Werd er een beetje verdrietig van ook, ik hoop gewoon zo dat hij het een beetje makkelijker met zichzelf zal krijgen dan ik. (En wil tegelijk niet teveel projecteren).

Wil ook niet meteen richting de hulpverlening rennen ofzo, maar niet zo’n goed idee hoe ik hem kan stimuleren of helpen. Misschien hebben sommigen hier vergelijkbare ervaringen? Het is vooral heftig voor me dat zijn gedrag dus als zo problematisch opvalt op t kdv, ik zie het thuis ook maar ik heb natuurijk geen vergelijkingsmateriaal...

Situatie in spoiler, want lang verhaal.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kwak
  woensdag 21 maart 2018 @ 16:59:47 #37
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177986774
Hoewel mijn dochter niet zo temperamentvol is als sommige hier (sterkte :X) vind ik het wel heel interessant om te lezen dat haar leeftijdsgenoten dus nu ook in zo'n fase zitten. S is sinds een paar weken ineens veel dwarser, zelfs 'brutaal' soms, moet sneller huilen als iets niet zo gaat als ze in gedachten had, en is gewoon zo koppig als een ezel :{.

Ze is thuis ook super snel verveeld en houdt spelletjes / puzzels / kleuren etc maar heel kort vol. Kan het dan zelfs weg smijten wat eerst écht niks voor haar was. :{ Ik denk dat de uitdaging van school haar veel goed gaat doen. Mijn zoon had dit ook rond de 3.5 jaar.
pi_177986822
Of die eeuwige supermarkt strijd als je ‘even snel..’: ik wil klein wagentjeeeeeee (nee schat want bij de groente laat je die alweer staan) ik wil in de Autoooooo (zo’n auto met wagentje ding waar Niet mee te rijden is, ik haaaaat ze)

En ik heb dan dus altijd mensen in de winkel: aaaaaah heb je zo’n verdriet? Mag je geen koekje/snoepje/worstje/wagentje/weet ik veel wat van je mama? Wil je dat zo graag? Och och arm ding.

En ik zweer het meneer is dan net Puss in Boots he... met zn onschuldig kijkende ogen.

Tegen mij: ‘ik denk dat hij een koekje wil.’
Nou IK denk dat U even heel snel uw mond dicht moet houden. :(
ti amo più di ieri ma meno di domani
  woensdag 21 maart 2018 @ 17:07:30 #39
149959 SQ
snelle trees
pi_177986929
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 17:01 schreef Estrys het volgende:
Of die eeuwige supermarkt strijd als je ‘even snel..’: ik wil klein wagentjeeeeeee (nee schat want bij de groente laat je die alweer staan) ik wil in de Autoooooo (zo’n auto met wagentje ding waar Niet mee te rijden is, ik haaaaat ze)

En ik heb dan dus altijd mensen in de winkel: aaaaaah heb je zo’n verdriet? Mag je geen koekje/snoepje/worstje/wagentje/weet ik veel wat van je mama? Wil je dat zo graag? Och och arm ding.

Tegen mij: ‘ik denk dat hij een koekje wil.’
Nou IK denk dat U even heel snel uw mond dicht moet houden. :(
echt? Krijgt jouw kind begrip van supermarktbezoekers?

Het zal wel aan mijn locatie liggen (Veel studenten en yuppen) maar ik krijg echt alleen maar dodelijke blikken toegeworpen in de jumbo :')
disclaimer
  woensdag 21 maart 2018 @ 17:10:39 #40
149959 SQ
snelle trees
pi_177986967
Maar idd. "Hij wil een koekje denk ik"

NO SHIT SHERLOCK. Het is een peuter. God almachtig wat een opmerking :')
disclaimer
pi_177986993
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 17:07 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

echt? Krijgt jouw kind begrip van supermarktbezoekers?

Het zal wel aan mijn locatie liggen (Veel studenten en yuppen) maar ik krijg echt alleen maar dodelijke blikken toegeworpen in de jumbo :')
Ja joh op zo’n durrup met van die hordes koffie drinkende bejaarden die de halve AH bezetten.

‘Och jungske Hedde ge dan zo’n verdriet? Wilde gij un kuukske’ Mogen jullie raden welke provincie ;)
ti amo più di ieri ma meno di domani
  woensdag 21 maart 2018 @ 17:13:05 #42
149959 SQ
snelle trees
pi_177987007
Ja ik weet trouwens waar jij woont, daar zul je weinig studenten vinden :')
disclaimer
pi_177987096
Mijn peuter is trouwens wel heel grappig nu. Vanmorgen was ik met hem gaan winkelen. Hij was boos want er zat geen water in de fontein waar hij in de zomer altijd met het water mag spelen. Gaat ie tegen een boom staan. Ikke BOOS. Kijkt ie op ziet hij de volgende boom: andere boom! En zet het op een lopen naar de andere boom. En dan tegen die boom gaan hangen: Ikke BOOS. :D en zo vier bomen gehad.
ti amo più di ieri ma meno di domani
  woensdag 21 maart 2018 @ 17:18:08 #44
56471 pinquit
oh my lama!
pi_177987102
Kwak, wat lijkt me dat moeilijk! Weet je uit je eigen ervaring niet iets dat kan helpen erin? En dan bedoel ik gewoon dingen makkelijk maken?
En kan je evt met een professional hierin overleggen over tips of iets dergelijks? Zonder M, maar gewoon zelf en een beetje 'los' houden, zonder labels en etiketten?
:*
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_177987410
Ach Kwak, lastig! Het allermoeilijkste is wel als je in je kind de dingen ontdekt waar je het zelf altijd heel moeilijk mee hebt (gehad). Pff echt.
Heb eigenlijk ook geen tips. Maar er zijn misschien wel (laagdrempelige) soorten van hulpverleners die tips hebben. Zonder dat je een heel traject in moet.
ti amo più di ieri ma meno di domani
  woensdag 21 maart 2018 @ 17:39:29 #46
149959 SQ
snelle trees
pi_177987560
Kwak, ik ga later proberen even inhoudelijk te reageren maar voor nu even een dikke :*
disclaimer
pi_177987643
Ha Kwak, ik zou denk ik toch al wel kijken of hij idd hoogbegaafd is. Dan kan je alvast een goede school voor m zoeken. Kind van n collega had ook ong wat jij beschrijft en ging in de eerste week de andere kleuters voorlezen. Gevolg was dat school al na 2 weken begon over dat ie zo voorliep en dat ze niet wisten of ie daar wel op zn plek zat. Na n maand was de conclusie dat ze n andere school voor m moesten zoeken. Basisschool 2 dachtcdat ze er wel wat mee konden met wat extra uitdaging, maar na n half jaar gaf die t ook op. Omdat t jochie t zelf heel goed begreep heeft zijn zelfvertrouwen een behoorlijke deuk opgelopen door die 2 afwijzingen. Nu in n klas voor hoogbegaafden gaat t veel beter, de rest snapt zijn grapjes iig..
  woensdag 21 maart 2018 @ 17:49:19 #48
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_177987834
Kwak:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_177988033
Zo, ik typte net voor ik wegreed met de auto en sta nu even te pauzeren. Bedankt voor de lieve reacties!

Ik ga vanavond even multiquote reageren als ik achter de laptop zit. :*
Kwak
pi_177988594
Kwak ik heb er wel ervaring mee op mn werk. Zal vanavond even wat uitgebreider reageren.
pi_177988803
Kwak, wat lastig :*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Make your own kind of music.
pi_177988808
Jeetje sq klinkt heftig. Hier alleen wat zeuren en dan mamamama, papapappa (die woorden gebruiken we helemaal niet haha) en dan op hoog stemmetje. En dan over ons heen hangen. Hier dus niet herkenbaar gelukkig. Aankleden, tandenpoetsen, op bed gaat zonder gedoe.veel geregeld een inzinking moment dat ik het niet meer weet, maar dat gaat nu een tijd wel aardig goed.

Kwak ook heftig om te zien. Die verlegenheid hebben wij hier ook. Vind ik ook lastig omdat ik dat herken en niet weet hoe ik hem daarbij kan helpen. Sterkte!

[ Bericht 20% gewijzigd door Hilmo op 21-03-2018 18:53:02 ]
pi_177989350
Ik vind dat denk ik echt het allerlastigste van opgroeiende kinderen. Die moeilijke dingen van jezelf terugzien. En dat je weet hoe moeilijk het kan zijn of worden voor zo’n kleintje. (Ik heb al menig tien minuten gesprek zitten janken op dat veel te kleine stoeltje. Dat de juf weer een doos tissues tevoorschijn haalt...heb je weer zo eentje.)
ti amo più di ieri ma meno di domani
  woensdag 21 maart 2018 @ 18:55:18 #54
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_177989554
Aan de andere kant biedt het ook een kans om het leven voor je kind makkelijker te maken dan je het zelf hebt gehad. Achteraf kan ik best aangeven wat ik toen nodig had gehad, maar dat wist ik toen niet. Mensen klagen soms wel over de kinderen die allemaal labels hebben tegenwoordig, maar het is ook een ingang om je kind handvatten te geven die het nodig heeft.
Dat geldt zowel voor hoogbegaafdheid als dyslexie; in mijn klas zaten twee kinderen met dyslexie, maar dat bestond in de jaren 80 nog niet. Die kregen dus nauwelijks extra hulp en hebben dus echt een rottijd gehad op school (klassikaal voorlezen, echt zielig was dat).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_177989749
Wij lopen op school vooral tegen een muur op. Maar dat is geen peuter topic stuff ;)

Ik vind het vaak erg confronterend. Zeker als ze het lastig hebben met dingen waar jij het ook lastig mee had. Afspreken met vriendjes, de lat heel hoog leggen voor jezelf, faalangstig zijn dat soort dingen. Het is mij eerlijk gezegd nog niet gelukt om dat soort dingen voor mijn kind makkelijker te maken. Maar misschien doe ik het verkeerd, geen idee. Ik doe ook maar wat. ;)
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_177990221
Oh dat dramagedrag gaat dus niet magisch over als ze 3 wordt? -O-

Kwak, wat zwaar. Ik heb geen advies voor je. Heftig om zo te horen maar wel goed dat jullie er zo alert op kunnen zijn en Melba ermee kunnen helpen. :*
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_177990327
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 19:22 schreef Krisvc het volgende:
Oh dat dramagedrag gaat dus niet magisch over als ze 3 wordt? -O-

Kwak, wat zwaar. Ik heb geen advies voor je. Heftig om zo te horen maar wel goed dat jullie er zo alert op kunnen zijn en Melba ermee kunnen helpen. :*
Bij die van jou wel O+
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_177990830
Ik vind het grappig om te lezen dat wat mij een jaar tot een half jaar geleden zo frustreerde in het gedrag van I ik nu teruglees over de kindjes die net wat jonger zijn. Maar even vanuit de vier jaar/kleuter fase vanuit mij in ieder geval de geruststelling dat het echt beter wordt. Tenminste: I is behoorlijk opgeknapt.

Aan de andere kant is ze nog steeds af en toe wel drakerig. En fysiek wordt het nog wel heftiger. Want haar woede heeft ze nog altijd af en toe niet onder controle. Waar ze als dreumes dan bewust met een blokje vanaf het kleed naar onze houten vloer liep om het blokje zo hard mogelijk op de grond te kunnen gooien, maakte we vandaag mee dat ze een kinderstoeltje naar haar slaapkamerdeur smeet. En vorige week gooide ze al een schoen naar onze glazen tussendeur. Nou ja, die woede van haar blijft dus wel een dingetje. Maar verder is ze supertof momenteel. O+ .

Maar ik wilde vooral eventjes op kwak reageren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 21 maart 2018 @ 19:53:27 #59
171422 LadyBlack
paint it black
pi_177990854
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 18:55 schreef SaskiaR het volgende:
Aan de andere kant biedt het ook een kans om het leven voor je kind makkelijker te maken dan je het zelf hebt gehad. Achteraf kan ik best aangeven wat ik toen nodig had gehad, maar dat wist ik toen niet. Mensen klagen soms wel over de kinderen die allemaal labels hebben tegenwoordig, maar het is ook een ingang om je kind handvatten te geven die het nodig heeft.
Dat geldt zowel voor hoogbegaafdheid als dyslexie; in mijn klas zaten twee kinderen met dyslexie, maar dat bestond in de jaren 80 nog niet. Die kregen dus nauwelijks extra hulp en hebben dus echt een rottijd gehad op school (klassikaal voorlezen, echt zielig was dat).
Wat een mooie manier om er tegenaan te kijken O+

Wij hebben voor onze dochter ook al wat vragenlijsten in moeten vullen zodat de juf / iemand van school dat kan gebruiken bij observaties om te kijken of ze misschien meer dan gemiddeld begaafd is. Ik heb daar luid en duidelijk bij vermeld dat ik wel verwacht dat ze slim is, want 2 academisch opgeleide ouders, maar dat ik wat moeite heb met het label hoogbegaafd. Bovenstaande helpt wel een beetje om te accepteren dat ze dit soort dingen liever maar gewoon testen zodat ze er eventueel op in kunnen springen.
  woensdag 21 maart 2018 @ 19:56:20 #60
171422 LadyBlack
paint it black
pi_177990925
En dan waar ik eigenlijk voor kwam; Kwak, wat moeilijk om te zien als je kind het zo moeilijk kan hebben met zoiets onschuldigs als tekenen -O-

School zal hem misschien wel hartstikke goed doen, ik hoop dat je uit de andere posts iets goeds kan halen waardoor je erop vertrouwt dat jij hier goed mee om zult kunnen gaan ^O^
pi_177991309
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 16:55 schreef kwakz0r het volgende:
Wij kregen gisteren van t KDV bij het jaargesprekje terug dat M. naast dat hij een heerlijk kind is het toch ook best wel moeilijk heeft.

Ze vertelde heel veel wat ik 100% van mezelf herken, en dat was zo confronterend. Werd er een beetje verdrietig van ook, ik hoop gewoon zo dat hij het een beetje makkelijker met zichzelf zal krijgen dan ik. (En wil tegelijk niet teveel projecteren).

Wil ook niet meteen richting de hulpverlening rennen ofzo, maar niet zo’n goed idee hoe ik hem kan stimuleren of helpen. Misschien hebben sommigen hier vergelijkbare ervaringen? Het is vooral heftig voor me dat zijn gedrag dus als zo problematisch opvalt op t kdv, ik zie het thuis ook maar ik heb natuurijk geen vergelijkingsmateriaal...

Situatie in spoiler, want lang verhaal.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ey Kwak,
Ik lees hier Ow (alleen dan cognitief wel verder dan de rest, maar ik vermoed geen hoogbegaafdheid).

Op het kdv kreeg ik dezelfde signalen, die jij nu krijgt. Zijn geluk was (dacht ik toen) dat hij van januari was en dus extra lang ging kleuteren. Zijn eerste half jaar was niet leuk, nooit... verveelde zich, had moeite met de drukte in de klas.

Dat is dit jaar in groep 1 zo verder gegaan. Ow zat prima op school, maar thuis kwam frustratie eruit en is hij ook nog een enorme onderpresteerder (ik kan deze puzzel niet, 9 stukjes terwijl hij thuis 200 stukjes met gemak puzzelt).
Uiteindelijk zijn we op Sensorische integratie problemen uitgekomen.. Prikkelverwerkingsstoornis (en ja komt regelmatig voor icm hoogbegaafdheid).
Ik zit nu met hem bij fysio, waarbij hij nu ook bezig is om in een klein groepje bewegingservaring op te doen, maar ook zichzelf meer te laten zien.
Nu 2 maanden later heb ik een heel ander kind.... dat met plezier naar school gaat, sociaal beter wordt en zelfs gisteren aan de juf om een moeilijke puzzel had gevraagd.....

Lees er maar eens over, misschien herken je dingen :) (of je mag mij natuurlijk ook altijd nog iets vragen ;) )

[ Bericht 1% gewijzigd door Loj op 21-03-2018 20:18:43 ]
pi_177991404
Ach kwak, wat naar :*. Ik herken er wel wat van, maar dan nog het voorstadium. Dus helaas (nog) geen tips.
  woensdag 21 maart 2018 @ 20:53:07 #63
409579 LuDann
All the way
pi_177992722
Pfoe, geen tips Kwak, wel medeleven. Ik denk dat hoogbegaafdheid de potentie heeft tot het veroorzaken van behoorlijk wat ongelukkigheid. Hopelijk komen jullie met oplossingen die zorgen voor een gelukkig en zorgeloos kind.

Ik ben eerlijk gezegd maar wat blij dat Wolk lekker gemiddeld is. Ze is zo heerlijk onbevangen en spontaan. Het enige waar ze wat mee voorloopt is de motorische ontwikkeling, ze kan zich sinds ze 1,5 was al aan en uitkleden. :+ Het scheelt heel wat zorgen vind ik.

Verder: jullie peuter tantrums. :o Mijn hemel! Hoe houden jullie dat vol joh? :') Hier is het ook wel eens drama maar nooit langer dan 5 minuten en doorgaans is het makkelijk op te lossen. Tenzij heel heel heel erg moe, maar dan helpt naar bed brengen altijd wel.
  woensdag 21 maart 2018 @ 21:00:32 #64
171422 LadyBlack
paint it black
pi_177993044
Ik hou dat niet altijd vol :') Dus dan grijp ik voor ieders zen naar de afstandsbediening en mag ze een filmpje kijken.

Maargoed, dat kan ook niet altijd natuurlijk, dus soms ben ik ook zo'n walgelijke schreeuwmoeder en roept mijn dochter daarna dat ik niet mag schreeuwen want dan doen haar oren pijn, of dat ik niet mag knijpen want dat vinden kinderen niet leuk!

Het is nu trouwens wel veeeeeeeel beter dan tijdens de echte peuterfase, want toen was ik ook nog zwanger / had ik een enorme plakbaby. Plus deze dame heeft ook echt baat bij de uitdaging en de structuur van school.
pi_177993106
Jeetje Kwak, wat rot. Wat det betreft is bovengemiddeld zijn net zo vervelend als ondergemiddeld. En misschien zelfs nog wel lastiger, omdat hij zich dan ook sneller bewust is van het ‘anders zijn’. Ik heb geen tips, maar wens je er wel veel sterkte mee :*

S. was vandaag zo lief en grappig dat mijn papa er emotioneel van werd. Ik vind het soms zo moeilijk om die worsteling te zien. Hij ziet S. niet, kan er toch intens van genieten, maar dat genieten drukt hem ook weer extra met zijn neus op de feiten ;( O+
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_177993132
Ok, ik ga een poging doen!
Komt ie (en alvast bedankt ook voor de mensen die geappt/gepm'd hebben of gezegd dat ze later nog willen reageren :* )

quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 17:18 schreef pinquit het volgende:
Kwak, wat lijkt me dat moeilijk! Weet je uit je eigen ervaring niet iets dat kan helpen erin? En dan bedoel ik gewoon dingen makkelijk maken?
En kan je evt met een professional hierin overleggen over tips of iets dergelijks? Zonder M, maar gewoon zelf en een beetje 'los' houden, zonder labels en etiketten?
:*
Ook @ Estrys:

Het lastige is dat ik pas op volwassen leeftijd heb gemerkt wat me wellicht al mijn hele leven parten heeft gespeeld. Ik heb het als kind heel erg verborgen gehouden dat ik zoveel angsten en zorgen had. Ik merkte dat ook in het gesprek dat ik met mijn moeder over M had, dat zij in hem vooral mijn broertje herkent. Zij zegt dat ik als kind vooral heel erg mijn eigen gang ging, en alles zelf wel regelde. Dat klopt ook wel, ik was minder gefrustreerd dan M nu. Mijn problemen kwamen wat later (en zijn nog niet over). Ik vind jullie tip van sparren met een prof (zonder etiketje te plakken) ook wel fijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 17:42 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Ha Kwak, ik zou denk ik toch al wel kijken of hij idd hoogbegaafd is. Dan kan je alvast een goede school voor m zoeken. Kind van n collega had ook ong wat jij beschrijft en ging in de eerste week de andere kleuters voorlezen. Gevolg was dat school al na 2 weken begon over dat ie zo voorliep en dat ze niet wisten of ie daar wel op zn plek zat. Na n maand was de conclusie dat ze n andere school voor m moesten zoeken. Basisschool 2 dachtcdat ze er wel wat mee konden met wat extra uitdaging, maar na n half jaar gaf die t ook op. Omdat t jochie t zelf heel goed begreep heeft zijn zelfvertrouwen een behoorlijke deuk opgelopen door die 2 afwijzingen. Nu in n klas voor hoogbegaafden gaat t veel beter, de rest snapt zijn grapjes iig..
Ik ben echt heel huiverig voor zulke vroege tests. Maar er is op school wel aandacht voor (de bovenschoolse begaafdenzorg van de stichting zit op de bovenverdieping van onze school), en er is vanaf groep 5 een hoogbegaafdenklas mocht dat gaan spelen. Die doen 1 dag in de week andere dingen. De expertise is in elk geval in huis, en bij de overdracht zal er ook aandacht voor zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 17:49 schreef SaskiaR het volgende:
Kwak:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat laatste doen we zeker. Maar ook heel erg het stimuleren van gewoon plezier maken. Dat kan hij ook wel hoor, als hij zich veilig voelt. Hij is juist heel beweeglijk en van het stoeien en klimmen enzo.

W.b. testen - ik heb mezelf ook nooit meer laten testen en kan me haast niet voorstellen dat ik nu nog begaafd scoor (voel me ontzettend dom sinds ik zwanger geweest ben :@ hoofd werkt niet meer). Maar ik herken wel heel veel van wat jij schrijft. Ik had alleen geluk dat ik er niet om gepest ben.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 18:23 schreef CassElliot het volgende:
Kwak, wat lastig :*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Thanks, ik houd het in gedachten. Er zit hier in Gouda ook een hele fijne gezinstherapeut/kindertherapeut die ook observaties doet enzo.

quote:
2s.gif Op woensdag 21 maart 2018 19:52 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind het grappig om te lezen dat wat mij een jaar tot een half jaar geleden zo frustreerde in het gedrag van I ik nu teruglees over de kindjes die net wat jonger zijn. Maar even vanuit de vier jaar/kleuter fase vanuit mij in ieder geval de geruststelling dat het echt beter wordt. Tenminste: I is behoorlijk opgeknapt.

Aan de andere kant is ze nog steeds af en toe wel drakerig. En fysiek wordt het nog wel heftiger. Want haar woede heeft ze nog altijd af en toe niet onder controle. Waar ze als dreumes dan bewust met een blokje vanaf het kleed naar onze houten vloer liep om het blokje zo hard mogelijk op de grond te kunnen gooien, maakte we vandaag mee dat ze een kinderstoeltje naar haar slaapkamerdeur smeet. En vorige week gooide ze al een schoen naar onze glazen tussendeur. Nou ja, die woede van haar blijft dus wel een dingetje. Maar verder is ze supertof momenteel. O+ .

Maar ik wilde vooral eventjes op kwak reageren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zou ik nog kunnen aansnijden ja! Misschien kan er gewoon iemand van hen uit observeren en tips geven. Wat ze nu doen is proberen positief te stimuleren, maar dan slaat hij dus dicht. Ik herken dat van mezelf, de verlammende druk die een compliment voor iets wat ik niet bijzonder vind me oplevert... ik heb het idee dat het bij hem ook al een beetje zo werkt, maar ja, dat kan ook projectie zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 19:56 schreef LadyBlack het volgende:
En dan waar ik eigenlijk voor kwam; Kwak, wat moeilijk om te zien als je kind het zo moeilijk kan hebben met zoiets onschuldigs als tekenen -O-

School zal hem misschien wel hartstikke goed doen, ik hoop dat je uit de andere posts iets goeds kan halen waardoor je erop vertrouwt dat jij hier goed mee om zult kunnen gaan ^O^
Ik hoop het! En thanks.

quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 20:13 schreef Loj het volgende:

[..]

Ey Kwak,
Ik lees hier Ow (alleen dan cognitief wel verder dan de rest, maar ik vermoed geen hoogbegaafdheid).

Op het kdv kreeg ik dezelfde signalen, die jij nu krijgt. Zijn geluk was (dacht ik toen) dat hij van januari was en dus extra lang ging kleuteren. Zijn eerste half jaar was niet leuk, nooit... verveelde zich, had moeite met de drukte in de klas.

Dat is dit jaar in groep 1 zo verder gegaan. Ow zat prima op school, maar thuis kwam frustratie eruit en is hij ook nog een enorme onderpresteerder (ik kan deze puzzel niet, 9 stukjes terwijl hij thuis 200 stukjes met gemak puzzelt).
Uiteindelijk zijn we op Sensorische integratie problemen uitgekomen.. Prikkelverwerkingsstoornis (en ja komt regelmatig voor icm hoogbegaafdheid).
Ik zit nu met hem bij fysio, waarbij hij nu ook bezig is om in een klein groepje bewegingservaring op te doen, maar ook zichzelf meer te laten zien.
Nu 2 maanden later heb ik een heel ander kind.... dat met plezier naar school gaat, sociaal beter wordt en zelfs gisteren aan de juf om een moeilijke puzzel had gevraagd.....

Lees er maar eens over, misschien herken je dingen :)
Ik heb daar wel over gelezen, maar daar herken ik niet zoveel in. (Overigens wel van mezelf als kind. incl. motorische problemen en angst voor piepende kleding, eetproblemen, niet willen knuffelen etc.) Melba is eigenlijk van die dingen alleen moeilijk met eten. Het probleem met dat jongetje dat aan hem zit is meer het niet kunnen aangeven van je grenzen denk ik, dan overgevoeligheid. Maar ik zal er nog eens wat meer over lezen (al is het maar voor mezelf)
Kwak
  woensdag 21 maart 2018 @ 21:04:17 #67
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_177993207
Tja volhouden, blijft toch je kind he :P .

V heeft het heel erg gehad. School was een redding. Moeheid van het begin gaf geen verbetering, maar het was in ieder geval thuis wat rustiger, waardoor het bij thuiskomst beter te handelen was. Daarnaast ben ik er van overtuigt dat het nu wel voorbij is en zijn chagerijnigheid alleen nog voort komt uit zn slaapgebrek.

Frans is wat simpeler in dat opzicht. Hard en licht ontvlambaar, maar snel weer bijgedraait als je op de juiste knopjes drukt.

Kwak, ik sluit me aan bij wat de rest al gezegd heeft en wilde naar nog wel wat aan toevoegen. Ik ben persoonlijk niet iemand die snel hulp vraagt en zie hulp ook wel als een zwaktebod (onterecht hoor). Voor mijn kinderen heb ik mezelf wel echt voorgenomen en in moeten praten dat het zoeken van professionele hulp nooit achter moet blijven, omdat ik zelf bang dat ik naar hun toe tekort schiet of omdat ik bang ben dat een label ze het leven moeilijker maakt.

Mijn broer heeft een label, maar heeft die pas gekregen na zn 18e, omdat mijn ouders enerzijds het niet wilde/durfde te erkennen en anderszijds bang waren voor de gevolgen. Het heeft voor hem heel lang geduurt voordat hij zichzelf kon zijn en zichzelf snapte. Ik ben er heilig van overtuigt dat hij eerder gelukkiger was geweest als hij vroegtijdig de middelen had gekregen om zichzelf te kunnen, mogen en durven zijn in de wereld.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_177993312
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 21:04 schreef AwayTL het volgende:
Tja volhouden, blijft toch je kind he :P .

V heeft het heel erg gehad. School was een redding. Moeheid van het begin gaf geen verbetering, maar het was in ieder geval thuis wat rustiger, waardoor het bij thuiskomst beter te handelen was. Daarnaast ben ik er van overtuigt dat het nu wel voorbij is en zijn chagerijnigheid alleen nog voort komt uit zn slaapgebrek.

Frans is wat simpeler in dat opzicht. Hard en licht ontvlambaar, maar snel weer bijgedraait als je op de juiste knopjes drukt.

Kwak, ik sluit me aan bij wat de rest al gezegd heeft en wilde naar nog wel wat aan toevoegen. Ik ben persoonlijk niet iemand die snel hulp vraagt en zie hulp ook wel als een zwaktebod (onterecht hoor). Voor mijn kinderen heb ik mezelf wel echt voorgenomen en in moeten praten dat het zoeken van professionele hulp nooit achter moet blijven, omdat ik zelf bang dat ik naar hun toe tekort schiet of omdat ik bang ben dat een label ze het leven moeilijker maakt.

Mijn broer heeft een label, maar heeft die pas gekregen na zn 18e, omdat mijn ouders enerzijds het niet wilde/durfde te erkennen en anderszijds bang waren voor de gevolgen. Het heeft voor hem heel lang geduurt voordat hij zichzelf kon zijn en zichzelf snapte. Ik ben er heilig van overtuigt dat hij eerder gelukkiger was geweest als hij vroegtijdig de middelen had gekregen om zichzelf te kunnen, mogen en durven zijn in de wereld.
Dankjewel voor dat perspectief!

Aaanvullend daarop: ik ben niet per se bang voor een label of etiket, maar ik vind drie jaar nog zo ontzettend jong. Omdat ze nog zo veranderlijk zijn zeg maar... hoewel de KDV juf idd terecht zei dat dit eigenlijk al speelt sinds hij 1 jaar is (zolang ze hem kennen).
Kwak
pi_177993637
Kwakzor, er is al een hoop gezegd, maar hier in de regio heb je een aantal praktijken die gespecialiseerd zijn in hoogbegaafheid. Naast testen (wat ze hier zo jong expres nog niet meteen doen) geven ze ook heel veel advies aan zowel ouders en school, vooral gericht op wat het individuele kind nodig heeft. Ze werken dan ook vaak met observaties om dat helder te krijgen. Zoiets zit ongetwijfeld ook in jouw regio, wellicht kan je via de beoogde basisschool daar is naar informeren, al is het maar voor informatie/advies.
pi_177993649
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 16:55 schreef kwakz0r het volgende:
Wij kregen gisteren van t KDV bij het jaargesprekje terug dat M. naast dat hij een heerlijk kind is het toch ook best wel moeilijk heeft.

Ze vertelde heel veel wat ik 100% van mezelf herken, en dat was zo confronterend. Werd er een beetje verdrietig van ook, ik hoop gewoon zo dat hij het een beetje makkelijker met zichzelf zal krijgen dan ik. (En wil tegelijk niet teveel projecteren).

Wil ook niet meteen richting de hulpverlening rennen ofzo, maar niet zo’n goed idee hoe ik hem kan stimuleren of helpen. Misschien hebben sommigen hier vergelijkbare ervaringen? Het is vooral heftig voor me dat zijn gedrag dus als zo problematisch opvalt op t kdv, ik zie het thuis ook maar ik heb natuurijk geen vergelijkingsmateriaal...

Situatie in spoiler, want lang verhaal.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind het grotendeels heel herkenbaar voor mijn oudste. Hij heeft precies die combi van slim maar (te) perfectionistisch en daardoor heel onzeker over zijn kunnen. Als hij vandaag iets niet goed genoeg kan, weet hij zeker dat hij het NOOIT kan. Het is een soort selffulfilling prophecy omdat je niet bij poging 1 een perfecte letter kan schrijven. Hoe goed je ook je best doet...

Op school merken ze er niet zo heel veel van. Hij kiest uit zichzelf vaak ‘veilige’ werkjes, die zijn vriendjes ook kiezen of die hij zeker al kan. Hij scoort op 90% ook normaal, op niveau van een oudste kleuter. Maar ik weet bijna zeker dat er meer inzit, als hij zelf ook gaat durven om meer verschillende werkjes te doen. In zijn peuterjaren liep hij best voor in zijn ontwikkeling, maar dat lijkt nu dus een beetje te stagneren. We doen er nu nog niet zoveel mee, hij zit op zich goed in zijn vel en zit in een fijne klas. Sociaal gaat het meer dan prima.

Juffen staan wel open voor onze inbreng, dus ze kijken nu wel meer naar wat ze hem aanbieden. Hij maakt ook wel stappen daarin en dan komt hij dus onwijs trots thuis met een nieuw werkje O+.

Je zou ook eens kunnen zoeken op fixed mindset, dat is iets wat vaak voorkomt bij hoogbegaafde kinderen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_177994109
Wij laten Sjaak op dit moment testen op een ontwikkelingsvoorsprong, omdat wij graag willen weten waar we aan toe zijn en wat we in een school kunnen gaan zoeken voor hem. Het testen gaat alleen niet goed, hij laat daar niet zien wat hij kan en hij wil absoluut niet alleen in een ruimte zijn met de tester, terwijl zij alleen met hem wil werken zonder mij erbij. Dus we stoppen ermee en gaan over een jaartje oid weer kijken. Zo vroeg testen kan voordelen hebben, maar mijn ervaring is niet goed.
Melba is natuurlijk al wel een half jaar ouder dan Sjaak en een ander kind, dus dat kan een hoop schelen.
pi_177994679
Dankjewel allebei,

Ik zat vanavond eens te googelen en de lijstjes die ik vind zijn wel 1-op-1 Melba, qua ontwikkelingsvoorsprong. Ook dingen waarvan ik niet wist dat dat een voorsprong is. Ik ga er wel iets mee doen, al is het maar advies voor mij. Ik ga ook maar eens door de video's en foto's heen om een tijdlijntje te maken want heb niet meer helemaal helder wanneer hij nou met dingen begon hier en daar.

Die fixed en growth mindset ken ik wel, Phaidra, uit mijn eigen onderwijspraktijk. Melba probeerde van de week de f te schrijven in de bobo (maar hij heeft nog een vuistgreep dus dat kan hij nog niet echt). Dat was ook drama. Maar later lazen we weer de bobo en speelden we wat met het overtrekken van de f met je vinger en toen was het weer leuk, en wilde hij het wel weer proberen. Zo trots als een pauw dat het nu wel lukte. Ik probeer dan idd vooral te complimenteren dat ik t knap vind dat hij t nog een keer geprobeerd heeft, ipv dat het gelukt is. Dat lijkt wel aan te slaan bij hem.

Nou, ik voel me wel een beetje een topickapert nu, :+ maar het heeft wel echt geholpen ladies, dankjewel.
Kwak
pi_177994939
En daarom hou ik zo van dit forum. Fijn om herkenning te vinden (wij schrijven niet in de Bobo om frustratie te voorkomen inderdaad) en met zoveel mensen is er altijd wel iemand met een goede tip. Ook goed om verschillende overwegingen te zien. Wij denken dat het op dit moment niks oplevert om te testen en aangezien er hier maar 1 dorpsschool is, denk ik dat we daar eerst gewoon gaan starten tzt (met goede overdracht en vinger aan de pols) en dan wel verder zien hoe het loopt. Maar ik vind het nu al spannend.
  woensdag 21 maart 2018 @ 23:04:21 #74
171422 LadyBlack
paint it black
pi_177999058
Geen topickapert hoor Kwak. Denk dat dit voor heel veel mensen weer even stof tot nadenken (of relativeren) is ^O^

En om die reden ben ik idd nog steeds dolgelukkig dat ik ooit op dit forum ben beland.
pi_177999136
en dat ik dan nu net besef dat ik nog 50 proefessays moet nakijken voor morgen. g*&$#&$*#r!

planning and focus, I haz it not.
Kwak
pi_178005369
Ook voor iemand met net tweejarigen is het interessant om te lezen wat er allemaal kan komen qua ontwikkelingen, heel waardevol inderdaad.

Tav de dreumesdrama verhalen rond de 3 steek ik nog even mn hoofd weer in t zand. Ik merk wel bij kleinste een nieuw niveau van explosieve gilpartijen en grootste ontwikkelt een voorliefde voor buiten op de grond liggen als iets niet zint. 8)7
pi_178005957
't kan ook meevallen hoor.. Hier is het allemaal niet zo heel heftig verlopen (maar wat niet is kan nog komen, al is hij nu al wel 3,5). bij dochter was t wat heftiger omdat ze tijdens driftuien onbereikbaar was, zoonlief kan je op een of andere manier altijd nog een gesprekje mee voeren. (soms huilt hij er dan heel hard doorheen met de tekst "ihik kahan niehiet stohoppen met huilen!" maar geeft evengoed wel antwoord als ik m iets vraag)
pi_178007823
* BlueEyes wacht geduldig op de update tussen 3,5 en 4 jaar dan :X

De drama kan ik nog wel handelen. Alleen het bewuste uitdagen, brutaal doen en zusje opstoken tot stoute dingen dat handel ik echt totaal niet en verlies ik nogal eens mijn geduld bij
  donderdag 22 maart 2018 @ 11:41:23 #79
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_178008467
Kwak :* Melba O+

Peuterdrama's.. herkenbaar ja. Heel af en toe lijkt het in vlagen minder te worden gelukkig.

Vorige week is Vv geslaagd voor de ogentest bij het cb, is dat ook weer afgevinkt ;)
Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat reageren op het verhuizen (eind volgende maand de sleutel en eind mei verhuizen).. hij roept nu nog stoer dat hij zo graag naar het nieuwe huis wil.. ;)
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
pi_178008912
Ik baal tegenwoordig een beetje van de donderdagen. Op maandag gaat S. naar schoonmoeder, dinsdag ‘s morgens naar de psz en ‘s middags bij mij en woensdag ‘s morgens naar de psz en ‘s middags bij mijn ouders. Donderdag is hij dan lekker thuis, maar ik merk dat de dag dan vaak maar wat hangen en teveel tv kijken is. S. is dan niet te genieten, het lukt hem niet om te spelen, alleen, maar ook met mij niet. Ik denk dat hij gewoon echt heel moe is van het drukke begin van de week. Hebben jullie tips/suggesties over wat we kunnen doen?
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  donderdag 22 maart 2018 @ 12:07:43 #81
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_178009093
Misschien juist wat actiefs gaan doen? ‘s Ochtends lekker naar de speeltuin oid, en dan ‘s middags lekker lang slapen. Van de hele dag niksen wordt N ook chagrijnig, en ikzelf ook.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_178009879
Ik merk dat als ik zelf actief ben dat hij dan ook wat gaat doen, lekker spelen. Of ik zet hem aan het werk. Gaan we samen poetsen en zo. Maar moet wel zeggen de spanningsboog reikt tot 10 minuten ongeveer ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Estrys op 22-03-2018 12:55:29 ]
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_178014377
Hier werkt dat inderdaad ook goed. Actief als in echt iets doen: vaatwasser inruimen, schoonmaken, opruimen dat werk. Helaas vind hij een stuk typen achter de computer niet iets doen (mijn werk vind van wel)..
  donderdag 22 maart 2018 @ 23:18:28 #84
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178025043
Haha ja ik zou willen dat die kinderen hetzelfde reageerden als ik ga haken of naaien :D maar dan moeten ze er altijd ook gelijk met de neus bovenop....
pi_178032982
Hier is het enige wat echt goed alleen lukt: of de bank verbouwen en wild erop doen, of kleien. Dan moet ik er wel bij zijn aan de etenstafel, maar ik kan ook gerust afwassen of de koelkast lekker uitsoppen O+ Zo kom je nog eens tot dingen (koelkast bijv) waar je anders nooit aan toe komt, ik tenminste niet. Met kleien maakt hij dan wel niets, maar hij laat de dino poepen (zo'n drukding met vormpjes) en twee playdoh sets, eentje met brandweerauto en eentje met ijscowagen.
Maar als het echt onhandelbaar wordt voor mij, dan gaan we naar buiten, flink stuk op loop fiets lopen of naar speeltuintje (meestal combi). In nood dan tv kijken, maar pas einde van de middag.

Nou hier drie weken van ziek zijn gehad. Zelf griep en daarna longontsteking. Wat voel je je dan ellendig als je ook voor een kind moet zorgen. Man heeft zich ook maar ziek gemeld omdat ik op zijn dagen echt niet voor R. kon zorgen. Wat erg voelt dat dan. Deed me ook denken aan mijn zwangerschap, met de misselijkheid en niet willen eten. Erg naar allemaal. Maar vandaag laatste ziektedag en het gaat, naast vermoeidheid, weer goed. Heb wel als voordeel, het hele forum bij kunnen houden, want op de mobiel kijken was het enige wat ik kon haha.

Man is vandaag met R. naar zwemmen gegaan, ik vind het zo spannend, ik ga altijd haha. Man is nog nooit alleen geweest en ze zijn ook nog eens in het diepe, waar ze zwemles hebben. Normaal altijd in ondiep water. Van juf mochten we eens een les in het diepe meemaken.
pi_178052331
Op sommige dagen vind ik het niet leuk om moeder te zijn... Gisteravond kom ik terug van het sporten (om 21u), ligt J onder een dekentje op de bank bij papa. Had een bloedneus gehad in bed (alles onder, papa had kind en muur/deur al schoongemaakt). Maar toen was hij met geen mogelijkheid in bed te krijgen. Vannacht nog paniek, want hij dacht dat hij weer bloed had (gelukkig niet). Vriend ligt lekker te snurken, maar ik lag nog een uur wakker. Vanochtend om half 7 weer present. Ben ik J's beddengoed aan het afhalen, vergeet hij naar de wc te gaan en plast op de vloerbedekking :{. Inmiddels staat de wasmachine aan, is de vloerbedekking gepoetst en hebben we ontbeten. En het is pas 9 uur...
En dan heb ik nog een verbouwing die niet helemaal loopt zoals gepland (uiteraard).
pi_178053998
beterschap
Schudden voor gebruik
pi_178054034
Wurm kijkt graag de Magische bus en Kaazoo.
Nou prima hoor. Dat mag als ik achter de laptop werk (en Fok! bijlees-pogingen maak).

Momenteel springt hij dus in blote kont over de bank terwijl hij leert hoe stenen ontstaan :D
valt onder de noemer leren toch :P zindelijkheid en kennis :P

En ik heb een bakje koffie en Illustrator opgestart :+
Schudden voor gebruik
pi_178055469
Om vervolgens, kort nadat ik dit postte, er vandoor gaan met mijn muis. :')

"Mama, ikke is beurt! "

Eerst maar eens op bed gegooid, want zo komt er niks van :P

En weer verder aan het werk :')
Schudden voor gebruik
pi_178060165
Lekker he hupje, dat soort dagen. Dat soort dagen duren altijd weken vind ik.

Hilmo ik moet ergens wel lachen om je spanning omdat je man mee ging zwemmen in het diepe :D Hebben ze het overleefd? :D

O is ineens van de ene op de andere dag zindelijk 😱 Op zijn O’s zei ze plots: ik hoef geen luier meer. Toen ging ze dus zonder naar het kdv en kwam droog terug.
-wow heb je heen luier om gehad?!
Nee!
-heb je op de wc geplast?
Nee
-Potje?
Nee
-eeh..?
(Trots) Ik heb niet geplast. Ik heb het de hele dag opgehouden!!

Volgens mij moeten we het nog even hebben over wat geen luier nou echt betekent :D
pi_178061046
Hahah prachtig Room!

Ja het was super goed gegaan met zwemles al zegt R nu dat het niet zo'n succes was, en dat hij het eng vond. Juf vond het prima gaan zei man en ze heeft de oefeningen vaak met hem voorgedaan omdat man de oefeningen niet kent :D prima gegaan dus en dat kan ooit nog wel eens zo. Maandag ga ik weer met hem heen.

Zijn die van jullie ook zo warmbloedig? R loopt al hele middag binnen in blote buik :P en nog warm aanvoelen. Zegt hij van: ik wil even frisse lucht en doet dan kleren of sokken uit _O-
pi_178061893
Hilmo, peuter loopt graag op blote voeten, verder houdt hij zijn kleren eigenlijk altijd aan, hooguit een vestje uit.

Mijn grote kleine was zó moe na vannacht en de zaterdagse klusjes, dat hij knikkebollend aan tafel zat. In bed gelegd en niks meer gehoord. Dan zijn ze toch nog zo klein O+
  zaterdag 24 maart 2018 @ 19:32:20 #93
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178062083
Hier een dochter die altijd het liefst in alleen romper liep en ook daadwerkelijk gaarstoomde als ik haar teveel aantrok (terwijl het helemaal geen beweeglijk kind is) en een zoon die ik alleen een laagje uittrek als hij echt gaat rennen of stoeien. Verder kan die prima in een langemouwen romper + langemouwen shirt lopen. Kon bij zus echt niet.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 21:20:09 #94
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_178064363
Dames,

Ik kom voorzichtig alvast :W
Vandaag vierden wij de 4e verjaardag van ons lieve kleutermeisje, morgen is ze écht 4 jaar. Vanmiddag had ik een volle woonkamer vol lieve, gezellige en leuke mensen om de verjaardag van ons meisje mee te vieren. Wat hebben we alle 3 genoten. O+ O+

Voor een aantal van jullie tot over een paar weken/maanden :* :*
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_178088206
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 18:25 schreef Hilmo het volgende:
Hahah prachtig Room!

Ja het was super goed gegaan met zwemles al zegt R nu dat het niet zo'n succes was, en dat hij het eng vond. Juf vond het prima gaan zei man en ze heeft de oefeningen vaak met hem voorgedaan omdat man de oefeningen niet kent :D prima gegaan dus en dat kan ooit nog wel eens zo. Maandag ga ik weer met hem heen.

Zijn die van jullie ook zo warmbloedig? R loopt al hele middag binnen in blote buik :P en nog warm aanvoelen. Zegt hij van: ik wil even frisse lucht en doet dan kleren of sokken uit _O-
Sjaak loopt het liefst (bijna) naakt rond, hij vindt dat heerlijk. Meestal heeft hij het dan nog steeds warm. En anders zet ik de verwarming wat hoger.
pi_178109563
Fijn hoor, zomertijd. Beeld je een boze peuter in die rood aangelopen en brullend in zijn deuropening staat, in de ogen wrijvend en roepend dat hij helemaal niet moe is. Eigenlijk was het komisch, maar hij is al een paar dagen niet lekker en we hebben morgen een drukke dag. Gelukkig slaapt hij nu.
  maandag 26 maart 2018 @ 21:39:53 #97
73386 Fazz
onderweg
pi_178109799
Ik merk eigenlijk niets van die zomertijd, de afgelopen jaren ook al niet :+ Alleen vandaag op werk dacht ik heel blij dat het al 4 uur was toen ik op de klok keek, maar de klok was al vooruit gezet dus het was nog maar 3 uur }:|

Fietsen hier al peuters zonder zijwieltjes? Frans toch wel al Away? F fietste gisteren mee (met zijwieltjes) naar de speeltuin, dat ging heel goed. Maar proberen zonder zijwieltjes wil hij niet. Komt het vanzelf of toch gewoon eens oefenen?

Tot over een paar weken Rijst :W De wendagen op school staan al gepland :o
  maandag 26 maart 2018 @ 22:06:39 #98
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_178110616
Franske fietst zelf ja. V durfde pas sinds vorige maand oid zelf op te stappen.

Ik zou zeggen gewoon nog even wachten als hij het niet wil. Je kan het af en toe terloops aanstippen als jij denkt dat hij meer zou kunnen. Je merkt vanzelf als hij het zelf wil.

Over fietsen gesproken. Vriend heeft hem laatst meegenomen een rondje fietsen. Heeft Frans 4 km, :o :o :o , helemaal zelf gefietst.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_178110709
Mijn peuter van 3,5 weigert op z'n fietsje met zijwieltjes te zitten :')
Oh en is altijd ontzettend boos als hij erachter komt dat hij echt te groot wordt voor z'n loopautootje _O-

Die peuter heeft vandaag ook afscheid genomen van zijn groep op het kdv. Hij gaat voor de laatste 5 maanden naar een speciale peutergroep. Echt gericht op de voorbereiding op school met kringgesprekken, kiesbord en duidelijke structuur. Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen ;)
pi_178111017
Bij ons kwam de oudste zelf dat hij zonder zijwieltjes wilden fietsen. Dat was vrij laat met 4 en een half maar toen fietste hij ook meteen weg. Daarvoor weigerde hij echt pertinent. Het is nog steeds niet zijn hobby, fietsen.
Onze middelste fietste met drie en een paar maanden. En die kon ook vrij snel fietsen. Ik kan me ook niet herinneren dat we daar veel tijd in hebben gestoken. Ze gaf ook zelf aan wanneer de zijwieltjes eraf moesten.

Spannend Loj, de voorbereiding op het ‘echte’ werk.
ti amo più di ieri ma meno di domani
  maandag 26 maart 2018 @ 23:11:21 #101
73386 Fazz
onderweg
pi_178112293
Is 4,5 laat ja? Ik heb echt geen benul wat de gemiddelde leeftijd is...

4 km _O_ goed bezig Frans!
pi_178115234
4km _O_

Mijn Fje weigert ook nog hoor Fazz.
Alhoewel hij wel bedacht heeft dat als hij zonder zijwieltjes fietsen kan hij dan ook op een echt minimotortje kan... En bedankt papa }:|
  dinsdag 27 maart 2018 @ 06:50:15 #103
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_178116553
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 23:11 schreef Fazzoletti het volgende:
Is 4,5 laat ja? Ik heb echt geen benul wat de gemiddelde leeftijd is...

4 km _O_ goed bezig Frans!
Volgens mij valt dat nogal mee hoor. Bij ons op school zijn er in ieder geval genoeg kleuters die nog niet zonder zijwielen fietsen, en zeker in groep 1.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 07:01:53 #104
149959 SQ
snelle trees
pi_178116603
Mijn peuter van 3,5 fietst nog niet eens op de loopfiets en ontkent het bestaan van de 5 en 7, stelt dat mensen weer wat gerust? :D
disclaimer
pi_178116655
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 23:11 schreef Fazzoletti het volgende:
Is 4,5 laat ja? Ik heb echt geen benul wat de gemiddelde leeftijd is...

4 km _O_ goed bezig Frans!
Nee joh, volgens mij is 6 jaar laat.

Hier wordt de fiets gebruikt om op zijn kop neer te zetten en aan de trappers te draaien. Loopfietsen is wel een hobby van Sjaak, dat kan hij 3km en dan moet ik zowel loopfiets als Sjaak dragen.

Frans, 4km!! Wow!!
pi_178116674
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 07:01 schreef Stormqueen het volgende:
Mijn peuter van 3,5 fietst nog niet eens op de loopfiets en ontkent het bestaan van de 5 en 7, stelt dat mensen weer wat gerust? :D
:D
+1. Mijnes is motorisch wat eh.. voorzichtig.

Oh en ik zei toch dat de mijnes ineens zindelijk was?
pi_178116711
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 07:01 schreef Stormqueen het volgende:
Mijn peuter van 3,5 fietst nog niet eens op de loopfiets en ontkent het bestaan van de 5 en 7, stelt dat mensen weer wat gerust? :D
Ok, fijn om te lezen. :').
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 07:33:35 #108
149959 SQ
snelle trees
pi_178116770
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 07:20 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

:D
+1. Mijnes is motorisch wat eh.. voorzichtig.

Oh en ik zei toch dat de mijnes ineens zindelijk was?
euj, wat goed! Zag ze ineens het licht? *O*

En ook keiknap van franske. O+ ver kunnen fietsen is ook wel een uitermate nuttige skill als minderjarige in de achterhoek. Zéker als je vader geen trekker heeft.
disclaimer
  dinsdag 27 maart 2018 @ 07:34:36 #109
149959 SQ
snelle trees
pi_178116778
Ik denk trouwens echt dat noud nog eerder kan fietsen dan mauw. Die probeert nu al op alle fietsjes te klimmen :')
disclaimer
  dinsdag 27 maart 2018 @ 07:37:19 #110
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_178116797
Frans puzzelt en kleurt dan weer niet. Rust, he has it not.. oh en kut is zijn favoriete woord, al dan niet in de verwijtende vorm kutzak.

Hij is inmiddels 6 weken geleden met papa naar de kapper geweest en papa heeft het laten opscheren (heel lelijk ook nog eens), dus ik heb een mini tokkie.

Ik wacht geduldig tot ik weer naar de kapper kan om het fatsoenlijk te laten knippen :( ;( .
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 07:38:20 #111
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_178116807
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 07:34 schreef Stormqueen het volgende:
Ik denk trouwens echt dat noud nog eerder kan fietsen dan mauw. Die probeert nu al op alle fietsjes te klimmen :')
Frans kon ook eerder opstappen dan V. Onze ambtenaren O+ .
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 07:44:25 #112
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_178116855
Overigens gaat het voorzichtige er bij V nu een beetje af. Money see monkey do, zijn vriendjes klimmen overal op dus zat V laatst ook in de boom achter het huis. Hartkloppingen, terwijl ik het bij Frans niet zo eng zou vinden :') . Element of surprise.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_178116931
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 07:44 schreef AwayTL het volgende:
Overigens gaat het voorzichtige er bij V nu een beetje af. Money see monkey do, zijn vriendjes klimmen overal op dus zat V laatst ook in de boom achter het huis. Hartkloppingen, terwijl ik het bij Frans niet zo eng zou vinden :') . Element of surprise.
Dit stelt mij dan weer gerust, aangezien onze Minion ook echt overdreven voorzichtig is. Die staat nog steeds rustig 3 minuten stil bij een stoeprand om er dan pas op/af te stappen (en dan liefst nog aan een hand) :')
Maar die begint gelukkig ook al wel iets meer te klimmen nu O+

Binnenkort ook maar eens proberen of we het derde wiel van de wishbone bike af kunnen halen, kijken hoe dat gaat :Y

Onze Minion heeft nu dus echt waterpokken :X (we dachten het een paar weken terug ook, maar dat bleek vals alarm ofzo), dus ik hou me aanbevolen voor tips!
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_178116998
Ah, die 5 heeft S, SQ! Als hij telt is het 1, 5, 3, 5, 1, 5! :')

Oma hoorde afgelopen week een ‘goffedomme’ :X :@
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_178117052
Loopfiets is een dikke hit, hij kan sindskort met zijn voeten aan de grond, mijn mini. Andere fietsen hebben we niet maar op het kdv crosst hij rond op een driewieler en op een tweewielige step.

Tellen: 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10. Als ik zeg dat er ook een 4, 5 en 6 zijn beweert hij stellig: "echt niet mama!"

Kleuren/tekenen is echt te suf, aldus Twix. Dus verder dan wat krassen komt hij niet. Creatief, nee dus.

Oh, en mijnes eet niet. En groeit ook niet goed. En slaapt in bed nog met een fiep. Maar hij is wel een meester in treinbanen bouwen, in overal op klimmen en in er ook weer zelfstandig vanaf springen. Alle voertuigen zijn hemels en hij schakelt probleemloos van zijn 1 naar zijn 2 in de vrachtauto van Opa don't ask :X , "ikke nu sakelen Opa?".

quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 07:59 schreef twist02 het volgende:

[..]

Dit stelt mij dan weer gerust, aangezien onze Minion ook echt overdreven voorzichtig is. Die staat nog steeds rustig 3 minuten stil bij een stoeprand om er dan pas op/af te stappen (en dan liefst nog aan een hand) :')
Maar die begint gelukkig ook al wel iets meer te klimmen nu O+

Binnenkort ook maar eens proberen of we het derde wiel van de wishbone bike af kunnen halen, kijken hoe dat gaat :Y

Onze Minion heeft nu dus echt waterpokken :X (we dachten het een paar weken terug ook, maar dat bleek vals alarm ofzo), dus ik hou me aanbevolen voor tips!
In bad met havermout in een dichtgeknoopt washandje en nadien insmeren met Kidsclin hielp hier goed tegen de jeuk.
Dat hij vervolgens uitgedroogd in het ziekenhuis aan de sonde belandde omdat hij teveel pokken in zijn mond had en niet meer wilde drinken en eten, vergeten we even voor het gemak ;).
pi_178117071
Nee 4,5 is niet zo heel laat. (Ik was zelf echt ruim 7) Maar onze dochter fietste een jaar eerder (in leeftijd). Dus in die vergelijking noemde ik het laat ;) Hij ging pas fietsen zonder zijwieltjes toen hij genoeg vertrouwen had dat hij het zelf kon.

Dat zie je terug in alles. Hij is heel voorzichtig en denkt overal over na. Die klimt bijvoorbeeld niet ergens op als hij niet weet hoe hij eraf kan komen. In tegenstelling tot de jongste van 2,5. Die een bepaalde twinkeling in zijn ogen heeft waar we ons hart bij vasthouden. Hij is de belichaming van ondeugend vrees ik. En lachen dat ie doet. Haha mam kijk eens. ik ben twee en ik zit bovenop het klimrek. En zijn te lieve berekenende broer hem maar vasthouden. ‘A! niet doen!’
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_178117126
O+ zo heerlijk om te lezen, die typeringen van jullie peuters. Je kunt het zo voor je zien.
pi_178117264
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 07:33 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

euj, wat goed! Zag ze ineens het licht? *O*


Ja! Echt super! Na twee dagen was het licht weer weg.
pi_178117310
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 08:31 schreef Hupje het volgende:
O+ zo heerlijk om te lezen, die typeringen van jullie peuters. Je kunt het zo voor je zien.
Dit ja! En zo grappig dat ze allemaal zo hun eigen karakter hebben.

Net weer een: ‘mama thuisblijven, vind peulzaal niet leuheuk’ afgezet. En dan straks: ‘Mamaaaaaaa, nog keer peulzaal toe!!!!’
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_178117670
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 08:47 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Ja! Echt super! Na twee dagen was het licht weer weg.
-O-
pi_178117856
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 08:47 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Ja! Echt super! Na twee dagen was het licht weer weg.
:D -O-
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  dinsdag 27 maart 2018 @ 09:48:35 #122
149959 SQ
snelle trees
pi_178118008
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 08:47 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Ja! Echt super! Na twee dagen was het licht weer weg.
Ah maar dan komt het echt zeker weten goed hoor. Ze kan het, dat weet je nu, nu de interesse nog ;)
disclaimer
pi_178118298
Grappig te lezen over fietsen, leuk dat er bij meer mensen een groot verschil zit tussen de kinderen..
W ging al lang lekker op de loopfiets en toen we bij 3,5 een fietsje kregen van kennissen wilde ze er direct op. bezwaar dat de zijwieltjes er nog niet opzaten werd wegegwuifd en ze fietste zo weg..
Hier is L (nu 3,5) de voorzichtige. Die sjeest keihard rond op zijn driewieler (ook op het ijs, schaatsjes zijn eng), maar op een loopfiets of fiets, weigert hij pertinent..Ben benieuwd wanneer hij een keer wil. Ik had bij hem ook eerst loopfietsen dan fiets zonder zijwielen in gedachten, maar misschien toch maar t kleine fietsje met zijwiletjes proberen. We moeten binnenkort wel iets, want zijn driewieler wordt te klein..

Oh en hij is zindelijk! *O* Al een week gaat t goed! en vanochtend voor t eerst ook de luier droog uit bed *O*
Hier trouwens eerst ook even een tussenfase waarop hij de ene dag persé een luier aanwilde en de volgende dag persé niet..

Waterpokken: hier had L geen last van jeuk, maar vond hij t pijn doen (voordeel was dat hij dus ook niet ging krabben).. Hier was t enige dat (een beetje) hielp paracetamol, ook omdat hij zo'n koorts had. Hij is er echt n ruime week héél ziek van geweest, hopelijk valt t bij jou mee. Sterkte iig.

[ Bericht 3% gewijzigd door watmoetikkiezen op 27-03-2018 10:30:35 ]
pi_178121571
N. loopfietst zo weg, ik ben benieuwd hoe ze over een jaartje over een gewone fiets denkt. :) Leuk om te lezen hoor, over al die verschillende peuters. N. maakt momenteel heel veel grapjes en heeft daarnaast bijzonder weinig dramabuien. We luisteren veel naar Disneyliedjes en als mevrouw Theepot dan zingt "'t is een gast, die ons met haar komst verrast", maakt N. daar van "die ons met haar kont verrast" en dan ligt ze helemaal in een scheur. Of: "mama, als ik morgen wakker ben, mag ik dan een scheet op mijn brood?" Zo zijn er nog wat voorbeelden, hilarisch vind ik het. _O-

Ze praat ontzettend goed, maar wel nog steeds met een ontzettend hoog piepstemmetje, soms klinkt het meer als gillen, maar dan op normaal volume (moeilijk te omschrijven), doen meer kindjes dat hier? Van de kindjes in mijn omgeving herken ik het in elk geval niet zo.

Vanmiddag ga ik even met haar naar de dokter, want ondanks dat de griep/oorontsteking over lijkt hoest ze ineens echt vreselijk (ze moest er gisteren zelfs van overgeven) en zit haar hele been onder de uitslag (huidskleurige minibultjes). :? Hierna wil ik echt een paar maanden geen dokter meer zien, zo klaar mee. :(
  dinsdag 27 maart 2018 @ 12:56:11 #125
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_178121800
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 07:20 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

:D
+1. Mijnes is motorisch wat eh.. voorzichtig.

Oh en ik zei toch dat de mijnes ineens zindelijk was?
Ik denk idd dat durf een van de belangrijkste vereisten is voor fietsen zonder zijwieltjes. Mijn zoon fietste op zijn 4e verjaardag zo weg bij de 1e keer proberen en die is motorisch verder helemaal niet zo briljant, denk eerder zelfs wat ondergemiddeld.

En hoera voor twee dagen zindelijkheid! :D it's a start!
  dinsdag 27 maart 2018 @ 13:39:45 #126
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_178122861
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 23:11 schreef Fazzoletti het volgende:
Is 4,5 laat ja? Ik heb echt geen benul wat de gemiddelde leeftijd is...

4 km _O_ goed bezig Frans!
Volgens mij was ik bijna zes toen ik leerde fietsen. Ik vind vier best jong. :+

Melba gaat nu als een speer op zijn loopfiets maar die heeft de hoogste stand bijna bereikt. Als die te klein wordt wil ik proberen over te gaan op een fietsje zonder zijwieltjes. De balans heeft hij allang en trappen kan hij nog van zijn driewieler. We’ll see!
Kwak
  dinsdag 27 maart 2018 @ 14:00:56 #127
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_178123383
N is op de fiets ook geen held; haar driewiel-loopfiets gaat prima, maar een tweewieler durft ze nog niet op. Klimmen durft ze wel, in de indoorspeeltuin en op glijbanen enzo.

Beterschap voor N en de Minion!

Praten gaat hier ook heel goed, ze maakt ook woordgrapjes. Net aan het zingen van ‘Nin ne nomer naan ne naar net nand’, dus elke eerste letter een N gemaakt.
Tellen kan ze tot 20, maar het echte begrip gaat tot 4-5 ( leuk om te zien hoe dat langzaam van 2 naar 3 naar 4 gaat).

Andere dingen kan ze dan weer niet; is het bijv. normaal dat ze nog geen puzzel van 4 stukjes kan? Ze is 2 en bijna 8 maanden. Tekenen wil ze ook niet graag, ik denk dat dat komt omdat ze zelf vindt dat ze het niet goed kan.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_178125135
Ik vind het erg leuk om te lezen wat jullie peuters wel/niet kunnen. Omdat ik maar 1 peuter heb vind ik het soms fijn te vergelijken wat ‘normaal’ is en wat niet. Ik heb met 3 forummers een app-groepje en daarin bespreek ik altijd mijn twijfels over wat Sjaak kan of niet en of mijn gevoel met hem klopt of niet. Hier op het forum vind ik het toch een soort van vervelend om te delen wat zijn nieuwe skills zijn. Aangezien ik in het dieettopic nu ook al mijn gewicht heb durven delen, ga ik hier ook gewoon wat delen.

Ons ‘probleem’ is namelijk dat Sjaak ontzettend voor loopt op leeftijdsgenoten. Hij telt tot 40 (met goed begrip ook), maakt puzzels van 50 stukjes (met meer stukjes hebben we niet in huis en dit gaat eigenlijk al makkelijk). Hij kent al een jaar het hele alfabet en hij begint nu met lezen. Hij herkent woorden als Boom, Ik, Zon (woorden die in veel boekjes langskomen) maar hij begint nu door te krijgen hoe het werkt als je letters aan elkaar plakt. Het is echt geweldig om te zien hoe je de radertjes in het brein ziet werken en hoe blij hij is als hij het heeft uitgevogeld.
Hij speelt graag met Lego City, bouwt dan samen met ons het boekje na. Hij wordt tweetalig opgevoed en weet feilloos het verschil tussen Engels en Nederlands, weet dat ook te benoemen en vertaalt woorden ook letterlijk.

Het probleem wat ik ermee heb is dat Sjaak niet alleen kan spelen en ons/mij altijd nodig heeft om te spelen. Hij heeft die uitdaging nodig en ik kan hem die niet altijd bieden. Hij speelt graag met kinderen die 1 tot 1,5 jaar ouder zijn dan hij, maar die ken ik maar weinig. Iedere keer als ik eindelijk iets heb waar hij graag mee speelt dan is hij er al klaar mee en moet ik weer iets nieuws zoeken.
Sjaak is ook erg perfectionistisch en snel gefrustreerd. Dat is een erg lastige combinatie, kan ik je vertellen. Het moet in 1 keer goed en anders vliegt het door de kamer. Gelukkig houdt Sjaak van buiten en natuur, dus gaan we zo vaak mogelijk naar het bos waar hij zich uit kan leven.

We zijn hem aan het laten testen om te kijken hoe groot de voorsprong is, maar Sjaak laat zich niet zo makkelijk testen, dus we lopen daar vast op het moment. Ik had de hoop dat we daar wat handvaten zouden krijgen, maar dat is tot nu toe niet gelukt. Woensdag is daar het evaluatiegesprek en ik hoop dat daar dan nog wat uit komt.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 15:37:23 #129
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_178125399
In welke zin kan je hem niet altijd de uitdaging bieden? Dat je niet altijd wat nieuws kan bedenken? Of dat je ook wel eens iets voor jezelf wil doen?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_178125455
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:37 schreef SaskiaR het volgende:
In welke zin kan je hem niet altijd de uitdaging bieden? Dat je niet altijd wat nieuws kan bedenken? Of dat je ook wel eens iets voor jezelf wil doen?
Allebei. Ik houd Sjaak niet bij qua ontwikkeling, hij gaat te snel voor mij. Ik ben gewend om te werken met mensen met een beperking en kan alles in het leven simpeler maken, maar ik heb nog nooit de andere kant op gedacht.
Daarnaast heeft Sjaak me dus altijd nodig, vlakbij hem (max 1,5m afstand) tijdens het spelen. Anders lukt het hem niet. Hij wil dan dat ik meedoe in zijn spel en hem uitdaag met ‘probleempjes’, bijvoorbeeld met de houten treinrails. Dan moet er een bijna botsing zijn en hij wil die dan oplossen. Ik moet die bijna botsing veroorzaken van hem, anders is het niet leuk.
pi_178125951
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 14:00 schreef SaskiaR het volgende:
N is op de fiets ook geen held; haar driewiel-loopfiets gaat prima, maar een tweewieler durft ze nog niet op. Klimmen durft ze wel, in de indoorspeeltuin en op glijbanen enzo.

Beterschap voor N en de Minion!

Praten gaat hier ook heel goed, ze maakt ook woordgrapjes. Net aan het zingen van ‘Nin ne nomer naan ne naar net nand’, dus elke eerste letter een N gemaakt.
Tellen kan ze tot 20, maar het echte begrip gaat tot 4-5 ( leuk om te zien hoe dat langzaam van 2 naar 3 naar 4 gaat).

Andere dingen kan ze dan weer niet; is het bijv. normaal dat ze nog geen puzzel van 4 stukjes kan? Ze is 2 en bijna 8 maanden. Tekenen wil ze ook niet graag, ik denk dat dat komt omdat ze zelf vindt dat ze het niet goed kan.
Volgens mij prima normaal, ligt er net aan wat je kind leuk vind en waar ze mee bezig is.
L kon puzzelen al prima toen, W was er volgens mij toen niet mee bezig..
Tekenen: L wil dat ook niet zo.. hij krast af en toe wat, maar t wordt nog niks (hij is 3,5).
W heeft ook lang alleen gekrast, zelfs het eerste halfjaar in de kleuterklas nog. Maar nu bij 5,5 kun je bij de tekeningen duidelijk zien dat ze oudste kleuter is en tekent ze best goed. Volgens juf heeft ze een uitzonderlijk ruimtelijk inzicht. Goed met de blokken en vormen, maar tekent ook probleemloos een redelijk leesbare kaart met de route van huis naar school (niet geheel op schaal uiteraard). verder zat ze op de cito met zowel rekenen als taal net boven het gemiddelde..
pi_178127353
Die vergelijking vind ik ook lastig, MwC. Ik werk zelf met kleuters dus kan voor sommige dingen vergelijken met kinderen op mijn werk.
J doet op een aantal gebieden mee met Sjaak, als ik het zo lees, maar we hebben voorlopig nog weinig waar we tegen aan lopen. Nu ik dit zo lees, snap ik heel goed dat je Sjaak wilde laten testen. Hopelijk komt er iets uit waar jullie wat aan hebben :*
pi_178127527
Lastig van Sjaak.. hier redelijk gemiddelde kinderen qua intelligentie.
Overbuurmeisje (I) is ook behoorlijk snel. Zit inmiddels met haar 5 jaar in groep 3 en leest op hoogste niveau en loopt voor met rekenen. Die heeft ook meestal iemand nodig om zich te vermaken, dus haar moeder is vaak blij als W wil spelen. Samen met W wordt er heerlijk gespeeld en ze hebben er beiden gelukkig geen last van dat I veel verder is qua taal/rekenen. W snapt wél altijd wat I bedoelt/wil en ze overleggen goed over wat ze gaan doen.
broertje van overbuurmeisje is ook snel (bijna 3, maar cogitief wat verder dan mijn 3,5 jarige) en die speelt ook heel leuk met L. We wisselen hier dus regelmatig kinderen uit. De dames naar het ene en de heren in het andere huis. Soms spelen ze met 4, maar dan is het leeftijdsverschil van 2 jaar toch behoorlijk groot..
Dus ik zou zeggen, kijk eens of er leuke kinderen in de buurt te vinden zijn..
pi_178128821
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 17:09 schreef Hupje het volgende:
Die vergelijking vind ik ook lastig, MwC. Ik werk zelf met kleuters dus kan voor sommige dingen vergelijken met kinderen op mijn werk.
J doet op een aantal gebieden mee met Sjaak, als ik het zo lees, maar we hebben voorlopig nog weinig waar we tegen aan lopen. Nu ik dit zo lees, snap ik heel goed dat je Sjaak wilde laten testen. Hopelijk komt er iets uit waar jullie wat aan hebben :*
Ik heb van iemand de landelijke dinges gekregen die kleuters moeten kunnen na ieder kwartaal in de kleuterklas. Sjaak kan het meeste tot en met het eerste kwartaal van groep 2 (cognitief heb ik het dan over, sociaal-emotioneel heb ik geen idee). Vind ik lastig om mee om te gaan, maar ik heb in ieder geval een soort richtlijn nu.

Gezellig dat jouw J meedoen met Sjaak :) Die vergelijking lijkt mij dan weer handig, dan weet je ook hoe je dingen aan kan bieden, als dat bij jouw J aansluit.
pi_178129887
Mevrouw cactus, wat lastig lijkt me dat, hoe je hem moet begeleiden en uitdaging bieden. Dat het goed moet, heeft R ook. Lukt het niet, dan is het klaar. Tekenen lukt niet en ook puzzelen niet. Tweetalig zijn wel, net als bij jullie met vertalen van woorden, hij kan me geregeld helpen met vertalen, kent alle woorden wel in twee talen en schakelt feilloos. Bijzonder is dat he O+
Bouwen begint hier wat te komen maar vooral Duplo en niet echt iets maken. Puzzels is drama, 4 stukjes soms moeilijk (3,5) maar ook gewoon zijn interesse niet. Bewegen, loopfiets en skelter, met auto's, vliegtuigen spelen en fantasie spellen doen is het einde. Bordspellen doen gaat ook erg goed meestal tenzij geen geduld. Toren van Pisa, zo leuk. Domino, spel van brandweerman Sam.
Oh en zelf spelen is heeeeeeel lastig hier. Tenzij poepen, dan speelt hij zoooo lief zelf. :')
pi_178172211
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 19:21 schreef Hilmo het volgende:
Oh en zelf spelen is heeeeeeel lastig hier. Tenzij poepen, dan speelt hij zoooo lief zelf. :')
:D

Leuk om de fietservaringen te lezen, komt wel goed dus met mijn kind :7

Gisteren had F z'n 1e speeldate. Ging eigenlijk best goed. Dat jongetje kon ik wel handelen, ik zag er meer tegenop dat ik moest socializen met z'n moeder :+ Maar dat viel alles mee, een kopje thee en even kletsen, daarna vertrok ze om hem 2 uur later te komen ophalen. Ze vonden het allebei best spannend van te voren maar het ging hartstikke goed :)
pi_178177591
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:23 schreef MevrouwCactus het volgende:

Het probleem wat ik ermee heb is dat Sjaak niet alleen kan spelen en ons/mij altijd nodig heeft om te spelen. Hij heeft die uitdaging nodig en ik kan hem die niet altijd bieden. Hij speelt graag met kinderen die 1 tot 1,5 jaar ouder zijn dan hij, maar die ken ik maar weinig. Iedere keer als ik eindelijk iets heb waar hij graag mee speelt dan is hij er al klaar mee en moet ik weer iets nieuws zoeken.
Sjaak is ook erg perfectionistisch en snel gefrustreerd. Dat is een erg lastige combinatie, kan ik je vertellen. Het moet in 1 keer goed en anders vliegt het door de kamer. Gelukkig houdt Sjaak van buiten en natuur, dus gaan we zo vaak mogelijk naar het bos waar hij zich uit kan leven.

We zijn hem aan het laten testen om te kijken hoe groot de voorsprong is, maar Sjaak laat zich niet zo makkelijk testen, dus we lopen daar vast op het moment. Ik had de hoop dat we daar wat handvaten zouden krijgen, maar dat is tot nu toe niet gelukt. Woensdag is daar het evaluatiegesprek en ik hoop dat daar dan nog wat uit komt.
Maar biedt je hem dan niet uitdaging door juist niet met hem te gaan spelen en hem daarmee dus niet te geven wat hij vraagt? De uitdaging ligt volgens mij dan daarin, dat hij zelf leert zich te vermaken en zelf dus iets zoekt. Verveling hoort daar soms ook bij.

Ik zie duidelijk waar mijn kind goed in is, maar ook wat ze moeilijk vindt. Als ik haar vooral geef wat ze graag wil, en dat steeds voor haar regel, komt ze niet verder. Het is niet jouw taak om je kind voortdurend die uitdagingen te geven. Je kunt de randvoorwaarden scheppen (speelgoed aanbieden op zijn niveau), maar dan ligt de bal bij hem, denk ik.

Verder lees ik over perfectionisme. Dat vind ik voor een zo'n jong kind wel al een 'groot' woord, omdat het lijkt te gaan om een eigenschap van het kind. Terwijl die frustraties ook heel erg bij de leeftijd horen. Veel peuters (en kleuters) zijn in hun hoofd al verder dan wat ze werkelijk kunnen. Dat kan verbaal zijn, of tekenen of jezelf kunnen aankleden, puzzelen etc etc. Dat leidt tot die frustratie maar ook onzekerheid. Ik zie het bij I ook, en het verschuift, waar ze eerst ook boos kon worden over iets niet kunnen tekenen doet ze nu niets liever, omdat ze het beter kan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_178179956
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:40 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Allebei. Ik houd Sjaak niet bij qua ontwikkeling, hij gaat te snel voor mij. Ik ben gewend om te werken met mensen met een beperking en kan alles in het leven simpeler maken, maar ik heb nog nooit de andere kant op gedacht.
Daarnaast heeft Sjaak me dus altijd nodig, vlakbij hem (max 1,5m afstand) tijdens het spelen. Anders lukt het hem niet. Hij wil dan dat ik meedoe in zijn spel en hem uitdaag met ‘probleempjes’, bijvoorbeeld met de houten treinrails. Dan moet er een bijna botsing zijn en hij wil die dan oplossen. Ik moet die bijna botsing veroorzaken van hem, anders is het niet leuk.
Laat je hem ook weleens gewoon even aanmodderen ook als hij hulp vraagt?

Melba vraagt soms ook wel om aandacht maar hij krijgt niet altijd hulp bij t spelen. Dat is iets wat hij heeft geleerd zeg maar. Nou ja goed, je hebt t in actie gezien ;) maar dat is ook wel iets wat we een beetje bewust zo gestuurd hebben zeg maar.

Verder herken ik wel wat Franny zegt. Idd wel aanbod wua speelgoed en activiteiten maar niet overal op reageren. Ik laat hem best wel begaan verder vaak.

Ik heb hier laatst natuurlijk een uitgebreid verhaal gehouden, maar probeer nu ook wel een beetje te relativeren. De frustraties die me door het gesprek op t kdv zorgen baarden vind ik zelf eigenlijk heel logisch. En ik zie ook dat juist op die punten zijn ontwikkeling zit. Voel me veel zekerder dan toen ik van de week/vorige week postte.
Kwak
pi_178181080
quote:
2s.gif Op donderdag 29 maart 2018 20:37 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar biedt je hem dan niet uitdaging door juist niet met hem te gaan spelen en hem daarmee dus niet te geven wat hij vraagt? De uitdaging ligt volgens mij dan daarin, dat hij zelf leert zich te vermaken en zelf dus iets zoekt. Verveling hoort daar soms ook bij.

Ik zie duidelijk waar mijn kind goed in is, maar ook wat ze moeilijk vindt. Als ik haar vooral geef wat ze graag wil, en dat steeds voor haar regel, komt ze niet verder. Het is niet jouw taak om je kind voortdurend die uitdagingen te geven. Je kunt de randvoorwaarden scheppen (speelgoed aanbieden op zijn niveau), maar dan ligt de bal bij hem, denk ik.

Verder lees ik over perfectionisme. Dat vind ik voor een zo'n jong kind wel al een 'groot' woord, omdat het lijkt te gaan om een eigenschap van het kind. Terwijl die frustraties ook heel erg bij de leeftijd horen. Veel peuters (en kleuters) zijn in hun hoofd al verder dan wat ze werkelijk kunnen. Dat kan verbaal zijn, of tekenen of jezelf kunnen aankleden, puzzelen etc etc. Dat leidt tot die frustratie maar ook onzekerheid. Ik zie het bij I ook, en het verschuift, waar ze eerst ook boos kon worden over iets niet kunnen tekenen doet ze nu niets liever, omdat ze het beter kan.
Ik zie een verschil in frustratie bij andere peuters omdat iets niet lukt en frustratie bij Sjaak omdat iets niet perfect lukt. Ik vind het moeilijk te omschrijven, maar ik merk wel degelijk verschil.

Als Sjaak niet de aandacht krijgt die hij wil, dan weet hij oprecht niet wat hij moet doen. Hij komt mij (of vrouw) dan altijd opzoeken. Hij kan letterlijk niet alleen spelen. Dat lukt niet als hij alleen is, maar in een groep speelt hij ook niet prettig als wij in dezelfde ruimte zijn. Ook dan komt hij ons halen en moeten we met hem meespelen. Op de peuteropvang speelt hij ook vrijwel alleen met de leidsters, omdat hij dat het fijnst vindt. Hij speelt niet/nauwelijks met andere kinderen. Behalve als het heel druk is, veel prikkels etc. Dan kan hij wel in een hoekje alleen spelen, zodat hij niet mee hoeft te doen met de rest.
Ik kan de bal dus wel bij hem leggen, maar er gebeurt dan echt niets. We hebben het op veel verschillende manieren geprobeerd en nog niets is gelukt. Behalve die ene keer dat we bij Kwak en Melba aan het spelen waren, toen heeft hij voor het eerst zelf (met Melba) gespeeld en mocht ik aan de eettafel blijven zitten. Ik heb daar toen ook mijn verbazing uitgesproken, was zo blij om te zien dat het wel lukte. Daarna is het even goed gegaan thuis maar hij verviel al snel weer in het ons opzoeken. Ik hoop daar dan ook wat hulp bij te krijgen via het bureau waar we Sjaak laten testen.
pi_178181541
Wat ik bedoel is: melba zoekt mij ook wel op, maar ik zeg dan gewoon nee. En dan gaat hij echt wel iets doen op een gegeven moment.

En ik zeg echt niet altijd nee, maar soms wel. Of ik zeg “als de wijzer op de 12 staat kom ik spelen, ga nu eerst zelf maar spelen”. En dan dweilt hij weleens zuchtend over de bank, maar komt uiteindelijk wel ergens mee. Ik doe dan ook echt mijn eigen ding tot die tijd die ik heb afgesproken.

Dat hebben we hem wel echt moeten leren hoor! Ik denk dat Sjaak en Melba wel merkten dat wij even bezig waren en dat hij met Melba meedeed die dan weet dat hij nog even moet wachten.

Je bent heel attent naar hem, en dat is supermooi om te zien, maar zo direct heb ik eigenlijk nooit gereageerd op Melba’s ge “mamaaa” bijvoorbeeld.
Kwak
pi_178181737
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 22:23 schreef kwakz0r het volgende:
Wat ik bedoel is: melba zoekt mij ook wel op, maar ik zeg dan gewoon nee. En dan gaat hij echt wel iets doen op een gegeven moment.

En ik zeg echt niet altijd nee, maar soms wel. Of ik zeg “als de wijzer op de 12 staat kom ik spelen, ga nu eerst zelf maar spelen”. En dan dweilt hij weleens zuchtend over de bank, maar komt uiteindelijk wel ergens mee. Ik doe dan ook echt mijn eigen ding tot die tijd die ik heb afgesproken.

Dat hebben we hem wel echt moeten leren hoor!
Dit zijn dingen die we uiteraard al hebben geprobeerd (langere tijd ook), maar toch lijkt het hier niet te werken. Als ik dan “nee” zeg, blijft Sjaak daarin hangen. “Mama zegt nee!” Hij blijft dit dan ook herhalen, tot wel 50x. Komt dus echt niet voorbij dat stuk en kan dan niet iets zelf gaan doen.

We hebben een tijdje een TimeTimer gehad (geleend van het werk) en Sjaak verzette die dan gewoon, zodat het tijd was om weer met hem te spelen _O- . Als we die buiten bereik zetten, of een klok gebruiken die hoog hangt, blijft hij echt alleen om me heen hangen tot het tijd is om weer samen te spelen. Hem wegsturen resulteert in oprecht huilen en bijna paniek. Sjaak doet niet aan nephuilen op zo’n moment, hij vindt het echt heel verschrikkelijk.

Dit soort dingen maakt het zo ontzettend lastig. Ik wil hier een heleboel in, maar wat we tot nu toe hebben geprobeerd werkt niet. Ik snap ook wel dat het moeilijk is om je voor te stellen hoe het gaat, als je dit niet gewend bent. Alle kinderen kunnen toch alleen spelen?
pi_178181818
Snap ik!

Lastig hoor.
Kwak
pi_178182297
Cactus, geloof me: niet ieder kind kan alleen spelen. En ook niet elk kind kan met leeftijdsgenootjes spelen. Sommige kinderen zijn geboren spelers, sommigen moeten het echt hebben van strategiën leren. Samen spelen vergt heel veel «taal», codes die kinderen onderling zien en afspreken zonder een woord er over uit te spreken.
Ik zie het veel bij kinderen die thuis het enige kind kind zijn en dus een groot deel van de tijd tussen volwassenen rondbrengen, sat die het benaderen van spelende kinderen en alleen spelen lastig vinden

Wat denk je dat de reden is dat hij op het kdv vooral met leidsters speelt? Wat spelen de anderen kinderen? Is dat iets wat bij zijn interessen aansluit?
Hoe speel je zelf met hem? Als kind of als volwassene?
  vrijdag 30 maart 2018 @ 08:55:57 #144
149959 SQ
snelle trees
pi_178187025
Mauw kan ook niet alleen spelen. En die is opzekers ook niet hoogbegaafd ofzo. Noud kan het trouwens wel, het verschilt echt enorm per kind.

Oh oh oh! Ze is geplaatst op de montessorischool!!
disclaimer
pi_178187136
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 08:55 schreef Stormqueen het volgende:
Mauw kan ook niet alleen spelen. En die is opzekers ook niet hoogbegaafd ofzo. Noud kan het trouwens wel, het verschilt echt enorm per kind.

Oh oh oh! Ze is geplaatst op de montessorischool!!
*O* wat fijn!!

Alleen spelen lukt hier alleen als ik hem bewust negeer. Klinkt heel naar, maar hij wil altijd dat je meespeelt. Als ik dan gewoon niet mee doe blijkt dat hij het prima alleen kan. Weinig keus ook, want soms moet M. bijvoorbeeld de fles. Dan moet hij gewoon wachten.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_178187279
Fijn van de school SQ!!
  vrijdag 30 maart 2018 @ 09:27:03 #147
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_178187458
Fijn van de school SQ! Een zorg minder!
pi_178191155
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 08:55 schreef Stormqueen het volgende:
Mauw kan ook niet alleen spelen. En die is opzekers ook niet hoogbegaafd ofzo. Noud kan het trouwens wel, het verschilt echt enorm per kind.

Oh oh oh! Ze is geplaatst op de montessorischool!!
Ooooohhh wat fijn!! Gefeliciteerd!!
pi_178191552
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 22:51 schreef Roomsnoes het volgende:
Cactus, geloof me: niet ieder kind kan alleen spelen. En ook niet elk kind kan met leeftijdsgenootjes spelen. Sommige kinderen zijn geboren spelers, sommigen moeten het echt hebben van strategiën leren. Samen spelen vergt heel veel «taal», codes die kinderen onderling zien en afspreken zonder een woord er over uit te spreken.
Ik zie het veel bij kinderen die thuis het enige kind kind zijn en dus een groot deel van de tijd tussen volwassenen rondbrengen, sat die het benaderen van spelende kinderen en alleen spelen lastig vinden

Wat denk je dat de reden is dat hij op het kdv vooral met leidsters speelt? Wat spelen de anderen kinderen? Is dat iets wat bij zijn interessen aansluit?
Hoe speel je zelf met hem? Als kind of als volwassene?
Ik speel zelf als volwassene met Sjaak ja, bij oma is dat ook zo. Wat ik van het kdv hoor is dat hij niet samen wil spelen omdat hij zijn eigen regels/spel wil volgen en de andere kinderen niet met hem mee willen spelen, maar ook hun eigen regels willen. De leidsters spelen wel met hem mee en volgen zijn spel.

Bij oudere kinderen sluit Sjaak overigens wel aan en volgt hij hun spel. En bij Melba van Kwak dus O+
  vrijdag 30 maart 2018 @ 14:19:09 #150
73386 Fazz
onderweg
pi_178193079
Wat fijn SQ! Een zorg minder lijkt me :)

Over 2 weken gaat F voor het eerst wennen op school, ik ben zo benieuwd hoe hij het zal vinden :)
pi_178195166
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 22:29 schreef MevrouwCactus het volgende:

Dit zijn dingen die we uiteraard al hebben geprobeerd (langere tijd ook), maar toch lijkt het hier niet te werken. Als ik dan “nee” zeg, blijft Sjaak daarin hangen. “Mama zegt nee!” Hij blijft dit dan ook herhalen, tot wel 50x. Komt dus echt niet voorbij dat stuk en kan dan niet iets zelf gaan doen.

We hebben een tijdje een TimeTimer gehad (geleend van het werk) en Sjaak verzette die dan gewoon, zodat het tijd was om weer met hem te spelen _O- . Als we die buiten bereik zetten, of een klok gebruiken die hoog hangt, blijft hij echt alleen om me heen hangen tot het tijd is om weer samen te spelen. Hem wegsturen resulteert in oprecht huilen en bijna paniek. Sjaak doet niet aan nephuilen op zo’n moment, hij vindt het echt heel verschrikkelijk.

Dit soort dingen maakt het zo ontzettend lastig. Ik wil hier een heleboel in, maar wat we tot nu toe hebben geprobeerd werkt niet. Ik snap ook wel dat het moeilijk is om je voor te stellen hoe het gaat, als je dit niet gewend bent. Alle kinderen kunnen toch alleen spelen?
Nee, niet alle kinderen kunnen dat. Ene kind beter dan de ander, en het kan ook per fase/leeftijd verschillen. Ik denk dat je het zo moet zien: als een kind iets moeilijk vindt en daarvan over de rooie gaat dan vraagt het om hulp. En niet per se in de zin van dat jij hem dan helemaal gaat helpen en geruststellen, maar dat jij hem op weg helpt en begeleidt. Ik vind het heel begrijpelijk dat gewoon 'nee, ik ga nu niet met je spelen' niet werkt als een kind dat echt niet kan. Dat is alsof iemand van je vraagt om in een donker bos zonder hulpmiddelen zelf de weg te gaan vinden. Dus een klein beetje meegeven en stimuleren het zelf op te pakken. Ik zou dat ook eens op het kdv bespreken: hoe helpen ze hem daar om wel met leeftijdsgenootjes te spelen? Welke begeleiding bieden ze hem daarin?

Klein voorbeeldje van wat nu bij I speelt. Ze heeft nog wat moeite met zelf haar kleding aantrekken. Vaak nog achterstevoren en dat soort dingen. Daar is ze onzeker over en daar kan ze flink boos/gefrustreerd van zijn. Mijn vriend had van de week de volgende aanpak gekozen: 'Ik ga even naar de badkamer. Hier zijn je kleren. Als ik terugkom, heb jij je aangekleed, afgesproken?"

Ja, afgesproken, zei I dan terug. Maar als mijn vriend na tien minuten terugkwam, was ze nog niet aangekleed en voltrok zich een heel drama. Mijn vriend dacht dat hij haar stimuleerde en hielp door haar het zelf te laten uitzoeken. Niet dus. Ze raakte ervan in paniek en deed niets. En als ze daarop wordt aangesproken, wordt ze boos en verdrietig tegelijk. Wat wel werkte was, om erbij te blijven terwijl zij zich aankleedt. Niet helpen, alleen kijken en af en toe een kleine aanwijzing geven. Veel complimenten als iets lukt. En geruststellen als het even niet lukt.

Weet niet of dit echt een goed voorbeeld is hoor, maar het gesprek met mijn vriend hierover en ook het verschil in aanpak (en hoe dat bij I uitwerkte) was best interessant.

[ Bericht 19% gewijzigd door Franny_G op 30-03-2018 16:09:16 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 30 maart 2018 @ 22:02:36 #152
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_178202352
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 08:55 schreef Stormqueen het volgende:
Mauw kan ook niet alleen spelen. En die is opzekers ook niet hoogbegaafd ofzo. Noud kan het trouwens wel, het verschilt echt enorm per kind.

Oh oh oh! Ze is geplaatst op de montessorischool!!
Oh wat fijn!
Kwak
  vrijdag 30 maart 2018 @ 22:06:07 #153
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_178202431
Dat is ook wel hoe ik het doe met Melba, Franny.
Ik doe suggesties voor wat hij zou kunnen doen. Maar ik ga idd niet zelf echt meespelen.

Maar goed, hij kan zich makkelijk een uur alleen vermaken als hij iets heeft gevonden wat hem zint :+ dus inmiddels makkelijk praten
Kwak
pi_178202730
MevrouwCactus, mijn oudste kan zich ook maar matig alleen vermaken. Is altijd zo geweest en hij is inmiddels bijna 6. Hij leeft voor sociale contacten lijkt het. Hij begrijpt oprecht niet wat er nou leuker kan zijn dan samen spelen. Als we zeggen dat we niet (langer) willen spelen, is dat voor hem alsof we hem afwijzen. Het is zo lastig uit te leggen dat wij soms liever iets anders doen, want in zijn ogen is dat oersaai.

Hij probeert heel veel met zijn broertje te spelen, maar dat is niet heel succesvol meestal. A. speelt juist graag alleen, gaat dan helemaal op in zijn eigen fantasiespel en sluit I dan ook een beetje buiten. Tot grote frustratie van grote broer die dat dan gaat saboteren. Heel lastig vind ik dat. Maar leeftijdsgenootjes zijn nog het allerbeste speelmateriaal. Hij speelt het liefst elk vrij moment met een vriendje van school of met zijn neefjes en nichtjes. Dan heb je dus geen kind aan hem, terwijl hij anders echt veel aandacht ‘vraagt’. Ik heb die speeldates dus maar omarmd, want dat zijn in the end veel leukere middagen.

Ik hoop dat het samenspel met de broertjes ook over een jaartje een stuk beter gaat, en dan kunnen wij als ouders ook weer eens rustig een gesprek voeren met een kopje koffie ;).
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 30 maart 2018 @ 23:00:50 #155
409579 LuDann
All the way
pi_178203607
Pfoe MwC, lastig hoor! Lijkt me vrij vermoeiend om altijd mee te moeten spelen. Misschien wat vaker afspreken met Melba? :P Ze zullen zo te lezen goed samen kunnen spelen omdat ze wat betreft niveau aan elkaar gewaagd zijn. Hopelijk komt er wat bruikbaars uit de testen en kunnen ze jullie daar handvatten geven om hier beter mee om te gaan.

Jeuj SQ! Wat een fijn nieuws! Dat is vast een opluchting na de zorgen die jullie erover gehad hebben.

quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 14:00 schreef SaskiaR het volgende:
Praten gaat hier ook heel goed, ze maakt ook woordgrapjes. Net aan het zingen van ‘Nin ne nomer naan ne naar net nand’, dus elke eerste letter een N gemaakt.
Tellen kan ze tot 20, maar het echte begrip gaat tot 4-5 ( leuk om te zien hoe dat langzaam van 2 naar 3 naar 4 gaat).

Andere dingen kan ze dan weer niet; is het bijv. normaal dat ze nog geen puzzel van 4 stukjes kan? Ze is 2 en bijna 8 maanden. Tekenen wil ze ook niet graag, ik denk dat dat komt omdat ze zelf vindt dat ze het niet goed kan.
Ik denk dat dat vooral afhangt van waar de interesses van je kind liggen. Ik zie Wolk nog lang geen woordgrapjes maken, ze is ook nog niet zo bezig met taal. Puzzelen vindt ze wel erg leuk en ze besteed daar dus redelijk wat tijd aan. Inmiddels kan ze puzzels met een stuk of 15 stukjes probleemloos leggen, maar die heeft ze dus wel al 100 keer gemaakt dan he. ;) Oefening baart kunst denk ik dan. Als puzzelen N. nog niet zo interesseert is het logisch dat ze dat niet kan.

Overigens kan het medium ook een verschil maken. Wolk kan al best leuk memory spelen in een app op de telefoon (ondanks soms gefrustreerd geroep van ''mam*, lukt niet! Jij helpen!'). Maar voor de reguliere versie met kaarten heeft ze gewoon echt het geduld niet, ze draait er 3 om en vervolgens gaat ze kijken hoeveel ze er op het hoofd van Bliksem kan stapelen. :')

*Ze noemt me serieus regelmatig mam in plaats van mama. Geen idee waar ze dat vandaan heeft. Schattig wel. O+

[ Bericht 3% gewijzigd door LuDann op 30-03-2018 23:54:31 ]
  vrijdag 30 maart 2018 @ 23:09:59 #156
409579 LuDann
All the way
pi_178203864
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 22:21 schreef Phaidra het volgende:
MevrouwCactus, mijn oudste kan zich ook maar matig alleen vermaken. Is altijd zo geweest en hij is inmiddels bijna 6. Hij leeft voor sociale contacten lijkt het. Hij begrijpt oprecht niet wat er nou leuker kan zijn dan samen spelen. Als we zeggen dat we niet (langer) willen spelen, is dat voor hem alsof we hem afwijzen. Het is zo lastig uit te leggen dat wij soms liever iets anders doen, want in zijn ogen is dat oersaai.

Hij probeert heel veel met zijn broertje te spelen, maar dat is niet heel succesvol meestal. A. speelt juist graag alleen, gaat dan helemaal op in zijn eigen fantasiespel en sluit I dan ook een beetje buiten. Tot grote frustratie van grote broer die dat dan gaat saboteren. Heel lastig vind ik dat. Maar leeftijdsgenootjes zijn nog het allerbeste speelmateriaal. Hij speelt het liefst elk vrij moment met een vriendje van school of met zijn neefjes en nichtjes. Dan heb je dus geen kind aan hem, terwijl hij anders echt veel aandacht ‘vraagt’. Ik heb die speeldates dus maar omarmd, want dat zijn in the end veel leukere middagen.

Ik hoop dat het samenspel met de broertjes ook over een jaartje een stuk beter gaat, en dan kunnen wij als ouders ook weer eens rustig een gesprek voeren met een kopje koffie ;).
Lastige combo zo, ik kan me goed indenken dat dat lastig is. Merk je wel verbetering ten opzichte van eerder?

Wolk is hetzelfde als je oudste, die speelt ook het liefst de hele dag met andere kinderen. Ik kan haar nergens blijer mee maken dan de mededeling dat we met iemand hebben afgesproken.
pi_178207843
Lu, hier ook vaak ‘mam’. En als ie iets nodig heeft ‘mammieeeee’. Zo gehaaid }:| :')
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  zaterdag 31 maart 2018 @ 07:53:53 #158
409579 LuDann
All the way
pi_178207898
Oh, dat is echt gehaaid ja! :D Je moederhart, te moeilijk mee zeggen. ;(

We zijn erachter waarom Wolk toch weer vaak wakker wordt snachts. Ze krijgt haar tweede setjes kiezen. Best laat volgens mij? Ze klaagde over pijn in haar mond dus ik maakte me meteen zorgen over kaasmolaren enzo maar dat was het gelukkig niet. Tanden poetsen is ook meteen weer vrij dramatisch natuurlijk, want au.
pi_178209320
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 07:53 schreef LuDann het volgende:
Oh, dat is echt gehaaid ja! :D Je moederhart, te moeilijk mee zeggen. ;(

We zijn erachter waarom Wolk toch weer vaak wakker wordt snachts. Ze krijgt haar tweede setjes kiezen. Best laat volgens mij? Ze klaagde over pijn in haar mond dus ik maakte me meteen zorgen over kaasmolaren enzo maar dat was het gelukkig niet. Tanden poetsen is ook meteen weer vrij dramatisch natuurlijk, want au.
Niks laat hoor.

sterkte. Deze krengen duren soms ook voor ze goed door zijn.
Schudden voor gebruik
pi_178209376
Gisteren zo hard gelachen. Wurm verloor balans op een klein opstapje bij de vijverrand. (no worries hij kan er niet in vallen. Het is om net over de rand te kunnen kijken en de vissen eten te geven of om te vissen met een bamboe hengel)

Houd hij zijn bovenlijf valt en zegt: Pfoehhhh hoedje schrikt!

_O- _O-
Schudden voor gebruik
  zaterdag 31 maart 2018 @ 10:52:13 #161
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_178209566
Oh, N heeft al ruim een half jaar haar laatste kiezen. En dan nog steeds van die zure tandenpoep soms he :P

Hebben jullie trouwens ook moeite met tandenpoetsen? N wil haar mond niet opendoen en gaat heel hard bijten op de borstel. Ze kijkt er al een filmpje bij, maar dat helpt dus niet.
Het gaat wel ok als ze het zelf mag doen, maar ik wil toch echt nog wel napoetsen.

Alleen spelen gaat hier ook niet echt, maar N maakt nu haar eigen vriendjes door met de knuffels te spelen. Ineens heeft ze een favoriete knuffel die precies moet doen wat zij doet enzo. Maar dan nog is het de hele tijd ‘mama kijk!’ of ‘mama help!’
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_178209760
Wurm en ik poetsen tegelijkertijd. Hij heeft een super soft volwassen tandenborstel. Daar poetst hij beter mee dan een kleintje.

Hij voorziet alles van tandenpasta.

Hij wil graag in de spiegel kijken naar wat hij doet. Voeten op de wasbak en een arm om mijn nek terwijl wij samen poetsen. Hij probeert steeds beter na te doen. We maken voor de voortanden poetsen tijgertanden gezicht GRrrrrrrrr zo kunnen we die goed poetsen.

Uitspugen, tuf wegspoelen en water drinken erna is ook een happening als ik hem zo mag geloven.

Napoetsen kondig ik altijd van te voren aan. Eerst zelf goed proberen en daarna is mama of papa aan de beurt. Dat is ondertussen geen probleem meer. In het begin klemde hij de borstel nog wel eens vast. Na honderdmiljoen keer aangeven dat het zo allemaal veel langer duurt begrijpt hij dat ook. (edit: hij heeft ook een tijdje mijn tanden na mogen poetsen)

Naast nagels knippen vind ik tandenpoetsen ook maar een ingewikkeld proces :D
Schudden voor gebruik
pi_178210913
Wij doen voorpoetsen ;) hij kan dus pas zelf aan de slag (leuheeeeeuk) als ik klaar ben :)
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_178212416
O heeft er nooit problemen an gemaakt maar met een hoop humor kan ik er net wat beter bij. «Oioioi ik zie een stukje kip rondlopen!» dat soort. S van 1,5 is een ander verhaal. Maar als peuter poetst vindt hij alles wel best. Dus O heeft een taak gekregen en neemt die heel, heel serieus :D ze doet het nog goed ook.
pi_178213612
Tandenpoetsen is nu met 3,5 wel beetje een punt maar meestal gaat het wel aardig. Gelukkig doen we 1x per dag elektrisch, want dan poets ik in elk geval 2 min. S'avonds met gewone borstel, dat gaat lang zo goed niet.

Interessant die tips voor zelf spelen. Als ik zeg van nu zelf spelen komt R op mij hangen en word ik helemaal kriebelig. Daar kan ik totaal niet tegen. En weglopen heeft geen zin, komt achter mij aan.

Hihi een setje van ses van ik leer naaien vindt R het einde haha.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 15:16:18 #166
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_178213694
Elektrisch poetsen vinden ze hier allebei ook leuk. Maar de twee minuten halen we hier niet hoor.

Toen het poetsen wat minder populair was hielp het ook wel om wat grapjes te maken idd, meestal ging ik opsommen wat ze die dag gegeten hadden en kwamen we dat allemaal tegen in de mond.
pi_178219687
Nav het gesprek hier over alleen spelen ben ik O eens gaan observeren. Ik heb er nooit zo op gelet, maar die speelt dus ook niet alleen hoor. Beetje met kraaltjes frummelen og knoopjes ergens in en uit en in en uit wn in en uit en nou ja je weet wel, maar dat is ongeveer het enige dat ze alleen doet. En beetje fietsen op het terras maar dan alleen als wij ook buiten zijn.

Ze is weer zindelijk! Regelt alles zelf :D We moesten haar echt overtuigen dat wij toch echt moesten afvegen met poep :D
pi_178220049
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 23:09 schreef LuDann het volgende:

[..]

Lastige combo zo, ik kan me goed indenken dat dat lastig is. Merk je wel verbetering ten opzichte van eerder?

Wolk is hetzelfde als je oudste, die speelt ook het liefst de hele dag met andere kinderen. Ik kan haar nergens blijer mee maken dan de mededeling dat we met iemand hebben afgesproken.
Ja, het gaat wel beter. Er zijn ook momenten dat het goed gaat. Ze duren alleen meestal niet zo lang.

Gister en vandaag was het eindelijk wat beter weer en speelden ze een behoorlijke tijd heel fijn samen buiten in de tuin O+. Dat scheelt ook enorm. Dat binnen spelen hangt ze de keel uit.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_178220189
Hier kan echt uitgebreid speelgoed op een rij gezet worden, met de auto’s gereden worden, met een bal door de kamer rennen. Echt ideaal eigenlijk :)

Van de week voor het eerst de learning tower echt gebruikt voor het maken van een taart, was echt een succes. Morgen gaan we er weer eentje bakken. S. gooit spullen in de mixer, zet hem aan, geeft spullen aan mij aan. Heel gezellig en hij is zo trots op het resultaat.

Vandaag met papa paasaccesoires uitgezocht en een ei beschilderd O+

Voor de tegenhanger, hij heeft echt ontzettend lopen draken ook. Wat hebben die peuter toch meningen zeg :{w
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_178241752
Kind kon niet slapen vannacht. Helemaal hyper de pieper dat mijn ouders, zussen + aanhang en kids kwamen brunchen.

Vanochtend was het dan ook lekker vroeg met hartjes in zijn ogen. "Allemaal eten? HIEP HOI!"
We hadden gisteren samen de tafel gedekt en aangekleed voor 13 personen. Hij had flink geknutseld met wc-rollen de afgelopen weken. Lammetjes (wattenpluizen plakken), kuikentjes met mega vilt ogen :D en konijntjes. Naambordjes schrijven :D Lekkere broodjes, gebakjes enz gebakken. Hij was er allemaal zo blij mee :D En ook heel de middag lekker gespeeld met zijn neefjes en nichtje (naast plastic eieren zoeken in de tuin).

Wie heeft nog meer een leuke paas- ochtend/middag/avond/dag gehad?
Schudden voor gebruik
pi_178244980
Ach Stippel, wat klinkt dat mooi en gezellig! Hier niets bijzonders gedaan, even bij mn moeder geweest en stuk gewandeld in t bos.

Hier spelen de jongens ook goed alleen, maar halen wel veel inspiratie uit wat de ander doet. Als ik met ze samen speel help ik ze vaak op weg en ga dan zelf iets doen (bijv met duplo voor beide een toren en daarna iets voor mezelf bouwen terwijl zij ook hun gang gaan, parallel spelen zeg maar).

Het is wel echt genieten dat het nu steeds vaker mooi weer is, lekker in de tuin spelen! Hebben jullie nog tips voor groter buitenspeelgoed? Ik ben op zoek naar wat inspiratie!
pi_178245304
Zelf spelen is hier ook heel wisselend hoor. Met vlagen kan W het helemaal niet lijkt het, en soms heb je dan weer even geen kind aan m. Toch is het veruit het vaakst dat de jongens met elkaar spelen (of ruzieen) als ik me er niet mee bemoei. En als we buiten zijn doen ze het ook meestal heel goed qua zelf spelen. Ohhh het buitenseizoen komt er weer aan O+

W ging vanmiddag op het potje! :o *O* en trots! We hebben het gevierd en oma gebeld en liedjes gezongen. Ben benieuwd of het doorzet. Krijg zo wel het gevoel dat het deze zomer kan gaan gebeuren :Y
pi_178245442
J kan soms heel goed alleen spelen, en andere keren helemaal niet.

Klinkt heerlijk, stippel!
Wij waren uitgenodigd voor een brunch, J vond het erg gezellig. Als enige kind kreeg hij natuurlijk alle aandacht. Op de terugweg in slaap gevallen in de auto O+. Maar helaas een drama avond, hij is nu net pas stil. Het lijkt toch weer op een allergische reactie... niet heel vreemd, hij heeft weer vanalles gegeten wat hij normaal niet eet, maar toch jammer als je op alle etiketten hebt gelet. (Maar dat hoort niet hier)

Madivi, J speelt buiten graag met zijn schommel, loopfiets en zandbak.
pi_178245939
Ketel ging vandaag voor het eerst eitjes zoeken bij opa en oma. Duurde eventjes voor hij het concept doorhad maar daarna ging hij er ook echt voor. O+ Hij was er alleen niet erg voorzichtig mee, dus hadden we een mandje gebutste eieren. :')

Verder de hele dag lekker met opa en oma gespeeld, we hadden geen kind aan hem, heerlijk. O+
pi_178247252
S. heeft ook eieren gezocht en gevonden vandaag. We waren bij mijn schoonbroers, en hij heeft zo genoten.
Op de terugweg natuurlijk vol geslapen, dus hij is pas een half uur stil. Eerst beneden feest en daarna hoorde ik nog lang gezwets door de babyfoon terwijl hij met papa in bed lag. Ach, het is zo’n lekker ding, ik geniet er maar van.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_178247534
O kwam vanmorgen beneden en begon te jubelen toen ze wat eitjes in de tuin zag liggn.
«De paashaas is gekomen! De paashaas is gekomen en die heeft gepoept en nu zijn er allemaal eitjes!»

🐣
pi_178250468
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 23:28 schreef Roomsnoes het volgende:
O kwam vanmorgen beneden en begon te jubelen toen ze wat eitjes in de tuin zag liggn.
«De paashaas is gekomen! De paashaas is gekomen en die heeft gepoept en nu zijn er allemaal eitjes!»

🐣
O+ 🐰
S. 2014
J. 2016
pi_178250478
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 23:28 schreef Roomsnoes het volgende:
O kwam vanmorgen beneden en begon te jubelen toen ze wat eitjes in de tuin zag liggn.
«De paashaas is gekomen! De paashaas is gekomen en die heeft gepoept en nu zijn er allemaal eitjes!»

🐣
_O- geweldig
  maandag 2 april 2018 @ 11:19:43 #179
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_178252688
Onze dag:
Plannen om naar wildlands te gaan (1 uur en 15 min rijden). ‘Het gaat wel regenen’.. we gaan niet/we gaan wel. Conclusie: we gaan wel, is het ook niet zo druk.

Ochtend van vertrek: V: :'( :'( :'( :( :( :( :( :'( Ik heb geen zachte broek :'( :'( :( , ik ga niet mee :( :( . Frans wordt aangestoken: ik wil ook een zachte broek :( :'( :'( :'( .
‘Het is veel te koud om buiten te lopen!! :(

Overweging: als ze zo zijn, kunnen we misschien beter niet gaan. ;( maar de kaartjes zijn maar geldig tot en met juni. Nou ja het verandert nog wel in de auto.

In de auto engeltjes van kinderen O-) . Superouders hebben goede keuze gemaakt 8-) .

15 min upon arival. Frans begint echt heeeeeel zielig te snikken en te huilen (hield zich echt in, was heel verdrietig).

Start troostsessie van supermama. Mood van Frans :) *) :) :{ :{ }:| :N :r :r :r :r . Stoel en mijn hand ondergekotst.

Stoel schoon gemaakt, Frans in schone kleren, V in autostoel op de passagiersstoel. Het nieuws:’ er is voor het eerst in wildlands emmen vannacht een baby olifantje geboren’ .

Gvd.

We zijn op de terugweg. Wildlands niet van binnen gezien :') . Kinderen, gotta love it.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  maandag 2 april 2018 @ 12:11:24 #180
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_178253734
Room O+ :D

Oh away -O- al moest ik stiekem toch wel een beetje lachen O~)
pi_178254999
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 21:32 schreef Madivi het volgende:
Ach Stippel, wat klinkt dat mooi en gezellig! Hier niets bijzonders gedaan, even bij mn moeder geweest en stuk gewandeld in t bos.

Hier spelen de jongens ook goed alleen, maar halen wel veel inspiratie uit wat de ander doet. Als ik met ze samen speel help ik ze vaak op weg en ga dan zelf iets doen (bijv met duplo voor beide een toren en daarna iets voor mezelf bouwen terwijl zij ook hun gang gaan, parallel spelen zeg maar).

Het is wel echt genieten dat het nu steeds vaker mooi weer is, lekker in de tuin spelen! Hebben jullie nog tips voor groter buitenspeelgoed? Ik ben op zoek naar wat inspiratie!
Wij hebben een zandbak, waterbak, een glijbaantje en een tractor. Verder gewoon wat los spul zoals ballen, krijt en bellenblaas. Daar is hij eigenlijk altijd content mee en lang zoet,. Ik heb een tipi tent die ik bij lekker weer buiten zet. Schaduw en gelijk een verstop plek.

Aan wat voor soort grote dingen zat je zelf te denken?

quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 21:50 schreef Hupje het volgende:
J kan soms heel goed alleen spelen, en andere keren helemaal niet.

Klinkt heerlijk, stippel!
Wij waren uitgenodigd voor een brunch, J vond het erg gezellig. Als enige kind kreeg hij natuurlijk alle aandacht. Op de terugweg in slaap gevallen in de auto O+. Maar helaas een drama avond, hij is nu net pas stil. Het lijkt toch weer op een allergische reactie... niet heel vreemd, hij heeft weer vanalles gegeten wat hij normaal niet eet, maar toch jammer als je op alle etiketten hebt gelet. (Maar dat hoort niet hier)

Madivi, J speelt buiten graag met zijn schommel, loopfiets en zandbak.
Oh allergiën. De rede waarom wij het hier hielden. Zo wist ik zeker dat er niks geks in zat. Alle snoepjes, gebakjes, chippies, broodjes en beleg en drinken was dan ook veilig. Alleen ei hield iedereen zelf goed in de gaten. Ik had ook voor aparte vorkjes in de gemaakte eiersalade gedaan. Zo bleef iedereen zijn broodmes schoon. Apart botermes voor het geval dat.

Ik vind het zo A-relaxed op andermans feestjes door die reacties. Nou gaat hij er niet dood van, maar hij heeft er weken ongemak van. Wat rot dat je toch een reactie had erachter aan. Klinkt verder wel als een geslaagde dag O+

quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 22:09 schreef lunapuella het volgende:
Ketel ging vandaag voor het eerst eitjes zoeken bij opa en oma. Duurde eventjes voor hij het concept doorhad maar daarna ging hij er ook echt voor. O+ Hij was er alleen niet erg voorzichtig mee, dus hadden we een mandje gebutste eieren. :')

Verder de hele dag lekker met opa en oma gespeeld, we hadden geen kind aan hem, heerlijk. O+
Gebutste eieren :D Wel gekookt?
Leuk dat het zoeken goed lukte!

quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 23:28 schreef Roomsnoes het volgende:
O kwam vanmorgen beneden en begon te jubelen toen ze wat eitjes in de tuin zag liggn.
«De paashaas is gekomen! De paashaas is gekomen en die heeft gepoept en nu zijn er allemaal eitjes!»

🐣
_O-
speciale poepjes!

@Away! The horror! Voelen ze zich lekkerder nu? Beterschap!
Schudden voor gebruik
pi_178255096
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 13:20 schreef Stippelrientje het volgende:
Gebutste eieren :D Wel gekookt?
Leuk dat het zoeken goed lukte!
Hard gekookt gelukkig. :) Net in huis ook nog wat chocolade-eitjes gezocht, maar dat die ook lekker zijn om te eten snapt hij nog niet :')
pi_178255642
Meer voor mama :P

Ik had plastic eitjes bij de kruidvat vandaan. Je had grote en kleintjes die open konden.Ik heb er o.a. kleine snoep eitjes (zonder koemelk, soja, ei, nootjes) erin gedaan.

Dat had hij snel genoeg door :P Hallo sugar rush ga maar buiten in de tuin razen :P
Schudden voor gebruik
pi_178259376
Oh ik wou nog zeggen voor sq wat mooi dat je een school hebt gevonden! Wel naar je zin?

En W aan de zindelijkheid *O*

Wij vandaag naar AH buiten dagen even snel. Koeien boerderij. Wel leuk gedaan, vooral iets oudere kids. R begreep maar niet dat het jgeen kinderboerderij was...

Oh wat een dag Away :'(

In de tuin: zandbak, glijbaan, waterbaan, 1 persoons trampoline, trekker, sproeier, Watergieters haha, ballen, tuin gereedschap, picknicktafel met parasol, klittenband vangspel, jeu de boules van plastic
pi_178260096
Stippel, wij doen dat soort dingen ook vaak bij ons, maar wij zijn aan het verbouwen dus werden uitgenodigd zodat we niet in de rommel hoefden te zitten.
J vond de jellybean eitjes die ik had gekocht trouwens niet lekker :P

Away, wat een dag...
pi_178265770
Helaas werden de paaseitjes hier graag gegeten. ‘Nog meer popelade!’ Dus ook een sugarrush inderdaad :')

Away, wat een dag zeg :X
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_178266191
Shit Away, wat stom.
  dinsdag 3 april 2018 @ 07:22:16 #188
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_178271344
Owh Away. Wat ontzettend balen zeg.

Wij hadden gisteren een mini meet met Sjaak, Ro, R en natuurlijk waren N en L mee. Paaslunch. Was erg gezellig. De kinderen hebben lief samen gespeeld. Naar de speeltuin was een hele onderneming met kar, loopfiets, loopfiets, meerijdplankje en draagzak. Onderweg wisselden de kinderen af en toe van vervoerd. Was leuk om te zien.
pi_178289110
komt wurm binnenrennen van de achtertuin....

"Mama kijk! "
Hij houdt zijn hand omhoog in een soort van vuistje.
"Wat zit erin? Heb je iets gevonden? Laat eens kijken....."

Moehahahahaha klinkt er als hij zijn vuist opent.
"MAMA BANG! SPIN! _O- :D :P }) }) }) "

Hij rolt nog net niet over de grond van zijn grapje!

:(
Schudden voor gebruik
pi_178291107
Hahaha...
pi_178291476
Klinkt als een stomme dag Away. Hebben jullie daarna nog wel wat leuks kunnen doen om het drama te vergeten? En alvast een tip: er staat nog een olifant op springen en er is net een gloednieuwe achtbaan geopend. Ik zou nog even geduld hebben, juni duurt nog even.

Hier zijn wel paaseieren gevonden, maar hij had nog niet door dat er chocolade in zat. ze liggen dus nog braaf in zijn trommel met lekkere dingen. Chococola is favoriet sinds de kennismaking ermee rond sinterklaas.

Hier is het trouwens volgende week juffenweek op het kdv met speciale activiteiten. Is het dan ook gebruikelijk om dan iets voor de juffen mee te nemen? Ik ben nog niet zo thuis in die etiquette...
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_178292091
Geen idee, FF, dat doen ze hier niet. Als je op safe wilt spelen: een tekening wordt altijd gewaardeerd, toch?!

Pfff, vriend met manflu, peuter met een kort lontje, nog steeds die verbouwing (ik ben het intussen wel zat) en zojuist heb ik weer twee sollicitatie brieven geschreven. Alles komt tegelijk en niks kan er wachten.
Morgen mag ik gelukkig weer gewoon werken :P
pi_178295404
Oh Hupje, ik kan me voorstellen dat je even rust op het werk zoekt.

Wij hadden vannacht een echte doorslaper! Om 11 uur werd S. wakker, even een dikke knuffel gegeven en goed in bed gelegd en toen was het plots 7 uur vanmorgen! Dat is geloof ik alweer een jaar geleden voor het laatst gebeurd. *O*
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_178297680
FF, bij ons regelt de ouderraad een cadeautje voor alle juffen. Er wordt dan een bijdrage gevraagd aan ouders waarmee het gefinancierd wordt.

LeSage, wat heerlijk is dat he! Nu duimen dat het een blijvende feature is :).

[ Bericht 1% gewijzigd door Phaidra op 04-04-2018 11:09:01 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_178297905
Och Away, wat een rotdag was dat! Hoe is de dag verder verlopen?

LeSage, wat fijn, die doorslaper!!

Hupje is vandaag weer lekker ontspannen op het werk :9

Maandag hadden we inderdaad een mini-meet met Ingee, faptist en Shop. Ik was aangenaam verrast dat de kinderen allemaal goed hebben gespeeld zonder elkaar de hersenen in te slaan, zonder ruzie, zonder tranen... Was erg leuk!! Wij hebben ook fijn bij kunnen kletsen O+

Ondertussen hoest Sjaak zich de pleuris en is hij moe van het hoesten en daardoor niet kunnen slapen. Het is heel sneu. Vanmorgen zijn we even bij de Decathlon geweest, daar pakt hij altijd een fiets met zijwieltjes en racet hij de hele winkel door (daarom gaan we alleen op rustige momenten *) ). Nog even wat gedronken bij de Hema en nu weer thuis, want hij is moe. Ik vind die verkoudheden bij die peuters toch allemaal wel sneu hoor.
pi_178300414
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 07:47 schreef LeSage het volgende:
Oh Hupje, ik kan me voorstellen dat je even rust op het werk zoekt.

Wij hadden vannacht een echte doorslaper! Om 11 uur werd S. wakker, even een dikke knuffel gegeven en goed in bed gelegd en toen was het plots 7 uur vanmorgen! Dat is geloof ik alweer een jaar geleden voor het laatst gebeurd. *O*
L E K K E R !!
Schudden voor gebruik
  donderdag 5 april 2018 @ 22:28:50 #197
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_178334657
Haas.is.kwijt.

Ik herhaal:

Haas.is.kwijt.


Alarmfase drie had ik verwacht, maar haas woont nu bij de conducteur, en dat is wel jammer maar de voorheen gehate identieke tweelingbroer (nieuwe haas, a.k.a niethaas) is geaccepteerd voor de nacht *phew*
Kwak
pi_178334898
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 22:28 schreef kwakz0r het volgende:
Haas.is.kwijt.

Ik herhaal:

Haas.is.kwijt.


Alarmfase drie had ik verwacht, maar haas woont nu bij de conducteur, en dat is wel jammer maar de voorheen gehate identieke tweelingbroer (nieuwe haas, a.k.a niethaas) is geaccepteerd voor de nacht *phew*
Shit. Da’s linke soep.
Gevaarlijke tijden zo vlak na pasen. Gelukkig opereert Haas niet alleen.
pi_178334920
Ach wat sneu, Kwak. Hopelijk komt ie weer op zijn pootjes terecht.
  donderdag 5 april 2018 @ 22:49:05 #200
73386 Fazz
onderweg
pi_178335203
Peuter drama voorkomen :s) Weet je wel waar hij verloren is Kwak?

Away :X geen leuk uitje. Ging het thuis verder wel ok?

F slaapt nu al 2 weken zonder luier ‘s nachts *O* Op 1 ongelukje na gaat het goed, hij is er zo trots op :) Nu nog zelf leren aan en uitkleden en z’n billen afvegen. Hoe ging dat bij jullie (bijna)kleuters, pikken ze dat vanzelf op of heb je echt geoefend?
pi_178335322
Oh Kwak, grootste nachtmerrie van elke ouder. Maar wel respect voor Melba dat hij toch is gaan slapen _O_

Vanmorgen wilde S. bij de kinderboerderij binnen, maar dat kan niet met hond. Dus ik zei dat we dat een andere keer zouden doen. Vanavond wilden we nog een keer er langs lopen, nu ook met papa. Weer teleurstelling, want ‘s avonds is de kinderboerderij gesloten. Maar gelukkig had S. een heel goed plan. We zijn met zijn plastic speelgoedsleutels naar de geiten gewandeld _O- het werkte helaas alsnog niet :')
Geen idee trouwens waarom hij zo graag naar binnen wil, hij vindt de geiten maar eng. Hoe dichter ze bij het hek komen hoe meer hij ‘opsuift’
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_178340740
oeh, dat is echt heel naar kwak! Hopelijk komt Haas snel weer terug..

Hier is nu sinds 2 weken kleine pop kwijt van mijn kleuter. Het is een door oma zelfgehaakt popje. Oma was nog zo nadenkend om een tweede (en derde) identieke te haken. Maar gezien oma's haakkunsten heten de 2 vervangers grote pop en Nino (ze zijn verre van identiek).. Kleuter vraagt nog elke avond naar kleine pop en ik heb écht geen idee waar hij kan zijn, volgens mij is hij het huis niet uitgeweest..
pi_178340920
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 22:49 schreef Fazzoletti het volgende:
Peuter drama voorkomen :s) Weet je wel waar hij verloren is Kwak?

Away :X geen leuk uitje. Ging het thuis verder wel ok?

F slaapt nu al 2 weken zonder luier ‘s nachts *O* Op 1 ongelukje na gaat het goed, hij is er zo trots op :) Nu nog zelf leren aan en uitkleden en z’n billen afvegen. Hoe ging dat bij jullie (bijna)kleuters, pikken ze dat vanzelf op of heb je echt geoefend?
ik heb weleens geprobeerd met kleuter te oefenen (met L nog niet die is ook pas nét zindelijk). Maar die wilde dat niet. Opeens kwam gewoon de dag dat ze zei "mama, dat kan ik zelf wel hoor!" en dat ging ook eigenlijk meteen goed.
Maar ik voorzie dat we met peuter meer moeten oefenen. Zo gaat dat met bijna alles namelijk. Kleuter leert hier door eerst te bedenken hoe het moet (of te kijken hoe anderen dat doen) en pas als ze er zeker van is dat ze het kan doet ze het ineens zelf. Peuter leert door dingen gewoon te doen en het eerst honderd keer fout te laten gaan..
  vrijdag 6 april 2018 @ 11:43:47 #204
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_178343282
Alarmfase haas :o :o . Gelukkig vooralsnog afgewend kwak!
(Ik ben zo blij dat de mijne nooit de behoefte hebben gehad om knuffels mee te sjouwen. Ik ben zelf al bij pinpas nr 5 in 6 jaar, was niet goed gekomen dan)

Fazz, zelf vegen kon V nog niet voordat hij naar de basisschool ging. Oefenen gaf averechts effect, want hij was bang geworden dat hij dan niet naar school mocht. De juf zei destijds dat veel kindjes dat motorisch nog niet konden bij 4. Ergens gedurende groep 1 is het goed gekomen.

Ons uitje was in het water gevallen, maar de dag was nog wel prima verder. Frans blijft er niet zo in hangen. Hij heeft mij wel aangestoken, ben vandaag weer een beetje boven jan. Frans was vanmorgen wat aan het zeuren, maar een pcm en op de fiets en hij is alweer druk aan het ‘tuinwerken’ en knipt het zwarte zand met de ‘knibbel knabbel’ (snoeischaar) .
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  vrijdag 6 april 2018 @ 13:32:38 #205
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_178344955
Fijn dat de dag in elk geval niet geheel zo bleef Away!

Ja ik heb dus ook keurig als bebe steeds knuffels gewisseld, gewoon gewassen ook altijd enzo...

hij had een haasje en twee muizen en dikkie dik als lapjes. Maar de ene muis raakte kwijt, de andere werd de opvangslaapknuffel, en haas werd ineens onmisbaar. Net te laat een reserve gekocht, en die werd direct verbannen want “niethaas”.

Inmiddels heet niethaas haas. Blijkbaar was haas makkelijk vervangbaar. Phew. Hij ligt namelijk ergens in een stoptrein van Hilversum naar Utrecht of een intercity van Utrecht naar Den Haag...
Kwak
pi_178345188
Ah wat fijn dat Melba niethaas geadopteerd heeft dan! Phew!

Hier zijn we volgens mij begonnen aan de grote sprong voorwaarts bij 3,5 :') echt genieten met de peuter. Dreumes doet ook leuk mee met slaapweigers overdag en veel boos gekrijs. Gelukkig is het buitenseizoen wel van start, dus ik kan lekker veel de hort op met ze O+

Wel fijn: ik ben vorige zomer begonnen met hardlopen en loop volgend weekend voor het eerst een race. Ik begin me er op te verheugen met dit stralende weer zo!
  vrijdag 6 april 2018 @ 14:52:05 #207
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_178346571
Oh nice Crump!

Wij zijn Melba aan t uilaten bij Monkey Town momenteel, groter plezier kun je m niet doen maar man man man wat een oorlog om hier te komen. 3,5 boks!
Kwak
pi_178346874
Echt he. Je zou bijna denken dat ik voor míjn lol naar de speeltuin wil ipv zijn plezier :'). Maar als je er eenmaal bent is het ok idd.
pi_178349685
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 22:28 schreef kwakz0r het volgende:
Haas.is.kwijt.

Ik herhaal:

Haas.is.kwijt.

Alarmfase drie had ik verwacht, maar haas woont nu bij de conducteur, en dat is wel jammer maar de voorheen gehate identieke tweelingbroer (nieuwe haas, a.k.a niethaas) is geaccepteerd voor de nacht *phew*
_O- ik moest een beetje lachen om je bericht :D

Niet dat Haas kwijt is, maar hoe je het wegschrijft :D
Schudden voor gebruik
pi_178357780
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 22:49 schreef Fazzoletti het volgende:
Peuter drama voorkomen :s) Weet je wel waar hij verloren is Kwak?

Away :X geen leuk uitje. Ging het thuis verder wel ok?

F slaapt nu al 2 weken zonder luier ‘s nachts *O* Op 1 ongelukje na gaat het goed, hij is er zo trots op :) Nu nog zelf leren aan en uitkleden en z’n billen afvegen. Hoe ging dat bij jullie (bijna)kleuters, pikken ze dat vanzelf op of heb je echt geoefend?
Annie trekt altijd alles zelf aan, dat ging zo ongemerkt. Achterstevoren binnenstebuiten en dan mag ik ‘t weer goeddoen als ze is uitgetierd dat ‘deze kleren het niet doen’ O+ .

Afvegen mag ik nog doen. Of Tas, soms, als ik niet oplet. “Kijk mama! Annie afvege! Helemoel
poeps!” . Toen heb ik ze maar met z’n tweeën in bad gezet :X .
pi_178357873
En even een :o :X :* voor de dag van Always en een *O* dat nietHaas ook goed is! Ik doe ook weer eens een poging tot aanhaken :W .
  zaterdag 7 april 2018 @ 07:10:05 #212
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_178359851
Kwak wat goed dat M ook ging slapen met niethaas.

En ik ben zo trots op mijn meisje O+ We moesten bloed prikken omdat ze al weken klaagt over moe zijn en ze steeds witter en lusteloos werd. En ze heeft het zo goed gedaan, geen kik gegeven en goed meegewerkt. Ik vond het erger dan O. :@
pi_178359896
Goeie, snoenk! Mijn kereltje is ook heel vaak moe, ondanks dat hij 's nachts klokje rond slaapt en middagdutten van 2 uur doet.
Waar wordt op geprikt?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  zaterdag 7 april 2018 @ 08:53:52 #214
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_178360214
Ontstekingen en ijzer, vitamine B ed. Op het formulier stond volledig bloedbeeld en bezinking aangekruist.
pi_178360345
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 14:52 schreef kwakz0r het volgende:
Oh nice Crump!

Wij zijn Melba aan t uilaten bij Monkey Town momenteel, groter plezier kun je m niet doen maar man man man wat een oorlog om hier te komen. 3,5 boks!
Monkeytown op een zaterdag, uitdaging hoor! Heb het 1 x gedaan, nooit meer. En al die onopgevoede kinderen helpen dan niet echt mee. Ik sta er soms van te kijken hoe sommige kids tegen andere kids doen. Doordeweeks is het altijd aardig te doen.
pi_178360659
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 april 2018 09:09 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Monkeytown op een zaterdag, uitdaging hoor! Heb het 1 x gedaan, nooit meer. En al die onopgevoede kinderen helpen dan niet echt mee. Ik sta er soms van te kijken hoe sommige kids tegen andere kids doen. Doordeweeks is het altijd aardig te doen.
Het was vrijdag hè :P
pi_178361460
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 07:10 schreef snoenk het volgende:
Kwak wat goed dat M ook ging slapen met niethaas.

En ik ben zo trots op mijn meisje O+ We moesten bloed prikken omdat ze al weken klaagt over moe zijn en ze steeds witter en lusteloos werd. En ze heeft het zo goed gedaan, geen kik gegeven en goed meegewerkt. Ik vond het erger dan O. :@
Aah gos. Wij hebben met N. een paar weken geleden hetzelfde gehad en haar adertjes waren nog zo piepklein dat er drie keer geprikt moest worden voor het raak was. Ze was zo stoer, maar moest de tweede en derde keer wel vreselijk huilen, net als ik inwendig.

Mijn man werkt in datzelfde ziekenhuis en elke keer als ik haar vertel waar papa werkt zegt ze "ja, daar waar die mevrouw mij ging prikken! Vond ik niet leuk. :N ". Hopelijk heeft ze geen klein trauma opgelopen. :6

Wat fijn van niethaas! N. heeft geen favoriete knuffel die ze overal mee naartoe zeult gelukkig, die was hier dan waarschijnlijk ook al meerdere keren blijven liggen. :')
pi_178361520
Pff, een peuter met karakter plus een keel- en oorontsteking die per se melk wil, wat niet mag omdat ze dat telkens uitspuugt. :%
pi_178361568
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 22:28 schreef kwakz0r het volgende:
Haas.is.kwijt.

Ik herhaal:

Haas.is.kwijt.


Alarmfase drie had ik verwacht, maar haas woont nu bij de conducteur, en dat is wel jammer maar de voorheen gehate identieke tweelingbroer (nieuwe haas, a.k.a niethaas) is geaccepteerd voor de nacht *phew*
Achossie. Niethaas O+.
Alarmhaas(e)! Jammer dat het niet de weekvandeverlorenknuffel is. Wel formuliertje ingevuld neem ik aan?
pi_178368036
Oei verloren knuffel :'(
Hier ook een indoorhal, heerlijk. Het gaat hier wel lekker eigenlijk. Wel enorm bijdehand. Heerlijk vragen of je wel lekker aan het werk bent en met je collega's aan het overleggen bent _O-

Voor het eerst met buurkindje gespeeld. Ik vond het maar spannend haha. Man was ook thuis erbij was gewoon hier namelijk. Nogal spontaan. Toen wel leuk bijgekletst met buurvrouw .

Plassen gaat met vlagen nu goed, droog blijven en op wc plassen. Luier aan geeft hem veiligheid ofzo. Nog te koud hier voor blote billen maar heerlijk weer zeg O+ was is lekker droog. Poepen ontkent hij dat hij dat aan het doen is ook al zie ik hem afzonderen.vind ik lastig dat ontkennen.
  zaterdag 7 april 2018 @ 20:12:38 #221
73386 Fazz
onderweg
pi_178372170
Leuk je weer te zien Razz, ik mis de hilarische avonturen van Annie & Tas O+

Beterschap IMA!
Wat sneu Snoenk, ben benieuwd of er iets uit het onderzoek komt.
3x prikken is ook wel heel sneu Selv

M’n peuter was hevig verontwaardigd dat ik een weekend weg ben zonder hem. Vriend stuurde me een foto van hem slapend terwijl hij een foto van ons in z’n hand heeft :+
  zaterdag 7 april 2018 @ 20:16:43 #222
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_178372294
Sneu selv. Bij O moest er wel een beetje gewiebeld worden met de naald maar gelukkig maar 1x echt prikken.

Aah fazz O+ O+
pi_178372903
Och bloedprikken bij kleintjes is zo sneu ja -O- . Zo moe lijkt me heel vervelend voor ze! Hopelijk komen ze er gauw achter wat het is snoenk!

IMA wat rot! Hier is melk ook altijd drama bij ziekzijn. Meestal gaat verdunde yoghurt wel goed, misschien is dat een idee?

Achgos fazz wat lief O+ .

Hier heeft A al een hele tijd geen middagslaap meer en zo rond 1630 zet ik dus de magic combo soepstengel&TV in zodat ik niet hoef te scheidsrechteren tussen twee hangry peuters terwijl ik probeer te koken. Tas slaapt nog een uurtje ‘s middags, maar wellicht schaffen we dat binnenkort af omdat hij elke avond nog tot zeker 21u ligt te zingen, schreeuwen, spelen, huilen en z’n ikbentwee-en-ikweethetooknietzogoed-crisis een plekje probeert te geven. (NIE SAPE! - okee schat dan ga je niet slapen - WEL SAPE! - lekker slapen lieverd - NEE NIET! - okee dan niet - JAAA SAPE IKKE HEEJ MOE! :') )

Annie riep laatst vanaf haar kamer “TAHAAAAS GA NOU SLAPEN EN NIET ZO ZEUREN!” :D .

Ik dank alle weergoden dat we vandaag gewoon weer een dag in de tuin konden rommelen met speelgoed, stoepkrijt, een kleedje, boekjes. Annies nieuwe hobby is “zonnebaren” en Tas hield zich bezig met het verkennen van de grenzen van mijn stoepkrijtbeleid. En ze mochten even bij het buurjongetje in de tuin spelen en toen kon ik O+ warme koffie O+ drinken. Ik was de buurvrouw diep diep diep dankbaar.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2018 20:41:07 ]
  zaterdag 7 april 2018 @ 22:35:16 #224
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178376079
Oooohh warme koffie, dat is echt een moment genieten van zeldzame luxe he c_/

Hier is het ook bijna einde middagslaap.... Op het kdv gaat hij na de lunch even een uurtje en dan gaat het redelijk, maar als we thuis zijn hou ik hem wakker want anders is ie ook tot 22:00 van de partij. En hoe lief ik m ook vind; dat trek ík niet :')
pi_178389077
Hihi dat voor tv met eten doen we hier ook rond 4 uur, half 5. Dan komt het samen tv kijken meestal met tomaatjes, olijfjes en paprika O+ Man kan rustig eten maken terwijl ik met hem op de bank zit of als ik niet thuis ben, gaat man eerst zitten en laat hem daarna nog doorkijken.
pi_178395217
Die middagslaap, die heb ik echt nog wel een paar jaar nodig eigenlijk :')

Vandaag O+ O+ O+
M. was vanmiddag bij opa en oma zodat we met S. naar Kwalleballen konden.
Modderrugby bij ons in het dorp, mijn zus organiseert het. Eerst wedstrijden en daarna verschillende bandjes, waaronder eentje met mijn andere zus.
S. heeft zó genoten van alle aandacht en het dansen. En na enige aarzeling ook van de modder :D
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_178396654
Leuk om weer over je tweetal te horen, Razz!

Hihi, die modder-S!

We vierden vandaag J's derde verjaardag. Hij heeft genoten, de eerste keer écht bewust jarig, met voorpret en al. En het weer was natuurlijk ook echt een cadeautje O+
pi_178397288
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 22:05 schreef Hupje het volgende:
Leuk om weer over je tweetal te horen, Razz!

Hihi, die modder-S!

We vierden vandaag J's derde verjaardag. Hij heeft genoten, de eerste keer écht bewust jarig, met voorpret en al. En het weer was natuurlijk ook echt een cadeautje O+
Gefeliciteerd met J! Wat een heerlijke dag had hij zeg O+
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_178400829
Gefeliciteerd met J! *O*

Wat heerlijk in die modder, LeSage! :D en wat een bink is S. zeg! O+

Onze Minion heeft dit weekend heerlijk buiten gespeeld; aan dat weer kan ik ook wel wennen 8-)
Het is ook zo'n heerlijk sociaal kind; loopt gewoon op iedereen in de speeltuin af: "Hoi, hoe heet jij?"
En regelde gewoon zelf een playdate met 2 buurjongetjes, die even later bij ons in de achtertuin zaten:
"Jullie magge wel in onze tuin hoor!"
"Maar we zijn in de speeltuin met papa"
"Die papa mag ook in onze tuin! :Y "
:D O+

Trouwens wel iets waar ik soms tegenaan loop: onze Minion is erg voorzichtig, in alles wat ze doet. Nu is dat soms best fijn, maar ik heb soms het idee alsof het haar ook beperkt, in wat ze wel en niet durft.
Als ik haar bijvoorbeeld met andere kinderen zie spelen, valt het me nog meer op. Andere kinderen rennen en vliegen de hele speeltuin door, terwijl zij over bijna elke stap na lijkt te denken. Gisteren ging ze na héél veel wikken en wegen op d'r buik van de glijbaan af (voeten eerst hè ;) ) en dat was alsof ze Mount Everest beklommen had :') en dan zie ik buurtkinderen van met 2 head first gaan alsof het niks is.

Punt is vooral dat ik niet weet waar ik goed aan doe. Ik wil haar niet dwingen om dingen te doen die ze niet durft, maar ik wil haar wel uitdagen om af en toe eens wat te proberen. Juist omdat ik zie hoe blij ze dan achteraf is.
Naja, vind het lastig waar die grens ligt tussen uitdagen of pushen zeg maar...
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  maandag 9 april 2018 @ 09:03:19 #230
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_178401211
Twist, ik heb me heel vaak druk gemaakt over te voorzichtig, maar uiteindelijk gaat ze dus wel met haar voeten eerst. Niet zo snel als de anderen het misschien doen, maar dat is geen maatstaf.

Lekker laten gaan, ze komt er wel.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_178401251
Twist, ik lees hier helemaal mijn I in, die is ook erg voorzichtig. Op het kdv hebben leidsters gezegd destijds dat ze hoogtevrees leek te hebben. Dat dacht ik ook te zien, maar op die leeftijd ligt dat nog niet helemaal vast, het kan een fase zijn. Wat ik in ieder geval heb gedaan: veel van dergelijke plekken opzoeken: dus naar speeltuinen en monkey town en alles en met haar meegaan tijdens het spelen en laten zien hoe ze iets kan doen. Verder niet meegaan in angst, naar ook niet overdreven aanmoedigen of nadruk erop leggen. Ik heb altijd alleen maar herhaalt: "doe maar, je kan het."

I wilde ook heel lang nog een handje bij de glijbaan of andere dingen. Dat doe ik wel, maar dan probeer ik dat af te bouwen, bijvoorbeeld ipv een hand een vinger. Kleine stapjes. Verder kreeg ze op het kdv peutergym en dat heeft ook goed geholpen.

Toen ze 3,5 was, heeft ze ineens een sprong gemaakt: ze durfde veel meer, en zelfs alleen van hoge glijbanen. Nu heeft ze soms wel weer een 'terugval', als ze moe is of niet goed in haar vel, en een beetje voorzichtig zal ze wel blijven denk ik, dat zit er gewoon in.

Verder heel herkenbaar dat je kinderen ziet die echt heel veel jonger zijn die al alles durven en dan staat zij te piepen dat je moet komen helpen. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_178401331
Ja hoi, ik heb dus kinderen die overal headfirst afduiken, maar zelfs daarin zie ik golfbewegingen van meer en minder durven. Na de winter en met elke golf van grotere bewustwording zijn ze weer wat voorzichtiger. Dingen die W deed toen hij 2 was vind hij dan nu ineens weer eng enzo. Hij gaat wel, maar of ik er dan even bij kan blijven. Hij heeft ook vriendjes die gewoon 0 interesse hebben in de glijbaan etc, dat kan natuurlijk ook nog :D.
pi_178401677
Vandaag is J echt jarig. Hij deed de deur open van zijn slaapkamer met de mededeling: ik ga aan papa vertellen dat ik 3 ben! :D

Twist: wat Franny zegt, veel voordoen en uitleggen hoe iets aan te pakken, zo doe ik het met kleuters die niet durven bij de gymles in ieder geval. En hulp afbouwen.
pi_178401685
N. is volgens mij heel gemiddeld in wat ze durft, maar L. is net zoals Crump omschrijft. Probeert gewoon van de glijbaan af te lopen en zo. :')

Ik vertrek zo t/m zaterdag naar een conferentie in Engeland en heb de meisjes net bij het kdv gedropt. N. is zich zo bewust van wat er gaat gebeuren, dat ik echt wel even moest slikken toen ze daar huilend voor het raam naar me stond te zwaaien. ;( Ik heb wel twee kleine cadeautjes achtergelaten hier thuis, dus hopelijk is ze me vanavond alweer vergeten. :Y)
pi_178401687
van kindjes die alles durven wordt je ook niet altijd blij. Zitten ze met 2 jaar al ergens hoog in een toren en gaan dan ipv de glijbaan te nemen ineens bedenken dat zij ook wel over het wiebeltouw naar de andere toren kunnen lopen.. (kindje van een vriendin overigens..)
pi_178401978
Ik werd net gebeld door het kdv, ze is me nu al vergeten. _O- Straks met gerust hart op pad. O+
pi_178402106
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 09:45 schreef Hupje het volgende:
Vandaag is J echt jarig. Hij deed de deur open van zijn slaapkamer met de mededeling: ik ga aan papa vertellen dat ik 3 ben! :D

Twist: wat Franny zegt, veel voordoen en uitleggen hoe iets aan te pakken, zo doe ik het met kleuters die niet durven bij de gymles in ieder geval. En hulp afbouwen.
gefeliciteerd!
Schudden voor gebruik
pi_178402119
Gefeliciteerd met J. Hupje!
pi_178402180
Gefeliciteerd Hupje!

Ik moest weer grinniken om Razz. Als jij ooit een boek uitbrengt, ik koop 'm meteen :D

Even een vraagje, hoe leerden jullie jullie kind fietsen en dan voornamelijk het trappen? Ik heb het nu een paar keer geprobeerd om met Nora te fietsen, maar ik krijg het fenomeen trappen er echt niet in. Nora lijkt het fietsen ook niet leuk te vinden dus dat speelt ook niet echt mee denk ik. Ik laat het gewoon voor een tijdje zo, ik ga het niet pushen. Maar ik vroeg me af hoe het bij jullie kinderen ging?

[ Bericht 93% gewijzigd door Sunshine1982 op 09-04-2018 10:21:56 ]
pi_178402478
L kon al trappen op een driewieler. Overbuurjongetje heeft t geleerd doordat ie mee wilde fietsen met L. Dat lukte in eerste instantie niet. Dus zijn moeder heeft toen de trappers rondgedraaid en daarbij uitgelegd dat hij moest trappen. Na een tijdje had ie t door (en zij ongeveer een hernia, zag er zeer onhandig uit iig dat meelopen, beetje duwen en gebukt die trappers draaien).
ik zou idd gewoon nog even wachten en anders eerst op een skelter/driewieler oid bij de kinderboerderij?
pi_178402663
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 10:29 schreef watmoetikkiezen het volgende:
L kon al trappen op een driewieler. Overbuurjongetje heeft t geleerd doordat ie mee wilde fietsen met L. Dat lukte in eerste instantie niet. Dus zijn moeder heeft toen de trappers rondgedraaid en daarbij uitgelegd dat hij moest trappen. Na een tijdje had ie t door (en zij ongeveer een hernia, zag er zeer onhandig uit iig dat meelopen, beetje duwen en gebukt die trappers draaien).
ik zou idd gewoon nog even wachten en anders eerst op een skelter/driewieler oid bij de kinderboerderij?
Ze is voor driewielers al te groot... Ja herkenbaar, die hernia. Ik kruip zowat op de grond om haar voeten rond te laten draaien en zo te leren trappen :') Ze draait een halve slag en als ze dan met haar andere voet verder moet trappen, dan ist error.
pi_178403079
Ze pikken dat vanzelf een keer op, dat trappen. Hier duurde dat ook eventjes. Ik heb het wel eens uitgelegd, maar ja. Eigenwijze peuter. "Kijk I, je moet dus met je ene voet duwen en dan.."
NEEE MAMA DAT MOET NIET ZOOOOO

Oké joh, prima.

(Dit gebeurt ongeveer bij alles trouwens)

Het lijkt mij inderdaad ook wel lastig als je kind geen angst kent. I had bijvoorbeeld door haar voorzichtigheid nooit schrammen of een knie kapot. Maar sinds ze ineens veel meer durft, heeft ze wel van die scheenbeentjes vol blauwe plekken, schrammen etc. O+ .

Selvaria, veel plezier!! Hupje gefeliciteerd!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_178403159
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2018 10:13 schreef Sunshine1982 het volgende:
Gefeliciteerd Hupje!

Ik moest weer grinniken om Razz. Als jij ooit een boek uitbrengt, ik koop 'm meteen :D

Even een vraagje, hoe leerden jullie jullie kind fietsen en dan voornamelijk het trappen? Ik heb het nu een paar keer geprobeerd om met Nora te fietsen, maar ik krijg het fenomeen trappen er echt niet in. Nora lijkt het fietsen ook niet leuk te vinden dus dat speelt ook niet echt mee denk ik. Ik laat het gewoon voor een tijdje zo, ik ga het niet pushen. Maar ik vroeg me af hoe het bij jullie kinderen ging?

De wobbel heeft geholpen. Linker en dan rechter been na elkaar duwen om er beweging in te krijgen.
Ik heb geoefend door aan te geven wanneer hij moest duwen op trappers. Hij had een driewieler waar hij met net 2 jaar al op kon trappen. Nu zijn zijn beentjes met dik 2,5 jaar zo gegroeid dat hij op zijn tractor ook al weg kan trappen. Als ze net te klein zijn (voor hoogte zadel - trappers) is het super lastig.
Schudden voor gebruik
pi_178403734
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 11:04 schreef Stippelrientje het volgende:

[..]

De wobbel heeft geholpen. Linker en dan rechter been na elkaar duwen om er beweging in te krijgen.
Ik heb geoefend door aan te geven wanneer hij moest duwen op trappers. Hij had een driewieler waar hij met net 2 jaar al op kon trappen. Nu zijn zijn beentjes met dik 2,5 jaar zo gegroeid dat hij op zijn tractor ook al weg kan trappen. Als ze net te klein zijn (voor hoogte zadel - trappers) is het super lastig.
Wobbel? Als ik google, kom ik bij een wobbelboard? Bedoel je dat?

Naja, het komt inderdaad vanzelf wel. Geen haast :)
pi_178403898
Dat voorzichtige heeft S. ook hoor. De foto’s in de modder zien er heel stoer uit, maar het heeft wel 2 uur geduurd voor hij zich over gaf. Eerst met ons voorzichtig een taartje maken, op zijn hurken. Steeds iets lossen en uiteindelijk gewoon lekker gooien met modder O+
Ik was zelf ook een heel voorzichtig kind, het zit denk ik gewoon in je karakter.
Hier werkt het beste om zelf heel enthousiast mee te doen. Dus ja, papa en ik waren gisteren ook bruin en in monkeytown ken ik de weg aardig goed :7
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  maandag 9 april 2018 @ 11:51:21 #246
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_178403935
Razz is terug! *O*

Gefeliciteerd J! *O*

En Melle met niethaas! O+ N. heeft sinds drie weken ook ineens een favoriete knuffel, Maki. Gelukkig gister in Blijdorp niet kwijtgeraakt, pfff...

Weet je al meer Snoenk?

En IMA al een beetje beter?

En Sel, een week weg zonder kinderen! :o Dat zou ik zelf niet eens willen - ik ga in september 4 dagen weg en in oktober 3, en ben nu al aan het plannen hoe we dat thuis gaan doen en hoe dat dan moet met N helemaal alleen zonder mama :'(

Durven: N durft wel veel, maar ze is ook niet roekeloos. Vaak wil ze wel graag dat ik een handje geef, maar dan durft ze best veel (grote glijbanen, hoog klimmen enz.). Dus idd veel door de Monkeytown geklommen samen. Het lukt altijd wel pas als ze het echt zelf wil, dus bijv. pas dit weekend haar driewiel-loopfiets naar een tweewieler omgebouwd, want 'ik groot ben!'

Fietsen met trappers op een driewieler kan ze wel, bijv. in de Monkeytown. Maar ik heb het idd wel vaak moeten voordoen, zo bukkend over de grond :D

Verder alles goed hier. N is erg lief de laatste tijd :) Gister samen naar Blijdorp geweest, heel gezellig samen beestjes kijken, passeitjes eten, ijsje eten (helaas vond ze Calippo bubbelgum niet zo lekker, dus die mocht ik :9~ ) De dieren vond ze maar matig interessant, ze wilde het liefst naar de speeltuin. Volgende keer dus maar een gewone speeltuin zonder dieren. ;)

Op het kdv speelt ze het liefst met de grotere kindjes; ze heeft daar ook een hele fanclub, van die vijfjarige meisjes die op haar afrennen met 'N, wil je knuffelen!!' :D
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_178404262
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2018 11:39 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Wobbel? Als ik google, kom ik bij een wobbelboard? Bedoel je dat?

Naja, het komt inderdaad vanzelf wel. Geen haast :)
Ja, een kromme plank zeg maar :D
Schudden voor gebruik
pi_178404994
Dankjewel! We hebben vandaag een heerlijk relaxte dag na het feest van gisteren, lekker met z'n drieën opgestaan en nu wat rommelen in huis en spelen met zijn cadeaus.

J zit op het kdv wel eens op een driewieler. Wij hebben een traptractor waarbij de trappers rond blijven gaan als je hem duwt. Ik heb een paar keer elastiekjes om zijn voet en trapper gedaan :D. En belonen helpt bij J (hij is namelijk liever lui dan moe(. Als hij zelf het terras over kon trappen, zou hij een aanhanger krijgen. Zo heeft hij leren trappen.
pi_178409422
Dank voor jullie reacties! ^O^

Dat roekeloze / headfirst gebeuren is inderdaad ook niet alles, dat snap ik :D
Had dat dus dit weekend met een vader uit de straat, we stonden te praten, maar werden continue onderbroken; hij omdat z'n peuter van net 2 bijna z'n nek brak op de glijbaan/helling/fiets en ik omdat onze Minion een handje wilde ;) was wel een mooi contrast

Het is denk ik ook meer dat ik het niet echt herken; man en ik zijn allebei redelijk socially awkward, maar juist best wel durfals (vroeger als kind ook in bomen klimmen e.d.), dus zo'n supersociaal maar erg voorzichtig kind is even wennen ;)

Maar ik blijf 'r voorlopig inderdaad maar gewoon dingen aanbieden zonder teveel te pushen :Y

Edit: en iedereen waarschuwt ons nu al dat een tweede vaak wilder/roekelozer is én dat jongetjes dat zijn, dus dat belooft wat! :D
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_178426769
Vanmorgen bij het cb geweest. Eerst M., bij de leuke arts. Daarna met S. naar de verpleegkundige. Ik heb al niet zoveel met haar (ze praat altijd tegen je alsof je zelf ook 2 bent :{w ) en nu helemaal niet meer. Ontwikkeling was allemaal prima. Hij heeft een enorme woordenschat, alleen zijn uitspraak is nog niet goed. Ging ze allemaal adviezen geven over voorkomen dat we met 3 naar de logopedist moeten. Heel lief, maar hij is net 2. Mag het kind zich gewoon ontwikkelen alsjeblieft.
Daarna nog een hele preek over zijn gewicht, hij was echt een beetje te zwaar. Toen ik vertelde wat hij zo ongeveer eet op een dag was het advies om dan geen jam meer op zijn brood te doen en maar een heel dun laagje boter. Ja, is goed :')
Super gelukkig kind thuis, dat heel goed in zijn vel zit. Ik geloof het wel hoor.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  woensdag 11 april 2018 @ 14:42:18 #251
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_178448636
Iemand vroeg nog naar O. Vanochtend voor uitslag gebeld en ze zien gelukkig niets geks. Nu even aankijken en als ze zo moe blijft nogmaals bloedprikken maar dan op serotonine oid.
pi_178452556
Fijn dat er niks spannends uit de bloedtest kwam, snoenk. :)

Mijn moederhart. ;( Ik zit nu dus in Engeland tot zaterdag en ik heb net gevideobeld met het thuisfront. Alles gaat heel goed, maar N. was heel moe en toen duidelijk werd dat ik op ging hangen begon ze hartverscheurend te huilen, te roepen dat ze me zo mist en de telefoon te knuffelen. </3 Het is hier hartstikke tof, maar wanneer ik haar zaterdag weer kan knuffelen ben ik toch wel heel blij.
  woensdag 11 april 2018 @ 18:34:11 #253
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_178453165
Ach selv :* gelukkig is het al snel zaterdag en heb je het wel naar je zin!
pi_178453627
Ooh Selv, dat is ook moeilijk. ;( Mijn man zat vorig jaar een paar dagen in het buitenland voor werk en na 1x videobellen was Ketel zo van slag dat we het daarna maar niet meer gedaan hebben. Zo sneu. ;(
pi_178454005
Mijn vrouw vertrekt vrijdag voor 4,5 dag Amerika en ik denk dat wij niet gaan videobellen, precies om jouw reden Selv. Zo sneu voor die kleintjes.
pi_178454940
Wat sneu, Selvaria! ;(

Ik ga met Frits over twee weken naar Canada en ik was van plan om wel te videobellen met mijn man, nu begin ik te twijfelen. Nu doen we het wel vaker als ik aan het werk ben, dus misschien valt het mee.
  woensdag 11 april 2018 @ 20:03:37 #257
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178455016
Hier hebben we het ook lang niet gedaan. Met kleuter (bijna 5) is het nu wel heel leuk en peuter van net 2 is nog klein genoeg. Maar die tijd ertussen is best tricky....

Ik hoef maar terug te denken aan toen ik in het ziekenhuis lag na de geboorte van S, hoe E (toen bijna 3) krijsend afgevoerd moest worden omdat ze bij mij wou blijven, dan springen de tranen me weer in de ogen.

Ze snappen dan echt al teveel maar ook nog veel te weinig ;(
pi_178455140
Waardeloos kan je je dan voelen Selvaria :( Ik vind het al enorm snert als ik N huilend moet achterlaten bij de gastouder, maar dit, toch wel wat ver van huis, lijkt me wel enorm naar. Voor haar, maar zeker ook voor jou.
  woensdag 11 april 2018 @ 20:13:08 #259
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_178455238
Bij ons word er ook niet aan videobellen gedaan als man weg is voor werk. O. Raakt daar ook van in de war. Gewoon bellen gaat trouwens wel goed
  woensdag 11 april 2018 @ 20:16:16 #260
73386 Fazz
onderweg
pi_178455321
Ah wat rot Selvaria :*

Het lijkt me heel vervelend als je als jezelf of je partner weg is niet zou kunnen videobellen! Hier gebeurt het geregeld dat vriend weg is, en soms ikzelf, maar dat gaat altijd zonder problemen. Misschien omdat het met regelmaat gebeurt?

F gaat vrijdag wennen op school. Ik vind het geloof ik spannender dan hijzelf :+
pi_178456190
Ik denk dat het videobellen hier ook wel zou kunnen. Toevallig net nog gedaan met mijn schoonbroer. Die woont redelijk ver weg en S. wilde hem zo graag zien. Dan bellen we gewoon en doen we net of we bij elkaar op bezoek zijn.
Regelmatig bellen we een paar uur, zetten we tussendoor kopjes koffie enzo :')
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_178456471
Wij videobellen regelmatig. Sowieso met familie, maar toen de duutser al drie maanden in Brussel zat eigenlijk elke avond wel.

Nu is maandag soms bijna moeilijker, dat de duutser weer moet werken na het weekeind wordt niet altijd even makkelijk geaccepteerd.
  woensdag 11 april 2018 @ 21:14:30 #263
409579 LuDann
All the way
pi_178456861
Hmm, ik ga eind mei een week naar de VS voor mijn werk, ik ga maar eens nadenken of videobellen dan wel een goed idee is. Het ging hier voorheen altijd goed als ik weg was maar ze is natuurlijk weer een beetje ouder nu.

Wat breek je hart dan hè, Selvaria. Hopelijk was ze het snel weer vergeten. Veel plezier nog daar!
pi_178457567
Hier (video)bellen we nooit als een van ons weg is. We lezen wel af en toe een appje voor. Maar zou ook niet weten wanneer je dan zou moeten bellen eigenlijk. Want op reis toch vrijwel de hele dag in de weer en dan daarna netwerken/eten. Daarna liggen de kinderen al in bed.
Hoe doen jullie dat dan?
Wij hebben wel nu een kalender waarop ze de dagen afstrepen en waar ze zelf stickers hebben geplakt (ster voor school, andere ster voor kdv, vis voor zwemles etc). Extra mooie grote sticker voor de dag dat papa weer thuis is, nog 3 nachtjes...
  woensdag 11 april 2018 @ 21:49:37 #265
409579 LuDann
All the way
pi_178457888
Mijn man belt mij dan vlak voordat hij Wolk op bed gaat leggen, tot nu toe was ik nergens met een al te groot tijdsverschil. Ik plande dat dan wel ongeveer in, en met uit eten of netwerken hebben collega's daar altijd wel begrip voor. Het gaat ook maar om 5-10 minuten ofzo. Maar wel 5-10 minuten die ik liever niet zou missen.

Die kalender is wel een goed idee wmik! Ik denk dat we dat ook gaan doen dit keer. De laatste keer dat ik een paar dagen weg was, was in oktober en toen was ze er beduidend minder mee bezig dan nu (al). Ze vertelde mijn vader gisteren ongevraagd dat ik naar Amerika ('Berend Botje is daar ook!' _O- ) zou gaan met het grote vliegtuig. Dat hebben we haar niet verteld, ze zal het opgevangen hebben denk ik. Zo'n kalender is denk ik wel handig om haar voor te bereiden en voor als ik weg ben. Eigenlijk is het sowieso wel handig. Heb je die nog ergens gehaald? Of zelf gemaakt?
pi_178458940
Een aftelkalender hielp J al heel goed bij het structureren van de tijd ivm zijn verjaardag(sfeestjes). Ik kan me zo voorstellen dat dat bij afwezigheid van een ouder ook kan werken.

Fijn snoenk, dat er niks uit kwam. Al weet je dan eigenlijk nog niks.

Selvaria, wat sneu. Ik hoop dat je nog even gebeld hebt daarna en te horen kreeg dat het zo over was :*
  woensdag 11 april 2018 @ 23:02:31 #267
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178460212
Aftelkalenders zijn i-de-aal ja!

Ik tekende gewoon vakjes op een stevig papier. En dan op de speciale dagen een klein tekeningetje dat het omschreef.
pi_178460698
Ik teken idd gewoon vakjes op n papier,7 op n rij en dan meestal 4 weken onder elkaar. Meestal stempelen ze dan zelf wat er wanneer is (kdv=gebouwtje, zwemmen =visje, papa op reis=vliegtuigje). Deze keer hebben ze stickers gebruikt. Voor kleuter schrijf ik er nu de datum bij. Meestal hebben peuter en kleuter allebij een eigen. Deze keer samen..dus uiteraard is t nu elke avond bonje wie mag afstrepen
pi_178461871
Het was inderdaad vlot over gelukkig, ik kreeg al snel een filmpje van haar voor de tv, al lachend knuffelend met haar zusje. O+
pi_178462210
Ach selv, sneu is dag. Misschien een filmpje opsturen, dat ze zelf terug kan kijken zo vaak als ze wil?
pi_178477577
Videobellen kan idd ook prima gaan hoor! Melba raakt er niet van van de wap verder, ook niet toen J en ik een hele week samen weg waren.
Kwak
pi_178484741
Ketel kreeg vandaag voor het eerst een hemdje en boxer aan ipv een romper. Wat is hij dan groot ineens, waar is mijn baby. :'(
pi_178485530
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 09:00 schreef lunapuella het volgende:
Ketel kreeg vandaag voor het eerst een hemdje en boxer aan ipv een romper. Wat is hij dan groot ineens, waar is mijn baby. :'(
Heeft S. al best lang, juist omdat ik het zo heerlijk vind staan O+
Van die mini-mensjes zijn het dan :D
(Gelukkig heb ik nog een baby die wel gewoon rompers draagt en die blijft ze dragen tot hij naar het voortgezet onderwijs gaat :Y )
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_178485704
Haha Luna gek is dat he :D

Ik had dat met onderbroeken ipv luiers (want jaaa de zindelijkheid is here to stay!). Hemd en onderbroek, dat is voor kleuters. Zo’n groot kind dan ineens.
pi_178485999
Hij heeft nog nul interesse in zindelijkheid en als het aan mij had gelegen had hij nog even rompers mogen dragen (zo'n hemd kruipt toch best op). Maar hij gaat nu naar maat 110/116, en dan kan je rompers alleen nog in medische speciaalzaken kopen voor 11 euro per stuk, en dat gaat me echt te furrr.

Gelukkig hebben zijn hemdjes graafmachines en haaien, dus zelf is hij er erg enthousiast over. O+
pi_178486434
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 10:36 schreef lunapuella het volgende:
Hij heeft nog nul interesse in zindelijkheid en als het aan mij had gelegen had hij nog even rompers mogen dragen (zo'n hemd kruipt toch best op). Maar hij gaat nu naar maat 110/116, en dan kan je rompers alleen nog in medische speciaalzaken kopen voor 11 euro per stuk, en dat gaat me echt te furrr.

Gelukkig hebben zijn hemdjes graafmachines en haaien, dus zelf is hij er erg enthousiast over. O+
Wij hebben rompers van de hm geloof ik in 98 die erg ruim vallen. En de singlet-rompers van de hema vallen ook ruim (die saaie witte katoenen, in 98-104). Die passen O nog prima (heeft nu 110)
pi_178486655
Zijn lange mouwen rompers in 104 van H&M passen ook nog goed, maar de 98/104 worden echt te klein. Met korte mouwen hebben we sowieso alleen nog in 98, en nu in 98/104 bijkopen terwijl hij uit die maat aan het groeien is vind ik ook zonde.
pi_178486692
Zo hee, flinke peuter! :o
  vrijdag 13 april 2018 @ 11:08:09 #279
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_178486733
Zo, Ketel is groot!
N wilde ineens ook geen rompers meer aan, dus nu ook aan de onderbroeken. Ik dacht dat het misschien een begin van zindelijkheid was, maar dat lijkt toch niet zo. Ze wil in elk geval niet op het potje ofzo. Maar ze ziet er wel erg groot uit met haar hempjes O+
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_178487073
Eens een babysaurus, altijd een saurus. O+
pi_178488284
Als je hemden koopt is mijn tip koop ze way too big.
F hier loopt in boxershorts maat 8692 of 98-104 :') en hemden maat 122-128
Zijn gewone kledingmaat is 110-116
Maar niks vervelenders dan een hemd die onder je oksels hangt :X
pi_178488335
Inderdaad. Het hemdje maat 92 werd hier al heel snel een naveltruitje.

Ketelsaurus O+
  vrijdag 13 april 2018 @ 12:48:32 #283
149959 SQ
snelle trees
pi_178488417
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 12:40 schreef BlueEyes het volgende:
Als je hemden koopt is mijn tip koop ze way too big.
F hier loopt in boxershorts maat 8692 of 98-104 :') en hemden maat 122-128
Zijn gewone kledingmaat is 110-116
Maar niks vervelenders dan een hemd die onder je oksels hangt :X
oh, dat ligt dus niet aan mij :D
Al vind ik de Hema onderbroekjes ook erg strak vallen, het elastiek staat vaak in dr vel :X terwijl die van h&m in dezelfde maat wél prima zitten.
disclaimer
  vrijdag 13 april 2018 @ 12:55:48 #284
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_178488547
Serieus? Ik heb het tegenovergestelde. V loopt nog in hemden maat 104 en onderbroeken maat 92. Hij deelt ze met Frans. Die heeft dus ook in onderbroeken een maat kleiner.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  vrijdag 13 april 2018 @ 12:57:51 #285
149959 SQ
snelle trees
pi_178488576
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 12:55 schreef AwayTL het volgende:
Serieus? Ik heb het tegenovergestelde. V loopt nog in hemden maat 104 en onderbroeken maat 92. Hij deelt ze met Frans. Die heeft dus ook in onderbroeken een maat kleiner.
jouw V is ook wel iets anders gebouwd dan mijn mauw :D
disclaimer
  vrijdag 13 april 2018 @ 13:09:42 #286
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_178488815
V wel :P . Franske is aan de kleine kant, maar redelijk in verhouding volgensmij.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  vrijdag 13 april 2018 @ 13:28:38 #287
149959 SQ
snelle trees
pi_178489215
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 13:09 schreef AwayTL het volgende:
V wel :P . Franske is aan de kleine kant, maar redelijk in verhouding volgensmij.
misschien valt meisjesondergoed ook wel skinny dan :')
disclaimer
pi_178489504
Die van mij draagt ook onderbroeken en hemdjes. En sindsdien trekt ‘ie continue zn broek uit, want onderbroeken met visjes wil je natuurlijk bekijken! }:|
pi_178489684
De hemabroekjes vallen hier ook krap, en O is echt geen bollie meer. De 122 van Hema vallen hetzelfde als de 110 van HM.
pi_178490538
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 13:46 schreef silliegirl het volgende:
Die van mij draagt ook onderbroeken en hemdjes. En sindsdien trekt ‘ie continue zn broek uit, want onderbroeken met visjes wil je natuurlijk bekijken! }:|
Man heeft gisteren ook broekjes met dino's gekocht, dus ik verwacht zulke taferelen hier ook snel. :') Nou ja, leert 'ie tenminste wel zelf uitkleden. :P
pi_178490750
Ik vind de Hema-hemden ook vaak wat kort vallen. S. heeft ook ondergoed van fun2wear en die hemden zijn gewoon in zijn eigen maat vrij lang. Ideaal. Blijven ook veel langer mooi.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_178490901
Mijn dunne/smalle kleuter past die Hema broekjes juist precies, maar die hemdjes vallen inderdaad kort, die kun je beter een maat groter kopen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 13 april 2018 @ 17:01:14 #293
73386 Fazz
onderweg
pi_178492909
Mijn bijna 4 jarige past nog steeds z'n boxershorts van Hema in maat 86/92 :Y) Hij krijgt genoeg te eten hoor :{w :+

F ging vandaag voor het eerst wennen op school *O* Hij vond het spannend maar had er ook veel zin in O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De juf zei dat hij al goed mee deed met alles en in de kring al wat durfde te zeggen :) Zo leuk! Volgende week mag ie weer :s)
  vrijdag 13 april 2018 @ 17:03:27 #294
149959 SQ
snelle trees
pi_178492944
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 april 2018 15:06 schreef Franny_G het volgende:
Mijn dunne/smalle kleuter past die Hema broekjes juist precies, maar die hemdjes vallen inderdaad kort, die kun je beter een maat groter kopen.
kinderkleding is gewoon raar. Mauw is helemaal niet smal, de onderbroeken van Hema zitten véél te strak en de broeken van de Hema in dezelfde maat vallen van dr bips. Hoe dan? :')


Oohhh fazz, daar gaat ie!
Gek man, ik herinner me nog als de dag van gisteren dat jij was bevallen. Met je fluxus. En nu gaat ie naar school :o
disclaimer
  vrijdag 13 april 2018 @ 17:43:47 #295
73386 Fazz
onderweg
pi_178493544
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 17:03 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Oohhh fazz, daar gaat ie!
Gek man, ik herinner me nog als de dag van gisteren dat jij was bevallen. Met je fluxus. En nu gaat ie naar school :o
Mnoooo O+ Het is snel gegaan hè! Ik vind het toch wel heel tof dat we zo met onze 2014 babies deze nieuwe fase ingaan :D
pi_178493850
Kijk hem gaan met z’n rugtas! 😍 wat een kinderen zijn het dan ineens zeg.
pi_178496511
Leuk, Fazz! Wat een moment he.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_178496602
Ik zit nog in de ontkenning dat hij bijna kleuter is.
En dan zie ik hier zo'n foto en dan moet ik toch even slikken hoor. Wat een knul O+
  vrijdag 13 april 2018 @ 20:34:05 #299
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_178496692
Zie hem gaan Fazz :o . Kleuter!!
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  vrijdag 13 april 2018 @ 21:24:59 #300
73386 Fazz
onderweg
pi_178497636
Ik vond het zeker een moment ja. Vooral ook dat ik nog wilde zwaaien en hij al geen aandacht meer voor ons had O-) :D

Hij is wel de mini van de klas hoor, wat zijn sommige kleuters al groot :o
  vrijdag 13 april 2018 @ 21:25:20 #301
73386 Fazz
onderweg
pi_178497638
en dicht!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')