Rare jongens bij KLM, willen iets te graag bij Willie op schoot zitten.quote:Op zondag 29 april 2018 01:32 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag is ook PH-EXZ aangekomen. Het is de 17e Embraer 175 voor KLM Cityhopper en de 49e Embraer voor de vloot.
Tevens - voorlopig - de laatste toevoeging voor de Cityhopper vloot.
Het toestel heeft speciale titles meegekregen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zou mij niks verbazen dat het een ideetje is van Embraer.quote:Op zondag 29 april 2018 17:53 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Rare jongens bij KLM, willen iets te graag bij Willie op schoot zitten.
Hij zorgt al voor arbeid verdringing en dan ook nog geld uitgeven aan deze onzin.
Zodat er verder geen foto's van worden gemaakt en de klanten het niet zien. Maar goed, zo belangrijk is het niet. Binnenkort weer een kans? Mogelijk neemt KLM meer opties op Embraers op.quote:En waarom zou dat slim zijn?
quote:Op zondag 29 april 2018 18:03 schreef FredvZ het volgende:
Wie heeft de stekker er vannacht uitgetrokken op Schiphol?
Al was dat toestel pimpelpaars met roze stippen; klanten boeit het he-le-maal niets.quote:Op zondag 29 april 2018 19:35 schreef inkjet het volgende:
Zodat er verder geen foto's van worden gemaakt en de klanten het niet zien. Maar goed, zo belangrijk is het niet. Binnenkort weer een kans? Mogelijk neemt KLM meer opties op Embraers op.
Klopt, al heeft KLM/C natuurlijk wel de uiteindelijke keuze, het is "hun" vliegtuig...quote:Op zondag 29 april 2018 18:03 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Zou mij niks verbazen dat het een ideetje is van Embraer.
Optimale vliegroute.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 13:56 schreef Hojdhopper het volgende:
Mijn vriendin heeft vandaag haar eerste (terug) vlucht als LH stewardess met LH415 van Washington naar München. Kreeg dus eerder een smsje dat ze moesten uitwijken naar St. John's vanwege een medisch noodgeval. Ok, kan gebeuren. Maar nu is de vlucht hervat en wordt er deze omweg gemaakt, iemand een idee waarom? Moet de vlucht terug vliegen naar de oorspronkelijke route of zo?
https://www.flightradar24.com/DLH415/1139727b
[ afbeelding ]
Aaaah, super logisch natuurlijk. Was me nog niet opgevallen dat op de op het eerste gezicht kortste route allen kisten naar het westen gingen. Thanks!quote:Op dinsdag 1 mei 2018 14:33 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Optimale vliegroute.
Je ziet veel vliegverkeer vanuit Europa naar de VS vliegen op Atlantic Tracks.
Op die tracks krijgen ze wind vanuit het oosten (dus in de rug) en dus efficiënter vliegen.
Als de Lufthansa kist die route zou nemen vliegt ze tegen sterke tegenwind, daarom dus meer naar het noorden waar ze juist wind vanuit het westen heeft (en dus in de rug)
Zul je dadelijk zien dat ze niet meer weg komen wegen de rusttijden.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 14:35 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Aaaah, super logisch natuurlijk. Was me nog niet opgevallen dat op de op het eerste gezicht kortste route allen kisten naar het westen gingen. Thanks!
Edit; Nu staat die kist ineens geparkeerd op DUB. Benieuwd waarom dat zo...
Hm, ja daar heb je kans op idd. Zal zo wel een smsje krijgen, even afwachten.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 16:29 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Zul je dadelijk zien dat ze niet meer weg komen wegen de rusttijden.
Niet helemaal.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 14:33 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Optimale vliegroute.
Je ziet veel vliegverkeer vanuit Europa naar de VS vliegen op Atlantic Tracks.
Op die tracks krijgen ze wind vanuit het oosten (dus in de rug) en dus efficiënter vliegen.
Als de Lufthansa kist die route zou nemen vliegt ze tegen sterke tegenwind, daarom dus meer naar het noorden waar ze juist wind vanuit het westen heeft (en dus in de rug)
En dergelijke routes komen - deels - voort uit de heersende jetstream.quote:Op donderdag 3 mei 2018 10:31 schreef The_stranger het volgende:
Niet helemaal.
Hoogst waarschijnlijk is de reden dat ze, vanwege de niet standaard vertrektijd, geen "directe" route richting Europa kregen omdat ze dan in de verkeerde richting vliegen in de oceanic tracks.
Door naar het noorden te vliegen, blijven ze buiten dat gebied.
Zoveel wind stond er niet in dat gebied om zoveel om te vliegen en alsnog winst te hebben van de route.
quote:Jean-Marc Janaillac stapt op als topman van luchtvaartmaatschappij Air France-KLM. Het merendeel van het personeel stemde tegen het salarisbod van de Air France-directie.
Janaillac legde zijn toekomst bij de luchtvaartmaatschappij in de handen van zijn personeel. Dat mocht stemmen over het salarisbod. Als de werknemers niet akkoord gingen, zou hij zijn functie neerleggen.
De topman hoopte buiten de Franse vakbonden om tot een akkoord te komen met het personeel. De bonden verzetten zich al weken tegen het salarisbod en willen een directe loonsverhoging van 6 procent.
Lijkt me gewoon plamuur.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 21:59 schreef flipsen het volgende:
LAN (intussen LATAM) had toch altijd wel een smetteloze reputatie, maar vandaag zag ik dit in Buenos Aires binnenkomen. Verkeerde verf gebruikt
[ afbeelding ]
Je windverhaal is niet correct. Op 01 mei hadden eastbound vluchten die tussen de 50 en 55 noord vlogen een average tailwindcomponent van 33 kts. Dus om snel te zijn, had de DLH415 recht tegen de tracks in moeten vliegen. Ik denk dat Gander en Shanwick control ze hebben opgedragen om noord van de tracks te vliegen.quote:
Wat een kutvolk is het toch ook.....quote:Op vrijdag 4 mei 2018 18:53 schreef Iemand91 het volgende:
Het zat er aan te komen:
Topman Air France-KLM stapt op na personeelsreferendum
[..]
De zweep d'r over. Warken zullen ze, lui arrogant kutvolk.quote:Op zaterdag 5 mei 2018 09:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wat een kutvolk is het toch ook.....
Op Windy stond op dat moment een oostelijke westelijke wind op de route van het EU-VS verkeer op 10 kilometer hoogte.quote:Op zaterdag 5 mei 2018 09:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Je windverhaal is niet correct. Op 01 mei hadden eastbound vluchten die tussen de 50 en 55 noord vlogen een average tailwindcomponent van 33 kts. Dus om snel te zijn, had de DLH415 recht tegen de tracks in moeten vliegen. Ik denk dat Gander en Shanwick control ze hebben opgedragen om noord van de tracks te vliegen.
En zelfs al stond de wind de andere kant uit, zo ver omvliegen maak je niet goed door een gunstige wind op te zoeken.
KLM en VNV akkoord over nieuwe caoquote:Op zaterdag 5 mei 2018 10:53 schreef Drekkoning het volgende:
Overigens is het maar de vraag of de piloten bij KLM het akkoord wel gaan accepteren. Daar zou het ook nog eens een hete zomer kunnen gaan worden.
Ik weet niet wat je bron is, maar ik heb actual flightplan data.quote:Op zaterdag 5 mei 2018 12:50 schreef Iemand91 het volgende:
Op Windy stond op dat moment een oostelijke wind op de route van het EU-VS verkeer op 10 kilometer hoogte.
Op de Lufthansa route stond juist een westelijke wind op die hoogte.
Heb toen echter niet gekeken hoe sterk die beide waren en zo te zien kunnen we de history niet bekijken.
Ik heb het over deze vlucht, niet over een vlucht die twee keer zo lang is.quote:Op een dergelijk relatief korte afstand zal het minder uitmaken inderdaad,
De vakbond en de KLM ja, maar onder de piloten is er nog grote verdeeldheid over exact dit principeakkoord. Grote vraag is dus wat de ledenraad gaat doen. Die kunnen zomaar tegen stemmen. Het is in ieder geval nog niet in kannen en kruiken voor zover ik begrijp.quote:Op zaterdag 5 mei 2018 12:50 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Op Windy stond op dat moment een oostelijke wind op de route van het EU-VS verkeer op 10 kilometer hoogte.
Op de Lufthansa route stond juist een westelijke wind op die hoogte.
Heb toen echter niet gekeken hoe sterk die beide waren en zo te zien kunnen we de history niet bekijken.
Op een dergelijk relatief korte afstand zal het minder uitmaken inderdaad, maar als je over de langere vluchten hebt maakt het enorm verschil.
Beste voorbeeld is nog wel de Air India vluchten van Delhi naar San Francisco; de kortste route is over de Noordpool (12.400 kilometer) maar ze vliegen duizenden kilometers om via de Grote Oceaan (~ 15.000 kilometer) maar het schaaft wel 1-3 uur (afhankelijk van seizoen) van de vluchtduur af, om het nog maar niet te hebben over de enorme brandstofbesparing.
[..]
KLM en VNV akkoord over nieuwe cao
Dat verschilt per lease- of overnamecontract. In dit geval zal zo blijven aangezien het toestel wordt geleased van Thomas Cook en ook wordt veel ingezet op Thomas Cook/Condor/Brussels Airlines vluchten. Af en toe vliegen ze ook voor TUI Belgium.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 21:24 schreef G-Pier het volgende:
Korte vraag: bestaan er gebruiksrechten voor een huisstijl? De VLM A320 draagt nog altijd een hybride mix van Condor en VLM, 'mag' dit zomaar of moeten er echt afspraken worden gemaakt over zulk gebruik?
Zal denk ik toch met de wind te maken hebben, de plaatsen aan de oostkust van de VS vliegen ze wel aan over de noordpool.quote:Op zaterdag 5 mei 2018 13:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Overigens heeft Air India nooit over de pool gevlogen (denk niet dat ze dat mogen).
Ok, wel raar dat er dan zo'n verschil tussen zit. Waar Windy straalstroom de ene kant op geeft, heb jij dus op dezelfde plek juist de andere kant.quote:Op zaterdag 5 mei 2018 13:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik weet niet wat je bron is, maar ik heb actual flightplan data.
Dat zeg ik ook.quote:Ik heb het over deze vlucht, niet over een vlucht die twee keer zo lang is.
De FAA ziet vluchten die boven de 78 NB als polar route. De Air India vluchten van DEL naar SFO komen daar telkens akelig dichtbij. Maar goed, dichtbij is nog niet op.quote:Overigens heeft Air India nooit over de pool gevlogen (denk niet dat ze dat mogen).
Het is logisch natuurlijk, maar dit gegeven blijft toch wel fascinerend. 2000 kilometer verder vliegen maar toch tot 3 uur korter onderweg zijn.quote:Ze vlogen initieel via de Atlantische oceaan en nu via de Pacific. Dat scheelt gemiddeld 100 kts wind. Via de Pacific is 870nm langer, maar door het verschil in wind halen ze ongeveer 1,5 uur tijdwinst.
Ze mochten dat niet. Pas toen de Directorate General of Civil Aviation van India dit uitbracht mochten ze dat doen.quote:Beetje suf dat ze dat niet meteen hadden verzonnen.
Een jetstream is maar een hele smalle band met wind. 100nm verderop kan de wind de andere kant op staan.quote:Op zaterdag 5 mei 2018 19:02 schreef Iemand91 het volgende:
Ok, wel raar dat er dan zo'n verschil tussen zit. Waar Windy straalstroom de ene kant op geeft, heb jij dus op dezelfde plek juist de andere kant.
Yep.quote:En hoe heb jij toegang tot die data? Je zit in de branche?
Ik had het iets meer moeten specificeren; om polar te kunnen vliegen, heb je meestal meer dan 180 minuten etops nodig (ETOPS = Extended Twin Engine Operations). Er zijn bepaalde requirements waar je dan als maatschappij aan moet voldoen en je moet het per vlucht aanvragen.quote:De FAA ziet vluchten die boven de 78 NB als polar route. De Air India vluchten van DEL naar SFO komen daar telkens akelig dichtbij. Maar goed, dichtbij is nog niet op.
Een spelletje dat je als luchtvaartmaatschappij continu speelt.quote:Het is logisch natuurlijk, maar dit gegeven blijft toch wel fascinerend. 2000 kilometer verder vliegen maar toch tot 3 uur korter onderweg zijn.
Dat zijn regels waar alle luchtvaartmaatschappijen aan moeten voldoen. Het is internationaal vastgelegd, maar moet ook op landniveau vastgelegd worden. Waarschijnlijk heeft Air india het aangevraagd en is de ambtenarij er vervolgens 3 jaar mee bezig geweest.quote:Ze mochten dat niet. Pas toen de Directorate General of Civil Aviation van India dit uitbracht mochten ze dat doen.
ben echt benieuwd hoe het zal gaan, maar dat voornamelijk KLM de rekening gaat betalen kan je die Fransen wel toevertrouwenquote:Op maandag 7 mei 2018 09:36 schreef Peterselieman het volgende:
De Franse regering begint zich inmiddels ook al zorgen te maken over de toekomst van AirFrance-KLM. Ze staan in ieder geval niet te popelen om bij te springen en willen dat de Franse vakbonden inbinden.
https://nos.nl/artikel/22(...)lm-is-in-gevaar.html
Misschien zetten die woorden ze aan het denken. Mocht de boel ploffen zullen de bedrijven wel gesplitst worden? Hoop dat KLM dan niet in handen komt van een zandbakmaatschappijquote:Op maandag 7 mei 2018 09:36 schreef Peterselieman het volgende:
De Franse regering begint zich inmiddels ook al zorgen te maken over de toekomst van AirFrance-KLM. Ze staan in ieder geval niet te popelen om bij te springen en willen dat de Franse vakbonden inbinden.
https://nos.nl/artikel/22(...)lm-is-in-gevaar.html
Ga er maar vanuit dat voordat de boel omvalt, KLM en zijn routenetwerk eerst vakkundig uitgekleed wordt ten faveure van de Fransen.quote:Op maandag 7 mei 2018 09:46 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Misschien zetten die woorden ze aan het denken. Mocht de boel ploffen zullen de bedrijven wel gesplitst worden? Hoop dat KLM dan niet in handen komt van een zandbakmaatschappij
Dat lijkt me een veel betere partner voor KLM.quote:Op maandag 7 mei 2018 09:54 schreef Peterselieman het volgende:
En KLM? Dat is best aantrekkelijk voor bijvoorbeeld een Delta als dat meer de vleugels richting Europa uitslaat
KLM kan alleen niet weg bij AF.quote:Op maandag 7 mei 2018 12:00 schreef DaMook het volgende:
Zoals ik al jaren roep, KLM moet weg bij AF desnoods met hulp van onze overheid.
En ook ik zie in bijv delta een veel betere partner.
Die Fransen daar heb je niets aan.
Onder druk wordt alles vloeibaar. Dus als Cora zich daar heel actief voor gaat inzetten...quote:
Denk je dat het verlieslijdende Air France de kip met de gouden eieren zomaar laat gaan? Ze gebruiken KLM al jaren om hun eigen verliezen te dichten. Daarnaast hebben ze 51 procent belang in KLM. No-way dat ze die zomaar los gaan laten.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 00:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Onder druk wordt alles vloeibaar. Dus als Cora zich daar heel actief voor gaat inzetten...
Niet zomaar nee, maar dit is ook deels een politieke kwestie...quote:Op dinsdag 8 mei 2018 09:33 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Denk je dat het verlieslijdende Air France de kip met de gouden eieren zomaar laat gaan? Ze gebruiken KLM al jaren om hun eigen verliezen te dichten. Daarnaast hebben ze 51 procent belang in KLM. No-way dat ze die zomaar los gaan laten.
TMI is niks anders dan een nummer van de dag, ieder jaar opnieuw beginnend bij 1 en dan elke dag eentje hoger, totdat 365 (of 366) is bereikt (en dan is het toevallig altijd 31 december ), dan begint het de dag erna weer bij 1.quote:Op donderdag 10 mei 2018 12:52 schreef -Phineas- het volgende:
Hey.. ik weet niet of deze vraag in dit topic past. Het heeft wel met de luchtvaart te maken in ieder geval. Maar weet iemand wat nu precies het nut is van de TMI/ dat je die weet als je een noord-atlantische track gaat vliegen? Dat nummer is gebaseerd op op basis van de Julian Calender..
Je eerste alinea wist ik inderdaad al.. maar ik vind wat je zegt in de tweede alinea wel gek. Want op je vliegplan staat al in principe welke track je nodig hebt/ het meest gunstig is bovenaan.quote:Op donderdag 10 mei 2018 13:08 schreef FredvZ het volgende:
[..]
TMI is niks anders dan een nummer van de dag, ieder jaar opnieuw beginnend bij 1 en dan elke dag eentje hoger, totdat 365 (of 366) is bereikt (en dan is het toevallig altijd 31 december ), dan begint het de dag erna weer bij 1.
Voor elke dag van het jaar zijn tracks vast gesteld en om op te zoeken welke je nodig hebt moet je dus weten welke dag van het jaar het is, in hele dagen gerekend vanaf de start van ieder jaar, ofwel het TMI nummer.
Per dag zijn er meerdere tracks beschikbaar en uiteraard wordt per vluchtplan de meest ideale gekozen van de beschikbare tracks.quote:Op donderdag 10 mei 2018 13:39 schreef -Phineas- het volgende:
Je eerste alinea wist ik inderdaad al.. maar ik vind wat je zegt in de tweede alinea wel gek. Want op je vliegplan staat al in principe welke track je nodig hebt/ het meest gunstig is bovenaan.
Je zou toch denken dat de A350 toestellen die nog geleverd moeten worden wel de nieuwe kleur kunnen krijgen, tenzij ze al gelakt zijn.quote:Op donderdag 10 mei 2018 22:13 schreef Iemand91 het volgende:
Deze donkere livery heeft z'n weg al gevonden naar diverse andere toestellen waaronder MD-11 freighters, A321, Bombardier CRJ-900 en nog te leveren A350-900's.
[ afbeelding ]
+1.quote:Op vrijdag 11 mei 2018 06:41 schreef J.B. het volgende:
Ik vind het eigenlijk allebei niks, dat blauw met geel vind ik toch mooier
Dergelijke beslissingen (zoals de kleuren die een nieuw toestel moet krijgen) zijn al heel lang geleden genomen en kun je dan niet of moeilijk (lees: ¤¤¤¤) aanpassen.quote:Op vrijdag 11 mei 2018 11:04 schreef lyolyrc het volgende:
Je zou toch denken dat de A350 toestellen die nog geleverd moeten worden wel de nieuwe kleur kunnen krijgen, tenzij ze al gelakt zijn.
Zodat je als vlieger de correctheid van je route/vliegplan kunt bevestigen. Dat is ook de reden dat amendments een alphabetical toevoeging krijgen (TMI 133B).quote:Op donderdag 10 mei 2018 13:39 schreef -Phineas- het volgende:
Je eerste alinea wist ik inderdaad al.. maar ik vind wat je zegt in de tweede alinea wel gek. Want op je vliegplan staat al in principe welke track je nodig hebt/ het meest gunstig is bovenaan.
Oooo zo!quote:Op vrijdag 11 mei 2018 18:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zodat je als vlieger de correctheid van je route/vliegplan kunt bevestigen. Dat is ook de reden dat amendments een alphabetical toevoeging krijgen (TMI 133B).
Tripfuel blijft gelijk. Het wordt apart weggeschreven als ‘extra fuel’.quote:Op vrijdag 11 mei 2018 19:58 schreef -Phineas- het volgende:
En ik had nog een vraag.. als je extra fuel wilt meenemen (in verband met weersomstandigheden) Moet je deze extra fuel (bij het invullen van de loadmaster) dan optellen bij je tripfuel of bij je take-off fuel?
De FB reacties gelezen? Koren op de molen van dat advies comité natuurlijk.quote:Op vrijdag 11 mei 2018 20:28 schreef Peterselieman het volgende:
Een 777 van Emirates op weg naar Maastricht heeft bij een huis in Meerssen de pannen van het dak geblazen
https://www.luchtvaartnie(...)chadigt-limburgs-dak
Trip fuel neemt toe door het hogere totaal gewicht. Kan wel 10% schelen in bepaalde situaties.quote:Op vrijdag 11 mei 2018 20:23 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Tripfuel blijft gelijk. Het wordt apart weggeschreven als ‘extra fuel’.
Daardoor neemt de blockfuel en dus de take-off fuel ook toe.
Daar heb je absoluut gelijk inquote:Op vrijdag 11 mei 2018 22:20 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Trip fuel neemt toe door het hogere totaal gewicht. Kan wel 10% schelen in bepaalde situaties.
Weet je dat echt heeel zeker? Ik was even helemaal blij dat de tripfuel gelijk bleef omdat ik dat in eerste instantie ook dachtquote:Op vrijdag 11 mei 2018 22:20 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Trip fuel neemt toe door het hogere totaal gewicht. Kan wel 10% schelen in bepaalde situaties.
Dus ik moet die extra fuel toch optellen bij mijn tripfuelquote:
Als leek gedacht: de hoeveelheid brandstof die je nodig hebt voor de afstand blijft redelijk gelijk. Het neemt alleen toe door het extra gewicht voor de extra brandstof. Ik zou denken dat de extra brandstof ergens wordt weggeschreven en alleen het extra verbruik vanwege het extra gewicht als trip fuel telt.quote:Op vrijdag 11 mei 2018 23:24 schreef -Phineas- het volgende:
[..]
Dus ik moet die extra fuel toch optellen bij mijn tripfuel
Aan het studeren of vlieg je al?quote:Op vrijdag 11 mei 2018 23:24 schreef -Phineas- het volgende:
[..]
Dus ik moet die extra fuel toch optellen bij mijn tripfuel
Echt iedereen ook op mijn opleiding zegt iets andersquote:Op vrijdag 11 mei 2018 23:59 schreef shiznuts het volgende:
Het toestel is natuurlijk zwaarder omdat je extra meeneemt, daardoor neemt het verbruik toe. Idealerwijs zou dan je trip fuel opnieuw berekenen (als dit significant genoeg is, bijv. meer dan je last minute change/LMC toelaat).
Dat staat op zichzelf los van de functie die de extra fuel heeft, die reken je nog altijd los van je trip fuel. Extra fuel maakt deel uit van je totale block fuel, maar niet je trip fuel. En take-off fuel is je block fuel (fuel at the ramp) minus je taxi fuel. Ook deel van je block/take-off fuel: contingency, alternate, final reserve en eventuele additional of company fuel.
Gewoon heel logisch denken. Als je het bij take-off aanboord hebt, dan maakt het reeds deel uit van je take-off fuel.quote:Op zaterdag 12 mei 2018 00:49 schreef -Phineas- het volgende:
[..]
Echt iedereen ook op mijn opleiding zegt iets anders
Maar jouw conclusie is dus dat je de extra fuel moet optellen bij je take-off fuel?
Van hartelijke dank voor je uitleg! Dus gewoon wat ik eerst dacht.. de extra bij je take-off fuel optellen. En niet bij je tripfuel.quote:Op zaterdag 12 mei 2018 01:30 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Gewoon heel logisch denken. Als je het bij take-off aanboord hebt, dan maakt het reeds deel uit van je take-off fuel.
Je trip fuel is puur wat je met het toestel verbruikt aan brandstof om de punten af te vliegen die op je vluchtplan staan. Je gaat daarbij uit van wat je weet en kunt berekenen.
Je weet niet of je vanwege slecht weer 10 minuten holdings moet vliegen, een omweg moet maken of een go-around moet inzetten vanwege een windshear waar een buffertje wel zo fijn zou zijn. 't Kan goed zijn dat je dit gelukkig alles niet hoeft te doen en dan heb je bij de landing dus al je extra fuel nog gewoon aan boord; dit heb je dan niet verbruikt als trip fuel. Extra fuel staat dus los van je trip fuel.
Block fuel is je brandstof aan boord na het tanken. Take-off fuel = Block fuel - taxi fuel (en eventueel APU burn).
Block fuel is het totaal van taxi fuel (+ APU burn) + trip fuel + contingency fuel + alternate fuel + final reserve fuel + additional of company fuel (operational) + extra fuel (on commander's discretion)
- Als voorbeeld zonder op de getallen te letten... als je hebt berekent dat je take-off fuel 1000kg is, maar je wilt 200kg extra meenemen voor de zekerheid, dan is je nieuwe take-off fuel natuurlijk 1200kg. Je trip fuel wordt niet opgehoogd met 200kg.
Correct.quote:Op zaterdag 12 mei 2018 07:41 schreef -Phineas- het volgende:
[..]
Van hartelijke dank voor je uitleg! Dus gewoon wat ik eerst dacht.. de extra bij je take-off fuel optellen. En niet bij je tripfuel.
De trip fuel verandert niet door het meenemen van extra brandstof (=gewicht). Heel logisch vind ik dat niet, maar goed, dat is of gekozen.quote:Op zaterdag 12 mei 2018 20:18 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Correct.
Maar voor de volledigheid, omdat het totaal gewicht (vliegtuig + inhoud + meer brandstof) toeneemt, zal je trip fuel ook toenemen. Dát verandert je takeoff fuel niet, maar wel de hoeveelheid extra fuel die je aan het eind van de vlucht nog over hebt. Neem je 2000kg extra fuel mee, kan er bijvoorbeeld 1750kg over zijn op het moment dat je landt of het wil gebruiken. (Die 250kg is dus gegaan in het extra verbruik vanwege het toegenomen start gewicht).
trip fuel is de fuel die je nodig hebt om van A naar B te komen met het totaal gewicht van het vliegtuig.quote:Op zaterdag 12 mei 2018 20:56 schreef derLudolf het volgende:
[..]
De trip fuel verandert niet door het meenemen van extra brandstof (=gewicht). Heel logisch vind ik dat niet, maar goed, dat is of gekozen.
Verandert de trip fuel wel afhankelijk van het aantal passagiers en/of hoeveelheid vracht?
Natuurlijk verandert dat, maar in welk getal komt dat tot uiting?
quote:Een Asiana A330-300 heeft de staart van een Turkish Airlines A321 zwaar beschadigd op Istanbul Ataturk Airport.
Op de video is te zien dat de A321 (registratie TC-JMM) stil stond bij gate 218, maar niet op de juiste plaats. De A330-300 vaan Asiana begon met taxiën en de rechtervleugel raakte de staart van de A321. Het is onduidelijk of de A321 aan de gate aan had moeten sluiten, of dat het toestel al voor een deel naar achter was geduwd.
Van de staart bleef weinig over. Op foto’s is te zien dat het uiteinde van de vleugel van de A330 ook schade heeft. Er is een onderzoek naar de toedracht gestart.
Holy fuck, dat wil je niet meemaken en zeker niet op die hoogte Neem aan dat ze hun gordels omhaddenquote:
Tjemig, de hele automatische piloot was bijna naar buiten gezogen.quote:
In (o.a.) de A320-series niet.quote:Op maandag 14 mei 2018 13:25 schreef Klepper272 het volgende:
Zitten er ook brandstoftanks in de staart ?
Dit schijnt een filmpje gemaakt te zijn voorafgaand aan het incident:quote:
Ik zou toch even naar de andere kant lopen geloof ikquote:Op maandag 14 mei 2018 14:37 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dit schijnt een filmpje gemaakt te zijn voorafgaand aan het incident:
https://video-iad3-1.xx.f(...)f902bbe9&oe=5AF9A304
Geen idee of dit authentiek is, maar holy shit....
Link werkt niet (meer)quote:Op maandag 14 mei 2018 14:37 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dit schijnt een filmpje gemaakt te zijn voorafgaand aan het incident:
https://video-iad3-1.xx.f(...)f902bbe9&oe=5AF9A304
Geen idee of dit authentiek is, maar holy shit....
Schijnt toch een filmpje van een ander incident te zijn, nevermind dus!quote:
Was het dit filmpje?quote:Op maandag 14 mei 2018 17:25 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Schijnt toch een filmpje van een ander incident te zijn, nevermind dus!
Geen idee of het authentiek is. nu.nl heeft het wel overgenomen maar dat zegt niks natuurlijk.twitter:I_Aneesh twitterde op maandag 14-05-2018 om 10:35:42 Not a good feeling that ! #sichuan #Avgeeks #windshield https://t.co/Ijq0QZV7gd reageer retweet
Die was het inderdaad! Nog steeds een “holy shit” filmpje, vooral dat kraakmoment, maar schijnt een ander type toestel te zijn.quote:Op maandag 14 mei 2018 20:26 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Was het dit filmpje?Geen idee of het authentiek is. nu.nl heeft het wel overgenomen maar dat zegt niks natuurlijk.twitter:I_Aneesh twitterde op maandag 14-05-2018 om 10:35:42 Not a good feeling that ! #sichuan #Avgeeks #windshield https://t.co/Ijq0QZV7gd reageer retweet
Ik lees het nu ook op avherald en pprune idd.quote:Op maandag 14 mei 2018 20:33 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Die was het inderdaad! Nog steeds een “holy shit” filmpje, vooral dat kraakmoment, maar schijnt een ander type toestel te zijn.
Mooi hoor, strakquote:Op dinsdag 15 mei 2018 15:27 schreef Iemand91 het volgende:
De nieuwe regeringskist heeft haar paintjob:
[ afbeelding ]
Mooi.quote:Op dinsdag 15 mei 2018 15:27 schreef Iemand91 het volgende:
De nieuwe regeringskist heeft haar paintjob.
Zou vandaag overgevlogen moeten worden naar Woensdrecht voor het interieurwerk.
[ afbeelding ]
Grijs - Rood - Wit - Blauw is het volgens mij.quote:Op dinsdag 15 mei 2018 15:40 schreef TjjWester het volgende:
De combinatie blauw-zwart-wit-grijs snap ik niet helemaal.
De staart is gedeeltelijk zwart.quote:Op dinsdag 15 mei 2018 15:45 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Grijs - Rood - Wit - Blauw is het volgens mij.
De driekleur komt er in terug, in een strakke vorm gegoten met wat neutralere kleuren erbij (grijs en zwart)quote:Op dinsdag 15 mei 2018 15:40 schreef TjjWester het volgende:
De combinatie blauw-zwart-wit-grijs snap ik niet helemaal.
Ik had liever gezien dat ze het witte gedeelte volledig grijs hadden gemaakt.quote:Op dinsdag 15 mei 2018 15:52 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
De driekleur komt er in terug, in een strakke vorm gegoten met wat neutralere kleuren erbij (grijs en zwart)
Oranje was verboden.quote:Op dinsdag 15 mei 2018 18:06 schreef DaMook het volgende:
Erg mooi, al had het nog iets duidelijker op de nederlandse vlag mogen lijken. En oranje (ipv het grijs misschien?) .
(Hoop dat ik duidelijk omschrijf wat ik zou doen... Grijs vervangen door oranje. Rood breder en helemaal door lopen rond het oranje en dan wit en blauw in dezelfde verhouding tot het rood, dat je duss echt ziet dat het de vlag is.)
Maar ziet er goed uit ansich.
Ah ok, jammer, dan dat met het grijs . Maar iets duidelijker de 3 kleur erin.quote:
quote:As part of a publicity stunt by Qantas, a Tesla Model X P100D established a new Guinness World Record for the heaviest tow by an electric production passenger vehicle by towing a Boeing 787-9 Dreamliner.
(...)
Now Qantas officially tested the capacity of the Model X by towing a Boeing 787-9 Dreamliner at a remote taxiway at Melbourne Airport.
Iets voor Schiphol? Na de elektrische bussen nu ook elektrische tugs?quote:Op dinsdag 15 mei 2018 22:05 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dan zouden Easyjet passagieren naar het verkeerde toestel lopen.quote:
Op Heathrow hebben ze die al:quote:Op dinsdag 15 mei 2018 22:13 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Iets voor Schiphol? Na de elektrische bussen nu ook elektrische tugs?
Nou nou, indrukwekkend hoor van die Teslaquote:Op dinsdag 15 mei 2018 22:05 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Niet de eerste normale auto die een vliegtuig trektquote:Op dinsdag 15 mei 2018 22:05 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De overheid wilde elke verwijzing naar de koning verkomen, daarom geen oranje, geen kroontje en geen koninklijke callsign.quote:
"eco-friendly" ook nog eens.quote:
quote:Op vrijdag 18 mei 2018 19:31 schreef Iemand91 het volgende:
Op Havana, Cuba is een toestel neergestort bij de start.
Nog onduidelijk welke maatschappij/vlucht.
[ afbeelding ]
EDIT:
Gaat om een 737 van Global Aerolineas Damojh dat vloog voor Cubana de Aviacion.
[ afbeelding ]
populair toestel ben benieuwd wat er uitkomtquote:Op vrijdag 18 mei 2018 19:31 schreef Iemand91 het volgende:
Op Havana, Cuba is een toestel neergestort bij de start.
Nog onduidelijk welke maatschappij/vlucht.
[ afbeelding ]
EDIT:
Gaat om een 737 van Global Aerolineas Damojh dat vloog voor Cubana de Aviacion.
[ afbeelding ]
* flipsen zingt: "Isn´t it ironic..."quote:Op zaterdag 19 mei 2018 09:14 schreef FredvZ het volgende:
Is dit niet een tijdelijke vervanger voor de AN-158 waar Cubana niet meer mee mocht vliegen wegens achterstallig onderhoud?
Niet alleen achterstallig onderhoud toch?quote:Op zaterdag 19 mei 2018 09:14 schreef FredvZ het volgende:
Is dit niet een tijdelijke vervanger voor de AN-158 waar Cubana niet meer mee mocht vliegen wegens achterstallig onderhoud?
Waar heb je het gevonden, welke maatschappij, welke data's, etc.quote:Op maandag 21 mei 2018 16:45 schreef Tomodachi het volgende:
Is ¤ 530 voor een retourtje Londen - Sydney een scam?
Air China, LHR SYDquote:Op maandag 21 mei 2018 17:30 schreef boriq het volgende:
[..]
Waar heb je het gevonden, welke maatschappij, welke data's, etc.
¤530 zou kunnen met een fout van de airline, laagste wat regulier te vinden is ligt voor London - Sydney zo rond de ¤750/¤800
Was volgens mij geen fout. Ik heb 622 USD overgemaakt. Omgerekend iets van ¤ 530 euro. Lekker paar dagen Sydney verkennen en dan weer gauw terugvliegen. Dure stad.quote:Op maandag 21 mei 2018 17:30 schreef boriq het volgende:
[..]
Waar heb je het gevonden, welke maatschappij, welke data's, etc.
¤530 zou kunnen met een fout van de airline, laagste wat regulier te vinden is ligt voor London - Sydney zo rond de ¤750/¤800
Dat zou inderdaad nog wel kunnen, die hebben vaker goedkope tarieven richting Oceanie vanuit Europa. Veel plezier in Syndey in elk geval!quote:
Vlieg vanaf LHR met een 777-300ER en A330-300. Bijna 9000 km in een A330-300 is wel fors. Ik hoop iig wel op een beetje turbulentie, als aviation fan hoop ik wel op een beetje actie.quote:Op maandag 21 mei 2018 17:44 schreef boriq het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad nog wel kunnen, die hebben vaker goedkope tarieven richting Oceanie vanuit Europa. Veel plezier in Syndey in elk geval!
10x liever in een A330 dan in een 777 met 3-4-3 opstellingquote:Op maandag 21 mei 2018 17:46 schreef Tomodachi het volgende:
[..]
Vlieg vanaf LHR met een 777-300ER en A330-300. Bijna 9000 km in een A330-300 is wel fors.
Als je uitzicht wil had je beter een helirondvlucht kunnen doenquote:Op maandag 21 mei 2018 19:20 schreef Tomodachi het volgende:
Voortaan nooit meer in een dronken bui tickets boeken
Alhoewel was die ¤ 530 euri wel een buitenkansje. Gelukkig een 3-3-3 opstelling. Voorwaarde was wel dat ik een window seat met uitzicht heb. Want daar is het immers mij om te doen.
Maar die 777-300ER met dikke GE90 motoren moet je echt een keer ervaren hebben.quote:Op maandag 21 mei 2018 19:22 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Als je uitzicht wil had je beter een helirondvlucht kunnen doen
Vlak boven de 500 naar Australië komt wel eens voor. Goeie prijs, maar niet een die maar eens in de vijf jaar langs komt.quote:Op maandag 21 mei 2018 17:46 schreef Tomodachi het volgende:
[..]
Vlieg vanaf LHR met een 777-300ER en A330-300. Bijna 9000 km in een A330-300 is wel fors. Ik hoop iig wel op een beetje turbulentie, als aviation fan hoop ik wel op een beetje actie.
Hoe bijzonder was die prijs van ¤530? Voor mij een rib uit mijn lijf maar kennelijk heb ik een aanbieding te pakken?
quote:SCHIPHOL - De 60 kilo coke die eind april werd aangetroffen in een bagagecontainer die aan boord zou gaan van een KLM-vliegtuig zou nog maar het topje van de ijsberg zijn van een veel groter smokkelnetwerk via Suriname naar Nederland. Dat vertelt Mick van Wely, misdaadjournalist van De Telegraaf vanochtend in een video.
"Suriname krijgt een steeds belangrijkere rol als doorvoerland van cocaine naar Europa", zegt van Wely in de video. "Eind april is er ruim 60 kilo ontdekt in de dubbele bodem van een bagagecontainer", gaat hij verder. "Dat is een truc die wel vaker wordt toegepast. De vracht zou aan boord gaan van een KLM-vliegtuig en is toen ontdekt. En sindsdien is de ene na de andere verdachte opgepakt."
Van Wely noemt een aantal interessante personen dat verdacht wordt betrokken te zijn bij de smokkel. "Mensen van de luchthaven, ook zelfs een agent van een belangrijk drugsbestrijdingsteam en verreweg de meest interessante is een leidinggevende van een Surinaamse vliegtuigmaatschappij." Die laatste zou tevens een broer zijn van belangrijke kolonel uit het leger.
Van Wely legt uit dat het onderzoek naar "steeds verder uitdijende schandaal" nog in volle gang is. "Grote vraag: hoe lang liep deze lijn al naar Nederland?".
Dat is een oude 747SR (een van All Nippon Airways (JA8147).quote:Op vrijdag 25 mei 2018 16:48 schreef Gitarist het volgende:
In de vlogs van Adam the Woo die ik graag kijk was Adam de Universal Studio's Hollywood backlot tour aan het doen met daarin allerlei filmlocaties (echt al dan niet nep).
Vanaf 13:38 is er een straat nagebouwd waar een vliegtuig is neergestort. De tourguide hoor ik zeggen dat het om een echt toestel zou gaan. Aan de kleuren te zien lijkt het wel een ex-KLM toestel te zijn, dus daarom leek het me leuk om dat hier ook even te delen.
Wat is dit.. echt of nep?
Een gesloopt vliegtuig komt echt niet 11 jaar later in een film te zitten. Er blijft echt helemaal niets meer over van zo'n toestel.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 17:01 schreef Iemand91 het volgende:
Rond 2004 gesloopt in Victorville en voor de film "War of the Worlds" uit 2015 gebruikt:
Typefout. En wel degelijk in Victorville gesloopt voordat het naar de studio werd vervoerd:quote:Op vrijdag 25 mei 2018 18:22 schreef FredvZ het volgende:
Een gesloopt vliegtuig komt echt niet 11 jaar later in een film te zitten. Er blijft echt helemaal niets meer over van zo'n toestel.
Waarnaartoe?quote:Op dinsdag 22 mei 2018 00:37 schreef leolinedance het volgende:
Vorige week met een Fokker 50 meegevlogen. Voelt toch wel nostalgisch aan in zo'n 30 jaar oud ding Viel verder niet tegen
Retour Antwerpen - Münchenquote:
Gelegenheidsvlucht? Maatschappij?quote:
Bron: https://nos.nl/artikel/22(...)vandaag-de-test.htmlquote:De samenwerkende actiegroepen tegen laagvliegen (SATL) hebben geen vertrouwen in de belevingsvlucht. Zij noemen het "een vliegshow die niets te maken heeft met de dagelijkse hoeveelheid ellende die over ons uitgestort wordt als Lelystad Airport open zou gaan".
Volgens mij valt dat wel mee.quote:Op woensdag 30 mei 2018 09:57 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Gelegenheidsvlucht? Maatschappij?
Lijnvlucht met VLM dus - nice, die moet ik onthouden (gezien ik regelmatig tussen München en Bergen op Zoom reis ).
Overigens:
[..]
Bron: https://nos.nl/artikel/22(...)vandaag-de-test.html
Maken die 180 passagiers + bagage nou echt zo veel verschil?
Liever alle groei op Schiphol, de mensen willen daar toch heen en ook dat zal blijven groeien. Kun je beter alles investeren in Schiphol.quote:Op woensdag 30 mei 2018 21:45 schreef Carlos93 het volgende:
Mensen moeten gewoon niet zo janken. Wat mij betreft mag Schiphol onbeperkt groeien, net zoals dat Lelystad van mij lekker onbeperkt mag groeien. Laat ze lekker, goed voor de economie, en ze zullen vast zelf ook wel eens op vakantie gaan. Dus wat zeiken ze?
Wat dat betreft zou ik wel eens iemand in de politiek willen zien, die dit er gewoon doorheen drukt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |