Jij zegt ik denk maar wie denkt dat dan?.. Is dat dan ook een gedachte van een niet denker - of zit daar dan wel weer een verschil in? Het zelfde geldt voor denken we, als wij niet denken wie denkt er dan?quote:Op dinsdag 3 april 2018 06:56 schreef Kornolio het volgende:
Ik denk dat denken impliciet een subject forceert, een "denker", waarmee we ons identificeren. Zoals er voor waaien of regenen geen waaier of regener nodig is, is er voor denken wel een denker nodig. Denken we (of althans dat dacht Descartes).
De vergelijking met waaien en regenen slaat nergens op. Er is geen waaier of regener omdat er geen entiteit is dat zich identificeert als zodanig. Waaien en regenen zijn woorden om bepaalde ervaringen in ons bewustzijn te beschrijven. Jij observeert het waaien en regenen, er is dus een afgescheiden ''ik'' die het waaien en regenen observeert.quote:Op dinsdag 3 april 2018 06:56 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Klopt maar ik geloof dat Descartes de plank mis sloeg. Hij probeerde de meest fundamentele zekerheid te ontdekken die hij kon hebben, waarbij alles wat je om je heen ziet en ervaart allemaal een illusie kan zijn (een droom of een Matrix achtige simulatie).
Maar uit het feit dat hij kon denken trok hij de conclusie dat hij in ieder geval bestaat.
De vergissing die Descartes in mijn optiek maakt is dat er een afgescheiden "ik" moet zijn om die gedachte te denken. Zo zit onze taal, en daardoor ons denken, in elkaar: dat gaat altijd van een dualistisch perspectief uit waarbij er een object en subject is.
Als het buiten waait, zeggen we "het waait" maar die "het" verwijst niet naar iets of iemand. Er is geen "ik" die kan zeggen "ik waai". We zouden eigenlijk beter kunnen zeggen "er is waaien".
Dat geldt ook voor denken, Descartes had nog één stap verder moeten gaan en "er is denken" of "er wordt gedacht" als conclusie moeten trekken. Zonder daar één of andere noodzakelijke "ik" bij te verzinnen.
[..]
Schaakt een schaakcomputer met zijn schaakalgoritme of met zijn transistoren?
[..]
Ik denk dat denken impliciet een subject forceert, een "denker", waarmee we ons identificeren. Zoals er voor waaien of regenen geen waaier of regener nodig is, is er voor denken wel een denker nodig. Denken we (of althans dat dacht Descartes).
[..]
Ik zie het bewustzijn als iets abstracts dus ik denk niet dat de termen leven en dood van toepassing zijn op bewustzijn.
Ik ken geen definitie voor dood of levend, maar wellicht zou het neerkomen op concepten als stofwisseling en voortplanting en zo. Ook op celniveau, dus in geval van de hersenen zou dat energieverbruik en celdeling van je hersencellen zijn. Als je hersenen nog leven, doet je bewustzijn dan aan stofwisseling/energieverbruik of voortplanting/celdeling? Of wat voor criteria je ook stelt aan leven?
[..]
Idem. Als er een paar transistoren van een schaakcomputer zijn doorgebrand, is (een deel van) het schaakalgoritme dan doorgebrand?
Er is een subject (Kornolio, Libertarisch) dat het 'regenen' en 'waaien' ervaart in zijn bewustzijn. Jij ontkent dat het subject bestaat, je ontkent dat jij bestaat, je zegt dat bewustzijn een illusie is.quote:Op dinsdag 3 april 2018 06:56 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Klopt maar ik geloof dat Descartes de plank mis sloeg. Hij probeerde de meest fundamentele zekerheid te ontdekken die hij kon hebben, waarbij alles wat je om je heen ziet en ervaart allemaal een illusie kan zijn (een droom of een Matrix achtige simulatie).
Maar uit het feit dat hij kon denken trok hij de conclusie dat hij in ieder geval bestaat.
De vergissing die Descartes in mijn optiek maakt is dat er een afgescheiden "ik" moet zijn om die gedachte te denken. Zo zit onze taal, en daardoor ons denken, in elkaar: dat gaat altijd van een dualistisch perspectief uit waarbij er een object en subject is.
Als het buiten waait, zeggen we "het waait" maar die "het" verwijst niet naar iets of iemand. Er is geen "ik" die kan zeggen "ik waai". We zouden eigenlijk beter kunnen zeggen "er is waaien".
Dat geldt ook voor denken, Descartes had nog één stap verder moeten gaan en "er is denken" of "er wordt gedacht" als conclusie moeten trekken. Zonder daar één of andere noodzakelijke "ik" bij te verzinnen.
[..]
Schaakt een schaakcomputer met zijn schaakalgoritme of met zijn transistoren?
[..]
Ik denk dat denken impliciet een subject forceert, een "denker", waarmee we ons identificeren. Zoals er voor waaien of regenen geen waaier of regener nodig is, is er voor denken wel een denker nodig. Denken we (of althans dat dacht Descartes).
[..]
Ik zie het bewustzijn als iets abstracts dus ik denk niet dat de termen leven en dood van toepassing zijn op bewustzijn.
Ik ken geen definitie voor dood of levend, maar wellicht zou het neerkomen op concepten als stofwisseling en voortplanting en zo. Ook op celniveau, dus in geval van de hersenen zou dat energieverbruik en celdeling van je hersencellen zijn. Als je hersenen nog leven, doet je bewustzijn dan aan stofwisseling/energieverbruik of voortplanting/celdeling? Of wat voor criteria je ook stelt aan leven?
[..]
Idem. Als er een paar transistoren van een schaakcomputer zijn doorgebrand, is (een deel van) het schaakalgoritme dan doorgebrand?
Nee er wordt regen en wind ervaren, maar de misvatting is dat daar iemand (een subject) voor nodig is om dat te ervaren. Dat idee wat we in het dagelijks leven hebben, over dat jij jij bent en ik ik, is een illusie. Het bewustzijn is onpersoonlijk. De ogenschijnlijk persoonlijke aard van bewustzijn, is onderdeel van de illusie.quote:Op maandag 9 april 2018 09:48 schreef Libertarisch het volgende:
Er is een subject (Kornolio, Libertarisch) dat het 'regenen' en 'waaien' ervaart in zijn bewustzijn.
Klopt,quote:Jij ontkent dat het subject bestaat, je ontkent dat jij bestaat,
Dat zeg ik nergens. Ik zeg alleen dat het een illusie is dat er een ik is, of nodig is voor bewustzijn.quote:je zegt dat bewustzijn een illusie is.
In 'ons' bewustzijn te beschrijven? Wie of wat is dat 'ons'?quote:Op maandag 9 april 2018 09:13 schreef Libertarisch het volgende:
De vergelijking met waaien en regenen slaat nergens op. Er is geen waaier of regener omdat er geen entiteit is dat zich identificeert als zodanig. Waaien en regenen zijn woorden om bepaalde ervaringen in ons bewustzijn te beschrijven.
Hoezo 'dus'? Hoe kom je aan die conclusie? Jij gaat uit van de aanname dat er een afgescheiden 'ik' moet zijn om bewust te kunnen zijn of iets te kunnen observeren. Maar als je dan vraagt: "ja maar WIE observeert het dan?" maak je een circulredenering, je gaat er dan a priori van uit dat er een subject nodig is.quote:Jij observeert het waaien en regenen, er is dus een afgescheiden ''ik'' die het waaien en regenen observeert.
Ik ben alles. En niets. En jou.quote:Bovenstaand verhaal klopt tenzij je beweert dat je de regen en de wind zelf bent en niet Kornolio.
Ik zeg nergens dat bewustzijn niet bestaat.quote:Bovendien, ''schaken'' is een functie van bewustzijn. ''Schaken'' refereert naar de bewuste ervaring van het denken over zetten. Schaakcomputers denken niet na over hun zetten en zijn zich er niet bewust van. Daarom ''schaken'' computers niet. Hun gedrag lijkt op schaken in ons bewustzijn. Jij weet nog steeds niet wat bewustzijn is en denkt daarom dat het niet bestaat.
Natuurlijk is er een subject, zonder subject is er geen subjectieve ervaring die ervaren kan worden. Een subjectieve ervaring staat niet op zichzelf maar wordt ervaren door het subject. Het bewustzijn is het subject.quote:Op maandag 9 april 2018 11:23 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Nee er wordt regen en wind ervaren, maar de misvatting is dat daar iemand (een subject) voor nodig is om dat te ervaren. Dat idee wat we in het dagelijks leven hebben, over dat jij jij bent en ik ik, is een illusie. Het bewustzijn is onpersoonlijk. De ogenschijnlijk persoonlijke aard van bewustzijn, is onderdeel van de illusie.
Dat hele "ik" bevindt zich nergens anders dan in de film die zich afspeelt in het bewustzijn.
[..]
Klopt,
[..]
Dat zeg ik nergens. Ik zeg alleen dat het een illusie is dat er een ik is, of nodig is voor bewustzijn.
Je maakt hier precies de cirkelredenering denkfout die ik hierboven noemde.quote:Op maandag 9 april 2018 12:00 schreef Libertarisch het volgende:
Natuurlijk is er een subject, zonder subject is er geen subjectieve ervaring die ervaren kan worden. Een subjectieve ervaring staat niet op zichzelf maar wordt ervaren door het subject. Het bewustzijn is het subject.
Als subjectieve ervaringen los zouden staan van een subject dan zou er geen continuïteit van bewustzijn kunnen zijn.
Het individuele bewustzijn staat in essentie gelijk aan het universele bewustzijn, de objectieve wereld wordt waargenomen door het subject. Het objectieve bestaat niet zonder het subjectieve zowel op individueel als collectief niveau.quote:Op maandag 9 april 2018 12:42 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Je maakt hier precies de cirkelredenering denkfout die ik hierboven noemde.
"Een subjectieve ervaring moet worden ervaren door een subject", waarom? Waarom kan dat subjectieve niet gewoon ook een ervaring zijn (of zelfs een gedachte) in het ene alomvattende universele bewustzijn?
Als jij dit vind snap ik niet waarom je telkens steeds over subject en object praat. Ik zie veel meer gelijkenissen met Heidegger en bijvoorbeeld Wittgenstein in de Oosterse filosofie. Namelijk, dat de dichotomie tussen subject en object helemaal niet bestaat (Atman = Brahman?). En toch blijf je telkens weer een soort Cartesiaanse opvatting te verdedigen.quote:
Dus wij zijn allemaal voorgeprogrammeerde robots?quote:Op maandag 9 april 2018 12:42 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Je maakt hier precies de cirkelredenering denkfout die ik hierboven noemde.
"Een subjectieve ervaring moet worden ervaren door een subject", waarom? Waarom kan dat subjectieve niet gewoon ook een ervaring zijn (of zelfs een gedachte) in het ene alomvattende universele bewustzijn?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 9 april 2018 18:54 schreef sciter het volgende:
Hegel heeft ook ooit zoiets beweerd. Dat de keuzes die je maakt en de uitingen die je doet afhankelijk zijn van de (verwachte) reacties van de mensen om je heen en je op basis daarvan dus je karakter vormt.
[ afbeelding ]
De zelf bestaat wel, echter niet zonder anderen.Het lijkt me ook dat er een zelf bestaat. Want hoe heb je anders invloed op verandering. Dat de zelf niet conceptueel te bevatten is wel weer zo volgens mij. Want het woord zelf is in feite ook maar een label of perceptie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je mijn bovenstaande paragraaf aan zou houden zou "zelf" bestaan uit de collectie van karaktereigenschappen die erkent zijn door anderen. (heel simpel gezegd)quote:Op maandag 9 april 2018 18:59 schreef Super_Stunner het volgende:
[..]
Het lijkt me ook dat er een zelf bestaat. Want hoe heb je anders invloed op verandering. Dat de zelf niet conceptueel te bevatten is wel weer zo volgens mij. Want het woord zelf is in feite ook maar een label of perceptie.
Wij (jij, ik, enzovoort) bestaan sowieso niet. Maar voor zover we dan spreken van wij, nee wij hebben op individueel niveau geen vrije wil. Wat wij doen is allemaal een kwestie van elementaire deeltjes, en die gedragen zich volgens natuurwetten. Dus voorgeprogrammeerde robots ja.quote:Op maandag 9 april 2018 17:50 schreef Super_Stunner het volgende:
Dus wij zijn allemaal voorgeprogrammeerde robots?
Dat heb je niet.quote:[b]Op maandag 9 april 2018 18:59 schreef Super_Stunner het volgende:[/b
Het lijkt me ook dat er een zelf bestaat. Want hoe heb je anders invloed op verandering.
Ik heb niet jouw hele betoog gelezen wat betreft de "zelf", echter moet naar mijn mening verandering ergens door veroorzaakt zijn. Aangezien ik niet in een hoger wezen geloof moet het uit de mens komen. Het is óf veroozaakt door één of meerdere mensen, óf door de sociale interactie van mensen. In beide gevallen is er een mogelijkheid om verandering in gang te brengen.quote:Op dinsdag 10 april 2018 02:42 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Dat heb je niet.
Misschien denk je: als ik X kies heeft dat invloed op mij of mijn omgeving. Maar invloed ten opzichte van wat? Er is geen alternatief, geen andere toestand die nu gewijzigd wordt omdat jij X koos. Je kon niet niet X kiezen.
Verandering ten opzichte van wat?quote:Op dinsdag 10 april 2018 03:30 schreef sciter het volgende:
Ik heb niet jouw hele betoog gelezen wat betreft de "zelf", echter moet naar mijn mening verandering ergens door veroorzaakt zijn. Aangezien ik niet in een hoger wezen geloof moet het uit de mens komen. Het is óf veroozaakt door één of meerdere mensen, óf door de sociale interactie van mensen. In beide gevallen is er een mogelijkheid om verandering in gang te brengen.
Filosofisch idealisme in plaats van filosofisch materialisme is het logische antwoord op de 'hard problem of consciousness' en het feit dat evolutie het product van bewustzijn is en niet andersom.quote:Op maandag 9 april 2018 15:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Als jij dit vind snap ik niet waarom je telkens steeds over subject en object praat. Ik zie veel meer gelijkenissen met Heidegger en bijvoorbeeld Wittgenstein in de Oosterse filosofie. Namelijk, dat de dichotomie tussen subject en object helemaal niet bestaat (Atman = Brahman?). En toch blijf je telkens weer een soort Cartesiaanse opvatting te verdedigen.
Nee, wij zijn geen robots. Wij zijn levende wezens met bewustzijn, met intentie, met gevoelens. Wij kunnen zelf bepalen wat we doen met ons bewustzijn.quote:Op dinsdag 10 april 2018 02:39 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Wij (jij, ik, enzovoort) bestaan sowieso niet. Maar voor zover we dan spreken van wij, nee wij hebben op individueel niveau geen vrije wil. Wat wij doen is allemaal een kwestie van elementaire deeltjes, en die gedragen zich volgens natuurwetten. Dus voorgeprogrammeerde robots ja.
Al begrijp ik niet helemaal hoe je dat uit die vorige opmerking concludeert.
Ik zie nul redenen waarom leven, bewustzijn, intenties, gevoelens, enzovoort allemaal per definitie onmogelijk zijn voor robots?quote:Op dinsdag 10 april 2018 09:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, wij zijn geen robots. Wij zijn levende wezens met bewustzijn, met intentie, met gevoelens. Wij kunnen zelf bepalen wat we doen met ons bewustzijn.
Maar niemand kan een fatsoenlijk argument geven waarom.quote:Het mens als robot idee slaat nergens op en iedereen, behalve een paar lijpe programmeurs, kan dat begrijpen.
Ok... maar wat nou als je als robot zijnde het niet leuk vind dat je een voorgeprogrammeerde robot bent? Dan zou het vrij raar zijn dat je als "perfect voorgeprogrammeerde robot" zijnde, een storing in jezelf zou veroorzaken omdat je jezelf bent?quote:Op dinsdag 10 april 2018 02:39 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Wij (jij, ik, enzovoort) bestaan sowieso niet. Maar voor zover we dan spreken van wij, nee wij hebben op individueel niveau geen vrije wil. Wat wij doen is allemaal een kwestie van elementaire deeltjes, en die gedragen zich volgens natuurwetten. Dus voorgeprogrammeerde robots ja.
Al begrijp ik niet helemaal hoe je dat uit die vorige opmerking concludeert.
Het bewustzijn bestaat in de context van levende wezens, om levende wezens zo goed mogelijk door hun leven te leiden.quote:Op dinsdag 10 april 2018 09:41 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Ik zie nul redenen waarom leven, bewustzijn, intenties, gevoelens, enzovoort allemaal per definitie onmogelijk zijn voor robots?
Als wij voorgeprogrammeerde robots zijn, wie is dan de programmeur?quote:Op dinsdag 10 april 2018 02:39 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Wij (jij, ik, enzovoort) bestaan sowieso niet. Maar voor zover we dan spreken van wij, nee wij hebben op individueel niveau geen vrije wil. Wat wij doen is allemaal een kwestie van elementaire deeltjes, en die gedragen zich volgens natuurwetten. Dus voorgeprogrammeerde robots ja.
Al begrijp ik niet helemaal hoe je dat uit die vorige opmerking concludeert.
Ik heb wel vrije wil, ik kan bijvoorbeeld er nu voor kiezen om jou uit te schelden voor een mbo niveau programmeur mongooltje die denkt dat hij slimmer is dan Erwin Schroedinger en Isaac Newtonquote:Op dinsdag 10 april 2018 09:43 schreef Kornolio het volgende:
Dat is gewoon het tegenstribbelen van je ego dat moeite heeft met het idee dat je geen vrije wil zou hebben. Maar dat is prima, en daar kun je verder ook niks aan doen, je hebt immers geen vrije wil
quote:Op dinsdag 10 april 2018 10:35 schreef Libertarisch het volgende:
God is altijd aanwezig en voor iedereen kenbaar omdat het bewustzijn God is
Alleen een bewustzijn kan een universum creëren volgens mij. God is dus een vorm van bewustzijn.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |