abonnement Unibet Coolblue
pi_177918752
Ik heb hier een setje Harmon kardon speakers + subwoofer staan (type subwoofer is SUB TS11),
inmiddels om en de nabij 10 jaar oud en helaas heeft de subwoofer het begeven (een ploppend/ruisend geluid maar geen bas tonen)

Dat ding repareren schijnt het niet waard te zijn (onderdelen voor het vermoedelijke probleem waren kennelijk in 2013 al 70 euro en aangezien het ding een ontwerpfout heeft is het de vraag hoelang hij het daarna weer uithoudt..)
Als hij het dan weer 10 jaar uithoudt geef ik die 70 euro graag uit, maar dat weet ik dus niet zeker
een 2de hands kopen is dus ook een dure gok van 100 euro (marktplaats)

Is het slim een andere subwoofer met ongv. dezelfde specs neer te zetten of beter gewoon het hele set (sub + speakers) te vervangen?
en zo ja: welke merken zijn, met een niet al te hoog budget (dit hele set kostte ook niet enorm veel en voldoet prima aan mijn eisen), aan te raden?
pi_177918987
Met een actieve sub uitgang op de versterker kun je er een willekeurige nieuwe neerzetten voor ¤100
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator zondag 18 maart 2018 @ 22:17:45 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177919463
Alles vervangen zou ik zeggen, maar wat is je budget?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177920472
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 21:59 schreef halfway het volgende:
Met een actieve sub uitgang op de versterker kun je er een willekeurige nieuwe neerzetten voor ¤100
Het betreft een TX-SR606, als ik het mij goed herinner is hij nu op de preout aangesloten, en als ik de handleiding lees lijkt dat ook de enige optie?

quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 22:17 schreef CoolGuy het volgende:
Alles vervangen zou ik zeggen, maar wat is je budget?
Waarom alles vervangen precies?

Even teruggezocht (:D ik had de factuur nog liggen...)
gekocht op 28-01-2009 (hij is jonger dan ik dacht..) en heb toen ¤329 betaald voor een HKTS-11BQ,
gekocht icm de TX-SR606 a ¤399

laten we voor nu het budget op 400 vastzetten indien er een complete set gekocht moet worden, voor alleen een degelijke sub mag dat een stuk minder zijn
  Moderator zondag 18 maart 2018 @ 23:11:39 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177920796
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 22:58 schreef mschol het volgende:

[..]

Het betreft een TX-SR606, als ik het mij goed herinner is hij nu op de preout aangesloten, en als ik de handleiding lees lijkt dat ook de enige optie?

[..]

Waarom alles vervangen precies?

Even teruggezocht (:D ik had de factuur nog liggen...)
gekocht op 28-01-2009 (hij is jonger dan ik dacht..) en heb toen ¤329 betaald voor een HKTS-11BQ,
gekocht icm de TX-SR606 a ¤399

laten we voor nu het budget op 400 vastzetten indien er een complete set gekocht moet worden, voor alleen een degelijke sub mag dat een stuk minder zijn
Voor dat geld krijg je misschien net een aardige sub, maar een fatsoenlijke speakerset kun je wel vergeten. Nou, die sub die je nu hebt is niet denderend, en hij maakt deel uit van een setje dat ook niet super is. 5.1 (dus 5 speakers + 1 sub) maakt 6 delen voor 330 euro. Dat maakt 55 euro per deel, daar kun je geen fatsoenlijk geluid voor kopen.

In dat geval zou ik een 2e hands fatsoenlijke sub proberen te scoren. Daar heb je meer aan dan zo'n soortgelijk subje kopen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177920876
Je kunt ook 2 goede boekenplank speakers halen. Die zijn tegenwoordig ook goed , betaalbaar en er zit een prima bas in. De aanbiedingen in de gaten houden dan is dat prima betaalbaar.

Dan moet je denken aan een set van wharfedale , kef of een ander gerenomeerd hifi merk.
pi_177921730
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 23:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Voor dat geld krijg je misschien net een aardige sub, maar een fatsoenlijke speakerset kun je wel vergeten. Nou, die sub die je nu hebt is niet denderend, en hij maakt deel uit van een setje dat ook niet super is. 5.1 (dus 5 speakers + 1 sub) maakt 6 delen voor 330 euro. Dat maakt 55 euro per deel, daar kun je geen fatsoenlijk geluid voor kopen.

In dat geval zou ik een 2e hands fatsoenlijke sub proberen te scoren. Daar heb je meer aan dan zo'n soortgelijk subje kopen.
Eens. Een hele set voor 400,- :’).
Als je echt fatsoenlijk geluid wilt koop je kwaliteitssplul in plaats van het laagste segment.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_177922389
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 23:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Voor dat geld krijg je misschien net een aardige sub, maar een fatsoenlijke speakerset kun je wel vergeten. Nou, die sub die je nu hebt is niet denderend, en hij maakt deel uit van een setje dat ook niet super is. 5.1 (dus 5 speakers + 1 sub) maakt 6 delen voor 330 euro. Dat maakt 55 euro per deel, daar kun je geen fatsoenlijk geluid voor kopen.
Zoals al aangegeven: dit voldoet/voldeed prima, ik hoef geen hardware van duizenden euro's
zonde voor mijn gebruik
quote:
In dat geval zou ik een 2e hands fatsoenlijke sub proberen te scoren. Daar heb je meer aan dan zo'n soortgelijk subje kopen.
tips voor merk/ types?

quote:
2s.gif Op zondag 18 maart 2018 23:14 schreef machtpen het volgende:
Je kunt ook 2 goede boekenplank speakers halen. Die zijn tegenwoordig ook goed , betaalbaar en er zit een prima bas in. De aanbiedingen in de gaten houden dan is dat prima betaalbaar.

Dan moet je denken aan een set van wharfedale , kef of een ander gerenomeerd hifi merk.
nee, 5.1 want surround bij films; daarnaast passen boekenplank speakers niet (ruimte is er niet)

quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 23:56 schreef Chinless het volgende:

[..]

Eens. Een hele set voor 400,- :’).
Als je echt fatsoenlijk geluid wilt koop je kwaliteitssplul in plaats van het laagste segment.
*zucht*

Wat is dat toch met mensen dat ze vinden dat iedereen maar duizenden euro's aan audiospullen uit *moeten* geven om een doel te bereiken?

[ Bericht 1% gewijzigd door mschol op 19-03-2018 02:45:51 ]
  Moderator maandag 19 maart 2018 @ 08:59:29 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177924874
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 02:22 schreef mschol het volgende:

[..]

Zoals al aangegeven: dit voldoet/voldeed prima, ik hoef geen hardware van duizenden euro's
zonde voor mijn gebruik

Dat kan uiteraard.

quote:
tips voor merk/ types?
Ja nou ja, als je een fatsoenlijke sub wil, eentje die de naam 'subwoofer' waard is, dan heb je een aantal keuzes hoor. SVS, BK, Sunfire, Velodyne, en nog wel wat meer wat ik vergeet. Ik heb zelf een SVS PB-1000, maar dat is een behoorlijk grote bak. De nieuwprijs van dat ding is 550 euro, maar je hebt ook subs van duizenden euro's.

Over het algemeen staat SVS erg goed aangeschreven. Kijk, je budget is te laag om een echte verbeterslag te maken qua speakers, want dan moet je écht meer geld gaan uitgeven. Daar de overige speakers nog werken, en je daar tevreden over bent, gecombineerd met je budfget, zou ik zeggen 'koop een fatsoenlijke sub', eentje die gecontroleerd speelt, eentje die je voelt in plaats van dat je 'm hoort, want een sub hoor je te voelen, niet te horen

quote:
nee, 5.1 want surround bij films; daarnaast passen boekenplank speakers niet (ruimte is er niet)
Als de ruimte er niet is houdt het op. Dan nog kun je goede speakers kopen, maar dan zit je budget technisch weer lastig, dus ik zou echt die 400 euro uitgeven aan een 2e hands fatsoenlijke sub.

quote:
*zucht*

Wat is dat toch met mensen dat ze vinden dat iedereen maar duizenden euro's aan audiospullen uit *moeten* geven om een doel te bereiken?
Je moet helemaal niets natuurlijk, maar over het algemeen genomen krijg je waar je voor betaald. Een 'subwoofer' die je bij die 5.1 pakketjes krijgt voor een paar 100 euro, zoals jij hebt, is de naam subwoofer eigenlijk niet waard. Kwaliteit kost geld, even los van hoe je een speaker vindt klinken, want dat is voor iedereen persoonlijk.

Als jij een speaker van een paar tientjes beter vindt klinken dan een speaker van 2000 euro, dat kan absoluut, want ik kan niet voor jou bepalen wat jij mooi vindt klinken of niet, maar naast wat je mooi vindt is er ook nog zoiets al de (bouw)kwaliteit van de gebruikte componenten etc. :)

Maar echt, koop een kwalitatief goede sub, tweedehands. Het verschil zal je direct duidelijk worden. :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177931770
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 02:22 schreef mschol het volgende:

[..]

Zoals al aangegeven: dit voldoet/voldeed prima, ik hoef geen hardware van duizenden euro's
zonde voor mijn gebruik

[..]

tips voor merk/ types?

[..]

nee, 5.1 want surround bij films; daarnaast passen boekenplank speakers niet (ruimte is er niet)

[..]

*zucht*

Wat is dat toch met mensen dat ze vinden dat iedereen maar duizenden euro's aan audiospullen uit *moeten* geven om een doel te bereiken?
Toevallig in december een HK receiver met internetradio gekocht met de Jbl speakers en een Yamaha subwoofer voor totaal ¤525 voldoet prima
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  dinsdag 20 maart 2018 @ 12:51:50 #11
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_177954826
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 02:22 schreef mschol het volgende:
Wat is dat toch met mensen dat ze vinden dat iedereen maar duizenden euro's aan audiospullen uit *moeten* geven om een doel te bereiken?
Je hoeft niks, maar een goede subwoofer kost nu eenmaal een bepaald bedrag. Dat ding wat jij had is niet eens een echte subwoofer, dat ding doet ook mid-range en gaat helemaal niet laag genoeg voor een subwoofer.

Normaliter heb je full-range front/back/center speakers en een subwoofer die daar nog onder gaat. Bij dit soort alles-in-1 setjes met van die mini speakertjes heb je vaak 5 satellites die alleen mid tot hoge tonen doen. De 'subwoofer' doet dan de midden en lage tonen.

Probleem hiermee is dat je bij hele lage tonen niet kan horen uit welke richting geluid komt, maar bij midrange zeker wel. Je hebt dus eigenlijk een 5.0 systeem waarbij de lagere deel van het geluid mono is.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_177955341
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 23:56 schreef Chinless het volgende:

[..]

Eens. Een hele set voor 400,- :’).
Als je echt fatsoenlijk geluid wilt koop je kwaliteitssplul in plaats van het laagste segment.
Daar heeft de TS natuurlijk niet veel aan. Als daarvoor een setje van 329 voldeed, zal dat nu ook zo zijn en hoeft hij niet percee in het hogere segment te gaan.

Mschol, je zou eens bij Teufel kunnen kijken. Op zich prima setjes voor het geld:
https://www.teufelaudio.n(...)-5.1-set-p16921.html
Music was my first love, and it will be my last.
  Moderator dinsdag 20 maart 2018 @ 13:33:11 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177955692
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 13:16 schreef Bartje1981 het volgende:

[..]

Daar heeft de TS natuurlijk niet veel aan. Als daarvoor een setje van 329 voldeed, zal dat nu ook zo zijn en hoeft hij niet percee in het hogere segment te gaan.

Mschol, je zou eens bij Teufel kunnen kijken. Op zich prima setjes voor het geld:
https://www.teufelaudio.n(...)-5.1-set-p16921.html
Die sub gaat van 33Hz (wat niet echt laag is) tot 200Hz maar ze vertellen er niet bij hoe die 33Hz is gemeten. Ik denk dat het niet veel beter is (als je op zoek bent naar een kwalitatief betere vervanging, want waarom zou je anders vervangen?) dan wat hij nu heeft staan.

Ik blijf er nog steeds bij dat hij dat geld beter kan steken in een kwalitatief betere subwoofer, 2e hands.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177958178
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 13:33 schreef CoolGuy het volgende:
als je op zoek bent naar een kwalitatief betere vervanging, want waarom zou je anders vervangen?
Wat hij aangeeft, de subwoofer is kapot. Goede reden om iets te vervangen lijkt me.

Daarbij, je kan alleen de subwoofer vervangen maar die is weer niet afgestemd op de speakers die hij nu heeft. En aangezien de speaker die hij nu heeft ook niet high end zijn is het weer zonde om een high end subwoofer er bij te zetten.

Gezien TS tevreden was over zijn vorige set, lijkt een nieuwe complete set mij het meest voor de hand te liggen. TS is geen high end audio lover dus er is ook geen reden om in in high end (of in in ieder geval kwalitatief beter) te investeren.
Music was my first love, and it will be my last.
  Moderator dinsdag 20 maart 2018 @ 15:29:32 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177958526
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 15:16 schreef Bartje1981 het volgende:

[..]

Wat hij aangeeft, de subwoofer is kapot. Goede reden om iets te vervangen lijkt me.

Daarbij, je kan alleen de subwoofer vervangen maar die is weer niet afgestemd op de speakers die hij nu heeft. En aangezien de speaker die hij nu heeft ook niet high end zijn is het weer zonde om een high end subwoofer er bij te zetten.

Gezien TS tevreden was over zijn vorige set, lijkt een nieuwe complete set mij het meest voor de hand te liggen. TS is geen high end audio lover dus er is ook geen reden om in in high end (of in in ieder geval kwalitatief beter) te investeren.
Maar de overige speakers werken, dus dan zou hij vanwege de subwoofer een compleet nieuwe set speakers gaan kopen, alleen maar omdat daar dan een wel werkende sub bij zit. Dat is toch apart? De subwoofer is kapot, vervang die dan. Wat je anders doet is de hele auto weg gooien terwijl je alleen een kapotte achterband hebt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177964216
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 21:59 schreef halfway het volgende:
Met een actieve sub uitgang op de versterker kun je er een willekeurige nieuwe neerzetten voor ¤100
Langer dan dit had het topic niet hoeven zijn.
pi_177964912
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:28 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Langer dan dit had het topic niet hoeven zijn.
Echter lijkt de reciever geen actieve sub uitgang te hebben:
quote:
SUBWOOFER PRE OUT
Deze analoge audio-uitgang kan verbonden worden
met een actieve subwoofer.
ik zie geen andere uitgang voor een subwoofer
  Moderator dinsdag 20 maart 2018 @ 19:55:24 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177965068
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:51 schreef mschol het volgende:

[..]

Echter lijkt de reciever geen actieve sub uitgang te hebben:

[..]

ik zie geen andere uitgang voor een subwoofer
Ja..? Dus als je een subwoofer hebt waar een versterker in ingebouwd zit (dus actief is), dan sluit je die op die uitgang aan die je daar noemt, en presto? :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177973978
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:51 schreef mschol het volgende:

[..]

Echter lijkt de reciever geen actieve sub uitgang te hebben:

[..]

ik zie geen andere uitgang voor een subwoofer
Een pre-out is voor zover ik weet altijd een onversterkte uitgang. Je sub zal nu dus ook zijn eigen voeding hebben. Als dat idd het geval is kun je praktisch iedere losse subwoofer aansluiten. Zoek er gewoon eentje in de Tweakers pricewatch op die binnen je budget ligt en goede reviews heeft zou ik zeggen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')