abonnement Unibet Coolblue
  zondag 18 maart 2018 @ 11:11:22 #1
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_177902169
Schokkend nieuws toch wel.

quote:

Revealed: 50 million Facebook profiles harvested for Cambridge Analytica in major data breach


Whistleblower describes how firm linked to former Trump adviser Steve Bannon compiled user data to target American voters

The data analytics firm that worked with Donald Trump’s election team and the winning Brexit campaign harvested millions of Facebook profiles of US voters, in one of the tech giant’s biggest ever data breaches, and used them to build a powerful software program to predict and influence choices at the ballot box.

A whistleblower has revealed to the Observer how Cambridge Analytica – a company owned by the hedge fund billionaire Robert Mercer, and headed at the time by Trump’s key adviser Steve Bannon – used personal information taken without authorisation in early 2014 to build a system that could profile individual US voters, in order to target them with personalised political advertisements.

Christopher Wylie, who worked with a Cambridge University academic to obtain the data, told the Observer: “We exploited Facebook to harvest millions of people’s profiles. And built models to exploit what we knew about them and target their inner demons. That was the basis the entire company was built on.”

Documents seen by the Observer, and confirmed by a Facebook statement, show that by late 2015 the company had found out that information had been harvested on an unprecedented scale. However, at the time it failed to alert users and took only limited steps to recover and secure the private information of more than 50 million individuals.

https://www.theguardian.c(...)nfluence-us-election
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_177902311
Dit was toch al bekend? Of heeft cambridge analytica op illegale wijze die Facebook data verkregen? FVD heeft dacht ik ook een aardig deel van hun partijkas gestort voor de diensten van deze club.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_177902431
Wisten mensen echt niet dat kwisjes als "welke Disneyprinses ben jij" bedoeld zijn om profielen van mensen (EN hun vrienden) te maken voor gerichte manipulatie ? Of dat nu "koop dit" of "stem dat" is...
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_177902500
Heb ik gedaan + de andere artikelen hierover. Het gaat over het gebruik van dat soort testjes en hoe men via facebook meteen ook de data van vrienden kon meetrekken. Dat laatste is iets waar Facebook officieel tegen is maar in de praktijk niets tegen doet.

[ Bericht 45% gewijzigd door sp3c op 20-03-2018 16:33:28 ]
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  zondag 18 maart 2018 @ 11:29:49 #5
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_177902573
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:26 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Heb ik gedaan + de andere artikelen hierover. Het gaat over het gebruik van dat soort testjes en hoe men via facebook meteen ook de data van vrienden kon meetrekken. Dat laatste is iets waar Facebook officieel tegen is maar in de praktijk niets tegen doet.
Het is simpelweg illegaal, dat is wel even een andere orde. Facebook heeft het gewoon verzwegen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 18 maart 2018 @ 11:36:09 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177902694
Dit toch gewoon het businessmodel van facebook. Het enige nieuws is kennelijk dat er in dit geval niet in de 100 pagina's lange disclaimer die niemand leest stond dat de data hiervoor kon worden gebruikt. Alsof dat een verschil had gemaakt.

In dit geval maakte dat bedrijf van Bannon gebruik van de data, maar het was wel okee geweest als Zuckerberg of iemand anders die data gebruikt?

Vorig jaar in een BBC documentaire lieten ze al zien hoe facebook een heel profiel van mensen kan opmaken, inclusief allerlei zaken die je nooit hebt gepost. Uit de contacten die je hebt, webpagina's die je bezoekt, etc etc konden ze gewoon met grote nauwkeurigheid je politieke voorkeur en allerlei persoonlijke zaken afleiden zelfs als je nooit daarover iets hebt gepost.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 18 maart 2018 @ 12:09:51 #7
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_177903437
Ik vond de opmerkingen van Edward Snowden over dit topic treffend.





Iedereen mag zijn eigen opinies erop nahouden, maar om uit te sluiten dat de techbedrijven zoals Google, Facebook en Twitter oneerbare praktijken verrichten met alle informatie van haar gebruikers die zij verzamelen is volgens mij jezelf een beetje voor de gek houden.
Dat mag, maar hou er rekening mee dat niet iedereen hieraan meedoet.

Overigens bij gerecycled nieuws heb ik meestal eerder de neiging om te denken, wie heeft er eigenlijk voordeel bij dat ineens een bepaald narratief wordt gepusht en waarom.
Een presidentsverkiezing eerder waren deze praktijken namelijk nog ingenieus.



[ Bericht 0% gewijzigd door dellipder op 18-03-2018 12:39:18 ]
Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 18 maart 2018 @ 12:37:26 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177904094
Dat dit nu opeens nieuws is, is omdat er kennelijk data is gebruikt voor de Trump campagne. Maar je moet het verzamelen van data los zien van wie er NU toevallig beschikking over hebben want dat kan heel snel veranderen. Als de infrastructuur er eenmaal is dan heb je het niet meer in de hand.

Neem de Nederlandse Sleepwet. Voel je je er comfortabel bij dat bijvoorbeeld Putin of Erdogan beschikking hebben over die data? Zo niet, stem dan tegen de Sleepwet.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 18 maart 2018 @ 12:48:11 #9
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_177904354
Ja, ik begrijp volkomen waarom dit nu nieuws is. Het past prima in het handhaven van een bepaald sentiment.

Mijn punt is ook meer dat de social media persoonlijke informatie gebruikt zodra je eraan meedoet en akkoord gaat met de privacy overeenkomst.
Snowden zegt het heel treffend "surveillance companies".

Delen van de Sleepwet zijn al in werking getreden en in mijn opinie het meest zorgwekkende in dat proces is de gebrekkige voorlichting door de media.
Mensen kunnen daardoor geen goede afweging maken, terwijl het hier toch over een substantiële verruiming van de bevoegdheden van de overheid gaat.
Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
pi_177917096
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 12:37 schreef SeLang het volgende:
Dat dit nu opeens nieuws is, is omdat er kennelijk data is gebruikt voor de Trump campagne. Maar je moet het verzamelen van data los zien van wie er NU toevallig beschikking over hebben want dat kan heel snel veranderen. Als de infrastructuur er eenmaal is dan heb je het niet meer in de hand.

Neem de Nederlandse Sleepwet. Voel je je er comfortabel bij dat bijvoorbeeld Putin of Erdogan beschikking hebben over die data? Zo niet, stem dan tegen de Sleepwet.
Of juist voor. Die sleepwet kan immers ook plannetjes voor grootschalige datadiefstal ontdekken ;)
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_177917142
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:22 schreef Aanstootgevend het volgende:
Wisten mensen echt niet dat kwisjes als "welke Disneyprinses ben jij" bedoeld zijn om profielen van mensen (EN hun vrienden) te maken voor gerichte manipulatie ? Of dat nu "koop dit" of "stem dat" is...
Reclame wordt gebruikt om mensen te hersenspoelen. Niet voor niks houden mensen zo veel van dure auto's en nemen ze een tweede hypotheek om in een gloednieuwe middenklasse auto te kunnen rijden.

Er zijn steeds reclames over auto's te zien.

Persoonlijk boeien auto's mij niks, ik vind het prima als ik de rest van mijn leven zonder auto moet leven.

Ik kijk zelf zelden televisie en ik gebruik een adblocker, dus ik heb bijna nooit last van advertenties.
  Moderator / Redactie Sport zondag 18 maart 2018 @ 21:03:30 #12
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_177917299
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:17 schreef Knipoogje het volgende:
Dit was toch al bekend? Of heeft cambridge analytica op illegale wijze die Facebook data verkregen? FVD heeft dacht ik ook een aardig deel van hun partijkas gestort voor de diensten van deze club.
Iedereen, ook jij, kan gewoon advertenties targetten op een doelgroep. Daar is niks illegaals aan, de gebruikers zijn zelf akkoord gegaan dat Facebook hun gegevens gebruikt voor advertentiedoeleinden.

Ik heb het zelf ook gedaan.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_177922340
Facebook ontkent dat het een data breach was, ze hebben zelf toegang tot de data gegeven. Tenzij ze dat zeggen omdat het hen juridisch het best uitkomt... (een data breach moet gemeld worden, dat hebben ze niet gedaan)
quote:
Facebook denies that the harvesting of tens of millions of profiles by GSR and Cambridge Analytica was a data breach. It said in a statement that Kogan “gained access to this information in a legitimate way and through the proper channels” but “did not subsequently abide by our rules” because he passed the information on to third parties.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  maandag 19 maart 2018 @ 02:07:51 #14
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_177922362
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 02:02 schreef crystal_meth het volgende:
Facebook ontkent dat het een data breach was, ze hebben zelf toegang tot de data gegeven. Tenzij ze dat zeggen omdat het hen juridisch het best uitkomt... (een data breach moet gemeld worden, dat hebben ze niet gedaan)

[..]

Lijkt me indekken inderdaad. De informatie van de klokkenluider lijkt voorlopig behoorlijk betrouwbaar.

Overigens ontkende Facebook hiervoor nog alles.

[ Bericht 3% gewijzigd door Fir3fly op 19-03-2018 02:13:14 ]
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 19 maart 2018 @ 17:18:11 #15
472489 Segway_Jesus
My right ear is lonley
pi_177936392
De man hierachter is Robert Mercer. Vrijwel alle zogenaamd ''extreem rechtse'' organisaties en politieke partijen die de laatste 10-15 jaar uit de grond zijn gestapt, hebben joodse miljardairs als actieve en betrokken donateurs.

Toch gek dus dat media Trump, Breitbart en de kunstmatig gecreëerde ''alt-right'' beweging vrijwel altijd als witte nationalisten afschildert. Is men bang om als anti semiet weggezet te worden als ze de joden achter deze organisaties benoemen? Men zou namelijk eerder kunnen spreken van joodse supremacistische bewegingen dan over niet bestaande blank suprematistische bewegingen. En we weten allemaal, wiens brood men eet diens woord men spreekt.

http://www.returnofkings.(...)nd-milo-yiannopoulos
  dinsdag 20 maart 2018 @ 12:45:18 #16
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_177954693
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:17 schreef Knipoogje het volgende:
Dit was toch al bekend? Of heeft cambridge analytica op illegale wijze die Facebook data verkregen? FVD heeft dacht ik ook een aardig deel van hun partijkas gestort voor de diensten van deze club.
Nee klopt niet, FVD heeft nooit van de diensten van CA gebruik gemaakt, en nu ook niet.

https://fd.nl/economie-po(...)-cambridge-analytica
  dinsdag 20 maart 2018 @ 12:48:10 #17
366583 Lemsterr
Dorpsidioot
pi_177954746
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 12:45 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Nee klopt niet, FVD heeft nooit van de diensten van CA gebruik gemaakt, en nu ook niet.

https://fd.nl/economie-po(...)-cambridge-analytica
Top.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 13:40:31 #18
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_177955840


[ Bericht 100% gewijzigd door dellipder op 20-03-2018 13:40:45 ]
Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
  dinsdag 20 maart 2018 @ 13:51:28 #19
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_177956117
The Guardian heeft een nieuwe klokkenluider die zegt dat CA niet de enige is die hiermee wegkwam onder de ogen van Facebook:

https://www.theguardian.c(...)tica-sandy-parakilas

Onderzoeksjournalistiek _O_
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 13:55:04 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_177956203
Nog een interessante onthulling: Global Science Research, het bedrijf dat de data verzameld heeft van Facebook en doorverkocht aan Cambridge Analytics, werd mede gerund door dr. Aleksandr Kogan (de andere eigenaar werkt overigens schijnbaar gewoon voor Facebook: https://www.wired.com/sto(...)facebook-users-data/). Aleksandr Kogan, die als psychologie onderzoeker bij Cambridge werkt(e?) (zijn profiel lijkt verwijderd), werkte ook voor de universiteit van St Petersburg zonder dat te vermelden https://www.theguardian.c(...)o-russian-university

Het onderzoek dat in Rusland deed was het profilen van mensen naar gelang hoe narcistisch, psychopatisch, of machiavellianistisch ze waren:

carolecadwalla twitterde op dinsdag 20-03-2018 om 02:22:50 BREAKING: New details about Aleksandr Kogan's research. A different personality quiz he was using to pull @facebook data via its API in St Petersburg in summer 2014. To measure - gulp - the "dark triad": psychopathy, narcissism, machiavellianism https://t.co/cZoT23zRlJ reageer retweet


Specifiek deze mensen werden dan weer door de Russische trollfarms getarget met propaganda om onrust te stoken in de VS.

En zo kwamen ze uit bij de Evangelicals en de Alt-right.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_177956263
Grappig dat precies over zoiets als dit al een hele verhaallijn in House of Cards was bedacht. Vraag me toch af of die niet meer wisten.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 13:59:32 #22
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_177956295
Kun je nagaan als straks Mark Zuckerberg voor het presidentschap gaat.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 20 maart 2018 @ 14:00:40 #23
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_177956319
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 13:51 schreef Szura het volgende:
The Guardian heeft een nieuwe klokkenluider die zegt dat CA niet de enige is die hiermee wegkwam onder de ogen van Facebook:

https://www.theguardian.c(...)tica-sandy-parakilas

Onderzoeksjournalistiek _O_
Het zou ook een beetje raar zijn als dit een eenmalige uitglijder zou zijn, want informatie exploiteren is het verdienmodel.
Dat gezegd hebbende is er volgens Carol Davidsen wel sprake van politieke voorkeur.

Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
pi_177956320
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 13:59 schreef fathank het volgende:
Kun je nagaan als straks Mark Zuckerberg voor het presidentschap gaat.
Die heeft geen peilingen nodig
pi_177956354
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 14:00 schreef dellipder het volgende:

[..]

Het zou ook een beetje raar zijn als dit een eenmalige uitglijder zou zijn, want informatie exploiteren is het verdienmodel.
Dat gezegd hebbende is er volgens Carol Davidsen wel sprake van politieke voorkeur.

[ afbeelding ]
Wat is er mis met echte bronnen?

Best bijzonder om eerst schermprintjes te maken en deze te gebruiken als bron

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2018 14:03:04 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')